Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 12277 ggr
kostmedveten
0

Mitt första inlägg här.

Kolhydrater i fokus.

Vad har jag att tillföra, en hel del tror jag.

Liten intro;

Jag har undervisat unga, medelålders, äldre och invandrare i många år i kokkonstens kök.

Allt som oftast visade sig att de var mycket få som kunde se skillnad på fläskkött eller oxkött, gädda eller lax och än mindre visste vad kolhydrater eller näring är. Därför är det av största vikt att någon börjar informera om vad som är bra mat och vad som skiljer råvarorna åt. Det finns olika sätt att behandla råvaran beroende på vad man köper eller vad den skall användas till.

Därför har jag startat ett utbildningsföretag där jag tar emot de som vill lära sig mer näringslära om hur man hanterar livsmedel för att få ut mest möjliga av smak och energi

Mindre gifter i maten är en önskan som man kan hoppas på, mycket är gamla rester som ligger i skog och mark, spannmålsbesprutning från det glada sjuttiotalet. Det finns en hel del gifter kvar i våran miljö; förhoppningsvis minskar den kanske om ett tag, såvida vi inte till för mer gifter.

En annan viktig sak är omgivningen när vi lagar eller äter maten; ju fräschare desto bättre för matsmältningen. Det gäller att man har harmoni vid måltiden då tillgodo gör man sig maten på ett bra sätt. Det har skrivits avhandlingar om maten och dess påverkan på våra kroppar, men tyvärr ser vi i dagens samhället att det finns stora brister i kostkonsumtionen och därför är det viktigt att vi utbildar oss i kost och näringslära. För stort intag ger ett förstorat omfång.

Man skall vara lite hungrig då jobbar man bäst. Är man mätt blir man lätt slö.

Öka din frukt- och grönsakskonsumtionen, känn dig piggare efter två dagar, motionera regelbundet, må bra.

Oscar.

Ulf-S
0

kostmedveten, här äter de flesta väldigt lite eller ingen frukt… Mer eller mindre grönsaker dock.

Räcka ut tungan 

Välkommen hit i alla fall!

Medlem
0

"Man skall vara lite hungrig då jobbar man bäst. Är man mätt blir man lätt slö."

Mättnadskänslan är inte densamma. Förr när jag åt mer kolhydrater kände jag mig slö och dum. Det var en konstig mättndskänsla som jag verkligen inte tyckte om. Med LCHF har jag fått en annan mättnadskänsla, den är skön och gör mig inte slö eller somnig efter maten som förr.

andreas0
0

Hej.

Jag håller nog inte riktigt med i det sista du skriver. Att man blir slö när man är mätt beror nämligen på kolhydraterna/sockret i maten. Detta genom att kolhydraterna ökar blodsockret, vilket leder till insulinutsöndring, vilket trycker in ämnet serotonin i hjärnan. Serotonin är den signalsubstans som gör att vi är trötta. Det är det ämnet som t.ex. koffein motverkar. Därför kan man bli slö efter en tung middag med t.ex. mycket pasta eller potatis.

Hoppar man över kolhydraterna och äter animalisk mat med protein och mycket fett istället kan man äta sig hur mätt man vill, utan att bli det minsta trött. Tvärtom får man en rejäl energikick, och eftersom fett ger långvarig energi som varar i många timmar, så orkar man hålla på länge. Detta kan nog många på den här sidan intyga som äter på det här sättet.

Själv gick jag närmast i koma efter middagen tidigare. Men så är det inte längre, numera är jag pigg hela eftermiddagen och kvällen.

Välkommen till sidan, hoppas du kommer att trivas här.

Mervi
0

Välkommen! Här är vi väldigt kostmedvetna och väljer rena råvaror. Men vi äter kolhydratsreducerad kost och ingen frukt.

Margareta
0

Välkommen hit Oscar!

Helt underbar inledning - helt i min stil.
Många har under årens lopp helt tappat känslan för mat och vad mycket det betyder för oss.

Jag slipper många av mina gamla besvär sen jag slutade laga mat med alltför skumma tillsatser i form av E-nummer. EFtersom jag haft förmånen att handla gårdskött direkt vid styckningen - har jag lärt mig mycket om de olika styckningsdelarna - men hur många har den förmånen.

Det enda jag inte riktigt håller med Dig om är slutklämmen. Det är sen jag minskade min frukt- och grönsakskonsumtion som jag blev pigg och började orka mer. Jag är snart 53 år - och har ätit som jag gör nu i tre år - så det är inte någon tillfällighet att jag mår så mycket bättre av just mindre frukt och grönsaker.

När det gäller motion håller nog alla med Dig - men tyvärr är det så att alla inte kan motionera på det sätt som de flesta menar. Det känns lite som ett slag i ansiktet för dem som av olika skäl står utanför den möjligheten.

Välkommen hit och det skall bli spännande att följa den här tråden.

Numer pensionär i Nynäshamn

Jennix
0

"Öka din frukt och grönsakskonsumtion"? Skrattande

Njae, det tror jag inte funkar med en lågkolhydratskost. Inte för min del iallafall.

Och att vara hungrig tror jag är jättedåligt, det sa ju till och med Paulo Roberto häromdagen, trots att han var skeptisk mot LowCarb. Flört Jag tror att kroppen ställer in sig på sparlåga när man går hungrig, tror tvärtom att man ska försöka vara nöjd och mätt mer. Inte proppmätt så man spyr, men ändå mätt.

Slö blir jag endast av socker och kolhydratsproppad mat. Inte LowCarb. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

DrAnna
0

Hej!  Håller med dig om att det saknas grundkunskaper i fråga om kost och näringslära. När folk inte kan skilja olika köttbitar, resp fisk åt mm. 

Håller däremot inte med om att man skall behöva vara litet hungrig för att vara pigg och alert. Vi här på KiF har nog upplevt det tvärtom: för mycket kolhydrater i en måltid ger dästhet och "paltkoma".  Som du säker har förstått så äter vi som är med på detta forum litet kolhydrater, då främst i form av ovanjordsgrönsaker, och tar resten av vår energi från proteiner och ökad andel fett.

Margareta
0

Här är tråden att fortsätta i Oscar

kostmedveten
0

Debatt SVT 1.

Tacka för mottagandet, jag kan vara lite vass i bland, Skrev en blogg häromdagen efter Debatt på STV1;

Såg debatten på svt 1 om övervikt och de olika debattörerna var som vanligt helt oense om samma sak, läsk, godis och vissa koditorivaror. Läkare, Annika Dahlkvist hade som ganska dåligt på fötterna, förespråkade en fett diet som är rent skadlig enligt flera av debattörer, finns för lite kunskap om fettets möjligheter, tar man bort de snabblösliga kolhydraterna i kombination med fettet har det en annan möjlighet till kostens upptagningsförmåga.

Dietisten som förespråkade en kost enligt livsmedelsverkets rekommendationer är på det hela taget lite fel ute, enligt studier visar att man kan reducera diabetes problemet med en kost med mindre mängd snabba kolhydrater, ökad fiberkost.

GI - gurun Fredrik Paulun, som tidigare var en okunnig GI förespråkare har blivit en riktig ViktVäktare, med ökad fiberkonsumtion, förespråkar lite av allt, nu saknas bara points. Så hur vore det att utbilda Fredrik i kost och näringslära, kan bli en god representant för ViktVäktarna.  

Stjärnkrögaren Leif Mannerström, vet vad övervikt är men är mer intresserad av peningars betydelse än att hålla en vikt som är bra för egen del. På kallar uppmärksamhet med mycket smör och grädde. Leif har blivit en förespråkare för den extra energigivande kosten.

F.d. Boxare- Paolo Roberto är en clown, kastar sig in i debatten för att samla poäng, likt det han gjorde i boxningsringen, totalt ute och seglar. Saknar den kunskap som fodras för att föra en debatt om övervikt. Duktigt av Paolo att äta sex gånger om dagen, det räcker med fem, troligen motionerar Paolo så då kan det vara bra med sex.

Någon nämnde - Atkins, som tur var försvann den kosten i debatten, pulvernissarna fick inget gehör. Tack för en trevlig debatt Stina och svt1  

Oscar.

Mammeli
0

Nä, jag håller med om att att man inte måste vara hungrig för att vara pigg. Jag orkar ungefär 3 ggr så mycket nu med denna kost mot vad jag gjorde innan (o det var inte mycket jag orkade då heller). Det känns mer som en jämn stadig energiförsörjning. Inte upp o ner som det gjorde förr när jag var brödätare!

saargr
0

lagger till, for det ska bli kul att lasa den har diskussionen.

Bitta
0

på mig verkar det som om oscar är helt ute och cyklar!! Han säger det inte rent ut, men jag tolkar det som om han inte köper tankarna och principerna i LCHF, eller?

Lynxx
0

Kostmedveten - du skulle nog åka till Arktisområdet å lära Inuiterna (Eskimåerna) att käka riktigt - de har ju levt på ''fel''kost i årtusenden - största delen av året på bara kött & fett!  De vet ju inte  att man måste käka kolhydrater för att må bra! Ledsen

Visserligen mycket friskare & helt utan alla de sjukdomar som västvärlden har tack vare sin ''perfekta'' kosthållning. Flört Men så kan vi ju inte ha det eller…..?

Sedan de fick kontakt med oss så har de tack o lov åxå fått dessa sjukdomar av vår kost. Det måste kännas skönt för Kostmedveten att veta!

Påminner väldigt mycket om den onda tiden då alla missionärer övertygade alla naturfolk att bli kristna. 

Att påstå att man arbetar bättre lite hungrig - e ju som att påstå att man ser bättre om man solglasögon i mörkret - jisses! 

Ja har haft tungt fysiskt arbete & VET vilken skillnad det är att arbeta med mat i magen som ger energi. Man blir oerhört matt om man inte käkar & håller sig mätt.

Att man blir slö när man käkat beror endast på att man får för lågt blodsocker när insulinet tar bort kolhydraterna ur blodet.

Inga kolhydrater - inget insulin som stör blodsockernivårerna.

Fett - inget insulin som stör blodsockernivåerna.

Protein - litet insulin som inte stör blodsockernivåerna påtagligt. 

''Stultorum infinitus est numerus''

magma
0

Välkommen hit Kostmedveten!

Jag håller med dig om mycket i ditt startinlägg, förutom det som andra redan tagit upp om hunger/mättnad och att öka frukkonsumtionen. Den där dästa, trötta känslan har jag inte känt sedan 23 juli 2006, det var den dagen jag gick över till LCHF.

Hanveden
0

#13 Håller med. Dessutom komma här och vilja propagera för ett eget utbildningsföretag och skall där lära andra om näringslära…

Tror det här forumet är lite fel ställe att kritisera Annika D och tro att han skall få medhåll.

Med LCHF hälsningar  Fundersam .

Pasi
0

Välkommen kostmedveten!
Vet inte riktigt vad jag skall svara på det du skriver….Annika har inte dåligt på fötterna även om hon inte rabblade upp massa studier (finns på hennes blogg).
De flesta på detta forumet har en gång i tiden ätit annan mat, ofta fiberrik och nyttig, men upptäckt vilka enorma hälsoförbättringar man får på LCHF. De vet eftersom de testat. De som påstår annat har normalt aldrig testat, och besitter främst förutfattade meningar och inte verklig kunskap.Glad

Dessutom kanske du bör veta att det finns många på detta forumet som besitter mycket goda kunskaper om livsmedel, näringslära och kroppens funktion.

navarro
0

Bra sagt Pasi! Som Skaldeman säger, man kan hålla på hela livegt med dietisternas råd och bara gå upp i vikt ändå, eftersom det är så fel. Dom som har blivit "experter" och är med i många TV-program har oftast ingen egen erfarenhet av att med hjälp av LCHF få ett rikare liv på grund av att man uppnår bättre hälsa än tidigare. Vi blir våra egna experter så småningom, med god hjjälp av t.ex. dig, Margareta, Annika, Doc_ och Skaldeman. Därför står vi på oss och är glada och lyckliga!

Margareta
0

Jag tycker för en gångs skull att det är kul att få in en sån som Du Kostmedveten - som så tydligt redan från starten markerar att det vi håller på med är skumt/fel/ogenomtänkt (välj själv).

Du startade i trevlig ton och förtjänar ett trevligt betmötande och det lovar jag att Du kommer att få här. Man blir snäll av smör - brukar vi säga.

Du kommer också att få riktigt proffsigt bemötande - kanske av en helt annat art än du anade när Du Googlade hit. Vem vet - en dag kanske Du till och med kommer att tacka oss för att vi upplyste Dig om att jorden inte längre är platt.

Medan Du funderar om Du vill fortsätta diskutera med oss kan Du gå in och läsa på http://www.kostdoktorn.se

Vår Medarbetare Doc_ (dr Andreas Eenfeldt) bloggar sen en tid tillbaka i samma ämne - i övrigt finns så klart dr Annika Dalhqvists blogg - men där har Du förmodligen redan varit. Om inte kan Du googla på ordet "doktor" så hittar Du den säkert.

Pasi
0

Kostmedveten - Varför skall man äta mycket frukt och grönsaker då man kan få sin energi mycket billigare från smör eller feta animalier, och samtidigt förbättra hälsan?Glad

kostmedveten
0

Jag får tacka för alla possetiva inlägg.

Tog mig friheten att ladda ner LCH på tre minuter.

Läste och blev lite fundersam, mycket fett, mättat fett, mycket protein, högvärdigt protein, lite fleromettet, lite omega 3. Dåligt med C- Vitamin, dåligt med B- vitaminsgruppen, ensidigt med A- vitamin Bra med E-vitamin bra med D-vitamin. Bra med järn men det hjälper ej om det finns för lite C-Vitamin. Bra med kalcium, forsfor och magnecium. Då det äts för ensidiga grönsaker blir det svårt med spårämnen som Zink, Selen, mangan och kobolt. Enzym tillväxten blir lidande på det.

Så på det hela taget har ni lagt grunden till en ofulständig metabolism, med en viss förskutning kan man ändra på det.

Viserligen kompenseras vissa spårämnen med hjälp av den mörkachokladen, nötter men reduceras av de alkoholhaltiga dryckerna.

Kan förstå att vikten reduceras och det ganska så fot och det var väl målet med kosten att gå ner i vikt.

Oscar.

Kommer att skriva en rätt så genomgripande blogg i morgon på min blogg om C-Vitamin. blogg.kostmedveten.se

andreas0
0

#20, vad får du dina data om vitaminer från?

Dåligt med B-vitamin? Jag har kostregistrerat lite för någon månad sen, och hade högre än RDI på samtliga B vitaminer förutom en. Selen får jag i dubbelt så mycket än RDI. Det är inget som ligger långt under RDI med den här kosten, förutom Vitamin C och möjligtvis kalium.

Vad gäller Vitamin C så har en del här en teori som säger att vi behöver mindre av den, eftersom den behövs för att kompensera för skador som kolhydrater orsakar. Många äter broccoli som har väldigt hög mängd vitamin C men ändå lite kolhydrater.

Om du tror att det finns lite vitaminer och mineraler i kött så läs det här. Kolla speciellt på diagramet:

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=41

Medlem
0

Du kan kolla på diagramet här så får du nog se hur mkt vitaminer som finns i lever, makril och ägg jämfört med apelsin, äpple och banan.

Medlem
0

Du han före Andreas Flört

Pasi
0

Kostmedveten - Mitt enda mål med koständringen var att bli frisk från en sjukdom som kallas utbrändhet, inte att gå ner i vikt.
Efter att ha testat allt nyttigt och tränat i åratal utan resultat så fann jag vad som gör alla människor hälsosammare….biologiskt artriktig föda. Det är ingen bantningsmetod utan en livsstil….ett sätt att bli av med de sjukdomar som ger en ohälsa oavsett om det är autoimmuna sjukdomar eller metabolt syndrom.

(OBS i bladet stod det väl inte att man skall minimera omega3 väl?) 

Du kanske inte känner till det men högt insulin (Dr Mercola beskriver processen) innebär att man behöver mer c-vitamin liksom hög oxidativ stress, vilket orsakas av fria radikaler i sin tur orsakade av kolhydratförbränning, fleromättade fetter, inflammationer (omega6, kolhydratförbränning) och kortisol (som du säkert vet minskar på denna kost liksom GH höjs).
Varken inuiterna och masajerna….samburu, somali eller samer har haft problem med för lågt c-vitamin….inte heller cancer (anses orsakas av oxidativ stress/ antioxidantbrist). Det höga RDI för C är byggt på normalkost och är dessutom mer el mindre en gissning…..egentligen utarbetad av ett fruktföretag i USA en gång i tiden (Kan läsa på weston a price, tror jag).
Gäller inte hur som helst om man äter artriktig kost då den oxidativa stressen på denna kost är mycket lägre än på en kost rik på kolhydrater. Om det beror på mindre fria radikaler eller fler kroppsegna antioxidanter ( troligen de bästa isåfall) låter jag vara osagt….men kosten ger låg halt av fri radikaler.

Vad gäller B-vitamin får jag 2-15ggr RDI på samtliga…vilket jag inte fick på normalkost. Frågan om man skall titta på RDI eller på vad friska befolkningar på ursprungskost äter låter vi vara osagt, även om du säkert anar var jag står.
Järn är inget problem…vilket tyder på att C-vit inte är det. De med dåliga hb-värden får ganska snabbt dem normaliserade på denna kost (till skillnad mot fiberrik tallriksdiet med mycket fytinsyra).
Zink och selen lär vi knappast få brist på….det gäller bara veggisar…speciellt de som käkar spannmål med fytinsyror i (jag får oftast 2-3 ggr på båda mineralerna).Skrattande

Du borde intresserat dig för evolutionen!?
Hur  kommer det sig att en artriktig föda… en som vår urfarfar åt och som gav honom en så fin hälsa att ingen ohälsa kan utläsas på skellet eller tänder, skulle vara sämre för oss, moderna människor, än en artfrämmande (frön och margarin)?
Varför har, de legendariskt friska, masajerna och inuiterna (dem måste du nästan läst om, eller?)….för att inte tala om samerna fått så mycket ohälsa när de börjat med "nyttig" mat…dvs grönsaker, fibrer, spannmål, margarin/olja?

