Ni som upplever att mejeriprodukter bromsar viktnedgång
Ni som har problem med mejeriprodukter i samband med viktminskning, tror ni att salladsost (se bild) kan vara ett bättre alternativ än vanlig hårdost?
Det är verkligen så tråkigt att utesluta både grädde och ost.
Jag vet, det är ju bara att testa om det funkar men jag skulle vilja höra er erfarenhet?
#1: Det skulle jag också vilja veta.
Jag älskar ost men det gör ju inget om den har mindre kalorier..
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Så hör säger AU
Ja, vissa typer av salladsost kan vara kalorifattigare än andra, medan standard fetaost har högre fetthalt och kaloriinnehåll. För att välja en kalorifattigare variant bör du titta efter magrare salladsostalternativ med lägre fetthalt. Keso är också ett bra, proteinrikt och kalorisnålt alternativ om du vill ha en lättare ost.
Så väljer du en kalorifattigare salladsost:
Jämför fetthalten:
Välj en salladsost med lägre fetthalt, till exempel en variant med 10 % fett istället för en fetare variant.
Välj en annan osttyp:
Keso är ett utmärkt val för den som söker ett kalorisnålt alternativ med högt proteininnehåll, vilket kan hjälpa till att öka mättnadskänslan.
Exempel på näringsinformation:
Standard salladsost (som Eldorado):
230 kcal och 21 g fett per 100 g.
Salladsost 10 % (som Eldorado):
172 kcal och 10 g fett per 100 g.
Genom att välja en magrare ostvariant kan du minska intaget av fett och kalorier i din sallad, vilket kan vara bra för vikthantering eller vid en proteinrik diet.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Som Lchf: are så räknar jag inte kalorier utan kolhydrater. Köper därför den fetaste hårdosten som oftast har 0 kolhydrater på 100 gr. 🧀
#2: Eller också äter man lite mindre av den ost man gillar. Lågkoloriprodukter är ingen väg i sig. Man tenderar bara att äta mer av dem, annars blir man ju inte mätt, så det blir lätt ett slags nollsummespel.
Det enda som funkar är nog att äta lite mindre kalorier totalt sett. Om de enskilda sakerna man äter är kaloririka eller inte spelar mindre roll, allt beror på mängden. Om man sen vill åstadkomma detta genom nån slags LCHF-magi och låtsas att kalorier inte finns eller genom mer kontrollerade metoder är väl en smaksak.😉
- Redigerat 2025-10-06 01:08 av hemul
#5: Som du nog vet innan, så räknar man antingen kalorier eller kolhydrater ifall man vill uppnå ett viktresultat. Inte bäggedera. Äter man fullfeta produkter som inom Lchf, så blir man mättare på mindre mängd mat. Någon slags Lchf-magi finns inte.
Nej, det vet jag inte alls. Tycker det går utmärkt att räkna båda. 😀
Inte ens på den tiden det där mantrat basunerades ut funkade det för alla. Jag skulle säga att det funkade för ett fåtal. De det inte funkade för ignorerades och i värsta fall förlöjligades.
Jag tror man kan göra stora hälsovinster med hjälp av lågkolhydrat. Jag t.o.m. vet av erfarenhet. Men viktnedgång får man bara om det slumpar sig att den nya kosten gör att man äter mindre (kalorier) än man gjorde innan. För en del blir det väl automatiskt så. T.ex. om man ätit mycket mellan målen förut, godis, fickabröd o.s.v., kan jag visst tänka mig att det blir så med nån slags automatik.
Att tro att minimala mängder kolhydrater i sånt som grädde och ost skulle vara skäl till att man inte går ner i vikt är orealistiskt.
- Redigerat 2025-10-08 10:08 av hemul
Efter snart 20 år med LCHF så mår jag bättre än någonsin. Kommer aldrig att ändra livsstil. Men jag har aldrig varit överviktig så någon viktminskning har det inte blivit. Däremot har mina kilon omflyttats på kroppen. Väger samma som tidigare, men ser smalare ut och kläderna sitter bättre.
Jag räknar bara kolhydrater. Äter inte lika mycket fett som från början, men självklart bara fullfeta produkter som ost, smör, yoghurt m.m. Då man ju äter mindre mängd som ger mer mättnad.
Man kan äta liten mängd mat och gå upp i vikt ifall man äter "fel" mat. Man kan också äta stor mängd med "rätt" mat och gå ner i vikt.
Hur lyckas du räkna båda? Feta produkter ger få kolhydrater men många kalorier. Magra produkter ger flera kolhydrater men färre kalorier.
#8: Och jag har gjort det i över 20 år. Och jag var fet och gick ner över 50 kg. Men inte de första åren när jag inte höll koll på kalorierna, då gick jag tvärtom upp lite. Nu har jag tyvärr gått upp en del igen, men långt ifrån allt. Men inte för att jag har "trillat av banan", som det brukar heta här. Yttre omständigheter gjorde att jag inte orkade hålla koll på hur mycket jag åt. VAD jag äter går däremot med automatik sen länge. 😉
- Redigerat 2025-10-08 16:27 av hemul
#9: Förstår inte hur du menar. Varför skulle det vara svårt? Det är bara att lägga ihop kalorierna från allt man äter. Är inte svårare än att lägga ihop kolhydraterna.
- Redigerat 2025-10-08 16:28 av hemul
#11: Jag håller mej bara till att räkna kolhydrater, skulle bli rörigt om jag skulle ha olika tabeller i huvudet. Har ett dagligt intag mellan 30-50 kolhydrater/ dag. Det passar mej som allra bäst.
