Annons:
Etiketthälsa
Läst 35001 ggr
Monsun
2009-03-08 18:36

Äta Levaxin

Jag äter Levaxin sedan flera år tillbaka - äter 125mg per dag.

Jag har blivit informerad av min doktor att inte äta kalcium i samband med att jag tar min tablett på morgonen. Inga andra förhållningsregler.

Har ni andra fått andra förhållningsregler för att te.x få bättre upptag?

Vore bra att få veta - även här kan det ju finnas olika läkare med olika kunskaper

Annons:
Margareta
2009-03-09 00:34
#1

Min läkare säger att jag inte skall äta vare sig protein eller calicum till Levaxin och därför tar jag medicinen vid sängen på morgonen innan jag går upp.

Idealet är en timme innan frukost men åtminstone en halvtimme.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mikaelj
2009-03-10 14:22
#2

Kalcium, magnesium och järn hämmar upptaget av Levaxin (natriumlevotyroxin). Förmodligen används samma transportmekanismer.

Ett glas mjölk (~80mg kalcium) verkar okej, men ost (10x mer kalcium) är sämre.

Cissit
2009-03-10 14:31
#3

Hm, jag har inte fått några förhållningsregler alls. Brukar alltid läsa om medicinen innan jag börjar ta den, men nu är det många år sen jag fick min levaxin och jag brukar alltid ta den till frukost…kanske inte är så bra då… Men en halvtimme/timme innan frukost går inte för min del för jag är nästan alltid jättehungrig på morgonen :) Kanske ett par timmar efter då? Vet att andra tabletter man inte ska ta med mat brukar rekommenderas att tas antingen 1 timme innan måltid eller 2 timmar efter…

mikaelj
2009-03-10 14:37
#4

Fysiologiskt, enl. en endokrinolog, är det bäst att ta den kl. 10.

Samtidigt bör den tas på tom mage för att maximera upptaget och för att förhindra konkurrens med kalcium, järn, magnesium och annat. Därför blir en halvtimme innan frukost för de flesta en okej kompromiss, vad jag förstått.

Har man å andra sidan samma vanor kommer ju medicinen att ställas in efter hur man lever. Äter man den då till frukost varje dag kommer dosen vara anpassad efter det.

Cissit
2009-03-10 14:44
#5

Aha…jag brukar nog ta min runt 10, brukar ju inte stiga upp så tidigt om dagarna.  Kanske ska försöka att komma ihåg att ta medicinen direkt när jag vaknar istället för till frukosten, men som du säger mikael så har jag ju gjort så här hela tiden. Fick igår brev från läkaren som sa att mina värden nu var "normala" igen, efter att vi har ställt upp dosen lite. Men jag fick inga siffror. Har fortfarande inte läst litteraturen jag fick från dig, har inte orkat, men SKA ta tag i det. Sen ska jag gå till doktorn med lite mer på fötterna och ifrågasätta min medicinering. Skadar ju inte att prova något annat och se om man kan må bättre.

I vilket fall som helst så känner jag mig mkt piggare sen vi ökade dosen, men det KAN vara kostomställningen också eftersom jag började med lchf ungefär samtidigt som doshöjningen. Inget mindre ont än dock :/ Jo har inte lika ont i magen, men i kroppen och huvudet är det samma.

mikaelj
2009-03-10 14:48
#6

Om du känner dig bra nu skall du väl inte sänka dosen. Det låter helt urbota korkat.  Be läkaren titta i FASS, där står det tydligt att behandlingen skall styras från den kliniska bilden, dvs hur du mår, och endast sekundärt av blodproven och då bara som stöd.

Du, patienten, är viktigast.

Och appråpå "dina värden är bra" (= "ditt TSH är inom vårt behandlingsmål"), så kan du hysta "What is Optimal Treatment of Hypothyroidism? A Matter of Clinical Common Sens" (utskrivbar pdf) på din läkare…

Annons:
Cissit
2009-03-10 14:57
#7

Nej nej jag tänkte inte alls på att sänka dosen Mikael! Läkaren sa att jag ska fortsätta med den nya högre dosen. Jag tänkte snarare på att  höja ytterligare, eller byta till någon av de andra medicinerna du pratade om tidigare. För att se om det kan påverka min fibromyalgi. (Känner mig långt ifrån bra, värken är samma som förut och jag har fortfarande mkt problem med trötthet trots att jag är lite piggare än förut) Blev väldigt intresserad av det där du sa att många med fibro egentligen har en felbehandlad hypotyreos.

