OT - "Säg Hej"-tråden
Oftast är det vi gamla vanliga som "tjatar" med varandra här i inläggen. Då och då dyker det upp ett nytt namn som man inte sett. Många skriver också i sin presentation att de har varit här och läst länge innan de vågar skriva något. Därför startar jag den här tråden där alla ni som "bara" är här och läser gärna får ge sig till känna!
Säg bara "Hej" om ni vill och lägg gärna till hur länge ni har läst här och hur ofta eller något annat viktigt eller oviktigt!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Hej - jag skriver dock lite då & då. Men just nu får jag ut mer av detta forum än jag troligtvis kan tillföra :)
2 Månader på kosten nu.

Hej - skriver bara ibland men läser så gott som varje dag. Ätit så här sen i sommras, har bara tappat 4 kilo men flera cm:er.
Hej! Har läst här i ett par månader. Lchf:at periodvis under året men har mycket svårt att vänta ut sockerklådan. Så nu äter jag allt vad som faller mig in och lite till. Tänker börja med lchf på nyårsdagen - stenhårt.
Kan tillägga att att alla kolhydrater får mig att må skit, både fysisk och psykiskt, urjobbigt. Men det får mig att längta till dagen jag startar.

Hej Santhe! En bra motivationsfaktor!
Lycka till Santhe!

Hej! Jag är ett 49-årigt fruntimmer på väg mot diabetes. Född, uppvuxen och boende i Snapphane-land i nordöstra Skåne.
Har hållit på med LCHF i 2½ mån. Blev medlem här för en knapp mån. sen. Jag är matmissbrukare och en sockerberoende jo-jo-bantare med fibromyalgi, kronisk trötthet och IBS. Sjukpensionär. Innan dess jobbade jag som kock.
De sista 4 åren har mitt fastesocker legat på 6,4 -6,6 och med större och större blodsockersvängningar. När det gick upp för mej att det betydde en nära förestående diabetes klappade jag först ihop. Inte en sjuka till, utöver de jag redan hade! Min vårdcentral ryckte bara på axlarna, tyckte inte det var så farligt…
Jag lyckades ta mej i kragen och tänkte; det måste väl gå att försöka förebygga diabetes. Så jag har letat mej fram till först Paulun, Lauritzon, Davidsson och därifrån till Skaldeman, Litsfeldt, Ravnskov osv. och här är jag nu… utan blodsockerfall
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Hej alla nya och gamla vänner och God Jul och Gott Nytt År! Kan bara komma in när någon i närheten har på sin dator och jag kan använda den, just nu pensionärsföreningen. Vill bara ge uppmuntran för att fortsätta på den här vägen eftersom det funkar. Viktigt att inte avvika och testa sånt man längtar efter då och då. Jag har nu efter 14 månader börjat äta lite sallad till kött och fisk. Magen klarar det galant, förr blev det diarrë och viktökning omgående. (Ang datorn skall jag försöka skaffa ett mobilt bredband som har täckning i min stuga dit jag tänker flytta när min mor kommit hem från sitt lårbensbrott. Telia ken inte lova täckning och 3G godkände inte att jag blev kund eftersom jag inte varit bosatt 9 månader i Sverige. Har någon förslag på bra och billigt mobilt bredband?)
Hej!
Monika här. Jag har ätit den här kosten sedan september och har först nu kvicknat till liv!
Jag hittade den här hemsidan redan i somras och har varit en frekvent (daglig…) besökare här sedan dess.
Jag måste bara berätta att jag är djupt imponerad och tacksam över alla enormt kunniga och insatta personer som skriver här.
GOD JUL!!!
Hejsan!
Jag har varit in här med jämna mellanrum någon månad nu och kan nu klassas som gröngöling… Idag är min andra dag på lchf kost. Jag är VGB opererad -01, gick ner men eftersom jag inte kunde/kan äta "nyttigt" så har jag snart gått upp allt igen.
Dock, bara av första dagen så fick jag bort 3 hg så än så länge kan jag bara säga bra saker :) Jag ju bero på att jag faktiskt kan äta maten nu när den är fetare :D
Jag glömmer ofta att äta men med denna kost så halkar man ju inte in på svältinställningen i kroppen vilket jag med mitt patetiskt dåliga minne gjort annars.
Jag har BED och ett sockerberoende som heter duga. Hoppas nu bara att kosten tar hand om det med :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Hej!
Passar på och önskar er alla en underbar Jul och nyår. Jag kikar in här så gott som dagligen, har hållt mig till LCHF-kost i snart 7 veckor, är diabetiker som slutade med insulin efter knappt 2 veckor efter nertrappning och även på min läkares order slutat med Metforminen och -6 kilo, är inne i svacka av trötthet just nu, men det kanske är julstressen.
Ha det så gott alla och sköt om er.
Välkommen Allamej!
Jag lider av FNF (Fattar Noll av Förkortningar) så var snäll och berätta vad VGB och BED betyder!
Naturligtvis kan jag förklara mina förkortningar LatMask :)
VGB = Vertical Gastric Banding dvs. jag har ett band strax ovanför magsäcken som i sin tur gör att matstrupen är min "nya" magsäck….
BED = Binge Eating Disorder = Tänk bulimi utan kräkningarna…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Hej Allamej. Jag klassar mig också som BED även om jag inte fått någon läkare som sagt det.
Jag lovar dig… med den här kosten kommer du klara dig bra. Vissa gånger, nu mer sällan kommer "tvånget" tillbaka men absolut inte lika ofta.
När du märker hur bra det går så går det ännu bättre.
Lycka till!

Allamej, läkarna ville göra en Gastric Bypass på mej, men när jag påpekade att jag led av BED så backade dom som tur var. Eller rättare sagt; det var en psykolog som jag gick till angående viktminskningsmetoder som fattade att jag var direkt olämlig att operera. Innan dess var inställningen att jag var en ideal person för den sortens operation.
Jag hade klarat operationen bra om jag inte fått kramp av varenda sak som inte anses som godis…. Jag drömmer om morötter och äpplen men men… har man inte kunnat äta något på 6 år så försvinner nog suget snart :)

Jag hoppas att denna kosten gör det lättare för dej. Vad gäller sockersug så är LCHF det bästa som hänt mej. Suget har inte försvunnit, men det har minskat dramatiskt så det är mycket lättare att kontrollera.
HEJ!
Jag har varit medlem här sedan den 17 okt. i år. Av någon knasig datateknisk orsak blev jag nobbad (kände mig MOBBAD), att skriva några inlägg. Första dan skrev jag en lång presentation som bara försvann liksom alla mina frågor första dagarna. När julstöket är över ska jag ta mig i kragen och skriva en ny presentation.
Trots att jag varit väldigt strikt har jag inte lyckats gå ner i vikt. Väntar fortfarande på att min kropp ska känna sig trygg och våga släppa taget om fettklumparna. Jag mår väldigt bra av att äta LCHF.
Jag bara ÄLSKAR din humor MAXIQ.

