Vad blir det till middag!
Hemma hos oss idag blir det lammstek med vitlöksaioli och floridasallad.
Vad ska ni äta? I morgon ska jag veckohandla och det är alltid trevligt med ny förslag och tipps på maträtter.

Hängmörad ryggbiff med bearnaise-sås, broccoli och grönsallad. Till icke-low carbarna blir det lite pommes frites till.

kyckling file medmed grädde och cf med kryddor och haricots verts till.

Vitlöksmarinerade ugnsgrillade kyckligbitar med basilikadip.
Köttfärslimpa med bearnaisesås och broccoli. Efterrätt hallon och vispgrädde.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
gräddig köttfärssås med ost till squash-"spaghetti"

Egna pannbiffar med kokt vikålsstrimlor, sås Creme Fraiche med vitlök
Lammfärsbiffar och broccoli/blomkål med ädelostsås (ädelost, riven cheddar och CF)
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Vi skall äta hemgrillad kyckling och eftersom jag går på fakir blir det lite örtsmör för mig.
#0 Nyfiken som jag är undrar jag vad Floridasallad är?

Blomkålsmos och lax.

Stekt fläskfilé med broccoli jag gratinerat i ugnen med maaassa goudaost på, till detta vitlökssmör och en liten klick bearnaise =)
Sambon som inte kör LCHF tog ris och myyycket mer bearnaise.
Ungsbakad lax med lime och ingefära med koriander, till det gräddsås på spadet och smörstekta champignoner
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Rostasbiffar med ädelostsås och smörstekt gurka
å vem tyckte LCHF var tråkigt och enformigt??:)
älgkött skuret i tunna skivor och fylls och rullas med kvibille ädelost
ädelostsås till samt en grönsallad

Här har vi just ätit Chilikasslergratängen från LCHF kokboken.
Blev en klar favorit. Min man lovordade den mycket!

Tacos utan skal. MUMS!

Floridasallad, jag hittade receptet här på kif, 1 litet blomkålshuvud finhackad, 1 salladshuvud, 1-2 baconpacket strimmlas och steks samt en tub majonnäs. Blanda allt i en stor bunke. Salt och peppar! Jättegott till det mesta.

Har just ätit Regnbågsforell i ugnen, med en blandning av gorgonzola, philadelphia, CF o svartpeppar på. Hackade valnötter ovanpå det.
Lite tomater o keso till.
#12 Vad är Rostasbiffar. Samma sak som rostbiff kanske???

Tänk vilka lyckostar vi är som kan äta allt detta gott 
Igår blev det tacos i salladsblad men idag blev det lite tråkigt, köttfärsbiffar, smör o broccoli.
#17 Rostas är en del av djuret, lika fint som filén om du frågar mig.

Ikväll blir det pizza på en botten av ägg o riven ost en fyllning av köttfärsås champinjoner och riven ost opizzakrydda
Älgstek med gräddsås och kokta blomkålsbuketter. För icke-lchfarna blev det potatis till. Efterrätt - någon dl Chokladmousse på 85%-ig choklad, äggula, marscapone och grädde.

Hemgjord Bea som gubben rädda då den skar sig.
Jätte biff och lite sallad med avacado..
Kvällen skall avslutas med Tapas bricka och isvatten och en rysare
i dag blir det lax, jag tar en smord ugns-form, täcker botten med bladspenat, lägger ca fyra portioner lax-bitar ,salt o svartpeppar. Ovanpå river jag ca 200gr permesanost över. Sedan häller jag tre dl vispgrädde runt om. In i ugnen 175gr ca 20-30min.
Hejsan, jag ska äta lax i ugn med creme fraiche ,dill ,grädde ,kryddor samt ost på.

Oopsies med tonfiskröra.
Har nyss ätit en gryta med grytbitar av nöt, rökt fårkorv, lite purjolök, grön paprika, champinjoner, grädde och riven ost i såsen
till det smörwokad vitkål, aubergine och champinjoner
kanongott!!

cevapcici med gräddsås och gurka
lchf-pizza med tacosås, salami, squash och ost

Vi har ätit helstekt fläskfilé, kryddad med salt och peppar och ett ihopkok av balsamvinärer, hackad vitlök och lite flytande honung. Till det stekta kantareller och rim stekfläsk i små bitar, blandas med äppelbitar och rouccolasallad. Lite ringlad tryffelolja över. En blomkålsgratäng till. MUMS
Idag blev det "snabbmat" eftersom vi kom hem sent - köttfärsröra på grov nötfärs stekt i smör, skivad purjo, lite vitlök och andra kryddor, och några skedar CF. Ett par stekta ägg till.

Här har det blivit stekt fläskkarré med bearnaisesås och till det åt vi blomkåls "ris". Jättegott måste jag säga……
En dag i taget...

Min underbare sambo lagade nåt slags köttfärslimpa som var jättegod. Eftersom det inte var jag som gjorde den vet jag inte exakt vad som var i, men innan han åkte till affären frågade han om jag trodde de har lammfärs där och om vi har någon koriander hemma. Sen var det svamp och lök i och småbitar av stekt bacon ovanpå.
Sen gjorde han en potatisgratäng åt sig själv också, men det är hans problem!
Jag tog ett par salladsblad till.
I skellefteå intogs det lax med fetaostsallad och citronaioli. MUMS!

Vi åt stekt fläskfile i skivor, gräddstuvade färska champinjoner till det och en bit bavaria blue som fick smälta på toppen…

I går blev det en version av helveteskyckling, idag blir det nog kalops till lunch och sedan blir det stek av fransyska till middag =)
Idag blir det grillad kyckling med tzatziki och ugnsbakade grönsaker
Lunchen idag bestod av lammfärsbiffar stekta i smör. Inget annat till det . Jo en mugg svart kaffe som efterrätt.

Maken får laga köttfärssås och pasta =)
Fläsk filler med grönpepparsås och lite grön sallad 
här blir det entrecote med broccoligratäng plus bea till middag. Icke-upplysta sambon käkar potatis till.
Grillad kyckling med sallad och cf-sås
#5 Hur gör du squashspagetti, lägger du i squashen i köttfärssåsen, kokar du den själv, eller räcker det att hälla på varm köttfärssås på squashen?
Korv i ugn med blomkålsmos

Entrecote med persilje&vitlökssmör och Mozzarella gratinerade tomater. MUMS!

Gratäng på sqach i tunna skivor med ett uppvipat ägg, en klick turkisk yougurt, en klick puckost och en skvätt grädde över. åts med kassler..mums..

2 stekta fläskotletter en klick puck gräddsmältost med 5 peppar kryddor mald på o lite kall broccoli

Gryta med älgkött, chaminjoner, bacon, creme fraiche, grädde och lite lök. Kokta grönsaker till mig, och klyftpotatis till min kära.
Puckost???
Stekt fläsk allena för mig. Stuvade makaroner till icke-LDHF-arna. Sedan 1 dl Chokladmousse från gårdagen.
Har ätit tacogratäng ikväll. I veckan blir det sambalkotletter, lax med en sås på spenat, ädelost creme fraiche och purjolök, korv stroganoff (köttig chorizo), stekt kyckling med tzatziki, grillad paprika och halloumi samt lasagne med aubergineplattor. Mums!

Ugnsbakad lax, några sockerärtor, vitlök och gräddsås.

Ägg ägg och åter ägg haha
Idag blev det lammlever fräst med bacon. Till det - kryddsmör åt mig som fakirar ett par dagar, liten ostomelett och coleslaw åt gubben.
Pizza med botten av smält smör, ägg och fiberhusk. På den ligger den bacon och massor med ost.
Sambalkött med nötkött, får se hur det blir. Till efterrätt ska vi prova pasis chokladtårta som står i kylen och stelnar.

ÅÅÅ lammlever, va gott! det måste jag göra, det var så länge sedan jag åt!

Stek på fransyska, späckad med vitlök och kryddad med sex olika peppar och chili =)
Stureost, kalvsylta och oliver.

Raringens mandelfisk!

Köttbullar… =/
Korv stroganoff gjort på chorizo
Köttfärssås och sallad tror jag. Eller kanske bara äggmjölk.

