Kokbok?
hej alla LCHFare… jag arbetar dagligen med olika produktioner av tidningar, böcker, kompendier m.m och idag har vi diskuterat olika möjligheter att ta fram nya koncept…då slog det mig!! :)) Hur många här skulle vara intresserade av att köpa en kokbok helt baserad på denna kost??? med lite start info m.m….det finns ju bara skaldemans bok idag …min tanke är att det ska vara en lite mer allmän inriktning och framför allt basera sig på recept. Är ni intresserade? Vad skulle ni kunna tänka er att betala för en sådan bok?
Var beställer jag ??? 
Pris beror väl på hur omfattande den är, , men 150-250 låter väl rimigt för en normal bok…..
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Jättebra idé! Jag skulle absolut köpa en sådan bok!
vad härligt!! om alla tycker så här så ska jag definitivt titta närmare på det och diskutera med mina kollegor (som är fullt insatta i denna kost)…om hur de ställer sig…

Skulle också vara intresserad. Inte minst för att sticka i händerna på folk som frågar: "Men vad äter du dåååå?" 
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Kanonbra, det har jag efterlyst sedan jag läste Skaldemans bok. Att äta som han klarar ingen finsmakare i längden. Det finns ju kokböcker enligt alla möjliga och omöjliga dieter så man undrar varför LCHF är styvmoderligt behandlad. Det finns ju inte en endaste LCHF-kokbok. Ja, det beror ju på utförandet. Färgbilder eller bara text, mjuka eller hårda omslag? Ni får väl ta det pris som kokböcker brukar kosta. Men stjäl inte recepten på forumen, som somliga tydligen tänker göra till kommande böcker. Det ska vara nya recept utarbetade av någon matredaktör. De andra har vi ju själva.
dina synpunkter Gittan är bra! jag ser också det som en "ny" kokbok med ett trevligt upplägg, bilder, recept, m.m…naturligtvis kommer ju en del av recepten att vara likadana som de som finns här, det kan man aldrig undvika…men helst ska det ju vara med lite nya infallsvinklar och ingredienser (även om det blir lite svårt)…..jag ska fundera vidare på detta och göra lite research kring bokupplägget…framför allt måste jag få med mig mina kollegor :))
Ayla, låter jättespännande. Klart att köttfärssås etc kan ju inte varieras i all oändlighet. Själv började jag i helgen att sätta in recept i en pärm som jag dels hämtat från forumen och klippt ur gamla veckotidningar och såg då spontant att så kul det hade varit med ett julavsnitt t ex. Jag hade både pepparkakstryffel, glögg, senapssill, Jansson a la LCHF och köttbullar så klart. Sen fanns där röror till kräftskivan etc. En kokbok som är så fin att folk inte tycker vi LCHF:are är knäppa!

Bra ide!
Jag skulle köpa boken direkt och se till att biblioteket också köpte in den. Ett tips till den som skriver den är att göra som viktväktarna gör.Sätta ut hur mycket fett kolhydrater etc som finns i portionerna. Lite lite kollisar äter väl de flesta här men vill ha koll på grammen.
Jo då. vore en kul grej och hjälp i kampen mot enformigheten när man kör fast i samma hjulspår.
Som ny känns det också osäkert hur mycket det blir av de elaka kollisarna när man inte orkar vara så hård som SSS klarar inte att käka biffar i flera dagar is träck som enda mat på schemat. Ett mål om dagen bestående av 2 biffar går fint men…
Priset kan man ju inte säga något om förrän man vet vad det blir.
Iden är super.
Tanten, håller helt med dig, man varken orkar räkna kolisar eller äta bantarbiff i längden. (Det vore skönt om någon annan kunde räkna åt en.)
Skulle absolut vara intresserad av en kokbok! Jättebra idé :)

vilken fiffig ide!
Skulle definitivt kunna tänka mig ett köp typ 200 kr kanske och mycket fina bilder det gillar jag!