Hade faktiskt tänkt skriva ut lite information och ta med mig till läkaren, det är ju inte ens säkert att de håller sig uppdaterade på information som kommer. Sparar ner det där dokumentet på en gång, tack för alla tips Mikael, det är tur att det finns folk som du som är så engagerade! :)

Hur kommer det sig förresten att  du är så engagerad i det här med sköldkörtelsjukdomar? Har du eller någon i din närhet problem eller är du bara en sån som vet mkt om allt ;) ? (Har en make som är sådan, han vet hur mkt som helst om konstiga saker, är verkligen intressant att vara gift med honom man lär sig nya saker hela tiden :) )

Margareta
2009-03-10 16:20
#8

Jag vill också ha frukost snabbt - för jag vill inte gå upp tidigare än nödvändigt - när jag tycker det är tidigt ändå.

Min läkare hävdar bestämt att jag skall ta Levaxin på fastande mage. Jag har burken och vattnet bredvid sängen och tar detta så fort jag vaknat det minsta - sen kan jag dra mig några minuter till, gå på toa mm och klä på mig och göra min omelett och vips har åtminstone en halvtimme gått och jag kan äta frukost. Oftast tar det minst 40minuter och ibland mer.

Sen jag började med "sängkanten" har jag kapat en god stund.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Cissit
2009-03-10 16:31
#9

Smart Margaretha :) Jag har väldigt sällan någon tid att passa på morgonen och går inte upp speciellt tidigt, även om jag försöker att inte sova bort dagarna (förutom just nu när jag är sjuk och hängig, då låter jag kroppen styra hur mkt den vill sova) Sen kryper jag in i myskläderna och låter bli smink och hårfix och grejer så jag är ju klar på ett kick :) Duschar rätt ofta på kvällen också, för jag har som mest ont då och värmen hjälper, så oftast känns det onödigt att duscha på morgonen. Men jag ligger ju ofta och drar mig en stund (tar jättelång tid att få igång kroppen på morgonen sen jag fick fibromyalgi)efter att jag har varit uppe och kissat första svängen (vaknar alltid tidigt och är kissnödig) så då skulle jag ju kunna försöka komma ihåg att ta levaxinet då. Kanske får ännu mer effekt av det om jag tar det lite tidigare, även om läkaren tycker att mina värden är "ok" nu så tror jag att jag ligger rätt långt ner i referensskalan så att säga.

Margareta
2009-03-10 17:14
#10

Ta Levaxin vid första morgonkissningen är mitt tips.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

lizaohman
2009-03-10 17:31
#11
#7 "är du bara en sån som vet mkt om allt ;) ? (Har en make som är sådan, han vet hur mkt som helst om konstiga saker, är verkligen intressant att vara gift med honom man lär sig nya saker hela tiden :) )"

Jag har en sån också, men vet inte just om jag ger så mycket för det jag får lära mig. Men lära mig får jag. Delar gärna med mig av en sådan otrooligt viktig lärdom: Det går 17 hjulbultar på ett kilo från en Saab-96.

Margareta
2009-03-10 17:54
#12

#11 Det var en modern bil - jag lärde mig köra i en Saab93b - förlåt kunde inte låta bliTyst

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Cissit
2009-03-10 18:55
#13

#11 *skrattar* Nåja, allt man lär sig kanske inte alla gånger är så…eh..användbart…men jag tycker ändå det är bra att lära sig nya saker! :) Jag lär faktiskt honom en hel del också, även om jag ofta får för mig att han är så mkt kunnigare och smartare än jag själv är. Han har mkt bättre minne än jag har, det kanske hjälper till :)

Min kära man berättar mkt om den utdöda dronten…och andra intressanta saker, annars blir det mkt datasnack (och jag sitter och ser ut som ett frågetecken) då han jobbar med datasäkerhet. :)

Annons:
mikaelj
2009-03-10 19:03
#14

#7 Har man råkat läsa första sidan kan man ju inte sluta förrän boken är slut..

andreas0
2009-03-10 19:11
#15

Det är bra att hålla på och lära sig saker hela livet. Slutar man lära sig saker så blir inlärningsförmågan sämre efter ett tag.

