Samtal - diskussion - debatt
För mig har ord olika värde. Ord står för olika känslor.
Det här forumet startades som en mötesplats för samtal mellan människor som äter kolhydratreducerad kost i någon form. Vi som var med från starten var innerligt trötta på dessa evinnerliga diskussioner om vad som är rätt och fel - oavsett vad det handlade om. Vi ville bara delge varandra om hur vi äter och hur det går för oss. Jag - som forumvärd - bestämde att tonen skall vara varm och bejakande.
Jag skulle vilja dela in människor i två grupper - de diskussionslystna - som alltid hörs och syns överallt - och vi andra. Vi andra har sällan chans att komma till tals - eftersom vi inte är den diskussionslystna typen. Ni som träffat mig i verkligheten vet att jag inte precis är någon estradör - jag är en ganska enkel personlighet som gillar det enskilda samtalet mer än diskussioner i grupp - då blir jag ofta tyst. Ett av mina mål med det här forumet var att vi som är som jag också skulle få plats och chans att skriva hur vi har det och hur det går för oss - oemotsagt. Ingen skulle få chansen att gå in och rätta/korrigera och säga att vi gjorde fel. Utgångsläget är alltid att var och en gör så gott den kan och förstår.
Jag la ner MASSOR av arbete på att skriva PM till folk som inte förstod intentionen och skrivreglerna och det gjorde jag främst för att jag själv skulle trivas - men också för att de jag hade med mig skulle få vila från alla diskussioner och debatter som var mer tärande än uppbyggliga. Ni är många som fortfarande är kvar i forumet trots att ni drabbats av sådana PM från mig och det gläder mig extra - för då har ni också förstått hur jag menar. Det är till och med så att några blivit Medarbetare av den dialogen.
Jag la ner lika mycket tid på att vara allestädes närvarande för att nya medlemmar skulle känna sig sedda och välkomna. Ingen skulle behöva ställa en fråga utan att få ett svar - även om svaret inte alltid var det önskade - så var det ändå inte ett eko ut i tomma rymden.
Idag har forumet funnits i snart två år och vi har precis passerat 3000 medlemmar. När jag starde var jag glad om vi skulle bli 200. Jag kunde inte drömma om denna utveckling i någon som helst fantasi.
Den utveckling forumet fått den senaste tiden passar inte mig. Jag är inte personen att leda ett diskussionsforum. När tonen börjar glida över i debatt och pajkastning passar det mig ännu mindre. Jag saknar den lågmälda samtalstonen som jag så hårt har kämpat för. Så länge jag är ansvarig utgivare måste jag läsa allt och det är inte uppbyggligt längre och då mister det sin tjusning att arbeta ideellt många timmar per dag.
Att dessutom bli anklagad för att inte våga eller vilkj ta debatt/diskussion är på gränsen till kränkande. Jag vågar visst - men jag mår inte bra i själen av tonen som råder i flera trådar just nu.
Under resans gång har jag samlat på mig ett gäng Medarbetare. För den som undrar hur det går till så handplockas de alla av mig efter olika kriterier som jag själv sätter upp. Eftersom jag handplockar efter eget huvud är tanken med dessa personer att de är liktänkande. De värnar om tonen och värmen och att alla medlemmar skall känna sig lika välkomna - så länge de sköter sig efter de Skrivregler vi har.
Syftet med att ha Medarbetare på ett iFokus-forum rent generellt är bland annat att inga trådar skall gapa tomma utan svar. Tempot på forumet har hållits uppe under lågsäsonger tack vare att vi är många som kännt det ansvaret. Varje Medarbetare skriver efter sitt eget huvud och inte på några slags direktiv från mig som Sajtvärd. Förtroendet från min sida är enbart att de är utvalda som Medarbetare.
Vi (nu talar jag för mig själv och mina medarbetare) har tagit hand om många nya och frågande under den här tiden - vi har inte krävt vare sig lojalitet eller totalöverlåtelse till någon form av kolhydratereducerad kost. Vi har däremot krävt respekt mot forumets intentioner.
Vi har tillåtit diskussioner och samtal i det oändliga om sakfrågor - så länge tonen har hållits respektfull. Vi har däremot inte tillåtit negativa diskussioner i personfrågor. Det strider mot skrivreglerna.
Ett forum så stort som det här lever och har en egen själ på något vis. Det har spridit sig längre ut över cybernejden än vad jag kunde drömma om. Hur andra människor länkar och rekommenderar hit kan jag inte lägga mig i. Om någon känner att den kommit hit på falsk marknadsföring - så är det lika enkelt att avsluta sitt medlemsskap som att starta det.
Det som började med ett samtal - slutade med pajkastning och det tänker inte jag ägna min fritid åt. Det är skillnad för er andra som kan välja vilka trådar ni vill läsa eller låta bli - det valet har inte jag som Sajtvärd.
Den närmaste framtiden kommer att avgöra vilken ställning jag tar.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nu är jag trådstartare och samtalet får gå vidare i den här tråden. Alla ni som mår illa av detta kan låta bli att öppna den. De andra trådarna kommer att låsas.
Tack!
Jag kom just på en så bra metafor, som passar oss LCHFare.
Jag har inget emot diskussioner. Men i en del diskussioner använder vi olika språk. Alla serverar sina argument som… låt oss säga…ägg!
En del är noga med att koka dem först och servera dem på en silverbricka. Med en liten blomma bredvid. Andra andra serverar dem genom att slänga dem råa i ansiktet på andra. Samma ägg. Samma ägg!
Den som vill ha t.ex. löskokt ägg serverat på ett trevligt sätt försöker få råkastare att lära sig att servera fint. De säger: "Det är helt ok att du gillar råa ägg, men servera dem åtminstone trevligt". Men det vill inte en del råäggskastare. Och till sist börjar även de som normalt serverar sina ägg fint fundera på att kasta hårdkokta och löskokta ägg i skallen på råäggkastarna.
Här på forumet är det alltså läge att servera sina ägg trevligt. Vi har stor tolerans för alla typer av äggrätter. Från vanliga kokta till äggmjölk. Men de ska serveras på ett hyfsat sätt.
Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ. Endast en sak kan du göra: en annan människa väl [Jarl Hemmer]. Om våra inlägg har den utgångspunkten kommer vi att trivas. Allihop.
Heja!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tack Margateta!
Tack för att du tar ställning och vågar säga ifrån.
Jag kommenterar inte så ofta men läser desto mer, och på senaste tiden har det inte varit så roligt att vara här. Har mått dåligt av vad jag läst i en del trådar.
Nu hoppas jag på ett fortsatt trevligt forum med mycket erfarenhet och kunskapsgivande.

