Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 43322 ggr
Bookjones
1

Äggmjölk-grädde!

Lasselars hänvisade till ett lowcarbers forum i en annan post (om ägg) och nyfiken som man är så måste jag kolla (tack Lasselars).

Och vad hittar jag himmel och pannkaka om inte det mest fantastiska recept på äggmjölk som smakar gott, innehåller ingen mjölk eller grädde OCH MAN KAN HA DET I KAFFE!!!! Hallååååå, är det nån annan än jag som är grädd-o-kaffe beroende? Sitter och smuttar på mitt kaffe med äggmjölk nu och det är helt OK. Har försökt lägga av med grädden men det går bara inte.

Lätt var det också. Recepten.

Själv hade jag bara en liten rackarns tillbringare att ha det i (flyttar och packar) så jag höftade och gjorde med bara ett stort ägg, två osaltade smörklickar, lite kanel och muskot och ett paket stevia, har stevia i såna där paket som man får nutrasweet i. Kokade upp 3 dl vatten och hällde kvickt över övriga ingrediensera och så i med stavmixern innan äggen kokade. Kunde inte vänta tills det svalnade utan hällde i kaffemuggen och det är gott.

Tizia
0

Åh det där måste jag prova, låter ju toppen!

Lasselars
0

Oj det där kanske man skulle prova, har faktistk inte varit inne så mycket på recepten. Cool

Langhol
0

Kanske nån kan översätta till oss som inte är så duktiga i engelskan?Generad

Bookjones
0

Ja ni måste bara prova. Jag har försökt lägga av med grädden och har druckit med bara en smörklick men gillar det inte så svart. VÄGRAR att ge upp kaffet. Nu är man räddad, sitter med kopp nummer två och flinar dumt mot skärmen. Det skär sig inte i kaffet, "ser" rätt ut och smakar gott. Vilken dundergrej!

Bookjones
0

I receptet hade de kokosfett men det hade jag slut på så jag använde:

1 ägg

2 rejäla klickar osaltat smör

nypa kanel och nypa muskot

c:a 1 krm stevia

3-4 dl kokande vatten

Ha alla ingredienser i en blender eller behållare som du kan använda stavmixer i. Häll på kokande vattnet och mixa till det kvickt. Färdigt! Oh..kollade i kylen det tjocknar gräddigt och mysigt litegranna när det svalnar.

Langhol
0

Tack Bookjones!Skrattande

Mervi
0

Dettta måste jag bara prova. Älskar grädde i kaffet. Kanon tips. tack för det och tack för översättningen Bookjones.

Mervi
0

Nu har jag gjort det och smakat också. Det var gott. Tänkte att detta kan man ju dricka innan man lägger sig.

Mona-Stina
0

Jag ska också prova så kanske man inte behöver ta den där gräddskvätten i teét.

DrAnna
0

Bokmärkt! Glad

Fnyfniken
0

Detta låter för bra för att vara sant. Att det skulle finnas ersättning för grädde som fungerar (och dessutom slippa dela äggen!). Måste prova imorgon

Mervi
0

Jag hade detta i kaffet i morse, det gick bra och var gott med kanelsmaken. Jag tror att man kan även prova med kardemumma.

Mona-Stina
0

Jag har nyss gjort detta och haft i en skvätt i te.

Mycket gott! Skönt, nu kan jag skippa grädden.  Skrattande

hemul
0

Tog ni varmt eller kallt vatten?

Mervi
0

Vattnet skall vara kokhett. Så förstod jag det.

hemul
0

Men det ena receptet är med kallt vatten och i det andra står kokt. Det uppfattar jag som kokt och avsvalnat. Men du tog hett alltså? Jag måste också prova det här!

Mervi
0

Jag tog hett och vispade/mixade direkt så ägget inte skulle koka. jag gjorde som Bookjones skrev på svenska.

Mona-Stina
0

Jag tog kokande vatten, satte stavmixern på ägget, det varma vattnet i en stråle och drog igång. Klart på en grisblink.

ToFat
0

Måste prova! Detta låter ju underbart!! Just grädde i kaffe te är ju så svårt klara sig utan..

Sara40
0

Måste absolut testa detta! Själv har jag blivit näst intill beroende av MYCKET grädde i mitt kaffe (nästan grädde med kaffe ibland) då jag undvikit det stora delar av mitt liv tidigare men nu är det lite väl löjligt ofta jag köper ny enlitersförpackning grädde och jag tror dessutom att jag börjat gå upp lite i vikt Generad… (Gick ner det jag ville i våras och har sedan dess stått still viktmäsigt i alla fall fram tills nu.)

Margareta
0

Oj måste också testa - grädde är inte bra för mig heller

Numer pensionär i Nynäshamn

Mona-Stina
0

Gör det Margareta, du kommer inte ångra dig.

Bookjones
0

Vattnet ska va hett. Så det smälter smöret eller kokosfettet. Jag kokade vatten i en thekanna och strilade i medans jag mixade med stavmixern. Jättegott som en varm dryck också. Kantänka att det blir helt otroligt gott med lite kakao. I kaffet är det helt godkänt. Jag som Sara40 har kört mer med kaffe i grädden ett tag.

Mervi
0

Bookjones, kakao på detta måste vara kanongott. Idag har jag blandat i kardemumma och drack te med en skvätt i . Det var jättegott.

ebet
0

Har någon provat det i matlagning också?

venuseva
0

Tack Bookjones, detta kommer göra det lätt för mig att sluta med grädden, som har kloggat igen systemet. Kram.

Måste man ha kryddorna i, eller funkar det utan, tro?

Mervi
0

venuseva, det måste man nog inte, men det blir gott med dem.

venuseva
0

Fortsatte läsa på det forumet och längst ner en idé att göra glass av äggmjölken, med kokosflingor och ev gelatin i.

Koka ägg hade försvunnit när man kan mixa en äggdrink direkt på ägg, fett och kokat vatten. Måste testa detta ikväll.

venuseva
0

Gud, så gott det var med: 1ägg, 50gr kokosfett och 3 dl kokhett vatten. Kanon.

Och så enkelt. Tror att man kan ge barn detta som alternativ till välling. Iallafall när de skall vänjas av från välling att ta till och ge istället. Skall bjuda barnbarnet på detta, för drycken var ej mer än rumsvarm när den var klar.

DrAnna
0

Har för mig att man förr hade äggmjölk som kur mot onda magar, magkatarr, magsår och liknande.

venuseva
0

Det kan jag tänka mig, DrAnna. Skall göra den med smör nästa gång. Får lätt huvudvärk när jag intagit kokosfett.

Mervi
0

Man skulle kunna göra detta med flera ägg och få en god dryck som kan ersätta en lunch ibland??? jag är sällan hungrid vid lunchen så ett glas av äggmjölk hade räckt. Vad tror ni?

Mona-Stina
0

Det tror jag säkert går bra Mervi.

Själv ska jag prova göra typ pannakotta till kvällen, det blir ju mindre kolhyrater när den inte innehåller grädde. Bilder kommer.

Mervi
0

Tack Mona-Stina. Vad här skall gottas.

Jennix
0

#32  Ja, ibland vill jag dricka nåt på morgonen - då kanske det här skulle passa!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

venuseva
0

Det tror jag passar jättebra, Mervi som lunch och som kvällsgodis fryst med ev kokosflingor i. Smaksatt med det man gillar. Tror det passar vid alla tillfällen, fast jag skall ta smör nästa gång istf kokosfett.

Man kanske kan ta blåbär i?

Wildrat
0

Smör OCH kokosfett kanske så får man i sig både och…

Venuseva, med blåbär måste det bli som milkshake… Äggshake!

venuseva
0

Vet ej varför, men blir stressad av kokosfett och får lätt huvudvärk?

Blåbärsshake av ägg och smör, jo jag tackar JA.

Mervi
0

Vilken uppfinningsrikedomSkrattande

Tizia
0

Kan säga att det här är favoriten, fullkomligt älskar äggmjölk grädden, det smakar ju grädde om den Skrattande

Äntligen kan jag dricka te igen som jag inte gjort på snart ett halvår. Yay!

Tog 4dl vatten, 3 rejäla klickar med smör och en tumstor bit kokosfett. Det här receptet kan man absolut experimentera med, tror det bara kan bli godare och godare. Tur att du hittade det Bookjones jag är dig evigt tacksam *massa massa massa kramar*

Elaichi
0

Det här låter ju helskumt, men just därför blir jag väl tvungen att testa. Ingen som haft problem med att ägget koagulerar? Nåja, man får väl vispa på…

maucl
0

Sitter just nu och smuttar på en jättegod drink!

1 ägg

50g cocosfett

3dl kokhett vatten

Vaniljpulver efter behag. Stavmixa!

Toppat med kanel! Kanon!

Tack för bra ideer alla goa sajtvänner!Flört

Tizia
0

Hade inga problem med att ägget koagulerade, jag slängde ner alla ingredienserna (utom vattnet) i en tillbringare, kokade upp vattnet i tekokaren och hällde på i tillbringaren och körde ner mixerstaven fort i röran. Fungerade jättebra.

Sara40
0

Håller absolut med dig Tizia, Tack Bookjones! Själv värmde jag "blandningen" lite försiktigt under omrörning när jag var färdig med den, då jag ville ha den rykande het och det var helt ok. (Jag hade lite pulverkaffe och liiiiite cacao och kardemumma i min dryck tillsammans med en rejäl klick osaltat smör och lite kokosfett.)

Wildrat
0

Förunderligt hur ägg, fett och vatten kan smaka grädde…

Wildrat
0

Flytande protein och fett… Lite annat än läsk det Skrattande.

suneb
0

Slängde preics ihop en naturell variant med kokosfett, skall testa och ha den i kaffet istället för grädde.

Tizia
0

Det är därför vi älskar den Wildrat ;)

Mimsivimsi
0

hur blir det när man häller detta i kaffe? Skär det sig eller blandar det sig som mjölk??
I så fall kommer jag dricka detta i mina 2 koppar jag normalt dricker om morgnarna (har inte så stor matlust på morgonen)

Besika
0

mitt blev lite blaskigt, kanske hade för mycket vatten.

Men häftigt!!! Gjorde i en blender, perfekt, den hade jag ställt undan… ;)

MegN
0

Tänkte bara kommentera att jag själv faktiskt - efter flera omgångars försök - faktiskt har lyckats sluta helt med kaffe-o-grädde!!! Det "började" ju med att jag tyckte att kaffe med mjölk i började smaka äckligt, medan kaffe med grädde var en sån underbar lyx att jag kunde dricka hur många koppar som helst på en dag (rätt många kh sammanlagt…!).

Men i december bestämde jag mig för att försöka igen. Och skillnaden jag gjorde den här gången var att jag drack intensivt mycket svart te första veckan. Och lyckades alltså hålla abstinens-huvudvärken borta. Efter den första veckan kunde jag sen trappa ner på te-drickandet, i nuläget dricker jag kanske 3-4 koppar te per dag. Det HAR hänt att jag har druckit någon enstaka kopp kaffe med grädde i, som extra-lyx. Kanske 1 gång i veckan eller så, för att belöna mig för någon särskilt väl utförd gärning eller så. Men det betraktar jag som så sällan att det inte är någon vana.

- Däremot undrar jag var ni hittar vaniljpulver någonstans? Finns det att beställa via Internet?? (Eftersom jag bor ute i skogen och har en bit till riktigt välsorterade livsmedelsbutiker…!)

bluegoose
0

#51 - Bra jobbat MegN! Jag älskar kaffe-o-grädde, men har insett att jag måste lägga av med grädde ett tag nu… Är mitt uppe i avvänjningsfasen… Har du även slutat helt med kaffet?

Mervi
0

MegN, jag tror det finns på COOP.

venuseva
0

Finns på Ica med, en ekologisk i en liten brun fyrkantig förpackning.

Jag slutade med grädde häromdagen, när jag insåg att det var när jag började lägga till grädde som min viktnedgång vände till att bli en uppgång. Tyvärr tyvärr har jag gått upp de 4kg jag gick ner. Ledsen 

Nu med ägg+fett-drink har jag hittat mitt kvällsgodis. Livet är bra härligt!! Glad

Bookjones
0

Jätteroligt att andra provat och gillade det också. Jag var lite misstänksam först, tänkte att det skulle ha äggsmak men det gör det ju inte. Har druckit som frukost-gonattdryck och det var både mättande och gott. Kan tänka mig att göra med ett par ägg och ta med till gymmet som efter-workout-protein. Bara att hälla i en flaska och dricka.

Någon frågade om det skar sig i kaffe och svaret är nej… det var största lyckan för mig. Att hitta nåt för att bli av med grädden. Hade till och med lite i en burk till jobbet att ha i fikat i natt.

Experimenten fortsätter säkert, ska bli spännande att se vad vi kan göra med det här.

MegN
0

#52: Ja, jag har skippat kaffet nästan helt. Ibland när jag är bortbjuden kan jag ta kaffe istället för att "krångla om te", och då dricker jag hellre med mjölk än svart. Men det blir ju extrema undantagsfall, på de flesta ställen där jag fikar borta (som hos brorsorna eller så) kör jag med te.

#53,54: Tack för tipsen! Jag ska leta när jag är i någon storstad härnäst (kollade i Sala, men där fanns det varken på Ica eller Coop).

Bookjones
0

Vill bara tillägga att det blir krämigare och gräddigare om man tar ett ägg och en gula.

Mervi
0

Skall testas.

Fnyfniken
0

Nu har jag testat. Min blev lite blaskig, så jag ska prova med mindre vatten nästa gång, eller med en extra gula. Tror även att jag ska ta osaltat smör, för då blir det nog ännu mera gräddlikt. Jag tog ingen kryddning, och en halv tesked cane sugar, hädisk som jag är…

DrAnna
0

MegN : testa "vanila" om det finns på din butik,mer koncentrerat än valniljsocker om vaniljpulvret inte finns

Övriga: vad händer om man tar "vanligt"smör, förutom litet mer sälta, blir det fel?  Fungerar det som snabbt frukostmål? Har någon testat Jag har oftast mycket bråttom.

Fnyfniken
0

Jag vet inte jag. Ställde min i kylen och nu har jag ett tjock stelt fettäcke överst, och lättmjölksblask under. Hur gjorde ni andra egentligen?

venuseva
0

Har gjort 1ägg+40gr smör + 4dl vatten ikväll. Jämfört med kokosfettet igår, så hade jag då 50gr fett och mindre vatten och det var godare. Tyckte inte om smörsmaken som bröt igenom. Men fortfarande drickbart som det var. Nästa gång skall jag ta både osaltat smör och kokosfett. Glad

Fnyfiken, jag skulle nog värma upp drycken i kastrull eller i micro och dricka det varmt eller ljummen.

Fnyfniken
0

Problemet är att jag vill förvara det i kylen och bara kunna hälla i en slurk i kaffet när jag bryggt det.

venuseva
0

Föreslår att du vispar runt i det innan du använder det då. Så att det fördelar sig jämt.

Fnyfniken
0

Det går inte att vispa, det är stenhårt.

magma
0

Om du ställer fram det en stund i rumstemperatur då?

Fnyfniken
0

jag tror det behövs 25 grader för att kokosfett ska mjukna, och mängden (4 dl) håller nog kylan rätt så länge. Jag ska prova att göra med mer äggula, smör och att dela upp det i många små burkar, så kan jag kanske värma i micron.

SandraB
0

Min blev inte bra- kanske för att jag tog kokosfett och inte smör?

Blev blaskig och vattig och smakade urk- hade tänkt har den som drink men får inte ner den- ska prova med smör nästa gång.

Mona-Stina
0

Jag använde normalsaltat smör. I kylen efter förvaring en stund blir det tjockt ovanpå men tunnare i botten. Det är bara att röra om så blandar det sig.

Jag använder mitt i te och det smakar alldeles utmärkt.

Brynhilde
0

Jag tog ca 1/3 normalsaltat smör och 2/3 kokosolja utan smak. Tog mindre vatten också. Smaksatte med kakao. Det blev beroende-framkallande gott.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Tizia
0

Har experimenterat mig lite och ju mindre kokosfett jag tar (har bara med smak) desto mer grädde smakar det för mig Skrattande

Mona-Stina
0

Har just en sats pannacotta på gång. Fick värma på den igen eftersom den skiljer sig i kylen… nu står den i rumstemp. Får se hur det går. Bilder kommer om det går bra.

Letade i fem affärer efter osaltat smör men det fanns inget, det fick bli normalsaltat.

Mona-Stina
0

Nej, den delar sig i rumstemp också, får röra lite då och då.