Hej
Jag brukar var inne här nästan varje dag och läsa och även kommentera lite här och där. Har tyvärr sällan nåt vetttigt att tillföra utom glada tillrop
Bor i Södra Lappland, faktiskt bara 7 mil från Allamej
7 mil i Lappland? Då har ni ju era brevlådor bredvid varann! Det är ju bara ett stenkast emellan, eller ska man säga ett lappkast?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Hej
Skriver inte så mycket här utan läser desto mer.
LCHF är min melodi, mår "räv" på kolhydrater, men trillar dit då och då. Har lite dålig karaktär, men jag jobbar på det. Ensam klarar jag mig fint, men är gift med en "sockerråtta"
Filla
Jajamensan Maxiq, 7 mil är nästgårds :)

Hej på er alla!
Pia här. Har kollat runt här i några månader innan jag tog mitt förnuft till fånga och blev medlem lagom till Lucia. Försöker hålla mig till LCHF så gott det går men det blir lite återfall emellanåt.
Som nu tex. sitter och smuttar på min favoritlikör (jag vet, mycket socker) som jag inte har smakat på ett bra tag. Känns som om den är mycket sötare än jag kommer ihåg. :-) Det lär bli lite fusk nu i jul men nästa år ska jag verkligen försöka på allvar. Har redan lyckats tappa några kilo så det är ju definitivt en sporre till att fortsätta. Det bästa av allt är att jag kan äta mina favoritsnacks utan dåligt samvete, fläsksvålar!
Tackar för alla goda råd och tips som man får här!!
En riktigt God Jul till er alla!!!

Hej och god jul
Det började med att jag hörde talas om Annika Dahlqvist och blev nyfiken och letade upp hennes blogg. Då sa det bara "klick" och det var som om om alla bitat föll på plats eftersom jag alltid tyckt om fett och inte gillat potatis och mackor men det var ju det som var nyttigt att äta.
Jag började direkt i april och har tappat ca 10 kilo. kanske runt 5-10 kg mer skulle behöva försvinna men det bästa är ju hur bra man mår psykiskt. Ibland kan jag småsjunga när jag går till jobbet på morgonen (ca 5.30 på morgonen Otroligt va! ).
Hit hittade jag i maj och har sedan dess varit en flitig besökare. Det är en sån härlig stämning här och man får många goda råd och skratt.
God Jul
Karin

Hej därute…
Påbörjade detta med JCHF redan för flera år sedan men inte så strikt. Läste boken "Få slut på sockersuget" av en amerikansk farfattare och kände igen mig på stört…
Nu i höstas gjorde min exsärbo slut och plötsligt fanns massor med tid över, hästen var skadad också i samma veva, och hittade till Annikas blogg och vidare hit. Hade testat Cambridge tidigare och höll på att äta upp allt som heter kolhydrater inkl gammal halm och trä. Mådde skit av kolhydraterna, och uppbrottet och dessutom var det heltuft på jobbet. Chanserna att gå i väggen var väl typ 10 på 1 men testade då detta och fick lugn i själen.
Det har varit en fruktansvärt tung höst och samtidigt en av mina bästa. Jag tackar nog kosten för det….
Kram på er alla, detta är en fantastisk sajt, läser här dagligen och läker min själ i takt med kilona som rasar.
Jag har tappat ung 6 kg och lika många cm runt midjan och nöjdast är jag över att jag är nöjd!
God Jul i stugorna….

Hej!
Jag gick med för en vecka sedan men har lchf-at sedan mitten av september. Jag mår verkligen prima på denna kosten. Fast idag har jag trillat dit på julgodis. Men i morgon är en ny dag…
God jul på er alla där ute i världen!
Kramar

Hej Magdalena här,
jag har läst väldigt mycket på detta forum och blev själv medlem för inte så länge sedan. Jag har ätit kosten i några månader nu och mår bra. Det var inte för viktminskningens skull för jag har alltid haft normalvikt, men såklart för hälsans och IBSens skull.
God jul allihopa, ni är så duktiga och vänliga allihop!
Puttar upp tråden lite då det borde finnas c:a 1 700 medlemmar som inte varit in här och sagt Hej än.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Hej Jag upptäckte det här forumet häromdagen och har nu varit inne här några ggr o kollat lite. Annars så finns jag mest på Perser forumet.
Hursomhelst så är jag intresserad av vikt- och kostfrågor. Jag har varit överviktig och två ggr lyckats få bort 15 kilos övervikt. Nu har jag gått upp igen men inte så mycket denna gången. Det vore dock inte fel att få bort ca sex-sju kilo.
God forsättning alla önskar
Elisabet
Välkommen hit Elisabet…
Jag får väl också säga hej då - även om jag skriver ofta.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej!
Är ny som medlem. Har ätit kolisfritt sedan oktober-07. Är frisk som en nötkärna, men 10-15 kg för tjock. Är väldigt otålig och tycker att viktminskningen går för lååååångsaaaaamt. Kul att vara här på sajten. God fortsättning på julen!
Välkommen hit AnnaC!

Hej.
Martin är lågkolhydratiker och ganska passiv medlem sedan i slutet av maj och har sedan dess gått ner runt 25 kg. Står sedan nån dryg månad stilla av nån anledning trots att jag är så strikt jag kan, men har för avsikt att gå ner minst lika mycket till. Det släpper väl snart.
God Fortsättning till alla
Jag får väl också säga HEJ!
Är Margaretas dotter, men kanske mest känd som den som jobbar på Arla… och eftersom Arla är en huvudleverantör för den som äter LCHF blir det ju även en hel del där :)
Grattis så långt mjanner - det är ju ett lysande resultat!

Hej!
Jag har varit medlem på sajten sedan 2007-03-21 och har ätit LCHF sedan mars 2006. Ca 15 kg har jag tappat på den tiden. Står ganska still nu och har gjort ett tag, men jag "ändrar form".
Efter helgerna ska jag återgå till ganska strikt LCHF. Under julen är det en del jag har svårt att avstå ifrån, som sill och dopp i grytan. Fast jag tror att det inte är det man äter mellan jul och nyår som är problemet, utan det man äter mellan nyår och jul…
Jag blir mer och mer övertygad om att detta är rätt sätt att äta för människor. När jag "trillar dit" och äter bröd eller liknande så reagerar jag ganska direkt med gaser, uppkördhet m.m.
Jag är intresserad av natur och kultur, det senare i form av t.ex. litteratur, folkdans och historia.
Babz
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Åh vilken trevlig tråd..
Håller med Kia!

Hej! Blev medlem idag! Men har läst massor här och på andra sajter om kolhydrater (eller rättare sagt; inte kolhydrater). Samlar tips och fakta för att köra igång snart, tror jag börjar med att plocka bort bröd, magen sväller och svider av det! Läste Skaldemans första bok och en period åt jag enligt den och mådde bra. Men sen blev det släktbesök och jag återföll… snart dags igen. Sötsuget försvann på ett par -tre dagar faktiskt!!!
Det är en väldigt trevlig, snäll och positiv anda här!
Det är nog allt fettet som gör oss snälla!
Välkommen till oss Mammeli!
Välkommen hit Mammeli!