#3 Kul!
Tror att jag själv lutar åt det löskokta hållet - på silverfat!!

Tack, Margareta.
Fabricati diem, pvnc!
Bra inlägg och tack! Nu kan jag stanna kvar och fortsätta min väg till det jag hoppas och tror gör gott för mig.
Bra!
Kanonbra. Kanske blir det lite lugn och ro och sansade samtal.
Så som jag har sett det är KiF ett forum för tips, råd och stöd. Diskutera LCHF kan man göra på många andra ställen, med andra disussionslystna. De som bara vill ha råd och stöd måste också få en plats där de kan uttrycka sig utan att befara att bli påhoppad om sitt val av kosthållning.
Det sagt, så är även jag diskussionslysten ibland, men kan ändå tycka att det bör ha någon annan plats. Tyvärr är väl KiF mycket bättre än många bloggar där inläggen bara hamnar i rad och det blir rörigt. Om jag varit jobbig mot någon ber jag om ursäkt för det.

Hoppas att det vänder nu och att det blir lika trevligt som innan. :)
Hej Margareta och tack för en mycket bra tråd!
Du gjorde rätt som låste de ilskna trådarna tycker jag!
Jag instämmer med både #4 och #7. Jag har mått apdåligt av att gå in här och se dessa ordkrig till ingen nytta.
Det som smärtar mig mest när jag ser sådant, är att människor som jag tycker mig lärt "känna" lite här på siten, verkar vara stingsliga och låta sig provoceras väldigt lätt. Och det får mig att undra vad som ligger bakom.
Vi mår ju nästan alla mycket bättre av kostomläggningen, oavsett i vilken grad vi äter fett och kh. Borde då inte humöret och psyket bli jämnare och lugnare?
Eller är det kanske så att vi helt enkelt blir frejdigare och vågar sticka ut hakan?
Många av de sista inläggen i båda de låsta trådarna, visar ju klart och tydligt att folk LETAR efter saker att irritera sig på.
Jag har också åsikter, och är i princip debattlysten. Men vissa saker skulle jag aldrig drömma om att skriva och lägga ut offentligt. Skulle jag känna mig tillräckligt provocerad av någon, så skriver jag hellre ett PM och ber denne förklara närmare, och även bjuda in till diskussion.
Jag hoppas det återgår till den varma och välkomnande stämning som alltid råder här annars. För annars vågar inte jag komma hit mer.
För mig ska KiF fungera som ett STÖD.
Tack Margareta!
Kram!

Tack Margareta!
Mitt (enda) inlägg i den stängda tråden kom dit direkt efter att du hade stängt den, och det syns på min dator som nr 206. Kan alla läsa det eller är det bara jag?
Du fattade ett bra beslut! Du är en fantastisk Sajtvärd! Stöttar dig och dina Medarbetare till fullo!
Och alla som skriver på KiF, gammal som ny, det utbyte vi kan ha i just detta forum är ovärderligt. Den hjälpande, stöttande, generösa tonen är så sympatisk. Tack till alla, och hjärtevarm önskan om en härlig vår!
(#3: Snygg metafor!)
Fair Winds and Following Seas!
*10 Vad menar du? Ska vi inte kunna disskutera LCHF med varandra på detta forum? 
Utan personangrepp förstås…

#Margareta - jag fick intrycket när jag hittade det här forumet- att det var ett forum som diskuterade kolhydrat-snål och fettrik kost.
Att man inte kunde diskutera exenpelvis olika proportioner inom en Lchf-ram- eller ställa sig frågande till vissa saker hade inte jag en aning om.
För at vara konstruktiv- vore det inte bra med en ingress, där det mer framgår mer vad man vill respektive inte vill diskutera på forumet. Jag har inte förstått heller -förrän -nu -att det här är inte platsen att ifrågasätta exempelvis Skaldemans fakirkost.
I exempelvis tråden om Dashtis studie, förstog inte jag att vissa kunde uppleva det provokativt att undra över hans användande av olivolja.
När det heter kolhydrater i fokus, kan man ju till och med tro att det handlar om kolhydratrik kost ( tills man har läst några inslag).
Jag tror också att det är viktigt att man håller sig till trådens frågeställing. Det är också en stor nyansskillnad mellan att
påstå saker och fråga? Och att ha på fötterna när man påstår saker
En annan sak för nybörjare på forumet är att kanske ha en instruktion om vikten av att använda smajlisar och dylikt-så att deltagarna förstår när någon har en skämtsam vändning.

#13 Jag kan läsa ditt inlägg i den avslutade tråden. Ett mycket bra inlägg dessutom!