jga skulle vilja ha en kokbok med tips på huvudrätter såklart men mest på tillbehör för oss som ersätter kolhydraterna potatis, pasta & ris
Alltså en uppsjö av tips på vad man kan ha till!
å recept på lchf vänliga gosaker också!
250 kr alla gånger

En sådan kokbok skulle ha en självklar plats i mitt kök!!
När jag började samla recept ser jag att det här borde vara givet i en kokbok: "Ersättningar för dig som saknar potatismos, lasagne, spagetti, paj, glass etc etc!"
Jättebra idé.
Om jag skulle hitta något av mina recept i den skulle jag bli smickrad. Hellre det och att det når ut till fler!!!
Numer pensionär i Nynäshamn

Boken skulle vara en utmärkt present till bekanta/vänner som man vill lura över till vår kost! :)
oj oj vilket gensvar, jag håller med allihopa. Är verkligen beredd att betala om en sådan bok kommer ut. Kanon bra idé.
Jag skulle absolut köpa en sådan bok! Vet inte vad för pris, men nog är 200-300 kr rimligt? Jag saknar nya infallsvinklar, och skulle för en gångs skull använda en sådan kokbok, och inte bara låta den bli liggande:O)
Vore kul om det kunde finnas också lite förslag till högtider, typ "midsommarmat", påsk, jul och även förrätter samt efterrätter och tillbehör till kött, olika röror, sallader, gratänger etc. Skynda er att få den klar! .
Jag skulle oxå köpa en sån kokbok på direkten. Skulle kunna tänka mig upp till 300kr utan att tveka, skulle den kosta mer skulle jag nog önska mig den i julklapp eller nåt.
Det vore roligt om det fanns bilder på tillagade maträtter och att det var sorterat på tex kyckling, fisk, rent kött, färs, brödsubstitut, bakning osv. Efter som de flesta av oss äter mer eller mindre enfiormigt skulle iallafall jag känna att man hade möjlighet att variera mer.
-Jaha, kyckling idag. Igen. Vilket recept blir det nu då?
/Lillianna
~ Lillianna ~
Oh vad jag längtat efter en sån bok. Viktigt med såsavsnitt för det är ju vad man kan frossa i. Finns en del amerikanska böcker med LC-kost, men även om jag kan hygglig engelska så är just recept svåra att läsa på främmande språk. Men kanske kan det finnas bra tips där för nån som sammanställer en bok på svenska. Finns ju massor på Amazon.com. Sen får det en sån kokbok kosta vad den kostar. Jag har inget emot att man tar recept från chatten. Det är väl bra att få allt samlat i en bok i stället för här och där i en massa olika trådar?

Jättebra idé… vilket fin present att ge bort det skulle bli, också…
"still lost in space and time"
När jag köper böcker räknar jag med att betala ca 1:- per sida. Så en bok på 200 sidor hamnar "rimligt pris" på 180-220:- i mina ögon. Det beror lite grann på bokens storlek och mängden bilden/tom yta/text. Är det tex trädgårdsporr så får det gärna vara stora fina bilder som i ett annnat sammanhang kanske irriterar mig.
När det gäller att ta recept från nätet och publicera så finns det ju något som kallas upphovsrätt. Lägger jag ut ett recept som redan finns en kokbok här hemma är det egentligen inte OK (såvida kokboken inte är äldre än 70 år tror jag det är). Man kanske gör det ändå, uttrycker sig lite annorlunda men ingredienserna är desamma. Sedan sprids detta recept i bloggar och forum och man vet inte längre var det kommer ifrån. Den som skrivit min kokbok kanske hittar sitt eget recept publicerat i en annnans kokbok.
Av ovanstående anledning tycker jag det är fel att hämta recepten från nätet såvida man inte kollar upp både att den som skrivit receptet är den som ursprungligen hittat på det samt att man får lov att publicera det i bokform. Om vi alla här på forumet bidrar med ett recept var så kan ju inte alla våra namn stå med som författare. Och att kalla sig kokboksförfattare genom att samla recept på internet är inte heller korrekt tycker jag.
Fungerar det inte Aylas idé så finns det något som heter Books on Demand. Om jag förstått saken rätt så kan vem som helst producera en bok men det kostar ju. Har man "riskkapital" att satsa kan ju det vara en idé. A5-format, 100 sidor text och 20 sidor färg kostar lite över 4.000:- (om man gör allt layoutjobb själv) att ge ut och pris till kund blir ca 195:- Då har jag räknat in en vinst per bok på 40:-
Men då gäller det ju att man får sålt några böcker så det åtminstone går ihop till tryckkostnaden.
oj! vilket underbart gensvar!!! känner mig nu ännu mer benägen att skriva boken! pratade snabbt med mina kollegor i går kväll och de är intresserade av att genomföra det hela!
Är helt med dig svartkaffe om att man inte kan "sno" recepten på nätet, blir liksom inte en "riktig" bok utav det :) eftersom vi arbetar med liknande projekt dagligen så har vi erfarenheten o kontakterna för att genomföra detta! Ska bara fundera ut själva upplägget ordentligt! Är ju som sagt var viktigt att det blir ett intressant innehåll! Självklart så kan man inte uppfinna hjulet hela tiden så även om jag inte kommer att sno några recept här så kan det i slutändan vara några recept som redan existerar, det kan man nog inte komma ifrån :)
Jag återkommer och uppdaterar er på det hela framöver :)
Lycka till Ayla!
Det är ju inget fel att efterlysa recept här om man har något egenkomponerat recept att dela med sig av som man inte har något emot att se i tryck
Du kan säkert få inkorgen full.
Min önskebok skulle vara uppdelad på tex kött, kyckling, fisk etc, dvs vanliga kokboksrubriker och under varje rubrik skulle recepten komma i stigande innehåll kolisar.
Tex under kyckling
- Kycklingrecept med 0-5 gram kolisar
- Kycklingrecept med 5-10 gram kolisar
- Kycklingrecet med 10-20 gram kolisar
Nu menar jag inte exakta grammen kolisar ovan men låt säga recept på tre olika nivåer. På det viset skulle boken passa alla, både de som kör strikt som nybörjare och de som nått målvikt och kan "unna sig" att ta ut svängarna lite mer.
När kommer boken ut i handlen?

En reflextion: Upphovsrätt…:P….det var lättare förr när inte pengar fanns och människan var människa, då det viktiga i livet var mat, sömn och kärlek. På den tiden fanns inget behov av upphovsrätt. Kapitalismen och vår stora törst efter pengar stoppar t o m goda matrecept från att spridas ut!? Konstigt sätt vi lever på egentligen!
Pasi, skriver jag en kokbok vill jag inte nödvändigtvis ha betalt för att sprida mina recept. Jag skulle vilja ha betalt för tiden det tar för att skriva boken och för att utarbeta recepten.
Tack Svartkaffe för bra tips!
Har funderat lite mer nu under förmiddagen och om ni här vill dela med er av era recept så vill jag självklart ta med de och skriva vem som är "ansvarig" för receptet, typ. köttlåda, recept, av : anna anna….på så sätt får den personen kredit för sitt recept, men jag tar enbart med recept på det sättet om personen/personerna vill det. Detta är ett vanligt tillväga gångs sätt när man skriver kokböcker. Detta tillsammans med en blandning av nya recept, tips, ideer, och smakresor tror jag kan bli en bra kombination. :)