Fast i galssmaskin måste det gå bra, där är ju en arm som rör hela tiden. Då behövs nog inget gelantin.

giah
0

JÄTTEGOTT.

Tack Bookjones för receptet. Kommer alltid att finnas i min kyl hädanefter. Jag dricker inte kaffe på kvällarna, så jag längtar till det blir morgon.

Mervi
0

Idag gjorde jag mitt med smör och en extra äggula, det blev jättebra. Tog inte heller några kryddor så det blev lite mer neutral i smaken.  Jag drack ett glas vid lunchtid och har tagit det i kaffet och håller mig mätt länge, fortfarande inte ätit någon middag.

[Karro]
0

Känns som att man måste testa det verkar ju faktiskt vara så att i princip alla som har testat tycker att det är gott! Riktigt imponerande.

Starkt jobbat bookjones :)

Bookjones
0

Jag gjorde ingenting Karro. Hade bara gottisradar och när jag läste receptet sa det dingedingeding som ett videospelSkrattande.

Mervi
0

Skrattande

Brynhilde
0

Du gjorde ju oss andra uppmärksamma på att receptet fanns. Det är inte illa det. Jag är överlycklig över äggmjölken för jag har saknat nåt mjölkigt att dricka.Som det är nu använder jag förmodligen alldeles för mycket grädde. Äggmjölken är en värdig ersättare.

Bookjones
0

I ägg+en gula

3 msk smör

riven muskot

sötningsmedel (stevia, agave, socker el.dyl)

3 dl kokande vatten

Drick varmt smakar precis som Amerikanska helgfavoriten eggnog. Mycket mättande och min MAT (frukost och lunch de senaste dagarna). Oh… eggnog är oerhört gott med en skvätt rom eller konjak. Inte för att jag rekommenderar alkoholintag men utifallatt. Kan vara myyysigt på en kall svensk vinterkväll. Själv har jag jeans och tanktop på mig idag. Solen skiner!

Fnyfniken
0

#37, glassmaskin har jag alltid önskat mig. Då skulle jag kunna göra riktigt gräddig glass som är mindre söt än den man köper. Och till detta förståss.

[Karro]
0

vi har storm i sverige bookjones… inget att rekommendera…

venuseva
0

#80 Åh vad härligt det låter med "tank Top". Eja vore jag där!

magma
0

Detta låter underligt, känner mig misstänksam men har blivit nyfiken av efter att ha läst alla hurra-rop.Skrattande Ska prova imorgon!

Bookjones
0

Venuseva. Bytte bil med exen för dagen och har flådat runt stan i hans avalanche med fönstren öppna och soltaket uppe XM-radio på hög volym och definitiva vårkänslor. Det spritter i kärringen idag :). Min lilla Focus ger inte samma sprutt!

aussiemia
0

Låter jättespännade! Just kaffet på morgonen är min absolut största last. Och jag vill ha i MASSA mjölk…. Jag ska prova imorgon!

aswedishsmorgasbord.com

Mervi
0

Idag gjorde jag detta utan stevia och det blev jättegott. Behöver inte tvunget kryddas men är gott med även då, med olika kryddor. Jag har provat med kanel och även med kardemumma.

Min nya favorit.

odezza
0

Jag provade i natt… 50g osaltat smör, 2 äggulor, 3 dl kokande vatten, 1 tsk vanila, 1,5 tsd kakaopulver…

Nästa gång ska jag testa 3 äggulor, inget vanila/socker/stevia/sötningsmedel alls, samt kryddorna… 

Verkligen en höjdardrink!

"still lost in space and time"

magma
0

OJ vad gott det var!! Idag har jag klarat av att avstå från allt vad grädde/creme fraiche etc heter, underbart! Drack äggmjölken med lite kanel i som frukost och stod mig till 14 då det blev fläskkarré. Blir ett par muggar som mellanmål senare idag också, allt för att inte ta till grädden etc… Operation avvänjning på gång!

shin
0

jag tetade med vaniljpulver o kanel, drack det varmt, sov jätte gott efteråt.

Mervi
0

jag har letat efter vaniljpulvret både på Coop och Ica Maxi, fanns inte där. Får fortsätta jakten.

Tizia
0

#89 Heja på Skrattande hade jag haft tillgång till den här magiska drycken när jag strök grädden och youghurten ur mitt liv så hade allt gått bra mycket lättare och Lasselars den stackaren hade undgått många utbrott ;)

venuseva
0

#85 Näh, fy vad orättvist, Bookjones! Nu gjorde du mig riktigt avundsjuk. Fast jag gick en promenad längs Strandvägen i Stockholm i solen. Det var lugnet efter stormen idag. Så skönt, och lite vår med 5°. Men inte som våren i Södra Kalifornien. Skulle vilja vara där.

caruba1
0

Kunde inte vänta till det svalnat. Tycker att det smakar mest vatten. Tog i lite Stevia men det fattas något. Tog 1 ägg, 50 g Cocosa, som jag smälte försiktigt och lät svalna. Vispade i 3 dl kokande vatten. Ska lägga tjock Cocosa med ägget nästa gång och hälla kokande vatten över + en äggula. Hjälper inte det får jag försöka med osaltat smör. Jag ser ju att det finns många tipsFundersam

maucl
0

Jag tog tre ägg 50g cocosfett och 2,5dl kokhett vatten Smaksatte med vanilj och kakao..Jag lät alltså vitorna vara med. Vet inte , men tycker att proteinet kan va bra om man inte tar så mycket annat än drinken till mellanmål eller frukost.Man tillsätter ju extra fett? Vad säger ni? Gott blev det i alla fall!Skrattande

venuseva
0

#94 Har knäckt ett ägg och lagt i 50gr kokosfett och mixat med stavmixern och hällt på kokhett vatten, en 3 dl kanske. Mixat lite till. Druckit det direkt, har varit drickvänligt och gott.

Lisabet
0

Jag provade äggmjölken häromkvällen:

Jag tog några skedar smält kokosfett, ett ägg och drygt tre dl kokt vatten och vispade med vanlig handvisp (har inte mixer).

Det blev lite blaskigt, tjockare hade varit bättre. Men jag drack upp allt ihop, i ett par omgångar på kvällen. Fyra timmar senare vaknade jag, mådde dåligt och kräktes upp allt. Lade mig igen, sov vidare och mådde som vanligt sen dagen efter.

Kan kokosfett bli dåligt? Burken hade stått framme på diskbänken ganska länge, det var bara lite kvar i botten. Nu har jag slängt det sista i alla fall. Känner mig tveksam till äggmjölken i alla fall, men jag hade nog bara otur.

Fär se om jag provar igen, men då med smör.

Mervi
0

Ni som tycker att det blir för tunnt, ta en extra äggula i eller två, så blir det lite fylligare.

Brynhilde
0

#97 Jag hade bara 1½ dl vatten till 1 ägg. Minska på vattnet eller som Mervi sa, ha i fler gulor.

Kokosolja håller i flera år, även i rumstemperatur.

Du behöver inte smälta fettet innan.

Pasi
0

En tanke - Om man minskar vattnet och ägg och smör är för kalla så får man ingen koagulering, vilket inträffar strax under 65 grader. Så med minskat vatten är det nog bra om ingredienserna har rumstemperatur eller att man smälter smöret ihop med vattnet.

magma
0

Lisabet: Den reaktionen har jag också fått en gång! Jag drack thé med en rejäl klick cocosfett i på kvällen. Kl 01 vaknade jag och mådde så illa att jag var tvungen att spy- tidigare hade jag några nätter mått lite sådär halvilla just de kvällar jag druckit cocosfett-thé, men inte de gånger jag hoppat över cocosfettet.

Sedan dess har jag inte använt cocosfett senare än lunchdags!

Var rädd att även äggmjölk med smör skulle få mig att må illa, jag drack den ju igår innan jag la mig- men inte ett spår av illamående nu inatt. Det verkar som att åtminstone jag mår illa av cocosfett om jag tar det på sen eftermiddag/kväll men inte av smör, men varför vet jag inte.

magma
0

Jag har hittills kört med 1 ägg+1 äggula, 30 gram osaltat smör och 3 dl vatten. Tycker det blir bra konsistens, men det är  lite bök att lyckas mixa med stavmixern utan att få en smärre explosion… Fick tillslut ta fram en stor glastillbringare med bred nederdel och smal ovandel, då funkade det att mixa utan att det stänkte överallt.

Bookjones
0

Magma, vevar du omkring med stavmixern i behållaren? Jag gör min frukostdrink direkt i koppen (en stoor en, modell hink iofs) och det stänker ingenting. Jag håller bara mixern i botten på koppen och allt blandas ihop medans smöret smälter.

maucl
0

#101 Har också mått illa av cocosfett sent på kvällen Magma. Synd för det är ju gott när man dricker det.

Mervi
0

maucl, prova med smör istället. Kokosfettet kan vara boven på kvällen.

Wiland1
0

Jag säger bara efter en dags användning - KANON! Först tyckte jag det var oerhört konstigt och det smakade inte lika gott i kaffet som grädden men bara efter en dag tycker jag det är toppen! Och lätt att göra också. Tack för ett bra tips.Skrattande

odezza
0

Igår morse gjorde jag drycken med kaffe direkt… dvs jag mixade 3 äggulor, 50 g osaltat smör och ca 8 g (1 tsk) koksolja, medan jag bryggde kaffet, lite drygt 2 dl… så i med kaffet och mixa lite till…

Jag har en hög glasbehållare, som ursprungligen var en sådan där kaffebryggare, som man pressar ner ett filter i, kommer inte ihåg vad dom heter… hur som helst, bryggaren stod bara och skräpade till ingen nytta, men det gick att "skala av" handtaget… kvar fick jag en glasbehållare med en liten hällpip, som är utmärkt till stavmixern.

Den plastbehållare som förljde med stavmixern gillar jag inte, dels blir det en fet yta på plasten, dels blir den repig och ser allmänt oaptitlig ut…

Mervi
0

Blev det bra odezza????

odezza
0

Det blev jättegott, Mervi, nästan som en hel frukost, jag har lite svårt att äta tidigt på morgonen…

Den enda nackdelen var att drycken bara blev lite ljummen…  det var ok i början, men en stor kopp som är ljummen hinner ju bli kall innan den är tömd…

Ska experimentera vidare på det… kanske se till att värma koppen i förväg, kanske går det att värma "ägg-smör-kaffet" lite…

Wildrat
0

Smält smöret innan oxå så blir det lite varmare.

odezza
0

Blir det någon emulsion då, om smöret är smält?

korseett
0

lägg fram äggen och fettet dagen före så de hinner bli rumsvarma för de kyler nog rätt bra skulle jag tro

odezza
0

Bra tips… tyvärr är jag inte så förekommande, att jag kommer ihåg att göra sådant… tycker ofta att det är tillräckligt svårt att plocka fram mat ur frysen i tid, så att dat ska hinna tina… Flört

MaMaMade
0

Nu måste jag prova…det låter ju helknäppt o det gillar jag! Skrattande

Älskar ju min varma mjölkchoklad men även creme fraiche…frågan är om det blir för mkt i slutändan när jag vill minska ngt? Ska testa imorgon m choklad o lite kardemumma.

[Karro]
0

Orkade inte läsa igenom ända till slutet men vilket genomslag!

Bookjones
0

Jag har inte köpt grädde sen jag hittade det här receptet och vete sjutton om inte man krympt lite. Min måttstock är lite annorlunda, hehe… Jag sitter nämnligen i en halvlotus när jag ska vara bekväm och märkte att magen tar inte i övre benet utan att jag lutar mig låångt fram.

Dricker det här varje morgon när jag kommer hem från jobbet som nattamat. Sover gott. Har det i kaffe och har gjort som snabblunch lite då och då.

Variationerna är ju oändliga men favoriterna är att göra utan smaktillsättningar för kaffet och med någon god krydda eller choklad till att dricka. Använder fortfarande bara smör, salt eller osaltat. Har inte provat med kokosolja än.

Brynhilde
0

Jag har provat med 1 tsk kakao i (ca 4gram). Smaskens.

giah
0

Jag tar nu en sån drink som frukost. Testar olika smaker varje dag.

Jag har blandningen i en shaker i kylen, då är det bara att skaka ordentligt innan man häller i kaffemuggen.

Vet inte för vilken gång i ordningen jag TACKAR Bookjones.

Sagittaria
0

# 114. Jag håller med MaMaMade: det här låter helknäppt och sånt är ju alltid lika spännande! Skrattande Så även jag drogs med i äggmjölkstrenden, när jag till slut hunnit läsa den här evighetslånga tråden. Och det var verkligen gott! Det blir standard i kaffet om förmiddagarna i fortsättningen. Tack till upphittaren Bookjones!

Tizia
0

Äggmjölks grädde är det nya livselexiret här för att stanna ;)

Gör olika varje gång jag vispar ihop en sats, och igår så smakade det mannagrysngröt enbart om den, mumsigt Skrattande

magma
0

Odezza: Jag provade Pasis tips att smälta smöret i vattnet när det kokar upp. Inte 17 vet jag om det blev någon emulsion, men det blev samma resultat som med kallt smör förutom att slutresultatet blev varmare. Perfekt! Räcka ut tungan

Bookjones: Nja, jag vet inte om jag vevar så värst mycket? Litegrann så det "fluffar upp sig":) Men nu funkar det bra, mixar direkt i tillbringaren! Gjorde iordning på 6 dl igår kväll, drack hälften då och värmde andra hälften imorse som frukost. Inte lika gott som nygjort, men ändå gott! Har inte använt grädde/creme fraiche/yoghurt på tre dagar nu, perfekt… Har minskat 0,6 kg bara på dessa dagar!

Sara40
0

Detta blir helt otroligt bra tycker jag och jag har faktiskt inte heller köpt någon mer enliters förpackning grädde sedan jag började med äggmjölks grädden! Som jag påpekat tidigare så värmer jag min röra lite försiktigt för jag vill ha den rykande varm. Jag ställer mixbyttan (hög och ganska smal glasburk) i vattenbad när jag mixat lite med alla ingredienser och fortsätter mixa under tiden. (Jag måste ändå koka vattnet i kastrull då min vattenkokare har gått sönder.)

Men häromdagen kom jag på den "brillianta" idén Generad att hälla äggmjölks grädde och kaffe i en termos, (jag hade tid med en extra lång lunch med mina hundar för en gång skull och vädret var hyfsat för att vara slutet av januari i Stockholm). Detta blev odrickbart - det flöt runt äggbitar i koppen *urk*. Möjligen om jag inte haft det så varmt… Får testa nästa gång jag har lite extra tid, kanske i helgen…

ullna
0

Ja, inte trodde jag på det här!  Och gissa om jag blev förvånad när det FUNKADE precis som ni sagt!!!!!!!! Gott är det och FETT är det och inte behövs stevia heller!!!! Jag tog en knivsudd vaniljpulver och lite kanel!!!!

MAMMA MIA vilken HITTTTT!!!!!! FörvånadSkrattande

Tack Bookjones! Kyss

magma
0

Det är så gott att jag nästan får dåligt samvete när jag dricker det- trots att det bara innehåller smör, ägg och lite kanel/kakao eller vad man nu har i… Vanans makt.

ullna
0

ÄNTLIGEN är det kul att dricka kaffe igen!!!! Tack för det……

Sitter också här och flinar med men jättekopp kaffe

MaMaMade
0

Smälte smöret i en kastrull i morse o vispade ner 2 tsk 100% cacao+ en nypa kardemumma o hällde i 3 dl kokande vatten. Hällde 2 äggulor i en skål o hällde vätskan över samtidigt som jag mixade m stavmixer.

Det blev riktigt gott. Inte som gräddmjölkschoklad, lite tunnare…åt vattenchokladhållet. Minstan drack också m gott humör! Ska prova m lite mer smör + 1 till äggula imorgon.

Yakamoto
0

Eftersom jag är en passionerad lattedrickare så har jag saknat mitt kaffe. Ersatte det med massor med te så jag har iallfall slutat med kaffe nästan helt nu. Jag är nämligen en sån som dricker mitt kaffe 50/50 och jag vill verkligen försöka undvika allt detta mjölksocker.

Nåväl. Iallafall nu står det en omgång i kylen. Jag ser fram emot det med mycket spänd förväntan.

Monsun
0

Åh vad jag längtar tills jag kan flytta tillbaka hem (håller på att renovera lägenheten och bor hos min 88 åriga pappa just nu) och har tillgång till mixer och så.

Detta verkar vara toppen och jag vill verkligen prova!

Tack Book Jones!

