Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 55553 ggr
TRI-STAR
0

Icke tidskrävande LCHF mat

Hjälper min flickvän att gå ner. Vi har konsaterat att det finns för
lite LCHF mat som man _lätt_ kan göra ordning. Nästan all LCHF mat tar  
bisarrt långtid att göra, det är inte alltid denna tid existerar.
Numera så lever hon i stort sätt på ägg (+macka) och (ibland, då hon  
orkar göra) bacon. Fyllda köttfärsbiffar som vi åt mkt förut har vi
inte gjort på mer än en vecka, hon har tröttnat på dom. Dessutom tar
det 1.5 timme att göra det. Vad mer för LCHF mat än bacon och ägg kan
man göra i ordning lite snabbt? Vad är motsvarigheten för att värma en
gorby i micron för LCHF?

kaisakavat
1

Tar inte mkt mer tid att steka ägg och bacon..

Knepet är nog annars att laga mycket mat när man lagar, så blir det väldans enkelt att bara ta fram av det.

moa000
1

Koka 2-3 ägg med inlagd sill är gott eller varfår inte, gräddstuvad spenat med ägg och korv, mums. Vår och sommar är på gång, så grillat kött med vitlökssmör är inte dumt…

cacao
0

Öppna ett paket kallskuret, skära av en rejäl bit ost, äta mjukost med sked direkt ur förpackningen, kalla rester från gårdagens middag, äta några ölkorvar alt salami,  En skål Turkisk yoghurt, färdig grillad kyckling, revbensspjäll, äggmjölk osv osv

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Garlica
0

Röra i hop en omelett, steka en köttbit m. färdig beasås eller aromsmör till, laga till lax iugnen eller i panna tar ingen tid…

Eller som kaisakavat säger laga till, frys in och ta bara fram…

Läs recepten här på sajten eller kolla in Fet Bra Mat eller Airams matblogg, där hittar ni massor av recept och inspiration.

nobban7
9

Blir bedrövad när jag läser din fråga. Bisarrt lång tid att laga lchf-mat? Själv tycker jag att matlagningen går mycket fortare nu när jag inte måste koka potatis, ris eller pasta till köttbiten utan kan ta en smörklick eller fräsa upp lite grönsaker. Skillnaden är kanske att jag faktiskt lagar mat, inte värmer nåt istället-för i micron. Hur stressigt lever ni om ni inte har tid att offra en halvtimme på att få maten på bordet? Det är maten vi lever av, den måste få kosta både tid och pengar.

TRI-STAR
0

#1:

Jag sökte tips på ANNAN mat än bacon och ägg. Hon kan ju inte enbart
äta det när hon blir hungrig och det inte finns tid att laga ngn mat
som tar 1.5 timme. Det borde ju finnas.

Hmm, ja det var ett bra tips att laga mkt mat när man lagar och
frysa in. Får laga en MASSOR med köttfärsbiffar så det räcker mer   
eller mindre under hela veckan.

#2:

Sill gillar hon inte tyvärr. Spenat gillar hon men tycker det är för
mkt kolisar. (3,60g på Spenatstuvning på minmat) Om man ska göra
stuvning av det så måste man väl ha i mjöl och då har man i ännu
mera kolisar. Mmm, kött med vitlökssmör låter gott. Några recept?

#3:

Tack för tipsen. Har skivit upp dessa saker som hon gillar och som
vi ska köpa:

Vanlig hushålls Ost
Turkisk yoghurt
Färdig grillad kyckling
Revbensspjäll

Tack ska göra.

Visst, en halvtimme är okej, men 1.5 timme är för mkt i längden. För
oss tar det 1.5 timme att göra fyllda köttfärsbiffar. Innan detta  
med LCHF åt vi enbart micromat, färdigmat som man bara satte in i  
micron. Tar max 10 min innan det är klart. Som sagt, en halvtimme e
ok men 1.5 timme är för länge i längden.

Dessutom måste man handla jätteofta har vi märkt.

Melindrea
0

Jag handlar runt två gånger i veckan, men då blir det oftast en rejäl shopping.

Ofta blir det storkok, och orkar jag inte laga mat så finns det ändå en hel del saker man kan göra snabbt, framför allt steka upp kött och lägga till något, exempelvis en sås (snabbt gjord på stekskyn och grädde) eller bara en klick creme fraiche eller smör.

Spenatstuvning behöver inte alls ha mjöl i sig! Jag skulle steka upp den med litet smör, sedan lägga till grädde och koka. För att reda till den, lägg i philadelphiaost.

Puhlo
0

Man behöver inte skriva enligt spenatstuvningen i min mat. Jag smörfräser jättegärna spenat, med vitlök och har till stekt kött, eller korv med höööög kötthalt (minst 80%).

Annars, om det är supersnabb mat som behövs, så gör jag tonfiskröra.

1-2 burkar tonfisk, 1-2 dl creme fraiche, 1-2 dl majonnäs, torkad gräslök (finns på lidl), rör om och klart. Bara att sleva i sig. Går att variera i det oändliga med purjo, finhackad paprika, osv osv. Man kan koka broccoli till, det är gott. Då har jag gärna smör på broccolin också.