Svartkaffe - Det förstår jag. :) Jag bara reflekterade lite över hur världen ser ut idag, hur upphovsrätter/penninggirighet hindrar bra information från att spridas.
Jag som alltid ääälskat mat skulle känna mig superhedrad av att se min enklaste köttfärslimpa i tryck med vacker färgbild, vilken dröm!!
Jättebra ide, själv har jag skrivit ner massa resept i en fin skrivbok inte fullt lika glamoröst….
Som så många andra tror jag det skulle bli en jättebra presentbok, tror det är viktigt att den är vacker och då kanske lite dyrare. En enkel användbar bok är för "oss"som redan är med i svängen så att säga medan en vacker fungerar som PR.
Anledningen till att jag inledningsvis tyckte att det var dåligt att göra en bok baserad på forumens recept beror på att ett förlag måste anstränga sig mer än så. Det handlar inte om att få credit för sina recept e dyl. Jag tycker helt enkelt att det skulle vara urtrist att köpa en bok som är likadan som min receptsamling från forumen. Jag kräver mer än så när jag köper en bok.
Precis som att jag tycker det är dåligt att Optimal Förlag har tagit copyrighten på Annika Dahlqvists bok, det är ju hennes blogg. Det skulle stått: Coyright Annika Dahlqvist i den.

Hej
Finns massor av gratis recept på nätet men de är på engelsk.
Jag har en uppsättning på lite över 1000 recept om du är intresserad av denna hör av dig (komihåg den är på engelska)
Mvh catthis
Var någonstans på nätet hittar du alla dessa recept? Kan du inte lägga ut några länkar?

Jag köper definitivt en bok till mig och säkert till mina närmsta släktingar också för jag har diabetes, övervikt och barnfetma i min umgängeskrets. En bok skulle "legetimera" vårt sätt att äta ytterligare- inte bara finnas på nätet som nån galen klubb..;-)
JAg personligen gillar boken Kärlek Oliver och Timjan men har slutat läsa den eftersom den har massor med brödrecept men stuket på den är väldigt snyggt.

Bra idé! Såvitt jag vet finns det bara en bra kokbok idag:
"The Low-Carb Gourmet" av Karen Barnaby. På svenska har jag inte sett någonting. Själv kör jag en redig bunt av mina recept i kvinnoboken som kommer senare i år. Men det är bara recept och beskrivningar av hur jag lagar min vardagsmat, inte någon tjusig kokbok med färgbilder etc.
Sten Sture
Den ser vi fram mot, Sten Sture!

Ja SSS bok för kvinnor längtar jag efter för jag står bara still….men mår bra… men är tjock…. suck
Samma här, står still men mår kanonbra och det är väl det allra viktigaste. Men vi går ju mot ljusare tider…
Jag hade köpt boken direkt. Tänk att botanisera i LCHF-bok. Superkul!!! Do it Please!
skriv den, sälj den, jag köper!!!!!!!!!!!
Underbart förslag. Började storstilat i höstas med att samla egna recept med foton, men har helt kommit av mig. En kokbok med bilder är ju så roligt att bläddra i. 300 kr kan jag tänka mig att betala.
Oh, jag vill köpa boken nu, skulle gladeligen betala den femhundring jag har i plånboken för tillfället!
Ja
det sku jag kunna betala för.
Återigen WOW!! vilket gensvar :)) nu blir min idé bli verklighet :) har under veckan forskat vidare lite och pratat mer med mina kollegor..och JA…det blir en bok :) fotograf, kock, layout, copy…allt är fixat…de väntar nu bara på mina instruktioner :)
Då kan du ju börja efterlysa om det är nnågon som vill dela med sig av egenkomponerade recept 

Det gick fort!? 
Nej, nu ska Ayla använda en kock och inte våra recept! Vi vill ha nya recept! Fantastiskt, Ayla! Glöm inte skicka ut recensionsex till tidningnarna!
Det är väl en utmärkt idé om de får tips, det behöver väl för den skull inte vara färdiga recept. En "vanlig" kock som kanske ALDRIG lagat LCHF får det inte lätt som nybörjare.
Jag "komponerar" recept nästan varenda dag eftersom jag så gott som ALDRIG lagar mat efter recept. Jag använder bara recept som inspiration och läser dem som andra läser romaner.
Ett undantag är om jag skall bjuda gäster på något jag inte gjort innan, så kan jag börja med ett recept, men det brukar sluta med att jag gör något egeninspirerat ändå. Som exempel skulle jag göra laxmousse till min 50-årsmottagning och då hittade jag två recept som jag inspirerade ihop till ett som blev mitt eget. Fast jag skrev aldrig upp hur jag gjorde och DET var en miss, för den moussen blev jättepopulär och ingen fattade att det var både LC och VERY-HF
Skulle en kock kunna göra det bättre än någon som "bara" är matlagningsintresserad menar du?
Precis som Margareta så använder jag kokböcker som inspiration men lagar väldigt sällan exakt efter recepten. Alltså har man en del goda maträtter samlade som man gör "på en höft" från gång till gång.
Jag är lat och mäter inte, har inget uppskrivet och lägger följdaktligen inte ut några recept här på forumet heller. Skulle någon efterlysa recept, tex till en kokbok, skulle jag kunna tänka mig att mäta och måtta och skriva ner.
Klart du ska använda recepten på den här siten Ayla, de är ju underbara. Vore perfekt att få dom på ett ställe, tycker i alla fall jag som aldrig orkar skriva ut o samla från sajten.
oj…gick nog lite snabbt där…:) jag kommer att ta hjälp av en kock för tips och idéer, men det kostar alldeles för mycket och kommer nog att ta för lång tid om han skulle komponera ihop helt nya rätter till hela boken…däremot tycker jag det är viktigt och inspirerande att använda mig av en expert..sen är det ju så att det egentligen är vi här inne som är experter på den här sortens recept! Det jag tänker på med en kock är att kunna få tips på kryddningar, sockerfria alternativ till tex julmaten, inläggningar m.m
eftersom jag inte vill sno recept här inne så ber jag nu de som vill dela med sig av sina recept att skicka de till mig på:
glöm inte skriva ner ert korrekta namn (eller anonyma namn) så att jag kan få med det! TACK :)

Åååh… en sån bok skulle jag kunna äta en potatis för!!! ;-)
Sten Sture har tipsat om en sajt med William Bantings bok och lowcarbrecept.

Skulle köpa omedelbart!!!!!!!!
Det skulle vara super! Jag skulle garanterat köpa en sådan!
Eftersom jag är ny i detta sammanhang vore det skönt med lite goda receptförslag
Det finns ju hur många lowcarb-kokböcker som helst! Finns att köpa både nya och begagnade i gott skick på http://www.amazon.com
The Low-Carb Gourmet: Recipes for the New Lifestyle
by Brigit Legere Binns
Extreme Lo-Carb Meals On The Go: Fast And Fabulous Solutions To Get You Through The Day
by Sharron Long
200 Low-Carb Slow Cooker Recipes: Healthy Dinners That Are Ready When You Are!
by Dana Carpender
George Stella's Livin' Low Carb: Family Recipes Stella Style
by George Stella
Extreme Lo-Carb Cuisine: 250 Recipies With Virtually No Carbohydrates
by Sharron Long
500 More Low-Carb Recipes: 500 All New Recipes From Around the World
by Dana Carpender
500 Low-Carb Recipes: 500 Recipes from Snacks to Dessert, That the Whole Family Will Love
by Dana Carpender
Eating Stella Style: Low-Carb Recipes for Healthy Living
by George Stella
The Big Book of Low-Carb: 250 Simple, Delicious, Nutritious Recipes
by Kimberly Mayone
Low-Carb Smoothies: More Than 50 Fabulous Recipes the Whole Family Will Love
by Dana Carpender
15-Minute Low-Carb Recipes: Instant Recipes for Dinners, Desserts, and More
by Dana Carpender
The Low-Carb Baking and Dessert Cookbook
by Ursula Solom