Fast man kan väl lika gärna lära sig något användbart. :P

Cissit
2009-03-10 19:16
#16

#7 hehe nä det är sant! :)

Monsun
2009-03-10 22:30
#17

Mikaelj - blir lite intresserad av den litteraturen (?) som Cissit har fått av dig - kan du skicka till mig också eller hänvisa?

jag har iof inga problem nu med Levaxinet men det betyder ju inte att man inte kan lära sig mer som sagt…

Jag äter också min tablett (tabletter) till frukost - är jättehungrig när jag vaknar. och kl 10 - tveksamt om det skulle fungera då jag då är på jobbet och nog skulle ha svårt att komma ihåg…

Men vill som sagt gärna veta mer tills nästa läkarbesök

mikaelj
2009-03-10 22:36
#18

Monsun,

Det var bara min korta recension av Solved: The Riddle of Illness.

Annars är det bara ett gäng länkar jag samlat på mig:

2008
=====
* http://www.thyroidscience.com/hypotheses/wikland.2008/wikland.optimal.tx.2008.htm
http://www.thyroidscience.com/hypotheses/wikland.2008/wikland.optimal.tx.ho.2008.pdf

What is Optimal Treatment of Hypothyroidism? A Matter of Clinical Common Sense

Odaterat
=========

* http://www.clinchem.org/cgi/reprint/51/8/1480.pdf

Median values for healthy individuals. [] within 2.5-97.5 percentiles

+ TSH (mlU/L): 1.31 [0.3-3.63]
+ T4 (nmol/L): 101 [71.5-158]
+ T3 (nmol/L): 1.77 [1.23-2.80]
+ fT4 (pmol/L): 16 [12.7-20.8]
+ fT3 (pmol/L): 5.10 [3.89-6.66]

Low T3 indicative of sub-functioning conversion?

* http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9278/1214.pdf
"Subklinisk hypotyreos - mer av isberget upp till ytan"

* http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/8847/LKT0808s553_554.pdf
"Behandla inte altid subklinisk hypotyreos!"

* http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9049/LKT0812s883_884.pdf
"Behandla eller inte vid subklinisk hypotyreos: Klinisk bedömning får
avgöra"

* http://www.madeleinemarcus.se/skoldkortel.pdf

* ki.se/content/1/c6/05/98/80/Hypotyreos-Wennlund%20Anders.pdf

"Symptom och fynd vid primär* hypotyreos hos vuxna"

* dspace.mah.se/dspace/bitstream/2043/3297/1/HYPOTYREOS_Uppsats_C.pdf

* www.hormoneandlongevitycenter.com/nss-folder/pictures/ReverseT3_BestMarkerforTissueThyroidLevels_7_7.pdf

In fact, T4 levels had a negative correlation with tissue thyroid
levels (higher T4 levels were associ- ated with decreased peripheral
conversion of T4, low T3 levels and high rT3)

* http://medicinskaccess.se/images/arkiv/6_2008/karin_munsterhjelm.pdf
* http://findarticles.com/p/articles/mi_m0860/is_n12_v51/ai_8199677

Vitamin A influences thyroid function

* https://beardocs.baylor.edu/bitstream/2104/4210/1/ashli_thomas_masters.pdf

Monsun
2009-03-10 23:44
#19

TACK!! Kvällen är räddad… Nu vet jag vad jag ska göra! :-)

Ha en skön kväll och tack än en gång!

Krahso
2009-08-22 11:58
#20

Så här står det på apotekets hemsida under Levaxinets produktinformation:

Om du använder både Levaxin och järntillskott ska du låta det gå minst två timmar mellan intag av dessa preparat och Levaxin.