Hej- Jag har nog varit här sedan i somrast men ej skrivt mycket..allt har gått bra fram till jul..straxt före tyckte jag att jag kunde unna mig lite grovt bröd lite mera åt GI hållet.. (jag åt det före jag började med LCHF). NEJ! Det funkade inte för mej! Nu har jag ätit chips , godis, bröd, pasta ALLT! Mår så dålit i kroppen och samvetet kan jag inte beskriva! När jag handlade till nyår hade jag hem en chipspåse, ni skulle ha sett mej i kassakön, jag SKÄMDES!!
Alla andra hade ju oxå vagnarna fulla med kolhydrater men dom föstår ju inget bättre men jag som tror på detta….Jag Skämdes SÅ! Köpte GI-Noll boken samma dag, har läst den nu! Är på gång!!! + jag har fått med min sambo!! Han är lite fettskrämd men vi får väl ta det försiktit
Välkommen till gänget Jessicam, du är inte ensam om avstegen under julhelgen.
Nya tag gäller för oss! Kom igen!
puttar lite här…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Hej … Jag heter Fredrik och jag är anonym.
Hej alla!
Är gi-are sedan hösten 06, och har iom det blivit mer och mer intresserad av kost och hälsa. När jag hade läst allt som går att läsa på min "ordinarie" sajt var nyfikenheten fortfarande inte mättad. Hittade Dr Dahlquists blogg och denna. Toppenbra! Jag ska inte satsa helt på lchf, har väl bara runt 6-7 kg jag ska bli av med. Men det finns sååå mycket matnyttigt att hämta här! I går gjorde jag filé under osttäcke med piccata. Receptet fann jag här på sidan. Det var hur gott som helst!
Mitt gi:ande gick i stå i för 11 månader sedan då en i familjen gick bort mycket oväntat och chockartat. Det fick mig att skippa allt mattänkande. Nu äntligen är jag på spåret igen, men det går trögt. Men jag MÅR bra!
Jag säger som flera andra: jag har kanske inte så mycket att tillföra, men är in ett par gånger per dag och ser om det finns nåt nytt jag kan lära mig!

Hej Alla här!
Medlem sedan i slutet på mars -07.Är beroende av den här sidan.Nu när vi blivit så många här är det svårt att läsa ikapp på alla trådar.Vi blir fler och får mycket mer tips och recept att testa.
Anna

putt
Hej har varit medlem sedan juli -06 men bara varit inne och läst, mest varje dag. Halkar lite fram och tillbaka och är för närvarande djupt nere i diket men kommer att börja om imorgon. Äter inte så här för att gå ner i vikt, har som max 5 kilo förmycket, utan vill få ett Blodtryck som är mer normalt än det jag har idag. Ligger på 145/90 med medicin (diovan comp). Under de perioder jag har ätit riktigt så har jag inte kollat blodtrycket men märkt av annat som att min bullriga mage som hörts över allt annat, helt plötsligt har blivit tyst. Jag är heller aldrig uppsvälld som jag blir när jag äter kolisar.
Det blev lite om mig, tack för att ni andra är inne o skriver så att det finns något att läsa.

Jag har ju varit inne och babblat i diverse trådar, men jag säger "Hej" ändå!
Har käkat lchf sen oktober ´06 och varit medlem här ungefär lika länge. Äter så här först och främst för att gå ner i vikt; hälsovinsterna är en bonus! En del prioriterar ju tvärtom…!

hej. Jag är inne på #andra rundan" efter att ha ramlat igenom rejält för ung ett år sen. Men nu känns kosten bra även om viktminskningen går såååå sakta för en hastbritta som jag!!
Vikten är det viktigaste för mig, men visst instämmer jag i att man mår oerhört mycket bättre på denna kost än på kolhydratkosten, då åtminstone jag ständigt triggas att äta mer av det jag mår dåligt av. När jag äter för mycket nu, så äter jag åtminstone NYTTIGT!!

Hej jag är ny här, har ätit denna kosten i bara 1 vecka. Mår pyton av den emellanåt, mår illa, har ont i huvudet och har koncentrationssvårigheter… suck.
Men jag har tappat 2 kilo på denna veckan och känner ändå att denna kosten är bra mycket bättre än att äta en massa kolhydrater. Har inte en stor och uppsvälld mage längre, hjippie!

Vill bara säga… Hej
..!
Hittade Kolhydrater i fokus idag, mycket intressant. Har en kompis som ätit LCHF i något år, och detta har inspirerat mig mycket. Själv har jag provat de flesta sätten. Jag är numera helt övertygad om att detta är det enda rätta. I alla fall för mig… Ska bara komma dithän att sätta igång. Fullt ut. Men jag åt i alla fall hallon och grädde istället för kaka till fikat… Alltid något…

Kul att du hittat hit Emma och grädde och hallon är inte dumt
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Hittade hit av en slump efter nyår. började med stenålderskost men kommer mer och mer att gå över till LCHF så småningom. Läser fortfarande mer än jag skriver.

Puttar upp den här tråden lite, så alla nya har en chans att bara presentera sig lite kort, utan att starta egna trådar. Om det finns nån som vill, alltså…
Tyskt ordspråk

Hej, jag är rätt ny både på den här sidan och med LCHF-kost. Startade andra veckan i januari med båda.Vill gärna tappa vikt men också självklart må bra.
Är inne och läser nästan varje dag men skriver nästan aldrig, än så länge. Tycker som flera andra att man har mycket att lära men ännu inta så mycket att tillföra efter så kort tid.
Tack alla för all kunskap ni delar med er av.

Säger HÄÄJ till publiken.
Medlem sedan januari typ. Skriver allt som oftast i "min" tråd. Försöker tipsa om maten jag lagar också.
Tack för all kunskap som jag fått här.
/pöss!

Hej
Glad tvåbarnsmor som insett att om jag vill komma iform så är det lika bra att börja nu!
Det här verkar vara det sundaste och godaste alternativet!

Nämen, tjenare! 47 årig miagumma från norrlandskusten här!
Den 21 januari i år började jag med lchf och det går bara bättre och bättre! Vet inte hur det hade gått om jag inte haft detta eminenta forum att tillgå! Sitter här väl så mycket kanske…
men det är ju såååå kul!!
Passar på att önska alla en riktigt glad påsk med måååånga ägg!! Kramkram!!
Hej allihopa!
Jag har kört LCHF sedan 3 dec. Gått ner ca 7 kg, just nu står jag still. Jag tycker om att läsa vad ni skriver även om jag inte brukar skriva själv. Får väldigt mycket hjälp av er. Än så länge har jag inga problem med att följa kosten men det kommer säkert nån gång. Har varit medlem sedan i dec. -07.
GLAD PÅSK alla LCHF-are!!!!!

Hallå!
Har läst en massa om det här forumet innan jag blev medlem, men behövde bara läsa några rader när jag väl hittade hit. Har setat (eller suttit som det heter på andra dialekter än dalmål.. ;) ) här ett par timmar varje kväll sen jag blev medlem och bara väntar på nya inlägg..
har käkat LcHf i fem veckor, på ett ungefär. Trivs asbra med det, även om en del hormonella förändringar är frustrerande. Men jag hoppas det är övergående.
Glad påsk också! 
Hej på er!
Skånetös på snart 44 år.
Har 3 tonårbarn som tycker att jag äter konstigt. Maken stöttar mig och verkar lite intresserad(?) av hälsoaspekterna.
Jag har varit här inne och snurrat i ca. 5 veckor. Jag har gått ner 5,5 kg (vill gå ner ytterligare nästan 30!)
Det känns inte som någon uppoffring att följa dieten, utan som en befrielse på något sätt.

Puttar upp en gammal tråd - det finns säkert några nya som vill säga "hej!"
Tyskt ordspråk
Hej! Har följt Kolhydrater i fokus sedan 1,5 månad ungefär. Varit medlem lite kortare. Kört med LCHF i snart tre månader. Har gjort några små inlägg, men vill ju gärna ha lite mer "kött på benen" innan jag uttalar mig.
Jag jobbar vid dator, så jag brukar ha möjlighet att kika in på KiF vid något tillfälle varje dag. Mycket matnyttigt (haha) som sägs här, så jag är nöjd medlem. 
Västeråstjej. Ätit LCHF i två veckor. Känns som fest var dag! Jag blir mätt och nöjd på så mycket mindre mat än tidigare. Piggare och bättre hy på denna korta tid. Inga svullofasoner än så länge. Min omgivning stöttar mig totalt.

Jag hittade LCHF för runt… ska vi kalla det en vecka sedan? =) Visst har jag hört om att ta bort kolhydrater (min granne har gjort det), men det var ju inget jag kunde göra, med skola och allt.
Inte helt säker på varför jag ändrade mig (eller jo. Fibromyalgi), men började försöka äta på det här sättet i söndags.
Bor i Harmånger, pluggar i Sundsvall. Är 26, och med distansförhållande =)

Hej! 23-årig tjej från Göteborg som börjar med lchf idag :) Joinade forumet häromdan och tror verkligen jag kommer trivas och få bra tips och hjälp här! Har inspirerats av min vän Dessi101, som hon heter här på forumet, och hoppas på att gå ner lite i vikt och få en mage som mår bättre. Bor tillsammans med min pojkvän så han hakar också på :) I vår lägenhet har vi också våra små älsklingar Ralf och Florian, två små söta råttbröder :)

Hej! 7 veckor har jag varit här och läst. Lika länge har jag kört LCHF- kost. Mår såå bra och kan inte riktigt sluta prata med folk om hur bra det är med den här kosten. Tror att de börjar tröttna snart.. eller så blir de väl övertygade.

Hej på er alla!
Jag nu varit med här sedan 7 april. Jag skriver lite dagboksinlägg och ger lite kommentarer emellanåt. Tidigare var jag med i viktklubben (som inte gav så bra resultat på vågen) och var en rätt så aktiv skrivare. Har inte kommit igång så mycket här ännu. Men jag surfar runt läser era inlägg, får idéer och peppning genom att läsa dem. Kramisar

Halloj!
Hittade hit 8/4 via Annika Dahlqvsts blgg och läst varje dag sedan dess (tack för alla nya kunskaper och för alla glada skratt!! Här kommer jag att trivas!) och smygit in några kommentarer här och där
Är tablettbehandlad Typ2 diabetiker boende på Frösön som sedan jag fick diagnosen i sep 2000 varit en bråkig och motsträvig patient eftersom jag aldrig begripit varför 70 % av min kost ska bestå av kolhydrater som jag blir sjuk av och som jag ska äta medicin mot för att min kropp ska kunna ta hand om…men nu har jag äntligen kommit rätt!!
Har ätit väldigt strikt sedan 4 veckor tillbaka och har upptäkt att:
-Jag blir mätt !
Jag är inte hungrig en timme efter måltid vilket innebär att jag glömmer att äta nästa måltid när jag borde….
-Mitt fastesocker har sjunkit från 12 till 7,5
-Jag har aldrig i hela mitt liv köpt så mycket smör, grädde och ägg som de senaste veckorna.
-Har inte sovit middag en enda söndageftermiddag sedan början av april.
- Blivit kvällspigg ( kan t.o.m se 21nyheterna utan att somna i soffan) men är fortfarande morgonpigg, behöver endast ca 5 timmar sömn (är det en vanlig bieffekt??) så jag visslar också på vägen till jobbet (precis som någon ovanför skrev).
-Tillbringar massor av tid på detta forum för att jag inte kan sluta läsa. (Damråttorna jublar för de får ju härja fritt!)
- Har gått upp 4 KG i vikt istf ner men det struntar jag i eftersom jag mår så bra.
-Har flera gånger tänkt att jag ska unna mig lite glass som är mitt favoritgodis men glömt bort att handla det….
- Och slutligen så driver jag min närmaste kollega till vansinne genom att äta SMÖR och VANLIG philadelfiaost samtidigt på min flatbrödsmacka till morgonfikat utan att skämmas!! Jag som har ett BMI på 41 borde ju veta bättre!! (Hon äter ingenting för hon vill inte bli tjock!!)
Ser fram emot många trevliga och glada stunder tillsammans med er
Kram
Hello!
Cindy heter jag, 26 år och bosatt i Stockholm. För flera år sedan så började jag känna på mig att något var vajsing med min kropp, eftersom jag jämt var frusen, trött och deppig. Förvisso så var jag redan diagnosticerad med endometrios (vilken ger mig kronisk smärta, ibland nästan inte alls, ibland alldeles för mycket), men efter att ha läst på så var jag övertygad om att jag även hade hypothyreos.
Gick till husläkaren och fick tjata till mig ett blodprov. Sen åkte han på semester en månad, och ringde mig smått panikslagen när han kommit hem och sett mina blodprovsvar - de pekade på hypothyreos. Tog nya prover, men de var enligt honom inte tillräckligt dåliga.
Precis i denna veva flyttade jag utomlands, och fortsatte där att jaga läkare för att få hjälp som jag inte fick. Det var först tillbaka i Sverige (efter ytterligare ett misslyckat besök på vårdcentralen) som chefen skickade mig till företagsläkaren.
Denne dränerade mig på massa blod, och konstaterade att inte bara har jag hypothyreos utan jag var även på god väg att få diabetes typ 2… Suck. Tänk om jag hade kunnat bromsa detta flera år tidigare!
Nåväl, läkaren är helt inne på GI och ordinerade mig genast detta, samt tvärstopp på godis och mina älskade chips. Han rekommenderade mig även att fullfölja vad jag precis påbörjat - att efter 10 år som vegetarian börja äta kött igen.
Sedan dess har jag kämpat och mått bättre till och från, och när jag började diskutera kost med min akupunktör så tipsade hon mig om Dr Dahlqvists blogg. Gjorde ett försök, men under denna tid så kom min förhatliga endometrios-värk tillbaka, varpå jag i panik backade tillbaka till GI, och ännu värre började slarva även med denna.
Nu är jag nyfiken på om det verkligen var LCHF som som förvärrade min endo, och har inlett ett nytt försök. Ett som är säkert är iaf att mitt höga blodsocker och troligen även hypothyreosen orsakades av idiotisk veggomat. Försöker förgäves att få pojkvännen att pröva han med, eftersom han gnäller om lite övervikt.
Jobbar i zooaffär och har länge varit påläst om hundars och katters näringslära, fånigt att jag aldrig stannade till och funderade över om inte vi människor också skulle må bra av att slippa kolhydrater….
Fotnot: För info om endometrios, läs på www.endoliv.se
Vänliga hälsningar
Cindy
hej alla^
jag heter Annki o är mest inne på perser iFokus. Men sökandet av kryddblandningar utan massa glutamat o andra E-ämnen så hamnade jag här för första gången. Det var väl några månader sen nu. den sista veckan så är jag här inne många gånger om dagen. suger åt mig så mycket kunskap jag kan inför min början med LCHF
jag håller med er andra..tycker detta är en kanonsida
Hej i sommar Sverige!!!!!!! ( här ösregnar det nu)
Jag har glidit runt här sedan februari i år. Är magsäckopererad sen -96 och hade nog önskat att jag visste om LCHF före operationen. Kör denna kost ihop med min dotter som har typ1 diabetes, hon har minskat sitt insulin intag markant. Jag är också sockerberoende o kämpar mest med det förtillfället. Är här inne o läser mest varje dag…finns mycket intressant o roligt.
Hej alla !
Började i september 2007 med SSS , men hittade hit våren 2008 då min viktminskning avstannade. Efter analys har jag minskat protinet och ökat fettet vilket har gjort att jag minskar i vikt igen.
Anita
Hej!
Har läst här från och till sen förra sommaren,började med lchf 1/7 

Hej!
Jag har läst lite då och då sen i våras, jag såg Annica Dahlkvist på gomorron sverige i början av april och gick sen in på hennes blogg. Sen hittade jag till den här sidan via hennes länk. Jag har gått ner 3 kg hittills och mår väldigt bra!

Hej!
Jag är sprillans ny på den här tråden, har bara gjort ett inlägg och blev överväldigad över de snabba svar jag fick!
Det hela började med att jag fick syn på Skaldemans bok "GI-Noll" när jag beställde kurslitteratur. Jag beställde den också och igår hade jag läst ut den och var såld, kan man säga. Har väl haft lite LCHF tankar förut men nu känner jag mig redo att ta tag i det hela.
Jag kommer antagligen att skriva många frågor och undra över mycket men jag ska också plöja igenom tidigare inlägg, säkert finns många av svaren där.
Detta är min början på ett bättre liv, hoppas jag!! 
Har skrivit här lite då och då men alltid fallit tillbaka..
Nu när jag är nybliven singel med ny lya efter 7 år, så passar jag på att införa denna livsstil igen, då jag verkligen älskar att äta såhär.
Tycker det finns många bra recept på sidan, och idag har jag handlat för x antal hundra kronor och fyllt både kyl och frys.
www.machmo.se
hedakicki vilken bra start!
HEJ! jag går på Skaldeman sedan i mars, har gått ner 12 kilo ungefär och jag tänker köra ett tag till, står uppsatt i kö till gastric bypass men tänkte ge det här en chans innan det är "för sent"

Hoppas detta funkar pillson så att du slipper op !
Jag hoppas oxå detta fungerar men det känns som en lååång väg kvar till att man inte behöver någon OP…

Även om det är en låååång väg så har du ändå tagit det första steget och då är det ett mindre kvar att ta!
Hej - Ny här och skriver lite nu och då. Mest när jag har frågor.

Hej!
Helene heter jag, kallas för Puh av mina vänner.
Jag är 28 (snart 29) och bor i sthlm med katt och nästan-inflyttad-kärlek.
Vi har ätit LCHF i snart 16 dagar, och märker redan en massa hälsovinster. Vi orkar mer, och ffa så behöver inte min älsk ta sin sömnmedicin längre, han som behövde ta både propavan och imovane för att sova en hel natt utan ångest(!!!).
Annars är vi osedvanligt glada, och anser bådatvå att depressionerna vi lider av är på bättringsvägen.
Jag säger HEJ till er alla ,ni som kanske kommer ihåg mig och till er som inte gör det,och till alla nya…..
Hur många medlemmar är vi nu?

Hej gordii! Vi har vuxit och blivit 4457 stycken stor!!
När jag började här tror jag att vi var sådär 3-400 stycken så det är en helt otrolig tillväxt!

Hej gordii! Vi har vuxit och blivit 4457 stycken stor!!
När jag började här tror jag att vi var sådär 3-400 stycken så det är en helt otrolig tillväxt!
Hej svejs alla!
Jag har ätit LCHF sedan februari -08 och blivit av med min IBS helt och hållet. Har dock inte gått ner något i vikt, fast å andra sidan är det bara några trivselkilon som ska bort! Det får ta den tid det tar, för den har kosten behåller jag resten av livet!
HEJ! Hittade hit efter att ha läst Skaldemans bok i våras.
Tala om omprogrammering, hade ju ätit fettsnålt, bantat, viktväktat, tallriksmodellat och varit förståndig i trettio år. Det resulterade i en tresiffrig vikt.
Har surfat runt och läst mycket här, det är så himla trevligt!
Kilona sitter ungefär där dom brukar, har bara gått ner ett par stycken MEN är 5 cm mindre i midjan.
Mår så bra på denna kosten. Bor i Karlstad and I love to dance.

Välkommen hit!
Så kul att fler har hittat hit och inte bara läser utan även skriver en del också 

Ett tag sen den här var uppe…
hej hopp! det är väl kanske dags att ge sig till känna då 
Maria, 27 år gammal, läser till SSK för tillfället. Minns inte riktigt hur jag hittade hit, men jag har varit intresserad av näringslära och kost flera år nu och tar varje tillfälle som ges att diskutera med mina lärare och kurskamrater, det finns ju en hel del olika åsikter om GI och LCHF inom sjukvården…
Provade GI tidigare i år och upptäckte att min trilskande mage blev snäll som en kattunge igen! Experimenterar för fullt med kost här hemma nu, försöker äta så bra som möjligt enligt nån slags LCHF/GI-metod men äter lite som jag vill när jag känner för det. Har ingen direkt övervikt att få bort, och inget sötsug som triggas när jag äter kolisar, det är främst magen jag försöker lugna.
Kommer nog inte att skriva så mycket och vara aktiv på det viset, men jag smyger runt här ska ni veta, och läser allt som skrivs! 

Hej,
är också en som smyger runt här inne, har varit intresserad av detta i många år men aldrig riktigt fått till det, det har blivit lite halvdant med GI och liknande. Har helt enkelt inte fått tummen ur!
Just nu sitter jag och läser recept och sådant för att motivera mig själv. Läser "Fettskrämd" och var på föreläsningen med författaren och Andreas som var här i Karlstad för ett tag sedan. Har hållt ögonen på Annikas blogg jättelänge och även trillat in här ett bra tag då jag ändå är inne på Cornishrex.ifokus.
Känner att det är nära att jag gör slag i saken och ändrar mina matvanor och livsstil.
Är 33 år gammal och har ca 10 kilos övervikt. Har lyckats få bort 10 kilo i sommar med en icke godkänd metod
Så det sista tänker jag fixa bort med rätt mat!
Hej,
haft ett längre uppehåll från att läsa här, läste nästan varje dag tidigare, likaså Annikas blogg.
har ätit lchf i tre år ungefär, men i sommar ätit lite galet ibland, och druckit för mycket vin och brightöl.
Vägt samma i något år nu.
sedan någon vecka tillbaks på banan, och registrerat mig som användare.
Har aldrig haft någon hälsofarlig övervikt. MEN mår superbra när jag minimerar kolhydraterna.
Tänkte ge några fettkilon till på moppe i höst, och testar för första gången att fakira.
-Wixen

Hej
Har varit inne och smugit runt här ett par gånger, jag är en kvinna på 58år som har haft övervikt och jojobantat med viktväktarna från och till, utan att lyckats hålla vikten. Blev bjuden av en kompis att besöka Annika Dahlqvist när hon var i denna kommunen och hade föredrag om lchf, blev glad av att höra henne , men kan detta verkligen vara så att man kan bli smal av att äta fett????? så nu försöker jag ändra mina matvanor och har under snart tre v tagit bort sötsaker och äter bara en liten macka till frukosten var dag, har då gått ner tre kilo men i torsdags åt jag ju ärtsoppa och det är ju mycket kolhydrater i fick jag höra jaja okej det blir ingen mer sådan soppa . monolla
Hej!
Har ätit LCHF sedan i maj. Mår kanonbra. Gått ner 8 kg. Minskat 12 cm i midjan. Nu har jag "fastnat i vikt" men måtten minskar ändå.. Beror troligvis på ökad träningsmängd. De första tre månaderna tog jag det lugnt och promenerade mest, men nu har jag massor av energi och cyklar 7,5 timma i veckan + två övriga pass på gymet. MEN det allra bästa är att suget efter sött är borta. Det är helt underbart. Det gick så långt i våras att jag uppsökte psykolog.. Hade ingen kontroll alls och med det kom en sjunkande självkänsla. Efter att ha provat denna kost förstod jag att det inte var fel på mig utan sockret.
En stooor kram till alla på detta forum 
annahoj

Hej, hej! Karlstadbo, som flera andra ser jag. Nybörjare sedan ca 1 månad, efter några decennier med jo-jo. Har läst och läst - kan bara motiveras om jag får logiska förklaringar - och de finns ju där hos StenSture och de andra… Har varit ett kvalificerat h-vete tills i tordags, då det vände. Var dödligt trött med en massa symtom de första veckorna, men tack vare min kompis som ligger tre veckor före mig och skrivit dagbok (smart!) så förstod jag och härdade ut. Nu förstår ni, blir det "kärringrundan" flera gånger i veckan. (stan,cykelbron v. museet,längs älven, över bron vid Färjestad och tillbaka t. stan).
Längtar efter att dansa… Så snart knäna blir lite bättre så…
Hälsningar från Leela,
meditation/mindfullness, kognitiv terapi och seriös astrologi.
Hej!
Jag blev medlem nu bara för att få säga hej. Har läst och roats länge, men inte tyckt att jag har nåt direkt nytt att bidra med. Jag har ingen övervikt eller diabetes, däremot en mage som ofta gjorde ont. Jag märkte för ett bra tag sen att det blev värre av kolhydrater, men nåt måste man ju äta, och man kan ju inte öka på fettet, det är ju livsfarligt!
När jag började äta mer fett blev magen snäll på någon dag, och så har det fortsatt. Jag har också haft en del bekymmer med ständig oro och ångest, en släng av social fobi och lite sånt de senaste tio åren. Jag har gått i KBT och lärt mig hantera de negativa tankarna någorlunda, och trodde att jag mådde så bra jag kunde. Men efter att ha fettchockat min kropp i några veckor insåg jag att det faktiskt inte fanns några negativa tankar kvar att hantera! Jag har inte varit så lugn och harmonisk sen jag gick på dagis, om ens då.
Hej
Jag är en återfallsförbrytare som tagit mitt förnuft till fånga och återvänt till kära KIF. Det funkar INTE att äta smörgåsar, pasta, godis och bakverk utan att gå upp i vikt och få dödsont i magen. Dessutom krympte kläderna oroväckande fort och jag fick en haka till….hmmm
Har PCOS och IBS så vad höll jag på med, det kan man undra??? Magen pajjade rejält av kolhydrater och jag mådde verkligen som jag förtjänade…suck.
Nej nu är det full rulle med LCHF igen, och jag mår fint! 
(kallade mig Frualbertsson innan om någon minns mig)

Saintpaulia, var det inte du som startade den där braiga (och långa) tråden om favoritostar?
Fabricati diem, pvnc!

Hej på er!
Är så glad att jag hittat hit. Så många kloka och vettiga människor.
Lycka till

Hejsan alla!
En tråd jag missat hittills ser jag! 
Har väl varit inne och klottrat lite i forum och startat några trådar sen jag blev medlem här i juni i år. Lider av totalt obotlig skrivklåda så mina fingrar står inte att hejda! *S*
Började ät lchf i juni, som sagt, och har sen dess gått ner 13,5 kg och minskat mina mått rejält. Men det allra bästa är den enorma förbättring som skett med min fibromyalgi!
Finns hur mkt som helst att berätta om detta, så jag ska inte trötta er med det, men för några veckor sen började jag träna på gym och det är JÄTTESTORT för mig! För ett halvårsen hade jag bara fnyst om nån sagt att jag skulle träna på gym nånsin igen! *S*
Kramar till alla!
#104 Jo det var allt jag det! 
Nu är den uppackad igen och lite nya favoritostar har jag fått tips om.

hej
jag är 25 år gammal och har ätit lchf sen i somras. jag trivs väldigt bra, även om jag saknar mycket av den maten jag kunde äta förut. framförallt nu när det börjar bli jul … :)
Kolhydraterifokus är verkligen ett väldigt bra forum! Engagemanget är otroligt! Mycket stöd och tips, väldigt bra!
Lycka till allihop. /H
helium,
Ähh, du dör inte av att äta någon klementin eller apelsin i jul… :) Det är ju ändå säsong för dem snart!

alltså mikaelj :)
nu tänker jag kanske inte framförallt på klementinerna haha, även om det är lugnande att höra att jag kan skala och förtära en sådan utan att avlida.
helium,
Jag är glad över att du känner dig lugn och kan njuta av julen. Tänk om du gick och stressade ihjäl dig för en sån liten grej, liksom!

ja precis… jag ska fokusera på stämningen och försöka riktigt njuta av min klementin när de andra äter knäck och julfudge…. ja… det ska jag. absolut. klementin, yes…
Så ät knäck & fudge! Du lär ju inte äta det en månad i sträck ändå? :) En dag dör du inte av…
Hej alla! Här är ännu en som smyger runt och får jättebra info och inspiration här! Har nu ätit LCHF i fem månader och kommit förbi övergångsbesvären. Hela kroppen lugn, mår mycket bättre, det händer bara positiva saker i kroppen. Jag är jättesmal och tänkte inte alls förlora några kilon, men det gjorde jag ändå - hoppas de kommer tillbaka plus några extra…
Spännande att se vad som händer, har nog haft fettbrist i hela mitt liv. Alltid ätit så "nyttigt", varit vegetarian också
. Stress och utbrändhet,total ihopklappning i hela kroppen för 20 år sedan, fel på det mesta, total energibrist och hyperkänslighet för nästan allt. Nu kanske jag kan se fram emot en frisk ålderdom? (Har nyss fyllt 60!)
Tack alla som delar med sig av erfarenheter och tips!
Ja Hej sidan är bra
Jag har skött mig så bra, mått bra men inte gått ner ett dugg.
Ikväll bjöd min son och kompis på middag. gissaom trött moder blev glad, de kan verkligen laga mat.
Risotto och biff Jättegott!
Blodsocker 13,8 när jag kom hem
Får inte bli någon vana att bli bjuden på middag.