Varför finns det inget spannmålsätande folk utan folksjukdomarna?
Vilka folk eller grupper finns det som  inte äter spannmål men fått våra folksjukdomar?
Svaret är - Dessa födoämnen är inte artriktiga…innehåller för mycket omega 6, konstgjorda fetter, kemikalier och stärkelse…sånt som vår urfarfar/vi inte var anpassad för i de mängder vi idag får.
Ett djur som betar, "samlar" alla näringsämnen som det behöver…av en tillfällighet är det samma som vi behöver. Att dagens spannmålsuppfödda kött innehåller för mycket omega    6 är bara att beklaga, ty uppfödarna av djuren vet inte bättre.Glad

Hanveden
0

Pasi jag tror hornen växte lite där…

Tycker som du annars.

Den som har ätit denna kost i mer än sex år Sten Sture Skaldeman har för övrigt det lägsta uppmätta värdet på oxidativ stress i Sverige…

Med LCHF hälsningar  Cool .

Pasi
0

Oj, syntes det (hornen)!?Förvånad
Har ju inte för avsikt att vara otrevlig på nåt sätt.Glad

Ulf-S
0

#20: Det mesta har redan sagts angående vitaminer och mineraler. Vi får som sagt i oss en hel del.

Även C-vitamin från grönsaker. Förhoppningsvis. Man kan inte lita fullständigt på näringstabeller, innehållet i frukt och grönsaker varierar beroende på hur de odlats. Visste du t.ex. att det finns kommersiellt odlade apelsiner som knappt innehåller mätbara mängder C-vitamin? Ekologiskt är troligen bättre, det är därför jag väljer det.

Vad menar du förresten med "ensidigt med A-vitamin"? 

Apropå omega 3 är vi medvetna om att man bör sträva efter en balans mellan omega 3 och 6. Fet fisk är bra att äta, liksom ev. tillskott i form av fiskolja eller torskleverolja.

Jag tycker att det vore intressantare att jämföra vårt intag med en "normalkostares" som t.ex. äter rostat bröd med ost/marmelad till frukost, pasta till lunch och pizza till middag. Inte direkt en optimal kost, men många äter faktiskt så…

PiKaWe
0

Haha, ursäkta, men jag blir så full i skratt Glad.

Här kommer stackars Kostmedveten och tror att han genom några enkla grepp och upplysningar ska justera de vanföreställningar vi stackars LCHF-are lever och äter under…..och så möts han av Margareta, Pasi o co……om jag fotfarande åt kolhydrater skulle jag poppa pocorn och bänka mig vid ringside….*fniss*

Margareta
0

Vi skall nog ge Kostmedveten en chans att försvara sig om han bara ställer upp…

Gör han det inte här - finns det säkert någon som orkar följa med till hans blogg - han var ju så vänlig och gav oss adressen.

Skrattande

MaMaMade
0

Eftersom jag är lite lack i helgen undrar jag om det är en uppriktig omtanke om oss stackare här på Kolhydrater, en önskan att lära sig mera el bara ett försök att slå ett slag för företaget:

http://www.kostmedveten.se/index.htm

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad kostmedveten har att svara ovanstående svarsinlägg.

Redigerade en del där… Flört

kostmedveten
0

Vad underbart, äntligen en blogg som kan svara med argument som håller till viss del.

Tyvär har jag inte möjlighet att fortsätta i dag, skall på Auktion, men återkommer snarast. skulle saknaden bli stor är ni välkomna att besöka min hemsida. www.kostmedveten.se Välkomna.

Oscar.

MaMaMade
0

Har tittat in.

Ser fram emot din återkomst. Ha en trevlig dag på auktionen! Glad

Jag ska skjutsa till barnkalas…dvs ska ikväll tampas m en sockerhög 5-åring… Fundersam

PerH
0

Hälsade på hos kostmedveten i går kväll

Killen startade 2006, jag hoppade lite kors och tvärs genom månaderna och utsagorna.
Alltid Noll Zero kommentarer, kostmedveten pratar bara i en riktning, släpper ej in folk.

Den vanliga fettskrämda tallriksdieten
Med myckenhet av motion

Som Jag ser det:

Kostmedveten kommer hit till KIF och kastar pinnar och kottar.  Locka oss att springa efter, till en insomnad blogg.

Vi genererar bara träffar åt honom och lyfter fram hans hemsida det skulle skapa många träffar på Google till hans fördel.

Följ inte efter, hans tanke,affärsidè är att profitera på vår mångfald.

PerH
0

Eller som det heter:

Han är ett Troll,i mitt tycke

Pasi
0

Men detta "trollet" kanske kan bli en LCHF-prins med rätt skolning, vem vet!?Flört

MaMaMade
0

Så får vi hålla diskussionerna här hos oss då. Glad

Jennix
0

Så länge han kan skriva på ett bra och artigt sätt så ser jag inga problem med att han är här.

Han lär ju inse att vi är rätt medvetna när det gäller vår kost och har många experter som kan komma med motargument. Glad

Det står var och en fritt att svara och debattera med honom, man måste inte om man inte vill. Flört

#33 kom med en intressant poäng som man kan tänka på. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Om hans blogg inte tar emot kommentarer finns det ingen anledning att springa dit och generera träffar. Den dagen han ändrar på det får vi tänka om.

Här kan han få vara och diskutera bäst han vill - så länge tónen är trevlig och det har jag inget att klaga på än så länge!
Förvånad

Vi har så många skeptiker som är här och "tjuvläser" utan att yttra sig - så det är jättebra med en som provocerar oss att vässa eggen lite! Då får skeptikerna svar i alla fall.

Vi får inte glömma att hänvisa till http://www.kostdoktorn.se när det passar. Doc's blogg skall få många träffar från oss!

odezza
0

Hej Oscar, och välkommen hit!

Jag var inne på din blogg för att kommentera det du skrivit om C-vitamin, utifrån mina egna erfarenheter… men min kommentar blev tyvärr inte accepterad… Har du möjligen stängt av kommentarsfunktionen, eller var det kanske något annat fel?

"still lost in space and time"

PerH
0

Pasi Du ser det positivt, bra

Men inte säkert att det blir en prins.

När jag såg bloggen och antalet kommentarer, fick jag onda aningar, med själva syftet.

Kullenbergs blogg steg ganska snabbt på träfflistan och fick stor spridning och kanske sympati.
Blir hon en LCHF-prinsessa ?
Glada minnen, eller bitterhet.

Är det en bra sak att flytta dialogen till "inte kostmedveten" 

Tycker att man kan tiga och låta oscar kommatill oss med sina evenuella frågor.

Våra tankar kanske biter först när han själv eller närstående blir sjuk.

Margareta
0

Många av de här unga kostentusiasterna - både män och kvinnor - har nog aldrig upplevt så mycket krämpor att det behöver ifrågasätta om deras idéer fungerar eller ej.

Det är helt klart en poäng att driva diskussionen här på plats och det verkar som att han ville det själv.

Allmänt när det gäller diskussioner på andra forum brukar jag alltid lämna fotspår hit och det verkar en hel del ha nappat på. Det var kul när jag startade forumet sommaren 2006 och Annika skrev om det på bloggen - jag hade 10 nya medlemmar i timmen ett tag…

Pasi
0

Per - Jag tror du har rätt….men får vi honom bara tillräckligt nyfiken så att han testar kosten så sitter han där med lite ny erfarenhet….. och kanske aldrig vill knapra fibrer igen. Muahahaha *kände hur hornen växte nån centimeter*Flört

PerH
0

Muahahaha instämmer säger Horn-Per

Kanske ett nytt alias, hörni det får ni inte ta, det är min inmutning.

BASTA

Wildrat
0

Här har du en passande bild till Horn-Per…

36_2_291.gif image by Wildrat

odezza
0

#44 Hehe… har den ketosandedräkt? Flört

Margareta
0

Oj det blir nästan krig mellan Pasi och Per med den bilden.

Undrar vad Oscar Kostmedveten tycker om att vi använder hans tråd som fikarum? Snacka om att spåra ur i en från början så seriös diskussion.

Lynxx
0

Om djuren inte är till för att ätas - varför är de då gjorda av kött?

Varför har vi ett matsmältningssystem som likn. rovdjurens? Vi står högst i näringskedjan, liksom de! As simple as'at. Flört

Vi kan ju inte tillgodogöra oss det vi behöver ur växterna - men det kan växtätande djur. I dem finns allt VI behöver samlat - de är länken mellan vegetabilierna & oss.

Margareta
0

Vart tog Kostmedveten vägen - har han auktionerat klart nu månne?

magma
0

Verkar som att han inte var så intresserad av motargumentation???

malins79
0

Vad inne på Kostmedvetens hemsida, det var inte lite mjöl och socker han har i sina recept! ;-)

kostmedveten
0

Hej tillbakes efter auktionen.

Tyvär var det inte mycket intresant som auktionerades ut, gick rätt tidigt.

Förstår att ni saknat mig, vi kommer att ha mycket att ventilera, men jag kan inte svara på alla frågor på en gång, detta med kolhydrater intreserar mig mycket.

Började min bana i köket på sjön som jungmanskock ja det finns att läsa på min hemsida,1982 läste jag i Lund och fick vi då erbjudandet att som studenter på polhemskolan att fördjupa oss i betfibermassa, vilka vinningar kan man göra på en sådan produkt, vad man kan använda betfibern till. Flera försök och tester gjordes och det testades på alla som vi hadde tillgång till. Specialkoster studerades, själv gjorde jag en studie på laktosintolerans, vilket visade sig att många var felbehandlade för att läkarvetenskapen var ej insatta i matproblem, många var gluten intolleranta och inte laktos och vise versa. Därför var jag tvungen att sätta mig in i gluten och på den vägen var det, en del av mina kompisar var diabetiker, som tyckte att den kostrekomendation som Dietisten förordade inte funkade så på den vägen har det blivit att jag intreserat mig för de olika specialkosterna. Varför jag hamnade på HTY i Lund berodde på ett felval, skulle läst till Dietist, förstod inte det då men är tacksam för att jag läste på HTY i Lund är då inte låst till Dietiststämplen och kan utvekla matkunnandet till en informationsutvekling som ger alla dem jag utbildar en möjlighet att laburera och ifrågasätta fasta normer, varje mäniska är unik och kan inte riktigt jämföras, brukar därför gjöra en studie på 14 dagar som sedan tillsammans med den skyldige utvärderas, som vi tillsammans ändrar till det bättre. 

Är det lite svar på var jag hittar min kunskap?

Som utbildare tycker jag om att lära mig nya saker, bla.hamnade jag här för att det var ett svar som intreserade mig från en av de bloggar jag har.

Om vi börjar i morgon med varför ni inte vill panera fisk ?

Kan det vara en färdplan?

Oscar

Margareta
0

Den färdplanen blir jättebra Oscar - enkelt svar - för att vi inte använder mjöl om det var mjölpanering du menar.

Wildrat
0

De flesta av oss äter inget gjort av säd så panering med både mjöl och skorpsmulor går bort.

kostmedveten
0

Tycker det är trevligt när man möts av en sådan possetiv inställning till den goda maten.

Paneringsförbud ?

Som matlagare vill man alltid att kunden, den man lagar maten åt, eller mig själv, alltid får det allra bästa av det som kan erbjudas av livsmedlet. Förr var det att se till att biffen, fisken, kotletten, noisetten var kryddad och doppad i en enkel panerad,(vänd i vetemjöl), före stekning för panerad skulle få livsmedlet  att behålla en så smakfull stekprodukt som möjligt utifrån den egna vätskan.

På ett tidigt 80-tal började enkel panerade livsmedel försvinna från köken, man var rädd för att de som har gluten skulle få problem med paneringen, det torra köttet började hamna på var mans tallrik, många var rädda för att det skulle bli för mycket fett i panerade livsmedel så det var en annan anledning till att enkel paneringen togs bort. Det blev även mindre med dubbelpanerade livsmedel, både ur fettsynpungt och gluten.

Den stekta fiskfilén blev så mycket torrare och smaken försämrades markant, Filén höll ej heller samman utan föll i flera bitar, fick dessutom filén vänta innan servering blev den ännu torrare.

Det gjordes andra paneringar som man doppade det som skulle friteras i tex räkor, fiskfilé, bananer osv. För att den paneringen skulle fästa på det som skulle friteras var det tvunget att doppa i mjöl innan  dopp i smet och sedan i fitösen, för färdig fritering, till en gyllenbrun färg. Hemska tanke så fett det blev?

Ytterligare ett paneringsalternativ är att panera i en äggsmet med riven ost, även här bär det som skall doppas mjölas först för att den rinnande smeten skall få fäste.

Har man då problem med att det panerade livsmedlet ej får doppas i mjöl får man hitta på en annan lösning. Alternativet är att undvika panerade livsmedel. Efter som jag vet hur en torskfilé kan smaka som är panerad eller om den inte är panerad så panerar jag till mig, till dem som inte kan äta med en mjölpanering får det lösas på annat sätt.

Majsmjöl, Arrowrot, bovete, kan de som har gluten och laktos byta ut mjölet mot

Ört panering är en lösning, finskurna örter som täcker fiskfilén, doppa fisken i en ört blandning, stekningen får då vara mycket varsam så inte örterna bränns, (så gott det blir). Örtpanera kan man göra med fler livsmedel.

Kokosflingor är en annan form som kan användas vid panering, Sesamfrön, krydd panering och det finns säkert fler alternativ om man bara ger sig tid till att fundera.

När det gäller mina nya vänner som har förbundit sig med att följa LCHF programmet, så står det att man skall undvika spannmålsprodukter, det är inget förbud men en rekommendation.

Oscar.

Jennix
0

Visst kan man panera med LCHF, kokos eller nötter som du nämnde. Också malda fläsksvålar har någon nämnt.

Jag föredrar ren stekt fisk utan panering, men det är väl upp till var och en.

Wildrat
0

Det är väl klart att det inte är nåt förbud?! Men vi är här för att dra ner på kolhydraterna och de flesta av oss blir SJUKA av spannmål. Dessutom innehåller ALLT med stärkelse massor av kolhydrater så DE GÅR OCKSÅ BORT!

Det finns hur mycket annan mat som helst. Man måste inte panera även om det "gör maten smakrikare" och fisken faller samman när man steker den om den inte är panerad. Inte heller friterar vi särskilt mycket så vi behöver inte panera sånt heller!

Det är väl klart att om man ändrar sin kosthållning så måste man ta bort vissa saker men min fina mage är mer värd än alla panerade fiskbitar i världen.

[Norum]
0

Panering i all ära men jag tycker inte om smaken på det som är panerat. Jag vill ha maten naturell så att säga… Har ätit LC kost i sammanlagt kanske i 1 år, så många år dess förinnan undvek jag paneringen. Vad är det som är så gott med den torra skorpan?? Inget för mig, varken med LC-mat eller "vanlig" mathållning…
Smaken är som baken… :-)

PerH
0

#54 [Bild på kostmedveten](javascript:void top.ShowProfile('kostmedveten') "Visa personlig sida för kostmedveten.")

"När det gäller mina nya vänner som har förbundit sig med att följa LCHF programmet, så står det att man skall undvika spannmålsprodukter, det är inget förbud men en rekommendation."

Oscar kostmedveten 

Det metabola syndromet känner du kanske?

Metabola sjukdomar
Här finns bland annat diabetes och övervikt. diabetiker skall hålla blodsockret lågt för att slippa ta sitt insulin, eller iaf minska dosen.

Insulin är inflammationsdrivande, skadligt i övermått.
En orsak till dom flesta "moderna" sjukdomar
vi lider av i dag
Insulin är ett hormon som reglerar blodsockernivån, insulin lagrar in överskottet av blodsocker som fett, vi blir feta.
Om du äter kolhydrater, lånsamma eller snabba, spelar ingen roll , båda ger blodsocker.

Insulin i blodet gör att du inte kan bränna kroppsfettet, oavsett hur mycket du springer i eljusspåret. Intill meningslöst.
Konditionen blir iaf bättre, det är gott

Endast elitidrottare kan bränna kolhydraternas effekt, inte många av oss är i denna divisionen. 

Kroppsfettet hålls som gisslan av kolhydraterna.

För oss som är inne i det metabola syndromet
vi skall inte äta kolhydrater, basta.

Här försvinner allt vitt.
Ceralierna går bort 

Det finns ändå alltid lite kolhydrater i maten vi lagar som LCHF, detta kan ses som en förorening som vi kan svälja.  

För framtiden
Vill du, dina elever och gästar undvika att hamna i syndromet, minska drastiskt på kolhydraterna
i käket.

Mer animaliskt protein och fett
mycket av smör. 

Det finns en del att läsa hos Annika Dahlqvist,
Doktorn som har på fötterna
i högermarginalen.
en del om myterna och maten

Jag Kan rekommendera dig att köpa Uffe Ravnskovs nya bok
Fett och kollesterol är hälsosamt

Se över råvarorna i köket.

Margareta
0

Jag håller bara med föregående skribenter efter Ditt paneringsinlägg Oscar Kostmedveten.

Vi är rädda för kolhydrater - läs PerH's inlägg om metabola syndromet och vi är inte ett dugg rädda för fett.

Därför skippar de flesta av oss panering - med några undantag som Du nyss har läst om. Krossade fläsksvålar tex fungerar helt ok

PiKaWe
0

Oscar, varför har denna diskussion glidit in på paneringens vara och icke vara? Panerad mat är väl öht inget som varit poppis sen 80-talet? Tror inte jag har panerat nånting på de senaste tio åren och har inte för avsikt att göra det inom det närmaste decenniet.

Ska du vara härinne och tampas med folk med horn och andra så får du nog komma med nåt bättre Flört

Pasi
0

Jag ödslar inte tid varken på att panera eller diskutera panering…även om jag stekt ost någon gång, panerad i macadamianötter. Var kanongott.Flört

kostmedveten
0

Ledsamt att läsa att det är så dåligt intresse för god mat, själv är jag mycket för att både exprementera och panera, många av de kursdeltagare jag har på mina enklare matlagnings kurser blir förvånade vilken skillnad det är på opanerad gentemot panerade livsmedel. Hur ede med lågvärmestekning, är det lika tråkigt?

I morgon har jag en fundering om fisk, är det ett ätligt livsmedel ?

Oscar.

Margareta
0

Lågvärmestekning kan bli hur bra som helst och fisk likaså

Pasi
0

kostmedveten - Jag är mycket intresserad av mat (och att äta mat) och har läst och praktiserat det mesta inom matlagning….så det är inte ointresse, bara tidsbrist just nu pga skolarbeten.Flört
Använder lågvärmestekning ofta…speciellt på kött i ugn då det blir mycket saftigare och dessutom vitaminrikare.
Fisk steker jag alltid på låg värme, så låg att ev panering inte hade tagit färg (visst undantag vad gäller skinnsidan på makrill).

Hanveden
0

Med bra naturliga råvaror i matlagningen behöver man inte något extra onaturligt lager för att tillföra smak…

Har du inte provat att steka naturbeteskött i ekologiskt smör någon gång i dina kurser?

Med LCHF hälsning  Glad .

mizztlur
0

Kära kostmedveten..

Blanda inte ihop dåligt intresse för god mat med vårt val av livsmedel….vi kan inte välja spannmålen i maten även om vi skulle vilja…..många blir sjuka… det är som att ge en alkolist sprit…beroende bara fortsätter…vi har på olika vägar och på olika nivåer hittat mat som gör oss friska… spannmål är för de flesta av oss är ett gift helt enkelt… och är man klok så undviker man det som gör en illa.. Vi har tack o lov hittat hem!

Royalwithcheese
0

Kostmedveten, en lite fråga bara. Vad vill du egentligen? Missførstå mig inte, men vad ær syftet med ditt inlægg hær?

Vill du..

*Omvandla alla de mænniskorna hær, som aldrig mått så bra i sitt liv sedan de børjade med denna kost, att børja stoppa i sig en massa skit (kolhydrater) igen? Och isåfall varfør?

*Læra oss panera fisk??

*Gøra smygreklam før ditt føretag?

*Driva med oss?

Jag tycker inte alls om din ton, den ær nedlåtande.

Du har inte ens svarat på t.ex. Pasi med fleras argument och det ser jag bara en anledning till - før du har inga och du kan inte.

Istællet publicera du meningsløsa inlægg om panerad fisk och frågot som "ær fisk ær ætligt livsmedel?".

Du verkar øverhuvudtaget inte intresserad av våra tankar och åsikter och du tillfør ju knappast något heller om jag ska vara helt ærlig.

Wildrat
0

Han har för få träffar på sin hemsida och vill få oss att gå in där o titta så han får bättre rating alternativt marknadsföra sig som LC matlagare och på det viset locka kunder till sitt företag.

Eller så är han ett troll och såna gillar vi inte! Tomtar och älvor är välkomna men troll skapar så dålig stämning och vi vill ha trevlig stämning här…

Royalwithcheese
0

Ett troll :O Hahaa neej troll ær ju inte så gosiga kanske..

PiKaWe
0

"Dåligt intresse för god mat", skämtar du eller??? Har inte ätit så gott på åratal, det här är annat än att sitta med en torr bulgursallad á la Paulun o co……

DrAnna
0

Jag får tyvärr en stark känsla av att "kostemedveten" är ett troll.

Första inlägget som skrev var en kopia av hans start-hemsida.Sen verkar han vilja ta sina nyvunna vänner på ett "utbildningsområde" dagligen, dock utan att bemöta motargument och länkade fakta. Varning för troll!

ejaeja
0

Det här verkarju koko!!! Vad har kostmedveten på den här bloggen att göra, förutom att reta gallfeber på någon. Visserligen håller han ju igång diskussionen, det kanske är det som är meningenFörvånad

MaMaMade
0

En smårultig liten älva i sina bästa år…det är jag det! Skrattande

Marylojs
0

Nu ska vi inte hetsa upp oss. Det är alltid intressant att diskutera med/följa diskussioner med meningsmotståndare, om inte annat för att vässa sina egna argument och prova sin övertygelse.

Blir vi upprörda har jag en känsla av att "kostmedveten" får precis som han vill.

Jag förstår visserligen inte hur vår käre oscar kunde tycka att det är jätterelevant att lyfta panering som en livsviktig fråga, men om det gläder honom kan jag meddela att jag ofta panerar i bl a malda fläsksvålar, koks, frön osv …

Effie
0

Jag tycker inte det låter fel att panera i örter, eller i ägg+riven ost (om man nu lyckas klistra fast detta vid maten utan att ha mjöl på…). Nya idéer till god mat är väl alltid välkomna.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

SvartKaffe
0

Det ursprungliga inlägget gör väl reklam för matlagningskurs och det verkar han tydligen tro att vi behöver här?

Visst är det säkert en del som inte kan skilja fläsk- och nötkött åt om de får se dem sida vid sida utan etikett, inte har nån aning om vad man kan göra med en högrev, hur man kokar buljong etc  men jag tror inte det är sämre kunskaper här än nån annanstans.

Snarare tror jag att det är så att ett engagemang i LCHF hjälper till att utöka ens matkunskaper, och det utan Oscars hjälp. Alldeles gratis dessutom eftersom både "kunskapsbanken" och hjälpsamheten är stor och bra på KiF.

Min uppfattning om panering är att det hjälper till att suga upp fettet man steker i så att det man steker smakar godare iom att fett är en smakförstärkare. Är man inte fettskrämd så steker man i rikligt med fett från början och kan skippa paneringen.

Wildrat
0

En bra kokbok är bästa redskapet. "Vår kokbok" är bra och grundläggande om än fettskrämd och kolhydratstinn. Men den är både extremt grundläggande, koka ägg, kaffe och the och har mer avancerade recept (Margaretas kycklingmousse finns med även om den heter annorlunda…).

kostmedveten
0

Har blivit beskylld för mycket inte minst i denna ganska nya bekantskap, troll var dock en ny variant på namn för mig. Tanken att dela med mig av vad jag tror vara ett öppet funderande runt mat. Är jag på fel plats, fick uppfatningen att kolhydrater i fokus var ett forum för folk med ett lägre kallori intag och en större kunskap än dem jag mött tidigare. Har fler funderingar som jag tänkte kunde vara bra att fundera runt. En bra kokbok kan vara en lösning som föregående skrev, en alldeles utmärkt lösning för vissa.

Hur ede med fisken?

Att vi skall minska på miljöförstöring så vi kan äta den mat vi önskar. Att alla livsmedel produceras så giftfritt som möjligt är en önskan man kan ha och det gäller alla odlade, livsmedel som produceras. Det finns vissa växter som minskar sin egen giftanvändning om de får gift i kontrollerad form. För den skull fodrar inte alla växter gift. Man blir förvånad att många människor är så ovetande om de gifter som finns i vår natur, gifter som är sedan flera generationer ger skador på vår omgivning.

Där det verkar finnas mest gifter är i hav, insjöar, floder, åar och bäck ju mindre vattenflöde desto mer gift, har med utspädnings mängden att göra. I närheten av städer är också gifthalten större, närhet av större väg o.s.v. så det är en giftig miljö vi har på lite olika håll. När man funderar på detta så är det inte långt till vår livsmedelsproduktion en hel del producenter ligger i närheten till det nersmutsade områdena.

Jättebra att vissa tänker odla giftfritt, frågan är bara var de tänker placera sin odling, vad de tänker odla, hur, kan vara av intresse. Så alla vi som skall äta det som produceras, det är mycket att tänka på. Enligt de som testats skall vist fisk vara det giftigaste livsmedel vi har att tillgå, stora mängder av flamskyddsmedel, PCB, DDT, bly, kvicksilver mm. Nyligen åt jag en hel del abborre och en kan undra hur giftigt är det??

Så fram för en giftfriare omgivning, en kan undra vad som händer med senapsgasen i östersjön, är det inte dags att ta bort de gifter som finns.

Tråkigt att läsa alla rapporter om allt gift som finns i vår miljö, på det hela taget är mängden gift ganska stor enligt undersökning. De så kallade giftfria odlingarna har lika höga värden som övrigt odlade livsmedel. Senast visade det sig att gifthalten i östersjöfisk var lika hög som gifthalt i de Norska fjordarnas lax odling. Varpå man varnar för att äta fisk, mer än en gång i månaden, Tråkigt att det skall vara så. Fisk som smakar så bra skulle man vilja äta oftare.

Kan man äta fisk 4 gånger i veckan, kan det vara så? För ett litet tag sedan fick vi veta att strömming innehöll viss mängd PCB, viket är ett starkt gift. Tid dess för innan kunde man läsa att USA o Ryssland inte köpte norsk lax för den innehöll för höga halter av gift från de Norska fjordarna. Livsmedelsverket har tidigare skrivit att ammande havande och barn ej skall äta fisk överhuvudtaget, vi andra skall konsumera någon gång i veckan havsfisk och en gång i månaden insjöfisk. Är det så att man struntar i gifterna nu och tycker att fetterna går före, mycket snack om omega3. Kan det vara så att det inte är farligt med gifter fast östersjön håller på att dö i onödan. Frågan kvarstår " Hur ede med fisken ??

Oscar.

Mona-Stina
0

Det är inte kalorierna vi skyr på det här forumet, däremot äter vi lågkolhydratkost för att må bättre.

odezza
0

Oscar Kostmedeven!

Du tilltalar oss som om vi har ätit LCHF i hela vårt liv, och därför inte vet vad vi väljer bort, när vi väljer att t ex inte panera fisken. Men faktum är att de allra flesta v oss har ätit sk "normalkost", innan vi testade LCHF… Vi har alltså personlig erafernhyet av både det ena och det andra, vilket du uppenbart inte har… Med andra ord, vi ligger i kunskapsmässigt och erfarenhetsmässigt överläge här, så en lite mera ödmjuk ton från din sida vore klädsamt! Flört

Din fråga om fisk är ett ätligt livsmedel är inte ens seriös! Läs på ordentligt om LCHF, innan du kommer hit och försöker undervisa oss!

Wildrat
0

Oscar kostmedveten, Är du inte intresserad av LCHF så förstår jag inte vad du gör här. Som sagt, läs på mer och sen är du välkommen tillbaka med vettiga diskussioner. Köp till exempel Sten-Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt" och gärna "GI-noll" och läs dem så kan vi prata sen.

Ett forumtroll är en person som bara vill bråka, irritera och ställa till oreda och just nu tycker jag du är ett sånt.

PiKaWe
0

Tycker inte heller Kostmedvetens val av ämnen hör hemma på detta forum, det är mest långa artiklar med innehåll som inte alls känns relevanta just här, där vi pratar LCHF……..förstår inte syftet riktigt?

Wildrat
0

Troll är ett syfte i sig självt.

blodtopp
0

Kolhydrater i Fokus heter det här forumet för att det är inriktat på att de flesta medlemmarna här mer eller mindre eller helt har uteslutit kolhydraterna från kosten. Vi bantar inte, vi räknar heller inga kalorier utan äter oss mätta på fett och protein.

Orsakerna till varför vi plockat bort kolhydraterna är många, ungefär lika många som vi är medlemmar. Men det vi har gemensamt är att detta inte är en bantningsmetod utan en livsstil.
   Många går ner i vikt av att äta så här, men de allra flesta äter så här för att vi mår bra av det och viktnedgången räknas då som bonus. Några äter till och med så här för att de är underviktiga och vill gå UPP i vikt. Så vi kan verkligen inte prata om att vi räknar kalorier.

andreas0
0

Läs mer om troll på internet här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

För övrigt, kostmedveten, så äter vi inte kalorisnålt, tvärtom äter vi nog mer kalorier än dom flesta. Dessutom uppskattar vi god mat med rena råvaror, och mycket fett i maten.

Däremot så försöker vi minimera kolhydraterna, dvs. ta bort stärkelse (potatis, rotfrukter, ris, mjölbaserade rätter som pasta och bröd, osv.), och sådant med socker i som frukt.

Förutom det så äter vi rätt olika. En del äter mycket fisk, andra inte, till exempel.

Livianna
0

Haha, detta var rolig läsning!

Oscar, sluta dra dina j*vla pennor, du kommer ingenstans med det sålänge du envisas med att prata för kolhydraterna!

Och ni andra, kan ni inte se att han inte har fattat poängen och kommer nog inte att göra det heller om han inte provar själv och den chansen ser ju ganska liten ut, eller hur?

Jag tackar annars för rolig läsning och ser fram emot fler roliga stunder!

^^

kostmedveten
0

Oj så agresivt det blev, ber om ursäkt om jag trampat någon på tån. Kan undra vad som utlöste denna panik. Har kolhydrat reducerad kost ligger i mitt program, har stora funderingar kring det. Som jag skev tidigare har jag haft mycket med specialkoster, hjälp dem som har problem kring diabetes och gluten, laktos och finner därför att detta vore en plats att kanske finna mer kunskap. Får tacka för alla förslag som jag bör läsa, har ej hunit dit än, däremot har jag laddat ner LCHF på tre minuter som jag läst men inte riktigt förstått, men det var det jag hadde hoppats på att ni som är mer än insatta skulle hjälpa mig med. Lite som  " Livianna" skrev, fick tyvär ingen större respons på fisken, men det kanske ger sig under dagen.

Oscar.

Wildrat
0

Ställ vettiga frågor om det du undrar då och kom inte med stora föreläsningar om kolhydraternas fördelar. Vi kan mat och de som inte kan frågar och får veta.

Hur kan du ha kolhydratreduserad kost i ditt program när du inte vet något om det?

Margareta
0

Lugn i stormen alla LCHF-vänner - varför brusar ni upp så väldigt. Så länge Oscar beter sig artigt och belevat - kan vi väl mata honom med fakta? Dom jag kört bort hittills har betett sig betydligt mer otrevligt än så här.

Det är svårt att prata i "vi"-form på det här forumet - vi gör normalt inte det utan vi pratar i "jag-"-form eftersom alla som är här får göra precis som den vill. Folderna är bara en Guide för den som vill ha snabb information.

I den här tråden kommer jag därför att jag göra undantag från regeln och prata om "oss LCHF:are" som ett kollektiv i "vi-form" fast vi normalt inte är det. Det blir svårt annars. 

Fisk är helt ok Kostmedveten - "vi" är måna om omega3/omega6- kvoten och äter därför gärna fisk som innehåller animaliskt och bra omega3. Däremot tror "vi" inte på vegetabiliskt omega3 - eftersom människan inte tillgodogör sig kortkedjigt omega3 utan behöver att djuren gör om det åt oss till ett långkedjigt omega3 - precis som i fisk.

Var det något annat Du ville veta om fisk?

"Vi" panerar den alltså inte.

saargr
0

Vad jag forstar sa ville val kostmedveten- Oscar veta hur "vi" tanker ang. fisken som livsmedel pga gifter som finns i vattnen dar fisken levde innan vi ater den? Har jag fattat ratt?

Ar fettet fran fisken och fiskens smak och nyttighet viktigare an ev. gifter fran fiskens varld?

Jag ater fisk, nu vet jag inte sa mycket om skillnaderna mellan den fisk som saljs i Sverige jamfort med den som saljs i USA (dar jag bor) men som sagt, jag ater fisk, garna. Men fisk ar dyrt.. Dar jag bor, mitt i CO, dar all fisk maste transporteras fran kust eller sjoar.. Sa det blir inte sa ofta som man skulle vilja..

Jag anser nog att ang gifter, sa far jag i mig gifter genom att andas.. Det kan jag inte undvika.. Sa jag forsoker fa nyttigheterna aven om ev. gifter foljer med, och hoppas pa det basta!

Livianna
0

*skäms lite*

Ber om ursäkt för min dåliga franska. Jag bli bara väldig irriterad på inlägg som verkar vara helt… helt… ja, knäppa och som inte riktigt hör hemma…

Så, Oscar, det var inte meningen att brusa upp, men jag måste fortfarande påpeka att du är ute på väldigt hal is… Om du inte aktar dig så kanske hela din utbildning och år av "erfarenhet" spolas ner i toaletten, när Dr Annika och co. bevisar att detta faktiskt är fan så mkt nyttigare än den fiberrika kosten! (Oj, där kom franskan me igen, sorry! =))

Jag tycker att du ska prova själv i några veckor! Det kan inte bli fel! De e bara till att fälja Skaldemans böcker så fixar du det lätt som en plätt! Och då har du en erfarenhet att prata om minsann! =)

Gronstedt
0

kostmedveten, du säger att du är intresserad av LCHF. Här är ett citat från en annan tråd, där jag beskriver varför jag håller mig till LCHF. För mig är Low Carb det enda som funkar, och tro mig, jag har provat det mesta. Jag ska gärna svara på alla frågor du kan ha om hur det fungerar för mig.

"När en nyanställd frågade mig … kom det igång, han frågade vad jag då äter, och jag [svarade] "Jag tål inte kolhydrater, så jag kör LCHF, Low Carb High Fat alltså" … "Du jobbade inte här då, så du vet inte hur sjuk jag varit, men jag har alltså krupit runt här, legat på golvet och jobbat, stått på knä, dragit mig uppför trappan millimeter för millimeter - jag kunde varken sitta, stå eller gå, jag tränade inte, red inte, skötte inte huset, hade inga intressen, jag släpade mig hem varje dag och rasade ihop och jag grät varje morgon när jag måste släpa mig upp igen. Low Carb är inte en diet, det är mitt liv!"

Så kan det gå! Low Carb ÄR inte en diet, det är en biljett till verkligheten för en som - faktiskt - inte hade något hopp! Och HF är vägen för att kunna leva LC livslångt. I alla fall för mig. Det kan inga näringsteorier ändra på."

kostmedveten
0

Tack, nu börjar vi komma till intresanta funderingar, fiberkosten kan vi ta lite senare. Det jag undrade var presis som saarg var inne på hur man ställer sig till ett så giftigt livsmedel som fisk, opanerad. Att det verkar som många av Er har problem med mjölprodukter och har hittat en bättre lösning i det som då kallas LCHF. Det jag är lite undrande över är att en så ensidig kost kan ge hela närings behovet. LCHF är ju ganska nytt, som  jag sett på andra inlägg, finns inte så mycket erfarenhet. Dr A Dhalqvist nämde att protein och fett utan kolhydrater, gav kroppen andra möjligheter, skulle vara intresant att utverdera lite mer. Jag vill skynda långsamt så jag inte missar något, så åter till fisken. Jag är ganska restreksiv till fisk ur giftsynpungt, mycket gift är det, går ej att gemföra med dålig luft. Hur ställer du/ni till en sådant livsmedel?

Oscar.

Pasi
0

Att utesluta omega3 ur kosten ger större hälsoproblem än gifterna, än så länge!
Vi äter inte ensidigt, utan väldigt varierat….. av de mer kompletta livsmedlena. En kost blir aldrig bättre för att man tillför socker och spannmål!Skrattande

saargr
0

menar du att paneringen skulle forbattra fiskens giftinnehall? Pa nagot satt? Eftersom du skriver: "hur man ställer sig till ett så giftigt livsmedel som fisk, opanerad."

Som sagt, sa ater jag fisk, och hoppas val att det nyttiga ska overvaga.. Men helt saker kan man ju inte vara.. men a andra sidan, sag att du ater gronsaker som vuxit i giftbesprutad jord, ar det sa mycket battre? Ekologiskt i all ara, men jorden ar iallafall bevattnad av vatten fran himlen, som i sin tur bar med sig samma gifter som haven/sjoarna hade i sig..

Jag tror itne vi, idag, kan komma undan gifterna vi smutsat ner jorden med. Allt vi kan gora, ar att iallafall ta bort det uppenbara, margariner och kolhydrate som vi inte kan hantera i kroppen!

Ulf-S
0

Oscar, jag förstår inte vad du menar med ensidig kost…? Jag varierar friskt med olika såser, grönsaker och sallader till fisk/kött/ägg/löjrom eller vad det nu kan vara.

Hur vi som grupp ställer oss till riskerna med miljögifter är nog ganska lika jämfört med vilken annan grupp som helst. Vi tycker och tänker olika och prioriterar annorlunda. Det finns ingen "partilinje" att luta sig mot.

Jag anser att det självklart är en väldigt bra idé att försöka få tag på så ren mat som möjligt, men vi vet ju faktiskt inte exakt vad vi får i oss om vi inte skickar allt på analys… 

Miljögifter har vi tagit upp tidigare. De finns i det mesta, men vi kan ju inte sluta äta…

Tilda-T
0

Det finns en positiv aspekt i det hela för vi börjar bli mer och mer medvetna om vad mycket skit vi stoppar i oss. Tex är de allra flesta E-nr rena dyngan och ska undvikas så mycket som möjligt, kan man sedan också handla ekologiskt så har man kommit en bra bit på vägen för att äta så giftfritt som det är möjligt just nu på vår "smutsiga" planet.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

magma
0

Oscar skriver:"_Tråkigt att läsa alla rapporter om allt gift som finns i vår miljö, på det hela taget är mängden gift ganska stor enligt undersökning. De så kallade giftfria odlingarna har lika höga värden som övrigt odlade livsmedel. Senast visade det sig att gifthalten i östersjöfisk var lika hög som gifthalt i de Norska fjordarnas lax odling. Varpå man varnar för att äta fisk, mer än en gång i månaden"

_Vilken mängd rapporter menar du då? Kan du hänvisa till några? Vem/vilka varnar för att äat fiskmer än 1 gång/månad, och vilken typ av fisk avses? Insjöfisk, Österjöfisk, Atlantfisk, Ishavsfisk eller vad?

Och jag har inte sett att gravida inte ska äta fisk, däremot ska de inte äta insjöfisk och heller inte fisk från Östersjön. Men kanske jag har gamla uppgifter, jag var gravid 2005 och då var det dessa rek. som gällde. Har du andra, uppdaterade, uppgifter?

Livianna
0

*lol* Vilken grej, tänk om vi kunde pannera bort alla gifterna!? Flört

Oscar, skulle giftet vara mindre farligt bara för att man tillsatte lite mjöl? 

Vad säger du förresten om att prova själv, det finns inget som bevisar bättre än om man provar själv! =) Jag lovar att du kommer att bli friskare, piggare och gladare! Som sagt ovan några ggr, detta är inte en diet, utan en livsstil! =)

kostmedveten
0

Tack för alla Erbjudanden om att testa LCHF men jag är nog inte lika övertygad som Ni.

Har funderat och funderar fortfarande på vissa saker i den rekomenderade koste som LCHF är. Att den inte går bort med panering tror inte jag heller, men livsmedel som paneras bli godare än inte och det vet jag, då särskilt med örtpanering i stället för svål.

Det jag funderar på just nu är Ert motstånd mot stärkelse, om det finns en alergi mot stärkelse eller gluten är det inte så konstigt men är man inte alergiker så är det ju så att kroppen behandlar stärkelse på flera plan innan stärkelsen når så långt som till insulinet vilket påstås vara lite av en bov för att låsa in sockermolikyler i cellen och sedan blir det fett. Outnytjat fett lägger sig på cellen för att sedan inte utnytjas, nä jag är inte övertygad, tror vi behöver stärkelse inte så mycket men ändock.

Jo jag har också varit överviktig ca 140 kg och är nu nere i 90 kg tänkt målvikt strax under 80 kg, den kost ni förespråkar fanns inte på 80 talet, som restaurangare levde man på OXfilé och beasås, majonässåser, mycket choklad musse.

Återkommer Oscar.

Gronstedt
0

Oscar, det låter rätt LCHF med "OXfilé och beasås, majonässåser". Chokladmousse kanske inte är så bra, om den gjorts med socker i, men annars så … Om du blev överviktigt på det, tror jag nog du hade potatis till och åt bröd bredvid.

Många här (och jag med dem) tror att spannmål inte är lämpligt som människoföda alls, eftersom vi är genetiskt anpassade för ytterst liten, om någon, andel gräsfrön i maten, och att moderna rotfrukter är nyförädlingar, som vi inte heller är avsedda att äta, medan frukt och bär är säsongsbundna sällanvaror, och moderna frukter är mycket sötare än de som fanns way back when. Vi tror alltså att kolhydrater inte är artkorrekt kost, och därför är alla människor "allergiska" mot dem.

odezza
0

Jag får astma när jag äter stärkelse, åtminstone den stärkelse som finns i säd… jag hade astma i flera år innan jag började med denna kost, och trodde att det var kroniskt, någon man fick leva med…

Att min astma upphörde är bara en av alla de hälsovinster jag har gjort genom at lägga om min kost till LCHF…

Du skriver att du inte vill prova, eftersom du inte är lika övertygad  som oss…

Jag tror inte att någon här var övertygad om att denna kost var bra för hälsan innan de började, utan de flesta tänkte säkert att det skulle testa och se…  

Själv tänkte jag att jag skulle ge det hela 1 månad, och sen utvärdera om jag ville fortsätta. Efter 1 månad mådde jag så bra, att jag tänkte det får bli 2 månader till, och på den vägen är det… nu efter 18 månader kan jag inte tänka mig att börja äta sädprodukter igen… rotsaker undviker jag också, då de innehåller stärkelse, och en stärkelsemolekyl spjälkas upp till 2 sockermolekyler… jag vill nämligen inte få diabetes2, som min far har, och min farmor hade…

Oxfilé med hemgjord bearnaissås! Smaskens! Räcka ut tungan

Pasi
0

Kostmedveten - "Outnytjat fett lägger sig på cellen för att sedan inte utnytjas… " - Nej så funkar det inte!

Stärkelse höjer blodsocker och därför insulinet väldigt snabbt. Stärkelse omvandlas nämligen mycket fort till ren glukos.

Insulin har en fettlagrande egenskap, och fettförbränningsspärrande. Det som händer är att överskottkolhydrater omvandlas till fett i levern och skickas till fettcellerna tillsammans med dietfettet. Där delas de i fria fettsyror för att kunna ta sig genom cellmembranet för att därefter byggas ihop till en triglycerid, fett, inne i fettcellen mha socker (krävs det för att spärra) som insulinet skickat in i cellen. Fett kan endast passera membranen som fri fettsyra. 

Finns ett fett som kan lägga sig på cellerna (muskelcellerna) men som framförallt används av den fettdrivna (snabbenergi) med många fördelar, Intra Muskulära Triglycerider (IMT även kallat MCT). Rob Faigin har skrivit lite om det.Glad

Många är spannmålsallergiker utan att veta det och för flertalet visar inte allergiproverna nåt, så mörkertalet är stort.
Spannmålsallergi visar sig inte alltid som en direkt allergi utan lika ofta som en allergi mot nåt annat protein eller som en astma utan specifik orsak. Orsaken kan vara det Ursula Jonsson skriver om i boken "Nu räcker det".
Hur som helst är inte spannmål männsikoföda (evolutionen har skapat många anledningar till att det är skadligt) och man vet att alla djur som inte äter artriktig föda blir sjuka förr eller senare.

SvartKaffe
0

Om jag får röda kliande prickar varje gång jag äter jordgubbar så kanske det inte är så svårt att förstå sambandet.

Om min mage bråkar och är gasig i princip varenda dag så tror man kanske att det är så det skall vara, det är "normalt".

Om jag märker att min mage är lugn och fin numera efter att ha avlägsnat bröd och pasta ur min kost så kan man ju så här i efterhand lätt förstå sambandet.

Jag behöver inte ha ett papper från läkaren där det står glutenintolerans, har ju liksom fattat själv vad som är bra och inte bra för mig. Hur svårt kan det vara?

Det är lätt att ifrågasätta saker, men att ifrågasätta utan att pröva och sedan utvärdera själv, är att lämna kunskap och erfarenhet i andras händer. Vore det inte bättre att ifrågasätta med kunskap och erfarenheter som grund för samtalet.

kostmedveten
0

Fisken och havens gifter finns en del bra raporter och undersökningar via Atiklarna  från National geografics.

Är glad att kuna bidra med en del funderingar, leder till svar som att vi inte skall äta spanmål för det finns inga andra djur som äter spanmål, att man har någon sorts alergi mot spanmål gör att man söker andra vägar. Det konstiga är att det finns betydligt fler kunniga som förespråkar spanmål, fast i mindre finfördelad form, grovmalet. En väldigt bra gympa för våra inre organ är fibrer och i stora mångder, till des nakdel kan sägas att äter man mycket fibrer får det ökas med den näringstäta kosten. Har man stort fiberintag kan jag tro att det är bra med ett stort intag av fett, proteiner för att nå ett så välbalanserat kostbehov som möjligt.

Som vi var inne på lite förut var att min viktnedgång var så svår tackvare min stora konsumtion av snabba kolhydrater i läsk,godis, desserter, konditorivaror, det vita brödet, när jag väl insåg det och minskade konsumtionen på snabba kolisar. = Lågkolhydratskost.Ökade rotgrönsaker, frukt ( citrusfrukt), sallader utan oljedressing så minskade min vikt raskt ner till behagligare områden. Vill nämna att all frukt inte är så socker tät, finns låg socker frukt, naturliga c-vitaminer är att föredra. Den lilla c-vitamin som finns exp. i lever överlever inte stekningstiden.

Oscar.

Gronstedt
0

Oscar, ett modernt Granny Smith är sockertätare än ett vildäpple och betydligt större.

Jag ansluter mig också till dem som anser att fibrer inte är bra för människor, och att deras enda effekt är att försätta tarmen i ett tillstånd av konstant irritation, för att därigenom "förbättra" peristaltiken. Sedan jag slutade med fiberrik kost och fibertillskott mår min mage bättre, helt enkelt.

Wildrat
0

Min mage och mina tarmar vill inte ha fibrer alls. De spottar ut det under stora smärtor och mycket obehag. Det slipper jag nu och är mycket nöjd.

Fibrer förhindrar dessutom upptag av vitaminer och mineraler så kanske är det därför vi inte behöver lika mycket av dem som fiberätare?

odezza
0

Jag äter heller inte några fibrer, mer än det som finns i t ex broccoli… och min mage mår alldeles utmärkt…

Förr i tiden var jag "jättenyttig" och malde mitt mjöl själv med en stenkvarn, och av det bakade jag ett surdegsbröd, som tog 3 dagar att baka…  

Men jag mår bättre nu!

Vad ska man med fibrer till, de tas inte upp i kroppen, och irriterar tarmen umder sin passage… ? Äter man bara tillräckligt med fett, såbehöver man inte fibrer, eftersom fettet smörjer tarmen…

Att du, Oscar, lyckades med din viktminskning genom att utesluta läsk, godis, konditorivaror mm, tycker jag inte är så konstigt… sådant äter ju inte vi heller…

Margareta
0

Oscar - vilken frukt anser du vara lågsockerfrukt?

Frualbertsson
0

varför argumentera med denne "kostmedvetne" man, han kan ju redan allt och vill absolut inte lyssna på några som helst argument…

Jag säger bara   -Suck!

Livianna
0

*Oscar = …och om du utesluter kolhydraterna i din kost kommer du förmodligen att nå ditt mål och snart hamna under 80kg, om din kropp tycker att det är rätt för dig!

Jag förstår inte varför du trilskas med att diskutera en massa när du faktiskt bara kan prova själv och få det bevisat för dig, lätt som en plätt!? Du kan ju inte direkt tro att det är farligt, när vi faktiskt är en hel del här som mår superbra av det! Har inte hört någonting hitils om någon som blivit sjuk av LCHF, förutom möjligtvis abstinensen efter de giftiga kolhydraterna! =)

Gronstedt
0

#110: Varför INTE argumentera med en nyfiken person som ställer frågor? Hur skulle vi annars få någon att ändra sig? Jag tycker Oscar sköter sig bra, man måste ju inte vara pro LCHF här så länge man är hövlig …

Brynhilde
0

#105 Oscar, det du beskriver som LC får jag till GI, som absolut inte är nån lågkolhydratkost.

Att bara ta bort "snabba kolhydrater i läsk,godis, desserter, konditorivaror, det vita brödet" innebär inte att man äter en LC-kost. Speciellt inte om man ökar intaget av rotsaker och fullkornsprodukter.

Personligen undviker jag fibrer, i synnerhet olösliga sådana, då min mage inte tål dem. Med LCHF-kost slipper jag tillbringa halva dygnet på toaletten och jag slipper outhärdliga magknip och kramper.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Skadlig
0

#112 Håller med dig. Som jag ser det så argumenterar vi inte. Vi utbildar. Håll tonen artig. Det är god träning och gör att man måste hitta de bra argumenten :)

Den här typen av diskution gör också att vi måste formulera våra ståndpunkter, kan vara bra att göra ibland.

morefat-lessfat
0

Kostmedveten: Vad för slags kost skulle du rekomendera mig som diabetiker? Har lyssnat på diabetesskötersor, doktorer, dietister, (alla med "sund inställning") ätit enligt deras instruktioner och tagit mina insulinsprutor. När jag på egen hand (och emot dietisters och läkares rekomendationer) började äta enligt Atkins så kunde jag sluta ta sprutor efter 1,5 dygn, mitt blodsocker är perfekt. Tycker du då att jag ska ändra till en "sundare" kost och gå tillbaka till att ta sprutor varje dag?

Många bäckar små… skulle jag äta panerat, redningar, lite frukt här, lite grönsaker där m.m som får jag väldigt snart börja ta sprutor igen. Är det något att rekomendera?

andreas0
0

#110, om inte annat så slipar man på sina LCHF-argument, och sin debatt-teknik. Räcka ut tungan

kostmedveten
0

Har svårt att tänka mig lämna fiberkonsumtionen, den ger mig en bra mage, med en jämn och fin avföring, har provat utan och det var inte roligt. Mina tänder, mage, tunntarm, tjocktarm fodrar fibrer för att ge en jämn och fin avföring. Toatiden blir inte lika lång med fiber som utan fiber.Fibern i sig är ju onedbrytbar men den ger volym åt min tarm och jag mår bra av det.

Många av er som svarat eller skriver är mer kritiska till fiberkonsumtionen, vilket förvånar lite, fibern ger en jämnare fördelning av näringsämnena. Så funkar det för mig.

Mer eller mindre socker i frukt, jo om man ser till det utbud som finns så har vi frukter som är sötare eller surare, frukter med minde kolhydrater men med hög c-vitaminhalt, Kiwi, kumkvarts, citron, appelsin den mindre sorten, vildäpplen var någon inne på. Det finns nog fler frukter med mindre socker hallt en får tillgå en tabell. Tabeller har sina brister så man får ha lite överseénde, lite skillnad på ny och äldre tabell.

Diabetes kan bero på flera olika saker och att då så här på en höft ge råd om kost är lite vanskligt, men det jag kan svara dig på angående sjuksjöterskan och läkaren de har ingen utbildning i kost och näringslära är inte så konstigt i och med att mycket få av dem har utbildning i specialkoster. I läkarutbildningen finns ett kostpass på 30 min på 7års studie, likasamma för sjöterskan, däremot borde dietisten kuna ge råd om vad som kan ätas, tyvär är det få dietister som är duktiga matlagare. Har man tur och det gäller inte många så har man tillgång till både kunig läkare, sjuksjöterska och dietist i diabetes. Tydligen var du inte lyckligt lottad men fann en lösning på egen hand och så har det varit för många andra diabetiker jag mött.

Hela detta med LCHF är väl lite vad man kommit fram till på egen hand, det som tydligen funkar för många, frågan är väl lite hur länge men det blir väl svar på om ett tag. Alla människor är inte stöpta i samma form, behoven är olika, tur är väl det.

Blir lite ledsen när ni jämför mig med GI, det är inte seriöst. Det märks nu när Paulun förespråkar VV-kost, snart blir nog Fredrik erbjuden jobb hos VV.

Oscar.

PerH
0

oscar och andra som vill läsa på

Johanna:s

Kost och hälsa

"En bra kost innehåller mycket fibrer, men en kost som innehåller mycket fibrer behöver inte vara bra; och hur mycket vetekli man än strör över, så kommer junk food ändå att förbli junk food."

http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/olsliga-fibrer-lser-ingenting_21.html

Arnedanc
0

Beträffande toa tiden, så kan jag inte vara överens med dig.
Min egen toatid är numera mycket kort i förhållande till hur den var förut.

Sen tycker jag att du har läst för lite om dom som verkligen är sockerberoende och som känner sug snabbt efter att dom har 'fuskat ' och ätit fel, dvs. för mycket sockeraktiga kolhydrater. Fiber är verkligen en av dessa.

Om fiber funkar för dig, så är det bra. Förvänta dig bara inte att vi håller med.
Förresten, hur ofta pruttar du inom loppet av en dag??
Jag var en ständig pruttare, nu kommer det sällan eller aldrig några gaser ut alls.

Om du skall vara lite mer seriös, borde du faktiskt för din egen del försöka LCHF-kost i två månader, bara för att testa det och för att eventuellt förstå vad vi pratar om. Då kunde denna diskussion vara matnyttig. Nu känns det nästan bara att det är mer irriterande och tidsödande eftersom du inte vet så mycket om vad vi pratar om.

När kunde du senast äta en normal frukost utan att bli sprängmätt och sen inte känna hunger tills du åt igen 6 timmar eller mer senare? Du kanske kan göra det en dag i veckan, men dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad som man kan med LCHF, det tror jag inte på.

Det känns faktiskt jätteskönt att man inte behöver att ha det fokuset på mat längre som man har haft om man skulle äta 5-6 gånger per dag. Förut behövde man planera, komma i håg att ha med sig mat när man skulle göra något som tog lite tid.
Det behöver man inte längre.
Nu räcker det att man äter när man kommer hem igen nästan oavsett hur länga man varit borta. Och skulle det knipa, så hittar man bara en livsmedelsbutik och köper ett nät med baby-bel ostar.

vikingmormor
0

Var finns den läkarutbildningen som bara har 30 minuter näringslära? Det kan inte var Lund alla fall. Ett par veckor brukar/brukade läggas på näringsläran, som kräver kunskap i biokemi, klinisk kemi och fysiologi för att kunna bli begriplig. det är inom dessa områden dietisterna har brister.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Pasi
0

Kostmedveten - Människan är inte gjord för att äta fibrer, det ser man på att vi inte har enzymer som bryter ned lektiner och fytinsyror. Du vet väl att de hindrar näringsupptaget av mineraler?
Fibrer fångar upp könshormoner i tarmen o tar ut dem med avföringen, det kan du väl inte anse vara bra?

Litet mer om fibrer

Ulf-S
0

Pasi, jag har läst utdrag ur boken och den verkar seriös och bra. Men tyvärr blir han nog bortviftad som en rabiat kvackare av den som är övertygad om fibrernas förträfflighet. Budskapet är helt enkelt för radikalt och svårt att ta till sig.

Det krävs nog praktisk erfarenhet av lchf innan polletten äntligen trillar ner, innan man själv inser att det faktiskt går alldeles utmärkt att klara sig utan en massa bulkmedel.

morefat-lessfat
0

Oscar, när du säger:  "däremot borde dietisten kuna ge råd om vad som kan ätas, tyvär är det få dietister som är duktiga matlagare".

Vet du vad jag har fått för råd? Jo, att jag som diabetiker ska äta potatis, fullkornspasta, ris och grovt bröd. Det var ju precis vad jag åt medans jag tog mina sprutor. Diabetessköterskan ville absolut att jag skulle prata med dietisten när jag sa att jag ska prova med Atkins. Jag totalvägrade. Det finns fortfarande sådan negativitet i sjukvården.

När du säger att diabetes kan bero på olika orsaker så håller jag med dig, men faktum kvarstår att kosten är felrekomenderad till diabetiker, och du verkar inte kunna ge mig ett enda bra råd angående diabeteskost. Som någon annan skrev här tidigare, prova själv i 2 månader med LCHF. Det värsta som kan hända är att du tappar något kg. Efter 2 månader har du ju lite erfarenheter och kan börja diskutera mer konkret.

Skadlig
0

#117 det stämmer säkert att du fick problem med magen när du uteslöt fibrerna men åt du LCHF samtidigt? Om inte så är det lite som att proklamera hur bra cyklar är när vi andra pratar om simmning :)
Vi drar inte bara ifrån, vi lägger till också.

Hur vet du förresten att fibrer ger dig en bättre fördelning av näringen?

C-vitamin är något som inte oroar de flesta av oss. Behovet av c-vitamin minskar kraftigt när man äter som oss. Man behöver inte anitoxidanter när man inte äter oxidanter…

Sant är att allas behov är lite olika men det är mer en fråga om olika typer av äpplen än äpplen och citroner.
Man kan uppenbarligen leva på HCLF men jag tror att alla mår bättre av LCHF.

Jennix
0

Fett smörjer tarmarna. Äter man bra med fett så behöver man inte fibrer, tarmarna funkar superbra.

Livianna
0

#119 Håller med dig om gaserna! Som flicka kanske det inte är "fint" att prata om sånt *fniss!*, men jag måste erkänna att jag pruttar väldigt lite nuförtiden, vilket jag inte ens tänkte på förrän häromdagen!

Oscar - Jag tycker fortfarande att du ska prova själv först och sen kan vi diskutera! Jag tror du kommer att bli mycket lyckligt överaskad! =) Jag menar tänk bara att få börja dagen med äggröra och Bacon varje morgon om du vill, många saker som annars ses som lyx är en del av vardagen för oss. Tex Gräddsåser(utan mjölredning of course!), Feta ostar, Bacon, mer grädde och en massa smör! Och vi mår ju JÄTTEBRA! Hur svårt ska det vara att ta till sig?

Jag hoppas verkligen att du ändrar dig och försöker! =) Här hittar du dessutom en massa smarriga recept! =)

Skadlig
0

#128 Det är lugnt, jag protesterade en gång att flickor faktiskt aldrig gör sådant hur som helst men tydligen så gör ni det ändå. :)

Eller gjorde iaf för du är inte direkt ensam om att säga det.

Livianna
0

#129 Nämen man rodnar ju t.o.m lite för sig själv när det börja pratas om avföring och pruttar och dylikt… Fina flickor pratar inte om sånt…!? (Inte för att jag e nån "fin" flicka, med min illa talade franska titt som tätt!)

Oj, nu tappade vi tråden…

Kontentan var OSCAR! Att gaserna försvinner de med! =) Om inte annat så blir väl frugan glad isåfall!? =)

DrAnna
0

Beskriver samma sak i Stockholm när det gäller läkarnas utbildning som vikingmormor i Lund. Inte är det bara 30 minuter!!  Däremot tror jag att det allför många som inte uppdaterar sig på det senaste, liksom diabetessköterskor och dietister, som vi har märkt.

Livianna
0

*tappar tråden igen*

DrAnna - Är vikingmormor från Lund?

(E jag me!) =)

kostmedveten
0

Hej ,

Har inte haft möjlighet att svara för än nu, passar barnbarn lite då och då, har även missat blogga i dag. Lagar barnamat när jag får erbjudandet, i dag blev det rotsakspurre med finskurenfläsfile, ärt och morotsmos, hemlagad svartvinbärsaft, gott tyckte barnbarnet.

Tack för alla erbjudanden, vet ej om jag är mogen att försaka så mycket just nu. Har lite dålig karaktär när det gäller knölar under jord, gott bröd, kaffebröd är en liten svaghet, desserter, såser, soppor, tycker jag är gott, mm. Inte riktigt förberädd att tacka nej riktigt än, eller tacka ja till LCHF.

Min frukost består ofta av äggröra, bacon, inlagdsill, senapsgravadströmming, hårt bröd,kokt skinka, rödbetssallad, lite lagrad härgårdsost på lingonbröd, te eller kaffe. Sura mejeriprodukter är inget som smakar än mindre mussli.

Att läkare har så kort tid med kost, förvånade mig men det påstod de som var på de föreläsningar i Lund att det var så, hoppas det blivit ändring på det, enligt 120 är det en vecka vilket är glädjande om det ökat men är ändock för lite om man ser till att läkaren gör rekomendationer, dietister i all ära men jag har blivit besviken många gånger, kan bara beklaga att många diabetiker blir så lurade.

Oscar.

DrAnna
0

#132# Ingen aning, men hon hänvisar till läkautbildningen i Lund.

Mimsivimsi
0

fett gör en gla Räcka ut tungan

vikingmormor
0

Som jag ser det så ligger problemet för dietister och diverse kostrådgivare och nutritionister i att de skanar eller har för lite kunskap i biokemi, klinisk fysiologi och fysiologi. En baskunskap i dessa ämnen innebär en förståelse av vad som händer med de olika näringsämnena i kroppen, efter intag. Vi har ett mycket intrikat hormonsystem, som om ett hormon rubbas ur sin jämvikt, så kan det i sin tur innebära att andra hormoner också påverkas i negativ riktning. Insulinets roll i kroppen verkar ingen dietist förstå, som ett exempel, cortisol är ett annat viktigt hormon som ställer tilldet, om det ständigt är aktivt. Vår möjlighet att påverka och stabilisera våra hormoner med kost är ett sorgligt lite använt kapitel, en del verkar förneka att det kapitlet finns. Sen har vi det där med inflammtionsdrivande omega-6 igen. Inte lönt att ta upp diskussionen, för den som är intresserad har Jenny Reimers skrivit en utmärkt liten tunn bok om allt detta - Naturlig Föda naturligtvis.

Margareta
0

Jenny Reimers finns här

Babz
0

Oscar - håller med några "talare" härovan om att du borde prova LCHF-kost i ett par månader innan du sågar den. Vi som är aktiva här har ju provat tallriksmodellen, mer fibrer, frukt och grönt, men på grund av hälsan sågat det sättet att äta, till förmån för detta sätt, som vi mår bra av.

Min mage var iofs problemfri före kostomläggningen, men när jag nu har blivit van med en kost fri från fibrer och med lite kolhydrater, märker jag på en gång om jag gör några avsteg. Jag får diarré eller förstoppning, jag blir "uppkörd" och får gaser, vilket jag inte alls drabbas av på en lågkolhydratkost.

Du skrev i ett inlägg härovan att t.ex. fiskfile skulle bli så torr och tråkig och falla sönder om den inte var panerad…
Det problemet har i alla fall inte jag drabbats av! Om jag panerar fisken, så blir det med sesamfrön, bara för den goda smaken - annars går det väldigt bra helt utan!

Hoppas du tar till dig rådet att i alla fall prova lågkolhydratkost i ett par månader, så att du vet lite mer vad du talar om!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

kostmedveten
0

Får tacka Margareta och Vikingmormor för den senaste informationen. Började läsa Jenny Reimers och fann att det är ungefär min bild av debatten, så fort jag har möjlighet skall jag läsa klart.

Har fundetat på de erbjudande som givit mig här att prova LCHF bara ett par månader, mja är inte helt övertygad än, men å andra sidan så har jag en liten övervikt och vore i behov av reduktion.

Vi får se.

Oscar.

MaMaMade
0

Jag måste säga att det är ett enkelt o gott sätt att omforma sin kropp på. Det jag måste "försaka" är jag inte mer beroende av än att det går utan problem. Kanske tål jag mer kolisar än vad jag äter nu, vem vet. Ska prova mig uppåt när jag uppnått mitt mål.

Tack o lov har jag inte diabetes el ngn magsjukdom, utan har bara några trivselkilon som jag vill bli av med o sedan hålla i shackt. Men jag fortsätter m ren LCHF…det får den dagen utvisa. Jag mår finfint iaf, handtag försvinner o midjan kommer fram mer o mer…kanske jag kan köpa kläder i affär till sommaren! *Hurrey*!

Margareta
0

Det vore om inte annat ett kul experiment oscar…

navarro
0

Hoppas att du ger dig själv åtminstone en månad med LCHF. Jag minns den första tiden för ett och ett halvt år sedan, när jag efter många år som vegetarian, "sunt tänkande",helt plötsligt efter att ha läst om Annika Dahlqvist i Aftonbladet, sökt allt jag kunde hitta t ex Sten Sture Skaldeman, Ulf Ravnkopf mm och inte minst den här sajten och upptäckt att så många tidigare förbjudna livsmedel, var det som jag skulle äta i framtiden. Har blivit bra frän astma och eksem, har kunnat flytta från Spanien (där jag bott av hälsoskäl) till Sverige utan problem. Viktigt att inte fuska om du vill se resultat!

Amiechan
0

För att återgå till fibrerna ;) : Jodå, min mage hölls igång av fibrerna förr på Tallrikskost. Så igång att jag hade diarré en timme efter (havregryns-)frukosten nästan varenda dag. Då föredrar jag det lite lugnare tempot som blivit nu på lchf. Och avsaknaden av smärtan nuförtiden - om jag varit korkad och ätit mjölmat. =/ Jag tål inte mjölmat och fibrer brukar jag säga.

kostmedveten
0

Ja varför inte, ett kul expriment, har funderat på min kostbild, den ger utrymme för att prova ett annat sätt att konsumera, resultatet är inte att förlora på. Alla helomvänningar när det gäller kosten ger resultat, det vet man, många kan intyga hur fantastiskt det blev efter att de blev vegetarian, finns även här i forumet testare av den kosten, vilket efter ett tag inte var så bra.

Ensidig kost har sina svagheter och nu blir jag erbjuden en kost med svagheter, blir bemött med "prova får du se" vi är minst så här många som tycker det är det bästa som hänt oss. ge det ett par månader så får du själv prova hur bra det är.

I många grupper av ideér finns det en guru, han/hon som kom på iden, fick plikta mot alla odds (var tvungen att sluta sitt jobb, kunde ej fortsätta, var tvungen att sägaupp sig) osv. eller han/hon har levt såhär under så här många år, mår mycket bättre, har aldrig mått så bra.

Mins kruska på 60-70 talet, vete kliet var en fantastisk uppfinning ingen sade emot, fas det var ca 30% rent socker, i dag äter vi något liknande som heter mussli och innehåller ca 29% rent socker, få vet vad musslin är så bra för om den är bra.

Alla vet att frukost är en förutsättning till en bra dag, få ger sig tid att förbereda och äta en fullvärdig frukost, här på forumet har jag sett att fukost kan bestå av annat än Mussli.

Dem som skall hjälpa oss med vad vi skall stoppa i munen för att må så bra som möjligt har fördålig utbildning, Läkarna studeras en vecka på sju år, dietisterna vet jag inte vad de läser om man ser till resultatet. Vi som studerat mat i minst Sju år och utbildat folk i mer än 15 år är lite undrande till hur man skall ställa sig till att prova en variant av kostkonsumtion på LCHF.

Har provat olika kostrekomendationer i utbildningssyfte tidigare, varit mer eller mindre övertygad, mått mer eller mindre bra i inledningsfasen. Inledningsfasen är den som smakar minst bra, försakningsfasen är den fas som gör alla onödigheter så saknade. Varför skulle det vara enklare denna gång när försakandet blir så stort, är redan i tankestadiet, vad man inte skall äta, nästa steg är att genomföra från tanke till handling, kan ta tid.

Återkommer med raport. Oscar.

andreas0
0

Mussli ingår inte i den här kosten normalt. Är bara någon enstaka som håller fast vid det, mest för vanan, och för att dom bara vill testa lite halvt istället för att gå helt ut. Och visst, det kan man ju göra också, men då missar man många av hälsoförbättringarna.

vikingmormor
0

Oscar, ge Dig nu, läkarna har två veckor näringslära, i kombination med all fysiologi, klinisk kemi och biokemin - så blir det heltäckande förståelse av hur kroppens olika hormonsystem samvarierar och samarbetar. Att det sedan finns läkare som förträngt viss kunskap är att beklaga, men med de grundkunskaper som finns, så är det en bagatell att hålla sig uppdaterad.

Jag har ätit så här i sju år nu, förstår inte varför Du tror jag skulle ha brist på något, eller möjligen ha höga blodfetter. Det har jag inte, sist så var mitt HDL 2,5, mit LDL 1,5 och TriGlyceriderna låg kanske på 0,4-0,5, har legat lägre på TG. Så jag byter inte bort min jägarkost, trivs utmärkt med den.

magma
0

Det är lite svårt att förstå exakt vad och varför du skriver, eftersom du gör detså det ser ut som om du diskuterar med dig själv. Det gör att det finns en risk att det du vill föra fram inte syns klart och tydligt.

Du får göra precis hur du vill- om du vill prova LCHF så gör det. Känner du att det inte är något för dig, då kommer du antagligen heller inte trivas med att äta som vi på "kolhydrater" gör. Det första steget är att du läser på om vad LCHF är för något, innan du fastställer dina påpekanden och åsikter. Annars blir den här diskussionen meningslös, eftersom det mest handlar om att "tala förbi" varandra så länge inte den ena parten är insatt i vad det handlar om. Eller har intresse av något annat än att missionera och lära upp oss stackare som inte har 5-15 års erfarenhet av kostlära.

Men vet du vad? Alla här är experter! På sig själva. Ingen har mer erfarenhet än jag på mig själv och min egen kropp, och ingen kan tala om för mig hur jag mår. Samma sak gäller för alla individer. Då väger era år lätt i jämförelse. Förresten- vilka? Vad menar du när du skriver "Vi som studerat mat i minst Sju år och utbildat folk i mer än 15 år"??? Talar du om ett kungligt "Vi" nu? En sådan person har funnits här tidigare…

Ulf-S
0

#144: Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att det här skulle vara en "ensidig" kost med "svagheter"… Ensidig och svag i jämförelse med vad, och på vilket sätt? Man måste ju jämföra med något om ett sådant påstående ska bli meningsfullt.

Du låter verkligen nedvärderande med ditt prat om "guru" och jämförelsen med kruska, det känns lite grand som att du jämställer lchf med 70-talets hälsokostvåg i fnoskighetsgrad och reducerar den till en modefluga.

Betänk då att en varierad (i huvudsak animalisk) kost är det som en väldigt stor del av mänskligheten har levt och frodats på i tiotusentals generationer innan spannmål, rotfrukter, margariner och diverse växtoljor kom in i bilden.

"Alla helomvändningar när det gäller kosten ger resultat" säger du. Du anser alltså inte att det nödvändigtvis är vår kost som ger oss hälsovinster, utan enbart det faktum att vi ändrat matvanor. Det kan väl ändå inte förklara att väldigt många rent objektivt och mätbart fått väldiga hälsoförbättringar av lchf-kost, förutom de som rent subjektivt säger sig må bättre? Ett bra exempel är de diabetiker som kunnat minska på eller sluta med medicineringen. Skulle de kunna göra det vid vilket kostbyte som helst?

Visst kan det rent psykologiskt vara så att man anstränger sig för att hitta fördelar med ett radikalt kostval, och bortförklarar nackdelar inför sig själv och andra. Men i mitt tycke är det en oseriös retorik som jämställer lchf med t.ex. frukterianism eller andra verkliga extremer som kan vara rent skadliga i längden, eftersom man förr eller senare får brist på livsviktiga näringsämnen.

Vad jag vet har ingen motståndare till lchf-kost kunnat påvisa att man skulle få några som helst brister eller sjukdomar av kosten, det man brukar komma dragandes med är istället att mycket mättat fett är livsfarligt. Det är bara en hypotes från 50-talet som aldrig kunnat bevisas men har upphöjts till sanning.

Prova gärna lchf om du vill, men gör det i så fall seriöst.

Gronstedt
0

Ulf_S, i sanningens namn ska framhållas att många får magnesiumbrist, i alla fall de första månaderna. Men annars stämmer det att många kunnat dra ned på medicinering/kosttillskott och kunnat öka sin fysiska aktivitet, och att dessa förändringar är konstanta eller blir bättre och bättre över tid. Till dem hör definitivt jag!

För mig har det varit Low Carb som räddat mig, och High Fat som gör att jag kan leva Low Carb utan att bli tokig, bryta kosthållet och bli sämre igen.

Ulf-S
0

Javisst, Gronstedt! Men magnesiumbrist verkar drabba en del "normalkostare" lika väl som en del lchf:are, så jag är inte så säker på att det är kosten som sådan som gör det.

Kanske om man äter väldiga mängder mejeriprodukter med mycket kalcium som drar ut magnesium?

Jag vet inte, jag har ingen direkt personlig erfarenhet här…

MaMaMade
0

Jag har sålänge jag kan minnas haft kramp i höger vad o fot i perioder. Oftast på morgonkvisten när man börjar sträcka på sig i sängen. Kanske det har varit när jag haft mina creme fraiche-dipparperioder…vet inte, har inte tänkt på det.

Nu har jag haft lite problem varje dag sedan jag började m LCHF. Märker direkt när jag glömt att ta mina magnesiumtabletter. Ändå dricker jag ingen mjölk o äter inte fil el yoghurt, grädde i sås el efterrätter. Oftast smör el creme fraiche till maten.

Brynhilde
0

Jag har haft muskelkramper långt innan jag började med LCHF. De försvann inte när jag lade om kosten till LCHF, men efter 2½ månad började jag äta magnesium och då försvann kramperna så gott som med en gång.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Livianna
0

Jag tror jag sade det i mitt första inlägg, med lite illa ald franska inblandat;

Det är verkligen inte lönt att diskutera detta med "kostmedveten" eftersom han verkligen inte är "kostmedveten". Låt honom leva som han vill, medans vi lever "möe" bättre. Vill han inte uppleva denna fantastiska känslan av ren hälsa så låt honom för guds skull fortsätta med sina hemska fibrer!

Känns som att denne man är ett hopplöst fall som bara snor vår energi!

Sorry, Oscar, men det är vad jag tycker!

kostmedveten
0

Har fått ett litet virus, satt sig på halsen, låter som jag druckit mycket wisky, om så ändå vore. Men det gläder mig att flera har kommit till insikt att mat är en förutsättning till god hällsa. Valet av mat intag varierar utifrån vem som äter och till vilken nytta. Om jag givit någon intrycket att jag skulle vara annat än en blandkost ätare, med mer eller mindre nyttigt inslag så ber jag om ursäkt.

Att jag däremot haft viss fundering att utifrån de erbjudande jag fått här att prova LCHF men då i min egen takt, som allt annat jag gör.

Just nu har jag lite annat på g skall lägga lite mer jobb på min hemsida, tänkte utöka med lite husmanskost. Våren är i antågande så även Trajan skall vara i kondition innan våren, har i dagarna skruvat isär motoren för att byta lite delar som inte funkar. Under tiden man skruvar har man tid att fundera på andra saker som mat tex. Lade ut ett nytt recept på bloggen idag. Bytre man ut potatisen och redningen så kan det vara ett gott erbjudande till kolhydrater i fokus.

Oscar.

Gronstedt
0

Ack ja, dessa hojar … där räcker det inte med lite smör inte. Lycka till med trajan, vad är det för någon?

kostmedveten
0

Hej Gronstedt.

Trajan är en Triumph T120R bonneville -71

behöver lite översyn för att ge mig möjlighet att göra lite resor runt om i småland, även utanför i bland.

Bilder finns på min hemsida www.kostmedveten.se tryck hobby.

Oscar.

kostmedveten
0

Våren är tidig ?

Våren har att erbjuda massvis av antioxidanter, marken är fulla av nässlor. Ät så mycket som möjligt, höj förrådet av vitaminer, mineraler Frossa så mycket som möjligt, glöm ej att tvätta nässlorna innan den stoppas i grytan, för förväll ca 8-10min. Bra för järnförrådet .

Nässelsoppa: Plocka en kasse nässlor, helst de små spröda bladen, bästa sorten finns redan nu, plocka nässlorna på ensliga platser där inga hundar varit.  Tvätta nässlorna i flera vatten, plocka bort icke önskvärda delar, spar endast de finaste bladen. Förväll nässlorna i ca 8- 10 min, hälles i durkslag, låt rinna av. Skär nässlorna i små strimlor, fin hacka, läggs ner i en god fläskbuljong/grönsaksbuljong, ( fläskbuljongen från julskinkekoket) låt koka ca 5 min, krydda smaka av, stäng av värmen avsluta med en skvätt grädde. Vill man få en lite simmigare soppa kan man reda med majzena ca 1 msk/liter.

Till nässelsoppan kan man med fördel servera kalla kokta ägg. Gott.

Oscar.

greensis
0

Nässelsoppa är gott, men jag skulle hoppa över maizena, som antingen är gjord på majs eller ibland på potatismjöl, när jag föreslår recept på det här forumetOskyldig

Fabricati diem, pvnc!

Ulf-S
0

Oscar, du får ursäkta mig, men jag blir så trött och less på dina inlägg. Du för inte en dialog, du poppar in då och då och häver ur dig en monolog…

Det tycker inte jag är god ton på ett diskussionsforum.

Ciccia
0

Jaa Ulf_S, jag håller med dig!!

Oscar, lägg av nu, -det du håller på med är inte någon diskussion, -bara mästrande! Dessutom tycker jag du ska koppla in stavningsfunktionen på din dator och lära dig vad sär-, resp. ihopskrivning är… Puh!

magma
0

Tack för receptet! Ska prova göra nässelsoppa för första gången i vår, har aldrig gjort det. Men ska prova receptet utan mjöl, förstås:)

MaMaMade
0

Lever mer el mindre på rätter m nässlor till…finns mer än soppa. För dem som äter mjöl är nässelpaj gott men det går finfint att göra en en stanning m massor av nässlor i, rökt lax, creme fraiche o lite kaviar till…*mmm*! Stuvade är gott till det mesta o jag ska prova att laga LCHF-bröd (polar kanske?) m hackade förvällda…för blött?…alt torkade i.

Får dock vänta ett tag på att plocka…1 m snö måste tina bort först! Flört

Pasi
0

Att reda med äggula är både nyttigare och godare.Räcka ut tungan

kostmedveten
0

Och fördelen med nässlor är att de inte blir giftiga vid uppvärmning, som exp. spenat blir.

Att reda med ägg kan ha sina knöligheter, lätt att det skär sig, som fisksoppa är det smidigt men som till expv. nässlor kan det vara knöligt, är nog bättre utan redning.

Tråkigt för Ulf_s och Ciccia som inte är intreserade av mitt dravel men min felstavning intreserade lite i alla fall.

Såg att örtaträdgården börjar lyfta sig, finns hopp för vårörta mat, (kan man skriva så?) och vem ---.

Oscar.

Pasi
0

Äggredning skär sig inte om man gör på rätt sätt…o är mkt enkelt!Skrattande

Ulf-S
0

Oscar, du får skriva vad du vill men det är trist att du inte svarar på ifrågasättanden och önskemål om klargöranden.

PiKaWe
0

Oscar kanske ska hålla sig till bloggformen istället, där behöver man inte diskutera med andra på samma sätt och kan hålla monologer när man vill……Oskyldig

blodtopp
0

#164 Varifrån kommer  påståendet att spenat blir giftig vid uppvärmning?

fru-kryss
0

Bra fråga blodtopp!!! Det vill jag också veta!!!!!

odezza
0

Jag med… jag gillar spenat, speciellt stuvad med philadelfiaost (tack Mervi)…

Att spenat innehåller oxalsyra, har jag hört tidigare, är det det du menar, Oscar?

Wildrat
0

Spenat innehåller nitrater som bakterier vid lagring kan omvandla till nitriter, samma salt som finns i bacon, men det är bara farligt för små barn och personer med dåliga njurar.

Gronstedt
0

Nässelsoppa kan med fördel blandas med andra ogräs. Hälften nässlor, en fjärdedel kers/kirskål, resten blandat rölleka, vitplister, jordreva, ängssyra, maskros, svalört … Reds med några slevar creme fraiche, kryddas efter smak, eventuellt rör man i lite macadamia- eller olivolja - eller kanske smält smör. Enligt mitt tycke behöver man inte förvälla, jag gillar den lite fränare smaken.

odezza
0

Spenat kan alltså bli giftigt vid lagring.

Kan dessa bakterier även omvandla nitraterna till nitriter vid djupfrysning? Det är ju en form av lagring, som hämmar bakterietillväxt.

Hinner dessa bakterier åstadkomma denna förändrig då man värmer upp spenaten? Bakterier brukar ju dö vid tillräckligt hög temperatur.

Pasi
0

Wildrat - Nitriter är inte bara farligt för småbarn utan för alla däggdjur med magsyra och protein i kosten. I syrlig miljö och i kombination med protein så kan nitrosaminer bildas, ett ämne som är cancerogent.Glad

Detta är huvudorsaken till att jag inte tycker om charkuterier…eller rättare sagt inte tycker om producenterna, som envisas att tillsätta nitrit.Flört

Wildrat
0

#173 Bakterierna dör vid tillagningen men sporer kan finnas kvar som utvecklas vid förvaringen och omvandlar nitraten till nitrit. Fryslagring är ingen fara då bakterietillväxten är mycket låg eller obefintlig vid frysgrader.

Skulle tro tillagad spenat behöver stå ett bra tag innan det blir livsfarligt att äta pga nitritet. Spenat i matlådan till lunchen nästa dag är inget vi blir sjuka och dör av iaf om man haft den i kylen…

odezza
0

Ok… då borde det inte vara någon större fara om man, som jag, tinar spenaten direkt i kastrullen, och sedan låter den bli så varm att den kokar… och överbliven spenatstuvning förvaras självklart i kyskåpet, där den inte blir särskilt gammal… Glad

Pasi, håller med dig om nitrit i charkvaror, men dit kan väl knappast spenat räknas… Flört

Wildrat
0

Nitrit är nitrit var den än förekommer. Men det är väl få som äter tre dagar gammal spenat varje dag så den behöver man inte vara rädd för. Det är värre med oss som envisas med bacon och dylikt…

kostmedveten
0

Hej igen.

Gronstedt, fick ihop traja motoren, skall testa om den går som sig bör på söndag.

Det är lite pilligt att få till en hemsida, så vida man inte köper hemsidan av någon annan. Tycker det är lite spännande att försöka sig på det som inte är vardagsrelaterat, det fodrar lite tankeverksamhet att få till de sidor som skall publiceras på min hemsida. Är lite mat kunnig och då är det trevligt att kunna informera om bra mat på hemsidan.

Ja jo jag har fått lära mig att oxalsyran i spenat skall tillsamans med längre värmehållning bilda gift, huruvida det är med giftighetsgraden, om man kan dö eller blir mycket dålig har jag alldrig varit med om, men så är det sagt, så därför skulle man alltid kasta värmd spenat. Nitrit i sig är inte bra men att det finns i spenat tror jag inte.

Fick en virus härromdagen och har inte mått så där lysande men har ändå funderat på det här med LCHF och konstaterat att jag pratar om ca 65% kolhydrater i det alternativ jag förespråkar (talriksmodellen) och LCHF ligger på ett kaloriintag på mellan tummen och pekfingret 30%, tydligen finns det många som mår bra av det, det jag kan undra lite är hur det blir efter flera år LCHF. Jo då jag har fått erbjudande att prova, för som det sägs att förstå innerbörden av LCHF. Om man läser flera av de inlägg som finns i forumet så är jag inte ensam om att vara lite skeptisk.

Läste Diabetes tidningen härromdagen, fann en artikel om "Pajkastning i fettfrågan" där man ställer LCHF mot sosialstyrelsen och där dietisterna menar att läkarens råd äventyrar patienternas säkerhet. Där Professor Christian Berne är lite undrande till en så kort studie, att det vetenskapliga underlaget är smalare än för kost med högre kolhydratsinnehåll.

Mvh Oscar

Pasi
0

Visar studierna med högre kolhydratinnehåll bättre (eller ens bra) resultat?Flört

En hint - De leder till något som brukar kallas "naturalförloppet", och inte är nåt åtråvärt för en diabetiker.

andreas0
0

#178,

LCHF innebär att max 5% av energiintaget kommer från kolhydrater, inte 30%. Men 30% är väl en bra början, antar jag. Ät inte för lite fett bara om du testar.

Att det behövs mer studier är det ingen här som sätter emot, det är nog det enda båda sidor håller med om. Problemet är vem som ska finansiera dom. Läkemedelsindustrin som bekostar dom flesta studier är knappast interesserade av att finansiera en studie som skulle kunna visa att man kan bli friskare av att äta mat än att äta läkemedel. Dessutom skulle en sådan här studie bli riktigt dyr om den är gjord på rätt sätt.

Eftersom det inte har gjorts någon långtidsstudie med LCHF liknande kost (om man inte räknar med ursprungsbefolkningar som har ätit så här hela deras livstid, och dom är/var vid bra hälsa) så är det enda vi kan gör än så länge att kolla på dom som har ätit LCHF kost i flera år. Och dom mår alldeles utmärkt.

Hanveden
0

#180 Har någon kunnat visa upp några studier där tallriksmodellen fungerar mot diabetes och övervikt.

LCHF hälsningar  Oskyldig .

Baglady
0

Jo, jo mensan det finns nitrit i spenat och världen är rund.

andreas0
0

#181, Nej, det tror jag inte. Men försök säga det till någon som inte är insatt som avfärdar dom dig som oseriös direkt. Man får ta en sak i taget Räcka ut tungan

Skadlig
0

#183 Då får vi fortsätta säga det. :)

Det sägs ju att om man upprepar en lögn nog ofta så blir den sanning (tallriksmodellen) men i så fall så borde det ju fungera för sanningen också. :)

parisjetaime
0

Kostmedveten verkar vara någon som redan vet allt om allt förutom att stava och hålla trevlig ton. Skulle Herrn kanske vilja förklara för oss andra hur du motiverar dig själv i att skriva om det du gör på detta forum?

Tack! :)

parisjetaime
0

Vart har kostmedveten tagit vägen? Skrattande

kostmedveten
0

Hej igen.

Har lite att stå i, hinner ej riktigt med att skriva i detta forum, som jag tidigare var inne på så finns det mycket att lära om kosten.

Ju mer man utmanar desto mer lär man, den som inte vågar ifrågasätta lär ganska lite, och jag är bara halvägs i min utbildning. Har nyligen varit på handledarpedagogutbildning i huvudstaden och fått information om ungdommars förutsättningar i gymnasieskolan.

Skall på ett klurigt sätt försöka lösa möjligheten för gymnasium utan yrkesutbildningsplatser att arangera yrkesutbilldningar via praktikplatser. tror det är möjligt.

Vad det gäller tallriksmodellen så går det alldeles utmärkt att följa den om man är diabetiker eller annan allergi, får givetvis utesluta de delar som inte är förenligt med den diabetes eller allergi. Ersätta de delar som ej är förenligt med den sjukan mot andra livsmedel som är förenligt med Diabetes, tokigt av mig att tro att det förstog en diabetiker utan att jag skulle behöva skriva det. Det braiga med tallriksmodellen är att den åskådliggör de olika livsmedelsgrupperna på ett förståligt sätt, underlättar för dem som har just problem med mat allergi. Måste tydligen åter påminna om att alla mäniskor har olika förutsättningar, hur viktigt det är att finna den bästa av lösningar för den det gäller. 

Kan ej riktigt förstå vinsten med hårda ord om mig och mitt sätt att väcka debatt, vad skall jag förklara??

Oscar.

Pasi
0

kostmedveten - Du för inte debatt, du håller monolog.Skrattande

En diabetiker typ2, eller sockersjuk som det också kallas, tål inte socker. Till socker hör även stärkelse då detta blir ren glukos i kroppen.
Hur anser du att tallriksmodellen skall se ut för en sockersjuk för att denne skall slippa naturalförloppet?

parisjetaime
0

Kostmedveten, varför kan man inte skapa en ny tallriksmodell, där man äter mycketmycketmycket fett och minimalt med kolhydrater? Vem säger att det som är rekomenderat nu är rätt? Även Hitler trodde ju att han hade rätt, inte sant? :) (det där var inte en liknelse på något sätt, det bara .. var :) )

parisjetaime
0

Pasi, du är ball! :)

Pasi
0

Tack, paris!Kyss

[slamslams]
0

För mej är Oscar kostmedveten ett Troll.

Han nådde precis det syfte han ville,han fick igång oss, tänk vad kul detta blev för honom.

Han borde tigas ihjäl han är inte värd att ödsla tid på.

I fortsättningen skall jag inte ägna honom någon uppmärksamhet.

Här finns så många kunniga och duktiga persomer som är värda att höra på, jag fortsätter med dessa, jag säger Tack till alla som har hjälpt mej, ni är dom jag tror på.

Livianna
0

Slamslams : Det e va jag har sagt hela tiden! =)

Alla andra! : Låt honom inte sno mer energi av er!

Oscar : Du är ett avslöjat troll, och skryt inte om att du har studerat i Lund när du inte ens kan stava, är du snäll. Jag skäms.

Margareta
0

Men hallå var och en får väl avgöra om de vill svara honom eller inte - jag tycker inte han är något troll - de troll vi har motat bort är otrevliga och hånar oss - Kostmedveten gör inte det. Han håller bara monolog och det är ganska oskyldigt. Ni som inte vill ha med honom att göra behöver inte ens klicka på tråden.

Livianna
0

Margareta - Absolut, du har givetvis rätt, men människor i den här tråden går hela tiden på hans "trallor" och blir frustrerade. (Jag med!) Att föra en monolog på detta sättet i ett forum som är till för att hjälpa varandra med det vi gör, är inte riktigt Ok. Tycker jag. Jag ser ju hur, och märker på mig själv, att hans inlägg faktiskt inte tillför någonting. Eller? Förutom möjligtvis en form av, förlåt, idioti som inte riktigt hör hemma bland de "upplysta" som fattade poengen, och gjorde något åt det, för länge sen?  M - Du verkar vara en VÄLDIGT godhjärtad människa (efter att ha läst om dig i DrD-bloggen och av DaMum) men kanske lite föör snäll? Jag tycker inte att "kostmedveten" har här att göra. Tyvärr, men det står jag för!

Aniara4
0

Kostmedveten kanske har hamnat lite fel här, men som nykomling tycker jag inte det är så dumt med någon som inte håller med utan förespråkar andra saker, så att jag får läsa svaren och därmed förstå saker ännu bättre. Varför är det inte si? Vad är det för fel med att göra så?

Även om ni som svarar inte lyckas nå fram till Kostenveten så är det ju många fler som läser och kanske lär sig nåt!

Margareta
0

Jag håller med Aniara4. Den som vill föra en dialog med Kostmedveten får göra det och ni andra slipper.

Det är frivilligt att öppna den här tråden.

Än så länge bryter inte Kostmedveten mot några Skrivregler.

stallostby
0

#0 "hungriga vargar jagar bäst" är ett uttryck…

(Personligen kan jag vara igång länge utan att äta när man jobbar men sitter man vid tv:en så kommer suget eftet vad som helst att stoppa i munnen…)

frukt och grönsaker tycker jag faktiskt är en helt naturlig föda och kan inte förlika mig med att det skulle vara onyttigt, medan spannmål möjligen är något vi ska fundera över….

Håller med kostmeveten delvis..han kanske är som jag..tycker om att och röra om i grytan och ifrågasätta.. (och provocera ;))

Skadlig
0

#198 Du har helt rätt, frukt och grönt är naturlig föda men förädligen av dem är inte naturlig.

Ta en sådan sak som morot. Det vanligaste förr var den gula moroten som inte var/är lika söt. Sen har den oranga tagit över helt.

Samma sak gäller med äpplen som också har blivit förädlade till oigenkänlighet.

Gronstedt
0

Jag blir i alla fall inte provocerad av kostmedveten - blir man det är det ju bara att lämna tråden! Nya infallsvinklar är alltid berikande, även om man inte håller med. Vi får inte bli en förening för inbördes beundran där utomstående inte får ställa frågor eller ha avvikande åsikter - för då är i alla fall inte jag med längre.

Amiechan
0

En kommentar till: Gnäll inte över stavning hos era medskribenter! Vi gör alla vårt bästa och att klanka ner på stavning är inte god ton.

kostmedveten
0

Många visa ord på en gång.

Det är svårt att alltid finna argument för eller mot, förutsättningarna kan ju vara ganska olika, det gör att funderingen kan fallera. I dag skev jag om Lergruta i min blogg, är det något som använd mycket här bland forumsdeltagarna.

Lergrytan har en massa fördelar vid matlagning, även vid brödbak, efter ett tag blir det som allt annat lite ensidigt. Ju fler tillvägagångsätt desto fler möjligheter till en god mat, god mat ger en bättre hällsa.

Ni som inte provat Lergryta, gör det, ingen större kostnad men ett trevligare sätt att laga mat, risken är att finna nya smaknyanser, örtkryddor gärna färska, kan i lergrytan ger mer smak, kanske.

Mvh Oscar.

Amiechan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett lergryterecept jag gjorde för något år sedan :)

Vitlökskyckling i lergryta 

http://kolhydrater.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=c60e7399-08ec-4382-aaf5-2d7a55df1649&Filename=DSCN0436.1.jpg

kostmedveten
0

Hej, ett litet inhopp.

Lergrytan har flera hittat fördelar i,blir bra resultat.

Jag har ett problem som infinner sig nu när våren tittar fram, de här små älskvärda vildkaninerna. Duktiga på att minska mängden fruktträn och perforera gräsmattan, men en alldeles utmärkt delikatess efter förberedelse i järngrytan med mycket örter i.

Kanin är ju en höjdarrätt när det skall konsumeras mycket proteiner, inte så många som är vana att äta eller tillreda kanin, kan rekomenderas till alla. Visserligen inte så giftig som fisk men saknar omega 3.

Oscar.

Skadlig
0

#204 Saknar vildkaniner verkligen omega3? Kor som får äta gräs sägs ju ha omega 3. Sen ska man nog inte överäta de spinkiga kaninerna om man inte tillsätter lite extra fett :)

kostmedveten
0

Hej

Har sett att det frågas om såser till den goda maten, blir snart flera förslag på min hemsida, det är kalla såser på gång.

Skrev en liten historia i dag om den goda maten på min blogg.

Mvh Oscar.

greensis
0

#206 Que? Var har du sett på Kolhydrater i Fokus att det frågas om såser till den goda maten? Blandar du inte ihop sajterna du gör reklam för din blog på?

Fabricati diem, pvnc!

kostmedveten
0

Hej.

Får önska er alla en trevlig påsk

och samtidigt medela att de kalla såser som jag lovade, är nu på min hemsidan, prova, det kan vara någon som faller i smaken.

Mvh Oscar.

www.kostmedveten.se

Medlem
0

#207 Jag ser inget fel i att man delar med sig även om man inte äter samma kost som det förespråkas här. Varför inte tro att det han gör är en god gest och inte är för att göra reklam för sin sajt?

greensis
0

#209 Om du tror att Oscar/Kostmedveten gör inlägg här för att göra en god gest är du garanterat mer fördragsam och mindre cynisk än vad jag är. (OBS! Det var mest en komplimang)Flört

Fabricati diem, pvnc!

Medlem
0

#210 Jag bara tänker gott om folk och inte låter kina misstankar tar över tills motsattsen blir uppenbar :-) På det viset handlar jag inte orättvist mot mina medmänniskor.

Pasi
0

#211 Klokt!Glad

Mervi
0

Håller med"211. Jag vill också  tänka gott om alla och hoppas att det skall prägla hela forumet.

Medlem
0

Pasi o Mervi- tack!

kostmedveten
0

Hej, kunde inte låta bli. potatisen kan bytas ut mot annat med mindre stärkelse i. 

Efter att Svensken ätit sina 1,3kg godis, så kan man undra vem åt upp mina 1,2kg, jag missunnar ingen det godis jag inte äter. Att Svensken skall vara så godis smittad eller kan det vara så att statistiken inte funkar, felräknings talet är så stort eller äter svensken så mycket godis. I min familj konsumerar vi uppskattningsvis ca 1 kg/5 personer vilket visa att någon annan äter desto mer. Maten i dag består av kallrökt lax, kokt potatis, örtasås: Laxen är inga konstigheter, färdig köpt på Coop, klippa upp påsen, taga fram ett fat, taga bort skinnet, fenbenen runt om, ta bort mittbenet, ta bort bröstbenen, lägga lite snyggt på ett uppläggningsfat, dekorera med citron och dill. Potatisen kokas som vanligt i lättsaltat vatten ca 26 min, skalad så klart, mindre gift i munnen om potatisen är skalad, är det ekologiskt odlad potatis är det extra viktigt att potatisen skalas. De gifter som finns är koncentrerade till skalet och dess närhet. Örtasåsen; Yoghurt hälls i en finsil/kaffefilter, får droppa en stund, blir lite krämigare, färska örter är alltid att föredra, basilika, Citronmeliss, dragon, dill, skäres fint, blandas i yoghurten, krydda lite med vitpeppar, salt, + 1 msk matolja för att runda av såsen lite (blir lite sträv annars). Till detta smakar det med en grönsallad, ett glas vitt vin. Andra kalla såser finns att välja på min hemsida

Oscar.

kostmedveten
0

Hej igen.

Såg på tv-n att en professor i Lund varnade för glutamat, fanns vist i olika former, kunde inverka negativt på kostupptaget.

Har försökt att undvika Glutamat i några dagar, lyckats ganska bra, dessvärre har min soriasis minskatt i klåda, kan det vara ett sammanhang?

Är det någon annan som varit med om samma eller liknande resultat?

magma
0

Du skrev att "är det ekologiskt odlad potatis är det extra viktigt att potatisen skalas". Varför det? Jag blev nyfiken.

Och antagligen förstod jag dig fel, men jag fattade det som att klådan som din psoriasis orsakar har minskat? Varför skulle det vara "dessvärre"?

Skadlig
0

#216 Bra beslut att undvika glutamaten. Finns inget i glutamat som man inte lika gärna kan få genom att använda bra råvaror. Har inte hört talas om någon som har fått problem av att sluta med glutamat.

Förresten så finns det en del naturlig glutamat också. Den är inte farlig att äta. Det är bara det som är tillsatt som man behöver sky som pesten :)

folke
0

Nu har jag äntligen plöjt igenom denna tråd.,  det blev mycket läsning….

Jag skulle bara vilja säga till kostmedveten att jag är tränad i det "gamla" sättet att se på kost, med bla Paulun och Rössner, då jag varit ganska aktiv idrottare för 15 år sedan… 

Jag trodde inte heller på LCHF, att det skulle vara kolhydraternas fel…  Du kan läsa på min medlemssida hur det tog vändning..Det var Bitten Jonsson med "Sockerbomben" som fick mig att öppna ögonen, och det var skaldeman med "Ät dig ner i vikt" som räddade livet på mig.

Du skriver att du inte kan leva utan fibrer, och då kan du nog inte det, det är ens egen kropp som säger till vad man mår bra av….

LCHF är inget jag valt för att jag tycker det är häftgt, utan det är min biljett tillbaka till livet.

Att bjuda mig på kolhydrater är ungefär som att bjuda en narkoman på heroin…….    och det är kanske inte vad du vill göra ?

Vi kan gärna diskutera goda och nyttiga kolhydrater här, inga problem, men det blir lite för mig som ha en vinprovar kväll på AA……….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

kostmedveten
0

Hej.

Här äts väl inga potatisar eller ?? 

För att börja med varför jag rekomenderar att skala potatisen, beror på en utredning som gjordes i mitten på åttiotalet, där man kunde visa att obesprutad potatis var giftigare än besprutad. Alltså den potatisplanta som får hjälp från andra gifter, bildar inget eget gift och knölen har en låg gifthalt. Den obesprutade potatisplantan bildar eget gift och knölen har en större giftmängd än den besprutade potatisen.

Var fan man giftet, jo det som man lärt sedan barnsben att vitaminerna sitter under skalet, helt fel, där kunde man uppmäta gifhalten hos potatisen, en skalad potatis var betydligt minde giftig än en oskalad. Summan av kademumman blev att potatis bör skalas innan konsumtion, är det en ekologisk potatis så skala lite till. Giftet i fråga heter solanin, påverkar inte en fullvuxenperson så mycket, om man håller sig till potatisen, potatisätarna äter mer än potatis med gift i som tex. fisk. Kanske kan det få bägaren att rinnaöver, vem vet.

Har läst en del inlägg här och har fått uppfatningen att ganska få är medvetna eller tänker på att kolhydrater finns i olika former. Vilka vinster det finns att göra med en baskunskap i husmanskost, är man alergiker får man utgå från alergin och utesluta vissa baslivsmedel.

Hej folke, Rössner och Paulun är dålig insatta i matlagning men är stora förespråkare av sina böcker, det är dom inte ensamma om det finns fler.

Rössner är BMI-s fader och det ågnrar han mycket.

Paulun är så penings galen att han säljer giftiga piller och förespråkar VV kost.

Oscar.

greensis
0

#220 Oscar, jag misstänker att de flesta på kolhydrater i fokus är fullt medvetna om att kolhydrater finns i flera former. Men potatis innehåller höga doser stärkelse, hur mycket den än ingår i traditionell husmanskost, och helt oavsett om man tillagar den skalad eller oskalad.

Om man är känslig för höga och snabba doser kolhydrater är inte potatis ett särskilt bra livsmedel att basera sin husmanskost på. Stärkelse = glukos inom några minuter, efter att du stoppat in det i munnen. Graden av solanin i potatis är förstås intressant, tack för att du bidrag med informationen, men inte så väldigt relevant för de flesta här.

Fabricati diem, pvnc!

magma
0

"ganska få är medvetna eller tänker på att kolhydrater finns i olika former."

Skulle medlemmar här på kif vara omedvetna om var kolhydraterna gömmer sig? Där håller jag inte med dig, tvärtom! Du kan inte ha läst så noga här.Skrattande

Intressant att få veta detta med giftiga potatisar. Själv har jag inte ätit en potatis på snart två år, men resten av familjen äter dem ibland.

Gronstedt
0

Jo, nog har vi koll på kolhydraterna i alla deras lömska former … varför tror du att vi inte har det Förvånad?

folke
0

#220 Herr Kostmedveten…

Herr Rössner och Paulun är säkert dåligt informerade om just matlagning, de har dock varit de främsta på näringslära.

Det verkar som om du bara läste om dessa 2 herrar i mitt inlägg och inte den verkliga meningen med det. Jag ville bara försöka få fram att du inte är de ende som är sk "KOSTMEDVETEN"  jag har ägnat väldigt mycket tid åt näringslära och hur kroppen fungerar då jag tränat mycket hårt innan…

Vad du däremot herr kostmedveten inte tycks vara medveten om är att många av oss här inte kan överhuvudtaget äta potatis, men du fortsätter som om du kopierar dina böcker från skoltiden utan att bry dig ett smack om vad detta forum är till för.

Jag tycker det är bra att du bryr dig om matvaror och deras tillagning, men jag bryr mig inte ett skit om matvaror som jag ändå inte kan äta….

Trots att jag försökte peka ut att kolhydrater är som knark för mig, så fortsätter ditt kopierande av gamla läroböker…  Vad härnäst ?? 

Ska du gå in på beroende.ifokus och förläsa om att det är bra att röka heroin istället för att injicera det ?? för det är ungefär vad jag tycker du gör här……..

gejsa
0

#224# Skrattande

Wildrat
0

Bry er inte om vad Oscar Kostmedeveten skriver. Han är inte ett dugg intresserad av att diskutera med oss, han vill bara föra en monolog om vad han tycker är bra och intressant. Han har inte ens bemödat sig med att ta reda på vad den här kosten går ut på, därför pratar han om potatis o sånt.

folke
0

Jag har förstått det….  Skrattande

Vill bara se om det kanske kan gå fram till honom att han gärna får diskutera tilllagning och sånt… men helst då saker som vi kan äta här…

Han verkar ju trots allt ha en god matlagningsbakgrund, och god mat är ju aldrig fel…   Dock är fel mat inte så bra…..

Så om han kan byta sida i boken och ge tips på kött, fisk och skaldjur, så lyssnar jag gärna….     Glad

kostmedveten
0

Hej.

Har gott om recept på min hemsida, vill man undvika potatis går det alldelesutmärkt. Steka i mycket fett, upp till var och en.

Recepten är blandade med flera olika ingredienser, det är fritt att byta ut vissa ingredienser, för att få en egen prägel på maten.

Har lite svårt att förstå denna panik, är ni nöjda med er kost situation, varför försvara det ni tror på, påminner lite som en religös fanatism. Lugna ner er.

Vill man inte läsa och förstå det jag skriver, gör något annat.

Glutamat minskningen ger mindre klåda, prova gärna.

Det är väl fel på det med, ha en bra dag.

Mvh Oscar

Halvdansken
0

Ibland undrar jag om du överhuvudtaget läser vad vi skriver, Kostmedveten?

Vi har många diskussioner som handlar just om glutamat och hur man undviker det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

folke
0

Det är nog inte lönt att hoppas…. 

"Har lite svårt att förstå denna panik"  som kostmedveten skriver…

Trots mina liknelser med knark, så verkar det inte gå in i huvet på honom hur jag (och många till här) ser på användadet av kolhydrater…

Så jag lägger ner mina försök……..

Wildrat
0

#229 Det är möjligt att han läser, eller skumma iaf men han bryr sig inte ett dugg om vad vi tycker och tänker eller är intresserade av. Ignorera honom som han gör med oss istället för att irritera er på vad han skriver så känns det bättre.

greensis
0

#231 Mata Inte Trollen, alltsåFlört

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

#232 Precis Skrattande!

Gronstedt
0

Det har nämnts förut, att den som inte vill kommunicera med Kostmedveten kan låta bli att läsa tråden. Själv blir jag inte provocerad och är intresserad av att få veta hur Kostmedveten tänker. H*n är hövlig och respektfull och jag tycker inte vi ska kalla h*n troll bara för att h*n inte äter som vi.

Därför, Kostmedveten: Svara gärna på frågan i #223!

Wildrat
0

Det handlar inte om hur han äter utan att han skriver här utan att vara ett dugg intresserad av oss. Han är som entemologen som studerar myror. Han tittar bara men pratar inte med dem. Oscar skriver bara men läser inte vad vi skriver och svarar absolut inte på några frågor. Han får gärna skriva sina monologer här men alla andra bör veta att han inte tänker svara, särskilt nytillkomna som läser här.

Så Gronstedt, om du orkar så får du gärna fortsätta försöka få vatten ur denna sten.

Gronstedt
0

Så gärna, som sagt. Låt oss vara försiktiga med ordet troll, dock.

greensis
0

Egentligen kallade jag inte Oscar för troll, jag menade bara att Wildrat's princip för att hantera trådar man inte vill förlänga diskussionen i, eller där det inte ger något att diskutera kan kallas Mata Inte Trollen.

Nej, Oscar är inte ett troll. OK?

Fabricati diem, pvnc!

Frihet07
0

Kan det vara så att någon driver med oss?Flört

Blenda01
0

Det är möjligtvis inte så att herr Kostmedveten tjänar en slant för besökare på hans omtalade hemsida?? Det är ju helt klart ett lysande sätt för honom (och andra?) att locka med lite frestelser här och få oss att klicka in på hans hemsida.

Jag bara undrar! Oskyldig

kostmedveten
0

Hej.

Kan avslöja att jag har inga extrainkomster på min hemsida, om det skulle oroa någon. Inte änn tar järna emot tipps hur får man peningar på hemsidan ??

Varför möts man med en sådan misstänksamhet, är det så att LCHF inte håller ??

Har skrivit mycket om kolhydrater på min blogg, där tar jag upp en hel del om missuppfattningar.

Min hemsida har jag byggt och lanserat alldeles själv, allt som finns, skrivet, bilder är mina egna, gör förändringar allt efter tid finns. Utbildningsmaterielet är en sammanställning efter flera års arbete som utbildare för olika utbildninsföretag vilket också framgår på hemsidan.

Om jag är ett troll ?

Har inte funderat på det, men är mycket intreserad av matlagning, kost och näring, pilla lite i naturen, barn och barnbarn, pilla lite med MC och moppe, den tid som blir över lägger jag på nätet. Det lät mer som en kontaktannons, det tror jag inte ett troll kan skriva eller. 

Få se vad negativt det kan bli av detta? Cool

Oscar.

caixa
0

Oscar- Kostmedeveten: Vill bara säga att jag tycker det är jättebra att du visar din syn på kost och hälsa. Det du skriver är till stor del väldigt intressant och det är synd att så många inte kan läsa längre än till ordet "kolhydrat" innan de börjar sticka taggarna utåt. Däremot är det lite tråkigt att det till största del är en monolog och inte en debatt där du svarar på motargumenten.

Ett forum som det här mår väldigt bra av se saker från andra viklar och regelbundet ifrågasätta fakta och andra tolkningar. Att alla ska dunka varandra i ryggen och följa samma spår blir ingen klokare på. Man lär sig så mycket mer i en bra debatt. Har man inga svar på motståndarens argument ska man kanske tänka igen och ifrågasätta sina egna teorier. Till stor del handlar det om tro och inte ren vetenskap. Man väljer vilken fakta man vill ta till sig och vilken man blundar för.

Och sen att en diet som ex. LCHF fungerar så bra för så många är ju fantastisktGlad Jag känner att jag har hur mycket som helst att lära på det här forumet, finns gott om kostmedvetna duktiga personer. Och ett jätteplus till dig Oscar som vågar ta steget längre och faktiskt (eller iaf nästan) ta debatt från en annan synvinkel, trots alla mothugg. Keep doin' what you doin'! Det här kan bli riktigt intressantSkrattande 

(Jag är sjukt trött nu, läser igenom tråden bättre imorgon..)

kostmedveten
0

Hej.

Får tacka för de varma orden.

Återkommer lite senare med mer, utökar min hemsida med mer baskunskaper, vilket tar ett par dagar.

MVH Oscar.

AnnaMariaK
0

"Man skall vara lite hungrig då jobbar man bäst. Är man mätt blir man lätt slö."- skrev du i ditt inlägg.

Detta påminde mig vad Ulla-Karin, nyhetsankaren som dog i ALS, sagt: "hungern är min driftkraft".

Antag att sådana idéer är roten till autoimmuna sjukdomar. En normal person går inte hungrig avsiktligt. Det strider på något sätt mot livet självt. Alla djur äter när de är hungriga och slutar äta när de är mätta. Att vara frivilligt hungrig är nog en fixidé som många anorektiker startar med.

Att folk överäter idag beror på att de äter fel mat. Äter man människomat slutar man äta innan man är proppmätt. Då blir man inte slö utan full av arbetslust.

kostmedveten
0

Hej.

243; hungrig på kunskap, nyhetskunskap eller hungrig på information, skiljer sig lite från hunger på mat ??

Tycker mat är gott.

Är man lite konstig för att man tycker att mat är gott, i glada vänners lag blir det ännu godare, för att höja smaken lite till så går det att servera mer passande dryck. Drycken kan variera allt fån vatten till ett passande glas vin. Har man flera rätter, flera olika drycker. Bäst smakar det om man tillagat själv med bra baser från det kulinariska köket. Det som motverkar lite är att man äter alldeles för mycket, det överflödet fast aldrig så lite ger ett omfång som är större än önskat. Så det blir att minska portionerna och öka motionen, fram med stavarna.

Att laga mat så det doftar i hela grannskapet är en härlig upplevelse. Man äter med god apatit, husmanskost av bästa sorten. Viktigt är att ha med så många delar av kostcirkeln som bara går. Avsluta med en kopp svart kaffe, då mår man bra. Mår kroppen bra så mår resten bra, att vila en stund efter maten är bra för magen. Man får ej glömma att motionera, så fram med cykel eller stavar en runda på ca 9 km.

Har lite kvar innan hemsidan är uppdateringsbar.

Oscar.

AnnaMariaK
0

Kostmedveten, jag är inte främmande för dina tankar kring maten. Jag var känd i min bekantskapskrets för fantastiska kulinariska upplevelser. Men det var i mitt tidigare liv.

På den tiden visste jag inte att man kunde bli mätt och belåten på lite och enkel mat. Jag var ingen soffpotatis, det var inte många som kunde mäta sig med mig, med att vara aktiv 18 timmar/dygn. Än idag hinner jag ganska mycket. Jag har heltidsjobb och driver en rörelse vid sidan om, läser mycket, tar hand om hus och hem, vänner och husdjur.

Men skillnaden mot förr är att jag äter mycket enkelt, obehandlad mat, mättat fett, en del grönsaker, sällan någon frukt. Jag saknar inte dessa smakrika middagar som man blev proppmätt av även om man bara tog lite av varje. Mina magplågor som följde är ett minne blott.

Jag äter som mina katter, börjar när jag är hungrig och slutar äta när jag är mätt. Vill inte ha kött varje dag eller fisk 2 ggr i rad, utan lite variation. De gillar inte längre kattmat som är en blandning av allt möjligt utan föredrar rena kött- inälvs- och fiskprodukter. De är slanka och vackra och förefaller ha hur mycket energi som helst.

kostmedveten
0

Hej.

Som jag nämnt tidigare så är man lite undrande till dagens odlingar,

Vågar man äta det som odlas ?

Det finns vissa växter som minskar sin egen giftanvändning om de får gift i kontrollerad form. För den skull fodrar inte alla växter gift. Man blir förvånad att många människor är så ovetande om de gifter som finns i vår natur, gifter som är sedan flera generationer ger skador på vår omgivning.

Där det verkar finnas mest gift är troligen i hav, insjöar, floder, åar och bäck ju mindre vattenflöde desto mer gift, har med utspädnings mängden att göra. I närheten av städer är också gifthalten större, närhet av större väg o.s.v. så det är en giftig miljö vi har på lite olika håll. När man funderar på detta så är det inte långt till vår livsmedelsproduktion en hel del producenter ligger i närheten till det nersmutsade områdena.

Jättebra att vissa tänker odla giftfritt, frågan är bara var de tänker placera sin odling, vad de tänker odla, hur kan vara av intresse. Så alla vi som skall äta det som produceras, det är mycket att tänka på. Enligt de som testats skall vist fisk vara det giftigaste livsmedel vi har att tillgå, stora mängder av flamskyddsmedel, PCB, DDT, bly, kvicksilver mm. Nyligen åt jag en hel del abborre och en kan undra hur giftigt är det??

Så fram för en giftfriare omgivning, en kan undra vad som händer med senapsgasen i östersjön, är det inte dags att ta bort de gifter som finns.

Oscar.

kostmedveten
0

Lite ledigt.

Tar lite fritt från skrivandet denna veckendan, skulle saknaden bli för stor, ta en runda på min hemsida och prova en del av recepten. www.kostmedveten.se

Har lite problem med uppgraderandet av hemsidan, har fått till rubriken på förstasidan men sen falerar det, se om ledigheten kan lösa problemet eller någon här har lösningen, tacksam för svar.

Oscar.

kostmedveten
0

Hej.

Ser att det är många läsare men få som vill skriva, gick luften ur efter bakslaget i tv-n, när LCHF blev värderad som en bantardiet under en kort period. Ingen långsiktig kost för normala människor.

Tycker det var lite synd för det finns ett flertal mat alergiker som har vunnit stort på att gå över till LCHF, men matalergiker tjänar man inga peningar på, men det gör man med bantare, kolla Paulun var vore han utan bantarna.

Har sjäv tagit ett steg till en lättare kost, minskat på bröd mängden och konditori godiset.

Hemsidan vill inte bli uppdaterad, jobbar på det.

Ha en bra dag, värmen är på G.

Mvh Oscar.

gejsa
0

#248# Nej, luften kan aldrig gå ur så många som vi är samtidigt. :)

Däremot kanske vi inte vill diskutera med dig om kosten. Eftersom du inte läser dom andra trådarna. Eller svarar så mycket på frågor som du får.

magma
0

Bakslaget i TV? Det måste jag ha missat. Instämmer i övrigt med gejsa.Flört

Aniara4
0

Antalet medlemmar ökar stadigt, så nån luft tror jag inte har gått ur någonstans. Däremot tror jag de flesta har tröttnat på att försöka diskutera med dig eftersom det inte verkar bli någon riktig dialog. Omsättningen på andra trådar är däremot lika livlig som alltid.

Dessutom är en stor del av gänget på kryssning nu, så dina skadeglada undringar saknar nog grund. Denna sajt är fortfarande mer populär än din. Hoppas det inte gör dig alltför besviken.

Wenn
0

# 148 Ditt inlägg är jättebra.Glad

Lehane
0

Vilket bakslag?

Ulf-S
0

Tack Wenn!

kostmedveten
0

Hej.

Börjar vänja mig vid påhopp, kan ta en och annan sarkasm. hemsides besöken ökar från 600 träffar om dagen till 988 träffar om dagen.

Tids anpassning.

Nu har man ej tid till skriveri på förmiddagen, det får bli skriveri på kväll eller natt, varför då kan undras. Det är så mycket mer man vill göra i trädgården, i naturen, köra MC, Köra moppe, lite svårt att fixa med det på nätterna.

Så det får bli mer kvälls skrivande, kanske får dra ner till lite då och då inte som varit nästan varje dag , lämnar det lite öppet, skall göra så gott jag har tid till.

Fick en fråga härförleden angående potatisen. Potatisen är så mjuk och svampig nu på våren, är den ätlig fortfarande, medans den gror, lite svårskalad, lite motbjudande. På det svarar man att potatisen ur närings synpunkt är som bäst på våren, det sker en massa med näringen när våren kommer och det är positivt ur närings synpunkt, mycket svampig potatis kan vara svår att skala lägg den i lite kallt vatten blir potatisen fastare. Så på det hela taget är potatisen som bäst när det börjar dra sig mot våren. 

Här är det få som äter potatis, de som äter kanske är intreserade?

Tråkigt att inte hemsidan kan uppdateras, viserligen har det blivit en ny rubrik, Buljong, fond, sky, bakom rubriken felar det sidor, kommer så fort jag löst problemet.

Mvh Oscar

Hanveden
0

#255 Det är DU som har hoppat in här för att lära dem som är experter på den här kosten och de som vill lära mer om den…

Håll dig du till din sida och räkna inte med några besökare härifrån… Sök på annat håll för att få besökare till din sida!

LCHF hälsningar  Cool .

kostmedveten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu ett plumt påhopp, så tokigt det kan bli.

Experter är alltid svårt att lära nytt, oftast ser de ej längre än näsan lång, undantag finns, har träffat några och troligen finns det fler.

Jag lär lite nytt varje dag, viket jag förhöjer mina utbildningar med, där även vissa funderingar kring LCHF finns med, tack vare dem som är i en mer seriös inställning till kost.

Att bli ombed att hålla sig på egen hemsida och inte stöka till här bland alla glada LCHF-are tycker jag är konstigt sätt att bemöta lite kritik.

Alla här är hjärtligt välkommna att besöka min hemsida, ta del av de recept som kan ligga i linje med eller ger en ide till ett annat recept som kan smaka, lägga till eller tabort ingredienser så maten blir både godare och smakfullare.

Örterna börjar komma, plocka och använd så mycket som möjligt, har funderingar på att göra en avdelning på min hemsida med lite olika örter, har fortfarande lite strul med hemsidan, försöker ordna det så fort jag hinner.

Var ute på MC kortege i dag, trevlig runda med Trajan.

Mvh Oscar.

greensis
0

Liten fråga, kan vara jag som är suddig sent på kvällen - men vad menar du med "vissa funderingar kring LCHF finns med, tack vare dem som är i en mer seriös inställning till kost." ?

Det är den sista biten som jag inte riktigt förstår. Menar du att dina utbildningar har en mer seriös inställning till kost? Eller att folk utanför Kolhydrater i Fokus har en mer seriös inställning till kost?

Oscar, Kolhydrater i fokus är ett diskussionsforum om LCHF-kost och liknande kostformer. Du riskerar bli sarkastiskt bemött om du puffar för att äta potatis, eftersom majoriteten av medlemmarna mål fysiskt dåligt av att äta så stora mängder stärkelse. Det är ungefär lika genomtänkt som att föreslå köttbuljong på ett forum för vegankost.

Jag är inte ute efter att hoppa på dig - då hade du garanterat märkt det. Jag försöker underlätta både för dig och oss andra medlemmar att tala med varandra med ett sansat tonfall.

Fabricati diem, pvnc!

Buppan
0

Annika D har satt igång det bättre livet för mig själv och min man. Han har sedan starten av denna LCHF kosten kunnat minska sitt insulin med 40% och har för första gången på 30 år ett normalt HbA1C. Själv har jag typ 2 diabetes och mår märkbart mycket bättre. Jag tror äntligen på ett friskare liv. Så jag tror att Annika och flera andra experter har rätt, till och med Paulun börjar inse att ett för högt kolhydratintag är ett gift i kroppen.

Frälst men inte fanatisk. Varit fettskrämd i 32 år, så nu får det vara nog.

Ladiesoul
0

Det va då massa tjat om din hemsida, kosthållning. Å efter att ha läst denna tråden i en timme eller mer inser jag att jag borde ignorera att göra ett argt inlägg, men jag kan inte låta bli.

Kan säga att om jag skulle äta kolhydrater i den mängd som "vanlig svensson" äter, skulle jag inte få mycket gjort. Med den lchf kost har jag fördelen att inte få nån socker dipp efter maten vilket innebär att jag kan vara aktiv HELA dagen utan att bli irriterad, trött, sugen efter "nått gott" och SAMTIDIGT behålla alt gå ner i vikt.

Jag har varit (läs: är) sockerberoende/kolhydratskänslig vilket innebär att om jag äter förmycket kolhydrater så blir jag SJUK. Från och med januari är detta första månaderna I MITT LIV som jag lever normalt utan blodsockerfall. Jag slipper även ångest över att jag "inte får" äta massa socker, eftersom jag inte ens blir sugen längre…? Förklara det! ;)

Nej, det ska mycke till innan jag ger upp denna kosthållning!!

kostmedveten
0

Långt innan Annika började med LCHF ja redan i mitten av 1980 talet var diskusionen att minska på socker, som var skadligt för tänder och vikt.

Så LC var på gång redan då, har utveklats mer och är nu ett begrepp som ger ett bättre liv till expv diabetiker osv.

Lika samma med fettet, kunsapen om torra köttprodukter till insprängt fett i kött, marmorerat kött. Är det någon som mins hälsogrisen från Ängavallen.

Utveklingen går framåt, ny kunskap ger bättre kosthåll, husmanskosten är på återtåg, vilket är glädjande.

Stekt fläsk med löksås får en ny återkomst, gott.

En mer seriös syn på kosthåll, är att se möjlighetena och inte fastna i begränsningarna. Det finns flera möjligheter att lösa matlagningen om man har ett öppet sinne, inte låsa sig vid en lösning.

Ja jag är lite stålt över min hemsida, har pillat ihop den alldeles själv, för att underlätta för dem som inte är så hemma i köket. Att jag förespråkar blandad kost är inget som jag skäms för, samtidigt har jag full förståelse för dem som förespråkar annat kost håll utifrån en lösning som passar dem.

Varje mäniska är unik och har en egen kropp som fungerar utifrån den kunskap som leder till ett välbefinnande, inte alla har förståt det och behöver hjälp för att nå dit, många olika saker spelar in tex. allergier, religiösa, etiska osv. Kan vara svårt att förstå för dem som inte är insatta, samtidigt får man vara lite ödmjuk.

Mvh Oscar

IngelaZ
0

Kostmedveten!

Att många känner att de måste försvara sig beror också på att man som LCHF kan bli hårt ansatt av omgivningen, och det är kränkande att inte bli respekterad för det aktiva val man gjort för att må bättre. Mat är gott och väldigt intressant ämne, men just på detta forumet är det bättre att prata om den typ av mat som vi här kan äta.

Om du är ärligt intresserad av LCHF och av de människor som valt denna livsstil kan du lära dig massor här. Jag tror också att du har kunskap att tillföra oss. Du verkar va väldigt duktig på matlagning, har du nåt gott kolhydratsnålt recept kan du ju slänga ut det här Glad

Själv är jag väldigt intresserad av örter och kryddor, skulle vilja lära mig mer, både hur man gör egna kryddblandningar, odlar örter och vilka kryddor som passar till fisk, kött mm. Har själv efter jag börjat äta LCHF börjat uppskatta rena råvaror, enkla recept med goda örter.

Mitt tips till dig är att diskutera gärna mat, råvaror utifrån de förutsättningar som ryms inom LCHF kosten och respektera vårt val av kost. Detta är ju ett forum för de som äter kolhydratsnål kost,eller hur… Ingen skulle väl komma på tanken att propagera för mjök i ett forum för laktosintoleranta…

Starta gärna en ny tråd med ett mer begränsat ämne tex. tillagningsmetoder, örter, gifter i maten. Denna tråd har blivit så rörig och känns som onödigt trätande här inne kanske beroende på en del missuppfattningar.

IngelaZ
0

#261 Toppen :)

Absolut måste man va ödmjuk inför andras val, oavsett. Jag har lärt mig när jag började med LCHF kosten att verkligen utmana mina egna tankar om mat och se nya möjligheter.

Husmanskosten återtåg är positivt, det är baserat på riktig mat… Jag anpassar den bara till min lågkolhydratkost.

kostmedveten
0

Hej alla glada.

Ville bara medela att hemsidan börjar funka, bilderna saknas men är troligen på plats i veckan.

Recepten är mycket smakfulla, ta det lite försiktigt med fisken och morötterna, (tänk då på gift och globala uppvärmningen).

Mycket körande med moppe och traja just nu, ha en glad fortsättning på vår/försommar.

Kram Oscar

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.