Tänk att få dricka varm choklad igen på kvällen! :-)

Gittanglad
0

Tack för tipset! Som alla andra säger jag "Jättegott" och nyttigt för magen också!

anki1
0

Nu har jag oxå provat äggmjölken, men jag hade ingen kokosfett hemma så jag använde smör några rejäla klickar. Nån planta fömodligen jag själv hade inte skruva på locket ordentligt till burken med vaniljpulver så det mesta hamnade på golvet.  vaniljpurvret alltså. Ivilket fall så var det väldigt gott, ska nu inhandla mitt första kokosfett paket.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Margareta
0

Nu har även jag bokmärkt och skall testa - grädden måste nog bort - min mage gillar inte den.

Mona-Stina
0

Prova Margareta, du kommer inte ångra dig.

Sagittaria
0

Jag säger bara: Älskade latte, I'm back! Jag och grädde i kaffet kom aldrig riktigt överens, och nu tror jag vi har gjort slut på riktigt. Räcka ut tungan

LottS
0

TACK för det receptet!!

Å vad gott och mättande! Jag har svårt för frukost, så en mugg äggmjölkgrädde är perfekt för mej.

Margareta
0

Nu har även jag testat.

Jag tog

• 1 ägg
  • 2 rejäla msk med kokosfett med smak
  • vaniljpulver (det svarta osötade)
  • lite kanel
  • mixade
  • 3,5 dl vatten

Oj så gott det var - det blev min nya drink helt klart!

Mona-Stina
0

Va´ var´e ja sa!  Skrattande

Margareta
0

Tack Mona-Stina det var nog du som övertygade mig!

Mona-Stina
0

Skrattande  Jag klarar dagarna utan grädde nu, tidigare blev det väl ungefär 1/2-1 dl per dag. Många skvättar i tekopparna.

Margareta
0

Det förstår jag!

Mervi
0

Välkommen till gänget Margareta. Flört

Sitter här och dricker kaffe med äggmjölk.

venuseva
0

Tänk så mycket alla kommer att minska nu när grädden försvinner. Såg att det var massor med grädde i affären idag. Fler som varit här och läst kanske?

Bookjones
0

Jag har inte ens köpt grädde sen jag druckit detta och haft det i kaffet. Kommer säkert att köpa till matlagningen i framtiden men jag behöver den inte som jag gjorde förut då det vart åtskilliga quarts. Om man inte har det hemma blir det ju inte lika lätt att gotta till sig med vispgräddekreationer hellre.

Som tur är så släcker den här drycken gottissuget för mig också om man gör det som en varm dryck med chokladpulver eller muskot.

magma
0

Jag hade så inåt bängen svårt att äta lagad mat till frukost efter ett nattpass, och även under själva nattpasset, och brukade då äta fil eller naturell yoghurt- trots att jag visste att det vore bra om jag kunde låta bli.

Nu har jag inte ätit vispgrädde+hallon, fil, Meze, creme fraiche+hallon eller vispad grädde i kaffet sedan jag provade äggmjölken. Underbart. Cool

Inatt (jobbar inatt) är den smaksatt med lite kanel+kakao.

Arnedanc
0

Kan man dricka den kall?
Blir den tjockare då?

MaMaMade
0

Imorse gjorde jag "boja" (O´boy) åt tjejerna…ja, inte den köpta utan äggmjölkgräddechoklad. De drack av hjärtans lust! De fick en kopp till kvällsmål också, tom Sonen drack en kopp o tyckte att choklade var god. Har inte (o tänker inte) talat om vad den är gjord av. Oskyldig

Imorgon ska jag göra en omgng som ska få kallna o sedan ska jag mixa i lite blåbär, det får bli mellis till tjejerna.

Pasi
0

#144 - Den går att dricka kall.Räcka ut tungan

Lasselars
0

Jag provsmakade lite varm sån här äggmjölk gjord med saltat smör… Det smakade mannagrynsgröt! Hade på lite kanel och fick i mig en kopp av bara farten! Inte illa, fast kaffet vill jag ha svart som synden Flört

magma
0

MaMaMade: Hur gör du drycken till dina barn? Dricker de den utan någon form av sötning?

bintouu
0

Nu måste jag också prova. Dricker säkert 3 dl grädde varje dag.

suneb
0

Hade med mig denna dryck till jobbet igår som lunch, smaksatt med kakao och drack den kall. Tycker att saltsmaken slog igenom lite från smöret, ändå använde jag det vanliga guldfärgade ej extrasaltade smöret, Undrar därför om någon vet om det finns helt osaltat smör att få tag på ?

Yakamoto
0

#150 Jomenvisst finns det osaltat smör. Guld och blått på paketen om jag inte minns fel.

[linda-pinda]
0

Jag gjorde en variant av denna dryck till både mig och barnen igår. Jag gillar det, men barnen gjorde det inte tyvärr. De vill antagligen ha det sötare. Men skam den som ger sig. Jag ska testa att göra den lite sötare åt dem och sedan trappa ner, så att de inte märker den gradvisa förändringen.
Men vet ni vad? Imorse, när jag gjorde drycken till mig själv som frukost, lyckades jag övertala maken om att också ta en sådan "shake" till frukost, istället för den vanliga havregrynsgröten med sylt! Jag avslöjade dock inte mängden smör och kokosfett som jag har i… utan sade bara att det är "lite ägg, varmt vatten, kakao och så där" Oskyldig Han är inte bara fettskrämd, utan tycker även att smör smakar äckligt. Men, ha, det här gillade han minsann!

Wiland1
0

Nu har jag uteslutit grädden (med några få undantag i sås) under 1 veckas tid. Tidigare blev det en hel del grädde varje dag eftersom jag hade det i kaffet (4 muggar/dag) samt omeletten (3-4 ggr/vecka). Har dels smaksatt äggmjölk-grädden med kanel och dels helt naturellt. Haft den i kaffet och omeletten - har inte prövat andra områden ännu men det kommer nog. Hör och häpna - har inte vägt så här lite sedan slutet av oktober. Har ju gått upp 1.5 kg sedan dess utan att förstå något. Den här veckan har jag tappat 1.5 kg!!!! SkrattandeKan det ha vänt? Jag hoppas verkligen det och beror det på minskad gräddkonsumtion? Ja, jag fortsätter även om maken tycker äggmjölk-grädden verkar mysko och han vill inte riktigt köpa att grädden varit boven i utebliven viktnedgång eftersom jag ätit grädde hela tiden jag gått ner och även han.

Mervi
0

Jag bjöd till barnbarn att smaka, och det gick jättebra. Dottern fick tips att ta lite bär i den och kanske en aning socker, eller kakao och bjuda det som en liten mellanmål.

MillisB
0

#120 Tizia och #147 Lasselars!

Vad hade du/ni i den för att den ska smaka mannagrynsgröt? Jag älskar nämligen mannagynsgröt…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

MaMaMade
0

Än så länge sötar jag lite. Sist tog jag 6 äggulor i en bunke. Smälte 100 g smör i en  panna, vispade ner 3 tsk 100% cacao o lät ca 30 g 80% choklad smälta ner + 1 tsk vaniljsocker. Hällde i 5 dl kokande vatten. Sedan hällde jag det över äggulorna o vispade länge m stavmixern.

Imorgon ska jag prova utan vaniljsockret. Men de får iaf i sig både smör o ägg till frukost, mättar bra men hur det står sig %mässigt vet jag inte. Måste iaf vara bättre än O´boy…

Ska prova kall m blåbär i em. Kanske jag tillsätter lite vaniljsocker i…de får ingen macka istället.

Bitta
0

En dum fråga kanske, men jag är ny…

Är inte feta mejeriprodukter att föredra? Har köpt vispgrädde för första gången på säkert 7 år! Är det dumt??

Vad gäller i så fall för youghurt o dyl? Är den turkisk/grekiska inte heller bra? Bättre med den på bara 3-5% ?

MaMaMade
0

Gällande grädde så tål inte alla den ur antingen viktminskninssynpunkt, mjölkproteinallergi el mår bara illa av den, som jag har förstått.

Fördelen m äggmjölken är att du får i dig fett (smör) o de nyttiga äggen på ett lätt sätt. Bra om man har svårt att äta ngt direkt efter man stigit upp på morgonen el måste ha ett snabbt o mättande mellanmål.

ullna
0

#157 Bitta, visst är det bra med feta mejeriprodukter. Ät du det du har köpt och med glädje. För vissa visar det sig efter hand, att dom inte går ner i vikt av grädde. En del Går inte ner... ost., och en del inte av nötter, Men som ny skall du prova dig fram.

Allt beror också på vad du äter den här kosten för. Är det primära att gå ned i vikt eller är det andra hälsovinstar?

Mervi
0

Bitta: Det  var inte dumt att köpa grädde. Det är bara så att alla Går inte ner... de överäter grädde. Jag gillade grädden och det blev lite mycket av det goda, inte pga fettet utan laktosen eller proteinet. Jag personligen älskar yoghurt men det ger samma effekt som grädden, jag tar för mycket och går antingen upp i vikt eller står stilla.  Det är absolut bäst att välja den fetaste naturella yoghurten som har 10 % fett.

Du får prova dig fram. Om du kan använda grädde så gör det annars finns äggmjölken.

Lycka till!

parsley
0

Jag gjorde en enkel variant på 1 ägg + 50 g smör och 3 dl kokhett vatten. Ska experimentera med smaksättning sen. Den här satsen ska jag ha med som matsäck i morgon. Tyvärr har jag den i en gammal, drickyoughurtflaska, så ingen kommer att förstå vad jag dricker. De kommer säkert att tro att mina nötbrödsmackor är fullständigt normala smörgåsar och att det är något annat än cremefraiche i cremefraicheburken.

Bitta
0

Nötbröd??

vad är det?

Jennix
1

#152  Det låter jättesmart, faktiskt! Eftersom jag vet själv hur smaksinnet förändras när man slutar med socker, så tror jag att om du minskar långsamt kommer dom inte att märka nåt. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Bitta sök på "nötbröd" på forumet så får du svar.

parsley
1

#162 sök på nötbröd i forumet så får du upp recept. Jag gjorde den enkla 5 min varianten, dvs jag vispade upp 1 ägg, tillsatte drygt 1 dl nötmjöl och en knivsudd bakpulver och körde ett par min i mikron. Kommer att ätas med tjocka lager smör och ost.

suneb
0

Gjorde en "lyxvariant" ikväll med 4 äggulor, ca 75 gram osaltat smör samt 3 dl vatten och tänkte ha i kaffet till helgen men kunde inte låta bli att provsmaka lite, underbart gott och alldeles gulaktig till färgen !

Grodan
0

ni borde ge ut en receptbok a la kolhydrater-ifokus!

ska prova äggdrinken nu - lär väl bli glatt överraskad antar jag

Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[linda-pinda]
0

Jag säger som Ullna: inte trodde jag att det här skulle funka… Men wow det gör det! Jag dricker inte kaffe, så den användningen går ju bort för min del. Men jag älskar varm oboy och det här smakar till och med ännu bättre än söt oboy med mjölk. Dessutom mättar ju den här drycken (kör den till frukost numera - perfekt!).

Kanon!

caruba1
0

#122 Den här tråden är ju jättelång som sagt. Du kanske redan fått frågan om du värmde termosen med hett vatten innan du hällde i äggmjölken. Glad

nyfikenA
0

Ååå så GOTT det var!!

Skrattande 

Skrattande 

Skrattande

Wildrat
0

#169 Varm äggmjölk i termos funkar inte. Ägget koagulerar och det blir klumpar…

trudelutten
0

Mums! Hur gott som helst. Och jag som just köpt en liter visprgädde Skrikandes

Sara40
0

Caruba1 - ja jag värmde både drycken och termosen och det blev helt odrickbart - klumpar som flöt runt i koppen… Men det kanske går om man inte värmer så mycket, ägg koagulerar väll vid 60 grader (har jag för mig?) så i alla fall under det då kanske.

Testar du så tala gärna om hur det går Glad

Mervi
0

Jag brukar vispa mjölken, den blir klumpig även i kylen men med visp fixar det sig.

Tizia
0

# 155 MillisB

Jag smälte ca 60g normalsaltat smör, hällde på 3,5 dl vatten som jag kokade upp i vattenkokare, sen vispade jag snabbt ner 1 helt ägg och 1 äggula och lät det smådra en liten stund medan jag vispade det i ca 2 min. Jag slängde också ner en liten liten bit kokosfett en tesked kan man väl säga. Sen hällde jag upp det i en tillbringare och körde med stavmixern i någon minut så det skummade till sig Skrattande

Bookjones
0

Coco-cocoa!

Nummynummy… Rejäl tesked kakao, 2 msk smör, ett ägg och en msk kokosgrädde (coconut cream concentrate).

Var godissugen och det här vart pricken över i. Jättesmaskigt, smackar belåtet.

bintouu
0

Nu har jag gjort äggmjölk-grädden. Man vanlig grädde är godare tycker jag. Ska prova och ha i kakao

Anden
0

Tusen tack för det här receptet!

Ägg har liksom börjat stå mig upp i halsen, helst kokta. Och direkt på morgon är jag så otroligt trög på att äta.  Dessutom är det alltid stressigt på morgon för att hinna få barnen på skolan osv.  Det här var räddningen!

Ni har helt rätt det här var helt okej och har inte alls den här äggsmaken! Med vaniljpulver och kanel blev det mummigt!

Rekommenderas!

Mervi
0

bintouu, jag tycker också att grädde är godare men jag väljer denna äggmjölken för den tål jag bättre.

bintouu
0

Ja vikten går neråt utan grädde har jag märkt. Så jag fortsätter med äggmjölken

evacarina
0

Har fått användning av min gamla Nutrilett-shaker igen. Förvånad Funkar ju hur bra som helst att bara skaka till äggmjölken.

blodtopp
0

Jag gjorde ett försök igår. 2 dl vatten 1 ägg+äggula och osaltat smör. Hade lite vaniljpulver i också. Men njae… Tror jag kan ha haft i för lite smör, för trots den mindre vattenmängden blev det väldigt blaskigt. Vill gärna att det ska vara lite tjockare så det inte smakar vatten.

Jag ska göra ett par försök till innan jag säger att det inte är nåt för mig. Jag tyckte inte det var äckligt iaf, men det var heller inte gott. Men jag är inte avskräckt än i alla fall Räcka ut tungan

anki1
0

nu har jag gjort den med tillsats av kakao, det var gott.

[linda-pinda]
0

#182: jag vill inte heller ha det blaskigt. 2,5 dl vatten var på tok för mycket för min del. Jag dricker ju inte min dryck i kaffe eller så, utan som en måltid. Jag gjorde imorse på 3 ägg, kanske två matskedar smör, 1,5 matsked kokosfett (med smak), 1 msk kakao och 1 dl vatten. Smakade mums till frukost! Och snabbt går det ju att både göra och få i sig ;-) Jag skall imorgon testa med två äggplus en ägggula tror jag,. för att ytterligare öka krämigheten.

Brynhilde
0

Jag kör med "lyxvariant". 4 äggulor, 30 gr smör, 30 gr kokosolja, 1-2 tsk kakao, ½ krm vaniljpulver och 1½-2 dl vatten.

Jag kokar upp vattnet, smälter fettet på låg värme. Under tiden stavmixar jag gulorna och kakao/vaniljpulver. Det blir en tjock, krämig konsistens.

Därefter häller jag sakta i det smälta fettet samtidigt som jag mixar. Sist tar jag i vattnet.

Om man vill ha det riktigt tjockt slopar man vattnet och äter med sked.

Det är samma princip som att göra bearnaise.

En gula kan absorbera 80-100 gr fett. Ju mer fett i desto tjockare blir det.

Skulle kunna användas som efterrätt. Chokladcréme med vispad grädde till.

Har man mycket fett i är det läge att använda osaltat smör för det salta bryter igenom tycker jag.

bintouu
0

Utan vatten måste jag prova

dcos
0

Väldigt spännande. Skrattande

Har inte hunnit att läsa hela tråden ännu (187 inlägg på mindre än två veckor…)

Jag har jobbat för mycket de senaste månaderna, hinner ej läsa så mycket längre.Ledsen

lipofili
0

Hej! Detta var en intressant diskussion. Jag har använt mycke grädde och faktiskt noterat att jag står stilla.

Äggmjölken skall ja pröva. Men det är en sak som jag undrar över. Några nämner Stevia. Gjorde något pannacottaliknade häromdagen och sötade med lite, lite Stevia pulver. Upplevde en mycket obehaglig bismak. Hur har ni andra upplevt det?

Använder ni pulver? Har hört att det finns Stevia blad också. Har någon av er erfarenhet av dem?

Fundersam

ebet
0

Jag tror du tog för mycket stevia i så fall. Bäst att ta bara så mycket att man kan ana sötman.