Jag finns oxå!
Men har mest hållt till i kulisserna.
Jag slutade röka för 2 år sedan (duktig jag) men har sedan dess "ätit" mig till närmare 20 kg för mycket.. Jobbar 5 -skift och har haft strul med sömn, framförallt innan förmidagskiften och ibland efter nätterna.
Jag har psoriasis och därtillhörande någon form av ledvärk som inte är reumatisk.
Hur som. jag har varit här sedan augusti. Sover extremt hårt och gott, är mer harmonisk. Tycker inte att det är svårt att låta bli varken frukt, grönsaker ellt potatis, pasta o dylikt. Blev mer eller mindre av med min ledvärk men, syndade med glass (ganska många ½ litrar av Ben & Jerry & HaagenDaaz) och smågodis under en period, så som ett brev på posten kom ledvärken tillbaka.
Nu är jag igång igen och ämnar göra mig den tjänsten att jag ska fortsätta!!
Så nu har jag skrivit mitt första inlägg här, alltså brutit isen så nu kanske det kommer fler??!!
Innan jag önskar er alla en trivsam fredag kväll vill jag tacka alla er som med glädje delar med er av er kunskap och era erfarenheter..
Själv ska jag jobba en 36 timmars natthelg…
Jo just, jag håller till i Norra Västmanland.
Må bäst alla!!
#117 hoppas att du kommer att skriva mer, desto fler vinklar och åsikter om saker desto bättre tycker jag. 

Hej allihopa!
Jag har inte varit här så länge, skrivit lite i och för sig, men förmodligen inte skrivit så mycket vettigt….. 
Tycker det är fantastiskt kul och lärorikt att läsa här! Alla är så hjälpsamma och vill en väl, det är inte så vanligt i övriga världen känns det som. Många som är missunsamma (heter det så?) när de hör att man mår bra, äter gott och går ner i vikt. Jag har fått många kommentarer som t.ex. "ja, ja man kanske går ner i vikt men vem vill vara smal och ha igenkletade kärl?"
Ha en skön helg alla!

Jag har varit här ett tag men väldigt sporadiskt…
Jag har vräkt ur mej en del skit och en del vettigheter ibland också. Jag hoppas det senare tar över till slut…

Nu är det dags att säga Hej!
Har varit här i en månad och trivs jättebra med min nya livsstil. Kom hit då jag sökte på olika sätt att bli av med aknen. Min hy har blivit mycket bättre och mitt söstug har försvunnit. Har dessutom lagt på mig ett kilo men det gör mig inget för jag mår så bra
( OBS detta hade inte varit acceptabelt för mig i mitt förra "hälsosamma-fettskrämda-liv")
Det jobbigast har varit att tacka nej till saker i sociala sammanhang…särskilt då jag inte har någon övervikt att skylla på, snarare tvärtom. Har fuskat några gånger men jag tror är det är vad man äter på vardagarna som spelar störst roll.
Har även börjat hobbie-forska på det här med hormoner och hur kroppen fungerar. Det finns många saker som jag inte hade en aning om. Det är iallafall väldigt spännande!
god och fet kväll till er alla!

Hej!
förresten…
enligt vår lokalradio Radio Skaraborg, så är det stora HEJ dagen i dag. så hej,hej på er alla
Hej!
Jag och min man har försökt hålla oss till lchf sedan mars förra året,efter ett otal återfall är vi nu ganska strikta och sedan årsskiftet har jag nu gått ner tio kilo och mår så mycket bättre utan kolhydrater.Jag smyger väl mest här inne,men lämnar en kommentar eller ställer en fråga om jag behöver få veta något.
Det kanske finns några nya medlemmar som vill presentera sig?
Hej!
Jag skriver inte så ofta - läser desto mer! Har ätit LCHF 1½ år och gått ner cirka 10 kg. Mår bra av kosten och har inte tänkt sluta med den. Många säger: Håller du på med det där än?
Har tidigare varit med Viktväktarna och när målvikten var nådd så började jag äta annat än viktväktarmat, (gick upp igen förstås!!!)
Nu känns det inte alls aktuellt att börja äta potatis, bröd och andra kolhydrater!
Ha det bra! Hälsningar Laurel

Hej! Den här tråden har jag missat! Och tusentals andra… Svårt att komma ikapp flera år av inlägg.
Jag har kört LCHF i nästan 7 veckor nu. (Vart tog tiden vägen??) Nåväl, det har inte hänt så mycket med varken vikt eller mått, men det är inte det vikitgaste för mig utan att må bra - Läääänge. =)
Har smugit runt i ett par veckor nu. Har inte riktigt "börjat" än, utan försöker läsa mig till fakta samtidigt som jag bytt ut alla lätt- och mellan- till fullfettsprodukter, samt dragit ner på potatis, ris och pasta.
Krångel med mat på jobbet har gjort att jag ännu inte vågat släppa mina mackor, men tänkte försöka göra det från måndag. Äter också fortfarande en del frukt, men även det ska bort nästa vecka, hade jag tänkt.
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Hej!
Har varit medlem i ca 2 veckor och ätit lchf i 3 veckor. Halkade in via Anika Dahlqvists sida och har bara smugit runt än så länge. Sedan jag kom hit har jag lärt mig massor av er mer erfarna. Än så länge vet jag dock inte om jag har så mycket att bidra med mer än glad tillrop. Men jag blir så glad av den uppmuntrande och positiva stämningen som är här (min man är lite svartsjuk på er….) - jag är här inne varje dag!
Jag är 35-årig eskilina med hela svensson-kitet; man, 2 barn, villa, volvo och vovve. Har alltid varit intresserad av att må bra och äta rätt. Men minuppfattning om vad som är rätt har radikalt förändrats sedan jag halkade in på lchf
Älskar att träna men hinner inte så mycket längre. Övriga intressen är mat och dryck, hundar och allt annat som gör livet skoj!
Hejps…
Har snurrat här omkring ca en veckas tid..har inte startat med LCHF ännu..men skall göra det i slutet av nästa vecka…läser info om LCHF överallt på nätet…håller även på och läser mig igenom Skaldermans första bok…ska även läsa GI-Noll….så jag är i informations intagnings läge!!! 

Hej hej!
Har smygit runt här sen 11 januari, varit inne i stort sett varje dag tror jag och många timmar har det blivit…. tror denna site är beroendeframkallande. Man blir så inspirerad, hittar massor av recept som bara måste provas och vilken samling härliga människor! 
När jag började (12 januari) var det mest för att gå ner ca 5 kg som jag hade gått upp alldeles för fort under hösten och julen. Dom rasade direkt, tog bara ca två veckor, men inte ville jag sluta bara för att dom var borta. Så av bara farten har jag fortsatt och är nu inne på 7:e veckan och som det känns just nu så kommer jag att fortsätta.
Har haft lite konstiga odiagnostiserade ledbesvär tidigare men har inte känt av dessa sen 2:a veckan.
Äter massor av grädde och ost, älskar det! Äter en del ovanjordsgrönsaker, lite morötter, ratar E-tillsatser så gott det går. Sen äter jag naturligtvis massa annat som är tillåtet. Det enda "otillåtna" jag ätit under dessa veckor är en semla i tisdags, men den hade jag gett mig själv tillstånd till.
Den var ganska god men gav inte mersmak.

Hej!
Jag ränner här stup i kvarten. Jag var med tidigare 2006-2007. Jag gick inte ner mer än 3 kg men jag mådde bra. Jag väger 67 så det är ingen direkt övervikt till mina 169 cm. 2007 hände det en personlig tragedi så då orkade jag inte hänga med längre. Nu har det lugnat ner sig på den personliga fronten så nu hänger jag här igen. Läser mycket men skriver mindre. Jag trivs så bra hos er 
Hej!
Är en Kif-oholic…

Hejsan. Nu måste jag skriva här när jag äntligen är hemma igen efter 5 veckor på lasarettet i Gävle.Pojkvännen är här med ,med sin hund.Blev mottagen av Rocky som rumpan gick som en propeller på.Han visade sin glädje det var skönt att få ett sådant mottagande.

Hej! Vad roligt med en "säga hej-tråd", då vet man var man ska börja. Är en alldeles nybliven medlem och har kikat runt här några dagar. Är inne på min andra vecka med LCHF. Skulle bli glad åt både några kilo ner samt bättre hälsa.
Tror jag kommer trivas här
Välkommen hit!

Hej hej!
Har smugit omkring här ett slag. Hittade hit via kostdoktorn.se som jag i sin tur hittade efter Kalla fakta om "fettkriget" i höstas. Som jag i sin tur tittade på efter tips på medlemsforumet på viktklubb.se
Hade då varit medlem där i nån månad. Hade börjat gå ner i vikt men jag led. Ständig hunger och smått hysterisk och definitivt ohälsosam fokusering på mat, dygnet runt.
Är så glad att jag hittat hit, att jag fått lära mig så oerhört mycket nytt och att det går att ändra livsstil på ett sätt som känns hållbart. Har gått ner över 15 kilo och är på väg neråt i maklig takt. Äter gott, är inte hungrig jämt och slipper kämpa och vara duktig.
Mycket kan man säga om viktklubb.se men för mig har den gjort underverk. Utan den hade jag fortfarande trott på tallriksmodellen, Rössner (ryyyys) och Mindre-Fett-Mer-Fibrer-Mer-Motion-Mantrat.
Finns det flera som vill presentera sig?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Hej!
Hittade hit för någon timme sedan men det är väl lika bra att presentera sig direkt. Är en tant på +40 boendes i Stockholm.
Har inte börjat på heltid med lchf ännu, bara dragit ner på kolhydraterna. Är gastric banding-opererad sedan några år och blir alltså mätt på nästan ingenting. Dock ej om det handlar om godis, choklad, ostbågar, glass etc… Då kan jag käka hur mycket som helst. Får numera halsbränna av det mesta och har 40 kg att gå ner ungefär. Har även insulinbehandlad Diabetes typ 2.
Om du varit i samma/liknande situation så hör gärna av dig, alla tips emottages med stor tacksamhet.
Hej Dilbertina!
Jag läste att man i olika landsting satsar extra kökortnings-resurser på GBP operationer (gastric bypass). Du har enligt ditt inlägg gjort en gastric-banding (vilket väl räknas som en föregångare som operationsmetod betraktat) för flera (hur många?) år sedan. Hur har din viktnedgång fungerat efter operationen?
Du skriver att du har 40 kg kvar att gå ner… hur anser du att operationen har fungerat som viktreducerare i ditt fall?
Skulle vara intressant att höra dina erfarenheter. Jag har läst en del om den här typen av operationer och många kirurger anser/påstår ju att det är den enda chansen att gå ner i vikt för de som opereras och att den är kostnadseffektiv för att i princip alla går ner tillfredställande i vikt och inte minst behåller vikten. Men kanske skiljer det mer än man kan tro mellan de olika metoderna 
Men jag undrar ändå… är det bara ren och skär knivk*thet som får dem att påstå det, eller ligger det något i det de säger?
Det vore intressant att få höra uppfattningen från en som själv har egen personlig erfarenhet, som patient alltså. Inte som varande kirurg och förstås intresserad av alla tänkbara extra operationsresurser..
Vänliga hälsningar! /K.
Hej K!
Jag gjorde min gastric banding för 5 år sedan. Gick ner 15 kg rätt snabbt, sedan tog det stopp pga att jag inte klarade av att låta bli sockret.
Efter en gastric banding så har du ett band kring magsäcken så att det bildas en tratt. Antingen går det du stoppar i dig genom tratten (och då tas alla näringsämnen upp) eller också fastnar det och du kräks upp det som inte går igenom. Har du gjort en gastric bypass så går allt du äter ner i tarmen men eftersom det inte är någon magsäck så tar inte kroppen upp alla näringsämnen och dessutom blir du sjuk om du äter för mycket fett eller socker. Det går alldeles utmärkt att som banding-opererad gå upp i vikt. Visserligen kan du inte äta hur stora mängder som helst men de mängder du får i dig kan bestå bara av glass och choklad.
Enligt min åsikt är det inte så enkelt att alla opererade går ner i vikt och lyckas, det som egentligen behövs är terapi, frågan om varför du äter måste lösas annars så kan du inte lära dig äta rätt. Samtidigt är det som att lära en alkis bli "lagom" drickande, dvs du måste fortsätta att använda drogen (i det här fallet mat) men inte använda den för mycket. För mig var det en stor sorg att inte kunna använda mat och godis etc som tröst utan försöka hitta något annat när jag mådde dåligt.
Som jag skrev tidigare, börja med psykiatrin, stöd, terapi, och går det inte med bara den behandlingen, gör en operation som extra stöd och hjälp. Men bara operation är räcker inte.
/Dilbertina
Hej hej alla!
Idag kom jag i mina jeans som jag inte kom i för 2 månader sen!
Såååå glad för det. Dom är väldigt tajta dock!
Nästa mål är att få dem att hänga på höften.
Ha det bra i solen/