Vet jag att det tar 1-2 timmar till mat (jag och jesperj planerar vår mat i förväg rätt mkt) så lugnar jag den värsta hungern med ett glas gräddmjölk, eller ost och smörrulle.

TRI-STAR
0

Fast vi har ingen bil eller stor kyl och frys. Så det får inte plats
hur mkt som helst. Det verkar mer anpssat för kolismat :/

Hon älskar spenat så det låter ju intressant. Har du ett mer exakt
recept så man vet hur mkt grädde man ska ta och så…?

Melindrea
1

Jag använder aldrig exakta recept =) Ta en skvätt så att det täcker halva spenaten, typ, och sedan lägger du till en eller ett par rejäla skedar philadelphiaost.

Frag
1

Brukar ha hårdkokta ägg i kylen. Äggkokaren rymmer sju st. så den kör jag när det behövs, väldigt enkelt. Ett - två hårdkokta ägg med någon röra "googla på lchf +recept" så får du säkert massor med tips. Jag brukar dessutom ha en "ostpudding" ( 5 ägg, 5 dl grädde och 500 g avrunnen keso blandas med  stark riven ost eller grönmögelost, grädda i 175 grader 60 min) i kylen. Den är så mäktig att den räcker flera dagar och kan kombineras med t.ex. något kallskuret, kött, fisk eller broccoli för att få variation på maten. Broccoli ja, finns t.ex. frusen i stora påsar på coop (x-tra) bara att hälla upp i en gryta med lite vatten och salt.. Några rosetter broccoli med en stor klick Bregott är gott och blir också med lite kallskuret, kött eller fisk en bra måltid.Glad

bullmagen
4

Om ni lagar mat tillsammans blir det lite roligare. Om hungern är akut, ta några ost-och skinkrullar/ät en babybelskiva innan matlagningen. Laga mycket och frys in. Effektivisera matlagningen och börja med det som tar längst tid, ex steka kött och hacka grönsaker och gör sås undertiden.

Skiva avokado, fetaost eller mozzarellaost, några salladsblad + stekt bacon. ca 5 min

öppna en burk makrill i tomatsås. ca 15 sekunder

tomatsås på burk öppnas (kolla kh-innehållet), stek köttfärs/ kyckling eller liknande, rör i mascarpone eller crème fraiche + ev. strimlad squashspaghetti (med potatisskalare) - klart! ca 15 min

Tacos - stek köttfärs, hacka lite grönsaker, riv ost, öppna cf-burken, ev. guacamole till. ca 15 min.

mosa ihop lika delar keso + mascarpone med mycket kanel = "risgrynsgröt". ca 2min

omelett

gör ostkaka: 2 ägg, 250g keso, 1 dl grädde. Gräda i ugn tills gyllenbrun (30-40 min)

pannkakor: vispa upp 2 ägg, blanda i 1 dl grädde, 1dl mandelmjöl (finns på Lidl) Stek! Servera med några hallon och lite vispad grädde.

Lax i stekpanna eller i ugn + blomkåls/broccolimos och lite cf.

Kom igen nu, ni kan leka att ni har ett matlagningsprogram och bryta på tyska. Då blir det kul att laga mat. Eller sätt på lite musik och dansa tillsammans i köket medan maten puttrar.

rifla
1

är inte det här ett bra tillfälle att förändra lite av sin syn på mat, kanske lära sig laga mat från grunden och få in naturlig mat i sin kost? köp en LCHF kokbok eller skriv av recepten här på sidan.

planera maten tillsammans äta samma mat och må gott tillsammans.

catlin
0

Vilka bra svar du fått!

Här kommer några fler tips:

Stek några bra korvar (finns t ex på Lidl). Gör sås på tex jordnötssmör och grädde eller fetaost och grädde. Går ursnabbt.

Spenatstuvning gör jag såhär: Smält (tina) spenat i rejält med smör. Tillsätt philadelphiaost, gärna med vitlökssmak. Rör runt - klart! Går på några minuter.

Om du tinar kycklingfiléer och skär i mindre bitar går det fort att steka upp dem. Häll på grädde och någon krydda, färdigt. Vill du göra det lite mer spännande använder du kokosmjölk och lite chilipasta.

Köttfärsgryta går också snabbt. Stek bacon och lök, bryn köttfärs, lägg över i gryta, häll på grädde och tomatpuré, krydda. Låt puttra några minuter.

Det här är enkel och relativt billig mat. T ex jordnötssmör och tomatpuré är kanske inte så bra att äta varje dag för att det är lite mycket kh, men jämfört med morgonmacka och en pizza i veckan är det försumbart.

Lycka till!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Aslaug
1

Jag kan förstås bara tala för mig själv.

Men först när jag började äta LCHF-mat så hade jag lite svårt med att hitta mat som var bra som var relativ enkel och inte behövde så många olika ingredienser eller var så dyra.