Ja, jag använder ju en dator jag. Det underlättar. 😃
- Redigerat 2025-10-08 18:09 av hemul
1) Det är väl typen av protein i mejerier som, om jag minns rätt från Kifs barndom, påverkar insulinutsöndring (rätta mig gärna om jag minns fel).
2) Det antyds väl, utan att vara vetenskapligt bevisat, att man kan äta fler kalorier på LCHF än på fettsnålare kost, och ändå gå ner i vikt. Det har rapporterats här på KiF, personliga erfarenheter. Det var någon studie för ett antal år sedan där man tyckte sig se detta, men det undersöktes inte.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Motsatsen har också rapporterats - och ignorerats. Dessutom räknar ju inte riktiga LCHF-are kalorier, så hur vet de det där då? Och insulinhypotesen, den höll ju inte den heller.
Vet inte om det ändrades senare, men i början var det den hiskeliga mängden kolhydrater i grädde (3g) som skulle vara boven. Jag tror ju mer på fettet (40g) och följdaktligen kalorierna. Grädde är gott och blir gärna extra liksom. Man äter inte mindre köttbit för att man har gräddsås till.
Håller med såtillvida att det är lättare att begränsa intaget på lågkolhydrat än på högkolhydrat.
#15: Det är väl bra om olika erfarenheter kommer fram. Det finns ingen Evig Sanning i kosten (utöver att riktig mat är bra). Man får själv testa vad som passar en själv.
Men det var en koststudie, för ett antal år sedan, där ansvariga tyckte sig se att man kunde äta fler kalorier på LCHF. Det var inte det som de undersökte (jag minns inte vad det handlade om; viktnedgång tror jag), men de tyckte det borde studeras.
Varför LCHF-are vet hur många kalorier de äter? Det finns de som registrerar i kostappar. Och dessa brukar räkna ut kalorier, utöver fettandel och annat. Jag har aldrig lyckats.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jo, jag minns att det förkommit sådana studier. Men jag vet inte om det någonsin följdes upp.
Jag upplevde ju på ett sätt lite av det där också. När jag började med lowcarb blev jag, tvärtemot vad de flesta upplevde, fruktansvärt hungrig. Och man skulle ju äta tills man blev mätt… Så jag åt kopiösa mängder, lätt uppåt 3000 kcal. Jo, jag gick upp. Men bara ett par kilo på kanske 2 år. Hade jag ätit den mängden pasta, mackor och tårta tror jag det hade varit mycket värre! Så nåt ligger det nog i det.
Men det har också gjorts studier som inte lyckats visa nån skillnad på viktnedgång med olika makrunutrientsammansättningar.
Vem ska man tro på?
Jo jag vet att många registrerar/registrerade. Men frågade man någon hur de låg kalorimässigt så fick man aldrig något svar. Och inte kunde man räkna ut det själv heller, för när folk redovisade vad de åt angavs aldrig några mängder. Det kunde se ut lite så här…
På morgonen te med grädde och ett ägg med lite majonnäs och en halv Finncrisp. Lunch pannbiffar med smörklick och en liten tomat. Mellanmål gräddhutt. Middag rester från lunchen med smörklick. Varför går jag inte ner i vikt?
Ja. säg det! 😄
- Redigerat 2025-10-22 21:16 av hemul
Sen på bollen kommer jag in med vad jag kommit fram till sen flera år tillbaka
Get- och fårmjölk men även Buffelmjölk går bra. Alla mejeriprodukter användbara. Feta, chevre, mozzarella
Komjölk går bra om den kommer från kor som antingen har A2-mjölk dvs Fjällko, Jersey och Fjällnära är exempel (proteinet kallas A2) eller är andra raser men somär mer frigående och gräsätande och inte så spannmålsuppfödda. Dessa kor är ovanliga och mjölken finns inte i vanliga affärer. Direkt från bonden typ.
Angående ost fungerar INTE ost med ystenzym. Det måste vara äkta löpe vilket också börjar bli ovanligt. Oavsett vilken mjölk som använts.
Hittar jag rätt på alla punkter påverkar inte mejerier vikten.
Jag sväller främst i lymfan annars, påverkar inte fettvikt.
Numer pensionär i Nynäshamn
#6: Såklart kan man räkna båda, varför skulle man inte kunna göra det? Jättemånga räknar dels kalorier för viktnedgång, och håller koll på både makro- och mikronäringsämnen. Det finns f.ö. inget som hindrar en från att äta sina dagliga kalorier i form av LCHF, även när man försöker gå ner i vikt.
Att hålla det i huvudet går nog inte ö.h.t., om man vill vara säker på att siffrorna blir rätt. De flesta idag använder appar för detta.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2026-03-11 14:50 av Crucio
#14: Jo, det finns en teori om att eftersom fettlagring kräver insulinutsöndring, så sker det inte någon fettlagring om man aldrig får någon höjning av insulin. Många som äter LCHF menar därmed att de äter långt över sitt dagliga kaloribehov utan att gå upp. Noll insulinutsöndring kräver dock väldigt strikt LCHF, i princip inga kolhydrater.
Jag tycker att detta är väldigt intressant och det finns ju en logik i det, men det vore onekligen svårt att testa. Många studier om kost använder självrapportering, vilket är väldigt opålitligt. För att testa detta vetenskapligt hade man därför behövt hålla koll på en stor grupp testpersoner dygnet runt, och först låtit dem äta över sin dagliga kalorimängd i "vanlig" mat under en period, för att sedan äta lika mycket fast med strikt LCHF.
Sajtvärd på Skrivlust