Usch, jag vet inte… Har ett par färska kycklingfiléer som jag måste steka upp. Och spenat i frysen. Kanske slänger båda i en ugnsform? Med lite grädde, och ost på sambons sida?
Det blir nog "Fusk-Blinis" gjord på något gott pannkaksrecept på KiF med crême fraiche eller gräddfil garnerad med lite stenbitsrom (svart) och hackad lök, gissar jag…
Plus lite grönsaker :) Resten av dagen blir fyllt av ägg i alla former.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

idag blev det en snabb anrättning i micro. jag strimlade sallad på en tallrik,strimlad kassler på det, några klickar puckost uppepå och ett par skivor ost. in i micro 4 minuter. Kryddade med örtsalt och vitlök..Mumsigt!
Idag blev det blomkålsmos med isterband (tyvärr 9 g kolisar/100), men jag var bara så sugen. Kompenserar det med en övrigt kolhydrat fri dag.

Ugnsstekt fläskfilé med Cafe de paris sås (åt helsicke för mycket kolhydrater så det får bli bara LITE). Kokt briccoli i grädde, sen med riven ost i. Lite grönsallad till det.

Här ska vi snart äta ugnstekt fläsk i bit. Har inte bestämt riktigt vad jag ska servera till bara.
En dag i taget...
Fakir biffar med färsk vitlök, kryddpeppar, sambal oelek, svarpeppar o salt, gjorde kryddsmör med dragon o basilika.. broccoli, ärtor majs o paprika, till sambon, makaroner till barnen

Ägg, räkor, kallrökt lax, lite paprika och majonäs :)
Ikväll blev det lövbiffsrullader fyllda med cantadou-ost (4 sorters peppar) som fått puttra sig möra i grädde. Till detta rättiksgratäng och broccoli.
Stekt lax med skivad babybelost över så det smälte, smörstekt broccoli till det. Efterrätt 35g choklad smält i mascarpone.

Kyckling Tikka Masala! Originalrecept från viktväktarna, men "aningen" mindre fettskrämt. =)
Stackars de som inte äter LCHF utan måste nöja sig med makaroner och stekt falukorv.

Kycklingvingar med massor av chili. och gott kryddsmör Lite sallad
Ugnsbakad lax med smält brie och lite coleslaw
Fisk i ugn med cf o majoröra med dill o lite kaviar, runt fisken blomkål som gratinerades med ost, o mycket smör i formen att ha till sås..
Förmodligen äggmjölk, kanske en bit ost och några oliver. (trist jag vet, men vem orkar laga middag med feber?)
Stackare, krya på dig
…tänk, sån nyttig kost åt man inte när man var sjuk innan LHCF, då var det annat snabbt att stoppa i sig när suget kom, vad frisk du blir snart!!!
Vi har ätit stekt lax med en fantastiskt god sås på spenat, gorgonzola, creme fraiche och grädde. Min sambo lagade till det och det blev jättegott!
Vi har ätit älg/bacon/fetaostbiffar stekta i smör och med vitlöks och persiljesmör. Jag endast detta och min man med fullkornsmakaroner.
lax med spenat och kokosmjölk och en massa goda kryddor.

Här blev det stekt lax med sparris i gräddsås.
En dag i taget...

ostgratäng! …okay, det fanns väl litet kött och squash där också… =)

Vi testade blomkålspizza. Fick med beröm godkänt av dottern!

Vi testade blomkålspizza. Fick med beröm godkänt av dottern!

entrecot stekt i smör och puck gräddsmältost kryddad med 5 pepparblandning

Sallad med: Isbergssallad, ruccola, gurka, bacon, tonfisk, smörstekt svamp, avokado, fetaost, ägg, oliver och egengjord dressing av majo+CF+vitlök+persilja.
Man tar alltså allt i kylen och blandar ihop det!
Jag gjorde kotlett i ugn med gräddsås och haricovert. Fast hungern vill inte infinna sig för varken mannen eller mig, så nästan allt står kvar.
Lövbiffsrullad med vitlöksost o till det plommontomater.
Ikväll blir det fredagsplockmys: Stekt kycklingfilé, hemmagjord tzatziki, stekt halloumi, rostad paprika, oliver och kanske något annat ur kylen.

Hot taco gjord på köttfärs lite grönsaker, gräddfil och jalapenols

I dag åt vi Fläskfilé med bacon och gorgonzola 

I dag åt vi Fläskfilé med bacon och gorgonzola 
Idag blev det laxfilé i bitar, stekta i smör och sedan kokade i grädde och cf. Till det sparris stekt i smör med riven ost över.

Vi åt en version av kyckling satay… För att få en jättetjusig lykta måste vi köpa två blue dragon saker, och en vi köpte var satay sås. För att fetta upp den hällde jag i :massor: med kokosmjölk. =)
Här blir det kyckling med örter och fetaost och lite nygjord coleslaw till det. Mums!

Här blev det pizza på fiberhusk. Jättegott.
En dag i taget...

Här blev det nötstek gjord i gryta på spisen med salt, svartpeppar, lagerblad, vitlök, gul lök, tomatpuré och vitvinsvinäger och vatten. Skyn reducerade jag jättemycket och blandade med grädde och philadelphiaost. Det blev en jättegod sås. Stekta champinjoner kokades ihop med grädde och philadelphiaost, också supergott. De som ville ha potatis till så fanns det också, därtill rocculasallad med balsamvinäger och tryffelolja. Till efterrätt LCHF Chokladmousse med jordgubbar och grädde. Inte dåligt. Några glas rödvin till som pricken över i:et.

fläskkotlett med svamp sås

Jag åt [pizza](http://kolhydrater.ifokus.se/?ThreadId=fd27f19a-23f9-4c4e-8974-e752a5d69b21&mDate=2009-02-06 19:52:44&gid=8c9a8e62-232a-4cb2-a1a4-4b7438189e28&rcount=104) ikväll, väldigt gott!
Idag ska vi handla i fiskebilen,så det blir förmodligen rökt makrill eller stekt sill till middag. MUMS! och kanske pizza i kväll, blev ju väldigt inspierad av inlägget här över :-)

Igår grilla vi i snöstormen som blev töstorm.
Grillad karre med chilibeanäs och en sallad
efterrätten blev hallon och vispgrädde
Lunchen idag blir köttfärsbiffar och smörkokt broccoli, sallad.
Middagen blir helstekt kottlett med svår och fettrand. sallad till och beasås.

Pepparbiff på ungnötslever m rödkålscoleslaw
Fabricati diem, pvnc!
omelett med squash, tomat, lök, ost, parmesan och bladpersilja
Ikväll blir det nog en köttbit, broccoli och hemlagad bearnaisesås. Andra höjdpunkter den senaste tiden har varit :
Zucchini Carbonara 2-3 portioner
- 3 pkt bacon (á ca 140 gram)
- 4 ägg
- 175 gram fint riven västerbottenost (eller en fin parmesan)
- 1 liten zucchini, ca 300 gram
- Smör att steka i, sisådär 50 gram
- En dräll olivolja, en sisådär 25 gram
- Grovmalen svartpeppar
Slå upp äggen i en skål och vispa upp dem med en gaffel. Blanda med den rivna osten. Stek det tärnade baconet i smör. Förväll tärnad zucchini i lättsaltat vatten, inte så lång stund utan mest så att den blir varm. Häll av zucchinin i ett durkslag och låt den sen ånga av lite i kastrullen. Häll i baconet med stekflott och allt, och skvätten olivolja. Blanda i ägg- och ostsmeten. Vänd runt i kastrullen tills dess att ost- och äggsmeten grynat ihop sig kring zucchinin (kan behövas lite mer än bara eftervärme på plattan)
Dofta över generöst med grovmalen svartpeppar.
Vid tre portioner blir det ca 3 gram kolhydrater per portion (18½e% protein, 80e% fett, 1½e% kolhydrater), helt klart konkurrenskraftigt!
Hemmagjord pizza 4 portioner
Botten :
Mixa samman (med handmixer):
- 250 gram avrunnen keso
- 240 gram fint riven ost
- 6 ägg
och fördela på en smord eller bakplåtspappersförsedd plåt. Förgrädda i ca 10-15 minuter i en 200-gradig ugn
Fyllning :
120 gram färska champinjoner
En halv liten röd paprika (ca 75 gram)
130 gram rökt skinka
250 gram mozzarellaost
75 gram pepparsalami
50 gram tomatpuré och en dryg matsked rapsolja, kryddat med salt, peppar och oregano.
Bred ut tomatröran på den förgräddade botten, sedan på med osten och resten av önskad fyllning. Tillbaka in i ugnen ca 5-10 minuter tills osten smält och allt blivit lagom varmt.
Ger ca 7½ gram kolhydrater per portion. Fördelningen (31½e% protein, 64½ e% fett och 4e% kolhydrater) ligger väl lite högt på proteinsidan, men det kan man lösa ganska elegant med att toppa pizzan med ex.vis nån god, fet vitlökssås.
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Stora smörstekta biffar på malet ox- och fläskkött smaksatt med oregano, salt, peppar och dijonsenap.
Svampsås på champinjon, lök, tomatpuré, soja, grädde och CF.
Wok på lök, blomkål, squash, paprika, morot.
Sallad på isbergs och fetaost med olja och vinäger.
Vatten!

Vi gjorde en enkel rätt på prinskorv i bitar, som bryntes i stekpanna, liksom en bit vitkål i små tärningar. Ner med alltihop i en sås med finhackad lök, grädde och senap (hälften osötad fransk och hälften apotekets). Det blev mycket gott!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Kokospannkakor, eftersom ingen av oss orkar laga mat. =)

Här blev det fiskbullsoppa med räkor o ägg.
En dag i taget...
Vi dela på ett kilo färska räkor, (och till det åt vi faktiskt varsin macka med bregott.) det i parentesen behöver man inte läsa…. inte alls viktigt 

Vi kommer att få räkor (nästan färska) på måndag! Planerar att göra ailoi till…
HUr många var ni?

ikväll blir det Vitello tonnato med smörkokta harrys

Köttfärsbiffar med en sås av stekt bacon+CF, haricot verts.
Fläskkotletter med stekta sparris m ost och vitlökssmör.

Halstrad regnbåge med romsås. Regnbåge från Åland kostade 39,90 kg
Jättegott
//Karin
Strimlad kycklingfile stektes med currypulver och ihopkokt med kokosgrädde. Mums!
kyckling med tzatsiki och lite sallad, mascarpone med bär och lite grädde
Lördagsmaten: stekt ryggbiff med gräddstuvad spenat, till efterrrätt en fryst cheesecake (som jag har modifierat till LCHF) med färska blåbär. Mmmmmm!
Cheesecake:
- 3 dl grädde
- 3 ägg
- 200 gram Philadelphia
- 1 dl (10g) sötningsmedel
- 1/2 tsk vanilj
- 1/2 krm salt
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa grädden ganska hårt. Rör ihop resten av ingredienserna - äggulor, ost, sötning, vanilj och salt. Rör ner grädden i blandningen, och vänd sedan försiktigt ned äggvitan. Häll i form med löstagbar form och frys i minst 4-5 timmar.
I originalreceptet täcker man cheesecaken med krossade digestivekex, men det går bra att hoppa över och bara servera med färska bär t ex hallon, blåbär eller jordgubbsmos.
Ett av mina favoritrecept! I originalet är det 2 dl socker istället för 1 dl sötning, det blir väldigt sött även med halva mängden märkte jag…

Här serverade jag ost o grönsaksplättar med bacon i. Dom andra i familjen åt det med lingonsylt och jag med lite smör.
En dag i taget...

Ikväll blir det köttfärssås med wokade grönsaker och lite cole slaw.
Idag åt jag en bit chokladtårta för att vara artig. Första tuggan var jättegod men sedan växte det i munnen – aldrig mer 
Idag blir det köttfärsbiffar med jalapenos och ostgratinerade. TIll det äter vi coleslaw och så har sambon lovat att göra Chokladmousse som tröst för att jag är hemma förkyld.
gyros (fryst från Lidl) i lite tomatsås med vitlöksost, bladpersilja och riven ost.
Helstekt fläskytterfilé med skogschampinjonsås och grönsallad.

till lunch blev det fyra stekta ägg modell M ett halvt paket bacon
och middag äggmjölk 1 ägg 1 gula en stor klick smör 2 tsk kakao o lite vanilj o några droppar sötmedel

Kokt rimmad tunga med pepparrotssås och avocado. (Avocado m pepparrot är en oanad höjdare)
Fabricati diem, pvnc!

Hade tänkt mig fisk, men när vi kom fram var fiskbilen borta, så det blev entrecote med vitlökssmör istället. Det går lika bra med seller! (höll jag på och säga =)
det blev vama mackor à la Odezza toppade med salami, tomatsås och ost

Här blev det fläskfile, brynt i skivor, som fick puttra i en sås på grädde, färska champinjoner och kryddad med (starkt) paprikapulver.
Tyskt ordspråk

Nötfärsbiffar med sallad och majjo

Alla hjärtansdagsmiddag:
Lax i ugn med ett täcka av creme fraische och wasabi. till detta smörstekt vitlök med färsk bladspenat och pecannötter.
välkryddade revbensspjäll blev det, med bearnaisesås, någon gurkskiva

Smörstekta kycklingrullader, fyllda med vitlökssmör och citron. Och sallad till. :-)

Här serverades det kotletter i ugn med ost och till det en blomkålsgratäng.
En dag i taget...

åååh, jag är mätt. Vi har precis avslutat en måltid bestående av gratinerad hummer (vitlökssmör och parmesanost) till förrätt och sedan plankstek med blomkål duchesse och hemmagjord bernaisesås. Efter det åt vi chokladtårtan, men det blev smulig och stabbig. Ska servera den med vispad grädde i morgon och se om det blir bättre.
Blomkåls- och Broccolipuré (på cf eller turkisk yoghurt och mascarpone) till någonting som jag inte vet än… Ska skumma igenom denna underbara tråd för att få inspiration… :)
Vill nog ha ljummen brieost till också…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

stekt fläskkotlett + en klick puck gräddsmältost smaksatt med 5 pepparblandning

Lunch: hamburgarbuffé (var och en lägger ihop det man vill ha - min lär bli burgare, ost, avocado, gurkskiva, tomatskiva, stekt ägg, dijonsenap lindad i vitkålsblad)
Middag: troligen något stroganoff-liknande på rester av lammstek. Coleslaw som tillbehör
Fabricati diem, pvnc!

Friterat blomkåls"ris" med stekt lax.
Stekte lök o vitlök, hällde på krossade tomater. Kryddade med oregano, mejram o svartpeppar. La i fläskkotletter (fortfarande lite halvfrysta) och allt fick koka i en timme. Hmmm, fantastiskt gott.
Jag hade ingen lust att stå o steka, hade dessutom ingen CF eller grädde. Tomater brukar jag hålla mig i från pga kolisarna men nu var det ett undantag……

Kokta ägg med majjo
Ikväll blir det samma som till lunch, det vill säga en plocktallrik med
- några nypor isbergssallad
- en kvarts tomat
- några skivor gurka
- en kvarts avacado
- brieost
- vanlig ost
- parmaskinka
- salami
- ett par köttbullar
- en skiva nötbröd med smör
- nån klatt gurkmajonäs
Vad kul med middagstips… glad jag blir, ibland får man ju värsta idé-torkan…. Men idag blev det en laxfile-bit i grillpannan, saltad pepprat och citronskvätt på det och stekt i smör, till det värmde jag fryst spenat med lite smör i micron plus S+P och en klick med CF med hackad vitlök i…. maken som inte gillar lax fick pytt i panna….. och den sjuka lillkillen åt liiiite pytt i panna oxå…. (jag är glad bara han dricker ngt, när han har så hög feber) Stora killen är hos mormor o morfar, annars hade han säkert hakat på min mat, han älskar lax o spenat.
"En stund i taget - här & nu"
Vad kul med middagstips… glad jag blir, ibland får man ju värsta idé-torkan…. Men idag blev det en laxfile-bit i grillpannan, saltad pepprat och citronskvätt på det och stekt i smör, till det värmde jag fryst spenat med lite smör i micron plus S+P och en klick med CF med hackad vitlök i…. maken som inte gillar lax fick pytt i panna….. och den sjuka lillkillen åt liiiite pytt i panna oxå…. (jag är glad bara han dricker ngt, när han har så hög feber) Stora killen är hos mormor o morfar, annars hade han säkert hakat på min mat, han älskar lax o spenat.
"En stund i taget - här & nu"

ändring
det blev stekta fläskkotletter med baconost på som sås istället för puck gräddsmältost med 5 pepparblandning

LCHF-pizza! DOck ska sägas att det kanske blev litet mycket kött >.> Salami, bacon, oxfile…
Blev lite av StenStures Wallenbergare men med lite omändrig i receptet.
Och sen snodde jag ihop en vitkålssallad med majonnäs och CF, salt och peppar och osötad senap.
hehe sambon gillar biffen =)) "Den här biffen gör du för jävla bra!"
Vad mer kan man säga i det läger *ler*

Börjar veckan med lax! Och lite zucchini. Potatis till min kolhydrats orädda sambo. En gräddig och god sås till.
Har ätit lax med stuvad spenat till lunch och ikväll blir det lasagne med plattor av aubergine. Smask!!

Skagenröra men ägg och en bit fiberhuskbröd

med inte men… *sucka* ska läsa mina inlägg innan jag trycker på knappen ;)

två kokta ägg med bregott på o en massa vatten
Hemlagade köttbullar, gräddsås (och en potatis) hmm.
Har just ätit en jättelik portion omelett:
Tre ägg, en bit rökt skinka, smörstekt. På den en fjärdedels tub baconost, en tredjedels liten kesoburk samt tre rejäla skivor gräddost. Två skivor saltgurka.
Vatten till det.
Efterrätt kaffe med grädde.
Fattar inte att allt rymdes i maggen.

Maken bjöd på stekta fläskfilé-slantar, gräddstuvade champinjoner och brysselkål. Mums.

äggmjölksoppa med trattkantareller och några skivor krakowska (polsk påläggskorv)

Ägg,ägg och åter ägg

Quornbitar stekt i smör med bearnaisesås. Och så lite brieost som dessert. Så himla gott det är med LCHF-mat!!!

Älgskavsgryta på ghee, lök och oatly-grädde (allergiskt barn
). Ratatouille m vitlök, smör & olivolja. Hemgjord majonäs.
Fabricati diem, pvnc!

Köttfärsbiffar med oliver och fetaost. Gräddsås på skyn och nån fond däri måhända. Gott!
Stekt fläskkotlett med fettrand kvar. Stekta sparrisar. Vitlökssmör och bernaisesås. Hur gott som helst.
Frukost: kaffe med grädde
lunch: kebab med sallad
middag: gulaschsoppa med ostplättar och creme fraiche
fika: tårta av chokladtryffel på nötmarängbotten

Gryta med massa mystiska kryddor, och nötkött och kantareller. (kryddorna var kakao, spiskummin, chili, lök och vitlök, men jag svär att allt jag kände var kantareller!)
Här blev det kebabbtallrik på lchfkost.
Skuren isbergssallad, strimlad vitål, riven cheddarost, kebabbkött, och sås, på cf, majonäs, citron och kryddor över. smakade som en vanlig kebabbtallrik, fast mycket godare. Man kan ju även ha lök, tomat och gurka till om man vill.
Idag blir det stekt torsk, vit sås, en potatisbit, sallad och tårta till efterrätt. (födelsedag)

Jag tog igår från frysen en stor bit älgkött som jag väl slänger i ugnen för några timmar tillsammans med lök och morot. Hoppas den blir mör och god. Hittade också en påse kantareller som jag steker i smör och stuvar med grädde. Det borde väl bli bra. Tillbehör blomkål och broccoli.
strömming med färskost och bladpersilja mummade till sig i ugn med grädde och smör.

Ikväll blir det kantarellomelett gjord på vispgrädde och med lite extra ost på.
Kan fortfarande inte förstå att man kan äta sån här god mat och må så bra!
Igår blev det en sån där förpackning med frysta marinerade kycklingdelar som jag hällde en blandning av grädde, creme fraiche, paprikapulver, harissa (tunisisk stark krydda) och salt över. Sen skötte den sig själv i ugnen. Till det gjorde sambon coleslaw. Mumma!
Ikväll vet jag inte vad det blir eftersom jag ska till Bryssel med jobbet. Inte så kul att gå ut o äta själv. Fast om man ska gå ut så rekommenderar jag musslor! Sist jag var där åt jag ostgratinerade. SÅ gott! 
Kycklingrullar är planen.. 
Tror jag läst receptet här på sidan någontans.
Kycklingfilé skivad på "plansidan", bred på dijonsenap, en skiva hårdost. Rulla ihop och linda in i baccon och in i ugnen på 175grader grill i typ 25 min. Suupergott! Åsså nån gegga av turkisk youghurt o kanske vitlök i till.
Brukar bli gott kan jag lova!

äggmjölk smaksatt med kakao o vaniljpulver

Köttfärsfyllda paprikor 
Ankbröst med vitlöksfraiche och en liten fetaostsallad

Hovendroven! Eller, snarare, frusen kyckling som jag har hällt på en blandning av kokosmjölk och det sista av en sataysås jag köpte för ett tag sedan. Och några klickar smör. Inne i ugnen nu.
Jag gjorde "Monikas kyckling" från tråd startad 31 jan-09 för ca 10 dagar sedan. Mycket gott. Frös ned hälften. Idag har jag tinat ett paket för två, ca 350 g inklusive sås. Till det smör-och curry fräst "blomkålsris".

kokosfisk med lime, ingefära och räkor.
chansning bara så jag har ingen aning om det blir gott ännu. 

Smörstekt elefantöra m gårdagens ratatouille.
Fabricati diem, pvnc!

Kyckling i kokosmjölk o lite grönt till det.
En dag i taget...
Räkor, avokado och römsås. Yummie!
Stekt fylld chorizo och stekta grönsaker (Findus färdiga grönsaksblandning).
Fyllning: riven smakrik ost, krossade tomater, senap, lite chilisås, lök. Krydda fyllningen med chilipulver, chilipeppar och paprikapulver.
Servera med naturell turkisk yoghurt.
*mums*
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
Stekt fläskfilé, gorgonzolasås och broccoli och ett glas rött
- alldeles strax klart!

Entrecote med cauliflower puree (blomkålspure, men det låtar finare), hemslungad bearnaise och vitlökssmör. Rött vin. Sen till schlagern blir det lite goda ostar och eventuellt några macadamianötter. Och mera vin, sen somnar jag förmodligen innan resultatet
//Karin

Till familjen: Panerad spätta stekt i ghee, blomkål-potatismos, gröna ärtor, cf+majonäs+dillsås, tomatskiva.
Som fiskallergiker åt jag: pölsa/köttfärs-pannbiff m blomkålsmos, babyleaf-sallad, tomatskiva och stor smörklick
Fabricati diem, pvnc!
Gols varmkorv med liiiite ketchup… Vilken kulinarisk läckerhet - inte!

Igår blev det "kycklingkebab", inspirerad från Airam och sedan litet omgjord.
Idag blir det revbensspjäll (så fort jag slutar vara lat och orkar göra ihop det som behöver göras…)
ugnsbakad falukorv i osttäcke, med sås och liite smörstekta grönsaker Efterrätt (semla till gubben) Hallon och vispgrädde

Jag har stått och paketerat köttfärs för infrysning, så jag är mest trött…
Kanske blir minisalami, en bit ost, och smör.

Attans! Jag glömde kolla i frysen igår! Jag har inget framme och noll susning om vad jag ska äta… Suck. Bäst jag kollar med en gång!

Kyckling från frysen. Funderar på att använda kaffe och kryddor som bas i ugnen (typ Airams kycklingkebab, fast hon använder soja istället för kaffe), och sedan steka upp den i skivor, eventuellt lägga till litet grädde när den steks/koks i skyn.

Det blir kycklingbröstfilé idag för det fanns i frysen. =) Skär väl upp den i mindre bitar och steker den i smör. Sen blir det nog bara smör till… och vatten. =)

sallad caprese: tomater, basilika, mozarella och rejält med olivolja. Svarta oliver som tillbehör.
Fabricati diem, pvnc!

Det blir min nya favorit: kesoplättar med grädde.. Fin-fin söndagsmiddag, som dessutom räcker till matlåda i morgon.

Fläskfile och även här Caprese
//Karin

Ska träna bandy nu… När jag kommer hem blir det brieost =)
Köttfärsbiffar, stuvad spenat från Dahlqvist/Airams bok och gräddsås. (Pärer till tonåringarna.)
Har rört ihop hallonglassen som finns i Dahlqvist/Airams kokbok, får väl se om några timmar om den är lika god som den såg ut att vara på bilden.
kyckling med ratatouille, smält choklad blandat med kokos.

Kokt högrev med pepparotssås och lite blomkålsmos. Blev jätte gott och billigt.
lite yoghurt med vaniljpulver till efterrätt

Måndagsplanen: fläskschnitzel, broccolilåda och kexholmens coleslaw. Tomatskiva. Någon enstaka potatis till barnen.
Fabricati diem, pvnc!
Stekt lövbiff med smarrig rättikagratäng blev det idag

Köttsoppa med vitkål och grädde till lunch.

Pannkakor med massa glass o sylt, men ska träna först! =)
Idag blir det kycklinglever som får samsas med lite lök och färska champinjoner i gräddsås. Mmmmums!!!

I kväll ska jag göra morsans köttbullar men anpassa dem till LCHF. Hon brukar blanda i dem malt torkat bröd. Jag ska prova med fiberhusk i stället.
REcept
Köttfärs ca 700 g
en liten riven lök
önskade kryddor
ett paket bacon
två matskedar fiberhusk (istället för 1 dl malt bröd)
1-2 ägg
krydda fiberhusken och blötlägg med 1-2 ägg och gärna lite smält smör i några minuter. Riv löken och skär ner bacon. Blanda allt ihop med köttfärsen. Rulla stora köttbullar och stek på alla sidor i rikligt med smör. Fyll på med en halv liter vatten och låt koka under lock tills köttbullarna är klara).
Tillbehör efter eget val. Jag tar mina som de är.

*suck* trodde jag hade något i frysen men ack va ja bedrog mig. Ska ha kokta är mä smör och korkat nog kollar man på hela denna lista mä supergod mat. Jag är hungrig NU o vill INTE ha kokta ägg igen 

Tisdagens matlåda rill lunchen: bladspenat, hela(burk)champinjoner och bolognese-sås på lammfärs. Chmapinjonerna fick koka med i såsen innan jag fiskade upp dem.
Fabricati diem, pvnc!

Quornfiléer med skogssvamppanna spetsad med grädde blir det här.

Helstekt fläskkarré med smörstekt surkål.

Idag blev det kyckling och broccoli i stark sås på vispgrädde, creme fraiche och sambal oelek, med lite paprika och körsbärstomater till. Ris till sambon som äter kolhydrater.

Idag åt vi spenatsoppa redd med mkt creme fraiche och vispgrädde, serveras på klassiskt vis med kokta ägg. Det var jättegott!
Igår åt vi en kryddig köttfärsröra med svamp och lite grön paprika i, med lite len creme fraiche som kontrast. Jättegott, tyvärr så fick jag halsbränna och mådde illa halva natten :P
Idag gör jag fläskfilé med bearnaise och lite rostade grönsaker.
Hemgjorda hamburgare, 150grammare (bara ägg och grädde i smeten), med cheddarost, majonnäsklickar, smörgåsgurka och paprika (fick tag på jättestora, jättesmaskiga röda paprikor på Lidl)

Köttfärslimpa med fetaost, broccoli och kebabsås till lunch.
Kanske blir det lite pizza till kvällen.

Fiskgratäng på frysta block med örttomat-täcke. Pastafjärilar och grönsaker till barnen. Bladspenat till oss vuxna.
Fabricati diem, pvnc!

Lax- och spenatpaj utan pajdeg.

Fiskgratäng som fick pris, ifrån fisk och skaldjursdelen här på forumet. Isbergssallad och ett par körsbärstomater till.

Anna Jacobssons Gorgonzolabiffar med lite babyspenat, paprika och två körsbärstomater till…

Jag har faktiskt ätit ute idag, hade ett bongo-presentkort som jag hade fått i julklapp -07 och det skulle gå ut vilken dag som helst så det var bara att boka in. Valde en restaurang som heter Minerva och som ska vara specialiserad på hästkött. Tog en entrecôte (av häst) på 300 gram, uppepå låg en ENORM hög med café de parissmör. Sa nej till pommes fritesen och smaskade glatt i mig kött och smör (vet ju inte om det var socker i smöret men det smakade inte som det och det var ju bättre än pommes iaf :) ) smakade bara lite på några ynkliga grönsaker som dekorerade tallriken. Till detta dracks vatten. Mycket gott måste jag säga! Första gången jag åt rent hästkött sådär, tidigare har det bara varit som rökt pålägg eller i korv.

#224: Hästentrecote ska vara finare än koentrecote. :) Måste testas!
För andra som är intresserade av att äta kött i vasastan rekommenderar jag Bronco's bar. De har STORA köttbitar till bra priser och man får välja tillbehör helt själv!
Chorizo med lite tomatsås och mycket gräslöksost

#224-225 Bra hästkött är godare än nöt. dyrt och svårt att komma över, dock.
Dagens middag: Stek på högrev, hemmagjord bea, gratäng på herrgårdsgrönsaker & äggstanning. Några symboliska pastafjärilar till barnen
Fabricati diem, pvnc!

Fläskfile gryta med grädde och CF sås broccoli till mig och de som vill ha och ris till barnen

Idag blir det entrecôte (färdigkryddad, tyvärr, men det var vad vi hade i frysen) med bearnaisesås och rotsaker i ugn - som jag faktiskt tänker äta, och en majskolv också. Det är vår treårsdag idag och vi har inte råd att gå ut och äta, så jag känner mig lite bitter över det.

stekt fläsk kryddat med massa ingefära, ett stekt ägg och lite stekata grönsaker.

Hel ugnsstekt entrecôte. Sambon insisterar på att tillaga den på det viset…
Fylld ytterfile, bacon, persilja och vitlöksost,,snörad och tandpetad och stekt i stekgryta. SMASKENS!

Pyttipanna på stekrester, lite kabanossen, lök & rotselleri. Stekt ägg & salt gurka till.
Fabricati diem, pvnc!
Stekt köttfärs med Chipotl-krydda och lite lök i. Några baby-tomater och en klick CF. River generöst med ost över. Voilà, taco à là LCHF.
jag ska ha kålpudding med en cf/lingon sås… ska bli gott

Kesoplättar med skinka, senap och oregano, och ostskivor som får smälta ovanpå. Min förhoppning är att det kommer att smaka som vama mackor. =)

En bytta grillad kyckling, en bytta kubad fetaost, en bytta guacamole, en liten cola light… Urvalet på simningens kiosk är en aning begränsat!
Te och ett kokt ägg m smör när jag väl kom hem.
Fabricati diem, pvnc!

Jag gjorde en fisk rätt som var så j--vla god
Ett paket alaska pollock fisk 400g
Ett packet bacon 130g
Präst ost 31% 100 g
Puck ost 70 g
Smör 60 g
Ugn 200 grader
Kryddor efter smak och tycke: Vitlökspulver, paprikapulver,Cillipulver.
Jag smörjde formen med lite smör.
Lägg fisken i en form och krydda fisken, lindade in den i bacon.
Klicka ut smöret på fisken och in i ugnen i tio minuter.
Ta ut fisken och klicka på puck osten och lägg på prästosten uppepå och in i ungnen i gen tills den har fått färg.
Servera med broccoli eller blomkåls mos.
Den är väldigt mättande. För två eller fyra personer beror på hur hungrig man är. Jag tog två och ingen ting till
Smaklig måltid.
Ser rätt bra ut!!
60Gram Smör 80% fett
400Gram Alaska pollock fisk
125Gram Bacon coop
100Gram Prästost mellan
70Gram Puck ost
kycklingspett och sallad
totalt 4g kolhydrater
kyckling = inga kolhydrater
salladen totalt 8g kolhydrater och den delade vi på så 4g kolhydrater blev det.

Fläskkotlett i ugn, stuvad vitkål med vitpeppar och muskotnöt. =)
Rester av Squashagne… En god köttfärssås varvat med mycket mozzarellaost och zucchini-skivor, skjuts in i ugnen… *mums*

Tacogratäng blev det här. Det godaste jag ätit under mina veckor med LCHF. Kanske det godaste nånsin! Är proppmätt…. det blev nog lite för mycket pga den goda smaken.
Äggmjölk med kaffesmak och "smörgås" av krispiga salladsblad som fick tjäna som bröd, och på det hyvlat smör, ost och pastrami.

Köttfärslimpa.

taco med ostflarn itället för bröd bilr det till lunch. Rester från igår, men jag hade lite ont i magen inatt så jag får nog ta det lite försiktigt med denna mat.

Sista av min fiskrätt

Till lunch blir det spenatsoppa (redd med grädde) och kokta ägg, middagen blir troligtvis lövbiff med kryddsmör och blomkålsmos. Kanske några stekta aubergineskivor eller lite stekt svamp också…
här blir det köttfärssoppa
Igår var det tänkt att bli vitlöksspäckad hel fläskkarré med herbes de Provence, men den hann inte bli färdig i tid så det fick bli fakirbiffar med vitlök och beasås till mig och med vitlöksfrästa gröna bönor och ädelostsås till sambon. Jag åt karrén med beasås till lunch idag istället. Ikväll blir det fakirbiffar med beasås (för omväxlings skull
)
tjocka revben med en god sås och en sallad till det.
renskavsgryta med svamp, dijonsenap (som jag har kvar fast jag bojkottar unilever) och grädde. Äggost med hallon till efterätt.

Jag ska strax sätta in en skinkstek i ugnen, sen tänkte jag koka ihop nån piffig sås på hemmagjord buljong. Kom just på att jag glömde köpa svamp när jag var och handlade! 

Fläskkarré med grädd/creme fraichebaserad dragonsås, serveras med lite kokt broccoli med smör och salt på.

Fläskfile Stroganoff! Med nyinköpt icke-Maille dijonsenap =)

Baconpastasås (280 g bacon, en näve körsbärstomater, grädde, creme fraiche och sambal oelek - räcker till 2 personer) med fullkornspasta till för sambon och smörfräst aubergine och färska champinjoner för mig.

Hackebiffar med bea

Hemgrillad kyckling m hemjord majo, inlagd surkålsfylld paprika, cocktailtomat & gurkskivor
Fabricati diem, pvnc!
#211 va har du inget i frysen?? här kryllar det av köttfärs,bacon,fläskfile,karrekotletter,falukorv,tjocka revben,lövbiff..
man köper när det är billigt och då köper man MYCKET så man alltid har i frysen..vi har inte behövt köpa kött på 3månader.

curryägg med smör plus en vitkålsmacka.. enkelt, men bara såå gott!

Vi ska äta kyckling i ugn, med hela vitlöksklyftor och champinjoner i smör!

Ojdå #263, jag skulle kika på bilden på rätten, visserligen fanns det revben men jag kunde inte hitta paprika, morötter och det där andra. 

Haha #264 :)
Jag håller på och bli sjuk och kände mig oengagerad i matlagningen idag men slängde ihop någon slags köttfärsgryta med köttfärs med 20% fetthalt, lök, smör, champinjoner, bacon, en liten skvätt rödvin och creme fraiche. Det funkade absolut :)

I kväll lagade jag Paprikasoppan från LCHF kokboken. Sååå gott. Lite mycket kolhydrater (2,8/100g) för mig som försöker ligga närmare UFO men jättegod soppa. Rekommenderar den starkt.

Hackebiff med stekt surkål

Rester av gårdagens skinkstek, som var grymt god och kostade 39.90:-/kilot, med svampsås till. Igår fick det ju bli löksås istället, men idag har jag handlat torkade kantareller, dyrt men gooooooott! Så det blir lyxsås på hemgjord buljong, vispgrädde och kantareller. Sambon äter potatis till.

Airams fläskfilégryta med oliver, bacon och dijonsenap. Jättegod.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
stekt kött med sky och en sallad till det.
Tunna revbensspjäll, lite bea-sås och coleslaw gjord på gräddfil, "noll-procentig" majonnäs och lite salt och kryddor.
En kopp té med lite grädde till efterrätt. Mums

Köttfärslimpa med ost och bacon i. Kokt blomkål, broccoli och kryddsmör till.

Idag blev det faktiskt lite mindre LCHF - isterband med dillstuvad potatis(!), broccoli och senap.
Godmorgon!
Igår blev det ugnstekta kycklinglår av majskyckling, kryddat med soja, rapsolja med smörsmak, vitlökspulver, cayenne, och Santamarias grillkrydda. Till det så serverades det kokt rödkål (nästan enligt recept i LCHF-kokboken).
Smaskigt värre!
I dag ska jag prova ett recept ur Smörstekt. Jag vet inte vilket, för det beror på vad som finns på extrapris, men jag har boken med mig till affären!
Igår köpte jag en färsk, stor öring och stekte i smör under folie i ugnen. Den var stor, röd, goooooood. Lite broccoli till det. Kryddor: rökt havssalt i mindre mängd och fiskkrydda med saffran och havssalt. Lite grädde i såsen till maken. Lite romsås till mig. Till det drack jag avsvalnat havstornste och maken drack grönt te med fruktsmak och kokosklutt.
Kassler med stuvad spenat och någon god ost till efterrätt tror jag att det blir.
Igår smörstekt lax m salt o peppar, ostplättar (ägg, riven ost, grädde, cf) med smörstekt squashspagetti samt cf+ majo+citron-sås.
Ikväll blir det stekt sidfläsk - och inget mer om jag inte kommer på nåt.

Igår, liksom ikväll är det "pannkaksmacka" på menyn. Nästan vanliga receptet, men mer smör och ägg. Och bara 1 pannkaka. Och på den smör och en massa riven ost, och sen kör jag den i micron tills osten smält. Mättande och gott!

Icegirl: ostplättar lät spännande, vilka proportioner vad det av ingredienserna?
Falukorv (med 4,5 gr kolhydrater per 100 gr) i ugn med dijonsenap och ost i samt blomkålsmos. Pojkvännen som inte äter LCHF tyckte att det var smaskens!

Bacon, och något…

Samma som varje dag sen två veckor tillbaka, Blodig biff i stora lass, eventuellt med lite smör till. 

Det vete f-n om det blir nån middag idag, jag är inte särskilt hungrig. Men jag slänger in ett par kycklingfiléer i ugnen iallafall, om inte annat så mår de ju inte dåligt av att ligga i kylen till imorgon…
Vad det blir till om jag äter dem ikväll? Tja, kryddsmör förmodligen.

Jag har ett experiment i ugnen! Fläskstek med något slags "asiatisk" kryddning - smör blandat med vitlök, chili, ingefära, koriander och lime. Och när jag kladdat det över steken strödde jag över kokosflingor.
Antingen blir det jättegott, eller så blir det bara konstigt.

Bråttom. Köpte shashimi och det var som vanligt kanongott, men det är så dyrt bara.
//Karin
I går kväll blev det kokt fläsklägg med pepparotsås och strimlad vitkål.
Ikväll blir det Taco (enligt LCHF-kokboken) med ost"kex" av herrgård och lite grönsaker.

Ikväll blir det plockmat: räkor, kräftstjärtar, stekt halloumi, camembert, brie, aioli, goda dip-röror och kanske ett eller annat LCHF-kex. Och så kanske ett glas vin…
Grundar med en stadig lunch bestående av tacogratäng. 
Idag ska jag avstå min vardagsdiet och njuta av en riktig pizza och ett glas rött! Jag har så låååång väg till något som närmelsevis liknar en normalvikt så jag måste få göra ett brejk då och då.
Kul att läsa min favoritblogg idag www.livsvinst.se (om en tjej som med kaloribegränsning gått ner ca 80kg). Hon befinner sig just nu i New York och där serveras tydligen blomkålsmos på diners - då kan det inte dröja förrän det händer här i Sverige också!?!
Trevlig fredagkväll allesamman!

Fredagar är shoppning dag, så maten blir den vi handlar.
Känner för Biff & bea… så det blir det förmodligen! =)
Pizza gjord med Oopsies som botten, ihopkok av krossade tomater, litet lök och vitlök, rökt skinka, getost, mozarella, cheddar och pizzakryddor.
Ska bli hur gott som helst. I kväll några ostchips kanske.

Pizzagratäng med makrill i tomatsås lök champinjon paprika och massa mozzarella.
det var SÅ gott

entrecote med vitlökssmör… =)

Vi käkade ryggbiff med kryddsmör (persilje- och café de paris) och bearnaise…lite stekta wokgrönsaker som dekoration
timjanstekt ytterfile med bea.sås och kanske lite vitkålssallad

Kalkonfilé, stekt i lergryta tillsammans med en stor klick smör. Efter 20 minuter i 150 grader tillsätts ingefära, malen (ordentligt!!) samt medelhavssalt, koriander, gurkmeja och svartpeppar. Efter 20 minuter till (lite lägre värme mot slutet) så hälls "såsen" i en kastrull och ordentligt med CF vispas ner. En gnutta medelhavssalt kan behövas tillsammans med ett varv på pepparkvarnen. Ljuvligt syrligt och fylligt i smaken. Jag vet, för vi åt det igår. Min fru lagade det och jag tittade på, som det anstår herren i huset
Idag blir det alltså resterna - mums!
Hemmagjorda kåldolmar i gräddsås.

Pepparstekt lever med lökringar, coleslaw och fetafyllda oliver,,,
Fabricati diem, pvnc!

Igår blev det Mälargös i folie med Enköpingssallad
1 gösfile (à ca 200-300 g) per portion saltas och peppras och läggs på ett ark ugnsfolie. Lägg på minst 50 g smör, en rejäl näve finhackad dill och pressa över en halv citron. Vik ihop foliepaketen så att det blir tätt runtom. Sätt in paketen i ugnen på 225 grader, ca 15-20 minuter. (Vill man, kan man steka fileerna snabbt i smör innan man lägger ihop paketen).
Servera med Enköpingssallad (4 port.):
4 dl majonnäs, 4 dl creme fraiche, 2 msk färsk riven pepparrot, finhackad dill, 2 skalade urtagna tomater i strimlor blandas och får stå kallt tills fisken är klar.
Tyskt ordspråk

Planen är tacosallad, med lite kolhydratsnåla grönsaker och mkt köttfärs (hemmakryddad), ost och creme fraiche…får se om det blir det men vi har pratat om det i flera dagar, mannen längtar, så det blir nog så. Vad ska ni hitta på för lördagsmat? :)
Ikväll blir det stek på högrev av älg, men gräddig sås gjord på stekskyn. Potatis till icke LCHFarna och någon sparris till mig. Sedan har jag gjort frozen cheescake enligt recept här, som vi ska testa som efterrätt med litet hallon. Blir den bra ska jag ha den på en fest senare i vår.
#290 DET kan man kalla LYXMAT.

#304 Åh jag älskar älgkött och gräddsås! Det är min absoluta favorit. Får det inte så ofta längre sen jag flyttade långt från familjen där morfar annars jagar älg. Mormor brukar laga det till mig ibland om jag kommer och hälsar på för hon vet att det är min favorit och ibland får jag med mig lite fryst älgkött hem också :)
idag blir det fläskytterfile från NYBERGS DELI och till det sambons goda sås.liten sallad till och citronvatten.

#307 Vad är sambons goda sås? *nyfiken* :)

Tänkte mig köttfärsgratäng, med litet skivad svamp mellan lagrena för tuggmotstånd.
Det blev en hemgjord kebabsallad till middag.

Färs och gorgonzola i härlig blandning och till det lite wokade grönsaker
En dag i taget...

Idag blev det "omelett" (och med omelett menar jag mer eller mindre äggröra - jag är verkligen usel på att laga omeletter) med bacon, färska champinoner, philadelphiaost och persilja, och toppad med lite ruccola.
Den såg ut som… ja, förskräcklig, men den smakade iallafall gott.

#312 "Knepet" för mig med omeletter och äggröra är som följer:
Omelett: smält och värm generöst med smör i stekpannan. Vispa 3-4 ägg för en fullstor stekpanna, häll i. Salta/peppra efter smak. När ytan börjar stelna, lägg på valfri fyllning på ena halvan. Peta in en tunn stekspade under den andra halvan och vicka över som ett tak, lite som när man vänder en pannkaka. Justera omeletten så att den hamnar i mitten av stekpannan.
Överkurs: om locket är lite bleket kan man vända den fyllda omeletten en gång till, men det är lite trixigt och kräver övning. (Två stekspadar är bra medan man lär sig…)
Äggröra: Smörklick ned i pannan, knäck i så många ägg du vill ha. Salta/peppra/ev örtkrydda. Rör i röran tills den stelnar. (Quick'n Dirty-bråttom-på-morgon-varianten…)
Fabricati diem, pvnc!

Ah, jag gjorde omeletten åt andra hållet (fyllningen först, alltså). Det kanske var därför den blev mer som äggröra? Svår att få ur pannan var den iallafall. 
Äggröran i morse lyckades jag dock bra med, har insett att jag alltid haft för hög värme när jag gjort det tidigare…

#314 Kör man fyllningen först brukar den kallas "spansk" bondomelett eller till och med tortilla. Det "ska" vara skinka, ev oliver, lök, ev paprika samt kokt potatis i bitar i, och så häller man vispade ägg över det hela och petar lite i botten mellan fyllningsbitarna tills den stelnat. Ha rejält med smör och låt den steka klart på låg värme, typ 1-2.
När jag gör skippar jag potatisen och häller riven ost i äggsmeten.
Ja, det blir kladdigt och man får mer eller mindre servera ur stekpannan..
Fabricati diem, pvnc!

Man lär sig nåt nytt varje dag! 
Jag har alltså lärt mig att göra "spansk" omelett, visste helt enkelt inte att man kunde göra den på nåt annat sätt.

Laxfilé med vitlökssmör och blomkålsmos. Mums :)

fläskfilegryta, innehållande färska champinjoner, lite lök, bacon, grädde, philadelphiaost, vitlök samt lite riven goudaost så den skulle tjockna lite, effekten blev inte som jag förväntade mej, hur gör ni andra om ni vill tjocka till en gryta eller en sås, de e ju lätt när man gör liten mängd men nu blev det en stor gryta, gjorde på 1 kilo file

rester av pepparstekt lever m smörklick till
Fabricati diem, pvnc!

#318 vanligtvis låter jag det puttra riktigt länge, då reduceras vätskan och tjocknar av sig själv, men jag vet inte hur det blir om man gör något med väldigt mkt vätska, som en gryta…Något surt fungerar redande om man har grädde i såsen, därför är creme fraiche bra att klicka i.
Rent allmänt så blir inte såserna lika tjocka som förut, jag är en sån som vill ha såserna som redningar nästan, men jag har fått omvärdera det lite :) Sen brukar vi äta grytor och sånt med sked istället, så man får upp allt det goda :)

Vi ska förresten äta lchfpizza, tomatsåsen puttrar på spisen

Här blir det färsk kyckling i ugn.
Och i nästa vecka blir det kyckling, kyckling och åter kyckling (billigt, tyvärr inte den bästa kvaliten på kyckling, men det är fortfarande ätbart, speciellt med en massa feta saker till)
köttbullar med vitkål, broccolistjälkar och morötter kokta i grädde och CF
dagens middag blev :
*köttbullar och prinskorv
*majskolv med smält smör och salt
*en god sallad med gräddfilsdressing.
jättegott!!
#307 sambons goda sås)=
steksky,grädde,kryddor ;-)

#325 Ja, klassiskt och mumsigt! :)
Middag på gruppbostaden där jag jobbar; jag gjorde köttfärsbiffar med smält smör, cf, grädde, finhackad grön paprika, salt, peppar och pressad vitlök i smeten.
Den goda skyn fick sällskap av grädde och cf samt lite chilisås.
Till detta serverades grillade tomathalvor med lite olja och oregano på. De boende och övrig personal fick även potatisklyftor till men jag avstod från dem (förutom två som bara råkade hoppa in i min mun?!!).
Fem boende och två personal och ALLA var supernöjda med maten!! (Ytterst sällan det inträffar så man ser vad nöjda och glada folk blir av fett!
).

Till lunchen blev det en spontant ihopslängd ugnsomelett som jag gjorde med grönsaker och kassler i botten, den blev kalasgod. Middagen bestod av parmesansoppa med broccoli, mmmm!

Till lunchen blev det en spontant ihopslängd ugnsomelett som jag gjorde med grönsaker och kassler i botten, den blev kalasgod. Middagen bestod av parmesansoppa med broccoli, mmmm!

Min lunch/middag (sen frukost = sen lunch, i princip middag) blev spenatsoppa med två kokta ägg. Till kvällsmat åt jag faktiskt BRÖD, en baguette med salami, brie och ruccola.
Airams gulaschsoppa med ostplättar - mums!
Vi åt kokt torsk med äggsås och potatis till icke-LCHFare. Hur gott som helst, har packat en lunchlåda också. (Äggsås - kokt ägg i smält smör).
Kalvstek i skivor, spenat förvälld i skyn från köttet blandat med grädde.
Kalvstek i skivor, spenat förvälld i stekskyn som jag piffat upp med mkt smör och grädde.

Strimlade leverrester stekta m baconstrimlor. Blandad grönsallad vid sidan av. Smörklick. Mycket mäktigt, orkade inte äta upp allt.
Fabricati diem, pvnc!

Vi åt lasagne med squash istället för pasta, tyvärr blev det väldigt blött trots att jag hade saltat och kramat ur squashen innan (den fick ligga bra länge och vätska av sig) och ostsåsen skar sig :( Men det smakade gott iallafall, även om vi inte höll oss mätta så länge på det, tror att mkt av fettet hade krypit ut i vätskan och den åt vi inte så mkt av för den var så himla rinnig…
Dagens middag blev laxburgare med färskost-stuvad spenat och en klick räksallad.
Ugnsstekt karré med smörförvälld spenat. Lite lökhack över..
Fläskkotlett med stekt svamp och lite blandade grönsaker,och en klick smör till det.

Kabanossen (1%kh), blandad sallad, tomatskivor, lite mild ajvar relish. Klick chavroux till de vuxna och en klick potatismos till barnen.
Fabricati diem, pvnc!

Här blev det fisksoppa, med lite lök, saffran, en hel del grädde och tre sorters fiskfile. Lite dill som garnering. Smaskens!
Tyskt ordspråk

Gräddig champinjonsoppa och sen lite lchf-tjockpannkaka med hallon och grädde till efterätt
Fläskfilé som legat och gottat sig hela dagen i marinad och sedan ugnsstekts, broccoli, sallad och såklart en hel massa bea!

Schnitzel med citrongratinerad brysselkål & hemgjord bearnaise. Någon potatis per näsa till barnen.
Fabricati diem, pvnc!

Här blir det köttfärssås och tzatsiki till. :) Mer yoghurt till mig just nu, jag tar penicillin. :(

Står just nu och steker en stor lök plus en röd och en grön paprika. Har även i ca 100 gram ungersk korv (typ ölkorv), 5 skivor bacon. Fn kryddad med salt och peppar och en ms sambal olek. Ska tillsätta 500g färs och eventuellt så blir det nog en 6 äggs omelett smet i där. Ost på toppen. :)
har precis vevat ihop älgfärs, grädde, ägg, kryddor, lite senap… ska bli hamburgare 

Stekte köttfärs med tacokryddor, slängde på massor med V-B ost, hällde över en "svätt" grädde . In i ugnen till lagom färg.
= Supergott och snabbt
Grytbitar av kalv, mycket lätt brynta i smör i järngryta. En halv liten lök i stora bitar och en liten paprika i stora bitar har fått göra kalven sällskap. Kryddat ordentligt med dijonsenap och pepparrot. Samt kalvbuljongtärning - den sista jag hade hemma. Lagt på en rejäl klutt creme fraiche och dragit några varv med pepparkvarnen (4 olika pepparsorter: grön, svart, vit och rosé). Mascarpone/gräddglass smaksatt med ekologiskt vaniljpulver till efterrätt och så förstås bär. En av mina favoriter: björnbär. De är ju inte lika goda som de jag plockar i trädgården på sydsidan, men det är ändå en ljuvlig försmak av sommar och sol.
Grillad kyckling, färdigköpt, med haricots verts och tsatziki

Dagens lunch: fiskgratäng på alaska pollock m saffransgrädde, hackad lök och stavad rotselleri. Sallad, tomat, gurka som tillbehör.
Middag: Det lutar åt långkok på rimmad tunga m pepparrots-creme fraiche, resterna av gårdagens citrongratinerade brysselkål och lite sallad. Hemgjord glass på vispgrädde, äggula & blandade trädgårdsbär.
Fabricati diem, pvnc!

Nice hur gott alla äter!
Till lunch idag tänker jag mig gräddstuvad vitkål med en skvätt vitt vin, dill och räkor.. spännande att se hur det blir :)

#353 Rapportera tillbaka om det blev bra!
Vi gör paella på vitkål, men med grädde & dill har jag aldrig provat.
Fabricati diem, pvnc!
här blir det chorizo(80% kött)
till den blir det en gräddfilsås och sallad.

Den kokta tungan hann inte koka färdigt.
Det fick bli hamburgarbuffé istället, passar alla i familjen när man får plocka ihop sin egen.
Min blev utan "handtag" två burgare, dijonsenap, ost, bacon, stekt ägg, salladsblad, tomatskiva, gurkskiva.
Men jag har utlovat barnen hemgjord glass så det får bli till Melodifestivalen
Fabricati diem, pvnc!
Har precis ätit entrecote som jag la en stor bit smör på. Till det stekta grönsaker och svamp. En sallad med mycket fetaost ( den Bulgariska som är bäst enligt mig), lite tomat och blandade salladsblad. Det fick bli ett glas rödvin också.

Här blir det plockmat till Melodifestivalen om en stund. Oststavar inlindade i hamburgerkött, dippsås med creme fraiche, dessertost President (supergod!) och en liten smarrig efterrätt bestående av vispgrädde smaksatt med lite kakao och mixad mörk choklad och hasselnötter.
Mums! Nya favoriten här hemma har blivit rättika, så på menyn ikväll stod Rättika Carbonara
Kan inte annat än att digga en ypperligt god måltid som ger fina siffrorna knappt 19e% protein, 80e% fett och lite drygt 1e% kolhydrat…
4 portioner :
- 450 gram tärnat bacon
- 6 ägg (ganska små)
- lite drygt 225 gram finriven västerbottenost
- en klatt smör, ca 40 gram
- ett par matskedar olivolja
- omkring 250 gram rättika ; strimlad till spaghettibitar och kokt i saltat vatten tills de blivit mjuka och följsamma men ändå lite al dente
- Grovmalen svartpeppar efter smak
Strimla och koka rättika
Stek baconet i smör i en stekpanna med rejält höga kanter (använder själv wokpannan)
Knäck äggen i en stor skål och vispa upp dem med en gaffel, blanda i den finrivna osten, häll i olivoljan…
När baconet är stekt och rättikan färdigkokt, häll av rättikan i ett durkslag och låt ånga av en liten stund.
Häll ägg & ostblandningen på baconet, höj värmen på plattan och rör runt så att allt blandar sig. Ha i rättikan, rör mera tills dess att ägg/ostmixen blir grynig kring bacon & rättika, peppra…
Servera med lite extra ost ovanpå, och några doft till med svartpeppar….

Pizza Wallenberg! (eller något sådant). Helt enkelt köttfärs med ägg och grädde (delar tagit från recept på wallenbergare). In i ugnen ett tag tills köttfärsen blivit brunt, sedan lade vi på tomatsås, ost och korv, och in i ugnen igen. Mmmm.

#354: Det blev väldigt gott faktiskt! Nästa gång ska jag dock reducera vinet ännu mer innan jag häller på grädden.. stuvningen blev tyvärr lite vattnig och kålen fortfarande lite hård. Så kan det gå när kurret i magen kallar :P