Åsså en som jag köpte till mig själv i julklapp
laga gott med lite kolhydrater, få kolhydrater men goda
från Läsförlaget, köpt på Bokus.
Den innehåller fina bilder, recepten är upplagda så att först kommer en massa med 5 g kolhydrater eller lägre, nästa avsnitt är 6-10 g, Och sist 11-15 g. Både huvudrätter och efterrätter. Den är gjord i Australien tror jag och innehåller ibland ingredienser som jag inte vet vad det är och heller inte var man får tag i dem, typ libanesiska gurkor, rivet palmsocker, kaffirlimeblad, lumbangnötter, torkade småräkor eller räkpulver??
Och inte vågar jag köpa en färsk bläckfisk och göra iordning den heller.
Men den har massor av gott, att använda till just inspiration och höfta lite själv hit och dit, och väldigt bra näringsvärdespresentation.
//Karin
Desto bättre att det finns svenska kokböcker också! Tack för tipset!
Jag skulle köpa den om den inte innehåller för många ingredienser som man i regel inte har hemma. Eller konstiga.
Vidare önskar jag att det inte ska vara en stå-vid-spisen-hela-tiden-bok. // Shintaida
Skulle absolut köpa den till ca kostnad 300 kr om den var bra.
Näringsvärdeinnehåll samt koll på kolhydr - fett- proteinhalter ett måste.
Självklart kan man ta hjälp av siten - vi måste hålla ihop och hjälpas åt.
Jag ser fram emot detta // Carol
När kan man beställa? 

Om den blir bra skall jag rekommendera den till alla diabetiker jag träffar på - borde bli ett antal ex…

Någon mer som kan rekommendera "Laga gott med lite kolhydrater" förresten?
Eller typ Ola Lauritzons GI-kokböcker är de något att ha för LC:are tycker ni? De är väl "semi-LC" åtminstone…
Tack för alla tips på utländska kokböcker Gittan!
Misstänker att det ändå finns utrymme för en svensk kokbok också…någon sa till mig för ngn vecka sedan att det kan aldrig finnas för många kokböcker och trädgårdsböcker :) har man väl börjat tycka om den sortens böcker så vill man bara ha fler :).
Jag kan bara svara för mig själv- men jag skulle inte lägga ner energi på att tyda en kokbok på engelska. Jag är glad om jag har koncentration nog att följa ett svenskt recept…
Så en kokbok på svenska med fina bilder vore gudasänd!
Men finns det inga svenska så får man ta dem som finns och översätta mått och gradantal så gott det går.
Jag är en sådan som höftar till och använder fantasin:O) Har sååå många kokböcker som ligger hemma som jag bara har bläddrat i! Bl.a ett gäng från mina Viktväktar-rundor;) Så ska jag följa ett recept i en kokbok så ska det vara lättfattligt, ingredienser som jag vet vad det är (och vad som menas med måtten, hur mycket man ska ta) och inspirerande. Sådan är jag. Men för dem som är mer matlagningsintresserade än jag, och nyfikna på nya recept, så är säkert utländska kokböcker en källa till mycket spännande!
Jaaa,jättegärna. Ca 200 kr kanske. Alla jag pratar med verkar intresserade men alla frågar efter Enkla recept att följa.Basic. Det verkar såå svårt att komma igång på egen hand. Jag själv går mest omkring och läser (Skaldeman mfl) och gruvar inför starten. Försöker leta recept på nätet för att ha en "bank" men det tar sån tid att leta.
Absolut.
Jag skulle köpa en direkt. Toppen vor det.
Mvh Rosalie
Hur går det m kokboken?
Vill du ha hjälp på ngt sätt? Det är en urbra ide!
Ja, när kommer den ut?
Hur går det med "VÅRAN" kokbok? Det var längesedan jag såg något om den, längtar!!

samma här visserligen börjar man bli veteran här men nya recept behöver man alltid.Så jag vill också ställa mig på kö.

Yes, räkna med mej! Passligt pris kanske runt 200 kr.
hejhej
var ett tag sen jag uppdaterade er på boken :)
men jo, jag håller på och samlar in information :) men eftersom jag gör detta som ett sidoprojekt än så länge så tar det lite längre tid än planerat….jag hoppas bli klar med den under sommaren så att den senast i höst kommer ut :)
Helt klart man skulle köpa.
men då man är förtidspensionär har jag inte råd att köpa för dyrt så ca. 150-200kr
Åhhhh den ska jag köpa. Just nu har jag idé torka. Eftersom jag fortfarande har prenumeration på MåBra tidningen har jag tagit deras recept. Men så klart ändrat allt mini till maxi det har funkat rätt bra.

Jag är solklar spekulant på en LCHF-kokbok

Jiippii! Till hösten… *längtar*

Jag är inte säker på att det är upphovsrätt på recept. Så här står det i wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Verksh%C3%B6jd
Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av konstnärlighet, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet.
Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning. Verket får inte vara så enkelt att "vem som helst" skulle kunna komma på det.
Tala om när den kommer!
Jag tycker att det är en bra ide´! En renodlad kokbok för LCHF:are. Den skulle jag vilja ha!

Jag ser verkligen framemot boken
Jag med längtar till hösten 
Håller med föregående (MarieO) jag längtar också till hösten. Det ska bli spännande. 

Skulle inte han som skrev "Fettskrämd" komma med en kokbok? Jag "köar" för den hos Bokus.
Man kan aldrig få för många kokböcker
. Jag kommer att köpa denna och smörstekt tror jag att att den heter PaulaW och Skaldemans bok som kommer till hösten + att Airam1´s blogg är min favorit där jag läser och blir inspirerad.
Jag skulle absolut köpa den 
Måste bara säga att tack vare alla glada tillrop här så har jag de senaste två veckorna jobbat på intensivt med boken :) Känns oerhört roligt och givande att syssla med något som man vet att andra vill ta del av! Inser samtidigt att det är så mycket jag vill ha med att jag nog får sålla en hel del efterhand! Min önskan är ju att ta fram en kokbok som både nybörjare och lite mer erfarna ska ha nytta av och att man även på ett enkelt sätt ska kunna ge den till släkt o vänner som inte förstår sig på den här kosten :) vi får väl se hur det hela slutar! jag återkommer med mer info framöver :) ps. som jag sagt innan så tar jag gärna med recept som ni har här, men enbart om ni skickar de till mig och godkänner att jag tar med recepten…ds.
Jag kom på att det är en toppenpresent att ge till alla som brukar bjuda en på middag - så att de ska veta vad de ska tillaga!
Haha, det tycker jag var en utmärkt idé Gunilla!

Jag har hittat en kokbok som heter "Laga gott med lite kolhydrater". Den är indelad i olika mängd kolhydrater per portion. Bra, ger tips men vissa recept är jag lite skeptisk mot eftersom de använder socker. I det hela toppen och den är på svenska…
Jag köpte den på Eko:- i Jönköping för 99kr
ISBN nr 91-7902-612-5

Åh..bra tips!!

Hittade denna tråd när jag letade efter laxmousse.
Hur blev det med boken, har jag missat att den kommit ut eller??
Margaretha, finns ditt laxmousserecept här någonstans eller har någon ett recept att ge mig??? Jag skall ha det till förrätt om 14 dagar.
Jag minns faktiskt inte om mitt recept finns här - skall leta. Egentligen använder jag 2 recept som jag slår ihop till ett.
200 spänn kan man väl betala om det är vettiga recept och bra förslag/idéer. Inte en massa text och tråkiga förmaningar. Annars en bra idé om den går att genomföra
Ja hur blev det med kokboken Ayla???
Låter intressant.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mycket intressant! Hur går det med boken?
Vi har inte hört något på länge från ayla

Om inte jag minns fel så blev väl Ayla sjuk i MS. Och efter det slutade hon att skriva här.

Jag vill också ha en sån kokbok!!!
Var är Ayla?

Hon har ju en blogg där hon skriver om sig själv. Adressen dit hittar ni på hennes personliga sida här på ifokus
ni som har varit här ett tag vet ju att jag funderat på att sätta ihop en kokbok med lchf mat, ni vet kanske också att jag blev sjuk i somras och har inte mått bra sen dess. Nu börjar jag hämta mig någorlunda, åtminstone tillräckligt för att orka börja skriva här och på lite andra ställen också…..kokboken finns kvar i mina tankar men jag har inte orkat pyssla med den i höst. Jag hoppas kunna återkomma efter jul med lite uppdateringar till er kring det :) undertiden så har jag öppnat upp en ny blogg där jag enbart skriver om mat, den är helt ny så än så länge finns där inte så mycket men min tanke är att jag där ska skriva in olika tankar och funderingar kring mat tillsammans med recept :) håll tillgodo så länge där!
Skönt att du mår lite bättre just nu, och tack för länken!
Håller med magma, det är verkligen skönt att du börjar må bättre, och att du orkar tänka på en kokbok för oss…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag skulle säkert köpa en sådan bok, jag är tokig i trevliga kok ock bak böcker.

Kanonbra med en kokbok. Jag tycker 200-250:- kanske.
Det vore bra om ovanliga livsmedel står var dom går att köpa också vilket jag tycker kan vara en problem ibland.
Hade varit KANON med en kokbok. Skulle köpa den direkt för ibland står det still när det gäller vad man ska hitta på för mat.
Ayla: hoppas verkligen du gör slag i saken! Jag tror det behövs och att många skulle vara intresserade.
Krya på dig, Aayla!
Jag skulle också köpa den! Det vore toppen. Jag lagar utifrån Sten-Stures recept nu men det skulle inte skada att bredda sig litet. Bra idé!
h
skönt att du mår så bra att du planerar boken igen. Tack för länken, väntar med spänning på recepten.

En riktigt bra idé och gärna med fina bilder. Jag är en sån som älskar att läsa kokböcker. Bra om det finns med lista på vad man kan ha hemma, vad som är bra mat. Lite av en handlingslista så man enkelt kan se vad man kan ha som basmat hemma. Är nog extra bra för de som är nybörjare.
Och så enkela grundrecept på ghee, majonäs och annat som man mycket hellre kan göra själv än köpa färdigt.
Jätteskönt att se dig igång igen! Vi har saknat dina planer.
Hej Ayla!
Undrar hur det går för dig? Och så vill jag "efterlysa" kokboksplanerna… Det skulle vara helt toppen att få en kokbok med bara "tillåtna" recept!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Hur går det med kokboken? Jag är helt ny blev medlem igår. Jag är verkligen intresserad av en kokbok.

Oj, är det en kokbok på gång? VILL HAAAA! =)
Ayla, jag också vill ha en kokbok!
Vad hände? Det är ju snart ett år sedan det talades om första gången, vad jag förstår!
Ayla, krya på dig. (Hade inte läst alla inläggen när jag skrev sist) Förstår att man inte kan jobba när man är dålig.
Vi håller tummarna.
Kram
Krya på dig Ayla!!!
Jättebra idé! Inläggen nr 16, 21, 62 och 70 var Xtra bra. Jag tror att boken måste vara skriven till "nästan" nybörjare. Det finns så många frågetecken i början… Dom duktiga som redan kan LCHF har redan samlat på sig en massa kunskaper och recept. Nybörjare och smått avancerade behöver hjälp. Det blir fler och fler nybörjade med tiden och då säljer man också fler och fler böcker… Jag köper utan vidare en inte för avancerad bok!