Uppochnervänd matpyramid i Trump-land
Bara för säkerhets skull är det väl bäst att säga att jag inte är ett fan till varken MAGA eller RFK Jr, tvärt om, men han har tydligen en vettig åsikt ivf. Det här ser ju riktigt bra ut! 😀

Ni kan läsa (på engelska) här och också ladda ner en PDF med de nya kostråden.
https://www.theguardian.com/us-news/2026/jan/17/rfk-jr-new-dietary-guidelines-health
- Redigerat 2026-01-18 05:38 av hemul
Det kom upp på en annan sajt och hag säger här som där att det är det enda vettiga som kommit från den regeringen.
Jag håller med. Undrar när man ska ta efter, även här i Sverige?
Det tragiska är väl att det i toppen inte ens finns att köpa på mindre orter, vad jag läst och sett
Och de är fortfarande rädda för mättat fett. Lite svårt att förstå hur man ska få ihop nedanstående med den där pyramiden. Då får man nog välja en magrare köttbit och steka i vatten.
In general, saturated fat consumption should not exceed 10% of total daily calories.
- Redigerat 2026-01-18 16:20 av hemul
Jag blev minst sagt förvånad när jag såg bilden, trodde först det var ett AI-genererat skämt
Numer pensionär i Nynäshamn
SLV har inspirerats också. Det finns ett förslag om ändrade kostråd för äldre. Näringstät mat, större andel protein o.s.v. Det skrevs något om det här nånstans.
Jag såg även att de avråder vaccinering. Jag är 70+ numer 🤩
Robert F Kennedy är ju mest känd för att vilja avskaffa all vaccinering. Även dom som vi har som obligatoriskt för små barn. Det är förskräckligt. Men pyramiden är ju bra. Så lite vett har han i skallen trots allt.
Det finns forskning på att även barnvaccinerna behöver ses över.
Inte själva idén eller vaccinet i sig utan det som följer med i vaccintillverkning och som ger problem senare i livet, inte vid vaccineringstillfället även om många barn reagerar kraftigt redan då.
Vi har trots allt utrotat flera sjukdomar, just tack vare vaccinering. Som polio, mässling, vattkoppor nästan helt + flera tidigare barnsjukdomar. Men eftersom inte alla länder vaccinerar, så tas smittan hit vid resor..
Apropå Robert F Kennedy, så såg jag igår 2 avsnitt från Dokument utifrån, om honom.
Han måste vara helt galen. När han blev hälsominister, avskedade han alla forskare och läkare som rek vaccinering. Och då inte bara Covidvacin. All vaccin .Han anser att homosexualitet kommer från vattnet. Och att Corona skapades av kineser och judar. ????? Han är ju sjuk i huvudet. Men inte så konstigt eftersom han har använt tunga droger i sin ungdom i många år. Dessa galenskaper kommer ju att drabba stora delar av världen, då ju USA har haft mycket tillverkning av bra mediciner, som nu stoppas.
Önskar att alla såg detta program, på SVT.
#10: Jag behöver inte se det - det fanns att läsa sig till för några år sedan.
Helt klart bindgalen. Hur sådana människor kan komma sig upp till toppen är en gåta, likväl händer det gång på gång.
Däremot har jag sett programmen om Hitlers DNA, och egentligen är jag inte förvånad över något som kom fram där heller.
Vi lär inte av historien - vi låter den upprepa sig - gång på gång.
#10: Dessutom sägs det att delar av hans hjärna har ätits upp av en mask. Om det är sant förklarar det en hel del. 😉
https://www.pbs.org/newshour/health/did-a-tapeworm-really-eat-part-of-robert-f-kennedy-jr-s-brain
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#11: Va, kunde man läsa det för några år sen??? Men han blev ju hälsominister nyligen, sen Trump tillträdde.
12. Ja så måste det vara.
#13: Under pandemin var han väldigt aktiv i media om allt möjligt. Var det inte han som trumpetade ut att man skulle dricka något blekmedel mot covid? Han har varit antivaxxare länge.
Nä, det var Trump som undrade om man inte kunde injicera klorin! 😂
2 lika galna figurer som ska styra och förstöra. Hur kunde amerikanarna rösta fram dessa pajaser?
#15: Ok, RFK har sagt tillräckligt med galna saker ändå.
#16: Om det bara vore de två ändå…….
#16 Det är väl en missnöjesyttring. Man ser ju liknande över hela världen, även om inte med riktigt lika löjeväckande frontfigurer. Men extrema partier och extrema åsikter, och mest då högerextrema, drar till sig allt fler väljare.
Man vill väl ha nåt att skylla sitt eleände på. Att pengarnan inte räcker, att man inte får jobb, att man inte har råd med sjukvård, att barnens skola är kass… Så kommer nån och talar om att allt beror på den illegala invandringen och säger att han ska fixa det. Och fullföljer faktiskt också, åtminstone på den fronten. Sen har vi ju de likasinnade och välsituerade som faktiskt förstod och gamblade på att de skulle vinna på det.
Det är inte så långt efter här, med alla sjuka utvisningar av skötsamma och integrerade invandrare och ett parti med nasserötter som faktiskt kan bli regeringsparti om det fortätter i samma riktning. Det är skam, det är fläck på Sveriges banér…
- Redigerat 2026-02-13 12:21 av hemul
Jaha, nu har migrationsverket beslutat att utvisa en 8 månaders bebis till Iran, medan föräldrarna får uppehållstillstånd. Hur galet kan det bli?
Nu är det, vad jag förstod, överklagat och kan ju hur som inte genomföras på en gång då utvisningar till Iran är stoppade. Man hur fan tänker de? Skicka iväg ett spädbarn ensamt! Skulle det bara lämnas på flygplatsen där då, eller vad hade de för plan?
- Redigerat 2026-02-13 16:55 av hemul
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11: Helt klart galna hela byket. Och med noll kvalifikationer för de poster de innehar nu.
Hegseth, t.ex. Han var ju nyhetsankare. Nu är han försvarsminister. Förlåt, krigsminister heter det ju. En iofs mer passande titel, för USA har väl aldrig varit inblandat i ett krig där de inte varit aggressorn. Men anfallskrigen, eller "interventionerna" har däremot varit otaliga.
Och RFK är inte rädd för bacillusker han inte, för han har minsann snortat kokain från toalettsitsar (vet inte NÄR han sa det, om det var angående covid). Det är alldeles i början av klippet här ovan.
- Redigerat 2026-03-10 20:43 av hemul
Jaha, kokain - det förklarar ju allt…..