Schweizerfärs
Igår lagade jag den goda schweiziska köttfärslimpan som jag har ett gammal recept på. Mot slutet ska man egentligen pensla den med enblandning av tomatpuré, soja och lök, men jag uteslöt det för att spra kollisar 
500 nötfärs
1 pkt knaperstekt bacon
2 ägg
4 dl riven ost
2 dl vispgrädde
hackad lök
salt, peppar och franska örter
blanda och stek i ugn i 200 grader 50-60 minuter. Det är, som min farmor sa; "kuckelimuck" dvs jättegott!

Detta skall testas ikväll :)
Tack Gitsan, så gott det låter.
Tack Gitsan, det låter jättegott och passar vår kosthållning perfekt!!! Bjudmat skulle jag klassa det som direkt!!!
Numer pensionär i Nynäshamn

Wow - det ska jag oxå laga snarast ! Tack !

I morgon maste jag ut och handla forstar jag, for det maste provas omgaende. Tack! Gitsan, jag ar Milu fran ND och jag har tagit lite semester darifran. Jag ser pa dina inlagg att det bra med din viktnedgang, jag har gatt ner 1 kg, men alla klader sitter battre och hallningen och andningen har blivit battre.
Navarro: jag kommer också från ND och brukar läsa och ibland t.om. skriva där. Jag heter Hellevi där.
Kul att vikten går neråt. Man minskar i omfång även om vikten inte minskar så jättemycket.
Hmm.. Ska man alltså blanda färdigstekt bacon i köttfärssmeten? Eller är det tänkt som tillbehör? :)
navarro: jag är GerbeRosa från ND… men det kanske du visste redan…

Margareta: nej och om jag visste det, har jag glomt det, jag ar sa full av alla nya intryck och kunskaper, efter att sitta och klicka pa allt jag hittar, for att satta mig in i det hela. Jag anvande min hunds namn i ND, sen har jag bytt till Florence Margareta, for jag heter Margareta men det var upptaget, nu tanker jag byta till Florence Margareta har ocksa om det gar bra, men jag vet inte hur jag skall gora. Skall ga in och fraga Anders kanske? Navarro ar andra efternamnet pa min sambo, for nar jag oppnade kontot har, var det sa svart att fa nagot godkant, darfor tog jag det sa dar helt apropa, men jag vill ju hellre anvanda mitt namn. Sa nar jag val kommit pa hur, heter jag i fortsattningen Florence Margareta. GerbRosa later botaniskt, jag tanker pa nagot halsosamt nar jag ser det. Men det kanske ar intiution eftersom du ju mar bra.
Hellevi:Hej,dig kommer jag ihag fran ND, du hade gatt ner mycket i vikt och gav mig goda rad i varas.
Johan W; Ja du ska blanda i det knaperstekta baconet i smeten.

Gjorde denna fantastiska rätt till middag idag - med bacon i smeten. Kan varmt rekommenderas!! Urgod.
åhhh låter gott detta måste jag prova. Bacon har man ju alltid hemma numera :)
Tack Gitsan :)
En snabb energikoll (utan lök och kryddor) ser ju jättefin ut:
fett
kolh
protein
500g nötfärs
50
0
100
2 ägg
12
1,2
15
1 pkt bacon (125g)
31
0
42
4 dl riven ost (100g?)
28
1,8
28
2 dl vispgrädde
80
6
4
TOTALT
201
9
189
KCAL
1809
36
756
E%
69,6%
1,4%
29,1%
Perfekt…. själv skulle jag smälta lite smör över på tallriken…
Hej! Tack för ett supårrecept!! Redan nummer två på sonens favoritmatlista! Jag hade bråttom så jag klickade ut små biffar och stekte i ugnen i 15-20 min 200 grader. I hastigheten hade jag glömt äggen och löken fick jag ha i mitt tillbehör.
Detta åt jag till:
Champinjoner och en hackad lök stektes i massor med smör. Sedan tillsattes 1 riven morot och ett par deciliter grädde, salt och peppar.
Oj, vad jag är beghagligt mätt och jag längtar till morgondagens matlåda. Tack än en gång för detta! Antedote
supErrecept sak det naturligtvis stå! Antedote
Det blev schweizerfärs till middag igår kväll och hela familjen tyckte att det var kanongott! (Jag rev ner löken eftersom barnen pillar bort ev. lökbitar, men det gick bra det med). Blomålsmos till passade jättebra.
Tack för ett bra recept!
Idag har vi ätit denna underbara färslimpa. Jag gjorde sås av skyn + creme-fraiche och tog lite franska kryddor i. Och så åt vi surkål blandat med creme-fraiche + sallad till. Verkligen gott. Tack Gitsan.
Vad roligt att så många har provat, och dessutom gillat denna rätt. Jag kan lägga till att den är riktigt god kall också (på en macka, tänkte jag lägga till, men kom på min själv…
)
om du har en fet ostskiva istället för bröd så *hihi*
Den är i ugnen nu och det luktar inte helt fel - skall jag säga!!!!!