Men det finns väldigt mycket här på forumet, kolla under recept och även gamla trådar och så finns en hel del bloggar också som skriver ut recept och tips! Gör det när ni har lite tid och ork en dag, skriv ned eller kopiera och gör en egen receptsamling på datorn. Ni kommer hitta recept som bara tar en liten stund att göra och recept som tar kanske 30-60 min att göra. Eftersom jag knappast har någon inkomst just nu så gör jag så att jag lagar den maten som går av de ingredienser jag köpt och sen fryser jag in så nu har jag flera portioner i kylskåpet och sen äter jag mellanmål och frukost som är lättlagade såsom ägg, avokado, sallad, keso, skinkrullar mm.

Det kanske inte beror enbart på LCHF-kosten men jag har blivit mycket bättre på att laga mat. Kanske är det för att jag blivit säkrare. Jag vet vad som är bra för mig och vågar även experimentera mycket mer än jag tidigare gjort. Pajer, grytor, såser. Jag är sådär huslig som jag önskade att jag var innan! Kanske är detta bara en period men jag hoppas den är här för att stanna.

bazz
0

Det lönar sig, både i pengar och tid, att skaffa en ordentlig frys (eftersom ni inte verkar ha en nu). Storhandla när det är bra pris. Titta på recept tillsammans. Vad vill ni äta? Prova nya recept? Gamla favoriter som kan LCHF-anpassas? Tillbringa helgen med att laga mat tillsammans. Portionsförpacka och frys in. Då har ni lagom att bara slänga in i mikron och ta med som lunchlåda!

För mig funkar det här finfint. Har ett stressigt liv med tight bokade aktiviteter. Började för sisådär en 30 år sedan att göra såhär och har inte frångått det än eftersom det funkar bra för mig!

Har man sedan en ledig kväll eller så så lyxa till med att laga något riktigt gott som tar tid. Laga mat tillsammans!

Maten måste få lov att ta tid men man kanske inte har den tiden varje dag så då lägger man den tiden någon annan dag istället men då måste man ha frys. Tänk på att en husmor som lagar mat från grunden lägger ner minst 2 timmar per måltid så att jämföra riktig matlagning med att poppa in en Gorby i mikron …..finns inte ens med på samma matkarta……om man nu kan kalla Gorby mat…..

parsley
0

Stekt kött,  tex fläskkotlett eller fläskkarre, krydda efter smak, lägg på en bit smör och låt den smälta ner över det stekta köttet.

Drick vispgrädde.

Te med kokosfett  och lite ost till. Ekologiskt kokosfett från hälsokosten är av högre kvalitet än det som finns i silverpaket i livsmedelsaffären.

Svampomelett.

Anders-S
0

Använd miniugn, vanlig ugn, varmluft eller grill istället för mikro.  Skaffade en miniugn för några hundra kr för flera år sedan. Använder den till nästan allt. Den är jättesnabb! I vanlig ugn är en röhmertopf idealisk så man slipper göra ren ugnen så ofta. På min önskelista står en Flavorwave mini-varmluftsugn som går att diska i maskin.

Hört talas om minutbiff?  Att steka en skiva kött eller fiskfilé tar nästan ingen tid alls. Att göra cole-slaw (riv vitkål med osthyvel och blanda med gräddyoghurt) är jättesnabbt jämfört med att koka potatis eller ris.

Malenka
0

Airam har en fantastisk gulasch med kött, lök, kummin och paprika bl a. Brukar göra en jätteladdning som räcker en vecka. 10 min förberedelser och sen kan den står och puttra i ett par timmar medan man gör annat. Allt långkok tycker jag är så praktiskt!

Zlatanist
0

Om man har glömt ta fram kycklingfiléerna från frysen kan man ändå slänga in dem i ugnen. Pensla med smör och krydda med valfri krydda. Pensla flera ggr, ha ugnen på ca 200 grader, tar inte mer än 45 minuter ungefär. Viktigt att kolla så kycklingen är klar, precis som vanligt. Glad

EALS
0

Tycker matlagningen har blivit mycket enklare och snabbare med LCHF ( och godare!)

Jag ser till att alltid ha smör, grädde, creme fraice, ost, kött, fisk och kyckling hemma. Då har man basen som går att variera oändligt med kryddor osv.

En köttbit med kryddsmör måste ju vara det smidigaste som finns!

nobban7
0

Här på sidan finns massor av recept på lchf-kost. Titta i vänsterspalten. Ni kan också kolla http://www.lchfrecept.com/ för inspiration. Om man inte är van att laga mat är det mycket man har att lära sig. Oerhört spännande och mycket tillfredsställande när man upptäcker hur lätt man kan få till verkligt god mat. Läs och testa och lycka till!

ulf-jansson
0

Jag kan sakna tiden då man köpte en färdigrätt och kasta in i micron , inte för smakens skull utan just för att man inte behövde lägga ner nån tid på maten . 

varmkorv på burk

gulashsoppa på burk + grädde

miniköttbullar med ostsmak (6g kolisar)

Hallon och blåbär och 5dl grädde (håller en mätt ruskigt länge)

makrill på burk

färdig grillat från butiken

Det är några saker som jag brukar äta när jag inte känner för att ta fram stekpannan

Tipps på riktig mat har du redan fått så många bra och får man bara hålla på en stund så hittar man ganska många rätter som tar 10-20 minuter att kasta ihop

MimLan
0

#2 Jag gör ofta spenatstuvning så här (en rejäl portion): c:a 200 gram fryst bladspenat (förutsätter att det går bra med vanlig hackad spenat också), 10-15 gram smör och 1 dl vispgrädde. Salt, vitpeppar och muskot.

Smält smöret i en kastrull och vänd ner den tinade, och urkramade spenaten. Peppra, salta lite, riv gärna ner muskot (urgott). Häll i grädden. Låt puttra ihop några minuter.

Jag tar det till annan snabb/färdigmat som korv, varmrökt lax eller makrill. (Därav att salta lite, sältan i rökta fisken är ju rätt markant.)

EALS
0

Som lunch när jag inte har några rester brukar jag köpa rökt makrill som jag äter ett kokt ägg till och lite smör. Hur smidigt som helst!

LillaEmma
0

Det är ju faktiskt billigare, godare och betydligt mer nyttigt med lagad mat än färdig. Tricket ligger väl lite i att storhandla, och när man gör det inte köper en massa skräp man inte kommer äta. (min och min killes problem)

Micromat är rätt vidrigt faktiskt. Och det säger jag i all välmening.
Kika runt lite i recept och mat-trådarna här! Jag blir konstant förvånad över hur enkel och god mat det finns

Mius
0

Jättebra tråd det här! Jag tillhör också skaran som inte tycker om att lägga ner en massa tid på mat och matlagning. Har bara ätit LCHF i 7v än och i början går det åt enormt mycket tid åt att leta recept, prova nya maträtter och springa runt i affären och leta ingridienser man inte visste fanns. Lägger hellre den tiden på mina hobbies och intressen. Tycker man inte matlagning är roligt och jobbar mellan 8-17 så vill man inte stå och slava vid spisen när man kommer hem. Men vartefter tiden går hittar man fler och fler saker som passar in i ens livsstil. Här kommer några av mina tips:

Kan rekommendera Oopsies som går att variera en hel del. En sats blir 6st så de räcker i flera dagar. Det är fortfarande i experimentfasen för mig men det är gott att ha som smörgås eller att bre på lite hallon och blåbär och sen ett tjockt lager med vispgrädde.

Äggmjölk fungerar bra som måltidsersättning efter t.ex. träning och tar bara några minuter att göra.

Såg häromdagen en tråd med recept på amerikansk LCHF-pizza som man gör i långpanna och som ska räcka till 6 bitar. Tänkte själv prova göra denna idag och sen har man ju bitar så det räcker i flera dagar, bara att ta fram och värma i micron.

Räksallad går ganska snabbt och är enkelt att göra. Ta lite valfri sallad och lägg på en tallrik, Skiva lite gurka och lägg runt om och sen några skivade cocktailtomater och eventuellt även lite grön paprika. Lägg på valfri mängd skalade räkor och strö över lite frusen dill. Dela två kokta ägg och lägg på sidan om med en rejäl klick majonäs på. Rör ihop lite dressing på majonäs, vitvinsvinäger och fransk senap kryddat med lite salt och peppar. Ha det i en skål vid sidan om och doppa räkor och grönsaker i. Jättegott! Speciellt när det är lite varmt ute.

Mat man rör ihop och sen ställer i ugnen där det får sköta sig själv är mina favoriter. Broccoligratäng med ostgratinerad Chorizo är t.ex. något som inte kräver allt för myckte energi att laga till. Täck en ungsform med fryst broccoli och några buketter blomkål. Klicka ut smör. Vispa 3 ägg med 1dl grädde, blanda i lite salt, peppar och riven ost. Häll äggstanningen över broccolin. Täck gratängen med massor av riven ost. In i ugnen på 225gr tills gratängen fått fin färg. Under tiden lägger du 2-3 chorizo i en liten ungsform, skär en skåra i dem och tryck i riven ost. In i ugnen tillsammans med gratängen i ca 15 min tills de ser klara ut. Räcker till 2-3 portioner.

ikna
0

Ett tips på spenatstuvning: fräs ett tinat, avrunnet paket bladspenat i en rejäl klick smör och red med 2 msk vispgrädde och 1 dl räkost. Toppa stuvningen med några räkor och servera till fisk. Glad

kaisakavat
0

Funderar: Vad är "mycket tid" när det gäller matlagning??

Jag lagar min mat själv - köper nästan ingenting färdigt, inte ens charkvaror, då jag har märkt att jag sällan mår riktigt bra på dem.

Steker stora "köttladdningar" (marinerat: karré, kycklingklubbor, m m) i ugnen i stekpåsar. Gör stora laddningar med grytor på högrev, skinkstek, kycklingfilé, kyclinglever, m fl varianter). Gör jag nåt, gör jag alltid ett antal portioner. Visst kan det ta lite tid första gångerna man gör en rätt, men efter ett par gånger har man ju fått upp en rutin och plötsligt är det enkelt.

Varje "tillagning" tar rätt så lite av min tid, för både ugnsstekningar och grytor puttrar på alldeles själva där de står. Kanske en halvtimme - 45 min effektiv tid MAX och då har jag mat i dagar, som det bara tar en minut eller två att värma på av i micro eller på spis. Mycket av det går rentav att äta kallt, i kylskåpsdörren, ifall det är kris på hungerfronten.. Flört

I morse; Skivor att ugnsstekt karre med kycklingleverpastej bredd ovanpå. Kaffe med grädde.

Ville bara puscha för "att ta tag i saken". Tror inte det är "tiden" som är "problemet" uta att man måste över en sorts tröskel. Även jag har haft perioder då jag har engagerat mig mindre i maten och tyckt att det har varit jobbigt. Nu känns det inte alls så. Jag bara kör!!

Hoppas ni hittar ett bra sätt som passar er, med massor av god mat att välja bland!! Skrattande

Efva
0

#19 Bra tips med miniugn! Har saknat en liten snabbuppvärmd ugn, och ville inte kosta på 5 tusen mer vid senaste spisbytet för att få en liten ugn (fast jag har saknat den jag haft förut…. mycket…). Det är ju ett himla energislöseri att värma upp en hel stor ugn, när man bara har något litet som ska värmas/gratineras/tillagas. Och i micron blir det ju liksom inte samma sak, även om min är utrustad med grillelement.

Så tack för tipset! Ska försöka ta mig till Jula snarast och investera i en sån.

drina
0

Matlagningen går dubbelt så fort nu med lchf. Skönt att slippa skala potatis och koka både det och ris/pasta. På morgonen gör jag ost-omelett på två min. Som sagt man får inte stressa, det är bara bebisar som får vara otåliga i väntan på mat Skrattande

Babz
0

En köttfärsröra är inte så besvärlig att fixa till; hacka en lök, fräs den, i med köttfärs och på med kryddor… Klart på ca 10 minuter och kryddningen kan du variera i all oändlighet! Vill man häller man i lite konserverade tomater, eller creme fraiche, eller grädde, eller… Ja, bara fantasin sätter gränser…

Vill man inte ha köttfärsröra, går det nästan lika fort att steka köttfärsbiffar (hamburgare); riv en lök och blanda med färsen, liksom 1-2 ägg och lite grädde. Krydda. Pytsa ut i lagom stora biffar i stekpannan. Vad man vill ha till sina hamburgare är en smaksak. Själv tycker jag att det är gott med stark senap och (hemlagad) räksallad.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

perni
0

Jag köpte Annika Dahlqvists och Airams kokbok som kom ut nyligen. Vilken god mat…. Vi har provat över 10 recept nu och alla var verkligen jättegoda. Jag är verkligen ingen matmor men recepten är hyfsat enkla.

Sugiyama
0

Vi brukar göra en stor bunke med cole slaw som förvaras i kylen. Går fort om man har matberedare. Till det kan man steka kotletter, korvar, laxbitar, kyckling… Då har man middagen på bordet på max 10 min.

Cissit
0

För min egen del så tillbringar jag nog nästan mindre tid i köket numera, men har fått tillbaks min matlagningsglädje istället. Ett tips är att ha "matlagningsdagar" då man lagar rejält med mat och fyller frysen och kylen med och sen kan man ta fram och köra i ugnen eller micron när man är hungrig och inte orkar engagera sig så mkt i matlagning. Köttfärsbiffar är perfekt för det kan man äta kallt också, eller en stor stek.

Jag gillar mat som iofs kan ta lite tid, men inte kräver så mkt av mig själv, tex en stek i ugnen, kan ta flera timmar att göra men kräver minimal insats. Likaså grytor som kan stå och puttra för sig själv medans man gör något roligare.

Jag har alltid färdigkokta ägg i kylen till när det blir riktig kris, glömmer ibland att äta och sen kommer hungern som ett bombnedslag. Då är ägg och kanske någon skiva ost eller skinka eller liknande perfekt. Fet turkisk yoghurt är också en räddare i nöden, men innehåller ju lite kolhydrater så man får vara försiktig.

Omeletter går snabbt och enkelt att slänga ihop och kan varieras väldigt mycket beroende på vad man slänger i.

Det finns korvar med lågt kolhydratinnehåll som också kan funka i nödfall. Med fryst blomkål (är förvällda så de behöver inte kokas så länge) så slänger man väldigt snabbt ihop ett blomkålsmos till, bara att koka och mosa med smör och grädde, lite salt,vitpeppar och muskot är gott i.

Vet att man ibland inte har lust/ork att laga så seriös mat men experimentera lite så ska ni sa att ni snart kommer på något som funkar för er! Sen är bra planering a och o, både när det gäller att handla hem bra, lättlagad mat och när det gäller att starta i tid med matlagningen och laga extra när man ändå är på gång.

Ni har ju fått många bra tips här i tråden, önskar er lycka till!

Cissit
0

Oh förresten, min absoluta favoritsnabbmat, som dessutom är vår helglyxmat är en fin biff som snabbstekes i en stor klick smör(gillar det medium/rare) med mkt salt och peppar på. Efteråt vevar man runt lite kolhydratsnåla grönsaker i pannan med mkt smör och salt och serverar med färdig bearnaise (om man inte orkar göra egen som förstås är det bästa) Hur gott och lyxigt som helst, men går fort och kräver minimal insats!

anneliehurtig
0

Hej!

Det kanske är nyttigt att laga mat som tar längre tid om man är van att bara micra mat…

Tips:

Blomkåls- eller vitkålsstuvning är gott att ha som bas och till det kan man steka vad kött man vill ha. Färdig bearnaisesås på burk eller kall sås på creme fraich till är inte alls dumt.

Tacogratängen som finns här på recept är helt underbar med en sallad till…

Tar nog inte mindre än en halvtimme, men om ni bara ska laga sådan mat får ni nog ett väldigt begränsat urval!

Lycka till!

Jennix
0

Den bästa och billigaste maten får man om man lagar den själv. Dessutom vill jag uppmuntra ALLA till att faktiskt spendera tid på matlagningen, man uppskattar maten på ett helt annat sätt när man verkligen lärt sig laga mat med kärlek. Skrattande Och ju mer tid man lägger ner, desto bättre blir det - kanske som med det mesta i livet. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

parsley
0

Kolla om du hittar några hamburgare i frysdisken med vettigt innehåll.

Ta en sväng till LIDL och köp deras frysta Cevapcici.

Köp färdiga skurna laxbitar. Lägg dem i en mikrosäker form. Häll på lite vatten och kör i mikron tills de är nästan färdiga. Häll på creme-fraiche, antingen färdigkryddad eller krydda själv och värm färdigt. Pressa citron över. Kan även göras i vanlig ugn, 175 grader. Häll på cremefraichen och låt fisken vara inne ca 20 minuter.

Gör sallad av t ex kokta ägg, avocado, räkor, tonfisk eller gör en grekisk sallad.

Valio har kommit med en ny lyxcremefraiche som jag tror är ganska OK, god är den i alla fall. Creme fraiche extra fin heter den och säljs i svarta 2 dl burkar. Blanda med köttfärs t ex.

Adur
0

En nödlösning på Gorby-nivå är ICA:s stora hamburgare. Finns i frysdisken och innehåller bara kött (98%) och kryddor. Inget potatismjöl, inga tillsatser. Fyra st 150-grammare i en förpackning.

Har man färdig coleslaw i kylen fixar man en hygglig burgarmiddag på nolltid. :-)

Puhlo
0

Oooo! Lidls Cevapcici rekommenderar jag också!

Stek, och sen har du i grädde eller cf i stekskyn. Krydda med vitlök och chili, koka upp och servera med lite sallad till. Så gott att jag har förätit mig på det, men jag har alltid en påse i frysen i värsta fall. :D

mejram
0

Coop säljer bra frysta köttbullar från Ejmunds gård. Stek tillsammans med lite strimlad vitkål och lök i en rejäl klick smör och krydda efter behag = max 15 min

Melindrea
0

Men, vi har ju glömt det snabbaste! KOkospannkakor/kokosvåfflor!

2 ägg, 1dl grädde, 1dl kokos- och/eller mandelmjöl.

Om det är kokosflingor eller mandel, mixa/mal. Blanda ihop ägg, grädde och mjölet, låt stå och bli fylligt i ett par timmar. Stek i panna eller våffeljärn.

nyttigajag
0

tar lång tid? nej det tycker jag INTE.

här får du ett uppslag:

http://www.gardens.dinstudio.se/

TRI-STAR
0

Ledsen att jag inte svarat på 1 månad. Har tänkt MÅNGA gånger att svara
men aldrig blivit av. Å andra sidan så har jag mer att berätta nu.

#7, #10

Våran kyl och frys är inte så stora så det går inte att handla hur mkt
som helst tyvärr.

Nu har vi fryst in 14 st köttfärsbiffar så det räcker ett bra tag fram över.

Det har du rätt i, hon har grädde i nu.
Philadelphiaost gillade hon tyvärr inte så mkt (står mest och tar plats
i kylen nu).

Tack för tipset, hon har ätit tonfiskröra under den här månaden många
gånger. Hon älskar det!
Mjölk i gräddmjölk har rätt många kolisar tyvärr.

Det var ju en smart ide, tack.
Att vi inte kommit på det själv…

Vi har ingen ugn och hon hatar broccoli så resten är inte att tänka på.

Jo vi lagar mat tillsammans.
Japp vi har börjat laga mer och frysa in/lägga i kylen.
"öppna en burk makrill i tomatsås"… ah tack för tipset. Hon gillade det :)
Ang Tacos; dom där krispiga bröden kan man väl inte äta? - innehåller ju mjöl.
Den där såsen man häller i när man steker köttfärsen innehåller ju en
massa kolisar. Det kan väl inte vara bra?
Dom där pannkakorna kanske vi skulle prova och se om dom är goda.
Fortfarande, vi har ingen ugn…
Hehe :p jodå vi har mysigt när vi lagar.

Jodå. Vi har köpt en kokbok, smörstekt. VÄLDIGT mkt utgår i den pga att
vi inte har ngn ugn. Det var väl en 6 st eller så som såg goda ut, vi har
provat dom. Kanske 4 av dom var så goda att vi vill göra ofta. Lite
enformigt med bara 4 st… :-( Det är inte så enkelt med LCHF mat jämt :(
Hoppas att om 5 år det finns mer naturligt LCHF mat att köpa i butiker.
Det är ett djäkla pill att fixa i ordning det själv. Jag betalar lätt för det.
TYVÄRR har vi ju inget val just nu.

Jodå, det var riktigt bra svar.
Shit vilket tjat det är om lidl, handlar ni alla där eller?
Lidl finns inte i närheten här, endast ICA och COOP.
Hehe, jag har faktiskt aldrig varit inne i en lidl butik…
Jepp, hon äter Spenatstuvning numera.
Köttfärsgryta hade för mkt kolisar i sig när vi kollade i ngn butik så
det utgick.

Mm hon har kollat runt en massor, mkt som inte går pga att man måste ha
ugn dock..

I smörstekt kokboken finns det ett recept utan ugn som vi använder oss av.

Har "halv" frys om ni förstår vad jag menar. Halv emot vad en fullhöjds
vore. En större frys går teoretiskt sett att skaffa, dock så förlorar vi
utrymmet att ställa på den nuvarande eftersom min flickvän iaf inte når
upp till en fullhöjds. Men kylen är oxo bara halv och den känns nästan som
ett större problem och det är inget som går att lösa. Finns ej plats.
Spännande att bo 2 personer på 33 kvm… I en, förmogligen, mkt avlägsen
framtid så kommer vi antagligen flytta och då skaffa en mkt STOR kyl och frys.

Jo vi snackar en massa om recept och vad vi ska äta. Vi har börjat
frya in. Fanns ens "LCHF" begreppet för 30 år sedan?!
Vi lagar mat tillsammans…

Mmm, kan prova fläskkotlett eller fläskkarre.
Hon har provat det nu. Hon tyckte inte vispgrädde var gott.

Tveksamt om man kan få plats med en miniugn men får kolla det. Det är ju
en ide iaf. Visste inte det fanns miniugnar. Har ingen diskmaskin (antar
inte flickvän räknas :)) så spelar ingen roll. Är flavorwave någe bra då?
tvins.com som säljer är detsamma som TV-Shop. Så det innebär att det
bara är skit egentligen? Det iaf så jag känner för tv-shop.

gulasch hade för mkt kolisar

#21-27

OK.

Vi ska leta rätt på vad Oopsies kan vara för någe.
Ja mat tar en jäkla massa tid.
Äggmjölk har vi testat, det blev inge gott. Å andra sidan hittade vi
inte kokosfett…

Slutar att kommentera saker jag redan kommenterat ovan, blir typ
tjatigt :) Tar ju en hel evighet att skriva alla dessa svar.

jepp blir gott

#30-33

OK

Är det samma som smörstekt?
Om inte, är det ngn som kan jämföra mellan dessa?

OK

Mmm köttfärsbiffar är en klar favvo.
Japp det har vi, tack så mycket.

Låter väldigt gott… Det får vi prova.

#38-40

OK

Jepp hon har provat det. Hon gillar det, hon har spenatstuvning och ibland
ägg till.

OK

Ska prova dessa köttbullar. Tack för tipset.

hmmm…. är det gott?
Nåja, skriver upp på listan att prova. Tack.

Tack för tipset.

magma
0

Du kanske redan fått det tipset redan? Har inte läst igenom exakt alla svar. Men sådant som är snabbt och inte ens kräver matlagning är t.ex att lägga upp skivad avocado, rökt skinka, kokt ägg och en klick majonnäs på en tallrik. Det blir en enkel, kall lunch.

Eller makrill i tomatsås med kokta, delade ägg och lite majonnäs. Det är gott att röra ihop lika delar majonnäs med creme fraiche, torkad dill (finns på burk), lite pressad citron samt salt och ha till äggen/makrillen.

Skaka ihop tre ägg, en skvätt grädde, lite vatten samt dill/salt/peppar i en "shaker" och stek på ganska låg värme i en massa smör. När det nästan stannat helt så kan man bre ut majonnäs och lägga på räkor, sedan viker man ihop omeletten dubbelt. Klart, tar max 10 minuter.

Att göra olika sallader med grönsaker som bas och sedan variera innehållet mellan t.ex kasslertärningar+osttärningar+räkor, eller färdiggrillad kyckling, eller räkor+ rökt skinka och sedan ha en fet dressing till är också både snabbt och enkelt.

babybel
0

Jag gör bl a följande:

En stor bunke coleslaw som håller sig några dar, ibland blir det pizzasallad istället

Ett helt paket smör rör jag ihop med t ex vitlök, några droppar citron, peppar och persilja och lägger i plastlåda, blir gott kryddsmör som räcker länge

Hårdkokar 6 - 10 ägg åt gången

River stor laddning ost och förvarar i en plast bunke

(en frukostomelett med 3 ägg, lite grädde och massor med riven ost är mumma)

Steker dubbelt av fläskkarre eller kotletter, spar hälften i kylen och micrar till middag nästa dag

Lagar en extra portion till middag och fryser in, blir bra "uddaportioner" när en av oss är sugen och den andra inte

Har alltid "snacks" t ex skivad ost, salami, skinka, fetaost, oliver mm i kylen

En god och snabb köttfärsröra gör jag på ett paket köttfärs, en skivad purjo, steks ihop och blandar sedan i grädde eller creme fraiche och de kryddor vi känner för t ex curry eller vitlök, persilja/basilika/oregano eller nåt annat gott.

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Anders-S
0

#46  Köpte min Melissa miniugn på Netto för åtskilliga år sedan. Såg att de hade extrapris på den igen för en månad sedan. Kanske finns någon kvar någonstans i en Netto-butik. Den jag köpte har övervärme/undervärme och timer. Nu finns även grill. Finns även på Jula men till dubbla priset mot Nettos erbjudande. 

Nu när jag kollade på nätet hittade jag en annan mindre modell som är lägre. Den har halva effekten jämfört med Melissa. Den miniugnen heter Tristar OV-1410 (!)  och kostar 220 kr + frakt.

Har också skaffat en liten bänkdiskmaskin för daglig användning. Den jag har diskar mycket fortare än den stora maskinen och klarar plåtarna från miniugnen. 

Dr. Mercola säljer och rekommenderar också en turbo varmluftsugn. Jag har aldrig köpt någonting på TV-shop eller postorder men det bör väl inte vara omöjligt att hitta motsvarande produkt i handeln, kanske till lägre pris också!

Jennix
0

Snabbmat: Varmrökt fläsk med leverpastej. Smakerna blandar sig väldigt bra, men det ska vara en bra leverpastej.

Jag köpte en på Lidl av märket Tulip. Lite mycket kolhydrater kanske, 8.5, men den var glutenfri vilket jag måste ha. Det går säkert att hitta nån annan för er som kan tåla lite vetemjöl. Den var väldigt god dock, måste jag säga. Krämig och fin.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

aronnax
0

Min nya snabbmat är lövbiffar, stekta som dom är, tar 5 minuter, fyller man dom med cantadu kan man stela på mååånga, hälla på lite grädde i slutet och puttra, tar jag "on the go" på väg till jobbet ist. för lunch tillsammans med ett par babybel ostar om det brådskar.

goldcamilla
0

Jag älska äggmuffins, jag gör många på en gång och lägger olika fyllningar i som kan vara kassler, stekt bacon, lök, olika kryddor, mögelost, ja, vad man vill ha. Sedan kan man frysa in dem, de varar länge i kylskåpet också. Jag äter dem till frukost eller lunch. Du kan värma upp dem i micron eller ät dem kalla. Själv tycker jag om mest om dem kalla.

[akaron]
0

Oj, orkar inte läsa alla inlägg. Kanske skriver något som någon annan redan tipas om….
Fortfarande kan det finnas färdigkryddade grillbrickor, hur smidigt som helst. Sist köpte jag kyckling och den gick att ställa direkt i ugnen och ger mat i fyra dagar. Till äter jag Rydbergs Bearnaisesås Gorumet på påse, bara att hälla direkt på köttet.
Köper även skivad fläskkarre/kotletter eller annat kött och fryser in i portionspåsar, tinar en i taget och stoppar i stekpannan. Det finns bra extrapriser på det.
Stekt strimlad vitkål med köttfärssås och en klick smör är också en enkel favorit som går att variera kryddningen på.
Min frukost har jag bytt ut till äggmjölk och det tar mig max två minuter att tillreda.

Tigermatte
0

Orkar inte heller läsa alla inlägg men vill absolut tipsa om min favoriträtt. Receptet kommer från Sten Sture Skaldemans bok GI Noll.

Fräs kallrökt lax tillsammans med spenat. Jag använder fryst bladspenat, sån som finns i portionsbitar. Ta inte den hackade, den är inte alls lika god!

Rör ner creme fraiche och låt det koka ihop en stund. Krydda med salt och mycket peppar, ev en gnutta citron också. MUMS!!! Tar max 10 minuter.

chilisalsa
0

Fryst tunn fisk går på ett kick i stekpannan. Sen serverar man det med gräddstuvad spenat som man köper färdig och fryst på Liedl… bara att slänga in i micron. Total tid ca 5-6 minuter för lagad varm mat !Glad

Medarbeterare på Kost

Zepp
0

Stek en köttbit/kycklingfile/fiskfile i smör.. ta upp den när den är färdig.. slå i en slatt grädde, en skvätt soja.. sjud till en sås.. slå såsen på köttbiten, ät med valfria grönsaker!

Lövbiff är som sagt minutmat.. fyll den med någon god ost!

Stekt fläsk.. gärna färskt.. med löksås och kokt blomkål!

Dela en kycklingfile i mitten vik ut till en flundra.. stek några minuter på vaje sida.. lägg i lte mer smör slå i en sked jordnötssmör och en slatt grädde.. tar ungefär 10 minuter!

Under de tio minuterna kan man göra en förätt med delade avokado.. med rom o majonäs!

Är man sugen på efterätt kan man blanda Turkisk Youghurt med CF eller grädde vilket man föredrar toppa med bär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[RockarFett]
0

*puff*