Bra rutet! Tack Margareta!
Hoppas innerligt att mitt inlägg - i den kortare av de två aktuella trådarna, inte kändes som påspädning av en dålig tendens. Det var inte min mening. Inte alls. Tvärtom. Den långa tråden har ajg inte följt.
Förstår att det är en brytningstid för forumet, när det växer så fort och nu är så stort.
Förstår också mera av att det nu är ett helt annat forum än det du startade och skissade på i början. Och kanske också mera trolleridragande vartefter att den reeella anonymiteten växer. Lusten dör lätt ifall det "ansvariga" läsandet helt tar över och dessutom fylls på med rena städjobben, på den tid man själv så väl behöver till att hämta kraft och ny lust.
Hoppas du och dina Medarbetare hittar ett någorlunda lättarbetat sätt att hålla forumet nära sina ursprungliga intentioner, trots nuvarande omfång.
Allt gott!

#16 Tack, då vet jag att den syns
-
#15 Jag tror inte någon menar att vi inte får diskutera eller ifrågasätta på KiF forum. Det handlar väl mer om att alla bör vara medvetna om att missförstånd kan uppstå, och att vi alla lägger oss vinn om att hålla "samtalstonen" på en hövlig och respekterande nivå, hur oense vi än kan vara i sakfrågan. Så har jag i alla fall uppfattat avsikten med det hela. Det räcker med att en inlägg misstolkas av någon som svarar lite bitskt, och så kan cirkusen vara igång. Då kommer man ju tyvärr ifrån syftet, nämligen att försöka reda ut vilka uppfattningar som finns och om man kan få bra svar på sin fråga eller tankegång. Precis som du skriver här nu!
Bra margareta, gillar inte heller den tråkiga ton som funnits. Det får man nog av ute i verkligheten, många som ifrågasätter mitt val.
Beställde annika D broschyr och har delat ut, men man blir inte speciellt populär av att göra det. Tycker att det visar på hur känsligt detta med kost har blivit, är nästan lika känsligt som politik.
Därför är det skönt att det finns ett forum där man slipper detta motstånd och kan fråga och lära av varandra. Men jag tycker det är intressant med olika frågeställningar, bara det hålls med en ton av respekt…
… och till #18 vill jag lägga: Kom ihåg att de som är här är en samling individer, som var och en uttrycker sin egen uppfattning och sina egna frågeställningar. Det finns ingen "ledning" eller "styrelse" som bestämmer vad som ska tyckas. Margareta har skapat en fristad för samtal för folk som vill samtal om LCHF - vi andra är här på hennes inbjudan. Låt oss visa lite ödmjukhet och eftertanke inför det!
Det är klart att detta forum behövs! Jag är glad att jag hittade hit och fann både vänner och pratsugna "motståndare"..
För mig personligen är bästa knuffen när man ställer en fråga eller kommer med ett personligt påstående och får respons. Ibland får man svar geanst och får en Aha-upplevelse, och ibland går frågorna och kommentarenrna fram och tillbaka ett tag innan man är nöjd. Ibland hittar man svaren i kompromisserna, någonstans i mitten. Och så är det ju med livet på det stora hela, det är så det fungerar. Smutskastning hör inte hemma någonstans, varken här eller i vardagslivet. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Jag kan bara hoppas att du, Margareta orkar fortsätta med denna sajt.
Låt inte den sura grädden förstöra hela bakelsen! 
Tack! Att sätta gränser är aldrig poppis men nödvändigt.
Tack och Jättekram till Margareta!
Det var ett klokt beslut, Margareta!

Tack Margareta! Jag är en återvändare till forumet och har fått mycket stöd och hjälp genom att läsa alla inlägg. Jag tilltalas av den varma och lugna tonen och uppskattar ditt ställningstagande.

Otroligt bra gjort Margatetha!!
Det blev verkligen obehagligt där ett tag. Du är verkligen en kanon bra sajtvärd
Om folk vill bråka kan de göra det privat.
mvh
Marie 

Jag har också tyckt att det varit tråkig stämning i flera trådar senaste tiden. Jag har inte velat kommentera dem utan hoppats på att det skulle lägga sig. För mig betyder det här forumet massor och speciellt att jag fått svar på mina frågor utan att behöva känna mig dum.
Jag hoppas att forumet får leva vidare på samma sätt som förut och hoppas att de som inte tycker att det räcker ändå kan respektera det. Det är ingen dum idé att de som vill ha "vilda" diskussioner startar ett nytt forum. Det har nog sin plats. Men kanske inte här.
Tack Margareta för det du gör och för att du säger i från. Jag tror vi är många som inte trivs med den stil som varit i de här trådarna. Och vi har nog visat det genom att inte kommentera.
Jag tror nog alla förstår att det inte handlar om att man inte får diskutera eller ha motsatta åsikter. För mig är det här forumet en plats där man kan få stöd och hjälp på en väg man valt som kanske inte alltid är så lätt att vandra. Och då är det förstås bra med flera olika infallsvinklar.
Men den omtanke och vänlighet som jag har upplevt här har jag inte hittat i samma utsträckning någon annanstans på nätet så jag värnar gärna lite extra om den.
Jag stöttar dig till 100% i kampen mot den råa ton som smugit sig in litet här och där. För mig kändes det ibland som att när Annika stängde sin kommentarsfunktion (eftersom det även där pågick pajkastning och i vissa fall rena personangrepp) så gick en del över hit och fortsatte vara otrevliga.
Kolhydrater i fokus är jättebra och BEHÖVS (mer än du kanske kan ana). Den är säkert lika viktig för många andra som den är för mig.
Kram från mig!

Tack Margareta för att Du och Medarbetare finns här.
Jag är så ny att jag inte vet vad Du fått stå ut med, men jag trodde inte det var tillåtet att vara otrevlig i detta Forum.
Kan man inte avstänga de som inte sköter sig?
Yvonne

Oj, här har det hänt saker må jag säga. Har varit bortrest en stund och inte varit inne här, och det är så många trådar att läsa, men Margareta - du har mitt hela stöd. Tack för att du finns och att du orkar med oss.
Vissa trådar har den senaste tiden tenderat att fara iväg som en skolklass utan "ordningsman".
Självklart skall vi diskutera andelen fett, fakirkost och annat som vi alltid har gjort men oxå på ett någorlunda hyfsat sätt.
Det verkar som om det föreligger en viss missuppfattning här och vissa människor tycks tro att vi likt religiösa fanatiker vägrar att se något annat än en svart/vit sanning - så är det givetvis inte!
Sedan är det knappast någon som påstått att alla blir friska av att äta LCHF - varifrån man snappat upp detta påstående begriper inte jag - jag har aldrig sett det någonstans!
Jag tycker du skall delegera ditt åtagande till flera Margareta, att du ensam skall sitta och läsa igenom alla inlägg är orimligt och knappast inte heller nödvändigt.
Egentligen så tror jag att det räcker med att hålla en någorlunda koll på rubrikerna samt, att agera för signaler som kommer från andra medlemmar.
Starkt jobbat mamma och håller med helt rätt att stänga av de andra trådarna

Hej margareta jag är oxå ny här .Tycker att du gjorde rätt,
Här vill man ha råd och tips och läsa hur det går för andra.Det ska vara kul att titta runt här lite varje dag.Kram från Boos

Tombola #31:
Bra skrivet. Ja det kanske är så att jag har missförstått, och om jag låtit otrevlig ber jag om ursäkt. Jag är en diskussionsmänniska.
Men som jag skrev förut så kanske det finns en poäng i att vara tydligare med att strikt LCHF inte passar alla? Eftersom det verkar vara fler än jag som missförstått.
Jag tycker att du Margareta borde få betalt från iFokus (de får ju reklamintäkter tack vare dig).

Skönt Margareta att du satte stopp för dessa diskutioner. Även jag har funderat över tonen man använder mot varandra.
Jag var med för ca 1 år sedan då var toden inte så här. Sen har jag varit borta från kosten och forumet men är åter här. Märker att det har förändrats.
Vi är alla VUXNA!! och ska kunna ta ansvar för vårt eget betende mot varandra.
Jag är här för att jag vill ha stöd och hjälp med min viktnedgång, sen hoppas och tror jag att jag kanske kan vara till stöd och hjälp för någon annan. 
Måste också säga: BRA RUTET!!!
Jag är imponerad av många här, det finns stora talanger i skrivkonst, pedagogik och annat. Låt oss hoppas att dessa talanger lever vidare på forumet och att de mindre trevliga sidorna tystnar. I en stor samling som denna kan det ibland vara bra att bara stanna upp och lyssna………
Så länge jag äter rejält med smör kommer iaf jag att vara snäll och slutar jag äta smör (kan inte se hur det skulle gå till) borde väl intresset för forumet inte vara så stort.

Margareta du är guld värd!!
Tack Margareta att du äntligen stampade med foten. Bra rutet! Vi vill ha vårt forum med samma stämning som tidigare… hoppas vi får det nu.

Tack Margareta! Du gör ett helt suveränt jobb. Hoppas nu att tonen blir lite trevligare när du klargjort intentionerna med sajten.
#34 Nej då - du låter aldrig otrevlig så det är ingen fara.
Men visst är det lite haleluja - stämning över många av oss och det är klart att när man upptäcker hur mycket bättre man blir på den här kosten så kanske inte man börjar tala om att den inte passar alla,,,
Men vi har ju massor med folk här som äter allt från Skaldeman till dem som bara nosar på området genom att minska ned lite på kolhydraterna så det finns nog plats för alla utan att man måste placera in sig i ett visst fack.
Jag har också funderat över hur det har spårat ut.
Det känns skönt om detta nu upphör så allt kan bli normalt igen.
Bra Margareta att du tagit tag i detta.

#40 Tack för de orden - det kändes bra! Ibland blir man faktiskt lite rädd för att säga att man äter mer är 5% kolhydrater, så det har varit jätteskönt att få veta att det är fler som inte äter fullt så strikt.

Och jag följer inte Skaldeman alls, utan håller mig mer till Annikas kostråd. Men egentligen följer jag ingen särskild, förutom mig själv och vad jag känner för att äta. Det råkar vara väldigt lika Annikas kostråd =)
Hejja Margareta!!!
Tack för en bra sajt och för att Margareta och alla medlemmar hjälps åt för att hålla tonen på en bra nivå! Här har jag funnit enorma mängder tips, kunskap och värme, vilket jag är tacksam för!
Tack Margareta för ett jätte bra klargörande om dina intentioner. Jag tycker de är mycket bra. Jag tycker också att du väljer Medarbetare på ett shysst sätt - efter vad du känner är rätt! Och sedan tillit till att de sköter sitt uppdrag efter din anda.
Kanske skulle lite av din text platsa - väl synlig - på startsidan. Så att vi alla påminns?
Jag önskar att det finns annat sätt att vara ansvarig utgivare än att läsa allt. Hur sköter man det på dagstidningar?
Kan man tänka sig delansvariga för olika grupper av trådar?
Har för mig att det fungerar så på smärtforum.. Startades av Dr Bragée men nu är andra ansvariga , ensamma eller fler tillsammans , för olika trådar. (Lesen fixar inte att få till länken, trött + kissnödig hund).
Men oavsett - just tonen och det vänliga stöttande och ständigt uppmuntrande är det som håller mig kvar här - trots att jag annars är mycket diskussionslysten. Har rentav lärt mig något att ta med mig till andra sammanhang.
Tack!
Det är klart vi ska ha en bra stämning här,,,, och med så många fina människor som finns här så kan det inte bli fel 
Speciellt inte med en så bra Sajtvärd som Margareta är så är detta ett paradis.
Jag tycker att olleronny har ett par poäng i inlägg no 15 , som det är värt att fundera över. Tex att vi heter kolhydrater.ifokus
Det känns lite som att vi fokuserar på så många kolhydrater som möjligt, speciellt som det är pasta i bakgrundsbilden….. men det är ju precis tvärtom…
I de trådar som slutligen blev utvisade, så fanns det ju faktiskt några frågor som var högst relevanta för ändamålet….
Som jag ser det hela och vad som kan läras av det hela är att vi måste bli bättre på att förklara vår kost, jag säger medvetet inte försvara då detta inte ska göras, utan vi ska endast förklara vad vi håller på med… Om man går i försvar, då kommer pajkastningen som en tårta genom luften….
För visst måste vi kunna hantera även negativa inlägg, utan att kasta bakverk på varandra…
SOm sagt var forumet är till för de som är intresserade varför jag håller med Margareta till 100 % att stänga trådarna, däremot behövs det lite mothugg ibland för att få till en tankeställare, att är jag verkligen inne på rätt spår ?
Vi får heller inte börja tro på lögner som kanske omedvetet sprids, för då blir ju LCHF lika trovärdigt som Livsmedelsverkets kostråd…. och det vill vi ju inte ska hända, eller hur ?