jag gjorde den igår, på 1 kg köttfärs. I hastigheten läste jag fel på receptet, så det blev 8 ägg till den dubbla satsen istället för 4! Men det blev jättegott ändå. Nu har jag 14 portionsförpackningar i frysen. 
"still lost in space and time"
Jag brukar också har bråttom och tar fel när man skall dubblera. Kul att det blev gott i alla fall.

Gitsan, nu har schweizerfarsen antligen lagats till och avnjutits. Bade vi och hunden blev valdigt nojda. Blandade i lite till Milu i hans vanliga mat och sa snabbt har aldrig tallriken blivit tom, han ater namligen inte ur skal, pa allra minsta kaffefatet maste det vara, han ar radd for tallriken, det ar val nagot gammalt minne fran tiden for oss, som spokar. Det ar klart att det bara ar han som anvander dessa fat, vi dricker kaffe i mugg. Men idag glomde han bort radslan och dok ner med nosen med en gang. Det blev ju mycket for 2 personer, 3/4- delar hamnade i frysen, sa vi kan njuta igen.
Jag fick också en bit över men den har mannen ätit som pålägg på sina "nötbrödsmackor".

Mervi, bakade du notbrodet enligt receptet? Anvande du mandel eller notter och om du anvande bada, i vilka proportioner? Behovde du blanda i gradde? Jag har antecknat 1 dl notter eller mandel i matberedaren + 1 agg + 0,25 tsk bakpulver + gradde om det blir torrt.
Har bakat det jag med, använde bara mandel och det blev helt fantastiskt gott med smör och ost på! (smakade en skiva)
Synd att jag är nötallergiker…
Annars skulle jag äta det varje dag!
Färsen ska jag prova imorgon, kom just på att jag ju har allt hemma utom vispgrädden, blir en tur till ICA. Kanske kan funka även som köttbullar!

Imorse tog jag fram den fars som jag fryste for en vecka sen. Den var ju fardigstekt i ugnen, jag stekte 1/2 lok i smor, la i skivor av farsen och hallde pa gradde. Nar det kokat ihop till en tjock sas kryddade jag med gronpeppar. Valdigt gott!
Också jag har ätit skivor av köttfärslimpan ikväll- två stora skivor med kokt broccoli och haricot verts. Stekte först upp skivorna så de fick stekyta, sedan fick de puttra en minut med grädde och några droppar soja för färgen. Blev hur gott som helst!

För mig blev det schweizerfärs med karljohanstuvnng till middag… 

Vilken nytta vi alla haft och har av Gittans fars! Gittsan, hoppas att du mar lite battre och gar in och laser allt vi berommer "din" goda fars.
*haha* Ikväll har jag ännu en köttfärslimpa i ugnen!! (Man kan tro att jag inte äter annat, och det skulle vara nästintill sanningen också..!) Ska ner och äta nu, idag har jag enbart ätit gurkstavar med Grevémjukost som dipp till frukost samt thé med cocosfett (gott!!! Ett för mig nytt påfund, osten och gurkstavarna alltså;), 1,5 dl vispad grädde med kakao till kaffet samt tre, fyra skivor rökt skinka och tre skivor stekt falukorv. Uselt på matfronten alltså… Först nu blir det lagad mat. Schweizerfärsen!! Mums!
Nu har jag också provet! Så gott, vilket superrecept! Jag glömde iofs löken, så jag gjorde som någon annan tipsat om och stekte lök och champinjoner och hällde grädde över så det blev sås.
Vidare snygg blev min köttfärslimpa inte heller, snarare blev det en köttfärslåda, men vad spelar utseendet för roll? :-p Och det bästa av allt: Massvis med matlådor!

Äntligen kan jag stämma in i kören av lyckliggjorda färsätare! Gjorde den idag och det var verkligen gott. Hade lite strimlad vitkål till och extra smör som fick smälta uppepå.
En lunch, en kvällsmat och fem lådor i frysen - kunde inte vara bättre! Tack!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Vad Du är duktig Catlin… vem kan tror att Du så nyligen börjat med detta!!!

