Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 11243 ggr
parsley
0

Simpla såser efterlyses

Någon som har tips på simpla såser som passar till kött?

Uner sommaren har jag ofta gjort tzatziki, men jag tänkte förbereda mig lite inför hösten och vintern när gurkan inte har säsong.

Beraniesås känner jag tlll, liksom möjligheten att smälta ihop grönmögelost me cremefraiche eller grädde. Dessutom kan jag "stuva" spenat, genom att tina djupfryst spenat i en kastrull med smör och röra ihop med grädde eller cremefraiche.  

Behöver lite input på såsfronten.

Monsun
0

Blanda 1 burk creme fraiche med 1 kuvert saffran och 1-3 vitlöksklyftor. Värm under omrörning. Kallas "gul sås" hos oss och äts ofta!

Värm creme fraiche med kycklingfond eller koncentrerad kycklingbuljong.

Bladspenat med filadelfiaost och parmesan (blanda och värm)

Creme fraiche eller vispgrädde som kokat ihop, cayennepeppar och lite paprika - starkt och gott.

Tja det var allt som jag kommer ihåg idag.

korseett
0

Jag kokar ofta ihop smör och grädde som jag smaksätter med diverse kryddor och buljonger. Älskar gräddsås!

Gronstedt
0

Ta 2 dl "hinkyoghurt" som bas + 1/2 dl EVOO olivolja eller macadamiaolja

2-3 tsk stark senap, paprikapulver efter smak

1 tsk grovmald svartpeppar, 2 msk pulvriserade röllekeblad

10-20 hackade Mountain pepper berries (då blir såsen illskär), eventuellt några berberis-bär

1 tsk Lemon myrtle, 1 tsk Mountain pepper-blad

1/2 tsk Wattleseed, 1 tsk grovmald, torkad timjan. Viss beska, något bränd smak.

Som synes är mitt kök fullt av australiska kryddor, som jag köper på AusScan AB på nätet. Där finns många spännande godsaker.

Helene_A
0

3 dl gräddfil
2 st stora vitlöksklyftor
Färsk chilipeppar (eller torkad)
Örtsalt

Pressa chilipeppar och vitlök i gräddfilen. Lägg den färska chilipepparn i vitlökspressen med vitlöksbitar ovanpå. Salta lite med örtsalt.

Såsen passar till all mat, kött fisk, fågel, grönsaker. Även som dipp.

anki1
0

Jag kokar upp cemefraiche och grädde, som "grundsås" och så smaksätter jag den med vad som passar för tillfället. Den reder sig själv.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Airam1
0

Smält en Boursinost i skyn/stekflottet efter vad Du nu stekt och späd med grädde. Koka till lagom simmig konsistens.

Eller, ta vara på skyn efter tex en stek. Slå på en skvätt Balsamico. Reducera till hälten. Ta från värmen. Vispa ner så mycket smör som samvetet tillåter. Koka inte mer.

Mervi
0

Oj så många trevliga såser. Jag bokmärker. Tack!

Rita-S
0

du får köpt cuisine …nånting, små burkar med krämig smaksatt creme fraihe liknande saker, som kan användas till sås. Sen fins det creme fraiche med smak i 2 dl burkar, även dom ligger under 5% gränsen jag har satt iaf :)
Jag avänder dessa rätt mycket, tilsammans med naturelle creme fraiche som jag kokar upp och tilsätter olika edelostar för smak :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mizzi
0

1 liten burk creme fraiche och 1 burk vitlöksost tex bonjour

Koka ihop detta på svag värme, klart när allt smält ihop.

Mycket enkelt och jag LOVAR MYCKET GOTT !!! till både kött o fisk =)

Ulf-S
0

Ibland när jag stekt kött gör jag pepparsås. Klassiskt, enkelt och supergott!

