Julmat
Mitt eget recept på kycklinglevermousse passar utmärkt på ett julbord
Numer pensionär i Nynäshamn
Bra Margareta. Supergott.
Den här tråden kommer blir guld värd för oss alla! 
Kött, sidfläsk, kryddig korv, lök, smör, och surkål. Helt fantastiskt gott, i stort sett det enda jag äter på julbordet. (Låt er inte skrämmas av surkålen, många har nog förutfattade meningar om smak utan att ha provat)

Jag älskar rökt lax och ägghalvor, det passar ju bra på julbordet.
Jag kommer också att prova LCHF-ostkaka som jag smaksätter med saffran.
Ugnsomelett gjord på ägg och grädde. Gräddstuvade kantareller ovanpå lr gräddstuvad spenat. Utan mjöl förstås.
Brunkål: vitkål stekt på fläskflott, smaksatt med kummin och Dijonsenap.
Lutfisk m gräddsås, mald svartpeppar över.
Småköttbullar av köttfärs och grädde, smaksatta m Dijonsenap.

Långkål: Hackad grönkål som först bryns i mycket smör och sedan tillsätts grädde som får koka in. Saltas o peppras efter behov.

#7 Ah, långkål är nog min favorit! Brukar koka den i skinkspadet, karma ur överflödig vätska, hacka, steka i smör och sedan koka i grädde.

Har just samlat på mig lite sillrecept som bör funka hyfsat som lchf.

Istället för att ha ströbröd på skinkan ställer jag den i ugnen på hög grillvärme så fettet får stekyta.

Janssons frestelse är ju ett måste på julbordet!

#8 hahahaha så gör vi så klart också. Blev så till mig att jag glömde hälften 
Jag brukar göra blomkålsgratäng med grädde och olika slags mögelostar smulade ovanpå.

Går säkert att göra på köpemjölk också men det har jag aldrig haft anledning att prova

Är ny här och undrar lite om korv…….
Äter ni vilken korv som helst……. eller vad ska den innehålla?????
Kött.
Nästan all korv innehåller mycket potatismjöl och mjölkprotein. Kolla på innehållsförteckningen och kolla på mängden kolhydrater samt kötthalt.

Rökt ål med äggröra (på mycket smör). Så gott och dessutom ger det d-vitamin.

Revben är standard på julbordet men eftersom vi är så många att ingen av mina grytor är stor nog för att rymma både kött och ben brukar jag istället skära benfri fläskstek i lagom stora bitar. Bryner i smör, saltar, pepprar. lägger över i stekgryta, häller på vatten och låter puttra tills köttet är riktigt mört. Mycket bättre än det torra, sega man ofta serveras på restaurangernas julbord.

Istället för risgrynsgröt kan detta vara något för den som inte vill ändra alltför mycket på traditionerna. Men det här mättar verkligen!
Ett "måste" på vårt Julbord; Kokt, kall lax med dillmajonnäs-sås (äkta majonnäs, djupfryst dill och lite kallt vatten vispas ihop till lagom konsistens).
Meny Juldagsmiddag. Ost-skålar med rökt renstek eller annat kallskuret och pepparrotsgrädde. Kalkon - stekt i stekpåse - blomkålsrosor (istället för klyftpotatisen), lätt tinade lingon (som dekoration). Ev också gräddig gratäng av squasch eller rättika. Dessert LCHF-saffrans-ostkaka med vispgrädde och lätt tinade hallon.

Paté
Ingredienser 1 st.:
- 1 liten gul lök
- 1 vitlöksklyfta
- 500 g nötfärs
- 1 ägg
- 2 dl matlagningsgrädde
- 200 g bakad leverpastej
- 1 1/2 tsk salt
- 1/2 tsk grovmalen svartpeppar
- 1/2 tsk smulad rosmarin
- Garnityr:
- gelé av 1 dl vatten, 1/2 dl vitt portvin, 1 tsk ljus soja och 1 1/2 blad gelatin
- rosépeppar
- lagerblad
Så här gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa lök och vitlök. Tillsätt nötfärs, ägg, grädde, leverpastej och kryddor. Smörj en form, cirka 1 1/2 liter, och lägg färsen i den. Grädda patén cirka 1 timme. Ta ut och låt svalna.
Gör i ordning geléet. Garnera med lagerblad och pepparkorn uppe på patén och häll sedan över det halvstelnade geléet.

Sedan min favorit, rökt/gravad lax med romsås (CF, majonäs, dill & stenbitsrom)

För att få saftiga, goda julköttbullar:
Blanda köttfärs, creme fraiche, salt, peppar och kanel.
Forma köttbullar och stek i smör.
Efterrätt:
Ria ala Malta.
Blanda Keso med vispad grädde, smaksätt med vaniljsocker och ev med något sötningsmedel.
Rör försiktigt samman detta.
Äts med mosade bär.
Mycket gott.
Tips till Julskinkan:
Pannera denna med grov (gärna hemmald) senap och mald Mandel,
skinkan blir lika vacker och mycket nyttigare och lika god än med söt senap och ströbröd.
Allvarligt talat, när det gäller julbord så är det ju normalt ett LCHF-bord nästan rakt igenom. Potatis och sådant finns ju där mer som ett tillbehör av typ senap
.
Janssons frestelse är ett undantag, förstås, och det är gott (vill jag minnas), men där kan man testa att byta ut potatisen mot rättika. Jag har inte gjort det ännu, men det ska jag göra inför julen.
Och sedan har vi sillen, då. Det är klart att man kan köpa färdiga inläggningar och saker, men där finns en hel del socker. Abbas inläggningssill innehåller 0 g kolhydrater och här hittar du receptet på vad vi brukar göra med den: Ishavssill, Maias svensk-provençalska cross-oversill och currysill.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tänk julmaten bekymmrar mej inte det minsta nu när jag ska börja med LCHF kost.
Julmat är det bästa som finns för en LCHF:are. Man får äta det godaste och skippa bukfyllan.
Bara en massa sôvel skulle min farmor ha sagt
Ett tips inför jul, eller när som helst för den delen. Stek köttbullarna i ugnen.
Man kan göra många på en gång och det blir helt ok stekyta ändå. Jag brukar köra 225 grader lite över mitten av ugnen i några (8 kanske eller så) minuter - beroende på tjocklek och kött.
Och gör köttbullar, och all mat, med barnen, om du har några. Min Vera, 4,5 år, ÄLSKAR att blanda. Med händerna såklart. Och det blir riktigt bra när hon har fått gegga en stund :D Rulla bullar går ju också bra. Om inte alla är symetriskt runda kvittar faktiskt. De smakar precis likadant ändå!
/LO
Dansa kan man alltid göra!
Årets julbord kommer innehålla
1. Kalvsylta
2. Äggsallad med majonnäs/grädde/curry (aning)
3. Julskinka griljerad med senap utan bröd. Skär inte bort fettranden!!
4. Rimmad lax (ej gravad är för söt)
5. Stuvad grönkål (se recept ovan) gärna med någon extra spännande krydda som ger smak åt julen till
6. Köttbullar med vispgrädde i
7. Heminlagd saltgurka / färsksaltad gurka
8. Kumminost och holländsk edamer
9. Smör
10. Brysselkål
11. Prinskorv till barnen, kanske äggröra m grädde i
12. Hemgjord ingefärsdricka med kanel. Lite lite socker (jag använder inte sötningsmedel).
13. Grillade revbenspjäll med fettranden kvar, kryddade med julkryddor
14. Sillsallad gjord på inlagd sill, äpple, kokt rödbeta (lite för färgen + lite spad), vispad grädde, saltgurka. Hackas i jämnstoraNormalt sett använder man inlagd rödbeta men det är massor av socker i, beror på hur mycket man vill fuska antar jag. Kokt rödbeta bör gå bra, salladen blir mindre söt men mera fet än vad de flesta är vana vid. Det som saknas mot normal sallad är potatis och inläggningsspad från rödbetan. Sillen är bra om man lägger in själv, då kan man minska på sockret som ingår och är stor del i köpesillen.
Vill man ha inlagd sill som är gott, leta efter recept som har annorlunda kryddning som kan ersätta det söta.
Som snacks valnötter, hasselnötter, mandlar i olika skålar. Dessertostar, serveras med selleristicks, paprika, rädisor, blomkål, gurkstavar(Grönsaker är bättre än bröd och kex).
Glögg gör jag själv, den köpta är för söt. Rödvin hettas upp med glöggkryddor, och sötas eventuellt lite lite lite.
Efterrätter? Chokladmousse med kaffesmak, gjord på grädde choklad cremefraiche kaffepulver finns på bloggen. läggs upp vackert i miniglas, varvas med hårdvispad grädde (ev gelatin i) och kaffeböna på toppen. Ev lite sprit i moussen.
Julfrukost blir stekt julskinka, äggröra. Fjällfil med kanel och ingefära. Om jag faller för frestelsen lite knäckebröd för det är gott.

Inser att det blir en billig jul men att jag inte kan äta det jag brukar
me nja rullsylta går bra skinkan får vi väl lov att gratinera men å andra sidan då jag inet gillar senap så åker ju den delen bort
pressylta undrar om det är ok för det är gott
ja revben får det väl bli oxå men då kommer jag att sakna bruna bönorna och grynkorven o dopp i grytan som är ett måste gud vad jag kommer att sakna det o lutfisken går ju bara inte att äta utan pappas goda sås o potatis … nej jag ställer in julen det är helt klart
då förärar jag det hela med receptet på pressylta som jag har lagt in på julen.ifokus.
recept pressylta á lá mamma Täppers
Pressylta
Hemgjord pressylta med stark senap är mumma!
Du behöver bunke, handduk(ej frotté), stekpåse, stor sten eller annat tungt så syltan kan få ligga i press.
- En kokt kyckling eller kokt kalvkött.
- En bit kokt fläskkarré eller annan bättre grisbit. Har du tillgång till huvudet kokar man det och plockar de bitarna.
- Därnäst behöver du kokt svål- här återanvänder man svålen från julskinkekoket. gärna skaffa mer svål som du kokar tillsammans med allt annat
- buljong i form av kokspadet så det är viktigt att salt, peppra, krydda köttet vid kokningen så man får en fin buljonsmak
- gelatinpulver- går åt mycket
- salt och kryddpeppar
Först så kokar du allt kött som ska användas och låta det svalna lite. Under tiden silar du av buljongen och häller i lite gelatinpulver. Sedan tar du isär köttet så det blir i småbitar men inte för smått- går alldeles utmärkt att skiva upp det mesta.
Klä bunken med handuken först och sedan stekpåsen som är lite uppklippt för att passa. Lågg i svålen längst ned. Den hålle rihop syltan. Varva köttsorterna, salta och krydda och häll på gelatinpulver mellan varje lager. När du har fått den höjd som du vill ha så häller du över buljongen så att köttet täcks. Knyt ihop stekpåsen tätt och knyt sedan handduken runt men sätt en pinne i så att syltan kan hänga i kastrullen. Koka syltan, med handduk, i vattenbad i ca 20 minuter. Ta ur den ur vattenbadet och lägg den tillbaka i bunken. Knyt upp handduken och lägg din press-sten direkt på påsen och låt syltan svalna. Låt den stå kallt. När den är kall är det dags att paketera upp syltan. Har man nu använt för lite gelatin kommer syltan att bli lös förhoppningsvis är din sylta fast och fin!
#35 Men det är ju lika gott med en fyllig gräddsås till lutfisken!
Men dopp i grytan, där tar det stopp. Just vörtbrödet är en svår grej, faktiskt. Men jag saknar det inte så att det stör, bara jag får känna doften. Mycket av julen är ju dofter, inte bara smaker.

Dansk julmiddag är faktiskt mycket LCHF:
Ugnsstekt anka eller gås, så det blir absolut LCHF.
Sås av stekspadet kokt igenom med vispgrädde. Potatis, kokta och brunade/sockerstekta - slopar vi i år.
Rødkål - ok om man inte kommer socker i - kan väl göra nånting råmarinerat med julkryddor. Gottigott!
KOM I HÅG OM DU LAGER ANKA ELLER GÅS att gömma på allt fågelfettet - det är SÅ gott att komma i leverpate eller steka i sedan.
Desserten Ris á la Mande (så heter det på danska
) görs på Keso i stället för risgrynsgröt (1-2 äg gulor, vispad grädde, hackade mandeln). Den söta körsbärssås måste jag nog hitta på en ersättning för!
:-) Inge

Julmaten är väl oftast LCHF-vänlig om man låter bli potatis och gröt.
De andra får gärna skära bort fettranden på skinkan bara jag får den.
En liten brödbit kan slinka med om det är mycket god ost på den.
För att komma så nära originalet som möjligt ska jag göra min älskade Jansson på rättika i stället för potatis. Tunna skivor som får förvälla länge, så kommer ingen att misstänka att det inte är potatis!
Alla älskar mig!
LivetiFokus: Gravad lax ska INTE innehålla socker!!!
Jag vet att 99 % av den gravade laxen ändå innehåller socker. Riktig gravad lax ska enbart gravas med grovt salt, krossad vitpeppar och dill!!!! 
H. Thea - som kommer att grava egen lax
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#42 Hade jag ingen aning om! Gravlaxen hade jag mentalt tagit bort från julbordet.
nobban7: Tyvärr innehåller dock 99 % av den kommersiellt gravade laxen socker! Därför tror man att det SKA vara socker i…..men den hemgravade laxen jag njutit av varje jul har varit så långt ifrån socker man bara kommit!
H. Thea
Noterade dock efter lite googling att de recept man hittar på nätet ibland innehåller DUBBELT så mycket socker som salt! *ryser*
H. Thea

Ska nog leta på mormors kokböcker
Jag gör min julkorv själv och då behövs inte mjöl..
- 250 gr kokt kålrot och rättika kall
- 500 gr rådjur eller älg, går lika bra med köttfärs
- 800 gr fläskfärs
- 3 charlottenlökar finhackade
- 1½ msk salt
- 1 tsk grovstött kryddpeppar
- 2 tsk grovstött svartpeppar
- 2 tsk malda nejlikor
- 2 tsk mejram
- 10 krossade enbär
- 4dl mörk öl. går lika bra med grädde eller vatten
- 1 pkt bacon
Skala och mosa rotsakerna, lägg i alla ingredienser utom bacon i matberedaren och blanda till en fin smet. skeda över korvsmeten till en skål och rör mer finstrimlade bacon bitar med en slev. dela smeten i ca 8-10 delar lika stora. riv av ca 40 cm långa ark av plast film lägg en klick på varje ark och forma till en korv med vattensköljda händer. Rulla ihop och knyt i båda ändarna med steksnöre. lägg i en kastrull rymlig nog och ha i lite kryddpeppar och vatten sjud på svag värme ca 45 min. Ta av plasten och du kan värma korven utan att den faller isär. går att frysa ner. Den som kan och vill gör smeten i köttkvarnen och stoppar med fjällster i stället..
#41 mikaelj
Ja du har det bra du! 
#47 aase-ander
Tack för julkorvsrecept - det ska jag verkligen prova! Har nyligen köpt mig en elektrisk köttkvarn med korvtillsats nämligen. :-)
Jag gör alltid Janssons med zucchini, i stället för potatis. Det tycker vi är gott! 

Jag gör en god ägg/räk "aladåb"
6 ägg hackas i småbitar
1/2 lök eller klippt gräslök
salt peppar
räkor (eller tonfisk ) SKURNA I BITAR
Majonäs.(massor)
Rör ihop till en fast röra. Vill man göra fint tippar man upp i en gladpack klädd skål och välter upp som en "aladåb" och hackar lite grädlök över
Utan räkor så är det ett jättegott skinktillbehör.
Oj så mycket god mat och så många bra ideér. Jag börjar mitt nya liv idag, och när jag läst alla dessa förslag till julmat, så inser jag att det kommer att bli ett gott liv!! Hälsningar

Jag som varit en stor godisråtta funderar på godis till jul…
borde ju vara ok att göra ischoklad eftersom kokosfett är nyttigt. Använder man en riktigt mörk choklad och sen rör i en äggula blir det nog riktigt gott.
Äter just nu inget godis men till jul vill jag nog ha ngt och då blir det ischoklad.
Det finns många recept på ischoklad sen föregående jular.
#42 Låter mer som rimmad lax om det inte är socker i lagen. Jag har då alltid haft socker när jag gravat. Men ska nog ta och testa utan i år.
#54: Nej, inte rimmad lax, gravad lax!
Jag vet att socker anses vara "standard" i gravad lax. Men under alla år jag stått bredvid farmor när hon hemgravat lax har det ALDRIG funnits socker i närheten! Grovt salt, vitpeppar och dill! That´s it! Godare gravad lax går inte att få tag i! 
H. Thea
#52 Jag ska nog göra lite ischoklad och chokladtryffel med rostade hackade nötter i eller på. Men det ska inte bli några mängder, och jag räknar det klart som ett avsteg när jag tar en.
Här är några av favoriterna från vårat julbord:
Lammkorv , hemmagjorda köttbullar gjorda på nötfärs , Lax , Kalkon (istället för skinka) , Ägghalvor med rom eller med räkor ..
Istället för gröt hade jag förut keso från valio .. men eftersom att jag är mjölkallergiker vet jag inte hur det går i år.
Att knapra på istället för ischoklad och annat julgodis så tar jag mandlar eller mörk choklad från carbzone.
Älskar julen med all LCHFmat som serveras.
Men…brunkål utan sirap????
Brunkål? Vad är det?
Mjuk pepparkaka.
5 ägg, delade
100 gr smält smör
100 gr malda mandlar (ca 3 dl)
(3 msk yoghurt)
1.5- 2 tsk ingefära
1-2 tsk nejlikor
2-3 tsk kanel
1-1,5 tsk kardemumma
1 dl sötningsvariant
Vispa äggulorna luftiga, tillsätt mandeln, smöret, kryddorna, sött (yogurten och blanda till en kräm. Vispa äggvitorna till fast skum, vänd ihop med den gula krämen, häll smeten i i smord springform och grädda 15-20 min i 175 grader. Låt svalna minst 1 timme.
Jag tar den större mängden krydda eftersom jag tycker smaken blir lite för mesig med den mindre.
aswedishsmorgasbord.com
Kesokaka går att göra i långpanna. Jättegott m. kardemumma, kanel, lite stevia och varm mjölk/äggmjölk till!
Funkar mycket bra som risgrynsgröt-substitut. Och EN mandel är ju det enda som behövs ;)

Nyfiken på vilka tidningar som tänker göra ett sånt här reportage - nån som vet?
Kvällstidning är det som jag har hört
I am sorry! men riktig Jansson kan jag ej leva utan och det är det enda som bara MÅSTE finnas på julbordet, annars kan det lika väl vara för min del.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jansson på rättika är faktiskt lika gott som vanlig om man förväller rättikan lite innan och slår bort vattnet.

#66 Nja? Finns det olika sorters rättika? För jag gjorde potatisgratäng med rättika och det var verkligen inte detsamma. Där fanns en bäsk eftersmak som vi inte tyckte om.
Förvällde ni den innan? Jag tycker bäskan försvinner om man gör det och slår bort vattnet
blomkålsjansson tyckte jag var godare än vanlig jansson.. även min kräsne 16 åring åt den med glädje..
ska prova med förvälld rättika..
Jag har ett förslag och det är att alla som kan tar fina kort på sin julmat, så kan vi sammanställa en julbroschyr efteråt med alla fina recept och foton till. Det skulle vara kul att pyssla med i mellandagarna… Nåt liknande Arlakökets broschyrer.

Bra idé! Förutom att jag tappat bort min kamera
#71 Jag har bara en mobilkamera, men det blir bra foton i alla fall.
Julmaten borde väl knappast vara ett problem för "er". Julbordet består ju mestadels av kött, fläsk, fisk, ägg och ost och kanske lite kål, o lite diverse…
värre för en vegetarian…. tur man inte är det..
Julgodisrecept välkomnas!

finns 2 trådar om det redan julgodis o julgodis 2008

Hittade två recept som verkar KANONBRA:-) Har dock inte hunnit testa dem…
GRÖNKÅLSFRITTATA
1 gul lök
1msk olivolja
200gr fryst grönkål
2dl riven lagrad ost
3/4tsk salt
1krm svartpeppar
8 ägg
Fräs den finhackade löken, blanda i grönkålen så den tinar.
Vispa upp äggen och häll i lök och grönkålen. Tillsätt osten och smaka av med kryddorna.
Häll i form (gärna bakplåtspapper under) ca 18*25
Grädda i 15-20 min. i 200 grader
Serveras varm/ljummen/kall till bland annat skinka & lax
ÄGGRULLAR
2 ägg
4msk vatten(byta till grädde?)
1krm salt
svart peppar
1msk olivolja
100gr kallrökt lax i skivor
2smk färskost (t.ex. Philadelphia)
½tsk wasabipasta eller riven pepparrot
1msh hackad dill
Vispa samman ägg vatten och kryddor. Stek på medelvärme tills ovansidan stelnar.
Vänd upp på bakplåtspapper och låt kallna
Lägg på laxskivorna, blanda övriga ingridienser och bre på.
Rulla ihop och skär i bitar (ca 8st)
grönkålen lät ju enormt god..nu finns det ju så mycket färsk grönkål att köpa så det var bra. passar min veg syster till jul.
Till henne gör jag alltid en ostkaka på keso ägg och grädde som jag har i 2pkt saffran i och russin och hackad mandel. och serverar med kanelvispgrädde..
och en ris ala malta på keso,vispad grädde och apelsin.
Annas goda julkorv.
ca 3 kg fläskfärs
Ca.1 kg nötfärs
2 gula lökar
2 pkt.knaperstekt bacon
6-8 dl vtn. eller vtn+grädde bl.
salt o vitpeppar
Jag brukar finriva löken.
Blanda allt.Använder svinfjälster.
Sen kokar man korven ca. 45 min.
Gör en god gräddsås med pepparrot i.
Jag garanterar ni blir inte besvikna.
LYCKA TILL!
Ingela

#79 Ska helt klart börja göra egen korv. Behövs det ingen korvstoppare?
Inlagd sill
1 burk inläggningssill, 1 rödlök, ½ tsk hel vitpeppar, 2 tsk hel kryddpeppar, 5 kryddnejlikor, ½ dl ättiksprit 12%, ½ tsk stevia clear, 2 ½ dl vatten.
Krossa vit- och kryddpeppar något. Koka ättika, vatten, peppar och nejlikor. Ta bort från plattan och tillsätt stevian. Låt svalna.
Varva sill och rödlök, slå över den kalla lagen. Låt dra ett dygn i kylskåp.
Stevia clear ( istället för socker) finns att köpa på www.cayote.nu

jag vill också veta om man kan stoppa korv i fjällster utan att använda korsvstoppare.

Ja, det vill jag också vilja veta! Vad coolt att göra egen korv!
Äckligt snarare 
Man kan göra korv utan fjällster med kolla in #47. men det finns små behändiga korvsprutor och även om man har en assistent brukar det vara med en sådant annars kan man köpa. sen kan man använda kakspritsen och gräddspritsen..
lyckatill…
#84 Varför tycker du det är äckligt?
Jag köpte en assistent förra året,som ja använder till korvstoppning.
Innan dess stoppa jag faktiskt korven för hand tar lite tid
men det går snabbt efter ett tag.
Jag använder handskar !
Ingela
ja plasthandskar som de har i vården använder jag väldigt mycket när det ska rullas köttbullar baka bröd till ungarna man kan knåda deg utan att det fastnar.
et är rogivande att stoppa korv. jag ska göra lite annan än julkorv och värmlandskorv "med kålrot" för att röka och sen hänga. gött med stark korv lite senare på kvällen..
gjorde KALVSYLTA
1½ kg älgkalv lägg + ett ben
vatten så det täckte och kokade upp och skummade av. sen hade jag i 2 lökar 2 solovitlökar 8 kryddpepparkorn 8 vitpepparkorn 2 röda chili och 3 tsk salt. allt fick koka ca 2 tim tills det var genom mört.
tog upp köttet och satte på grytan ed spadet på igen och kokade det på stark värme så det reducerades. ca 35min
delade köttet i mycket små bitar och mätte upp i dl mått och tog lika många dl av spadet som det kokat i. la 4 gelantinblad i blöt och kokade upp köttet med spadet och smakade av med salt och krossade kryddpeppar och 2 msk ättika. tog av spisen och rörde sakta i gelantinet och lät det få ett hastigt uppkok och sedan la jag den i en vattensköljd form och lät det svalna på bänken men satte in i kylskåpet sen. Delade sen i 2 bitar och frös in och ska jag ta upp till jul så lägger jag bitarna i en gryta och bara smälter ner det och lägger i en fin form och kyler som ovan.. underbart gott med rödbetor till
#86 För att det blir så påtagligt att det är likdelar man äter :när man håller på och pular runt med de så mycket.

#88 Äter du hellre korv du köper i affären? Där har du i så fall noll koll på vad de stoppar i ju. Jag ska stoppa korv. Önskar att jag hade en rök :D
Någon som har tips vad man kunde dricka istället för glögg???
#91 köp lite egna lingon i affären och kolla vad de har i glöggkryddorna . det finns frysta lingon . lägg de frysta lingonen i ett större kärl och lägg i glöggkryddorna och ta ca 3dl vatten per dl lingon. koka upp vattnet och häll över lingonen och låt stå ca 3 dagar då har du saft utan socker så då måste du frysa ner det om du inte vill dricka det direkt…

Norsk julmat passar nog LCHF:are bäst.
I år blir det mycket ribbe och lite medisterkaker (medister = fläskfärs) och lite norsk julkorv (medisterpölse). Båda korven och medisterkakene innehåller potatismjöl, men det är trots allt bara jul en gång per år och med fet ribbe till, så blir det en bra måltid.
Länkar:
Juleribbe
Medisterpölser
Medisterkaker
På receptet för medisterkaker anpassar man mängden potatismjöl själv, sen kan ta bort muskot och lägga till Kryddpeppar i stället (Allehånde på norsk och dansk)
Så blir det för mig båda hemma julafton och i Norge senare i julen 
**
Jag har ändrat efter förfrågan, Jennix Medarbetare. :)

Brunkål, långkål och grönkål har ni tagit upp, men inte rödkål ;o) Visserligen är den rödkål jag använder till jul konserverad och det är äpple i den, men ihop med det andra så blir det nog rätt ok trots den lite större mängden kolhydrater =)
•En burk rödkål •Vispad grädde efter smak •Majonnäs efter smak
Blanda ihop till en rosa röra och servera till köttbullarna och skinkan *mums*

Jag läser nu den hemlige kocken och då får man ju veta ett och annat. Har börjat fundera över om jag kan lita på att skinkan, som jag köper är äkta eller ihoptumlad av rester och fläskranden pålimmad.
Tittade idag i affären på rökt skinka och dess innehåll. Där fanns potatisflingor, emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel och en massa E-nummer. Men det stog att den var källarrökt? Visst har jag blivit mycket mer vaksam på vad jag stoppar i vagnen.
Hemlagad korv skall jag göra. Det gjorde jag alltid tillsammans med mamma, när det var vanligt att köpa en gris till jul. Då fick korven ligga i saltlake tills vi skulle använda den. Jag skall kolla om jag har receptet kvar, minns i alla fall att vi hade svålen med.
#95 Man kan köpa orimmad skinka i affären. och har de inte så beställ. något dyrt men smaken blir värd priset jag lovar……
har åxå läst den hemlige kocken och jag rek starkt efterföljaren Äkta vara.. finns en bra bok som heter det glömda köket och den är helt enorm…

#96 Jag väntar på Äkta vara. Tack för tipset. Visst har många blivit mer medmedvetna. Det är så roligt att iaktta folk, när jag är ock handlar och det jag ser, är, att fler odh fler läser på innehållsförteckningen.
En norsk kompis kommer idag och har med sig kokboken SPICKEMAT och det ska bli kul att titta i till jul bara en massa bra recept på hur man lagade mat när det inte fanns en massa skit att stoppa i…
Jag undrar om det är någon som har provat att baka eget vörtbröd med tex polarbrödet som bas?
Är lite sugen på att prova, men är lite osäker på hur jag ska gå till väga…
Gravad lax utan socker blir det i år, men såsen då? Hovmästarsås är ju nästan ett krav till. Dillmajonnäs blir inte samma sak. Någon som gjort sockerfri hovmästarsås?
Annars är det ju supergott att göra laxrullar med peparrotsost i.

Och hur ar det med SAFFRANSBULLARNA JAG ALSKAR SAFFRANSBULLAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kANSKE MASSOR med smor och extra keso???????????
jag bakar!!!!
Nagon annan??????????hoppas jag.

#93 Arnedanc skriver "ta bort muskot och lägga till Allkrydda i stället"
Varför blanda i natriumglutamat istället för muskot????

Nu kan jag vara helt fel ute, men… Arnedanc :kan: prata om kryddpeppar. Det kallas för "all spice" på engelska, i alla fall =)

#102 norska/danska "allehånde" är, som Melindrea mycket riktigt påpekar, på svenska kryddpeppar.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Ni har helt rätt, Allehånde är lika med Kryddpeppar!
Såg det i affären i fredags
Vore bra om någon moderator kunde ändra mitt inlägg nummer 93 så att det blir rätt.

Vi ändar till Kryddpeppar och den innehåller inte natriumglutamat.

Jag sitter som bäst och fnular på lämplig kryddning till levermoussen, tänkte ha ett par fina burkar som gåbortspresent också. Kryddnejlika och kryddpeppar tror jag på. Men något mer kanske…
Får väl börja provlaga redan nu så har jag ett perfekt recept klart till jul!

#101 Just lussekatterna blir nog väldigt svåra att få till utan mjöl, är jag rädd. En del hittar på varianter av saffransostkaka eller kanske kokospannkakssmet med saffran, något muffinsrecept som jag vet att jag har sett kan säkert funka. Men det blir ju inga bullar.
Själv har jag bestämt mig för ETT planerat avsteg den dagen då jag av gammal tradition bakar lussekatter och bjuder vänner och bekanta på. Det kan nog faktiskt vara värt att lida i en vecka för sen. Fast vem vet, jag kanske upptäcker vid första tuggan att det inte var så gott som jag mindes. Det har hänt förr.

Tack för alla intressanta recept på julmat och annat.
Är ny här och har just börjat titta omkring.

Välkommen hit, alphyddan.
Hej alla LCHF:are! Här kommer mitt bidrag till julbordet hämtat från Tore Wretman, Svensk Husmanskost:
Inlagd sill
En inläggning som räcker för sex personer.
2 islandssillar, 2 strimlade morötter,1 strimlad rödlök, en liten bit pepparrot, 2 lagerblad, litet timjan, grovt hackad persilja och dill.
Lag: 1,5 dl ättikssprit, 1,5 dl vatten, 1/2 dl socker (knappt) 2 skivade lökar, 1tsk krossade vitpepparkorn, 2tsk krossade kryddpepparkorn.
Rensa och filea sillen. Plocka noga bort alla småben och lägg därefter flléerna i vatten 8-12 timmar. Koka upp ättikan, sockret och löken och de lätt krossade pepparkornen. Låt lagen kallna.Skär filéerna tvärsöver och lägg dem på ett djupt fat. Forts. följer.
Inlagd sill forts.
Häll över lagen och och garnera med tunna strimlor av rödlök. morötter, pepparrot och lite krossade kryddpepparkorn, lagerblad, timjan, och hackad persilja. Låt sillen stå kallt tills nästa dag. <när sillen ska serveras skär man den i små stycken tvärsöver, garnerar med färska strimlade grönsaker och krossade kryddor samt silar lite lag över.
Borde inte bli så mycket kolhydrater då man inte behöver äta lagen och så mycket har väl inte trängt in i sillen.
(kan inte hålla sig)
#89 Så det är värre att äta likdelar än kompost!? :)
Dött som dött säger jag - liv behöver liv för att leva!
Mvh, T

#114 En del vegetarianer kan vara lite pubertala i sina uttryck …

Glöggen hör till julen för mig. Finns det några bra tips i stället för den köpta glöggen?
hej på er , jag gör skinkan själv sedan 1972. 6kg benfri skinka . Dag 1 gnid nn skinkan med 2msk socker 1dl salt 1/2 msk salpeter låt ligga kalt 1till 2 dygn- Koka sedan saltlag på 4,2 1/2 liter vatten 750g joddfritt grovsalt 3msk socker. Koka lagen skumma av låt lagen kallna , lägg skinkan i en hink slå över den kalla lagen lägg entallrik med tyngd över , låt stå 2 veckor kallt. Där efter slå bort lagen , vid ungsbakning i folie lägg skinkan i vatten 15 tim, annars koka i gryta ,krydda med lagerblad kryddpeppar ,vitpeppar lök om man vill.Bulljongen som blir fryser jag in och använder till såser.
Ägglåda till sillbordet, 6st hårdkokta ägg, hacka äggen lagg ien ugnsform vispa 2dl grädde blana ner en liten tub 150gr kaviar slå kaviargrädden över äggen grädda i 200 grader till den är mellanbrun 
Egen glögg:
1,5 dl socker (kan minskas), !,5 dl vatten, 1 bit kanel, 12 nejlikor,
1 bit ingefära, 0,5 pomerans, 0,5 tsk kardemummakärnor
Koka upp allt i en kastrull och låt kallna. Låt dra 1 dygn. Sila.
Blanda med 75 cl vin. Spetsa ev. med 1 dl sprit.

#117 tack! jag har funderat ett tag på hur jag ska göra med den skinka som jag köpte på en gårdsbutik för några veckor sen. den ligger ju då förstås i frysen nu - hur länge tror du jag måste tina den för att saltningen ska fungera ordentligt? skinkan är på över 5 kg.
Har också letat glöggrecept! Tack!
#119, 0,5 pomerans skriver du, 0,5 VAD DÅ? Jag vet inte ens vad pomerans är! 

#116 Istället för glögg: veng sjå (vin chaud)
Värm rött vin, t.ex. 12378 Prego Rosso, försiktigt i en kastrull så att inte alkoholen avdustar. Explosionsrisk om man värmer alkohol i mikrovågsugn.
Somliga blandar i kokande vatten (vintoddy), citrusfrukter och kryddor. Jag tycker vinet är godast utan.

#47 aase-ander. Jag gjorde Din korv ikväll, men utan kolrot och rättika. Har provsmakat köttsmeten och den smakar JUL. Kan konsistensen bli sämre för att jag uteslöt kolrot och rättika?
Använde fjälster till mina korvar och det blev många mål. Vi är två i hushållet.
120 Tina skinkan tills den är tinad det går fortare om man lägger den i vatten, lycka till du kommer att bli nöjd .Det är ett nöje att veta att man inte äter en massa skit, till jul blir det fuska av då lägger jag skinka på mitt hem bakta tunnbröd på kornmjöl.
#92 handlar om glögg utan socker och den är helt enormt god…
#123 ja det är ju ett bindemedel men gick det bra utan så är det ju ännu bättre. jag använder åxå fjälster till all min korv.. ska göra korv här i morgon lite allt möjligt och sedan åka iväg och röka.
Helt plötsligt har jag fått med mig gubben på stoppning han som alltid tyckt det räckt med att han jagar djuren som jag gör korv av. Och 14 årige sonen och 10 dottern, lämnar ett recept på rökt korv..
ÄLGWURST
1 kg älgfärs
½ kg fläskfärs
½ kg små späcktärningar
1-2 msk salt gärna flingsalt
½ tsk salpeter
1 tsk kryddpeppar hel
1 tsk vitpeppar hel
½ tsk ingefära eller 2 cm färsk riven
½ dl cognac
½ dl iskallt vatten
1½ meter rakfjälster
Saltblandningen ½ dl salt, ½tsk salpeter, 2 msk socker "behövs till detta"
Blanda samman älgfärsen eller (lamm, nöt,kyckling, fläsk) och fläskfärsen, blanda ner salt, salpeter och de stötta pepparna i färsen och kör i matberedaren i ca 15 min eller förhand i 30 min.
Späd med det iskalla vattnet och även iskall cognac lite i taget (blanda vattnet och cognacen i en burk å ställ i kylen) och arbeta igenom smeten ordentligt några minuter. Blanda sedan ner späcktärningarna och fördela dom jämt i smeten. Stoppa korven hårt i fjälster i den skrovliga sidan utåt. gör korven 2½-3dm lång och knyt 2 ggr. gnid in korven med salt blandningen och lägg i kylen i 2dygn. kallrök sen i 2 dygn..

Tack för glöggrecepten! Nu känns det som om julen är räddad! 
#121 pomerans är skal av just pomerans (citrus) och i receptet ska man ha ½. Du hittar pomerans i kryddhyllan i butiken. 

Kollade #92, hade missat det i hastigheten…
I stället för lingon, kanske man kan använda svarta vinbär som jag har i frysen från mina egna vinbärsbuskar? Kanske lite mera kolhydrater än lingonen, men det är ju Jul bara en gång om året!
Kanske lite ägga gott..
3 kokta ägg
1 burk anjovisfileer
½ hackad rödlök
3msk majonäs
2 msk hackad dill
150 gr skalade räkor eller kräftstjärtar
½ burk röd rom
blanda ihop allt och smaka av med chili och kanske peppar. jätte gott till rökt lax eller bara som en liten röra ovanpå ägghalvor..
Mimosasallad och rödbetssallad? Går att göra LCHF, eller inte?
Hör verkligen till julen!
Nej, mimosa går bort.
Men rödbetssallad borde gå för oss som inte är extrema…
Rödbetor innehåller väl typ 6-7 g kolhydrater / 100 gram, och har man resten av ingredienserna "LCHF-vänliga" borde det totala kolhydratinnehållet lätt kunna lägga sig under 5 gram kolis / 100 gram.
Rödbetssallad gör jag ibland genom att tärna hela inlagda rödbetor och blanda med majonäs. Krydda efter smak. Har inte räknat på vad det blir men man äter ju inte mycket, det är ju ett tillbehör och inte en huvudel av en måltid.
Jag ÄLSKAR gravad lax - så för mig är det ett måste även på julbordet. Men som nybliven LCHF:are inser jag att det för mig alltid varit självklart att äta potatis eller bröd till. Att bara äta en bit gravad lax tycker jag känns konstigt… VAD äter ni till?
Har föresten köpt en glögg "utan tillsatt socker" - sötat med fruktjuice. Den innehåller bara 6 g kolhydrater och var riktigt god! Märket heter Tindra och jag köpte den på ICA. Hade förståss bara mandel till - inga russin.
Som julgodis tänkte jag smälta mörk choklad och blanda med nötter och mandlar.

Rött vin och Apotekets glöggtinktur var ingen hit … Stor varningsflagga! 
Däremot så luktar tinkturen väldigt gott så den får helt enkelt bli arom till näsa istället för gum.
Men ris á la malta är väl tillåtet. Det älskar jag

Kanske mina Adventsbakelser platsar på julbordet?

#137 Njaaa…Risála malta är det jue en hel del kolisar i, men fungerar det för dig så kan du säkert göra avsteg

#137 Kanske keso blandat med mascarpone, grädde och litet frukt? =)

Vår glögg består enkelt av ren svartvinbärsjuice, finns på hälsokosten, som värms och eventuellt serveras med nötter och lite russin. Har inte provat att koka med glöggkryddor men det låter gott så det ska jag prova.

Väldigt daltande med glöggen. En riktig man dricker brännvinsglögg! Släng i en bit kanel i en dunk hembränt och skaka i 10 min. Sedan behöver "glöggen" stå och dra till sig alla smakerna ur kanelen en längre tid (svår väntan!)….kanske 1 timma eller kortare om man har bråttom. Sedan är det bara att dricka!
#126 Lite jobbigt att passa en "handdriven" kallrök i 2 dygn (phu!)…har du någon form av automatisk?
Tror jag skall bygga ihop en provisorisk rök nån dag och göra lite medvurst och kallrökt älgkött etc.

#142 Min pappa brukar resa ett tält vid röken sen bosätter han sig där tills maten är klar

#143 Vilket jobb!?:-O
Fast det är klart…har man min glögg med sig så går det ju bra.;-)
Jag brukar göra ugnsomelett till julbordet. Den blir len som sammet i konsistensen. Gräddar den i en ganska vid ugnsform och garnerar den innan servering med generösa rader av
- champinjonfräs (färska champinjoner och vitlök fräses länge i smör, salt, peppar och kanske lite finriven parmesan)
- räkor med hackad dill och citronskivor
- annat som jag kommer på…
Serveras varm, förstås.
Laxpate
Fishcakes
Hoppande Djävlar (namnförklaring nedan)
1 paket bacon
1 burk sardiner i tomatsås
Skär baconet mitt itu
Dela sardinerna på mitten
Rulla sedan in en bit sardin i en bit bacon
Steks i stekpanna eller i ugn.
Jag lägger dem med baconskarven nedåt i en smörad form och steker dem i ugnen.
Förklaring till namnet; om Du steker dem i en mycket het panna så hoppar de små dj-arna omkring - därav namnet. Steker Du i panna så bör Du alltså häfta ihop baconet med en tandpetare.
En rätt som inte saknats på julborden i vår familj så länge jag kan minnas. Kan förstås ätas när som helst och passar ju oss ypperligt.

#1417 Gott! Men mina hoppande djävlar innehåller musslor istället för sardiner och är mer sommarsnacks
där blev jag rätt förvånad! Ris är väl ett av de livsmedel med mest kolisar!!
PLUS en del mjölk OCH frukt!
#149 Du har alldeles rätt med ris à la Maltan. Den fungerar inte alls. Om man inte gör om den med mascarpone och keso och inte späckar den med apelsin utan serverar med mixade hallon.
Fruktgumman som skrev #137 förefaller inte äta LCHF just nu i alla fall. Om man dömer av "Vad har ni ätit idag?"-tråden (inlägg #108) ingår cornflakes, frukt, fruktsallad, potatis till lunch och middag och kokta morötter i menyn. Och i den matordningen fungerar förstås ris, mjölk och frukt alldeles, alldeles utmärkt. 
Men om man som LCHFare alltså vill ha en smaskig efterrätt till jul, så fungerar keso-mascarpone som en delikat ersättning för Riz à la mande.
Här kommer några tips från min blogg.
Potkäs och Chokladtryffel ( kan tillagas utan sprit)
Chokladtryffel
100 g mörkchoklad
1 msk vispgrädde
1-2 msk rom
Smält chokladen i vattenbad. Tillsätt grädde och rom. Smörj en flat skål med mandelolja och häll i chokladmassan ( funkar säkert med något annat oxå) Låt den svalna tills den är nästan hård. Rulla massan med händerna till små kulor. Förvara tryfflarna kallt i en burk med tätslutande lock.
Smaskigt eller hur?
Potkäs
200 gr ostrester
1 dl vispgrädde
½ dl filmjölk
3-4 msk brännvin el konjak
Riv osten grovt rör i hop den med vispgrädden och filen. Tillsätt spriten . Lägg smeten i en kruka, täck över den ställ den i kylskåpet och rör om då och då, låt den stå ytterligare några dagar utan att röra om.
När den mognat är det en delikatess.
mvh Anita

Kan tipsa om Arlas sida jultema….där finns en tryffel som vi bör kunna gotta oss med i jul

Jättebra tråd - massor här som jag ska göra,
Men, jag är norska och vi äter inte den svenska julskinkan i år, utan den Norska varianten. Perfekt för LCHF!
Skinkstek med kryddig och knaprig svål
1 skinkstek med svål
salt & peppar
1. Skär svålen i ett rutmönster. Gnid skinkan med salt og pepper og låt den stå svalt tills nästa dag (minst 1 timma).
2. Grädda under aluminiumsfolie i ca. 40 minuter. Ta av folien, sätt i en stektermometer og grädda vidare i ugnen på 150° tills stektermometern visar 72-74°.
Serveras varm men är jäyttegod kall också! Du kan ju pryda den med hela nejlikor om du vill. Svålen ska vara knaprig, kryddig och är jättegod!
Gör en sås av skyn och grädde, ha gärna i lite soja och låt det koka ihop.
Sötsur vitkål - Surkål (inte den sura Tyska varianten!)
1 kg vitkålkål
2 gröna äpplen
1 tsk salt
1 msk kummin
2 1/2 dl vatten eller köttbuljong msk
1-2 msk ättika
Sötningsmedel motsvarande 2 msk socker
Fett från skinksteken eller vanligt smör - en svätt
Strimla vitkålen fint ovh varva den i en grytav med skalade äpplen skurna i båtar samt kummin. Häll över ättikan, vatten/buljong och sötningsmedlet. Koka upp under lock och låt allt dra i 45 minuter. Rör med jämna mellanrum. Smaka av med mer ättika, sötningsmedel och fettet. Salta och peppra gärna.
Denna kålen är jättegod till kötträtter!
Medisterkaker - Stora köttbullar som är otroligt saftiga med len och mycket fet färs som har en fin julkryddning.
Gör färsen själv:
750 gr mager fläskfärs
225 gr späck
1 - 1 1/2 msk salt
Mal ihop dessa ingrediendser i köttkvarn eller fördela och kör i matberedaren så att smeten blir så fin som möjligt.
5 dl mjölk - sammaa temperatur som degen!
2 ägg
1 tsk peppar
1 krm nejlika
1 krm ingefära
Blanda ihop - men bara tills degen är blandad, den ska vara len och fin - det ser mer ut som korvsmet än färs.
Är smeten för torr så kan du ha i mer mjölk. Är den för lös så ha i mer äggula som binder degen. Stek i någon matsked smör så att du får en fin yta. Glöm inte att göra ett stekprov - krydda på om du tycker det behövs!
#137 Ris a la Malta: Lite avrunnen Keso vanilj och vispad grädde - skitgott!!
Jag vet att jag läste i den här tråden om en Jansson gjord på gräddstuvad vitkål, men nu hittar jag inte upphovsmannen/kvinnan. Ville gärna tacka. 
Jag testade i alla fall nyss nämnda Jansson igår och den var jättegod! Smakade som "riktig" Jansson också, det var bara att den var lite mjukare och gräddigare. Megagott och en självklarhet på vårt julbord i år!
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Jag älskar blomkåls jansson och den är godare än den vanliga..den hade vi i fjol och kommer att ha iår..har idag stått och bakat vörtbröd till jul och de i fam som äter detta. med dinkelmjöl och råg från saltå kvarn..och svagdricka..jag kan ju inte äta men det är roligt att baka..

På sidan med recept och på "blomkålsjanssons" skrev jag så här.
Jag testade Janssons med vitkål, blomkål, zucchini & aubergin och följde Mona-Stinas recept för övrigt.
Min dotter och jag tycker nästan att den med vitkål var något bättre än med blomkål, fast båda var jättegoda.
Så till jul blir det en Janssons enligt tradition och en med vitkål som är lite billigare än blomkål.
Zucchini & aubergin vart också helt okej.

någon som har ett bra recept på gräddsås till lutfisken??? Potatis byts till blomkål, hemmagjord senap, fisk och lite gröna ärtor funkar för mig… med jag vet inte hur jag ska få till en god sås.. kanske bara grädde och philadelphia skulle funka… smaksatt med senap och vitpeppar… vad tror ni?
Plättar på mitt sätt
Mal nötter så mycket som får plats en i mandelkvarn.
Ett ägg vispas ihop med de malda nötterna. Nötter blir godast.
Vispgrädde vispas ned så det blir en lagom rinnande pannkakssmet.
Stek som små plättar.
servera med nyvispad grädde och lite hallon och blåbär.
Jag lova ingen kommer att sakna socker.
Leif
#158 Gör det med senapssås istället för bara vit sås. Grädde och skånsk grovkornig senap.
tvi för senapssås till lutfisk! Nä vitsås med kryddpeppar till lutfisken! Det är grejer det!

håller med pennylane1 vit sås o kryddpeppar ska det vara
Var på julbord med jobbet igår, på en båt ute i Stockholm Skärgård.
Då jag började med detta för snart en vecka sedan, var jag ganska orolig över hur julbordet skulle se (tänkte att det skulle skita sig direkt då jag var hungrig)..
Till min stora förtjusning var det ett kalas-julbord för en som kör LCHF.
Åt jättegott och saker som jag "ska" äta! :)
#162 ..tycker du.
Men det går bra att svara hövligt och/eller konstruktivt på ett seriöst förslag ändå.
var jag ohövlig!!?? Ursäkta det var inte meningen!
och/eller konstruktiv… men då var det ju inget fel för konstruktiv var jag ju! Föreslog kryddpeppar! 

Idag hämtade vi vår glada hälsogrisskinka på Ängavallen. De hade ett recept där fast det är utan blötläggning (med hänvisning till #117). Vad blir skillnaden? Fördelen är i alla fall att vi hinner få den färdig till jul :) Och att vi inte behöver använda socker alls.
Har just provat "ris à la malta" med keso, vispad grädde och lite, lite vaniljsocker. Urgott! :-)
Men annars tänker jag faktiskt synda hejvilt på julafton, med dopp i grytan och risgrynsgröt. För julafton är det bara en gång om året. Om jag äter julbord fler dagar kommer jag försöka hålla mig strikt, för det är ju faktiskt inte så mycket av det goda man behöver hoppa över med den här kosten! Utmärkt tycker jag. :-) *och suger gärna åt sig tips på recept här som kan användas resten av året, men just julmaten blir helt traditionell*

aniara…i tråden julgodis kan jag inte skriva för jag hittar ingen ruta men hittade ett recept på chilitryfflar….sockret kanske man kan ta bort
Chilitryffel
ca 25 st
Ingredienser
1 dl vispgrädde
2 msk margarin
3/4 dl Dansukker Mörkt Muscovadoråsocker
175 g mörk choklad 70 % kakaohalt
1/2 tsk röd chili
Röd chili till garnering
Bryt eller hacka chokladen i bitar. Koka upp margarin, grädde, muscovadoråsocker och chili. Blanda i chokladbitarna och rör tills det är en jämn smet.
Låt svalna något. Fyll därefter tryffeln i en spritspåse och spritsa ut i formar eller små strutar. Garnera chilitryffeln med en liten bit chili. Förvara svalt.
Senap eller peppar (svart/kryddpeppar) i såsen till lutfisk är nog beroende på vilket landskap man bor i.
Jag bor i skåne och vill självklart ha senapssås, annars är det inte rätt för mej.
En god sås gjord på grädde o smör, möllers torrsenap eller hemmalen senap,smaksätts med salt o svartpeppar/vitpeppar o en liten gnutta sött av något slag, för smakbrytningen skull, låt detta sjuda en stund.
Så äter jag såsen.
Men till andra som tål mjöl så vispa ihop vetemjöl o grädde/mjölk och jämna den.
Jag gillar också en tjock sås men det är uteslutet just nu, det får andra äta som tål mjöl
slamslams: Det går att reda sås med äggula och få såsen tjock.
När man gör Ischoklad, kan man använda en plastskål att ha i ett vattenbad? Annars vet jag inte hur jag annars ska kunna smälta chokladen. Har ingen annan skål hemma nämligen…
TACK för hjälpen

sockerpuff det går säkert jättebra bara det inte är hårdplast för då blir det gärna sprickor i den
Jag lyckades. Jag använde min plastskål. Den verkar tåla det mesta ^^
Ischokladen blev niiice.

Pepparkaksbollar
Detta behöver du till ca 20 st små kulor
1 dl vispgrädde
2 msk smör
150 mörk choklad 70%
0,5 tsk malen kanel
2 krm stött kardemumma
2 msk nejlika, malen
2 tsk kakao
Garnering: Kakao
Å så här gör du…
Koka upp grädden. Lägg i smör och hackad choklad och låt det smälta på svag värme.
Rör i kryddorna. Låt smeten halvstelna i kylen så går den lättare att forma.
Forma till runda kulor och sikta över kakao. Låt bollarna stelna i kylen.
Tänkte ta o byta ut kryddorna mot pepparkakskrydda
jobi55: Hur mycket pepparkakskrydda tänker du blir lagom? Jag tänker också göra dessa bollar - låter ju ju hur gottigt som helst! 
Hej, förresten! 

Hjärtegott är bra plockmat.
Färska kycklinghjärtan finns i 400 g förpackningar i vanliga livsmedelsbutiker.
Skölj dem först rena.
Lägg dem i en ugnsfast glasskål.
Täck tunnt med hyvlat smör.
Krydda med svartpeppar och en doft curry.
Baka i ugnen 225 grader tills överflödig vätska försvunnit.
Vänd hjärtana då och då så att de inte blir brända på ovansidan.
Kan serveras både varma och kalla.
Kryddningsvarianter: Vitlök och/eller persilja.
# 175 Om man tar lite ingefära också så blir det just pepparkakskryddning, billigare att blanda själv.

Maggan 71 Hola *ler*
Tänkte ta bort kardemumman o kanelen o istället ta 2 msk pepparkakskrydda

Okänd skribent:
Lätt fruktkaka
- 1 dl socker
- 4 ägg
- 2 dl torkad frukt
- 1 tsk salt
- 1dl farinsocker
- 4 msk citronsaft
- 2 l cognac
Gör så här: Ta fram en mellanstor skål! Kolla cognacen genom att smaka. Häll den i 1 dl-mått och smaka. Upprepa. Sätt på elvispen. Smaka åter på cognacen, om den fortfarande håller kvalitén. Blanda 1 dl smör i en stor skål, lägg till 1 msk socker och vispa igen. Kolla om cognacen fortfarande är god, drick ännu en kopp. Knäck 2 hönor o schläng i schkålen me all tojkad fjukt. Om den tojkade fjukten faschtnar i schkålen, vjid loss den me en muvschkjejsel. Schmaka sen om konjaken fojtfajande e god. Schen schka du schila 2 dl salt el nåt schånt. D e in schå noga. Kolla konjaken! Schila citjonschaften, lägg till en matsched. O schå schocker, el va fan. Schmöj ugnen. Vrid på kakfojmen på 200 gjader, glöm int att schtänga elvischpen. Schläng ut schkålen i fönschtjet, okolla konjake. Gå o lägg dej. Vem fan vill ha fjuktkaka!?!

#180 Slutresultatet blev i alla fall OK för dem som undviker kolhydrater.
Nu har jag gjort smeten (eller vad man ska kalla det) till #175 Pepparkaksbollar.
Jag undrar varför smöret skulle vara med? Det skar sig hela tiden. När jag tagit kastrullen av spisen för att det skulle svalna, så låg chokladmixen i en sjö av smör… Som jag hällde bort.
Jag tog färdig pepparkakskrydda, osäker på mängden, men kanske 2-3 tsk. Provsmakade litegrann och det är jättegott!
Ska forma bollarna om en stund. 
En snabb fråga bara: Jag har alltså gjort pepparkaksbollarna idag. Visst borde de klara sig fint i kylen till julafton? Under förutsättning att de inte äts upp då förstås… 

Va bra att du testat att göra dom hittade rceptet på en blogg i ab oc tänkte att det kunde va nåt….. ska testa på lördag tänkte jag o ja jag tror säkert de kan stå i kylen …jag har både ischoklad o raringens biskvier i burkar på balkongen
Nu känns det som att alla artiklar är skrivna - vi har snart jul och jag släpper lös den här tråden - så får vi söka fram den på vanligt sätt.
#182 Jag undrar varför smöret skulle vara med? Det skar sig hela tiden. När jag tagit kastrullen av spisen för att det skulle svalna, så låg chokladmixen i en sjö av smör… Som jag hällde bort.
Du hade nog för hög temperatur på grädden när du lade i chokladen och smöret. Då skär det sig tyvärr. :o/
Saiva #186: Aha! Så var det förstås! Tack!
Men bollarna blev goda utan smör också. 

Mitt smör brukar också lägga sig ovanpå, men när det har stelnat ordentligt så går det bra att röra ihop
Julgodis - godisbit till kaffet.
Idé till "Alternativ-marsipan-choklad-godis-limpa".
Grundrecept till "mandelbotten"; Vispa kraftigt 100 g smör, 4 äggulor, 1 tsk vaniljsocker. Tillsätt 2 dl vispgrädde under vispning, Blanda 200 g finmald sötmandel (= en påse av den som finns på Lidl) med 1 tsk bakpulver, rör i smeten. Blanda ihop till en slät smet.
Grädda i långpanna klädd med bakplåtspapper, i 175 grader, tills den känns klar med provsticka (= stickan torr).
Chokladtryffel-kräm till fyllning, garnering. Koka upp 1 dl vispgrädde, lägg i 100 gram mörk choklad bruten i småbitar och 20 gram smör (ungefär 1 msk). Låt smälta under omrörning på svag värme.
Bred ungefär 1/2 av chokladtryffeln tunt på kakan - när den fortfarande är ljummen. Rulla ihop kakan från LÅNGSIDAN (för att få en långsmal "limpa"). Bred resten av tryffel-smeten över hela rullen. Släta försiktigt till ytan. Ställ kallt att stelna.
Förvara i kyl - i plastpåse (går säkert bra att frysa)
Försökte lägga in detta i tråden Julgodis - funkade inte.
*Puttar*
Jag ska försöka mig på inlagd sill i år! Jag undrar detta:
kan jag ta receptet som står på Abbas inläggningssill-burk:
(Koka upp en lag med 0,5 dl ättika (12%), 1,5 dl vatten och 2 dl socker, 0,5 tsk krossad, vitpeppar, 2 tsk krossad kryddpeppar, 1 lagerblad och 5 kryddnejlikor. Låt lagen svalna till kylskåpskall temperatur. Varva skivad sill med valfri lök och häll på lagen. Låt den inlagda sillen stå och dra i 1-2 dygn.)
och bara ta bort sockret helt och byta ut ättikan mot citron? Jag äter nämligen inte ättika. Tänker att om man byter ut till citron får man ju dessutom med lite söt smak, vilket jag gärna vill ha.
Måste man koka upp lagen då?
Borde jag ha mer citron än 0,5 dl?
Om jag gör sillen nu, håller den sig till julafton, med tanke på att både sockret och ättikan (= konserveringsmedel) försvinner?
Är det någon som har svar?
Eller ska man prova dig fram…
tror inte man ska experimentera med sillag om man inte ska äta den inom några få dagar? Lagen ska ha rätt proportioner för att få en konserverande effekt för att inte det ska bli giftigt. Men om man gör och äter direkt eller inom ett par dagar kan man göra precis som man vill!
Puttar upp denna då den ger inspiration tycker jag!
#3 JAg blev så sugen på Bigos, som jag ätit en gång i Polen, när jag såg inlägget. Länken funkar inte längre men om någon annan vill prova så klistrar jag in receptet här:
(är förstås inte säker att det är samma men hittades på gp:s hemsida)
Bigos
4 personer
500 g kött, gärna blandat fläsk och kyckling
200 g rimmat sidfläsk
500 g surkål
200 g kryddig, rökt korv
3 msk smör
1 gul lök
1 liter vatten
2 msk konc kalvfond
1 tsk mald kummin
1 nypa socker
salt och svartpeppar Bigos är ett polskt kulturarv. I grunden handlar det om en gryträtt med surkål, kyckling, fläsk och korv. Allt väl kryddat med bland annat kummin. Lokala variationer inte bara kan förekomma utan finns hur många som helst. Här har vi sökt någon form av medelväg med färdig surkål och de kryddigaste korvar vi har i normala affärer. Skär köttet i grytbitar med 2-3 centimeters sida. Skär sidfläsket i små tärningar. Dela korvarna i större bitar. Skala och hacka löken.
Bryn kött, fläsk och korv med smör i en rymlig stekgryta. När köttet fått färg tillsätts löken och värmen sänks. Löken ska inte stekas utan bara blankas av.
Tillsätt surkålen. Tillsätt vatten, fond, kummin och socker.
Låt grytan puttra 30 minuter. Smaka av med salt och peppar och servera med kokt potatis och grovt bröd (skulle personligen låta grytan koka längre än 30 min)

Men det här var ju perfekt!
Jag har köpt surkål för första gången i livet och vet inte vad jag ska göra med den och så dyker det här receptet upp så perfekt! Nu måste jag bara köpa in resten av ingredienserna.
Agneta

Surkål är perfekt till julskinkan!!
Och sen så kan man göra jättegod surkålscoleslawe, till juldagens revbensspjäll!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Härligt med en massa idéer för jul. I år blir det en god och fet (och enligt uppfödaren glad) anka som ska ugnstekas (roasted duck) som bonus får man ju en del ankfett som ska få förgylla lite kyckling.

Här ramlar det in bra förslag! Anka kan vara ett alternativ till skinka som jag är rätt trött på. Och surkålscoleslaw, hur gott låterr inte det!
Agneta
Måste verkligen prova #175:s pepparkaksbollar! Verkar supergoda!
Kul att det är liv i den här tråden igen!!! Vill lämna ett tips ang gravad lax. Det är en diskussion tidigt i tråden om ifall det ska vara socker i lagen eller inte. Sockret har en funktion att göra laxen mjukare i konsistensen, vilket man kan uppnå genom att lägga äppelskivor i lagen istället. Gör man så tycker jag det räcker med en ytterst liten mängd sötning för att smakbrytningen också ska bli "rätt".
(Den lax man köper färsk är också fetare än de som brukar säljas frysta - vilket gör den mjukare i köttet av sig självt.)