 Kalciumprodukter eller läkemedel mot halsbränna eller sura uppstötningar (antacida)och Levaxin bör tas med några timmars mellanrum.

Då bör man ju kunna äta Magnesium väl?

Problemet för mig är att om jag skall vänta två timmar mellan intagen, då glömmer jag ta tabletten jag tar med till jobbet….

Annons:
mojan
2009-08-22 12:21
#21

Har läst svaren om Levaxin.

Min fråga är ,,, kan Metformin (började med den för 3 månader sedan) slå ut Levaxin?

I flera år har jag tagit Levaxin på morgonen men sedan jag började med Metformin också så har jag haft sådana svettningar. jag brukar svettas mycket sommartid men inte som i år.

Läkare är ju lite slarviga med att bara skriva ut utan att läsa om den ena slår ut den andra. Jag fick mitt recept direkt till apoteket så jag hade ingen chans att fråga henne. Men ska snart ta prover och då får jag veta hur jag ligger i värdena.

marialan
2009-08-22 12:41
#22

Oj, vilken bra tråd som dök upp för mig först nu!

Har ju gjort tokfel och håller just på att ändra dosen efter blodprov. Har nyligen börjat med kalcium och magnesiumtillskott (dolomit) i äggmjöken på morgonen. Tar mitt Levaxin samtidigt…

Får börja se över rutinerna och läsa på lite till här. Har ALDRIG fått några instruktioner eller förbehåll av läkaren.

Nu vet man ju varken ut eller in då LCHF i sig också kan påverka dosen på sikt.

Tror att det blir att ställa levaxinburken på nattduksbordet bredvid vattenglaset här också (bra tips).

MimLan
2009-08-22 12:57
#23

#22 Mja.. Som alltid skall alla läsa informationen som medföljer all medicin som man tar. Det står om kalcium där.

Har även sett att många som fått information av läkare och apotekare att de filtrerar bort den eftersom de inte anser att den är relevant för just dem [just då].

Krahso
2009-08-22 12:59
#24

#21 Nej, Metformin skall inte påverka Levaxinet. Det har jag specifikt tagit reda på när jag utvecklade min diabetes förra året. Däremot fick jag efter 8  månader på LCHF sänka min dos Levaxin. Enligt läkaren hade det inte med Metforminet att göra (som jag äter en på morgonen av). Jag har gått från 2 x 125 mg till 1,5 x 125 mg.

mojan
2009-08-22 13:55
#25

tack för svaret krahso ,,, då är det bara för mig att fortsätta och ta mitt Levaxin som vanligt.

Jag tar även B12 och Folsyra ,,, om det kan göra någon skillnad.

mikaelj
2009-08-22 15:11
#26

#22

Om du altid äter kalcium i samband med att du äter Levaxin ställs dosen in efter det. Slutar du däremot någon gång med kalciumtillskottet ihop med Levaxin kommer dosen bli felinställd.

Så det är nog en bättre idé att ta kalciumtillskottet senare. Magnesium verkar vara bäst att ta på kvällen, oavsett.

Krahso
2009-08-22 20:32
#27

Mikaelj: Magnesium skall vara bäst att ta på kvällen oavsett, skriver du. Kan du förklara?

Jag har börjat med magnesium pga myrkrypningar i benen. Tänkte testa om det kunde bli bättre. Jag beställde en sort som Doc rekommenderar på sin blogg… På burken står att man bör ta 1 tablett 1 - 3 gånger per dag. Jag tar två tabletter, en på morgonen (samtidigt som Levaxinet…) och en på kvällen…

Skulle det i så fall vara bättre att ta båda två på kvällen?

Annons:
mikaelj
2009-08-23 00:13
#28

Krahso,

Nix. Jag vet bara att det rekommenderas att man tar det på kvällen.

marialan
2009-08-23 02:28
#29

#26

tack mikaelj, ska fortsätta ta Levaxinet på morgonen och vänta med Dolomit tills kvällen.

ghiaIT
2009-08-26 16:03
#30

Hej, Jag undrar varför det inte är någon som tar levaxinet på kvällen innan man går och lägger sig för då är det ju oftast några timmar sedan man åt.