När köttet är stekt lägger man undan det, häller i en rejäl slatt grädde och mycket grovkrossad peppar (t.ex. svart- eller grönpeppar), rör om i pannan och låter det småbubbla ett par minuter. Ta bort från värmen och red med en äggula eller två. Klart! Det blir en härligt tjock, blank och smakrik sås.

Pepparsåsen förtjänar en renässans enligt mig! Den betraktas väl som ganska hopplöst ute och otidsenlig, men gud så enkelt och gott det är!

Ett annat alternativ är en enkel svampsås: hacka ner en stor portobellosvamp och fräs lite lätt innan grädden åker i. Ev. lite tamari också.  

Jag gör som Mervi och bokmärker tråden!

magma
0

En av de godaste såser jag någonsin ätit fick jag för första gången på ett bröllop. Verkligen suveränt god, hade glömt bort den men här kommer den, hittade den här:

**Enbärssås
**
1-2 msk smör
2 msk finhackad röd lök
14-16 finhackade enbär
14-16 finhackade vitpepparkorn
1 ½ halvsött madeiravin
2 st grönsaksbuljongtärningar
2 dl vispgrädde
6 dl cremefraiche
1 msk kinesisk soja

Fräs lök, enbär och peppar lätt i smöret utan att det får färg
Tillsätt vinet och buljongtärningarna och koka ihop till hälften
Tillsätt grädde och cremefraiche och koka ytterligare 5-10 min
Smaka av med soja och en skvätt vin

Vimsan
0

Favoriten hemma hos mej är:

Avokadoklabb (som barnen kallar det)

1 avokado

2 dl cremefraiche

1 vitlöksklyfta

lite citronsaft

salt och chilli

Mixa med stavmixer eller skär avokadon i små tärningar och rör i resten. Man kan ha de till det mesta.

folke
0

En bra sås reder sig själv Skrattande

eller var det karl man brukar säga??  Cool

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Babz
0

En god kantarellsås får du om du hackar en lök, fräser i smör, häller på grädde som får koka in och sedan rör i Cantadou Kantarellost. Passar till allt kött.

Till fisk kan man röra i pepparrotsost istället.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Ra95
0

Gillar enkla lösningar och när jag stekt något häller jag på grädde och Philadelfiaost(orginal), som får puttra en stund på lägsta värme. Blanda! Klart!   Gott till både kött och fisk.

korseett
0

vet inte om någon skrivit det här tidigare men när jag kokar blomkål eller broccoli i smör och grädde återanvänder jag det till att göra sås av

Lillianna
0

Jag steker fläskkött i rejält med smör, kryddar kotletterna med timjan. När kotletterna är klara tar jag bort dem, häller på en skvätt grädde och lägger i en stor bit smör. På med mer timjan och låt puttra ihop. Den tjocknar fint! Blir det så att den skär sig eller blir för tjock är det bara att hälla i lite grädde till och koka upp igen. Riktigt gott och tokfett!

/Lillianna

~ Lillianna ~

linsen
0

1 dl creme fraiche

2 vitlöksklyftor

1 buljongtärning

lite salt och peppar.

koka ihop. det blir super gott….

Margareta
0

linsen #18

Jag köper buljongpulver på hälsokosten för att slippa alla tillsatser, men jag använder det väldigt sällan, detta var ett tips jag skall testa

Numer pensionär i Nynäshamn

Cattis77
0

Är dom där färdiga Creme bonjour-burkarna ok att äta? Tex den gula med charlottenlök/vitlök?

Funderar på att blanda en sådan med broccoli och gratinera och stekta karréskivor till idag.

Lasselars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En god mör köttbit passar bra med ordentliga skivor ädelost (blå eller grönmögel) och några skivor tomat ovanpå, passa på medan köttet är riktigt varmt så att osten smälter.

Om man tycker blå eller grönmögelost är för stark kan man prova Cambozola eller Cambozola vitlök som båda har 41 resp 40% fett!