Tack Margareta - man gör så gott man kan! Det är jättespännande med allt nytt man plötsligt kan göra när man äter kött - nya världar öppnar sig…
Och vad GOTT allting är! 
Det är helt underbart att följa din utveckling Catlin, jag har nog aldrig varit med om det tidigare!!! Motsatsen är vanligare tror jag…

Fast inte i de här kretsarna väl? ;-)
Och kunde man inget om matlagning innan man hamnade här, så är ju detta rätta stället.
Som jag har lärt mig här - om allt möjligt!
Tänk om vi kunde få en sådan fantastisk energikoll av samtliga recept som JohanW har bistått med här!

Blev så himla sugen på köttfärslimpa igår och fick för mig att göra denna limpa för första gången. Men sen upptäckte att jag saknade en del av ingredienserna hemma. Hade ingen lök, ingen ost och inget bacon.
Så jag fick improvisera. Köttfärsen var min egenmalda med extra talg, den enda grädden jag har var det som blev över vid mitt misslyckade försök att göra hemgjort smör, dvs stenhårt vispat.
Så jag blandade ihop 500kg färs, vispgrädden, äggen, kryddor och ung 150-200g hackad spenat av vilket jag hade lite slattar kvar i frysen. Sen bredde jag ut massan i en liten ugnsform, så det blev snarare en köttfärskaka. Men gott blev det, det blev otroligt gott. Ska absolut göra det igen. Ofta. 
Gittan: Jag skriver in mina maträtter (de ja brukar laga ofta) i CalCouner och får en jättebra energi- och annan koll på dem Det är hur enkelt som helst. Jag har sedan maträtterna där bland favoriterna och klickar bara namnet och får fram %:erna och grammen.

läste om denna schweizerfärs igår, och gav mig på den idag! Fantastiskt god!!!
Men som nybörjare både här och på Calcounter undrar jag… köttfärs? Finns inte i listan där… bara en massa olika maträtter med köttfärs i… vad gör jag fel…?
Prova att söka på den typ av färs du använder- som t.ex nöt-bland-fläsk osv.
Jag skriver nöt och får massa nötkött och även nötfärs. Sriver jag gris så kommer det upp fläsk färs och annat fläskkött. Jag har provat mig fram när jag söker, det är inte alltid lätt. Skriv inte hela ordet det räcker mer 3-4 bokstäver så hittar man ganska lätt.

Bookia jag haller just pa och gar igenom frysen for att frosta av. Har bade spenat kottfars och djupfryst vispgradde. Skall prova den ratt imorgon!
Kan man frysa vispgrädde?
Vad man lär sig mycket här, tack!
Har förrästen testat schweizerfärsen men gjorde biffar av det istället så min son kan ta när han kommer hem från skolan, mycket omtyckt.

Jag köpte 1,2 kilo blandfärs och gjorde två schweizerfärslimpor idag. Åt en bit till middag och lade elva (!) styckförpackade bitar i frysen. Härligt att ha!

Vill bara tacka ännu en gång för receptet. Så lätt att göra och så gott! 
vad använder ni för form?
En vanlig gratängform, eller om jag gör flera satser en djup ugnsplåt… 
Tänk vad gamla recept som man tar ur tummade svarta anteckningsböcker kan vara bra. Igår lagade jag det här av hjortfärs och det blev såååå bra. Nu skall jag skära skivor och frysa in en och en. Tack Gitsan för du delade med dig av detta.
Jag puttar upp detta excellenta recept…
Puttar upp… 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Tackar för detta supergoda recept! 
Detta åt jag idag, rekommenderar det verkligen!
Jag åt det förigår med lite annan varation men det är mums för oss.

Tänk va bra det är med detta forum.
Sitter jag i mitt sprillans nya kök i Åseda och vill göra köttfärslimpa.Men hur gör jag det nu när det är LCHF som gäller för mig…….
Går man in här så hittar man det mesta. TACK alla NI som lägger in o delar med er av era recept,tips mm. Jag skall göra mig en stor sats o frysa in till matlådor……
Detta har vi haft till middag idag…. Tack för ett fantastisk recept. Det var verkligen gott…… Hade en gräddsås till och lite varma grönsaker (ovan jord)
Mums
Puttar upp denna smaskiga rätt som så många gillar, för alla som är nya på forumet! Ät och njut!
Detta är verkligen ett suveränt recept! Ska göra en laddning på ett par kilo nu i veckan, och frysa in skivad med smörpapper emellan… Då är det bara att ta upp, steka ett par skivor och hälla på grädde mot slutet, serveras med lite kokt broccoli med smör på… *mmmmm*
Jag gjorde detta men hade inte osten i. Övrigt följde jag receptet. Jättegott och mätt blev man. Jag hade smörkokt broccoli till. Broccolin blir jättegod när man kokar det i smör. 