Nu ska sätta i mig en stooooooooooooooooooor fransk ost, som nästan skriker när jag sätter tänderna i den….
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

#46 Bra talat! Hur hög fetthalt kan det vara på den osten, månntro?

Har länge beundrat dej Margareta, som lägger ned så mycket av din tid på forumet, och alltid så klok. Man får bara hoppas att du orkar fortsätta.
Bamsekram till dej…

Bra gjort Margareta!
Jag är också övertygad om att man kan diskutera olika åsikter utan gnäll om orättvisor och utan personangrepp.
Kära Margareta! Tack för att du sa ifrån! Det har ibland känts obehagligt att läsa vissa trådar och jag har undrat vart det hela skulle barka. Vilket enorm jobb det måste ha varit och är för dig att gå igenom allt. Du och Medarbetare är värda allt beröm. Diskussioner är ju bra i sig men inte om det blir otrevligt och inte när det är så få som är med och majoriteten då inte vågar hoppa in och fråga eller tycka.

Mycket bra skrivet Margareta, hoppas du orkar bli kvar, vi behöver dig allihopa!
//Karin

Margareta!
Fantastiskt bra skrivet inlägg! Det är en konst att "ryta till" utan att höja rösten, men du lyckades. Jag instämmer i allt beröm ovan, till dig och dina Medarbetare. Vilket otroligt jobb ni gör!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Tack för ett bra inlägg Margareta! Jag hoppas det innebär ett avslut och en slags omstart för det som kif inneburit från start- ett ställe med god kamratskap.
Bra att du säger ifrån Margareta!
Känner som så många andra uttryckt här i tråden att jag ser KiF som ett ställe att få råd och stöd av andra som precis som jag valt att äta någon form av kolhydratreducerad kost och som tycker det är oerhört tröttsamt att behöva försvara valet att äta så överallt hela tiden.
Har inte hunnit med att läsa de trådar du låst, men jag tror jag kan gissa mig till vilka de var då jag såg ett par stycken imorse när jag loggade in en kortis.
Det måste vara nästan övermänskligt att hinna läsa allt som skrivs under en dag här - kanske borde den uppgiften delas av flera som någon föreslog härovan!?
Jag uppskattar den här sajten massor och hoppas att du orkar fortsätta driva den så bra som jag upplever att den har funkat sen jag blev aktiv här!
Tack snälla Margaretha
Jag är inte här för att få hjälp med övervikt eller andra problem och skriver därför inte så ofta.
Jag är på Kolhydrater i fokus för att få del av den värme och medkänsla som dom allra flesta så generöst delar med sig av. Jag älskar att läsa solskenshistorier, sörjer när det ibland går dåligt. Att jag sen får värdefulla tips av "kunskapsbanken" betraktar jag som bonus. Nu kan jag med tillförsikt fortsätta läsa. Måtte du orka.
/ Barbro

Tack! 

Gick just med som medlem. Egentligen är det ju inte nödvändigt, mycket av det ni gör för andra gör ni ju också för oss som bara varit inne och läst.
Har tillbringat mycket tid i påsk på den här sidan och läst dessa trådar som diskuteras här.
Valde att gå med för att visa min sympati med en människa (Margareta m.fl.?) som inte bara skapar ett forum, bidrar med sitt kunnande, hjälper till att skapa en nationell debatt etc. utan som dessutom betonar vikten av ett värdigt bemötande. Tack!
Bekräftar det jag börjat misstänka: LCHF gör dig inte bara smalare och friskare, utan dessutom snäll och god!
Margareta, Kolhydrater.ifokus är inget utan dig. Och heller inte utan dina Medarbetare. Och heller inte utan alla fantastiska människor som hjälper varandra.
Stå på dig.
Kram
Margareta - jag säger som alla ovan - bra rutet och hoppas nu det kan gå tillbaka till det lugna sköna forumet det var förut!
Och än en gång - tack för allt jobb du och de andra medarbetarna lägger ner!

Jättebra jobbat! Har också oroat mig för den stundtals aggressiva tonen i vissa diskussioner.
Tack för att du jobbar så hårt med forumet Margareta!
Tyvärr så har jag sett liknade tendenser på andra forum. Jag tror faktiskt att det ibland är helt omedvetet. Det kan ibland vara svårt att förmedla det tonfall man tänker sig när man skriver spontant. Avsikten att skriva skämtsamt uppfattas som ironiskt, engagerat som aggressivt osv. Dock verkar en del bli litet som folk kan bli i trafiken; hornen växer ut i pannan och chansen att anonymt få "dänga till" och tillrättavisa kan inte motstås. Synd.
Sen får man naturligtvis kalkylera med att personer med helt andra intressen än forumets grundidé smyger in och infiltrerar
Vi lever trots allt i en modern kommunikativ tid och LCHF är ju uppenbarligen ett hotfullt ämne för dom som förespråkar andra intressen…
jag vill gärna att så många som möjligt läser detta inlägg det är en mycket viktig fråga som tas upp!