Lasselars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan även tippsa om Tabasco Chipotle pepper sauce. Inget man använder i enorma mängder men som marinad eller steaksauce är en väldigt god. Rökig, lagom stark och inte söt alls!

Funkar även att röra ihop med lite creme fraiche och hackad/pressad vitlök (proportioner efter smak) som kall sås till kött.

Lasselars
0

Kom just på en annan fin sås/tillbehör till stekt eller grillat kött. Jag blev väldigt sugen på att grilla av den här tråden Cool

Fetaostmix.

Följande mixas i matberedare till en hyffsat slät mix

200 gram fetaost

3+ vitlöksklyftor

1-2 matsked olivolja

en liten skvätt pressad citron (ungefär en matsked brukar bli bra)

Häll i en nypa grovmalen svartpeppar samt en nypa oregano eller franska örter eller basilika eller kanske mynta och häll up i en liten skål, blir ett fint "kryddsmör" som passar till kött.

Tycker man blandningen är för kompakt kan man tillsätta antingen mer olja eller någon matsked vatten medan man mixar blandningen.

Allamej
0

Stek det du ska äta och lyft det ur pannan,

häll på så mycket grädde som du finner lämpligt,

i med en liten klick röd currypasta

vispa medan grädden kokar

häll på maten

Klart!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MaMaMade
0

Monsuns "gula sås" brukar jag göra ofta, god till det mesta men *supergod*  till grillad kyckling! Jag hittade receptet i en av kvällstidningarna för jättelänge sedan fast i mitt recept är det även ngn dl lättvispad grädde per 2 dl creme fraiche i + lite salt för extra sting.

Tror att de kallade den för saffranscreme ed…

Miyu
0

Finns det chilipasta som inte innehåller massa kolisar? Har inte hittat ännu.

Pasi
0

Grönsakssås
Koka valfri grönsak (t ex blomkål) i rejält med grädde, lite salt, peppar ( valfri krydda som man anser passar till just valda grönsaker) och ev smör.
Mixa med stavmixer.
Det fina är att grönsakerna fungerar som redning.

Kall sås till grillat kött
2 dl CF, 1 tsk mango chutney, en nypa salt och en dutt cayenne.

Godaste till räkor
2dl CF, 1dl Majonäs, lite citronsaft, salt och harrisa

Miyu
0

Rörde ihop en kryddig currysås idag på currykrydda, mezeyoghurt blandat med lite långfil, skvätt smör och svartpeppar.

Helvetica
0

Minns inte var jag hittade detta recept och har inte provat det ännu men det verkar gott.

Parmesansås (till grillat)

2 vitlöksklyftor
2 dl riven parmesan
2 dl creme fraiche
1 äggula
1-2 tsk Sambal Oelek
salt

Pressa vitlöken och rör ihop med alla ingredienser utom saltet. Låt helst såsen stå ett par timmar så att smakerna blommar ut. Smaka sedan av med lite salt om det behövs.

subcalva
0

En annan variant på parmesansås kommer från Tinas mat

1 dl majonäs
2 dl gräddfil
2 dl riven parmesan (inte påse)
1-2 vitlöksklyfta
salt o peppar efter smak

jag provade första gången med parmesan i påse och det smakade ingenting. Så köp en riktig, stark bit parmesan istället så blir det riktigt gott.

Liss
0

Väldigt simpelt - är en kall sås av creme fraiche och några goda kryddor.

Till fisk är de super gott med citronpeppar:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Babz
0

Varma såser är väldigt enkla att göra:

• Häll grädde i en kastrull
  • Krydda
  • Småkoka (under omrörning) till lagom konsistens

Kall sås till kött/grillat:

• Creme fraiche
  • Hot Ajvar Relish
  • Ev. lite majonnäs
  • Ev. lite extra kryddor
    (Hot Ajvar Relish är rätt kryddig i sig, så var lite försiktig)

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Neeelia
0

brukar köra

majonäs

creme fraiche/turkisk yoghurt

dill

lite tomatpure/chilisås

Bara att blanda tills det blir gott… Äter det ofta till kött :)

Gnici
0

Finns det inga tips på såser utan mjölkprodukter?