Mervi
0

Pulvret är svårt att dosera. Jag köpte flytande och det räcker med 1 -2 droppar. Det smakar inte gott om man får i för mycket.

Det var någon som skrev i en annan tråd att man kan lösa ut pulvret i vaten och dosera droppvis. Jag har en hel påse pulver så när dropparna tar slut så skall jag prova att göra flytande av pulvret. Det går så jättelite åt så mina droppar lär inte ta slut på länge.

Frualbertsson
0

Jag dricker numera ägg-mjölken varje morgon till frukost. Jag har kanel i min, smakar som mannagrynsgröt ungefär… jag som älskar gröt tycker att detta är ett toppenbra alternativ!

Ingen sötning dock, det ska vara lite salt och gott =)

Bitta
0

#185# Vad är det för vaniljpulver du använder?  Jag har inte hittat något annat än vaniljsocker i min butik. Men du kanske handlar någon annan stans än den lokala ICA-handlaren??

Jennix
0

#192  Coop har äkta ekologisk vaniljpulver. Jag har lyckats få tag på en burk på Coop Forum, men de små Coop-affärerna hade det inte. Tror inte ICA har det.

Brynhilde
0

#192 Det är ett ekologiskt vaniljpulver utan socker. Innehåller bara äkta vaniljstång. Jag har köpt min på Coop. Fanns i bakhyllan bland vaniljsockret.

Det heter Bourbon Vanilj och är paketerat i en liten glasburk som är stoppad i en beige-aktig kartong. Den är inte större än ca 5x5x5 cm.

importör: V-Sell Ekologiska Produkter AB www.vsell.se  konsumentkontakt: + 46 (10) 709 24 37 34

Bitta
0

Tack!

Attans vad bra detta forum är - tänk vad mycket svårare det varit om man inte kunnat hjälpa varandra!!  Skrattande

Take care!

dcos
0

Det finns ju någon svamp som man matar med mjölk över natten (eller nåt sånt) så blir det yoghurt eller kefir. Jag har för mig att det skulle gå bra att göra yoghurt även av havremjölk eller sojamjölk med sån svamp. Det kanske skulle gå med äggmjölk också…

Fundersam

magma
0

Jag måste säga att jag blev lite besviken på burken med vaniljpulver ni talar om, jag trodde det var enbart vaniljfrön i den men det var ju hela vaniljstången som var torkad och mald. Pulvret luktade lite bark tyckte jag och hade en ganska svag smak av vanilj- men den funkar dock bra att smaksätta med, det smakar inte bark ivarjefall:)

MaMaMade
0

enligt Jan Hedh, känd konditor, så är det inte fröna som är smakrikast utan "barken" som du säger, Magma.

Citerar: "De svarta fröna är ganska smaklösa, så stångens kvalitet är avgörande för smaken"

Samt: "Alla vaniljstänger som blir övernär man kokar dem kan tvättas o torkas o användas till vaniljsocker. Dela dem på längden o lägg demi en mixer tillsammans m strösocker. Kör till ett fint pulver i matberedare eller mixer. Sikta det genom en sikt. Förvara i burk med lock."

Så om ni ofta anv vaniljstänger kan ni mixa ert eget pulver…

Sagittaria
0

# 192: Jo då, vaniljpulvret finns på Ica också (i varje fall Ica i Alvik i Stockholm, jag har inte kollat alla Ica-butiker Flört), men det är säkert lätt att missa eftersom burken är så pytteliten.

Sagittaria
0

# 196. Ja, vem vet, det kanske skulle funka? Det brukar kallas yoghurtkultur och finns att köpa på nätet för den som vill pröva. Mejeribolaget.se är ett ställe, det kanske finns fler. Tänk om det funkar, då kunde man ju hitta ännu ett användningsområde för denna goda äggmjölk. Glad

Lasselars
0

Man kan ju testa men jag undrar om det inte är sockret i mjölken som jäser? Men jag skulle inte tacka nej till kolhydratfri kefir som är/var så gott.

copia
0

Nu har jag oxå provat. Ett ägg, 25 gram smör, en stor mugg kokande vatten. En tesked kakao och lite vaniljpulver..Jag som har druckit Nutrilett i peroder förr, fick en liten flaschback, måste jag säga.. Men detvar mättande och gott, praktiskt till frukost. Ska se hur länge jag står mig på det här idag. Skulle kunna tänka mej att dricka det på natten när jag jobbar.

Simo
0

Jag kör äggmjölk med 50g kokosfett och proteinpulver. Bra när man inte har lust att laga mat.

Men jag föredrar grädde i kaffet. Det blir så liten mängd för mig.

Mervi
0

Behöver du proteinpulver i äggmjölken, äggen innehåller ju protein.

Mona-Stina
0

Har man proteinpulver i stället för ägg blir det ju inte Äggmjölk. Då är det ju bara en vanlig fet proteindrink.

Simo
0

#204 Jag skulle ju kunna utesluta proteinpulvret och ta minst 12 ägg på en dag i drinkarna men jag får för högt sockerpåslag av det. Kör sojaprotein som har minst verkan men som sägs vara dåligt i övrigt.

#205 Jag har grundreceptet med ägg i. Förvisso är det inte längre äggmjölk med proteinpulver. Men det har skrivits om olika varianter som inte är grundreceptet här så jag trodde inte det gjorde något.

Mervi
0

Simo, det gör inget hur du gör, det är ditt val, visst finns det måna varianter här efter var och ens tycke.

Lynxx
0

Tja folks!

En idé:
De som inte vill ha i saltat smör & inte hittar osaltat i butiken - varför gör ni då inte eget smör? De e ju inte direkt svårt ;-)

---------- 

Artikel i SvD idag: 
Sötningsmedel hot mot miljön Ledsen

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_821951.svd

Reningsverken klarar inte att bryta ned sötningsmedlet sukralos. En första kartläggning visar att överraskande stora mängder, mellan fem och sex ton per år, sprids i sjöar och vattendrag. Eftersom sukralos bryts ner långsamt i naturen befarar Naturvårdsverket att fiskar och andra vattenlevande djur kan påverkas.

Ett relativt nytt sötningsmedel är sukralos, som till exempel finns i Coca-Cola light och i flera av Arlas yoggi-produkter. Det är godkänt av Livmedelsverket som bedömer sukralos som ofarligt för människor. Men effekterna i miljön är okända och behöver inte utredas för att medlet ska godkännas.

Nu har en första grov miljökartläggning gjorts, på uppdrag av Naturvårdsverket. Undersökningen visar en omfattande spridning av sukralos i naturen. Forskare har undersökt vattnet vid 25 olika reningsverk från Umeå i norr till Eslöv i söder.

Sukralos hittas i samtliga prover, i det vatten som har passerat reningsprocesserna och rinner ut från verket. Och som borde vara rent.

----------- 

Sötningsmedelet Stevia

Stevia innehåller inte några giftiga substanser, har inga kända negativa biverkningar och innehåller praktiskt taget noll kalorier. Stevia är upp till 300 ggr sötare än socker, tål upphettning, kan med fördel användas till bakning, matlagning samt sötning av drycker.

Stevia är en ört som tillhör krysantemumsläktet och har flera goda egenskaper förutom att ge sötma. I Japan har Stevia använts som sötningsmedel i snart 40 år men inom EU är det inte tillåtet att säljas som livsmedel.

Mona-Stina
0

#206 Alla gör ju precis som man vill, jag menade inte att kritisera men det lät inte som äggmjölk i mina öron bara.

Det är ju jättebra att du tycker det passar dig med proteinpulver. Hoppas jag är ursäktad.

anki1
0

Jag hittade mitt vaniljpulver på Ica Maxi Ekologiskt.

Tizia
0

Eureka!!

Gräddoman som jag är så har jag experimenterat med den här äggmjölks grädden tills min sambo blivit lite smått knäpp på mig när han hela tiden hört högre och högre glädje tjut från köket Skrattande

Jag har äntligen fått min äggmjölk att smaka grädde (lite salt grädde men nästintill perfekt ;)

Mitt magiska recept för grädden

30g osaltat smör

30g saltat smör

3,5 dl vatten

Smält ihop tillsammans

Medan detta mumsar ihop sig mixar jag 1 helt ägg samt 1 äggula i en tillbringare med en stavmixer i närapå en minut, Häll på vätskan och mixa ihop ett bra tag.

Blir skummande gott och är den absolut gräddigaste konsistens och smak jag fått fram hittills. Im in heaven Cool Gudomlig gott med vanilj te

Har man i lite lite stevia eller liknande blir det nog ännu mer gräddsmak, men vågar inte utmana mitt sockertorsk beroende mer än nödvändigt.

Mona-Stina
0

Varför tar du hälften osaltat och hälften saltat smör? Går det inte med 60g osaltat så kanske den salta smaken går bort?

Tizia
0

#212 jag tycker att smaken blir alltför "äggig" om jag bara tar osaltat, tror att man skulle behöva ha i stevia eller något liknande i så fall.

Mona-Stina
0

Okya, då förstår jag. Var bara lite nyfiken.

Glennart
0

Våldsamt populärt recept! Flört

Tänk dock på att man riskerar att få brist på biotin om man äter råa äggvitor dagligen!

avidin A protein in raw egg-white which binds biotin, preventing its absorption. People who consume abnormally large amounts of uncooked egg (several dozen eggs per week) have been reported to show biotin deficiency. Avidin is denatured on cooking, and does not combine with biotin; indeed cooked egg is a rich source of available biotin.

http://www.encyclopedia.com/doc/1O39-avidin.html

Mona-Stina
0

För mig är det nog ingen risk, jag gör en sats på två gulor, ca 30g osaltat smör och 2dl kokande vatten, för att använda i te i stället för grädde. Den räcker två dagar.

Isagel
0

Nu har även jag testat.

1 ägg, 2 msk normalsmör, liiite honung, kardemumma och kanel.

Lät smöret ljumma sig lite med kryddorna och lite av det varma vattnet. Lde därefter i ägget, hällde på kokande vatten och mixade.

Jag var ute efter mannagrynssmaken, lyckades inte helt men resultatet var helt OK, JAg drack det ljummet till frukost. Blev lite blaskigt tycker jag. Nästa gång skall jag testa med mer smör och kanske ett ägg till. Jag skall också testa med kakao och vanilj istället för kardemumma och kanel.

Wildrat
0

#215 Hur mycket biotin binds av äggvitan då? Eftersom äggulan är rik på biotin och de som använder äggmjölken använder fler äggulor än äggvitor kanske det inte gör nåt?

Glennart
0

Jag har läst på mercola att vitan binder många gånger mer biotin än vad som finns i gulan så det räcker nog inte att förstärka med fler gulor.

Simo
0

Fast äggvitorna är väl inte råa när man häller på 2-3dl kokhett vatten o mixar?

Brynhilde
0

Aha… det är därför man inte ska ge hundar rå äggvita…

Helt plötsligt känner jag mej nyttig för att jag skippat vitan i min äggmjölkdricka.

Glennart
0

Simo -näe då borde det vara lugnt. Men grundreceptet som jag förstod det var med kallt vatten.

MaMaMade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse gjorde jag äggmjölk m chai-smak. Lät 1 knivsudd mald kryddnejlika, 1 kanelstång + 1 tsk kardemumma koka m smör/cocosfett/vattenblandningen (50 g smör + 25 g cocosfett + 4 dl vatten) i 5 min. Sedan fick 2 tsk te (valfritt) dra i 5 min. Därefter silade jag blandningen o mixade ihop m 4 äggulor. Det blev sjukt gott!!!

Sparade ca 2 dl som blev över i kylskåp. Blandade detta m en ny, kall, sats m enbart vanilj som smaktillsats + mixade i 2 dl (130 g) frysta blåbär. Det blev 4 blåbärsmilkshake som jag o ungarna delade på till kvällsmål…*namnam*! Vet inte hur många kolisar blåbären ger men det var *gott*!!! Skrattande

Simo
0

#222 Ok.

Jag gjorde efter receptet på #5. Får väl läsa mera.

MaMaMade
0

Vi gillar äggmjölksglassdrinkar!

MaMaMade
0

Visst ser det *smarrigt* ut! (Tur för er att det bara går att lägga in en bild i varje inlägg…skulle nog spamma ordentligt annars!!!) Skrattande

Royalwithcheese
0

Mamamade - Vet du vad du skulle kunna ha, en egen blogg! Dær kan du "spamma" hur mycket bilder du vill på dina søta barn! Haha men allvarligt. En blogg med massa gøttiga recept och vardagliga funderingar.. Den skulle i alla fall jag læsa!

kajsa71
0

Nu har även jag gjort äggmjölk på 1 ägg, kokosfett och vatten och kanel och det blev riktigt gott. Men jag har bara smakat lite på det för jag är fortfarande mätt efter middagen. Tänker ta det till frukost i morgon. Går det att dricka kallt eller är det godare varmt?

MaMaMade
0

Skulle vara kul men jag har varken den tiden el alltid tillgång till PC *när* jag har tiden. En dator i fam än så länge (de andra har krschat), 3 datornnördar o 2 småtöser…kanske om 1 år när Mellis börjat FSK-klass o Minstan i FSK några dagar/v. Glad

Jag o ungarna dricker (äter) den mixad m frysta blåbär el hallon som kvällsmål, blir som glassmjölkdrink. Vi älskar den! Har inte provat kylskåpskall, som den är. Kantänka mig att man får en fet "känsla" runt o i munnen…en del gillar ju det. Vi får prova på!

Sagittaria
0

# 227 + 229. Jag håller med om att du borde skaffa dig en blogg! Jag skulle också läsa den. En blogg behöver ju inte vara så jätteambitiös. Det behöver inte vara mer ansträngande än att skriva ett par små inlägg här någon gång ibland, en bild och en mening räcker. Ingen blir arg om man inte hinner blogga på ett tag så det finns ju igen press på ett visst antal inlägg i veckan heller. Och vi vill inte vänta ett helt år, eller hur, Royal? Flört

Cattis77
0

Vad är Stevia som skulle vara i det receptet?

Pasi
0

Cattis77 - Naturligt sötningsmedel….testa sökfunktionen uppe till vänster.

magma
0

Sök på Stevia här på forumet, det är en ört som kan användas att söta med istället för kemiska sötningsmedel. Beställes på nätet.

Cattis77
0

Aha! Behöver inget sött i kaffet så det blir utan det då…

Royalwithcheese
0

#230 Haha nej ett helt år!? Det klarar vi ikcke! Som sagt, man ær precis så ambitiøs som man vill med sin blogg :) Och kom igen MaMaMade du hinner ju komponera inlægg på KiF så lite bloggande fixar du nog ;)

Sagittaria
0

Idag iddes jag inte bråka med mixerstaven längre. Det bara spottar, fräser och stänker ner halva köket när äggmjölken väl börjar gå ihop, och det stadiet inträder ju ganska snabbt som alla vana äggmjölksmakare känner till. Hädanefter blir det vanlig mixer.

# 235. Royalwithcheese, är du också vaken? Ja, det klart, du bor väl en tidszon väster om Sverige. Klockan är väl bara tolv i Norge. Flört Vi får lobba lite mer med MaMaMade, hon har ju inte svarat än.

Royalwithcheese
0

Yeah, det tar mig ca 5-6 timmar hem till kæra Sverige så såndær tidsskillnad ær det nog inte ;)

PÅ natten tænker man bæst! Dessværre børjar jag bli lite hungrig nu ;D

Mm, hon ær en aning seg faktiskt.. Ligger och latar sig i sængen kan jag tro, istællet før att fixa blogg till oss fyyyy ;)

Sagittaria
0

Jag håller med: på natten tänker man bäst! Fast nu måste jag gå och drömma lite. Så nu får det vara slutchattat i redan evighetslånga äggmjölkstråden. Gonatt!

Jag skojade förstås bara om tidsskillnaden till Norge. Flört

Royalwithcheese
0

Jag borde också drømma lite snart! Men først ska jag ta en bit ost :D Godnatt :)

Jennix
0

BTW den här äggdrycken är helt otrolig för mig, jättegod både varm o kall!

Jag använder mer smör och mindre kokosfett, bara äggulor och inte så mycket vatten. Kanske därför den inte blir blaskig som vissa tycker den blir?

Jag häller på vatten från vattenkokare i mixern, ca. 50 gram smör tror jag och en bit kokosfett. Mixar det först.

Sen separerar jag gulor från vita, tar 3-4 gulor. Vaniljpulver eller kanel. Mixar det också. Inget sötningsmedel eller socker i.

Jag har inte haft några som helst problem med koagulering alls, trots att vattnet var hett.

När drycken stått i kylskåp två dar så var den ännu godare! Inga klumpar, lite skum men inget mer. Ungefär som separerad grädde/mjölk. :)

blodtopp
0

#240 Jag har provat två varianter, och inte gillat nån av dem. Men jag ska göra ett försök till, och ditt recept Jennix, verkar vara nästa i raden av försök ;o) Om den bara blir nästan ok, så kanske jag provar igen. Blir den bra så är det ju super, men gillar jag inte den här varianten heller tänker jag inte slösa bort mer ägg till slasken. För det är där mina två första försök har hamnat…

Använder du osaltat smör förresten?

Mona-Stina
0

Jag använder också bara gulorna, ungefär samma recept som Jennix men tar bara smör, inget kokosfett.

Jag dricker inte min utan använder den i te, allra godast är det när den är nygjord och lite skummig. I kylen separerar den sig lite men det är bara att röra om.

MaMaMade
0

Näää tjejern, nu mobbar ni mig ju!!! Gråter

Bloggar gärna…om ni kommer hit o tar hand om töserna!Har ju fullt sjå att hänga m på den här sidan…har negligerat min webshot jag vet inte hur länge nu. För att inte tala om mina adoptions- o barnhemssajter jag är m på…Generad

Till hösten börjar Mellis FSK-klass o jan -09 börjar Minstan FSK några dagar i v o då kan vi börja snacka blogg! Glad

Jennix
0

blodtopp: vad tycker du är felet med den du provat? För blaskig? Jag har nog blandat osaltat och saltat, itne varit så noga med det.

Men som jag sa, jag har nog mer fett o äggulor än andra och mindre vatten än andra. Antar att det är en smaksak. :)

Sagittaria
0

# 243. Så ja, så ja, inte gråta nu. Generad Vi bara bråkar lite med dig för att vi gillar dig och gärna vill se mer. Men ok, jag får försöka ge mig till tåls. Den som väntar på något gott etc. etc. Glad

LottS
0

Jag älskar den här äggvällingen och har kommit fram till min favorit:

Mixa 4 ägg, 100 g smör, 25 g kokosfett, 1 tsk kanel, 1 tsk kardemumma, lite riven muskot, lite sötningsmedel.

6 dl hett vatten hälls sakta i direkt fårn vattenkokaren medan man fortsätter mixa.

Å, det är ljuvligt, både som en mugg välling och att ha i kaffet! Jag drar i mej en sats om dagen Generad

blodtopp
0

Jennix: Första gången jag provade, nästan exakt efter 'originalreceptet' fast mindre vatten, hade jag osaltat smör och 1.5 dl vatten = blask som inte smakade nåt. Provade att ha i mer ägg och smaksätta med vaniljpulver = inte gott alls ändå. Jag kan ha haft i för lite smör, då det inte står nån egentlig mängdangivelse.

Härom kvällen provade jag med samma mängd vatten, fler ägg, normalsaltat smör och kakao = inte så blaskigt men jämrarns så salt det smakade. Så jag testade att ha i grädde (ja, jag vet, men jag har inga problem med grädde ;o)  men det blev inte bra heller.

Alltså, jag skulle vilja hitta en bra blandning som smakar ok, just för att ha nåt varmt att dricka som är mättande. Därför vill jag ju prova. Men jag vill heller inte hälla ut en massa ägg som man inte får nån nytta av då det inte går att dricka (om jag inte tvingar mig att dricka upp 'bara för att'). Känns som att jag slösar mer på äggen än på smöret i alla fall *S*
  Fast iofs så säljer de 24-pack med ägg billigt på coop just nu (jo, jag kommer fortsätta handla där, trots Latifa-dietisten ;o) så jag kanske ska köpa på mig och fortsätta testa Räcka ut tungan Synd bara att osaltat smör är så dyrt…

Arnedanc
0

Köp Ögat kakao och ta i en tesked. Det gör den till en chokladdryck, god och inte söt.

SvartKaffe
0

Mitt recept som blivit ersättning för varm choklad;

2 tsk kokosfett som jag låter smälta i lite kokande vatten från vattenkokaren. När det är smält häller jag i 1 1/2 msk kakao och drar några tag med chili-kvarnen. I med ett helt ägg och en extra gula. Till detta tar jag kanske 2 dl vatten och mixar ihop.

Jag har en sån där bullit-mixer (kopia) som har muggar med så jag mixar direkt i en sådan mugg. Fyller den med vatten så jag har en tom marginal högst upp, ändå har den blivit så fyllig så att den är full ända upp till kanten på muggen när den är färdigmixad.

Jennix
0

blodtopp: du kanske inte gillar det då, det kan ju vara så också. Skrattande

LoPa
0

Nu har jag också provat, och det var väl så där!! Jag tog 2 ägg och en extra äggula, ca 50 gr normalsaltat smör, lite kanel och lite vaniljsocker, det smakar rätt salt, så jag ska nog prova igen när jag har hittat osaltat smör. När alla säger kokosfett, är det såna där block med kokosfett i silverfärgad förpackning som brukar finnas vid smöret? Jag mår alltid lite illa av den förpackningen för jag avskyr ischoklad och jag kopplar ihop de två! :-) Är det detta jag ska prova ändå eller jag missat något helt?!

Vansinnigt mätt blev jag iallafall på bara ca 2,5 dl! så det var ju positivt! :-)

andreas0
0

#251, dom flesta här köper ekologiskt kokosolja som man antingen kan köpa i hälsokostaffärer eller beställa på nätet. Produkten är väl ungefär samma, men skillnaden är hur den tillverkas (dessutom görs silverpakten av ett företag som har en historia av att göra dåliga produkter för LCHFare). Kokosoljan är dock ganska mycket dyrare än silverpakten, så man får väl bestämma sig själv för vad man har råd med också.

magma
0

Cocosfett mår en del illa av, jag mår illa av det om jag äter det för sent på eftermiddagen/kvällen. Annars går det bra.

SannaLainen
0

Äggmjölk är supergott! går ju att blanda kokosfett och smör om man vill! Räcka ut tungan

sarag
0

#251 hällde du i hett vatten också?

sommarbarn
0

eftersom jag är ny här blir jag fundersam…..ska man helst inte använda grädd????

Margareta
0

Hej sommarbarn och välkommen!

Många kan använda en hel del grädde och andra kan det inte. Det beror helt på vad man har för syfte med kosten och hur känslig man är.

Mimsivimsi
0

Jag använder mycket grädde men vissa är känsligare mot mjölksockret så de använder inte mycket mejeriprodukter.
Grädde är annars jättebra ibörjan av LCHF.

sommarbarn
0

När du skriver "beroene på syftet" är min tanke att försöka sätta mig in i hur LCHF fungerar och vad som är viktigt. Fettet har jag förstått är viktigt. 

Problemet för mig är att hitta alla pusselbitar som kan göra min vardag fettrik. Tidigare har jag räknat fett till något som är tabu (med en konstant övervikt) och försöker nu med stor övertalning till mig själv säga att "Teresa använd smör, fet mjöl, grädde med mera". Och när jag läste äggmjölk som ersättning för grädde blev jag som sagt fundersam. Jag har mycket att lära för att förändra min kost.

Vad som är positivt är att jag sedan början av januari gått ner 4 kilo med LCHF. Har 10 kg kvar. Tacksam för alla tips.

sommarbarn
0

Tack för din upplysning, så långt tänkte jag inte.

[Norum]
0

Jag gillar inte grädde, såser och sånt men nu har jag lärt mig att dricka äggmjölken, så den sölar jag i mig som kompensation. Glad Annars får jag i mig för lite fett…

sommarbarn
0

något att testa förstår jag med min fettskräck. Har ännu svårt att se med dom Cool

Margareta
0

Man lär sig sommarbarn - ett tips är att ta det lite lugnt i början - en del mår illa av fett efter ett tag och det är inte heller bra!

Bara att börja äta fett är ett stort steg om man inte gjort det innan.

sommarbarn
0

Jag känner att du förstår hur jag våndasSkrattande.

Det går bra om jag tar det lugnt. Lite i taget som du skriver

Frualbertsson
0

Jag ska ta och testa Jennix variant i morgon, tycker att den är rätt ok i vanliga fall, men tror att jag skulle tycka om den tjockare och utan vitorna.

clajo
0

Själv gör jag på 150 g. smör, 15 äggulor och bara några dl. vatten. Smaksätter med vanilj och lite sötningsmedel. Har fortfarande ingen stevia, men mitt medel innehåller varken aspartam eller suckralos. (Antagligen är det väl samma smörja, men det får duga just nu…)

Har räddat mig flera gånger och smakar nästan som glass. Slurp!

Bookjones
0

15 äggulor!?

sommarbarn
0

vad är stevia???

Mervi
0
clajo
0

#267: Yepp. Använder den dock som energidryck och inte som ersättning för grädde i kaffet…. Skippar äggvitorna (utom möjligtvis en enda)

Trollbus
0

Nu har jag faktiskt också provat. Tyckte det lät jätteäckligt men blev nyfiken till slut efter att ha läst hela den långa tråden med alla varianter.

Så här gjorde jag:

1 äggula

20 g osaltat smör

kanel

stevia med vaniljsmak

lite xylitol

kokhett vatten, hällde i tills konsistensen var lagom samtidigt som jag mixade allt.

Och det blev ju GOTT! Inte på det här sockersugsättet, utan på ett stillsamt sätt. I morse gjorde jag dubbel sats till frukost men med kakao i stället för kanel, och bytte ut lite smör mot kokosfett. Blev kanongott.

Besika
0
Trollbus
0

#272 Ja xylitol, även kallat björksocker. En sockeralkohol som jag tycker är det bästa sötningsmedlet, men bara i små mängder då det är lite gasbildande. Tycker det tar bort lite av bismaken i stevia.

ruphus
0

Jag exprimenterade lite idag.

50 g cocosfett

2 dl vatten

1 ägg och 1 gula

lite mindre än en tesked kakao

en gnutta vaniljpulver

Och så vispad grädde på toppen

Varm choklad och goooott! :D

paperdoll
0

Måste bara fråga, var får man tag på cocosolja? har letat men hittar ingenstans :/

greensis
0

Min vardagsvariant:

50g saltat smör, 4-6 äggulor (beror på storleken på äggen) mixas med mixerstaven. Tillsätter 3dl kokande vatten och mixar till allt löst sig och man får ett fint skum.  Dricks som lätt kvällsmål, pudrat med kanel & vanilj, som bas till sonens "mammas specialchoklad" (slank på gränsen till mager och tränar 4 gånger i veckan) ibland, och enstaka gånger i kaffe istället för mjölk. Där är den riktigt perfa, för jag kan inte riktigt försona mig med grädde i kaffet.

Fabricati diem, pvnc!

lislotta
0

jag måste säga att jag var högst skeptisk när jag först såg receptet. Men ju längre man läste i denna tråd, så fick man ju bara lov att testa. Och det smakar ju gott! Som nån sa ovan: "inte på ett sockersugsätt", men på ett gott, mellanmål-sätt.. Jag hade i lite vanilj och kanel. Dricker den nu varm, men ska prova med kakao och kall sen, så kanske man kan servera det till pojkvännen, som gnäller över saknaden av O'boy.. Cool

greensis
0

Hur man inte ska göra äggmjölk:Flört

Jag provade att röra smörklick och äggula direkt i koppen och sedan tillsätta kaffe, och det funkade jättebra. Att däremot hälla i smöret, kaffet och sedan äggulan är inget jag rekommenderar. Ägget löste sig inte med smöret utan blev en slemmig smet på botten. Blähp!

Fabricati diem, pvnc!

Frihet07
0

Varför ska man undvika grädde? Det har jag använt mig mycket av hittills. Dock har jag mellanmjölk i kaffet då jag tycker det blir osmakligt med grädde. Är det fel att dricka kaffe också?

Känns som om jag missas något…

Frihet07

Jennix
1

#279  Vissa tål inte grädde när dom ska gå ner i vikt och därför kan dom använda denna ägg-dryck istället. :)

Funkar grädde för dig så kör på det det gör jag. :)

greensis
0

#279 Jag använder äggmjölken som en ersättning för konstgjort proteintillskott de dagar jag tränar lite tuffare. Grädde är OK för mig, men äggmjölken känns som den ger lite mer energi per mugg.

Fabricati diem, pvnc!

ellisen
0

Infaller i hyllningarna till äggmjölken och ni som tipsat om den. Min fakir ter sig som himmelen, nästan ;) TACK ALLA GOA!

birma
0

Förstår inte att varför man inte provat själv än. Vet faktiskt inte varför. Det "låter" lite läskigt med ingredienserna. Men i själva verket ingenting konstigt alls vid eftertanke. Här i tråden kan man läsa att någon tycker det är jättegott, någon annan blev mer tveksam. Vaniljtillsatsen låter god annars. Hittade den lilla vaniljburken i den lilla fyrkantiga asken på ICA igår och köpte den, den som nämnts ovan. Vore ju bra antagligen, att kunna dra ner på grädde-, yoghurt-, filmjölk-, creme fraiche- och mjölkkonsumtionen, om det här kan ersätta en del. Ska jag gå och testa nu tro?

magma
0

Självklart, kör hårt:)

MaMaMade
0

Var kan man köpa xylitol då?

birma
0

Sagt och gjort - det är gjort nu.
Visste inte vilken variant av alla förslagen jag skulle välja.

Tog ett ägg, slog bort lite av vitan.
Tog typ 1½ -2 dl kokt vtn och la i några klickar smör i kokvattnet.
Tillsatte lite kakao och vaniljpulver.
Stavmixer - hällde det kokheta smörvattnet över ägget och mixade samtidigt.

Resultat: Smaken var god. Inga klumpar i. Konsistensen oväntat tunn. Trodde det skulle bli lite tjockare (som typ grädde), men det var väl bara som jag trodde. Har inget emot att prova igen. Sitter och dricker det nu. God smak blev det som sagt. Tog nog för mkt vtn, därför lite tunt. Tar mindre nästa gång.

P.S. Oj då. Drack de sista avsvalnade klunkarna nu. Där kom den efterlängtade krämigheten fram mer. Smöret som började stelna nu kanske när drycken svalnat - därför lite tjockare då? Kanske missat att den ska drickas avsvalnad? D.S.

magma
0

Grattis, kul att du provade tillslut:)

Arnedanc
0

För att få den tjockare, mer ägg, mindre vatten.

1 ägg + 1 äggula och 1,5dl vatten, minst 50g smör. Då blir den inte blaskig/tunn.

birma
0

#288 Arnedanc

Aha, så pass mycket smör ändå.
Tog nog i underkant där.
Och ägg/vatten -relationen på det sätt du säger.
Så bra! Tack!

Gusan
0

Det låter som ett väldigt bra alternativ när man har svårt att äta på morgonen men jag funderar över rå äggvita….det är väl inte så bra att äta det har jag för mig!?

MaMaMade
0

#290 Läs inlägg 215

Du kan ju bara ta äggulor. Annars så blir ju äggen tillagade av det kokande vattner. Samma princip som när man reder en sås/kräm m ägg, zabaglione od.

Gusan
0

Ja just det, tänkte inte på det Förvånad

catdragon
0

Har läst ovan att ni är flera som vill dra ner på grädde, creme fraiche mm, Varför undrar jag som ny på lchf. Nedan ser ni ett klipp från ett tidigare inlägg

Vore ju bra antagligen, att kunna dra ner på grädde-, yoghurt-, filmjölk-, creme fraiche- och mjölkkonsumtionen, om det här kan ersätta en del. Ska jag gå och testa nu tro?

magma
0

"Ska jag gå och testa nu tro"?

Ja, det tycker jag. Glad 

Om man inte går ned i vikt under en längre period, så kan för mycket laktos och mjölkprotein vara orsaken- det är av den anledningen en del vill dra ned på mjölkprodukterna.

[moroten]
0

Efter 294 kommentarer känner jag mig mogen att ge mitt lilla bidrag. Morgonmålet för gubben och mig består ofta av en kaffedrink nuförtiden. Största glasen bottnas med en kaffekopp (1½-2dl) och över detta hälles skummande nylagad äggmjölk upp till kanten. Vi står oss förbi vanlig lunchtid. Jag brukar ha i 5 ägg, kanske 75-100g smör och kokande vatten till oss båda. Det blir två stora glas njutning. Värt att pröva!

magma
0

Det lät som en god variant, moroten! Ska jag nog prova till frukost imorgon.

[moroten]
0

Jag har en förkylningsvariant också. En liten skvätt whisky och äggmjölken på. Man kanske inte blir frisk på momangen, men man har det gott under tiden. Men med den här kosten blir man ju inte förkyld så ofta…

randiheili
0

Varför vill så många "skippa grädden?" Jag vräker i mig grädde och har inte ens kommit på tanken att jag inte skulle göra det. Har jag förstått helt felFörvånad (Måste springa till köket o kolla hur mycket kolhydrater det finns i grädde….3g hmm)

Kan någon förklara - eller nej, nu läste jag allas kommentarer och såg att "catdragon" hade redan ställt frågan och fått svar av "magma" 

Tack för det!

(Personligen vill jag hellre ta långsam viktminskning  än att skippa gräddenSkrattande )

magma
0

Det skulle jag också föredra randiheili, om jag hade det valet:) Men problemet för vissa är inte bara att viktminskningen går långsammare- utan kanske t.o.m att de går upp i vikt av grädden. Fundersam

birma
0

Jaha. Sitter också ofta och lurar på den där frågan om grädde som #298 tar upp. Trodde också att det var fritt fram där. Det var en sak man blev lite extra glad över när man beslöt sig för övergång till lchf, "tillåtelsen"eller som jag uppfattade det, snarare rekommendationen av fetaste sorten grädde dvs vispgrädde. Men så när man förstod att det finns negativa saker med den också, trots att den är fet, trots att den är kolhydratfattig då…

Nej, det var inte så kul att upptäcka. Det kan bli lite för inskränkt kosthållning om också mjölkprodukter ska gå bort, det kan iaf jag känna. Så än så länge finns dessa med i hemmasortimentet. En dag kanske man blir så motiverad till att det måste bli viktminskning, att man skippar även det godaste inom lchf-sortimentet (eller i värsta fall lämnar lchf-grejen helt och provar något helt annat, vet ej).

greensis
0

#298-300 Men det beror ju lite på vad man tål, vad ens syfte är (allmänhälsa eller snabb viktminskning), hur mycket grädde man använder osv.

Det är ju faktiskt inte så mycket som är förbjudet med LCHF, och grädde hör ändå till de mer skonsamma produkterna för de allra, allra flesta.

Fabricati diem, pvnc!

birma
0

Ojsan, blev en utsvävning där (#300). Men återgår till temat i tråden. Skulle säga att jag har testat "äggmjölksgrädden" flera gånger vid det här laget och det blir visst bättre och bättre (tillvänjning). Särskilt på det sätt #288 tipsar om. Har hittills använt vaniljpulver och kakao som smaksättning. Smakar faktiskt riktigt gott de flesta gånger numera.

Glad

Gnici
0

Jag har ju börjat använda mig av äggmjölk i kaffet och även att dricka som den är ibland…Den äggmjölk jag tillagar så gör jag av:

1 helt ägg

5 äggulor

100g vanligt smör

3 dl kokat vatten

Denna blandning blir otroligt fyllig och gräddig….Dessutom är det inte några problem att förvara den i kylen, för den förändras inte av det - kanske att skummet som är överst blir en aningens lite klumpigt, men det rör man om med en sked bara + att det smälter i kaffet sedan….

Menita
0

Vågade mig på att prova äggmjölken idag,sitter här och smuttar.Den är jätte godSkrattande

magma
0

Vad bra att du gillade den:) Det låter underligt med ägg, smör och hett vatten men smakar- enligt mig- trots allt bra!

Menita
0

Ja jag tvekade länge,men gud så mätt jag blev,ska nog inte dricka så mycket nästa gång Glad

Took
0

Nu provade jag att göra det här, på två äggulor och en rejäl klick ghee som jag körde ihop med mixerstav plus tre dl kokhett vatten. Jag hade också i ett par droppar vaniljextrakt. Kolasmaken från gheen ihop med vaniljen blev en trevlig kombination!

Smaken: Helt OK, men inte smakar det grädde eller mjölk, inte. Inte mer än vad havremjölk eller sojamjölk gör. (Fast nyttigare, såklart.)

Bookjones
0

Kul att några nya vågar sig på äggmjölken. Jag svär… när jag började dricka den dagligen och ha den i kaffet istället för vispgrädde… då började min vikt rasa. Jag har ju tappat 45 lbs nu (drygt 20 kilo) och det mesta sen Januari.

Jag dricker en mugg till frukost allt som oftast och gör ofta en till lunch när jag har bråttom. Samma recept varje gång… Ett helt ägg, 2-4 smörklickar c:a 3 dl kokande vatten och valfri smaksättning plus ev. sötningsmedel (är inte en renlevnadsmänniska). Den tillfredställer mitt sötsug när jag får det om jag mixar den med kakao. Sover gott på en mugg och den mättar bra.

Menita
0

#308 Grattis till den tappade vikten Glad

Själv har jag bara varit lchf i 9 dagar och det går upp och ner.

rullz
0

"Toxiskt
Eftersom det är ett fettlösligt vitamin och kroppen kan lagra det, finns det också risk för toxicitet, dvs giftverkan. Ett regelbundet intag på 7 500 µg dagligen anses skadligt. Förgiftning har inträffat efter stora doser A-vitamin, mer än 15 mg eller 50 000 IE för vuxna per dag och under lång tid. Det rör sig här om fall där man av missförstånd tagit för stora doser; sådana mängder kan man normalt inte få i sig med födan. Betakaroten däremot omvandlas bara till vitamin A då kroppen behöver det. Det finns därför ingen risk för förgiftning med betakaroten."

Stämmer detta? Isåfall, är det någon fara att man drabbas av förgiftning om man dricker äggmjölk en gång om dagen? Hur märker man av en eventuell förgiftning?

Zanna44
0

Men… det är ägg och smör vi pratar om. Många äter ju flera ägg per dag och hivar i sig smör utan att det har pratats om "toxic" eller har jag totalt missuppfattat ditt inlägg?Obestämd

rullz
0

Jag vet inte riktigt vad du syftar på, men ja, många äter ju flera ägg per dag, borde det inte bli ett överskott av Vitamin-A? Känner mig lite skeptisk nu till att proppa i mig och mina nära massa ägg nu då jag läst lite mer om det. Har gjort en tråd om det som ligger bland senaste inläggen just nu.

moos
0

Jag gillar inte äggmjölken i mitt kaffe, jag tycker det smakar ägg och brända fjädrar i mitt kaffe.  Först gick smaken an men så tog jag ett ägg til för det blev så blaskigt och då kom smakenSkrikandes

Anmaja
0

Hej!

Oj vad jag blev mätt - skulle inte ha svept hela drinken på en gång. *L*

Efter att ha läst och skummat igenom hela denna lååånga tråd så var jag tvungen att testa! Förstås. Jag tog ett helt ägg, några klickar cocosfett, några klickar smör, en dl hett vatten. Smakade och tyckte det var en aning smaklöst så jag pytsade i lite av mitt frystorkade kaffe, ca en tsk. Det blev bättre! Ska testa igen, med annan smak också.

TACK för tpset - men den tjocka grädden kommer jag nog inte att sluta helt med…

Anmaja

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Zanna44
0

Sorry Rullz!

Jag missade din andra tråd - nu förstår jag vad du menar.

fru-kryss
0

Tack för att ni påminde mig om äggmjölken! Har precis glömt bort den.

Axol
0

Hallonmilkshake utan kolhydrater!!!!

Jag testade denna konstiga röra och gillade den absolut inte ue de naturelle. Jag hade 50 g kokoa, lite kanel, lite kardemumma, lite vaniljfrön, 1 helt ägg, 3 äggulor och ca 3 dl hett vatten.

Eftersom jag inte tyckt den gav mig något så blandade jag i stället i frusna hollon i skapelsen och det blev den ljuvaste hallonmilkshaken. Jag skrev i min blogg igår att jag blev förfärad över att upptäcka hur mycket kolisar det faktiskt finns i mjölk. Jag dricker vanligtvis inte mjölk men drack milkshake häromdagen och lade in det i matlistan och höll på att svimma så mycket det blev. Detta blev definitivt mycket bättre.

Jag ska testa ääggmjölken fler gånger och då låta den svalna och därefter testa konsistensen. Jag har dock inga som helst problem med grädd i mat, men dryck… Jag som till och med tycker att lättmjölk känns för läbbigt!

Nu blev jag glad i alla fall!

Wislawa
0

Varför kan man inte ha grädde i kaffet? Har just läst Skaldemans bok och i hans receptet flödar grädden friskt…?

magma
0

Nja, det beror på hur insulinresistent man är och hur känslig man är för laktosen. Många går inte ned i vikt om de äter större mängder grädde/creme fraiche, jag är en av dem. Några matskedar/dag är vad jag försöker hålla mig till. Skaldeman är inte någon stor gräddätare, han har här i forumet skrivit att om han åt 3 dl grädde/dag skulle han gå upp i vikt.

Magica1970
0

Nu har jag provat äggmjölken och den smakade bättre än vänta :) Tack för receptet!

Caena
0

prövade igår.. inget som jag direkt slänger mig över igen, men hade inga problem att dricka det igen i morse.. dock hade det nog varit bättre att göra det när man precis ska dricka de.. 
men läste att #317 Axol gjorde hallonmilkshake av det.. 
tänkte i så fall pröva det på den "dagsgamla" äggmjölken.. 

vill nog ha lite till kvälls"mat" ändå.. =) ska pröva med mindre vatten.. eller med mer ägg?
vill ha lite tjockare.. 
men jäklar vad mycket ägg det går åt!!!! 

hur mycket pengar lägger folk på ägg egentligen?

Maybelline
0

Hittade tråden nu och halvvägs ner var jag tvungen att ut och testa. Den gamla blendern som inte fått jobba på länge fick köras hårt. Som en kanelälskare så kryddade jag friskt med det och kör det i mitt chaite. Helt ok smak. Längtar efter att pröva flera varianter. Blåbärsshake (har en massa liter i frysen som skulle vara till blåbärsgröt), chokladdryck, hallonmikshake mm.

#249 Låter spännande med chili i chokladen, kan man testa med vanligt chilipulver med tro?

Bookjones
0

#321 Hur många ägg hade du i? Jag använder bara ett i min ägg-shake. 3 rejäla smörklickar och nån smaksättning. Smakar bra tycker jag.

JohannaWW
0

Blev hänförd av alla hurra-rop och provade;

1 ägg

20g smör

1/2 tsk vaniljsocker (hade inget pulver än)

2,5 dl vatten

Hällde halva blandningen i en kopp kaffe (=kaffe latte) blev blaskig…

Resten mixade jag igen med 2 tsk kakao och lite sötningsmedel. Tjocknade när den svalnade av och blev ganska god, men söt… Hur får man den söt utan "socker"?? Vad är stevia?

Hur blir den tjockare? Mer smör??

Caena
0

#323 Bookjones

jag använde 2 äggulor den här sista ggn, blev stående en dag och på kvällen tog jag det kalla, mosade ner lite hallon snabbt och lite vaniljpulver.. rätt gott faktiskt.. fast smakade lite ägg..
jag försöker hålla mig från alla sorters söta saker om möjligt..

har prövat på 1 ägg, 1 ägg och 1 gula.. lite olika mängder vatten, men troligen lite för lite smör.. =/

Axol
0

Tänkte bara lyfta tråden och tala om att jag gjorde den jättegoda hallonmilkshaken igen!

Lika god (om inte godare) än förra gången. Däremot tyckte jag fortfarande inte om äggmjölken naturell. Satte dock lite i kylen idag och får smaka mer imorgon! Denna gång 1 ägg, 3 äggulor, 50g kokosfett och 3 dl kokande mjölk. Jag tog även i vaniljfrön och sötningsmedel inför milkshaken.

Axol
0

Tänkte bara lyfta tråden och tala om att jag gjorde den jättegoda hallonmilkshaken igen!

Lika god (om inte godare) än förra gången. Däremot tyckte jag fortfarande inte om äggmjölken naturell. Satte dock lite i kylen idag och får smaka mer imorgon! Denna gång 1 ägg, 3 äggulor, 50g kokosfett och 3 dl kokande mjölk. Jag tog även i vaniljfrön och sötningsmedel inför milkshaken.

Lino
0

Har försökt hitta svaret på min fråga i tråden, men har inte hittat den, så:

Hur är det med hållbarheten på äggmjölken? Håller den sig några dagar i kylen?

För inte kan man väl sätta i sig allt i en drink om den är gjord på 50 gram smör, eller?

Axol
0

Det blev ungefär 4 dl och jag drack väl 2½ av dem nu. Det var inga problem alls. Klart att du kan få i dig 50 g smör utan problem. Fördelen är att du blir mätt länge… I min drink tillkom dessutom några deciliter hallon så total volym blev nog 4 dl.

magma
0

Jag har sparat min äggmjölk som längst 1,5 dygn, då var den helt OK.

andreas0
0

#310 rullz, Lite sent att svara kanske, men ett ägg innehåller ca 150 mikrogram vitamin A. Skulle du äta ägg så du kom upp i 15 milligram skulle det bli över 6 kilo ägg om dagen (ca 100 st.), och så mycket ägg hade du väl inte planerat att äta? ObestämdTungan ute

För övrigt så är farligheten med Vitamin A överdrivna, och det finns sådana som inte kan konvertera betakaroten till vitamin A, så betakaroten är inte alltid ett lämpligt substitut. Det är bättre att få i sig riktigt animaliskt vitamin A.

Förresten så stämmer inte dina siffror riktigt, gränsvärderna för förgiftning ligger högre än så. För att ta ett exempel: en portion nötlever på 250 gram skulle ge 50 milligram vitamin a. Det är många som äter lever ofta runt om i världen. Varför blir inte dom sjuka? Uppenbarigen så är det något som inte stämmer med dom siffrorna du angav.

Engelska wikipedia anger värden för giftighet som är rätt mycket högre än dom du anger. Värt att nämna är också att det inte finns ett enda känt fall av någon som har fått vitamin a förgiftning sedan början av 1900-talet. Endast sådana som har överdoserat på kosttillskott med vitamin a har blivit förgiftade.

Den här artikeln menar man bör får i sig minst 3000 mikrogram (dvs. 3 milligram) om dagen, och jag tycker det verkar vara en vettig rekommendation.

flikkan77
0

Har lite problem med min mage när det gäller äggmjölken. Dricker den som den är, typ varm choklad.

Första gången som gjorde jag den med 1 ägg, 50 g smör, 1 tsk kakao och 2.5 dl vatten.

Andra gången 1 ägg, 50 g smör, 1 tsk kakao och 1.5 dl vatten.

Och idag 1ägg+1 gula, 50 g smör, 2 tsk kakao, 1msk grädde och 1.5 dl vatten.

Problemet är att det komme rupp igen efter max en kvart. Vet inte varför bara… någon som haft något liknande problem?

Tycker inte att den är så jättegod men sååå äcklig är den inte heller. Eftersom jag inte ska dricka mjölk så måste jag ju dricka något i alla fall. (Har svårt för vatten)

"You just have to belive…"

Axol
0

Jag kan tipsa om hemmagjord iste (Liptons yellow label) med frusna lingon i. Sötningsmedel efter behag. Du ska inte äta sådant du mår dåligt av, ingen mening med det alls!

Äggmjölken fungerar bara som milkshake för mig, alltså låter jag den fungera så. Men, jag dricker mycket vatten…

flikkan77
0

Men äggmjölken är ju rätt god, bara min mage som tycker annorlunda… Vilket dilemma!Flört

Vilket sötningsmedel får jag använda numera? Har hört talas om stevia men finns det något annat också?

Axol
0

Får och får, jag använder vad jag har. Men, jag vet många här som rekommenderar Stevia. Jag triggas inte igång av de "vanliga" i alla fall och det är huvudsaken för mig.

Caena
0

gjorde iordning en mugg äggmjölk till lunch idag, höll mig rätt ok på den.
skulle visa min mamma vad äggmjölken var, det var faktiskt inte helt äckligt sa hon..
Min hund däremot han vill inte sluta slicka muggen !!!!(nu 3½ timmar senare då han fick smak på den)

sorre
0

Helt ok jag som var osäker på och tror jag får för lite fett i min mat tänker ta en sådan här per dag!! Får se om min vikt nedg börjar få fart nu då hihi

magma
0

332: Prova med lite mindre fett kanske? En del mår illa av mycket fett, speciellt om man får i sig det fort och om man inte ätit LCHF så länge. Själv mår jag hemskt illa av cocosfett ,om jag äter det på kvällen. Om du drar ned på fettet till en nivå där du får i dig drycken utan att det kommer upp igen, så kan du öka på gradvis lite i taget tills du hittar en bra fettnivå:)

I originalreceptet så tror jag det är ca 30 gram smör/3 dl vatten. Du skulle kunna prova 1 ägg+1 äggula, 30 gram smör och 2-3 dl vatten (och valfri smaksättning)

flikkan77
0

Tack för tipset! Ska testa att minska lite på fettet i den.

sorre
0

Hej jag klarar mig lätt i 4-5 timmar på en sådan mugg hihi så nu vill jag ha det till frukost och lunch och så får det bli!! Tar en före prommis på morgonen och en när jag blir hungrig igen!! Kalle bra men vad säger sss om ägg mjölken någon som vet?

Wislawa
0

Är det någon som testat att göra sås på äggmjölk (grundceptetet alltså, utan stevia o sånt) i stället för grädde? Eller kanske byta ut en del av grädden? Är nyfiken på resultatet i så fall!

missaz
0

Oh himmel så gott!!!!!! Har ju läst om denna äggmjölk hur länge som hellst nu men tyckt att det låter… nja… Inget vidare!

SÅ FEL man kan ha! MUMS!!!! Skrattande

PernillaS
0

Denna va super MUMS ska sprida detta vidare till mina vänner

Min nya frukost ska se om jag kan få mina barn att dricka den som typ oboyCool

greensis
0

#343 Äggmjölkschoklad till barnen heter "mammas specialchoklad" i vår familj och går åt som bara den. Jag tar lite (sockrat) färdigt pulver, fyller på med kakao och lite vaniljpulver och rör ned i het äggmjölk. Eventuellt vispad grädde ovanpå…Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!

PernillaS
0

Låter smarrigt det ska jag prova idag Klara min 6 åring brukar gilla sånna här saker hon älskar äggmuffinsen

Raring
0

Det slog mig att äggmjölk ju i allra högsta grad är vegetariskt… så jag gjorde en omgång och petar upp på bloggen.

Länk

mrsAngel
0

Halloj! Ytterligare en skeptiker har provat för att komma undan mjölken i kaffe och te. Blev mycket förvånad-luktade varm mjölk när jag precis gjorde den (upphettad mjölk-inte jolmig kvarglömd rumstermpererad sådan) och smaken i thekoppen var helt lik mjölk! Men en nackdel är hur det ser ut i koppen, som om man hällt i gammal´mjölk. Kan man utesluta smöret eller funkar det inte alls då?

Gjorde en variant av cocospannkakor förut (grundreceptet 2 ägg, 1 dl kokos och 1 dl grädde), tog äggmjölken istället för grädden och mixade alla ingredienser i mixern nån minut. Tanken var att mala kokosen till mjöl på detta vis för det funkade inte vare sig med stavmixer eller ensamt i mixern. Resultatet blev dock något för fluffigt för att ens kunna tänka tanken att steka detta till något med fast konsistens. Hällde i knappt en matsked fiberhusk, lät det stå en 10 minuter och kunde sedan steka supergoda plättar som höll i hop som vilken pannkakssmet som helst. Kontentan av mitt långa utlägg är att det funkar som ersättning för grädde i smeten, vilket ni kanske redan vissste ändå.. men jag blev så glad så jag var tvungen att tala om detta!

D-ribose
0

Fyfan gjorde den där drinken med ägg, smör och kokosfett. Tror jag inte druckit något vidrigare.Tungan utekokosfett är verkligen inte nåt för mig. huuuva

blodtopp
0

Nu har jag gjort ett försök igen. Faktiskt =) När jag provade i februari hade jag bara ätit så här i en månad, så jag tänkte nu att min smakkänsla har ändrats sen dess. Och ja, det har den faktiskt =)

Inte för att jag tyckte det var jättegott, men det var inte på långa vägar lite vidrigt som jag tyckte för 10 månader sen. Hade i kardemumma i och visst, det påminde lite om degvätska fast utan jäst, men det var drickbart. Och jag kommer göra det igen, med osaltat smör nästa gång. För det var saltsmaken som gjorde att smaklökarna drog ihop sig lite.

Så nu ska här testas olika kryddningar, för jag känner att äggmjölken kommer att hjälpa mig med vikten som just nu inte är som jag vill…

Caena
0

nu är tråden jättetjätte trög. kan inte ens läsa i realtid vad jag srkiver.

gjorde en sats nu på morgonen. gott!pepparkakskryddor extra kanel och kardemumma. precis vad min icke hungriga kropp behöver.

Dicken
0

Äggkaffe/latte

Jag har druckit en variant av äggmjölk/kaffe som frukost i ett par veckor.

Tar 1,5 dl nybryggt kaffe, 0,5 dl vatten och häller i en kastrull med en klick smör och en klick cocosfett (totalt 20-30g fett). Kokar upp. Slår i vätskan i mixern och har i ett helt ägg och en gula. Lite kanel, kardemumma eller vaniljpulver efter humör. - Brrrrrrrrrrrr! Klart!
Kanongod latte som håller en på benen till lunch!

CarinMarie
0

Dicken

Använder du kokosfett från hälsobutik?

CarinMarie
0

Hur skall konsistensen bli? Som mjölk eller krämigare?

Aniara4
0

Nu har jag äntligen vågat testa (efter att vi köpte en stavmixer för ett par veckor sen), och det var ju inte så äckligt. Tungan ute

En sak bara, det kanske mer är en fråga om stavmixern än om äggmjölken, eftersom jag är ovan vid båda, men när jag kör min äggmjölk i den tillhörande bägaren sugen mixern fast vid botten på en gång. Är det normalt?

magma
0

Jag brukar luta lite på min.

Aniara4
0

Men jag har svårt att hålla emot för att suget blir så starkt! Och nu pratar jag alltså inte om mitt eget sötsug utan om mixersuget Skrattande

magma
0

*haha* Men stäng av den lite då och luta, sedan kör du du igång den igen:)

Dicken
0

CarinMarie: Jag kör silverpaketet köpt på ICA. Men har du ett bättre cocosfett så använd det - tror inte att det märks någon skillnad.

Konsistensen blir lite "gräddigare" än mjölk. Det går säkert att mixtra med mängderna av ägg/kaffe/fett för att få det som man vill. Det är ju ägget som ger själva konsistensen…

[Norum]
0

Visst kunde man byta ut en måltid mot gräddmjölken? Det är så länge sen jag drack denna så jag har faktiskt glömt bort den… Skäms

Ankie
0

Jag är ny på denna kost, men jag blir lite förvirrad när jag läser denna tråd. Jag trodde att man hellre skulle ha i grädde i kaffe än mjölk. Men som jag fattar denna tråd så bör man inte ha grädde i kaffet. Kan någon förtydliga? Obestämd

magma
0

Det beror på hur mycket kolhydrater man äter varje dag- om man äter 5-10 gram/dag så är gräddens 3 gram/100 gram kanske för mycket.

Aniara4
0

Nu gjorde jag en sats på 3dl vatten, 50g smör, 2 ägg + en äggula och lite vaniljpulver. Jag kokar upp vattnet i en kastrull så att smöret kan smälta med, och sen häller jag över det kokande och inte bara kokhett. Den här gången tog jag undan nån dl till kaffet om en stund, sen mixade jag ner några frysta hallon. Det blev supergott, men jag tror det blir ännu godare kallt. Det blir liksom lite kortslutning i smakhjärnan med varm milkshake!

Och jag har kommit på lösningen på sugproblemet. Min mixerstav har ju två knappar. Tar man den lägre hastigheten blir den inte lika urstark! Dessutom är det nog egentligen inget problem, den mixar ju som den ska även om det suger fast så hårt att man kan lyfta bägaren med staven samtidigt som man kör (den snurrar bara lite långsamt). När jag lyckades lyfta upp staven lite skvätte det ändå bara. Jag antar att det helt enkelt ska vara så, det är bara jag som inte ägt någon dylik tingest förut!

Aniara4
0

Den här tål att puttas upp.

andreas0
0

Jag har funderat lite. Ingredientserna för äggmjölk är ju samma som ingredientserna för bearnaise-sås, andra proportioner bara. Det fattas bara kryddorna.

Hur skulle det bli om man gjorde äggmjölk med dom vanliga bearnaise-kryddorna som kryddsättning? Drickbar bearnaise? Någon som vågar testa? Tungan ute

Bookjones
0

AndreasO… Du kan ju testa! LMK hur det smakade Guld i mun

bouncer
0

Jag gillar lchf. Men det är inte gott med grädde eller smör mm. Jag nyttjar det för att det gör gott dit det kommer…

diondra
0

Vad gör ni med vitan som blir över när ni gör äggmjölken? Slänger ni den eller använder till något annat?

birma
0

Provat äggmjölk i kaffe ett flertal ggr. Lite besviken att det inte går ihop. Blir vass smak, svår att svälja ner. Särskilt om äggvitan utesluts. Envisats lite att bli vän med smaken. Istället den lena varianten med grädde (ngn gång mjölk) ger bra smak. Däremot ok dricka äggmjölken som den är. Men i kaffe går det inte ihop sig.

Enstaka ggr slängt, i de fall jag haft äggmjölk utan äggvita i. Men tycker det känns fel att slänga. Istället blandat vitan med mald mandel och gräddat i mikron till ett platt bröd (till kaffet).

B-Maria
0

Blir inte klok på detta med äggmjölk och varför! På en del ställen om LCHF så ska man ju ta riktig grädde för att vi ska äta fett och sen mixas det till äggmjölk för att vi ska slippa grädden. Jag får inte ihop det. Kan någon förklara för en novis så jag vet om jag ska köpa vispgrädde istället för mellangrädde och/eller varför jag ska mixa äggmjölk?

Lev i nuet.

andreas0
1

#369, För en del personer så stoppar mjölkprodukter (smör undantaget) viktminskning. Detta har inget med fettet att göra, utan beror på mjölksockret (laktos) som finns i t.ex. grädde. För dom här personerna så kan t.ex. äggmjölk vara ett alternativ. Även mjölkproteinet kan vara ett problem för dom som är riktigt känsliga, eftersom det har en mer insulinhöjande effekt än dom flesta andra proteiner.

Om man inte tillhör dom som är så känsliga så är det ju synd att utesluta grädde. Så testa riktig grädde först, och se hur det går för dig. Eftersom du är ny i kosten så rekommenderar jag dig att vänta minst ett par månader innan du gör en utvärdering för att se hur det går för dig, och om du eventuellt vill ändra något.

Dom allra flesta klarar riktig grädde utan problem, men det är ju förstårs dom som har problem som skriver mest, och därför det man hör mest om. Vi hade en omröstning för ett tag sen, och svarade dom flesta att dom klarade mjölkprodukter som t.ex. grädde. Du kan hitta tråden med omröstningen om du letar.

Är du inte ute efter viktminskning utan äter lchf av andra anledningar så finns det inte heller någon anledning att utesluta grädde.

Sedan dricker en del äggmjölk för att dom tycker att det är gott helt enkelt, eller som en enkel måltidsersättning när dom har bråttom och inte hiner laga mat. Alla har det inte som ersättare till grädde.

"Mellangrädde" (aldrig hört det ordet förut) ska man inte köpa, utan ska man ha grädde så ska det vara det riktiga. Ju högre fetthalt desto bättre, eftersom ju högre fetthalt desto mindre mjölksocker är det.

Äggmjölk har minst lika mycket fett i sig som grädde har, det har inget alls med fetthalten att göra att man vill ha äggmjölk.

B-Maria
0

Andreas! Tack för ett snabbt svar, nu förstår jag bättre.

Javisst är jag ny med denna kost. Först och främst så vill jag minska ner på insulinet utan att värdena skjuter i höjden, MEN eftersom samma insulin har gjort att jag gått upp rejält i vikt så vill jag naturligtvis också få viktminskning som bonus. Men jag tar också mediciner (4 sorter) för högt Blodtryck för att hålla det i schack, (plus några andra mediciner) vilket väldigt behändigt stoppar upp viktminskning. 2006 började jag med GI och åt i Rivstart 6-8 månader, gick visserligen ner i vikt men inte alls så mycket som jag borde gjort. Det hade i alla fall det goda med sig att jag då kunde sluta med Metformintabletterna. Men förra våren hade jag så höga värden att dr satte in insulin. Startade med 6 E morgon och kväll av mixinsulin men efter några månader var jag uppe i 54 E på kvällen och 48 E på morgonen samt att i januari i år fick jag också börja med snabbinsulin till lunchen, (upp till 12 E).

Jag tröttnade förståss och försöker nu med LCHF trots att mitt vårdteam "inte tror på det där". Ja det var GI-kost men jag kan tänka mig vad dom tycker om denna kosthållning, har inte vågat berätta det ännu.

Slut på romanen för ikväll, / B-Maria

PS Mellangrädde är Keldas tjockaste grädde som jag trodde skulle vara bättre än äkta vispgrädde DS

Lev i nuet.

Raring
0

Testade ett recept från tillbakalutat

kokosäggmjölk.

Smaskens!

skalmanmia
0

HEJ HOPP!

jag ska testa detta, försöker få ner mejeriprodukter :-)

Ruska
0

Nej, blir inte sams med äggmjölken! Synd, för den mättar och tar bort sötsuget. Jag provade med 2 ägg och 1 äggula som jag vispade till skummig konsistens och blandade med ca 25-30 gram smör som fått smälta i kokande vatten, ca 2-3 dl. Skummigt och trevligt men smakade mest salt.

Då blandade jag i lite kakao, kanel och kardemumma och usch, det smakade ännu värre (jag vill inte ha sötningsmedel av något slag).

Äggmjölken som blev kvar bättrade jag på med 2 äggulor som jag vispade ner direkt i drycken. Smakade fortfarande mest fett och salt och rå äggula, förstås. Tvingade i mej lite i alla fall för att få mättnadskänslan.

Ska ta det sista som är kvar till frukost imorron och se om det gottat till sej över natten *inte troligt*. Verkar inte vara min grej, detta!

Maja2
0

smakade salt? Använder du extrasaltat smör eller?

Ruska
0

Nej, normalsaltat. Jag gillar smör, det är inte det, men resultatet av ägg-smör-vatten kan knappast liknas vid mjölk eller grädde eller nån annan mejeriproduktObestämd Skit oxå, för drycken ger rejäl mättnad! Gör jag nåt galet? Ska det vispas i nån viss ordning eller särskild tid eller så? Det här vaniljpulvret, ekologiska, som det talas om, är det kolhydrater i det? Kanske kan smaka lite mer gottigt med vanilj i.

Men jag har bara vanligt vaniljsocker och vill inte använda det pga sockret. Är en kolhydratknarkare av stora mått! Går igång på väldigt lite, tyvärr… Att jag testade äggmjölken igår igen berodde på att jag var borta på fika och åt en ruta mörk choklad och vips! Suget var där igen!!! Det försvinner ju med den äckliga äggmjölken.

Maja2
0

ahaa… ja jag använder ju vaniljpulver i…..  jag förstår att det kanske smakar lite mindre gott utan… och att du vill undvika vaniljsocker. … det hjälper inte att vispa i nån särskild ordning tyvärr… men kanske blir bättre om du tillsätter extra äggulor?

Karisannelie
0

Provade denna ikväll efter varit skeptisk ett tag.

Men åh vilken bra grej!

Nu gjorde jag med vaniljpulver och kanel. Ska prova lite andra smaksättningar sen också. Känns ju som milkshake nästan! :-D

Ruska
0

Sista försöket, och det blev GOTT!!! Tog mer kokosfett än smör, och så hade jag eko-vanilj i den här gången, och liiite krossad kardemumma.

Recept:

Ca 30 g kokosfett, ca 20 g smör smältes i kastrull. Tillsätt 2 äggulor, vispa. I med 2 äggvitor, häll i ca 2 dl kokande vatten ur vattenkokaren medan du vispar. I med vaniljpulver och lite krossad kardemumma. Drick genast eller låt svalna.

Malusen
0

#3 använd googles översättningstjänst funkar mycket braGlad

Anmaja
0

# 379 - Två ägg… varför dela dem, blir det bättre att ta gulor och vitor för sig?

Bara undrar, jag har sett recept skrivna så förr och har undrat då också.

/Nalle Puh

Ruska
0

Jag separerade gulorna och vitorna för att äggen var kylskåpskalla. Då kunde jag blanda gulorna i det smälta fettet och få upp temperaturen innan jag tillsatte vitorna och det kokande vattnet. Blir det för kallt smakar blandningen rått ägg *blä*.

Anmaja
0

Ahaaa, jag tackar för svaret. Något jag inte tänkt på, men så är det förstås.

/Nalle Puh

liselotta
0

tack för denna underbara tråd! detta kanske räddar mig och min viktminskning, hoppas jag. jag skall prova att utesluta mejerier och äggmjölk kan jag ju ersätta grädden med.

forumet öppnar nya världar varenda gång jag är inne här.

Raring
0

Äggmjölk á la varm choklad

20-30 g smör
2 tsk kakao
ev 2-3 krm vaniljpulver eller sötning om man känner för det
1-2 ägg
c:a 3 dl kokande vatten

soderen
0

Provade för första gången.

Smakade av det hela med en gång då det fortfarande var varmt. Nog smakade det mest vattenblask, så jag tog ytterligare en tsk kakao. Smaken blev något bättre. Tyvärr hade jag inte tid att dricka medans det hela var varmt. Men det var bara bra för det verkade som det hela hade "gottat till sig" när det kallnat (rumstempererat).

Detta kommer jag att göra vid flera tillfällen!

Gott med lite chokladdryck lite då och då.

Skall göra en laddning till frukost för att se hur länge jag håller mig mätt på det. Skulle det funka så får jag ju en enkelt och relativt billig frukost!

Tack alla ni som inspirerat mig att prova.

lil-sis
0

2 ägg, 3 gulor, 100g smör, 2ml vaniljpulver, 5dl kokande vatten.

Och det är ju gott Förvånad Har inte provat i te än, väntar på att vattnet ska koka upp.

Smakar lite salt så jag ska införskaffa osaltat smör men det var inte äckligt på något vis.

Wow Skrattande

Ann57
0

Jag är nybörjare här. Har ätit LCHFsedan början på maj 09. Just nu bekantar jag mig med detta forum och letar tips och recept. Detta har ju funnits med ett tag och hela tiden läser nya människor detta och blir mer eller mindre lyriska. Hoppas det känns skönt för dig Bookjone att kunnat glädja så många människor. Jag skall testa jag med.

En kvart senare. Detta var suveränt GOTT. Skall testa att göra Panna Cotta på detta till midsommar med hallon. Tack Bookjone som introducerade detta.

lil-sis
0

Nu har jag ändrat lite.

3 ägg, 4 gulor, 100g osaltat smör, 2ml vaniljpulver, 5dl kokande vatten.

Blev mkt bättre, separerar inte så mkt heller :)

Har även köpt hem cocosfett, ska prova med det nästa omgång.

Mitt räcker till te i två dagar.

mamminini
0

Nu har jag också testat och jag måste säga…..WOW…..äntligen kan jag dricka kaffelatte igen……detta är något jag har haft abstinens avFlört

Så här blandade jag:

1 ägg, 2 gulor, 30g osaltat smör (rumstempererat), 1 krm kardemumma och 3 dl kokande vatten.

Jag älskar nämligen kardemummamjölk i kaffet…tror det är Arla som gör en sådan.

[Pennylane1]
1

Jeeezes! Best gratäng ever!! Hade slut på grädde och ville ha gratäng  Stekte lök bacon och champinjoner. La det samt broccoli och blomkål (fryst) i en form, gjorde en sats äggmjölk som jag kryddade på. La ostskivor över gojset i formen och slog på äggmjölken. Gräddade som vanligt. Och mamma mia vad bra det blev!  Gjorde den i går och åt resterna i dag och den var ÄNU godare idag!

birma
0

Äggmjölksgrädden var bara EN av alla de lärdomar man fick till sig när man körde lchf under sitt ettårsförsök med hjälp av detta KiF-forum. Även om man inte är så mycket till lchf:are längre, så äggmjölksreceptet hade jag nytta av idag när jag var lat och inte iddes gå till affären. Både grädde och mjölk var helt slut här hemma. Dock fanns här smör och ägg. Äggmjölken blev räddningen i eftermiddagens kaffetår. Helt ok, eller till och med lite mer än så. Mättande också.

liselotta
0

kardemumma eller kakaopulver är min favvo

liian
0

jag har bara en fråga, varför ska inte få i er grädde längre?

blir det för mycket kcal? går ni upp i vikt?/minskar ni inte?

JAUS
0

#394 Grädde innehåller mjölkprotein och några kolhydrater.

Aniara4
0

Det kommer ständigt nya frågor om äggmjölk, så jag puttar upp Äggmjölkstråden med stort Ä!

sepersl
0

Tack Aniara - denna tråd har jag missat!

[annalinnea]
0

Jag har inget rent vatten i min äggmjölk utan mixar direkt med kaffe.. Lite vaniljpulver och sukrin blev det idag, jag är sjuk och har ont i käken så ägglatte deluxe kändes okej. Annars har jag vant mig vid att inte dricka näring, utan äta den istället, så jag brukar inte köra äggmjölk så ofta..

Jag använde alltid min lilla mjölkvisp till äggmjölk förr, direkt i ett högt glas, men vispen har lagt av, dumt.

elinmarkusson
0

Jag gör äggmjölken efter ett recept jag hittade på Moniques blogg. Få se jag tar 2 ägg, 50 g smör och 3 dl kokande vatten. Inget sötningsmedel använder, tycker inte det behövs.

Men ibland tar jag 1 extra äggula och 1 dl vatten till. Blir underbart gott. Brukar krydda med kanel och ingefära oftast.

Dock använder jag grädde i kaffet emellanåt, kan inte låta bli. Nam nam!

Vappu
0

Sitter vid datorn med min kaffemugg med mycket grädde i ! Har förundrats över hur den här tråden om äggmjölk som startade strax i början av 2008 har kunnat engagera och finns kvar ännu sista dagarna i april 2010 !

Och jag blir nummer 400 !   Vartenda inlägg har jag inte läst men nog så att även jag fått svar på olika undringar, tex om grädde inte är bra ?, vad stevia är osv ?

Jag mår inte dåligt av grädde, vill inte gå ner i vikt, Har ändå minskat ca 3-4 kg, så kanske grädden är bra för mig då ?  

Ska nog ändå pröva äggmjölken, som så många lovordar och orkar kommentera  och förklara i det oändliga . Stevia behöver jag inte, läste att det är sötningsmedel. Jag har för högt blodsocker, men ifråga om mat så har jag alltid tyckt mera om syrligt än om sött .

Kan grädden inverka menligt på blodsockret? Rätt mycket kolhydrater i fil och mjölk som jag nog använder.

Har ätit enl lchf i 4 månader nu.  Huu så mycket grädde och ägg jag konsumerat under den tiden!  Men jag mår nog bra, Skrattande

Får se vid nästa kontroll ifall jag ytterligare bör skärpa dieten.

Magica1970
0

#400 Mår du bra av grädde och vikten håller sig där du vill ha den så finns det ingen anledning att sluta. Äggmjölk är ett alternativ för den som vill gå ner, men står still. Eller den som går upp av mejeriprodukter, men ändå vill ha sin dagliga latte :)

Vappu
0

Tack Magica 197C !  Det är nog huvudsaken för mig att få blodsockervärdena i skick.  Väger 62 kg, 171 cm lång

Vappu
0

En dum fråga kanske…. finns det något annat sätt att komma fram till trådens senaste inlägg än att scrolla neråt genom alla fyrahundra ?Förvånad

Adur
0

Äggmjölk är även en perfekt måltidsersättning när man har bråttom. Jag mår bra på grädde och förbrukar massor, men äggmjölken mättar ju så mycket bättre.

Vappu
0

Adur, det är ett bra skäl. Jag ska nog riktigt snart testa det. Ägg, smör och vatten + litet kryddor om man vill, det finns ju sgs alltid att ta till.

Jag har inget obehag för att äta smör eller ägg heller. Under kallare kvällar i vinter och vår har jag ibland druckit hett vatten med kokosfett i. Coconut virgin oil (biona organic) riktigt gott tycker jag. Också använt det i kaffe.  Kokosfett i "silverpapper" har jag inte använt, så jag vet inte vad jag skulle tycka om det.   För min del blir det nog smör i äggmjölken !

trikz
0

# 3 gogel har en tjenst som automatiskt översätter från engelska till svenska Glad

Vappu
0

Från finska till svenska brukar det var mycket dåliga översättningar.

Maggan71
0

För ungefär ett år sedan testade jag att göra äggmjölk, men tyckte att det smakade blaj!

Nu har jag läst denna fantastiska tråd och tänker ge äggmjölken en ny chans! Visserligen har gräddmjölken i kaffet inte påverkat min vikt negativt, men varför inte dra ner ytterligare på kolisarna om man kan? Flört

Ska testa i kväll att göra något gottigt med kakao att smutta på ute på balkongen…

I morgon bitti får det bli "vanlig" äggmjölk till kaffet.

Tack för alla härliga tips!!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

artch
0

Gjorde en fuskvariant. Skummade upp ägget med mjölkskummaren och la sen dit kokosfett och hällde sen på kaffet och fortsatte skumma. Smakade lite som pås-Cappucino. Ska köpa smör idag och ta det i också. Men det blev helt okejSkrattande

Finns det nån variant för äggallergiker? Har inte läst på proteinpulver vad de innehåller.

siran
0

många bra tips!

[Pennylane1]
0

oooh I'm in heaven!! Hade några påsar saffran kvar sen julen och hävde i lite i min kvällsäggmjölk, liite sukrin också… hjälp mig så gott!!!

5268630
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nähä minsann nu har jag tänkt göra detta länge men inte blivit av, men nu har jag läst färdigt (bara läst hälften) nu blir det banne mig äggmjölk här också :P .

magma
0

Kul att den allra första äggmjölkstråden dykt upp igen! Glad

froglet
0

Jag blir hungrig!

magma
0

Hungrig? Av vad, äggmjölken? Eller av att läsa om den?

dei8431
0

Hejsan! Provar att se om denna tråd lever. Jag är ny på iFokus men gått ner 12 kg med lchf innan. Nu har jag blivit frälst av denna gudomliga äggmjölk och vill nära leva på den. Den är ju så mättande och lyxigt god. Problemet för mig är att jag går upp i vikt. Senaste veckan har vågen pekat upp 3 kilo. Gråter Jag som anser att den är nyttig och helt kanon, men något måste ju vara galet??? Någon som har varit med om det? Det verkar som att alla går ner istället…..

dei8431
0

Bara kom och tänka på en sak, alla drinkar är ju som bekant bannlysta. Skulle det tänkas gå göra en "orgasm" på äggmjölk?? Orgasm är ju en mjölkdrink som är kanongod… Någon som vill testa?

[Pennylane1]
0

du själv kanske, Flört och meddela resultatet här!

[Pennylane1]
0

hahaha gjorde just en laddning vaniljlatte…  den smakade så tunt och kontstigt tyckte jag, la i lite mer smör men … näää tunt var ordet! SÅ kom jag på vad det var! Jag hade ju glömt äggen! I med två ägg och mixa igen… så där ja! MUMS FILLIBABBA precis som vanligt!

magma
0

Tråden har blivit läst 14 277 gånger… Helt otroligt!

#419: SkrattandeFlört

MillisB
0

Och den förtjänar att läsas om och om igen… Flört

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

veran
0

Hej!

Har nu plöjt alla kommentarer för jag blev så oerhört nyfiken på denna dryck. Jag har nyss startat med lchf och har varit lite för förtjust i grädde tror jag, eftersom jag inte gått ner utan upp i vikt. Blev lycklig när det verkar som om det finns alternativ till grädden (i mitt fall grädde med kaffe i m.m). Ska genast börja experimentera mig fram till en dryck i min smak. Några frågor undringar dock: Smält eller fast smör? Latmasken säger fast. Göra eget osaltat smör? Hur? Vispa grädde eller är ghee detsamma? Hur länge ska drycken mixas?

lillblixten
0

Har nu plöjt igenom heeela den långa tråden…

…med en liten paus halvvägs för att testa äggmjölken =)

Helt okej resultat, och ska definitivt fortsätta prova mig fram med olika smaker och mängd ägg/smör/vatten.

Joko
0

Jag drack äggmjölken igår, första gången efter 1,5 år, gott blev det! Till och med min kompis som inte går lchf tyckte att det smakade helt ok och begärde MER. 

Jag gjorde två portioner så här:

4 ägg

ca 80 g kokosfett

5 dl vatten

Smaksatte med lite vaniljpulver från vaniljstånget (var köper man vaniljPULVER, kan inte hitta något sådant i butiker…) och kakao. 

Smällde fettet, la i egget och vispade först med gaffeln, sedan hällde jag i kokande vatten från vatten kanna.
Det blev gott, men jag kunde ändå se små bitar av äggvita, alltså äggvitan som.. jag tror det heter koagulerade. Hur ska man göra, så att det inte händer?

Det blir en äggmjölk snart igen, mums :)

Ewa N
0

Jag vet inte hur andra gör men jag har ett busenkelt och supergott  recept på äggmjölk
1 ägg
1 rejäl klick smör (ej smält)
1dl  kokande vatten
lägg ägget i en bunke lägg smörklicken på och häll  över vattnet samtidigt som du vispar rejält. jag använder stavmixer. Det blir en len och väldigt gräddlik konsistens. Det är bara att dubbla tredublla eller 5 dubbla satsen om man vill. Jag gör en rejäl sats varje morgon som jag har i kylen under dagen. Använder den i kaffe och dricker som den är om jag blir sugen. Om man vill kan man smaksätta den, jag köper vaniljpulver på hälsokraft men jag tror ica har.

Sweli
0

Idag för första gången gjorde jag äggmjölk Skrattande

ägg, kokosfett med smak av kokos, sukrin, vaniljpulver och lite murskottnöt.

Det blev enormt god, hade det i rooibos te och det blev så god att jag drack en hel liter!

Nu har jag hittat en ny favorit Tungan ute

Tack alla som har bidragit till denna skapelse!

Seglarina
0

Underbart att tråden dök upp just som jag insett att jag nu MÅSTE sluta med grädde och kaffet(en liten svätt om dagen) får hänga med etta tag till. Klarar inte kaffe utan mjölk/grådde. I morgon ska jag göra äggmjölk!

[Pennylane1]
1

# 424 koagulerar gör det om man inte mixar ordentligt när vattnet kommer i, röra med gaffel räcker INTE. VIspa kraftigt eller använd stavmixer eller annan mixer, jag använder en  magic bullet.

Vaniljpulver finns i nästan alla mataffärer tycker jag: små bruna kartonger md en liten glasburk i, finns vid övrig vanilj.

Sweli
0

35 kr såg jag att de hade på Coop. Liten brun kartong förpackning som Pennylane skriver.

Seglarina
1

Premiär med äggmjölk i kaffet.

Det är inget annat än ett mirakel! Jag är frälst. Cool

Jag kan nu få min lilla espresso på eftermiddagen utan att använda mejerierna som jag starkt misstänker är det som gör att min vikt inte minskar.

Har någon kollat hur länge det håller sig i kylskåp? Alla ingående ingredienser har ju relativt lång hållbarhet, men det kanske händer något när dom blandas.

Tettan
0

#430 Det kommer jag aldrig att få reda på, äggmjölken går åt alldeles för snabbt…

Ewa N
0

Jag gör en sats  på 3- 5 ägg varje morgon och den försvinner under dagen, så jag vet inte hur länge den håller men vore roligt  att veta.  Ska göra ett test i morgon, ställa en skvätt i kylen och kolla varje dag hur den blir, återkommer med resultatet när jag vet.

Seglarina
0

Så driftigt Ewa N! Spännande.

Sweli
0

#424 skrivetav Joko

Använd elektrisk visp eller en mixer medan du häller den kokande vatten, då blir det slät och fin. Skrattande

Emea67
0

Jag gör en större sats och det håller 2-3 dagar iaf sen har den tagit slut hemma hos mig, använder till teet och kaffet Glad

Sweli
0

Min har hållit 4 dagar tills idag. Nu är det slut

Gjorde choklad drink och använder till te och kaffe.

Joko
0

Jag blir bättre och bättre på att göra äggmjölk. Min icke-LCHF pojkvän gillar äggmjölk också! Men jag har nu som vana att använda en sil.

Jojo55
0

Phu! Nu har jag (som är dyslektiker) läst (eller skummat kanske) igenom HELA denna långa tråd och kopierat alla olika recept för att sedan kunna väja. Nu undrar jag bara en sak. Om man vill byta kokosolja mot smör, använder man då samma mängd, är 50g kokos=50g smör i det här sammanhanget?

Tettan
0

Ja, åtminstone i min värld!

[Pennylane1]
0

tja jag mäter ju inte, höftar bara så alla sätt är bra, ibland tar jag mer fett när jag vet att det är längre till lunch och ibland mindre så det är ju inget exakt recept över huvudtaget, i går när jag inget smör hade höftade jag till kokosfettet… det blir som det blir helt enkelt Flört

Sweli
0

#438 skrivetav Jojo55

Så gör jag. Samma mängd kokosfett som smör och det fungerar bra.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.