Majonäs
Vilken majonäs äter ni? Vill hitta en som är så ”ren” som möjligt. ( och nej, inte göra egen 🫣) Tacksam för tips!
Varför vill du inte göra egen majonäs? Det är superenkelt. Och "ren"
Sen jag började göra egen majonäs, för många år sen, så kan jag inte köpa färdig. Tycker att det finns en bismak. Och självklart så finns ju bismaken där från alla tillsatser som i allting annat.
Änglamarks har inga tillsatser, den enda jag äter om jag inte gör egen.
#1: Tycker inte det blir gott med olivolja och jag äter inte rapsolja.
#4 Ja gillar man inte rapsolja så gör man inte. Till majjonäs använder jag rapsolja som inte har den starka smaken, men kan tänka mig att kokkosolja (inte silverpaketet) borde kunna fungera lika bra och den finns både med och utan kokossmak
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Om man vill göra majjo själv utan både raps- och olivolja så kan jag tipsa om avocadoolja - det blir en rätt dyr majonnäs, men väldigt god och exklusiv.
#4: Men det är ju (i bästa fall) rapsolja köpemajo är gjord på. 😀
Du vill alltså hitta en utan tillsatser som inte är gjord på varken raps- eller olivolja? Förutom problemet med tillsatser skulle jag leta bland de allra billigaste majonnäserna då.

#7: Går det inte att göra på klarerat smör?
Köpes så gillar jag Hellmans.
Går säker bra. Blir ju som en variant på bea. Problemet är bara, att som med bea, skulle det bli en hård kakak vid kylförvaring. Det är en orsak till att alla färdiga bea man kan köpa är fusk (för att inte säga bluff och båg).
Vi använder helst Kavlis citronmajonnäs bara 3 E-nummer, citronarom och rapsolja. Hellmans innehåller ju bara ett E-nummer förstås men med ospecade aromer
Här kan du läsa mer om majonnäs
https://www.aktavara.org/livsmedel/6243/majonnas
Men Mattilltvå vill ju inte ha olivolja eller rapsolja. Så som sagt lär bara riktigt billiga majonnäser komma ifråga. Och de har istället (oftast) mer tillsatser.
#11 Visst, men samtidigt har hen ju frågat VILKEN majonnäs som vi använder