Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6563 ggr
Vargalyster
0

Protest mot dolt socker

Hej.

Vad säger ni om att skriva en protestlista mot dolt socker i maten. Jag var och köpte sidfläsk på coop idag. Som tredje sak i innehållsförteckningen stod majssirap! Innehåller sidfläsk det naturligt? NEJ, det gör det inte. Så varför får coop fortsätta att kalla produkten för sidfläsk när det borde heta sirapssidfläsk eller sidfläsk med majssirap. Det borde vara olagligt att märka på det viset!

Finns det inte någon sida på nätet där man kan göra namnunderskrifter? Har för mig det. Någon som vet? Kanske man borde kontakta Sverker Olofsson?

Någon här som är med på detta?

marsan-3
0

Skriv och poängtera det till alla matproducenter som du använder dig av. Det gör jag. Även om det bara är ett mail som kanske kommer på villovägar och hamnar i sopkorgen så känner jag att jag ändå kanske väcker en tanke som börjar gro och tar form hos någon. Nu ska jag skriva till Norrmejerier och tacka för att de börjat med en yoghur som heter "Lite lyxigare" och som är den enda lokalproducerade yoghurt jag kan hitta som inte är lätt eller light. Jag äter den inte själv utan ger yoghurt till barnen och vill givetvis att den ska vara fet och god åt dem och helst mindre socker.

[linda-pinda]
0

Jag har också reagerat på att så många köttprodukter innehålelr socker i olika former *grrr* Det är ju så onödigt, och dessutom fult mot konsumenterna, eftersom det är väldigt få människor som faktiskt läser innehållsförteckningen…

En namnlista eller så skriver jag gärna på!

magma
0

www.namninsamling.se och www.namninsamling.com är två sidor där man kan starta namninsamlingar, men jag har inte tittat så noga på dem. Instämmer helt och fullt om detta med dolt socker, för även om jag tror att folk i allmänhet blivit mer medvetna så är det ändå främmande för många att även köttprodukter innehåller tillsatt socker under olika namn.

Margareta
0

Jag instämmer också helt klart…

Numer pensionär i Nynäshamn

Sotlugg
0

Vore bra om Sverker startade ett program som hette Konsumentens röst eller dylikt, där man får ställa fabrikanterna till svars. Varför har de socker i allt? Kan vi inte få alternativ? Idag köpte jag bernaisesås som en handlare gjort själv och sålde i burkar. De som fabrikerna gör är det socker i. Så han visar att det går.

Vargalyster
0

Nu har jag lagt upp listan på www.namninsamling.se!

Kom och skriv under och tipsa alla ni känner!

Monsun
0

till och med hundmat har socker……..

monica monsun

nikita3
0

Såja, nu har jag också skrivit under på listan och dessutom skickat den vidare till en av mina vänner som också äter lchf men ej är medlem här.

Det finns nog många som genom andra börjat äta eller tänka i dessa banor men inte är med i en sajt, så nog skulle man kunna skrapa ihop tillräckligt med frivilliga att deltaga i någon undersökning.

Det börjar reta mig nu med alla dessa läkare och tv människor som får komma till tals men inte vi.

V.H nikita3

Kia
0

Fryst kycklingfilè … varför druvsocker i det?

Margareta
0

Jag har skrivit på…

Doc
0

Signerat

oldwolfie
0

jag har självklart skrivit på  fattar inte varför  alla  desa  tillsatser  doim gör mej galen

Gumman
0

Mitt namn står nu med! Hoppas vi "förändrar världen" nu…

Mervi
0

Nu är jag också på listan.Glad

magma
0

Nu är både jag och mannen här hemma med på listan:)

Monsun
0

Jag och sonen har också skrivit på. Bra initiativ!! Jag ringde faktiskt för ca ett år sedan (eller mer) till Coop och frågade varför den ekologiska baconen hade socker i sig men inte den vanliga. Svaret var - att öka smaken! Men enligt Coop skulle de ta bort sockret……. Fast det tar tydligen tid! Fundersam

monica monsun

Margareta
0

Det finns ett forum på sajten med listan där jag startat en frågeställning om VARFÖR maten sockras.

Häng på den och skriv en massa kloka inlägg.

Glowing
0

Har också skrivit på nu!

dufva
0

Jättebra Vargalyster!

Nu tipsar vi så många som möjligt om detta

Visst berättar du för Annika D; Bosse på Toxiska och Litsfeldt så får vi säkert draghjälp från deras bloggar också..

Sibelius
0

Nu är jag också med. Bra initiativ!

Trollcina
0

Det är ett bra intiativ detta med namninsamling för att påverka våra producenter. Kan vi förändra vårt sätt att äta så kan de förändra sina uråldriga konserveringsrecept.

H Cina

Amiechan
0

Jag följde länken, men kom bara till startsidan och där kunde jag inte se "vår" lista. Var finns den? Jag vill också skriva på :)

Amiechan
0

Jag sökte och hittade Oskyldig

Här finns direktlänken:

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=618 

anki1
0

Jag har oxå skrivit på

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Fernis
0

Jag har skrivit på.

Iza_the_cat
0

skrivit på

Vargalyster
0

kalas! 115namn på ett dygn!

jisu
0

jag också

magma
0

123 namn nu…

Margareta
0

Har ni tipsat på Annikas blogg? Fettskrämds blogg? Bosse Zakrissons blogg?

Vargalyster
0

Ska göra det. Ni får gärna hjälpa till att sprida länken till så många som möjligt. :)

Mervi
0

Jag har lagt länker iRasaivikts forum.

Margareta
0

Jag har spridit den till kolhydratiker och till lowcarbsweden…

Ni som är med där, har ni fått den där?

[linda-pinda]
0

Nu har jag äntligen fått lite datortid igen och har naturligtvis skrivit på listan! Bra initiativ!

Senilia
0

Jag har skrivit på plus att jag skickat länken vidare till mina bekanta.

DaMum
0

Jag såg den här tråden först nu… men jag har signerat i alla fall! Bra initiativ!

Fjaellmor
0

Jag har också skrivit på, och mailat alla jag känner ;-)

/Fjällmor

Fjaellmor
0

hmmm…alldeles för få underskrifter…

Kom igen alla kloka!!!

/Fjällmor

Mona-Stina
0

Jag har skrivit under!

Fjaellmor
0

skicka länken till alla ni känner…

För Barnas skull!

Fjaellmor
0

Puffar upp vargalysters tråd igen då jag tycker den är så viktig! Skriv på, maila, länka, tipsa alla ni känner - detta berör fler än oss lchf-are!

/Fjällmor

Margareta
0

Det berör ju ALLA tycker jag…

Elajsa
0

Va bra då fick ju jag också syn på den här. OCH har skrivit på saåklart!

//EE

Fjaellmor
0

Jag håller med Margareta!

Jag hoppas innerligt att det blir en låååång lista…

/Fjällmor

Gugge
0

HIttade länken idag och skrev på  - 271 namnunderskrifter

mumsan
0

Nu har jag  skrivit på!

Fjaellmor
0

Hur gick det nu…?

Rapport…?

*nyfiken*

/Fjällmor

anebit
0

Påskrivet

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

maxiq
0

Har jag skrivit på eller har jag skrivit på? Jorå!

parsley
0

Det är dolt socker i maten eftersom vi ska äta mer av den sockrade varan och sedan bli sugna på att äta ännu mer av någonting annat.

ewax
0

Påskrivet!

Skogiz
0

Påskrivet. När jag startade min blogg var det första jag gjorde att svära över socker i kött. Salt och kryddor kan dom få ha på.

drahken
0

Hej

har också skrivit på men klantade till det så att det står förnamnet på en rad och fullständigt namn på¨nästa rad.

märks det att jag är lite nybörjare? :-)

vargalyster kan du fixa bort förnamnet?

drahken.

fido
0

Skrev just nu på, nu är vi 323 st. Visst är vi fler som vill ha bort sockret ? Många bäckar små ….

Margareta
0

Glad

marcus73
0

Kan vi inte försöka pusha för denna namninsamling. Måste vara fler än 417 som vill få bort sockret. Även GI-folket vill ju ha bort sockret.

Upprop mot dolt socker i köpmat

kaay
0

Spridit vidare å skrivit på.

MaMaMade
0

Skrivit under!

Record
0

Vilket bra förslag. Jag kom in som nummer 500

Fler behövs !!

hoppet
0

Såg denna tråden först idag och har skrivit på. Mycket bra initiativ.

kaay
0

Oj, jäklar vad snabbt det gick var 420 då jag skrev å sen två personer senare var de nummer 500! =)

kanon!!

hoppet
0

Jaghar startat ett eget upprop angående E-nummer. Vet inte om jag behöver en egen tråd om det?

magma
0

Det kan nog vara bra, om inte annat så syns ditt upprop tydligare!

hoppet
0

Oj vad du svarade snabbt, men nu är jag rätt korkad och vet inte hur jag ändrar på det. Hjälp!!

Arnedanc
0

Skrivit på

elize-l
0

Skrivit på och spridit länken i min mail =)

giah
0

Bra initiativ. Har skrivit på.

Brynhilde
0

Har också skrivit på.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Bacon
0

Har skrivit på

greensis
0

Signerat

Fabricati diem, pvnc!

CoffeLover
0

Så där, nu har jag med skrivit på.

giah
0

Gubben och jag har skrivit på.

anki1
0

Läste lite dåligt, upptäckte inte att det var en gammal tråd och jag skrivit på tidigare. Så det blev en gång till. Hihihi

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

molana
0

Jag gjorde lika dant anki1.  Flört

Nygammal
0

Jag har skrivit på. Jag undviker att köpa mat med några tillsatser och brukar lägga lappar om min åsikt i disken.

Det finns naturligt fläsk att köpa istället för rimmat.

Kiasara
0

Hej!

Nu har jag skrivit under som namn 492! Det är en viktig lista för det är otroligt mycket socker som har smugits in i våra livsmedel i fettreduktionens släptåg.