Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 12518 ggr
greensis
0

En fråga till alla barlejon :)

Jag har spridit foldrar och entusiasm på jobbet och i bekanskapskretsen. Nu fick jag en fråga vad man får dricka i baren, förutom vin och ren alkohol. Frågan var formulerad ungefär: om man nu bara kommer att tåla en eller två, vad ska man då välja som är gott som inte sabbar för mycket?

Själv hänger jag inte i baren sedan många år så min fantasi var lite begränsad. Har någon annan här tips på vad kollegorna kan fråga efter nästa gång de gör stan osäker?

Fabricati diem, pvnc!

Blenda01
0

I 1dl tomatjuice är det 2,7kolh. Jag skulle nog kunna tänka mig en Bloody Mary!
Även en väldigt dry Dry Martini borde funka.

Matmamma
0

En Mojito utan socker. Det är krossade myntablad, färsk lime, rom, is och mineralvatten.

parisjetaime
0

Åh dessa tips tar även jag till mig!
Utekväll ikväll!

(Men usch vad det regnar. Röd tunna kappa eller skinnjacka? Hjälp! HELT OT! jag vet!)

Pasi
0

Vodka on the rocksSkrattande

parisjetaime
0

Usch vad det lät.. Starkt :P

greensis
0

Hur är det med margarita? Om jag minns rätt är det tequila, citron/limejuice, krossad is och salt på kanten.

Fabricati diem, pvnc!

honung
0

Vodka-ramlösa med mycket färsk lime beställer jag alltid! Fräsch, god, visserligen stark men det förhindrar att man dricker för snabbt - tål ju inte så mycket. Som variation, beställ någon smaksatt vodka, tex absolut ruby red (med ramlösa).

honung
0

Vill man lyxa till det funkar ett glas torr champagne utmärkt. Eller en stolle-bolle! ;)

parisjetaime
0

Åh, ikväll ska jag satsa på mousserande & tequila! (Tequila är väl kanske inte så bra dock…)

Pasi
1

#9 Nä, det smakar som riktigt dåligt hembränt!Flört

parisjetaime
0

Jag tycker om tequila Generad men min största last är nog det röda vinet. tyvärr.

Tilda-T
0

Det är väl inge fel på varken rött eller vitt vin

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

zanna81
0

Det finns en cider/alkoläsk som heter Xide bright Pomegranate Rubarbh, den innehåller 1,5g kolhydrat/100g så för en flaska blir det 5g kh. Betydligt bättre än en vanlig cider!Vet inte om den finns på så många krogar, men dit jag går ibland finns den. Nu innehåller den sukralos, men är man ute och dricker alkohol är det kanske inte det första man tänker på. Om man lever hela dan på kött och fett så kan man ju "unna" sej 4 st sådanatill kvällen! hihi

zanna81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den om nån är intresserad

Pasi
0

Riktig cider (OBS inte svensk alkoläsk som kallas cider) torde vara helt ok att dricka…är oftast riktigt torra.

Glennart
0

Absolut Vodka. Förvånad

Pasi
0

Glennart - Vi snackar drinkar och sånt, som t ex Absolut renat (50% av varje, borde väl kallas drink?)….vilket borde vara ok.Flört

greensis
0

Låter i och för sig drickbart (om tändvätska är drickbartSkrattande) men nu var vi ute efter drinkar som är snäppet alkoholsvagare, som jag kan föreslå i fikarummet till våra i-svängen-men-trevande-lchf:are.

Fabricati diem, pvnc!

Glennart
0

Fjöl av med en bäverhojt!

På tal om vodka fick jag en flaska av min bror när jag fyllde 18. Det gick ett par månader sedan snodde han den och drack upp själv. Ledsen

Smaksatt ramlösa med vodka går ju utmärkt.

Eken
0

Margarita:

3 delar tequila, 2 delar Cointrau, 1 del lime och krossad is och salt på glaskanten. Jag brukar ta mer lime och lite mindre cointrau.