Har också gjort denna rätt idag men utan ost. Jättegott och så kom en två-liters brödform väl till pass. 
Jag åt cole-slow till och mannen åt potatis. Vi åt ganska mycket så det blev inte så många skivor att frysa in
. Får snart göra om denna goda rätt.

Detta lät ju riktigt gott, jag som inte ens tycker om köttfärslimpa i vanliga fall, men denna ska jag testa endera dagen.

Det är ett utmärkt recept. Jag har använt det på sidan 98 i GI-Noll! "Gitsans schweizerfärs" kallar jag det.
/SSS
Åh, det låter supergott, vill ha nu^^
Helena

Nu har jag satt in i ugnen en rejäl laddning.. så nu litar jag på att det är gott..
Jag gör nämligen på 1,7kg kött
men ja familjen ska äta av det ikväll, sedan får jag käka av det imorgon..
ska nämligen jobba inatt och har redan bestämt att vi ska käka kycklinglever ikväll… = MUMS
Det är gott!

#70 vad tyckte familjen? Jag har en laddning i ugnen nu med, tänkte mannen skulle få lunchlåda i morgon, jag äter det säkert till frukost!
Jag som är min vana trogen, provstekte en klick av färsen för att kolla av kryddningen, och den verkar sannerligen lovande! Jag gjorde på 1 kilo blandfärs, 5 ägg, 3 dl stark riven ost, 1 riven lök, svartpeppar och persillade-krydda. (består av persilja, salt och vitlök)

Jodå det fick klart godkänt av familjen
Sedan åt jag det dagen därpå med en massa gräddsås:-)
Men en sak som är nackdel är att jag aldrig gillat mycket salt, nästan aldrig använt och har jag använt så har det varit ytterst lite.
Nu hade jag lite salt i smeten.. och jiiiiiiiiiiiiiises vad salt det blev
Både ha påbörjat denna kosten OCH slutat röka…. inte bra för smaklökarna

Jag kan meddela att färsen blev otroligt lyckad!! Kommer att tillagas många gånger i det Albertssonska hemmet =)
Baconet (..et…bacon..*eh*) är ju väldigt salt, jag brukar bara ha i en liten gnutta salt i smeten- om något alls!
Jag saltar inte alls, tar bara de andra kryddorna. Skulle det saknas salt när man äter det är det ju lätt att strö över.

Mmmmmums, det luktar gudomligt i köket!
Om man vill utesluta grädden vad kan man då ta ist? bara låta bli eller ta lite vatten?
Tack för tipset! Det är alltid välkommet med nya användbara recept!
Här kommer ett annat som jag kan lämna i stället:
Snabba hackebiffen: 400 gr nötfärs, 2 äggulor, 4 msk grädde, 2 dl grädde el cr fr, 1,5 krm salt 0,5 krm vitpeppar, 1-2 krm paprikapulver, 1 stor tomat i skivor (eko), 4-6 skivor ost, ev rostade sesamfrön
Blanda samman färs, gulor, 4 msk grädde samt kryddorna. Dela färsen i två stora biffar och stek i smör i stekpanna ca 2-3 min på var sida. Lägg den skivade tomaten och osten på de stekta biffarna och häll på grädden el cr fr. Låt sjuda upp, sänk värmen, lägg på lock och låt stå tills osten smält. Strö ev över rostade sesamfrön och persilja.
Ska just slå mig ner vid matbordet och äta baconlimpa (den är gjord på schweizerfärsen men med baconet lindat utanpå istället för hackat inuti) så jag puttar upp den här tråden igen till glädje för alla nya medlemmar!

Vill bara putta upp receptet till den här smarriga köttfärslimpan.
- Som min sexåring sa igår: Mamma, det här köttet, det… det är supermegagott.

Händelsevis sitter jag idag med ett jättepaket köttfärs i kylen och jag har dragit mig lite för att dra igång pannbiffstillagningen, men nu vet jag vad jag ska göra i eftermiddag! Tack för tipset!!

Jisses så gott!

Instämmer med föregående talare, allihop! =)
Vad kan man göra av spadet, måntro? En del häller jag över för att få i mig massa gott, men det blir ändå en hel del över…
Häll den i en burk och spara till den gång du behöver buljong för att göra sås eller nå´t.
Spara det som blir över, jag brukar göra lite sås av den med creme-fraiche och äta till limpan.

Mmm… låter mumsigt med sås. Idag åt jag två skivor med litet smör till frukost. *skrattar*
Jag gjorde denna rätt igår och åt en bit till frukost i morse. Jättegott även kallt.
Vilket sammanträffande.

Jag värmde upp den, men det var mumsigt ändå! =) Ska skiva upp den och ha som mål under gatufesten nu. (Bor i lägenhet hos bekanta, men de är inte där, och kylskåpet är avstängt… Så det är litet intressant med vad jag kan laga =)
Helt underbart. Jag tog och gjorde sås på den lilla skyn (flott) som blev över. Och hade i grädde och redde av med philadelfia ost. Mums. Ska äta den till frukost också.
Jag provade den igår kväll, och min fru tyckte att det var den bäst köttfärslimpa hon hade någonsin smakat!
MEN, för min del var det inte snack om någon "lilla flott" - det var kopiost mycket! Jag misstänker att det var alla ost som bara smältade bort som fett, och funderar att prova med parmesian nästa gången (fast då blir det inte någon schweizerfärs längre :-/).
jag hade mozarella och gratängost. Flottet var mindre än 1/2 dl, men jäklar vad gott det smakade med grädde och lite mer kyddor
Jag hade riven "vanligt" hårdost på ca. 33% - och uppskatta att jag fick 4-5dl flott från en portion som var 2,5x större än receptet. Och rätt mycket idag efter jag värmde den i micron till lunch! Men jag är övertygad att jag kan löser problemet med en annan ost (eller kombination) ;-) Tack för tipset om mozarella - det låter riktigt gott!
Jag gräddar min scweizerfärs i sockerkaksformar. Då stannar flottet i färsen….
Bra tips! Då flyter den inte ut så mycket heller.
Vad roligt att så många tyckte om denna rätt och att ni också har kommit med förslag på lite justeringar 
Ska snart avnjuta ett par skivor, med lite sallad och majonäs som tillbehör. Jag gör ofta dubbla satser så jag kan frysa in och ta fram när fantasin tryter.
Glömde skriva att det egenltigen ska vara 1,5 msk senap i röran också.
Idag har jag lyxat till det MED röra ovanpå 

En liten fråga gör man lika om man använder fläskfärs?
#97: Kul att du tittar in här ibland, roligt att se dig!
Aha senap, det ska testas. Jag brukar också göra stora satser, sedan fryser jag in i skivor med smörpapper emellan. Sedan är det bara att ta upp önskat antal, steka, hälla på grädde och ev lite soja för brunsås. Äter oftast med kokt broccoli. Snabbt, enkelt och gott!
Idag gjorde jag en liten variation: Samma färs, men utan bacon i. Jag gjorde istället halvstora "bullar" som jag lindade bacon runt. Det luktar underbart i köket nu - det här receptet kan man bara inte misslyckas med…
hallå alla ni som gjort detta-ska laga det till middag ikväll- läste att man kan göra det i gratängform, funkar det i "limp"formar"? såna där i plåt ni vet.

Jag hade inte en plåt limpform, men en i silikon - det gick utmärkt.
Ok. Nu står experimentet (schweizerfärsen) i ugnen…

Äsch, nu glömde jag ju löken! Men men, den står i ugnen nu så det är lite sent påtänkt!
Måste alltså prova en gång till, en annan dag! 
Gjorde denna med älgfärs…….supergod.
Tack för ett gott recept
Det här receptet är verkligen kanon! Såg att flera nya medlemmar inte gillar fläskfärs, då är det här ett perfekt recept!
Jag gör det på vanlig nötfärs med 10 % fett - men det är allt det goda man tillsätter som gör susen!

Det här är den perfekta snabbmaten för mig! Jag gör dubbel sats, och fryser in i portionsförpackningar. Bara att tina och värma, när man blir hungrig. Funkar utmärkt under perioder av minskad matlust, som jag (sedan gammalt) får ibland. Då vet jag att jag ialla fall får bra och nyttig mat i mig, även dom dagarna…
Det är också bra att ta med sig som matsäck, då den går utmärkt att äta kall, jag brukar ha lite majonnäs till då, lätt att ta med sig en tub…
Bra när gamla trådar kommer upp - det här receptet har varit väldigt populärt under åren
Ett klassiskt recept - mycket gott!
Åh, det här måste jag prova. Va bra att det kom upp, det verkar jättegott.
Detta är en av favoriterna hos mig.
Detta ska hag prova med en gång, låter jättegott.
Nu står köttfärslimpan i ugnen, och det luktar mums… För alla nya, ett suveränt recept! Återfinns också i Skaldemans bok "GI-noll"!
Vad roligt att så många gillar den
Såg att SSS tagit med den i boken också, riktigt kul!
Så här i sluttampen på vintern… det här receptet brukar alla gilla!

Oj, vad gott! Tror jag åt lite för mycket nu,,,,
Kul att detta recept dammas av emellanåt! Idag ska jag göra en dubbel sats, njuta av den till middag och ta med till matlåda några dagar under kommande vecka.
Här kommer ett klassiskt recept till Chinillas hjälp!
Spetsar min med Fransk senap och örter

Gjorde den med fetaost, oliver och lite soltorkade tomater i. Nästa gång blir det en gräddsås till också 

Jag forsokte fa upp sidan med Helmuls notbrodrecept men det gick inte :0(
Kanske for att inlagget var i 2006 … kan nagon satta in detta recept igen … jag provbakar for att hitta na't mer an rent Fiberhuskbrod … sarskilt de brod som har fatt berom :0)
Jag har lagt in receptet på brödet i en egen tråd.

Toppen, Tack! :0)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag halar upp receptet till Jojjemins hjälp!
Detta måste testas, verkar gottis.
Trodde jag hittat nåt nytt, men ack vad jag bedrog mig, gammalt recept blev som nytt för mig.
Vad heter ditt bröd, Mervi?
Ni verkar alla så duktiga på detta med mat/recept. Ni ändrar om och får till så mycket gott, jag är mera stelbent efter recept.
Därför är det toppen att ni alla finns så har jag så mycket att hämta från.
Lotta
Aklejor, det kommer med tiden!
Jag var också stelbent i början och vågade inte ändra ett dugg. Men nuförtiden vågar jag mycket mer.
Man lär sig av erfarenheten!
Du har säkert rätt, LatMask, jag hoppas då det iaf. Har bara hållit på ca två månader. Så jag är nybörjare.
Tack. Lotta
Ett klassiskt recept för oss LCHF:are!
denna ska jag göra massor av nästa vecka, och frysa in i portioner.
ska bli spännande att smaka på den. den kommer få simma i beasås på tallrikarna 

Jag behöver inte vara så strikt med kolhydraterna så jag undrar hur man gör den där penslingen med tomatpuré och lök? Kanske står det någonstans i tråden men jag är dyslektiker och klarar inte att ta mig igenom hela tråden på rimlig tid.

Jag har gjort den och höftade. Häll i lite soja i en skål, en klick tomatpuré och lite finhackad schalottenlök. Rör runt med en pensel.

Jag får väl också ta och höfta till dåra…
Nu är jag här igen….
"Täcket" gör man genom att blanda en äggula med 1 msk tomatpure, hackad lök och en skvätt soja.
Den sista kvarten skurvar man ner temperaturen till 175, brer på röran och låter färsen gräddas klar.

Wb, Gitsan… 
Har haft stor glädje av ditt recept!
Detta såg faktiskt riktigt gott ut! Får nog ta och prova det receptet :-) Har allt hemma förutom vispgrädden och bacon, men ska ju handla lite imorgon så blir nog bra :-)
På min "Yvonnes tråd 2" har jag nyss lagt in ett recept på kycklingburgare som jag faktiskt inte har prövat ännu men ska efter nästa gång jag går till affären. Tror att det kan bli så där mustigt också som detta.

Bra att du puffa upp detta recept. Perfekt då allt finns hemma och sen bra o ha i frysen. Himla bra tips och göra limpan i en bakform så allt fett inte rinner ut i sidan i en vanlig form.
#136 Kycklingburgare är otroligt gott!
#137 Ja, jag letade själv efter något att göra med nötfärs och helt plötsligt hittade jag något nytt att göra :-)
Jag gör ofta köttfärslimpa och smular ner en paket äkta Fetaost i smeten. Hur gott som helst!
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