Alternativ till Lindroos svindyra Husk?
Så frustrerad jag är över att Finax Psyllium inte längre finns. Jag kan inte fatta att det sålde så dåligt eftersom det var lika bra och mycket billigare än Lindroos Husk.
Sist jag bakade med Lindroos blev det dessutom helt misslyckat.
Är det inte några bagare här som hittat något lite billigare?
Jag ramlade över detta, det står att det är 100% psylliumfröskal, alltså samma som Husk. Någon som provat? Eller hittat annat billigare alternativ? Jag bakar väldigt mycket.
https://www.bulk.com/se/products/psylliumskalpulver/bpb-phus-0000?view=ppc&o=MTc5LTI1&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=21767988947&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA-ty8BhA_EiwAkyoa33yYVScpnX3rQD9qUZYS4q5Mn6bffHJ017uoKVIHz8X5YE7x-it8dBoCHccQAvD_BwE
Jag handlar kosttillskott från Bulk och tycker de är bra trots enorm prisskillnad. Just Husk har jag inte köpt. Jag slutade med Psyllium för många år sen pga förstoppningsrisken.
Sen dess har jag jobbat mycket med tarmen och kommer förmodligen försöka igen, så bra tips om du testar den här så vet vi 😜
Vad bakar du?
Jag har inte bakat på många år men är sugen på att börja
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har beställt en burk så det blir spännande att prova. De hade en ovanligt intelligent chatbot så jag tyckte jag vågade testa.
Jag bakar väldigt många olika sorters bröd. Vi har stadigt hemma hårt bröd, ostkex, bönlimpa, surdegsbröd, småfrallor och tunnbröd (men de är utan psyllium). I säsong bakar jag pepparkakor, lussebullar och semlor. Gör också pajdeg vid behov, någon gång muffins.
- Redigerat 2025-01-28 07:15 av Sindri
Japp, det gick bra, Har både bakat och gjort bananpannkakor med psyllium från Bulk. Det är inte jättemycket billigare än Lindroos, men är ibland på kampanj, som t e x nu. Det billigaste jag hittar från Lindroos är 119 för 300 gram, det är ca 400:-/kg, medan Bulk just nu tar 329:- för en 1-kilos påse. För mig som bakar mycket gör det stor skillnad.
Så bra
Bulk har ofta kampanjer för alla och kuponger för stammisar. Oftare än jag hinner använda dem.
Har nu försökt beställa på Bulk då dom hade rabatter på mycket. Men trots att jag skrivit in kod och även gjort order för över 553:- för fraktfritt, så fick jag varken kod godkänd ( hade utgått) eller fraktfritt. Kontaktade dom via mail och påpekade detta. Fick ny kod, som inte heller godkändes och fraktkostnaden lades även nu till i ordern. Så nu blir det ingen ny order från det företaget.
Nu händer det grejer. Igår när jag var och handlade hade Willys Lindroos Husk 200 g för 59,95, Ica tog 62,95. Det blir billigare än mina påsar från Bulk. Ja,ja….
#6: Jag beställde fiberhusk ,( halva priset,) från Rawfoodshop. 500 gr för 180:- Men eftersom jag handlade en hel del annat, så fick jag iaf fraktfritt.
#7: Var 180:- halva priset? I så fall är det ju rekordfart där. Det blir 720:- /kilo ordinarie. Jag kommer köpa mitt på Willys sen, det blir ca 300 :-/kilot.
#8: Det var nog inte halva priset på fiberhusken, förstår jag nu, utan på övrigt som jag köpte. Har beställt shiratakinudlar och och ris, som var halv priset. Jämförde priset på Bulks fiberhusk, som var något lägre i pris. Hade jag då vetat att det är billigare på Willys, så hade jag handlat där.
Jag köpte på Willys häromdagen utan att kolla priset. Ska testa igen och se om det fungerar. Innan har det varit som tapetklister för mig, men nu har jag ändrat så mycket annat att det kanske kan gå i mycket måttliga mängder
300g för 22:90 på Willys i Nynäshamn
Psyllium heter det. Är det samma?
- Redigerat 2025-02-12 23:21 av Margareta
#3: Köpte du så mycket att du kom upp i fri frakt?
Bra att det finns lite alternativ i varje fall. Hade missat den här tråden.
Men jäklar. Willys har en annan sort nu också som är ännu dyrare!
https://www.willys.se/produkt/Fiberhusk-Glutenfri-Bakning-101234770_ST
350:-/kg.
#11: Ja, jag brukar passa på att handla på mej produkter för en summa så att jag slipper frakten. Speciellt när det är halva priset.
#10: Va? 300g för 22,90! Helt säkert? Endera har nån fått spader eller så skall de sluta med den och säljer ut. Nästan värt en resa.
Såhär är det; Den ursprungliga som hette Limdroos Husk köptes upp av ett annat företag.
De måste glömt något i köpekontraktet (om att inte säljaren får bedriva konkurrerande verksamhet) för nu finns ju "ny" Lindroos Husk med lägre pris och den som köpte upp den "gamla" är fortsatt dyr.
#12 Det är den som Hemul sett på Willys.
#10: Var det kanske psylliumfrön, alltså omalda frön? Det låter för billigt annars, för malda frön. Jag gjorde en tabbe en gång och köpte just dessa frön, i tron om att det var fiberhusk, men icke. Nu använder jag dessa som linfrö. I bakning.
Ja, det skall vara malda skall av psylliumfrön. Husk är engelska för skall.
Jag köpte ju frön och skulle testa att mala själv. Men det har fortfarande inte blivit av.
Men du skall bara mala skalen. Det blir pilligt….😁
Är inte så säker på det jag. Slajm-ämnet som man vill åt lär ju finnas där även om kärnan är med också. Min gissning är att man får ta lite mer bara eftersom det inte är 100% skal. Kärnan kanske tillför god smak t.o.m.
Du får testa men jag har läst på fler än ett ställe att det är viktigt att det bara är skalet.
Men hur skulle skalet kunna få nya egenskaper bara för att man pillar bort kärnan? Och förresten, hela frön slajmar väl de med. Det är väl därför folk äter fröna för att motverka förstoppning.
Jag tänker inte baka, men jag kan ta och mixa lite frön så snart det blir anständig tid och se om det slajmar till sig i vatten.
- Redigerat 2025-02-15 06:51 av hemul
Fråga inte mig, men om inte kärnan slajmar tillräckligt måste man ju använda väldigt mycket av krosset.
https://nillaskitchen.com/2016/03/10/konsistensgivare-i-glutenfri-bakning/?fbclid=IwY2xjawIdGKdleHRuA2FlbQIxMQABHVXPe6VGm8pQVsoSSFoLRykiDIYgfJsuOubWixc_czshimSs5ctReUtz-Q_aem_B-ahZYVBDw7cunjZxjZ9xQ
Vadå? Det är ju skalet som slajmar. Kärnan gör nog varken till eller från.
Nog slajmar det alltid. Som du ser rinnger det inte tillbaka där jag dragit med skeden. Det där var ungefär en tsk i en knapp dl vatten.
Jag skulle ha mixat längre. som du ser är det bitar av skal. Tror faktiskt man skulle kunna separera skalen från kärnorna på det här viset. Om man mixar till den här nivån så separaredes det i två delar. Ett ljust pulver, fint som mjöl, och de mörkare kärnbitaran. Borde gå utmärkt att sikta genom ett durkslag.
Men uppriktigt sagt så börjar jag tro att detta är en trick från Lindroos för att kunna kunna ta mer betalt. Vi VET ju att hela frön bildar slajm. Så varför helt enkelt inte använda hela frön då?
- Redigerat 2025-02-15 11:44 av hemul
OK. jag provade att separera det gula kärmjölet från kliet. Det gick, men det lite små skalbitar slank igenom durkslaget. Sen körde jag kliet en god stund i Magic Bullet.Då kom det ut ännu mer gult kärnmjöl och jag lyckades ändå inte få det helt till pulver. Och klarar inte Bullet det vet jag inte vad som skulle funka.
Trodde jag hade lite husk kvar, men jag hittar det inte. Minns jag rätt, det är väl inte heller som fint mjöl utan lite grövre va?
Tror på att bra mixa så gott det går och använda allt, kärnmjölet också. Varför slänga det? Eller som sagt, hela frön. Men om man slår sönder dem kanske dte gör att mer slajmproducerande ämne, vad det nu är, kommer ut.
Fasiken vad sugen jag blev på att baka nu. Det är rätt många år sen. Jag hade ett bröd som jag kallade siktkaka, för det var lite som rågksiktkaka, mörkare och grövre. Var betfiber, husk och antar jag ägg i nån form. Tror jag hade filmjölk som vätska. Hoppas jag har receptet kvar.
- Redigerat 2025-02-15 11:47 av hemul
Det vore spännande att testa att baka igen. Jag är så avvand att jag knappt vet om jag gillar hembakt bröd. Jag gjorde en filmjölkslimpa på 70-80-talet med bikarbonat för att det var ekonomiskt jämfört med köpt bröd. När jag testade den senare gillade jag inte smaken. Surdegsbröd är det jag alltid gillat bäst
Just nu är jag inne på de gamla mjölsorterna. Labans kvarn på Gotland har lite att välja på.
Äter du mjöl igen?
#25: Det finns ju så mycket olika sorters glutenfritt mjöl nu. Av banan, sötpotatis, kikärter, jordmandel. Teff och bovete har ju funnits ett tag och de har inte liks mycket smak som de nya. Poliser ger också fin smak åt brödet.
#27: Har polisen verkligen tid med sånt? 🫢🥴😆
😁😂
#37 Jag trodde du försökte hålla kolhydraterna nere, men jag kanske missuppfattat det.
#28: Ack dessa smarta telefoner…..
Pofiber om ni nu inte förstod det.
#29: Jodå jämfört med mitt tidigare liv så…. Men jag behöver inte vara lika strikt längre. Det mesta brödet äts dock av maken och jag förser mina vuxna barn med en hel del också.
Efter 19 år med LCHF och ganska strikt under alla år, så har jag numera börja äta det som tidigare var tabu för mej. Som lite potatis och även ris ibland. Köper då svart, rött och brunt råris på nätet.
Jag bakar bröd, men då på frömjöler, mandelmjöl och kokosmjöl. Vetemjöl är förstås bannlyst.
Jag testar mer kolhydrater nu än tidigare men inte vad som helst.
Orkar inte baka ännu men köper visst bröd.
DaCarla proteinbröd tex
Har inte testad att mala fröna än, helt enkelt därför att jag inte bakat något bröd.
Men jag läste att man kan grodda psylliumfrön och la alltså nån matsked i blöt i går kväll. När jag vaknade var det en stor geléklump i burken. Så nu tror jag att man antagligen inte ens behöver mala fröna.
- Redigerat 2026-05-18 10:53 av hemul
#34: Jag tror ändå att det är skillnad att baka på fröna. Det är ju viktigt att det fördelas ut så mycket som möjligt och inte blir klumpar i degen/smeten.
Den Bulk som jag köpte visade sig fungera jättebra.
Slajmet fördelar sig nog bara man låter fröna ligga i vätskan först och geléa sig och sen knådar runt.
Men funkar det där Bulk så är ju det bra. Men det är alldeles för stor förpackning för mig. Förresten har de extrapris nu. Jag klickade på länken i ditt första inlägg och såg det.
- Redigerat 2026-05-18 22:39 av hemul
Och nu upptäckte jag att Willys säljer Lindroos husk för 283 kr/kg. De sålde sitt husk till ett annat företag som tydligen glömde en klausul i köpekontraktet, så nu säljer Lindroos husk igen till ett lägre pris.
Fortfarande dock mycket dyrare än Finax var. De var väl skickliga på att sälja in sig till alla som bloggade om glutenfritt. Och nu heter det Psyllium och inte Fiberhusk.
Kanske ni kan försöka köpa här:
Kampanjpris! 56kr / 400 g
https://shop.lindrooshalsa.se/superfoods/ekologiska-psylliumfron?utm_source=chatgpt.com
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-05-21 13:34 av Pyttelite
#38: De där är inte malda - det måste de vara om man skall baka på dem.
#39: Ok! Uppfattade inte det - sorry!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Har du testat det där du länkade till, Sindri? Det är ju kamanj, så lite sugen att prova.
Jag tror ju det går bra med hela från, men jusk är ju enklare.
#41: Ja, den har jag gjort av med, men nu var ju den Lindroos jag köpte på Willys billigare per kilo.
Jaså. Trots kampanjen? Då struntar jag väl i det då. Det är min snålhet som gör att jag bunkrar en massa även om jag inte har användning för det just nu. Börjar gå lite över styr faktsikt.