GT på Gin och mineralvatten och Funlight Grape

zanna81
0

Hmm…undrar om man kan göra mjölk-drinkar hemma på äggmjölk?Räcka ut tungan

Royalwithcheese
0

Jag har tænkt ibland att en White Russian (hælften kahlua hælften vodka + grædde eller mjølk) utan den søta kahluan och med mycket grædde vore inte det något!? :D Vodka med grædde helt enkelt :P

Pasi
0

Man borde kunna tillåta sig att smakasätta med lite kahlua!?Räcka ut tungan

zanna81
0

Ja bara vodka och grädde blir nog ingen höjdare…urk

ullna
0

Jag dricker whisky och Ginger Ale och tolererar kolhydraterna i Ginger Alen.

Är det ngn som vet hur Irish Cream är sammansatt? Är inte det whisky och grädde?

zanna81
0

Sökte och fann att Irish cream är baserat på Whiskey, grädde och kaffe. Det kan man ju slänga ihop själv. Tack för tipset

Karin20
0

Strongbow! = Riktig cider

Irish coffee utan socker

Vodka raspberry med is 

Men ett glas vin är aldrig fel

//Karin

LillaEmma
0

Åh vilken bra tråd! Förvisso gillar jag rödvin men går oftast till öl ställen, där smakar rödvinet riktigt illa..

Lasselars
0

Single malt med lite vatten, behövs ingen annan drink! 

ok en till

Gin med groggvirke på 1/2 ingefärsdricka  och 1/2 kolsyrat vatten även kallad GTi

Cool

LottS
0

Vodka & lime. Fastmed riktig lime i mängder, det ska va surt och bittert med mycket is!

clajo
0

Föredrar vin och whiskey, men jag tycker även väldigt mycket om att dricka ren, iskall gin med en skvätt lime…Räcka ut tungan

Royalwithcheese
0

Gillar den hær tråden! Har jobbat som bartender så jag vet ju hur mycket goda drinkar som finns..

Jag har inte vågat gå ut sedan jag børjat med LCHF før jag vet att det hela skulle sluta med att jag bestællde sockerstinna drinkar. Men nu fick man ju lite tips! Speciellt Mojito, det ær en av mina favoriter, undra hur den ær utan socker.

Hur ska man annars førbereda sig føre och efter? Ladda med en massa fett? Och hur tusan gør man med den oerhørda fyllehungern?? Jag kan typ døda før lite pomme efter en utekvæll :P

greensis
0

#32 Jag var på julfest med jobbet på show+julbord+svirande på lokal. Höll mig lagom hela kvällen, åtminstone i jämförelse med vissa (*ähum*)men jag hade förberett kylskåpet, med lite brie, salami och annat som man kunde karva i sig på nattkröken.

Äta innan är förstås bra, och att man minns att man blir så rackarns billig i drift på lchf-kost.

Fabricati diem, pvnc!

kaisakavat
0

"Knosade" limeklyftor och vodka med krossad is är Supergott.

Vet inte vad drinken heter, men nåt med Capri….. tror jag… den är helt osötad i a f, men det kan nog finnas varianter.

aussiemia
0

Absolut vodka Curant med sockerfri svartvinbärsaft! En riktig höjdare som är jäsikens god med massa is!

aswedishsmorgasbord.com

stockankare
0

Den enda drinken värd namnet är long island icetea. Går säkert att byta ut coca-colan mot light, annars är det bara nårga droppar och resten sprit!

Royalwithcheese
0

#34 Det ær Caprinihia eller Caprinorska (osæker på stavning) som du tænker på. Caprinhia gørs på lime och en brasiliansk rom - och tyværr en del socker! Kan man ju be utan. Caprinoska citron och vodka plus socker dær med.. Mmm jag sitter hær och blir lite drinksugen! Længe sedan sen sist :)

#36 Det krævs en riktig bartender før att lyckas med long island kan jag sæga. Annars smakar den mest som den dær blandningen man brukade sno från førældrarnas barskåp nær man var 16, lite av varje så att sæga :P

Mizzi
0

Tequela med salt och citron  muuuums Flört

Royalwithcheese
0

Tequila nej fy fan jag førstår inte folk som kan dricka det? Tycker ni verkligen det ær gott, på riktigt? Jag får kvæljningar av bara lukten :P

Hellre ren vodka då, alla gånger :D

Pasi
0

#39 Varför tror du det krävs salt och citron!?Flört

margreto
0

Jag föreslår Spritzer om man vill dricka något svagare elller Dry Martini om man vill dricka ngt starkare.

Hur smakar en osötad Irish? Kan ju i och försig testa själv….Skrattande

sussie
0

Man ska inte lukta på tequila värsta finkelstanken, men en margatitha utan socker är super!!

[imba]
0

Spelar de egentligen någon roll va man dricker när man ändå "syndar" liksom…? Har inte riktigt förstått det här kanskeGenerad

greensis
0

#43 Det kanske inte spelar roll vad man häller i sig om man fuskar, syndar eller torskar ditFlört Men om man gör ett planerat, kontrollerat avsteg kan det ju räcka med ett litet.

Och tråden är baserad på en seriös fråga jag fick, från folk som är på väg in i lchf-tänket. Är det inte bättre att de funderar i våra banor och försöker anpassa sig om än lite och långsamt, än att stämpla allt annat än renlärig lchf som synd? Flört

Fabricati diem, pvnc!

copia
0

Irish utan socker går alldeles utmärkt, det har jag gjort flera gånger här hemma. Som kaffehalva med grädde…*s*

ullebull
0

Hmm. ta ett högt grogglas, i med en dl vodka, fyll glaset med krossad is sånär som på den sista cm där man slår i lite lemon, rör runt och njut, gott som sjutton och ni får roligt eller blir roliga Glad

kaisakavat
0

Det här är ju en KANON-TRÅD. Jag som ska ha fest på lördag. Tack för alla inspirerande tips!SkrattandeSkrattandeSkrattande

greensis
0

Borde det inte gå att göra pina colada på kokosgrädde, rom och typ 1-2tsk ren ananasjuice? Kanske spä ut juicen med isvatten?

Fabricati diem, pvnc!

ovkyhn
0

Här i skogen dricks det mest kaffehalva.

Royalwithcheese
0

# Pasi du ær så viiiis! :D

greensis
0

För att putta lite:

I påskhelgen provade jag hemblandat på vit rom, lightcider, is och citronskiva. Det blev lite sötare än jag gillar nu mer, men skinn och benfritt=fullt drickbartSkrattande

Fabricati diem, pvnc!

Fetrik-Snubbe
0

För att försvara tequila lite.

Det finns fem typer av tequila - silver och guld som är olagrade och reposado (som är fatlagrat i minst två månader) añejo (som är fatlagrad i minst 12 månader) och extra añejo (som är fatlagrad i minst 3 år). Tequila mixto guld innehåller syntetiska färg- och smakämnen

Tycker själv att endel resposado och alla anejo är helt ok som de är utan citron, kanske med en isbit.

Mimsivimsi
0

torrt vitt vin utspätt med lite ramlösa och is

parisjetaime
0

Usch, nej, jag tror inte det ska bli så mycket mer alkolhol för mig faktiskt. Inte på ett tag i alla fall. Ett glas vin här och där till helgen kanske men numer blir det mineralvatten och annat gott på krogen.

Elaichi
0

Allt som innehåller massa lime är gott, och inte så söta… om dom nu inte slänger i det i hemlighet.

Någon föreslog mojito, och om ni får chansen så pröva hallonmojito! Massa mosade hallon, mynta, lime o sprit…. Ah caramba!

Eller daquiri (stavning…), jag kan tänka mig de i endel fall slänger i socker, men är man hemma kan man ju mixa valfri fruset bär & sprit…

Lasselars
0

Underskatta in en OP Andersson med is Cool

Royalwithcheese
0

#55 HALLONmojito! Jag blir helt till mig hær framfør datorn :) Och det ær ju fredag idag också!! Party, party (eller kanske inte.. jobb kl 07:00 imorgon :P)

Jag måste också ge ett tips. Nær jag jobbade som bartender førra sommaren så fick vi gøra en "egen" drink, jag gjorde en som blev SUPERgod om jag får sæga det sjælv :P

Man muddlar (alltså typ mortlar) lime och jordgubbar (tillsammans med socker helst men okej då kan væl skippa de ;) Fyll upp med en masse krossad is.

Hæll i lagom med absolut vaniljvodka.

Røres. Mycket friskt. Hæll i en skvætt sprite eller mineralvatten om du har svårt før ren sprit sådær, det blir lite mer lættdrucket.

Namnet? Strawberry dreams, geeky jag vet :P

DaMum
0

En tolva bananlikör?

Orcinus
0

Nu går jag och blandar mig en gin/tonic med is och mycket lime före jag sätter fram räkorna.

Trevlig helg alla!

DaMum
0

Skål! Och tack för nästa…Flört 

Trevlig helg!

Marylina
0

En favorit redan innan LCHF-tiden är Baccardi Lemon med is. Den bör fortfarande fungera. Så gott!

greensis
0

Någon som minns hur sött cointreau är?

Fabricati diem, pvnc!

zpider
0

Bacardi Razz ( hallonrom ) med färska mosade hallon, lite färskpressad lime och mycket krossad is…mumms…Skrattande

Bacardi Razz och mineralvatten

Bacardi Apple och mineralvatten

greensis
0

I sommar ska jag experimentera med en LCHF-variant av Fageränget special - aurora&grappo, gärna med frysta jordgubbar i.

Det borde funka med Absolut currant, limejuice och mineralvatten, kanske med lite fryst svartvinbär i. Fast då får man inte den där fina gammalrosa färgenFundersam

Fabricati diem, pvnc!

beautifulthing
0

Åh vilken tur att jag hittade hit :P Har bävat för att gå ut med vännerna, jag blir för övrigt väldigt dålig en vecka efter en utekväll av allt socker i drinkarna, eller GT som är den enda jag dricker :S Har aldrig tänkt på att man kan beställa sockerfria drinkar :D Tycker alla är så sötsliskiga men tar man bort sockret borde de va jättegoda :)

I sommar ska jag exprimentera med Pisco Sour -socker, undrar hur de kommer bli… Kan man ha lite sötningsmedel i tro istället?

DrAnna
0

Eftersom vi upplever alla smaker starkare eller tydligare, fr allt socker, så går väl alla drikar bort? Eperimentera fram något nytt till sommaren någon!

[imba]
0

Blanda vodka hallon med ramlösa skogshallon plus lite mynta och massor med is- mycket läskandeCool

Tilda-T
0

Låter riktigt gott!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Orange
0

puttar upp en kul tråd!

men en fråga: är det inte socker i smaksatt vodka och rom? typ absolut vanilla, eller bacardi razz?

matsmurfen
0

Tack för alla bra tips!  Lite OT kanske, men min far har berättat om en gång i sin ungdom. Han drack ingen alkohol och var ute och dansade 6 kvällar i veckan. Den 7:e sov han…  Nåja, jobbarkompisarna skulle ta med honom ut och dricka honom under bordet. Han laddade med massor av ost och drack minst ett paket grädde. Å inte var det han som låg först under bordet…. det slutade med att han gick hem ensam… Men se, så lätt slapp han inte undan. Osten och grädden hade på något sätt fördröjt upptaget av alkoholen… På vägen hem började det snurra och han fick senare genomgå alla 7 havens stormar i sängen och har enligt utsago aldrig mått så illa och ångrat sig så mycket någon mer gång i livet…

Så, där ser man vad alkoholen kan ställa till med… Glad

Tacka vet jag ett vanligt hederligt glas med Vätter-vatten!

Puhlo
0

Jag rekommenderar Bacardi Razz på is. Det är så sabla gott att man blir sugen på det såhär på söndagkvisten..

Raring
0

Baileys coffee… det är visserligen socker i baileys men inte så mycket. Dessutom räcker det med en 2 cl likör för att få till en kanongod drink.

2 cl baileys

2 dl kaffe

1 dl vispad grädde

Pudra över kakao eller kanel.

Yummy!

UlrikaV
0

Jag är ny här & undrar hur mycket kolisar det är vitt res. rött vin?

Tack på förhand!

mamski
0

Citat från boken "Fettskrämd":

"Problemet är att alkohol förlamar levern så att den inte kan arbeta på normalt sätt. Kroppen förbränner alkoholen istället för fettet. Du får en insulinutsöndring med tillhörande sötsug. Alkoholen innehåller dessutom bara tomma kalorier, de är inte kopplade till något näringsinnehåll."

Undrar alltså hur i hela friden ni ens kan fundera över alkohol, som ju är som socker för kroppen.

Att man får biverkningar i form av t.ex baksmälla är ju kroppens logiska sätt att tala om att alkoholen är giftig för den. Hur kan ni med gott samvete hälla i kroppen alkohol, när ni annars gör allt för att den ska må bra? Ni mår inte bra av kolhydrater alltså äter ni dem inte; ni mår inte bra av alkohol (att säga nåt annat är lögn, för eller senare mår man dåligt) men ändå dricker ni?

Jag bara undrar…

UlrikaV
0

Men, det beror väl på hur mycket man dricker? Tänkte mig mer ett eller ett par glas vin, inte så jag får baksmälla…

Är det ingen som vet hur mycket kolhydrater det är i vin?

Pasi
0

mamski - Det är fel. Alkohol upplevs som fett i kroppen eftersom den bryts ner till ättika i levern. Ättika är den enklaste av fettsyror och kan förbrännas helt utan insulin. Det ev låga blodsockret (om alkohol är socker för kroppen, hur sjutton kan då blodsockret bli lågt av alkohol?:-P) beror nog snarast på att för mycket alkohol stör leverns arbete med att sköta blodsockret….det är kanske inte nyttigt, men det är ju inte bilkörning eller slalomåkning heller.
Att alkoholen tar upp lite levertid är riktigt, men fettförbränningen stängs normalt aldrig av.:-)

matsmurfen
0

#76 Pasi, varför skriver Litsfeldt då att "Du får en insulinutsöndring med tillhörande sötsug"?  Varför stiger insulinet?

Pasi
0

#77 Om man vill veta det bör man nog fråga honom.:-D

Att en rejäl fylla kan ge sötsug och lågt blodsocker är ju välkänt…bla diabetiker typ 1 bör ta det försiktigt med alkoholen (har jag hört iallafall), men jag tror inte det har koppling till insulinet då typ 1:or just har brist på insulin….tror mer att detta beror på att leverns funktion blir eftersatt pga störningar från alkoholnedbrytningen.

#75 Kolhydrathalten i vin varierar kraftigt, Ett riktigt torrt vin innehåller inte många.

buttercup
0

Ooh, massa bra tips från den här tråden! Fast för det mesta dricker jag ren sprit, helst whisky :)

Irish coffee är min favorit! Utan socker förstås. Ibland kan jag ha i en pyttemängd sötningsmedel, men jag vill fortfarande ha den långt ifrån så söt som den "ska" vara. Ofta räcker sötman från grädden för mig.

Tips för de som gillar redbull vodka: späd med mineralvatten! Redbull är på tok för söt för mig nu för tiden…

Regina78
0

Spendrups Lite.

Inte så många kolhydrater, smakar ok och man blir inte så rund under fötterna. Passar mig fint.

LillaEmma
0

Att blanda kaffe med grädde och sprit är jättegott! jag brukar oftast köra på vodka..

LillaEmma
0

Ang mitt senaste inlägg så säger alla jag känner att vodka med kaffe och grädde är uräckligt så det kanske är därför ingen svarat på 4 månader :p

greensis
0

#82 Jag säger bara: Absolut vanilj + kaffe + äggmjölk, ev med lite vispad grädde på…

Fabricati diem, pvnc!

joelwe
0

Ingen som brukar beställa Vargtass?

Vargtass
Is
4-6 cl vodka
2 dl lingondricka

http://thebroilercontest.blogg.se/

LillaEmma
0

#83 Det låter gott!

#84 det är lite för mycket socker i lingondricka..

joelwe
0

Finns ren lingon på flaska att köpa på ICA. Bara späda ut med vatten. Innehåller 4 kh/dl.

http://thebroilercontest.blogg.se/

nobban7
0

#82 "Alla du känner" har fel! Troligen därför ingen svarade, du har föreslagit den optimala drycken! Nästan, whisky är ännu bättre än vodka.

sussie
0

Jag har köpt en soda stream och lite olika essenser bla ananas, äpple och blåbär tänker experientera. Jag köpte även lite olika färger att blanda i för att få det lite frstligt.

Mintvodka med soda och en limeskiva är supergott att sen färga det turkost är bara lite kul!

buttercup
0

#82 haha, nejdå! själv föredrar jag whisky, men vodka funkar också, särskilt med mint, vanilj eller choklad, eller alla tre för den delen :P det är kul att experimentera med smaker (jag gör egen vanilj- och chokladextrakt med vodka)

#88 sodastream är kanon! innan jag fick min brukade jag köpa lightläsk och späda med mineralvatten för att det inte skulle bli så förbannat sött (jag vet att lightläsk är förkastligt, men jag dricker inte groggar för att dom ska vara nyttiga)

en riktig irish utan socker skulle jag dock kalla en riktig hälsobomb, om man håller sig till en trea såklart ;) du kan t.o.m slippa demens enligt aftonblaskan

Sheena
0

Jag gör Irish med en sukett i precis som i vanliga kaffet.. Skäms

Aliki
0

Någon bartender kvar på tråden?

Martini Rosso innehåller 143gr. kolhydrater / liter….finns det kolhydratfattigare alternativ? 

Hade precis innan LCHF starten upptäckt drinken Manhattan, jag dricker gärna ren whiskey (och vin förståss!) men om man någon gång går på lokal är det kul att beställa en "drink"….känns faktiskt femininare Flört

[Pennylane1]
0

Om man ska dricka ute kan man kanske ta med lite stevia i ett litet vitt kuvert och "hotta" upp drinken med om man vill ha en söt… man får passa sig för narkospan bara hahaha

buttercup
0

#90, #92  jag gör också det ibland ;) skulle det inte vara ballt med "rå-suketter", alltså suketter med råsockersmak (haha!)

#91, jag har också en flaska martini rosso, men använder den knappt… blir den dålig om den står öppnad länge?

kul att den här tråden har vaknat till liv igen :)

reud
0

Hur är det med Gin?? Kan man hitta hur mycket kh som finns i det nånstans??

Endtyme
0

#94 Gin innehåller i princip inga kh alls. På Systembolagets hemsida står sockerhalten på alla varor!

[Pennylane1]
0

all starksprit (ren, alltså whiskey, cognac, vodka, gin osv) är utan kolisar!

reud
0

tack för svaren! efter en helg av festande blir man rätt glad för den infon ; )

cattan
0

öva mojito utan socker tack för tispet.

asaml
0

Nåt jag lärde mig i Dublin är Jameson whiskey och transbärsjuice. Urgott med mycket is. Finns ekologisk helt osötad transbärsjuice (kommer inte ihåg märket just nu) som inte innehåller så mycket kolisar.

[Pennylane1]
0

Vargtass borde funka, osötad lingondricka och vodka.

[Pennylane1]
0

fast jag ser nu att lingon har tre gånger mer kolisar än tranbär, nå tranbärsjuice och vodka dårå!

[turnipcris]
0

Snuuus, hemkort och lingondricka Cool

Sugen man blev pa att se Snowroller nu da…

Conquest
0

Väl-dekanterat rödvin och ren sprit utan socker som Whiskey, snaps och vodka är OK Lchf. Inga kopparslagare dagen efter heller. Öl är yt.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.