Gusan
0

Mycket smör, creme fraiche, Philadelphiaost och Lantbuljong som smaksättning.

Jättegott!!

chigak
0

Om man har tillgång till torkad svamp är det supergott i sås. Jag har turen att få torkade trattkantareller av min mamma:)

Stek en näve svamp i smör tills den mjuknat

Häll sedan på grädde och lite vitpeppar

Låt koka in till lagom tjocklek

Man kan även ha i lite creme fraiche för att få lite syrligare smak…

Majalisa
0

Om du gillar smaken av torkad svamp, men inte alltid har tillgång till det så funkar det här jättebra, det blir en fantastiskt god svampsås med mycket smak:

Bryn frysta champinjoner (finns flera märken i frysdisken) i mycket smör, innan all vätska är borta riv i en vitlöksklyfta. Ha sedan i grädde/creme fraiche och en skvätt soja. Låt det sedan puttra ihop till lagom konsistens. Ät och njut till allt kött :o)

magma
0

Gnici: Den enklaste såsen tycker jag är skysås, fettet får man från smör och smaken från köttet+kryddorna när man stekt och häller lite vatten i pannan. Annars så är väl bearneisesås utan mjölkprodukter.

greensis
0

Min älskade svartpepparsås, som fortfarande funkar till torkad skinka, lax och broccoli:

* Koka upp vispgrädde (3dl). Ta av den från värmen.
* Vispa i 3 äggulor.
* Ställ tillbaka på eftervärmen och rör försiktigt tills såsen tjocknar. Får INTE koka, då skär den sig.
* Lite salt efter smak och massor av grovmald (färskmald!) svartpeppar.

Såsen blir mild och krämig. Till broccoli kan man smula i lite mögelost, typ Kvibille gräddädel.
En annan variant är grönpeppar och en dutt fond eller stekspad, så passar den bra till stek. Ta bara lite sky/fond, den skär sig lätt.

Ursprungligen var såsen till bandspagetti med lax men den är lika god utan pastan.Flört

Fabricati diem, pvnc!

Gusan
0

Åt en underbar 'gegga' nu när jag var i Grekland.

Hot Cheese salad 

Fetost (kör den i matberedarn)

Avrunnen Youghurt

Tabasco

Svartpeppar

Underbart god var den. Jag gjorde den med creme fraiche och det funkar också bra.

Enioreh
0

Min favorit är gorgonzola som mosas ihop med mogen avocado, creme fraiche, lite vitlök och fint hackad inlagd jalapeno. Gorgonzola och avocado är en sjukt god kombination. Passar perfekt till en bit grillad entrecote.

basta-ya
0

Halkade in på denna tråd, som nu är Bokmärkt för evigt, MUMS!

Ladiesoul
0

Men jag sitter ju på receptet på den GODASTE såsen!! Trodde den var allmänt känd, men tydligen inte ;)  Här kommer den:

Creamfresch (jag använder "lätt creamfresch", för den e lagom rinnig), hacka i lite rödlök, i med lite röd stenbitsrom, salt, peppar , ev lite pressad vitlök= SÅ SJUKT GOTT!

Äter det till avocado, fisk, räkor och annat gött.

shamani
0

Greensis: Jag gjorde din "Svartpepparsås" idag, men bytte ut svartpepparn mot citronpeppar och hade den till stekt lax (kryddad med citronpeppar). Sååå himla gott!!

Tyvärr innehåller citronpepparn massa "skräp" som t ex glutamat, men å andra sidan går det ju inte åt någon större mängd av den…

[Pennylane1]
0

jag har gjort egen "citronpeppar" svartpeppar och lite askorbinsyra och lite lökpulver. Blir ok.