#62. Håller fullständigt med dig. Det verkar som om forumen blir lite råare efter ett par år. Andra jag är med i har samma tendens. Det har väl med att göra att medlemsantalet ökar. Helt automatiskt kommer det in mer aggressiva debattörer. Och ett och annat troll.
Men sen kan det också vara lite kul med nån tråd med lite mer "bett i", som tex växthuseffekt-tråden. Bara det hålls utanför personangrepp och svinerier.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tycker också att många skall ha möilighet att läsa denna.
Diskussioner är inte av ondo, men när det blir personangrepp och otrevlig ton då är det inte kul.

#62 Jag trodde du pratade om troll, margreto, och illvilliga spioner och infiltratörer.
Det får vi kanske vara beredda på, mer och mer. 
Jag har försökt översätta devisen "Mata Inte Trollen" till latin, men inte fått till det. Någon annan som vill försöka?
Fabricati diem, pvnc!
Hoppas du lyckas, då kanske man kan varna varandra utan att trollen märker något

Kram på dej Margaretha som lägger ner sån otrolig tid på detta forum!

Det finns ju internet"communities" där medlemmarna kommer in genom att någon redan godkänd medlem rekommenderar en ny medlem. Det fungerar även på stora comunities vad jag förstått.
Det är också en moralisk fråga:ett öppet forum bör vara öppet - och inte låtsas var det. (Personangrepp ska inte förekomma nånstans, och dylikt är ju olagligt även i verkliga världen).
Som jag nämnde förut tror jag att en tydligare "varudeklaration"
på startsidan vore klokt. Då tror jag att" troll" som #62 uttrycker det, surfar vidare… Medvetna sabotörer går nog inte in och försöker sälja is till eskimåerna 
Jag har läst latin för läääääääääänge sen, så jag är inte så himla pricksäker, men jag tror en latinsk översättning kan lyda ungefär:
Daemonem non cibare
Med reservation för grammatikaliska fel…

#70 Jättetack Låter bra!
Översättningssajten ville ha alere på slutet, men jag är inte kinkig, du kan nog latin bättre än vad jag kan. Jag har Harry Potter på latin, så jag tänkte fuska och kolla vad de gjort med frasen "Trolls! Trolls in the dungeon!"
Men att böja latin… Det överlåter jag med varm hand till någon annan
Förresten, jag funderade på - när vi förr eller senare gör om gästtoan - låta måla Stercus accidit på insidan av dörren, att låta långsittare meditera över.
Fabricati diem, pvnc!
#71:
På en översättningssajt fick jag fram "eram nutritor nots veneficus". Jag har ingen som helst aning om det är korrekt….

#72 Det låter däremot jättekonstigt!
Det enda jag själv kommer ihåg från latintiden är två smått bisarra fraser som jag tror jag snickrade ihop själv då:
"Servi et ancillae in culina laborant, sed cibum non inveniunt"
och
"Feles summa in arbore sedet ett cogitat"
Den du, DaMum!
Hahaha! Det måste väl bli ungefär Shit happens!
Skitkul….oops!

Excreto, ergo sum.

#74 Precis, jag skrattar gott åt sånt
Det är i alla fall helt rätt ställe att ha en sån devis!
Fabricati diem, pvnc!
Gud, vad jag älskar Latin!! :D
Sorry, OFF TOPIC - jag vet. ;)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

"Ulula cum lupis, cum quibus esse cupis!"

För egen del uppskattar jag en vänlig och hövlig ton i ett forum och hoppas jag själv inte bidragit till dess motsats. Tror och hoppas inte det. Har grundinställningen att inte skriva respektlöst eller med påhopp. Att bromsa mig en smula, även om det någon gång kokar i huvudet vid ev otrevligt skrivna inlägg, oavsett om dessa är kraftigt uttalade eller mer dämpat antydande råa och cyniska. Försöker tänka mig för innan jag postar ett eget. Lyckas kanske inte varje gång hålla den respektfulla tonen - i provokativa lägen. Men i bästa fall har man lyckats med det också. Ambitionen finns där.
Kan däremot ha märkt av den - dess motsats - i några inlägg där diskussionen handlat om vegetariskt inriktad lchf och där några berättat (ibland även jag själv) om svårigheterna med att äta djur. Kanske inte, att det i en allmänhets ögon gått över gränsen ens i dessa inlägg, jag vet inte. Men det har känts av, det kan jag inte ljuga eller säga annat. Men huvudsakligen har bemötandet även i dylika trådar varit vänligt skrivna, och därtill hjälpande, även från dem som sett annorlunda på saken.
Jag har väl reagerat på de avstängda trådarna jag också och funderat lite kring dem. Men kanske lika mycket, eller mer på det jag omnämnde ovan. Inte enbart för att jag själv är personligt engagerad i sådana frågar, utan för att det är så det ser ut tror jag, även då man anstränger sig att se så kallat objektivt på det.
Det är säkert bra att de stängdes av, de aktuella trådarna. Har själv inte riktigt vetat var jag stått i frågan. Förmodligen hade väl det negativa eskalerat, så det var nog bra att stoppa trådarna. Men framför allt tycker jag det är bra att Margareta gått in och agerat och förklarat sin tanke med forumets intentioner. Mycket bra tycker jag. Då får man själv också en anledning att stanna upp och tänka efter. Hur beter jag mig själv? Det kanske allra svåraste, att ha insikt i - hur beter jag mig själv?
Det var några av mina fram-och-tillbaka-tankar, och reflektioner.
/mvh birma

Nu när jag fått reda på mera vad det innebär att vara forumvärd, vill jag säga till dig, Margareta, att du tar jättebra hand om detta forum! MEN det är ännu viktigare att du tar jättebra hand om dig själv också, så att du inte går här och bränner ut dig! VAR RÄDD OM DIG <3
Du är en av de bästa sajtvärdar som jag har haft äran att ha att göra med, Margaretha! Du är lugn o saklig, har glimten i ögat o en diplomatiskt ton i allt du säger, vad det än vara månde.
Detta är din sajt o du är i din fulla rätt att bestämma hur vi ska uppträda här o i din fulla rätt att bestämma om vissa trådar ska stängas. Du har iom att denna sajt vuxit lavinartat, fått mer o mer att göra o jag beundrar dig för att du orkar med! Du gör ett jättearbete, hur stort är nog svårt för oss andra att förstå.
Heders åt dig!
Amen!
(pekar uppåt)

Det fanns visst en mening med att jag varit frånvarande de senaste dagarna (veckorna?) - jag har helt missat det som tydligen utspelat sig…
Hur som helst vill jag bara instämma i tack-kören: att vara värdinna för ett sånt här stort forum kan inte vara en dans på rosor och jag tycker att du gör ett riktigt super-jobb Margareta. Du är guld värd - och förstås dina medhjälpare oxå.

#79 Vilket fint och tänkvärt inlägg! Som du vet är jag en av dem som liksom du är kluven inför detta att äta djur, för min del mest relaterat till oetisk behandling av djuren. Men jag har aldrig upplevt några gliringar eller något motstånd här på forumet, och det är tråkigt om du uppfattat något på det sättet. En och annan karlakarl kan väl släppa från sig något jaktrelaterat skämt, men i övrigt känns det som om det råder en stor respekt och vidsynthet för allas val. Många har uttryckt vikten av att verka för en värdigare attityd mot de djur vi tar som föda.
Håller med dig i varje ord om vikten av att väga sina ord
-

#84 Håller fullkomligt med er båda två! Mycket väl skrivet.
#79 #84 Jag som Medarbetare och hel-köttsätare försöker att påminna folk om att dom inte behöver föreläsa för vegetarianer, även om man kan påpeka lite försiktigt vad riskerna kan vara.
Jag hoppas verkligen ni känner att ni får ha era trådar ifred. Annars får ni säga till! :)
--überpedagog…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
OT men hur kom latin egentligen in i bilden
fast det är ju sant riktigt fint är det….. men harry potter på latin? *ska nog starta en ny tråd om det…. eller inte men ändå :-)*

#87 OT - latinet är mitt fel. Jag gillar knäppa latinska sentenser, och jag har försökt hitta devisen "Mata inte trollen" i översättning, dvs man ska inte fortsätta att diskutera med forum-troll och förstöra stämningen mer, utan låta dem och deras trådar liksom "svälta ihjäl." Sedan kapade vi lite i förbigående Margaretas allvarliga tråd - en halv pudel från min sida för det, en liten men luddig pudel!
Fabricati diem, pvnc!

#86 Det är den där vänliga och respekterande attityden som du och andra har som är en av de bästa sakerna med detta forum! Och det handlar ju inte bara om köttätare/vegetarianer, utan om alla sätt vi är/tycker/tänker/fungerar olika på. Därför är det lätt att känna sig accepterad och välkommen här!

#88- vilken bra idè!
Du är bäst margareta ;)
Jag har tydligen missat eller inte missat massor de veckor jag varit borta….

#84 Eremitha
Tack för dina ord! Det är verkligen så att det huvudsakliga bemötandet och reaktionerna är respektfulla också i veg-kött-diskussioner. Håller utan tvekan med om det. Kanske inte fick fram det tillräckligt, men skrev det :o) i alla fall. Och visst kan man skoja lite om sånt också. Det jag tänkte på är väl den slags totala bild jag fått fram efter att ha läst i några "gamla" trådar också, på temat. Men det kanske är mest i dom, jag vet inte. Det är något jag kommit att tänka på och reflektera en hel del över i alla fall. Lite dumt kanske, men det är så det är. Kan inte helt komma ifrån det dessvärre.
#85 kalleankasmormor
Tack så mycket för det du! Trevligt att höra! Vi tänker visst ganska så lika vi. Märkts av även i andra trådar. Känns kul! :o)
#86 Jennix
Oh ja, det har jag märkt. Du är en riktig stöttepelare! Och jag är tacksam och glad över att ha hittat forumet. Man får så mycket bra hjälp, tips och råd. Ett och annat välgörande skratt också! Är här mest varje dag nu sedan man hittade hit. :o)

#92 Det är säkert något mystifististiskt släktskap som ligger bakom!

Tack Margareta!
Kramar
Helena

Borttaget - var visst en rätt så gammal tråd 
Jag vill bara uttrycka min beundran för KiF! Mycket innehåll, bra diskussioner, tips och råd och bra moderering!
Och allting tycks gå väldigt städat till med en "kärvänlig" ton, av det jag har sett - men som "nyfödd" för två veckor sedan så har jag naturligtvis inte läst allt ännu. Men jag har ändå slukat inlägg i KiF…
Så som jag ser det, Margareta, har du gjort någonting supebra och mycket större än du visste om att du skulle göra, genom att starta KiF! Grattis och Heja!
Ville bara få uttrycka min beundran o glädje över detta forum!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Borde inte den här tråden sitta nålad? Eller gör den det redan, själv ligger jag nerbäddad i snuva den här veckan o fattar mindre än vanligt.
Men jättebra skrivet o verkligen nyttigt för mig att läsa o jag tycker alla borde läsa den o försöka förstå HUR mkt tid ni lägger ner på att vi ska trivas. Jag är gärna med o babblar, pratkvarn som jag är. MEN blir debatten hetsig drar jag mig undan, dålig koncentration är en orsak, men åxå vem vill läsa otrevligheter som oftast skrivs helt obefogat.
Ett trevligt forum, med en kär ton o mkt bra info är vad vi behöver o jag tycker vi har det.
Tack Margareta & Co för att ni gör det 
Som sagt denna tråd är värd mycket…. Trevligt att den har kommit upp till ytan igen, mycket läsvärd!

Tack Margareta!

Wow, jag instämmer i föregående talare, jag har alltid fått stöd och hjälp och då tror jag att jag är en av de "värsta" här för det händer alltid så mycket i mitt liv som kan göra att man kan tappa koncentrationen och fokus på kosten. Tror ni att alla mina kif vänner ger upp? Nej aldrig, jag får stöd och peppning hela tiden vilket har gjort att jag orkar med min vardag. JAG ÄLSKAR SAJTEN det är min förbindelse med yttervärlden både på de mänskliga och kostrådsmässiga planet.
Tack alla för att ni finns och stora kramar.

*putt*
#102 Haha, helt apropå eller? :-)

Det blev lite tjurigt ett tag och så hittade jag denna fina tråd. Fick mig själv en lite tankeställare.

Jag besökte efter ett långt uppehåll, ett forum jag tidigare var mycket glad över att få tillhöra. Betryckt läste jag och betryckt insåg jag hur mycket sajtvärdarna betyder för att hålla ett forum i form.
Glad i hågen återvände jag hit - det är inte alls samma frågor som vi pratar om här som där. Men det gör detsamma. Här blir jag glad och fylld av energi av att läsa och dela synpunkter.Energin jag får här räcker till så mycket!
Tack Margareta och ni andra som håller oss på rätt spår!
Jag måste nog säga att den här tråden var värd att läsa och den borde, sitta nålad!! Tack Margareta för en meningsfull tråd
hej margareta,dig ser man mycket av i trådarna överallt.
visst måste man få diskutera här på forumet!
alla äter inte ägg till varje mål eller till varje frukost.
det jag blir lite oroad av som ny medlem här är att väldigt många ifrågasätter nybörjare,bara för att man är nybörjare här på forumet betyder inte det att man inte satt sig in i kostmodellen LCHF INNAN man blev medlem på KiF.
att äta LCHF är för mig det som annika och airam förespråkar och det finns i LCHF foldern!
var och en kan alltså välja själva hur de vill äta utifrån de livvsmedel som är "godkända" inom kosten.
blir oxå lite oroad av folk som räknar kalorier..det är väl det man INTE ska göra med atkins och LCHF.
jag har lagt LCHF foldern på min hemsida och har BAR de godkända livmedeln med,ta en kik om du vill.
http://www.gardens.dinstudio.se/
ps. detta ÄR ett diskussitionsforum,låt det så vara så länge det inte blir pajkastningar och personliga påhopp,men rätt till sin åsikt kan ingen ta ifrån en.
hade en diskkussition om alkohol här på KiF där folk påstod att alkohol inte är socker.

Dock bör man respektera andras åsikter och inte håna andra, eller ifrågasätta på ett hånfullt sätt. Att man har åsikter är en sak, men man ska inte trycka ner dessa i andras halsar, eller idiotförklara de som tar en annan väg.
#110 exakt och det är det en del som gör här på forumet,blandannat en medhjälpare här på forumet.

#111 Problemet är att det är så du upplevs också.
Den kan få sitta nålad ett tag i alla fall, det är lite av ettårsjubilem för den här tråden.
Jag blir själv väldigt rörd över all omsorg när jag läser den.

Jag trivs här på KiF, Margareta. Det är mycket bra stämning oftast, och du och de andra medarbetarna är kunniga och snabba att hjälpa. =)
#112 upplevs hur? jag ger MINA erfareheter och tankar,det jag har LÄRT mig och ANVÄNDER ,INGENTING annat.
jag ger gärna folk länkar till faktan jag presenterar som är min lära..

Detta bör inte egentligen tas i den här tråden, men du har vid ett flertal gånger skrivit svar och poster som är mer nertryckande än hjälpande. Den här tråden är dock inte rätt plats för mer kritik, så jag kommer inte att ge mer detaljerat.
#116 ge ETT exempel är du snäll,för jag är inte medveten om det själv,oftast är det ju den som läser som tolkar som den vill..
Ok - jag släpper tråden igen…
man kan vara kunnig utan utbildning
och man kan vara okunnig med utbildning.
man kan vara självlärd
och man kan lära sig det teoretiskt ,men inte omvandla det praktiskt.
Magareta, du har varit mycket trevlig till mig som helt ny här. Jag är glad att jag inte har hunnit läsa några elaka inlägg mm. Kämpa på vi behöver dig!
#111: Eftersom det bara är jag och MikaelJ i medarbetarkåren som svarat dig i diskussionen om alkohol kontra sockerinnehåll, så står det dig helt fritt att tala klarspråk. Om du tycker att t.ex jag "idiotförklarat" dig så säg det då och förklara varför, för jag har aldrig idiotförklarat någon i hela mitt liv- inte heller i det här fallet. Om det är din uppfattning så ber jag om ursäkt om jag formulerade mig fel, det var verkligen inte min mening! Dock kan jag inte se varför fakta som strider mot din uppfattning ses som en idiotförklaring.
Halvkvädna visor är enbart obehagliga och trista, och jag är mycket hellre ärlig och rak än att komma med antydningar. Det främjar ett gott diskussionsklimat.
P.g.a den anspelning du gjorde så kände mig tvungen att reda ut detta, annars hade jag aldrig stökat till denna tråd ytterligare. Önskar du fortsätta diskussionen så kan du nå mig i en ny tråd, eller via PM.

Jag vill bara säga att jag stödjer ditt ställningstagande till 100%. Det här forumet har jag sett som stöd och hjälp för oss som tagit steg inte som ett debattforum!