MimLan
2009-08-26 20:55
#31

#30 Det är lite supboptimalt mtp att dosens verkan går ur kroppen på en dag. Så en kvällsdos är optimal medan du sover, och för en del stör det sömnen, och verkan hinner gå ur kroppen på dagen.

mikaelj
2009-08-26 21:03
#32

Det är lite supboptimalt mtp att dosens verkan går ur kroppen på en dag.

Nej. Halveringstiden för T4 är 6-7 dagar. Tvärtom har en studie (leta på skoldkortel.blogspot.com) visat att det är bättre att ta dosen på kvällen.

Aniara4
2011-03-03 13:39
#33

Aha, här står det ju lite om det jag funderade på i min tråd!

Jag har tagit min första Levaxintablett idag, och fick instruktionen att vänta en halvtimme med frukost. Frukost äter jag ändå senare, men min stora mugg kaffe med kokosfett och grädde vill jag dricka så snart som möjligt eftersom jag helt enkelt inte fungerar på morgonen innan jag har fått i mig den.

Men sen undrade KarinJ46 om man inte skulle vänta två timmar med kalcium, och om det i så fall var ok med kaffe och grädde redan efter en halvtimme. Jag har googlat lite, och det verkar inte vara så farligt med 2msk grädde? Det är väl mest om man tar kalciumtillskott eller äter en massa ost?

Har jag fattat rätt då?

Margareta
2011-08-04 14:08
#34

Jag vet inte vad som är rätt eller fel - jag tar det säkra före det osäkra och väljer att inte äta något alls 30 min eller mer efter tabletten på morgonen. Det löser jag med att ta den första av allt, går inte ens på toa innan.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Lolivia
2011-08-04 14:19
#35

# 8

Bra idé! Ska göra som dig i stället för att ta Levaxinet på kvällen (för att det inte ska krocka med kalciumet i frukosten) som jag gör nu. Jag kommer mig ju aldrig upp ur sängen så jag kan ju lika gärna ta det när jag vaknar till!!

MaxMin
2011-08-04 14:37
#36

Jag tar mitt Levaxin på kvällen vid kl 22. Det enda som jag har funderat på är om det blir fel med proverna eftersom det görs på morgonen. Någon som vet?

Mina prover svänger väldigt mycket, från att ha haft riktigt dåliga värden i höstas så har det hoppat lite upp och ner. I början av maj tex låg mitt TSH på 5,4 och i slutet av juni låg det på 0.03. Lite konstigt att det hoppar så. Om nästa prov är lika lågt ska jag sluta med Levaxin. Har ätit Levaxin 25 mikrogram sen i januari 20011.

mooonlight
2011-08-04 14:42
#37

Jag tror att det är den här studien som mikaelj hänvisar till i #32: http://www.thyroid.org/professionals/publications/clinthy/volume23/issue4/clinthy_v234_12_13.pdf

Bedtime levothyroxine intake resulted in a decrease in TSH of 1.25 mIU/L […] relative to morning levothyroxine intake, an increase in free T4 of 0.07 ng/dl […], and an increase in T3 level of 6.5 ng/dl […].

Ok, det låter ju lovande… Men så fortsätter författaren:

There were no differences between the two dosing regimens in quality of life, symptoms of fatigue, thyroid symptoms, or lipid levels.

Så sköldkörtelvärdena förbättras, men patienterna mår oförändrat? Detta torde vara opraktiskt när många läkare, åtminstone i Sverige, bara tittar på siffror och struntar i hur patienten mår. Har man bättre/bra värden så måste man ju må bättre/bra!

Margareta
2011-08-04 14:48
#38

#37 precis den slutsatsen har min läkare motsatt sig. Det är inte värdena som styr min levaxindos utan hur jag mår. Blodprover är som ni skriver väldigt momentana - exakt den nivå man hade just då.

Jag fick göra ett urinprov på en samling från ett helt dygn. De värdena var inte lika "bra" som blodproverna alltid varit.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Brynhilde
2011-08-04 22:34
#39

Intressant tråd. Som hypotyreosnykomling behöver jag läsa på och lära mig hur det fungerar.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Upp till toppen
Annons: