ifokuspoäng
Haha, har ni sett att man kan få ifokuspoäng nuförtiden? Skriver man mycket, bloggar, lägger in bilder osv får man fler poäng. Kommer man över 100 poäng får man en liten blink under avataren och kallas Kristall.
Jag har bara 19 poäng…
Men om jag skriver det här inlägget och publicerar så får jag säkert fler poäng…och så går det runt, runt…
Är det någonting som någon annan ser och/eller leder det vidare till någonting annat?
Bra fråga! Men det var tydligen inte bra att SKRIVA om det, för nu har jag åkt ner till 14 poäng…
Om man kommer upp i 5 000 poäng så får man ETT LIV för det kan man behöva då. :-|
Nä men allvarligt skojat så är poängsystemet tydligen till för att vi ska kunna se hur aktiva våra kamrater är men det är inte meningen att vi ska skriva en massa trams bara för att bättra på vår poäng. Vi kan skriva trams ändå (ibland) utan att delta i en tävling.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
*tramsa* 
Jag hade också lite funderingar kring detta, men nu vet jag… 
Mjaha ja, jag ser att du är en Kristall, Maxiq…
(trams)

Jag har oxå 19 poäng, siktar på 20 innan middagen… 
Och nu blir jag förbannad! Efter att ha skrivit inlägget här hade jag 54 poäng, och nu plötsligt ser jag att det halkat ner till 29! Vad i helvete?! Ta bort det här systemet, är det NÅN som vet hur det funkar???
Nu har jag åkt upp till 39 poäng. Mysko…
#9 Typ…. 
Så där säger ni bara för att få mer poäng…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

jag hade noll i flera dagar men igår så fick jag hipp happ 54 p. Mycket mysko hur det beräknas men men =)

Jag har 0 p oavsett hur många saker jag gör här inne. Mysko!

jag tror att dina poäng kickar igång. Jag skrev inlägg osv. men inga poäng kom men så helt plötsligt kom dom då igår. Buggar kanske lite i början =)
Jag vill också ha en diamant (kristall för vissa :) under avataren så jag tänker tramsa mycket.
Om ni klickar på er sten uppe till höger så får ni mer information och ser även de olika nivåerna men som sagt, detta är ingen tävling.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag hade 0 poäng jättelänge, men igår började det ticka in. Det går dock upp och ner; ibland ökar det när jag skriver, ibland minskar det. Är väl någon bugg som de håller på att fixa säkert….
maxiq: Allt är en tävling!!! 
Jag är sjukt tävlingsinriktad och tävlar i att bli klar först med allt vad jag företar mig (därför inte sagt att jag verkligen kommer först) Men så fort det gäller att samla poäng eller nå´t så löper jag amok. Vi fick stegräknare på jobbet förra året och det utbröt genast en liten tävling om vem som gått flest steg under veckan. Jag gick hela tiden överallt i flera veckor tills höftlederna började protestera, då insåg jag att jag kanske överdrev en aning!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Orrefors…..testingtesting
0 points
Även artiklar som lästs ca 900 gånger ligger på noll
#19 hahaha!
Jag siktar oxå på orrefors
Det kommer inte att avslöjas av programmerarna hur det räknas, men jag vet att det sjunker när man inte är aktiv så inga poäng varar för evigt.
Det är aktivitetspoäng inte resultatpoäng.
Själv har jag mycket snygg färg på min sten - men jag är inte särskilt stolt över det - det gör mig bara berättigad till ett medlemsskap hos Kia på Beroenden iFokus.
Numer pensionär i Nynäshamn
Åh
Jag trodde det var reklam för glasbruk.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Om poängantalet hoppar lite upp och ner, så lär det bero på att det är olika servrar, som inte är uppdaterade samtidigt (det stod på en tråd på Support iFokus). Jag är inte helt säker på att jag tror på det - jag hade 90 poäng; skrev några kommentarer; hade 105 poäng; klickade runt lite; 90 poäng; klickade lite till; 105 poäng; sedan slutade det på 90. Inte för att det spelar någon roll, men Kristall låter ju lite tjusigare än Glas… Men det löser sig väl till slut.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

jag håller med att det går upp och ner jag hade 19 ner till 14 nu uppe i 34 mycket mysko 

#22, "Det kommer inte att avslöjas av programmerarna hur det räknas…."
Jag är säker på att det nånstans i nån tråd stod hur mycket poäng man fick för olika aktiviteter, förmodligen så var det i support.ifokus.
Det "hörs" på tonfallet i tråd om poängen i supportsajten att de som bestämmer börjat tröttna på medlemmar som tjatar om att poängen inte stämmer. JAG tror att det är därför man inte vill upplysa om hur poängsystemet fungerar. Om vi inte vet hur det ska fungera så kan vi inte klaga på att det inte fungerar.
Nu kanske ni tycker att jag är oartig igen? Okej, jag kanske är det men jag tycker det är tråkigare om man inte vill berätta vad olika problem beror på på ett ärligt sätt. Och då säger ni -det är väl inget att tjata om här, gå in på support o säj det istället! -Nix, svarar jag då, -jag tror inte de är intresserade…… -inte ni heller, svarar ni.

Jag har också märkt att jag verkar få poäng för vissa inlägg men inte andra. Men allvarligt talat - varför ska jag bry mig? Den dag jag börjar få betalt i reda pengar för uppnådda poäng, då jäklar ska ni få se på skrivklåda!!! 

1 ägg 1 gula en klick smör o 1 tsk snabbkaffe red cup o 3 dl kokande vatten
mixar, dricker världens goaste laatte o sen står jag mig fram till lunch…..från 5.30 till ca halv ett är väl inte illa?
Jag får poäng nu, men de första dagarna var det helt stilla, men irriterar mig över att det försvinner poäng lite nu och då… Jag menar, man måste ju kunna vara borta ett par dagar utan att poängen tas bort? Men det är bara att skriva på så fylls de på igen!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag har 98 poäng nu så jag får väl kristall nu om detta ska stämma.
Det är ju mycket möjligt att detta med poängen är lite drabbat av buggar såhär i början. Jag har fattat för att pängsystemet främst är till för att det ska synas hur mycket eller lite en medlem är aktiv.
Förstår principen med poängsystemet, men det blir nog lätt lite stressande om man inte skrivit nåt på ett par dagar och poängen börjar ticka NEDÅT! För oss som är lite tävlingsinriktade kan det nog bli körigt, ha ha ha 
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Jag tror att jag får orrefors 
Poängen skall ticka neråt om man inte är aktiv någon dag - men det är inte uttalat hur mycket. Att det inte fungerat för alla är en bugg. När buggen är rättad och alla får sina poäng är det som sagt ingen tävling utan en indikation på hur aktiv en medlem är.
Det kan vara nog så viktigt när vi har troll som tassar runt på de olika forumen.
Jag har noll poäng. Så nu kommer jag att ta ledigt från jobbet en vecka. Käka fläsksvål hela dagarna och skriva som besatt.
Troll ????
# 34 Nu förstod jag inte Margareta. Hur menar du att det hjälper mot trollen?
Jag undrar också ur det kan fungera mot troll. De är ju ofta mycket aktiva under en kort period, och får därmed höga poäng och fint "glitter." Alltså borde det vara en varningssignal med "fina stenar" ? Eller?

Margareta är ett troll!!! 
Poängen för mig visar bara på mitt KiF-beroende!
… Så jag vet inte om det är positivt eller negativt… 
(Annars duger en ikon som heter Papper för mig lika väl… )
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Nä, men allvarligt, jag blir nyfiken. Hur skulle man se att någon är ett troll på detta vis?
Jag tycker att troll avslöjar sig väldigt fort på vad de skriver, helt enkelt.

En sak jag märkt är att en användare, (inte inskriven på KiF), har gjort ett blogginlägg med bara lite bokstäver huller om buller, och sen gjort massor, massor av kommentarer till det. Alla kommentarer är tomma, så det är ju bara ett sätt att få en färggrann sten alltså. Tror det var typ 250 kommentarer!!
Men då ska denne person alltså bli av med färgen om hon/han inte sitter och gör fler sådana där tomma kommentarer hela tiden?
#42 Sååå spännande är det väl inte med poäng ändå. Vad fånigt.
Jo, hen kommer att få skriva fler tomma kommentarer - men jag tror det sjunker ganska långsamt.

Med risk för att sticka ut hakan, är inte denna tråden lite löjlig, det är kosten och inte poängen vi är här för, 
sorry, kunde inte låta bli.
#43 Nej jag håller med dig Effie, hallå har man inte bättre saker att göra än att försöka få stenen i en annan färg haha

Den tickar neråt om man inte är här på en stund. om det har loggats ut jag hade 79 nu har jag 73 har kanske varit borta i en time
Jag håller helt med dig,ullebull, att tråden i sig är lite löjlig - men när man upptäcker en mystisk grej under avataren måste man ju snoka vidare…
Det är kosten som är det viktiga, helt rätt!
PS Saintpaulian, oj du är Ametist, det var väldigt, hur har du burit dig åt?
DS

Ja, jag tycker inte det är poängen som är poängen. Utom möjligen poängen med det här inlägget då. 
Man kan lägga in bilder i sitt album också.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
..å ja för min del trodde det van kon som var po ängen.. 
Vad gör det om tråden är lite löjlig? Jag tycker inte det gör nåt..
#47 jag är en sån där som svarar lite överallt, skriver blogg och lägger upp bilder… Helt enkelt en av de som är beroende av iFokus. Därav min ametist.
Jag borde nog gå med i SkrivlustiFokus, för jag älskar att skriva, men då blir det nog bara ännu värre haha

Whoa, nu börjar mina poäng också att minska!
103 poäng och jag har en DIAMANT !!!
Självklart visar sig troll bäst på andra sätt än en diamant i någon kul färg - det var inte så jag menade.
När poängsystemet är i drift ordentligt tror jag inte ett troll kan få en hög valör så himla snabbt. En medlem som är alldeles ny kommer inte att kunna mäta sig med den som är gammal i gården (om jag förstått allt rätt). Att alla, som brukar skriva, ligger lågt nu är för att systemet är nytt.
Det vi gör nu är att vi placerar in oss i skalan och då kan ju alla se att jag själv tex är en mogen medlem för Beroenden.iFokus. Men som sagt - som Sajtvärd har jag lite fler poängmöjligheter så det är inte helt rättvist ändå.
Det är ingen tävling - bara en indikation på vilka som är aktiva iFokusmedlemmar (det är samma poängsystem oavsett på vilket forum man är aktiv).
För er nya - ni har väl sett den lilla stenen under avataren?
(Jag får hålla mig från att skriva nu… Vill behålla min Ametist. Tycker den är sååå fiiiin! Älskar färgen…
)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Fast jag får världens tävlingsreaktion av aktivitetspoängen. Vilken färg kan jag komma upp till sen?
inte riktigt bra…
Fabricati diem, pvnc!
Äntligen Ametist!!! 
greensis, nästa steg är Akvamarin och för det ska man ha 2 500 poäng, så dit är det en bit kvar för mej. Men den stenen är nästan färglös, så jag är så nöjd med min vackra Ametist!

#59 Jag vet, tror du inte jag har räknat hur många poäng jag har kvar?
Det är bara det att precis som andra har mat/gods osv-beroenden måste jag vara försiktig med alla slags "tävlingar" (inkl Minmat…) som innebär något väg-/mätbart. Jag kan bli alldeles för fokuserad och sammanbiten.
Fabricati diem, pvnc!
#44 Där har du en poäng 
Likaså jag efter detta 
Jag håller med greensis och tycker egentligen inte alls om att skriva längre - det avslöjar för mycket att jag inte har något liv - jag har ju lämnat min ametist bakom mig och kan bara hålla med - den är snyggast.
Men det funkar ju ändå inte. Varje gång jag är i väg några timmar tappar jag tjugo poäng, sen skriver jag två inlägg och då är de tillbaka, ibland när jag loggar in och ut får jag tio poäng trots att jag inte har gjort något annat, osv.
Hur det fungerar vet vi inte - programmerarna har inte avslöjat det för oss och tänker inte göra det heller.
Jag tror att ju högre poäng man har - ju mindre försvinner när man är borta ett tag - men det är bara en gissning efter hur jag uppfattat mina egna poäng. De sjunker inte lika snabbt nu som i början - men så har jag också pinsamt många poäng.
Jag läste någonstans att vi använder olika servrar när vi är inne på iFokus, och dessa servrar är inte alltid uppdaterade med alla våra poäng. Därför kan det hoppa lite upp och ner, beroende på vilken server vi råkar vara inne på; det vet vi ju inte vilken det är. Å andra sidan är jag övertygad om att lite poäng tappas bort ibland mellan servrarna.
Effie - det är meningen att poängen skall sjunka. Man har inte kvar poängen om man inte är aktiv - det är en av finesserna. Det är färskvara. Så mycket vet jag i alla fall. Sen att det skiljer mellan servrarna är bara under några minuter innan de pratat med varandra och uppdaterat sig om senaste läget.
Nåja, horteva - som man sa när jag var liten. (Betyder ungefär "nåja, hur det än var" och har den vidare betydelsen av att - så var det då, nu går jag vidare - ) en alldeles underbar inställning, eller hur?
Absolut - vilket härligt uttryck - det liknar något jag hört av mina föräldrar - men som jag inte minns.

#67 Hos oss hette det Hursomhaver
Fabricati diem, pvnc!

Roligt med poäng, men inte är det väl ändå huvudsaken på den här sajten. Man kan ju vara mycket aktiv med att plocka information genom att läsa flitigt. Har man inget att skriva så låter man bli. Onödigt att trötta ut servrarna med onödiga kommentarer. 
Håller med dig tamari - jag ser det inte bara som positivt med poäng. Jag tycker dock det är en fördel när någon som skriver något "trollaktigt" om jag direkt ser att det är en som inte skriver så ofta.
Nu händer det inte så ofta längre - men när forumet var nytt jagade vi en hel del troll - då hade funktionen varit bra att ha. Vi hade medlemmar som reggade nya nick flera gånger om dagen för att skriva oförskämdheter.

Men på ett sätt är poängen bra för då blir det förhoppningsvis mer bra trådar på forumet och mer aktivitet
Fast kvantitet är inte alltid bättre än kvalitet.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det verkar som om "raset" är större ju högre man kommer - igår hade jag 1 001 poäng, och nu efter min skönhetssömn på tolv timmar har jag 988…
Jag tycker ibland att min poäng ökar utan att jag gör något.
Det är ju det jag tycker också - det är lite slumpmässigt. Ibland försvinner 20-30 poäng hux flux, ibland dyker det upp poäng jag inte känner igen. Men jag har inte stenkoll på poängen.

Gör man inlägg i en tråd dyker det upp poäng direkt. Inlägg på bloggen verkar ta längre tid.
Fick man poäng för PM och gästbokskommentarer, också?
Fabricati diem, pvnc!

"Du får poäng när du skriver inlägg, kommentarer, gästboksinlägg, artiklar, blogginlägg, kommentarer till blogginlägg samt när du lägger in bilder i ditt fotalbum.
Olika poängnivåer har olika namn. Glas är första nivån. Vid viss tids inaktivitet minskar poängen."
Citatet ovan är från infon om poängnivåerna, som man kan hitta om man klickar på stenen bredvid sitt namn högst upp till höger på sidan (inloggningsrutan). På Support i Fokus finns info om hur poängen sätts:
- Nytt inlägg: 10p - Kommentar till inlägg/artikel: 5p - Nytt blogginlägg: 10p - Kommentar till blogginlägg: 5p - Ny bild till fotoalbum: 5p - Inlägg i annans gästbok: 5p
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Tycker det är dumt att man droppar i poäng så snabbt =P Bara man inte gör ngt på en dag så tappar man poäng =(
Det beror kanske på hur många poäng man har från början?
Jag har en himla massa och tycker inte jag förlorar några trots att jag är borta flera timmar ibland

Ja, ja. Kan man inte få jaga kcal får man väl jaga poäng här istället
. (5 poång till tydligen!)
Micke
Normal people worry me!
jag har 721 ifokuspoäng.
Jag har inte skrivit mycket de senaste dagarna och har för första gången tappat poäng. Eftersom jag är en så löjlig fjant irriterar det mig! Även om jag vet att det är löjligt, orimligt och fel är jag liiite av typen "den som har mest prylar när han dör vinner".
Kanske är dessa ifokus-poäng som försvinner bra terapi för mig…? 
Jag är nöjd så länge jag har fler poäng än maken. Fjantigt tävlingsinriktad? Nähä!
Så länge man inte kan byta poäng mot peng så bryr jag mig inte så mycket… faktiskt!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Träffande, maxiq, som vanligt!
Fabricati diem, pvnc!
Världen är full av människor utan poäng (mat, vatten o tak över huvudet tex),

#89 Du har en poäng i det du säger!
Fabricati diem, pvnc!

Tyvärr dog väl diskusionen efter min kommentar, men det finns väl större problem än ifokuspoäng….. Nog för att jag kan förstå känslan av att vara såå nära tex en ametist och sen mista poäng för att man inte varit inne på ett tag, men att ägna så mycket energi åt det skrämmer mig lite. Hoppas att ni alla har en skön måndagskväll!!
Jamen, det är väl upp till var och en vilken tråd man vill läsa. Inte ska du oroa dig för oss, fia1 
Jag skäms för mina poäng - de om något avslöjar ju att jag inte har något liv utöver iFokus.
Fast en förmildrande omständighet är att jag får mer poäng när jag skriver artiklar - det är rätt stor skillnad än vanliga trådar.
Detta är ju tänkt som en uppmuntran på de forum där tempot är lågt - på gränsen till segt.Typ ett inlägg på morgonen och ett par på förmiddagen och kring lunch och sen några till på em och kvällen.
Det problemet har vi aldrig haft - ens när jag startade Kif - det har varit full fart från början.
Det finns en poängskala för iFokus-forumen också som kallas Aktivitetsindex. Den siffran har funnits hela tiden och visar forumets aktivitet på samma sätt som våra index. Det innebär att det sjunker när inget händer och ökar takt med inlägg och artiklar.
Det är den siffran jag ibland redovisar efter medlemsantalet i medlemstråden (7000 medlemmar heter den tråden just nu) och vi ligger grymt högt där också. Några av tonårssajterna som liknar chattar mer än samtalsforum har haft dubbelt så mycket poäng som vi har periodvis - men då bygger det på tävlingar och inlägg med typ ett ord eller en smiley i varje bara för att de ville ha högt index.

Vill se hur den ser ut jag.Nyfiken.Snart såååå. 
#96 - Kan bara hålla med dig!
* ** * * * * * * * * * * * * *
Är däremot lite nyfiken på hur de andra ädelstenarna ser ut… Synd att de inte finns "på bild" där info om poängsystemet beskrivs…
- (Glas - vet jag hur den ser ut, been there)
- (Kristall - vet jag hur den ser ut, been there)
- (Ametist - vet jag hur den ser ut, am there)
Dessa vet jag dock inte hur de ser ut… (vet inte om jag vill "komma dit heller" eftersom jag gillar min ametist så mkt
)
- Akvamarin
- Opal
- Topas
- Smaragd
- Safir
- Rubin
- Diamant
Här är min ametist:
Hur ser era 'ädelstenar' ut?
Jag är också väldigt svag för min ametist - akvamarinerna ser lite färglösa ut…
#94 Och jag har blivit Topas UTAN att ha skrivit artiklar. Vad säger det om mitt liv, Margareta?
(Jag åker till Marocko i två veckor snart och då blir jag väl gjord av glas igen…)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det är strongt gjort Maia!
Fast jag har inte skrivit så himla många Maia så vi får nog skämmas ihop. Jag åker till USA så vi får väl se det som avgiftning både du och jag.
Jag vidhåller att de här poängen funkar lite svajigt fortfarande. I går hade jag strax över 790 poäng. Skrev några kommentarer, och blogginlägg, och var uppe i en bit över 820 poäng. Och plötsligt, efter en kvart eller så, var jag nere i 798. Inte för att det spelar någon direkt roll. Med den här kommentaren borde jag hamna över 800 poäng igen. 
Det handlar alltså inte om "skrivkramp" - utan om "skrivkamp" 
Effie - det finns en förklaring.
Det är en tidsfaktor med och eftersom du inte vet i förväg på vilken minut du räknas ned i poäng för sådant som blivit för gammalt - (skrivet kanske för en vecka sen vad vet jag?) - så kan det få den effekten.
Ju äldre en kommentar blir ju mer minskar den i poäng efter ett system som vi sajtvärdar inte känner till.
Jag förlorade mer än 100p över natten och det betyder att några kommentarer/trådar/artiklar osv blivit gamla och inte räknas längre.
#103 Aha är det så det fungerar! Tack för förklaringen, Margareta. Det förklarar en del. Jag trodde man fick pluspoäng när man skrev, och att det sedan trillade bort en poäng då och en poäng då, allteftersom tiden gick.

Det kanske spelar in. För det är ju inte många grupper som kommer upp i vår aktivitets nivå :D
Djursajterna som fungerar som tonårforum brukar ha hög aktivitet - men bland dem där det mest rör sig vuxna är vi nog i topp.
Puttar upp den här gamla tråden!
Jag har fått en akvamarin - har inget (annat) liv! *fniss*
mamsing har en opal
jag håller mig till min ametist ja
Samma här Karro:) Fick en akvamarin ett tag, men sedan hade jag inte tid med kif på några dagar så då blev jag degraderad…
Och där har jag blivit kvar!
Haha visst är den snygg min opal? Jag är inte så himla stolt över den - den avslöjar mest en brist hos mig.

Ha! Jag ÄR från glasbruks-hålan, jag har all kristall jag behöver IRL !! *pilutta*

#113 Då är det garanterat fel på mig, för jag har en opal utan att som sajtvärd/medarbetare få en massa poäng från artiklar & liknande.
Å andra sidan skriver jag rätt ofta i min blogg, så det är mest den vägen poängen kommer…
Fabricati diem, pvnc!
Tycker min akvamarin är jättefin!
Jag är så fäst vid min ametist att jag inte kan slita mig ifrån den…
fast blotta tanken på att producera text för 1 143 poäng gör mig matt…

Jag var uppe på akvamarin, men nu har jag tagit det lugnt ett tag och är fin och lila igen.
LatMask - Nog inte svårt alls att byta upp sig ifall man vill - behöver bara vara typ hyfsat egocentrerad och skriva riktigt mkt i en egen tråd - som hon den där knäppskallen - kaisakavat!
Bla bla bla bla bla bla… etc..

Jag vill bli lila igen.Så trycker ner lite svar här.
Bra Margaretha! Jättefin sten du har! 
Din är ganska fin den med kaisakavat 

Idag är det minus men bara på iFokus poängen
när jag skrev förra inlägget så hade jag 1010 poäng och idag när jag loggade in hade jag bara 942 poäng
då är det bara under helgen jag inte varit aktiv.
Vad är det för mening att försöka få nya poäng när man förlorar dem hela tiden för att man inte är tillräckligt aktiv. Hur många medlemmar kommer inte att förlora alla sina poäng i sommar under semestern då? Jag kommer absolut att göra det
för på semestern är det inte speciellt många timmar jag spenderar framför datorn.
Dåligt sätt att ta poäng så snabbt och lätt, när jag låg på sjukhuset i 9 dagar förlorade jag massor av poäng, sen borde det vara någon sorts magisk gräns lite då och då. Om man kommer upp till 500 så sjunker man inte under det igen och så vidare… så man som medlem har något att kämpa för. Annars känns det som vi ger och ger hela tiden utan att få något tillbaka och iFokus bara tar och tar utan att någonsin ge något tillbaka 
#124 Jaså, jag trodde man skulle skriva för att man hade nåt att säga eller för att det var kul. 
Du kommer inte att få nåt pris när du når nån sten heller. Det är bara en liten fin färgbild som visar om du är aktiv just nu. Det finns liksom ingen annan mening med det hela.
Inte värt att bli lessen över, eller hur? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Näe egentligen inte men jag förlorar ju den fina färgen på min ametist ju
om det inte var någon mening med det borde den ju inte spela någon roll heller.
Säkert jäääätte fånigt av mig att känna så men det gör jag i alla fall… jag vill inte förlora min lila färg på ametisten så det blir en färglös kristall igen *suckar*
Känner mig superfånig… 36 år och putt över ingenting…
men det måste ju vara någonting annars skulle jag ju inte vara putt ju.

*fnissar* Hade varit mer passande med ett UFO istället för en kristall, tycker jag?

Jag känner mig stressad över alla poäng jag tappade när jag låg på sjukhus i 9 dagar. Det är superfånigt av mig men jag vill ändå ha tillbaka mina poäng så nu är det lite stressigt, vill ju inte skriva för onödigt heller. Tur att det finns trådar med lekar i. 
"You just have to belive…"
Det där med tappade poäng är verkligen jättefånigt, man BORDE inte bry sig…
Jag ligger och svajar kring sisådär 1 400 poäng, är borta flera dygn ibland, deltar aldrig i tävlingar…aah, vips åker det ner på 1 300 poäng…

Jo det tycker jag är mupp med att man tappar poäng om man inte är online och "spammar" varje dag. Jag var tex utan dator i tre dagar tjooooff, massa tappade poäng
Jag gillar ametisten, tänkte försöka stanna där 
lil-sis - det kan jag lova - där kommer du att stanna!
#132, jag har semester i tre veckor till så tja…
men så fort jag börjar jobba igen så sjunker frekvensen rätt rejält.
Synd att man åker ner om man inte varit aktiv på någon dag. Jag tycker att min ametist är sååå snygg. Jag tor att det är januaris månadssten och jag är född i januari. Nu kommer jag inte vara här så mycket för nu är det dags för SEMESTER. Fast jag kommer nog att titta in litegrann lite av och till ändå. Jag är inte längre bort än att jag ommer hem lite då och då. Och så kan jag nog låna dotrans dator.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag har inte varit med på det här forumet länge men tycker att det är fantastiskt med er som svarar på frågor och deltar i intressanta diskussioner.
Belöningssystemet i form av olika ädelstenar beroende på hur frekvent man deltar har för mig ingen annan relevans än att man ser hur ofta någon befinner sig framför datorn.
Detta från någon som aldrig räknat kalorier i hela sitt liv. I fokus poängen är för mig om än mindre intressanta.
Kanske kan någon förklara för mig vilka troll som avses i en del av inslagen? Det är väl inte Karius och Baktius vi talar om ;) ?

Men är man inte aktiv när man "bara" är inloggad och läser då? Ibland finns det ju faktiskt inget man kan svara på eller något man själv vill ha sagt. Det är ju inte meningen att man ska skriva hit och dit bara för skrivandets skull för att få poäng, man måste väl ha något att säga/skriva också eller?
Min åsikt i alla fall…
# 137
Det har du väl rätt i. Jag känner mig synnerligen aktiv när jag läser alla inlägg. Men skall man överföra det till 'poängsystemet' så handlar väl det om vad man skriver och om man på det viset har möjlighet att tillföra något?
Några fiktiva ädelstenar är inget mått på innehållet i de inslag man producerar. Bara ett bevis på att man X antal gånger inom en viss tidsrymd nått fram till tex 'skicka kommentar' knappen.

Nu innan jag postar detta har jag 717 poäng… ska vi se hur mkt det ökar när jag postat detta då hehe.

#0 722 ökade det till
5 poäng mer inlägg då kanske??

Ja 5 poäng på kommentar och 10 poäng för eget inlägg och blogginlägg och uppladdade foton…
men det retar mig att man tappar poäng trots att fotona man lagt är kvar. Då känns det som jag lika gärna kan ta bort dem 
Tycker att hela grejen är konstigt upplagd i alla fall… ge lite men ta mycket 
#141 - typ! 

Sen kanske man ska sluta blogga här och skaffa en "riktig" blogg istället eftersom blogginläggen finns kvar men poängen försvinner i alla fall…
Känner mig jättesur över hur det fungerar, vet att det inte är något stort men sådana här småsaker och orättvisor retar mig enormt men troligen är det ingen som bryr sig om det i alla fall… mer än jag då och några till 
iFokus är ju långt mer än bara Kolhydrater - vi är faktiskt bara ett forum av långt över 100 stycken kolla in http://www.ifokus.se så ser ni vad jag menar. Poängen räknas gemensamt över hela iFokus.
Fråga gärna om poängen på http://support.ifokus.se då blir det läst av dem som bestämmer…
Karius och Baktus är det så klart inte - men en så stor portal som iFokus (nästan 60 000 medlemmar totalt) har ju så klart folk som vill förstöra - det är de som kallas troll.
# 144
De där trollen måste vara riktiga stackare till människor. Man får väl hoppas att de inte har några husdjur som de går lös på när det blir strömavbrott.
Neeej, Jag har förlorat min vackra Ametist!!! Nu har jag en akvamarin - fin… men inte lika vacker! 
Får väl ta en liten paus här på forumet för att hitta min kära Ametist igen….

Ska vi byta? 
Jaaa! 

Andina!!!
Hur många poäng ska man hålla sig under för att få behålla sin ametist? Tycker att jag har läst 2500 men jag är inte säker… i så fall har jag nemas problemas med att behålla den 
Helt korrekt, Pyre-Lena, 2499 poäng - se'n blir det Akvamarin.
Den är ju fin - men min absoluta favvo är just Ametisten… Jag får ta semester några dagar gissar jag om jag vill ha tillbax min 'kära kristall'.
Njut av den så länge du har den! Plötsligt står du där utan ametist men med en akvamarin istället. :)

Andina!!!
Jag kommer nog att mista min ametist om några veckor
med tanke på att jag oftast inte rör datorn under semestern. Då blir det 4 veckors inaktivitet och då är nog poängen nere på noll igen i höst 
Igår så var jag väldigt aktiv och laddade upp lite nya bilder, tog bort några och skrev en hel del men har trots det mindre poäng nu än i går morse
undrar varför jag hakar upp mig på poängen… skulle vara enklare att bara släppa det. Men det är de där småsakerna som jag tycker är viktiga och troligen därför inte kan släppa.
Ha det bäst!!!
Tja, nu verkar poängen vara borta helt…

någon anledning till detta tro?
Poängsystemet med ädelstenar tas bort - därför är den borta.
Buuuhuuuhuuu.. . min fiiiiina steeeeeen… 

Tycker det är underbart att poängen är borta! Höll nästan på att avsluta medlemskapet för några dagar sen på grund av det. Jättefånigt, jag vet!
Va, får vi inga poäng längre ;-) jag som längtat efter att komma upp mig i smöret
Flikkan - roligt att se dig!! 
Ärligen - det är väldigt länge sedan jag ens tänkte på att de där poängen fanns.. glömt bort dem.. Så jag märkte inte ens att de var borta förrän jag gick in och läste i den här tråden..

Hej Kaisakavat! Jo, jag börjar smyga här igen nu. 
En elak tanke slår mig: Alla tävlingstrådar verkar ha trillat neråt…
Jag är lite deppig över att ha förlorat min vackra ametist som jag precis hade fått…

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Jag hade sett att poängsystemet var borta, och undrade lite grann. Jag gillade ametisten, jag uppnådde. Det är min månadssten tror jag. Men jag saknar inte poängsystemet.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk