Pannacotta
Skrev detta i annat inlägg men tycker det passar bra att ha samlat under efterrrätter istället.
Något som verkligen känns lyxigt och gott utan att tillsätta ens stevia är pannacotta. Efter som det mest innehåller grädde och grädde är sött i sig själv. Jag har i en halv vaniljstång också. Sedan innan jag häller dem på glas så lägger jag 4 hallon i botten. De syrliga hallonen gör att pannacottan känns lagom söt.
Panna Cotta (3 pers)
Exakt recept finns väl i var kokbok men jag tror jag brukar göra på 3dl grädde, 1 ½ blad gelantin och ½ vaniljstång och några hallon.
Lägg gelantin bladen i kallt vatten. Värm grädde och vaniljstången (urtagen) på spisen till nästan kokpunkt (får ej koka). Krama ur gelantinbladen och rör ner dem i grädden tills allt är smällt. Lägg i hallonen i botten (eller smaksätt på annat sätt) på glas och häll på "gräddsmeten" Låt det stelna i kylen.
Det är också gott att smälta ner ett par chokladbitar, eller lite pressad ciron eller kanel och kardemumma om man gillar de smakerna.
Smaskens!!!
TACK!!! Har skrivit ut redan och skall testa i morgon
Numer pensionär i Nynäshamn
Mmm, det ska jag bjuda på när vi har canastakväll nästa lördag! Vilka härliga recept du bjuder på!
Gittan!
Är du också en sådan där?!?! Vi har spelkvällar lite då och då också mest Majong, men även kort som Canasta eller Enköping som jag anser vara det roligaste kortspelet. Det bjuds då även på 3 rätters och vin och till de kvällarna vill jag ha lite efträtt som vi (det är inte bara jag som äter LCHF) kan äta. Det är också bra tillfällen att testa nya recept till.

Detta var gryyyymt….hela familjen älskade det…Tack så jätte mycket…kommer bli många repriser i olika varianter
Gjorde den här i går i glas, med några hallon i botten och smaksatte grädden med vanilj.
Grymt gott! Till och med Mannen med stort M gillade det trots att inget socker tillsatts.
Nästa gång ska jag prova med citron… älskar citronfromage.
ååå.canasta!! Vad sugen jag blir… Det är ju så kuuuuuul!
Om man är 4, vi saknar en… :(
Älskar pannacotta
Gör själv en mycket enkel variant
Blöttlägg 2 gelatinblad
Koka upp 3 dl grädde
Ta av platan
Rör i gelatinbladen
Håll i 3 små glas
Ställ svalt att stelna ( gärna plastfolie på)
Toppa med färskfrukt (om dieten tillåter)
Kan givetvis smaksättas efter tycke och humör
Om fler än tre, dubblera recept till önskad storlek. Att det blir några över är alltid ett plus (för att ha i kylen och förgylla måltiden med efter behov)
Chocolate: Kortspel som heter enköping? Nu blir jag jättenyfiken, jag kommer ju därifrån! Vad är det för spel?
F ö så verkar pannacottan underbar, ska se om jag får tillfälle att prova i helgen redan.

Nu har jag gjort pannacotta och provsmakat. Det var gott!! Behövs verkligen inget socker. Nu gjorde jag på hallon (hade nog lite fler än 3 st då..) men nästa gång tror jag jag ska testa med kanel eller kanske kardemumma…

#3 - kortspel som heter enköping - vad i hela friden är det????
snälla förklara, jag dööör av nyfikenhet!!!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Lite saffran brukar vara tokgott i pannacotta! *tips*

*letar saker att äta i stället för lussebullar o hittar detta
*
Har ni känt så förrädiskt gott det luktar i affärerna av lussebullebak
#11: Tack för tipset Smurfmolly! Ska jag prova till nästa helg, då ska jag kanske ha folk på middag här hemma.
Tack för receptet!
Jag har nog också sjudit grädden, men tycker pannacottan får ett ganska tjockt skinn på sig när den kallnat? Kanske det beror på att den har fått koka?

Jag tycker det blir skinn på grädden hur man än gör! Har frossat i pannacotta de senaste veckorna sen jag upptäckte hur lätt det är, och får nog lov att bromsa mig lite nu för det börja verka överätning av det hela.
Mitt grundrecept, som räcker till 6 hyggliga portioner eller 4 stora, baseras på 5 dl grädde och 3 blötlagda gelatinblad. Sen är det bara att experimentera! Ibland halverar jag receptet också, på ett ungefär sådär. Blötlägg gelatinbladen, koka upp grädde, rör ner bladen - det är ju löjligt enkelt!!!
Jag brukar alltid lägga en näve frysta hallon i botten på varje glas, förutom att det är gott så hjälper det smeten att kallna fortare. Eftersom jag inte är så strikt brukar jag också smälta ner lite vit choklad, i ett recept jag har står det 100g till 5dl grädde men det tycker jag blir onödigt sött. ½ - 3/4 kaka räcker gott och väl, och jädrans vad gott det blir då! (Tror det är där mitt frossande tar fart…). När jag testade helt utan vit choklad tyckte jag det blev en smula smaklöst (vanesak?), så kanske får man ta lite stevia då, eller en gnutta vaniljsocker om man inte är så petig.
Har gärna med en halv tesked vaniljpulver när jag kokar upp grädden (tror man måste koka upp den ordentligt då för att få ut vaniljsmaken).
Igår provade jag nåt nytt - jag hällde i lite kokosflingor i smeten! Eller rättare sagt, jag hällde i en hel massa kokosflingor, och det blev inte så bra, alldeles för tjockt och tog en evighet att tugga sig igenom. Men annars var det gott, så en liten släng kokos tror jag är ett bra tips att ha i.
För mig får det bli till en bridge kväll. Har aldrig testat , men kul med något nytt.

En fråga. Jag hittade en vaniljstång, förpackad. Den var stenhård dock så jag antar att den var gammal, för de ska väl vara mjuka?
Själva stången är hård och seg, skär en skåra i den och skrapa ur kärnorna.

rackarns! jag fick för mig att det var gelatinpulver man skulle ha! *morr*
antar att det inte funkar, eller??

Jag tror inte det spelar någon roll alls om man har gelatinblad eller pulver. Det är mest vad man tycker är lättast att använda.
Tror inte heller att det är någon skillnad…
Blev plötsligt sugen på pannacotta…
Numer pensionär i Nynäshamn

Det här ska jag ha till efterrätt ikväll!
//Karin
Det åt vi idag som nyårsfika…. Smaksatt med vanlij, citron och lite sukrin samt lite hallon ovanpå.

Pannacotta kryddad med lite honung och pulverkaffe serverad med lite hallon och grädde - Inte dumt alls som en avsluitning på nyårsmenyn - Mums!
Förrätt - Gravad lax på en bädd av sallad-avocado-apelsin, lite ringlad olivolja, pumpafrön
Huvudrätt - Pepparfile m potatisgratäng … dagen efter potatis … tomat-gurka-sallad
Måltidsdryck - citronvatten.
Gott nytt år!
alltså… inte koka grädden? Pannacotta BETYDER kokt grädde på italienska om jag inte är helt felunderrättad? Jag kokar också alltid grädden med smaktillsatsen….
kanel är jättegott i!

Fast grädden kan väl visst koka, bara den tas av plattan innan gelatinet läggs i? Det är väl om det kokar samtidigt som man lägger i gelatinet som det blir pannkaka av det? Så har jag uppfattat det iaf, och jag är lite av en pannacotta-missbrukare 
Klockrent!
Tror att alla mår bra av lite kollagen från gelatinet :) Detta verkar vara ett väldigt bra sätt att få i lite sånt i mina barn!
Detta var sjuuuukt gott!!
Nästa gång ska jag nog smaksätta med choklad och servera med några hallon och vispad grädde. 

Det måste vi nu också laga igen. Sen med vanilj och blåbär.
Vänliga hälsningar Stephan
Vill man göra lite tjusigt kan man göra en randig pannacotta i t ex martini-glas. Först choklad, sedan hallon och så lite choklad med lakritspulver. Garnera med ett hallon.
Har man inte martiniglas kan man göra som när jag hade gäster sist, ta två olika små glas (snaps-, likör- etc) och ställa på assiett. Garnerade chokladp. med ett hallon och hallonp. med en liten chokladbit. Lade en liten blomma mellan glasen. Vackert och gott så in i norden.
Lakritspulver? Det låter spännande, vad är det?
Mald lakritsrot. Jag var på Lakritsfestival för några veckor sedan. Scrolla ner så hittar du alla utställare. Där kan du säkert hitta ngn som säljer via internet om du inte får tag på det där du bor.
Det finns olika sorts lakritspulver beroende på om lakritsen är kokt eller inte. Det finns även ekologiskt lakritspulver på Hermans Ekohandel på Tegnérgatan i Stockholm. Gillar dock de mörkare sorterna bättre. Lakritsessens finns också på Aeter & Essencefabriken på Wallingatan i Stockholm. Själv är jag lakritsfreak och jätteglad att kunna göra lakrits utan socker.
Det finns också en bok som heter ngt med Lakrits, mint och choklad av Elisabeth Johansson. Full med recept.

#35 LAKRITS!!
Det enda jag saknar är saltlakrits sen jag började med LCHF. Och så kliver man in på en sån där sida!! Ha ha! Jag har en turkisk pepparklubba som jag ska dela upp på några dagar vid tillfälle, sneglar på den lite då och då…
Lakritspulvret du har, är det sötlakrits? Det fanns bara en sorts pulver såg jag.
Mailade till mindresocker.com och tyckte de kunde ta in lite lakrits som är sockerfri från det holländska märket De Bron. Ska hålla utkik på deras sida framöver. Kanske de tar in det om fler mailar…

# 36
Lakritsrot är råvaran till all äkta lakrits, den är varken söt eller salt i sig. Pulvret, eller granulatet, är gjort av mald lakritsrot, kokt eller rått, därav olika styrka på pulvret. Sedan tillsätter man socker eller salt (salmiak) när man gör godiset.
Just Elisabeth Johansson sålde tre olika sorter på festivalen. Går in på Mediamat och maila henne och fråga var man kan köpa det. Jag fattade som det skulle finnas till salu på hemsidan men hittar inte det.
Du kan ju också googla på lakritsgranulat eller lakritspulver.
Köpte så jag klarar mig ett tag.

ÅÅÅÅ, Lakrits. Hur kunde jag missa den mässan!
Jag kör med laktritste från Yogi tea när jag blir sugen, eller en liten liten bit från Renee Voltaire, men detta lät ju kanon
//Karin
Kommer förhoppningsvis tillbaka nästa år. Gå in på länken i #35 o spara den i dina favoriter så kommer du kanske ihåg och kolla i början på nästa år.
Har två glas i kylen, ska bli spännande :) Gjorde med gelatinpulver och så vaniljpulver i, ska provas med lite bär vid sidan om.
Å så frestande tråd… Ska nog göra en pannacotta till midsommar och dekorera med några/någon jordgubbe…
Alla verkar veta hur man gör med gelatinblad - det står bara blötlägg i många recept .. men sen då? HUR ska det med i smeten så att säga ?? Jag fattar ingenting ???
Det såtr väl beskrivning på gelatinpaketet?
Man kramar ur det och låter det smälta ner i lite av den varma grädden, sen rör man ner det i resten.
Ska man ha det i något kallt så smälter man det urkramade bladet i lite vatten över vattenbad. Och rör ner det sedan.
#42 Lägg gelatinbladen i en skål med vatten. Låt bladen dra ca 5 minuter, ta sen upp dem och krama ev ur dem lite. Lägg ner bladen i det varma (grädden/buljongen/…) och rör om, bladen smälter nästan på en gång bara det är varmt. Häll bort vattnet, det behöver du inte längre.
Aha ok - jag trodde inte dom kunde smälta - så därför var jag lite konfunderad .. TACK !!!
NÅGON som vet var man kan köpa lakritspulver - MEN INTE på nätet ??? Jag har även haft svårt att hitta vaniljpulver - men har sett att folk köpt det på Coop bl a - jag sökte som en galning sist jag var på Coop och jag har frågat efter det i olika affärer men dom vet inte vad jag pratar om ens …..
Det bästa är att Googla och hitta ngn/några som handlar med lakritspulver, sedan kontakta dem och fråga om de säljer till ngn affär i din närhet.
På så sätt har jag hittat många produkter som kan vara svåra att få tag på.

#46 Jag köpte saltlakritsessence (börjar bli stamkund hos essencefabriken snart…) och så köpte jag salmiaksalt också, tänkte göra saltlakritsglass, ev med citron 
Jag handlar på Essencefabriken i Stockholm, man kan handla via nätet hos dem.

Nu har jag varit på Boregby Kryddgård och köpt såväl lakritsgranulat som vaniljstångspulver och även lakritsrot och lite annat smått o gott :)
Oj - glömde skriva att i kylen står fem pannacotta !!! Första gången jag gör det ! Tyvärr såg jag när jag hällt över gräddsmeten över hallonen att det var en del olöst gelatin i botten på kastrullen - hoppas det funkar ändå !!! Håll en tumme!
det var därför jag skrev att man ska röra ut det i lite av den varma grädden först, så undviker man det lilla problemet!
Konsistensen blev bra ändå, MEN - alla ni som skrivit om hur SJUUUUUUUKT gott det är - har nog för länge sedan kommit över ert sockerberoende vilket jag ännu inte har, för jag tyckte bara det var hallonen som var goda :( Men jag hade kanske för lite vanijstångspulver (1 kryddmått) till 5 dl grädde och 3 gelatinblad ?!??!
Men jag ska prova fler gånger - med lakritssmak och lite annat. Får man äta Philadelfiaost tro - för jag kan få ett recept på pannacotta som innehåller det ??
#52 Jag använder vaniljsocker för att få lite sötma på grädden, tycker det blir godare då, kanske 0,5msk till 3dl grädde (brukar smaka mig fram). Inte sött som orginalreceptet utan bara lite.
Philadelfiaost får du visst äta, välj bara den feta varianten.
Sökte på Pannacotta då jag fick ett recept igår av en fd kollega som också kör LCHF.
I det receptet har man i Mascarpone också, nu står ett gäng skålar i kylen och jag väntar med spänning på hur det ska smaka.
Det stod i receptet att man skulle "klicka" ner smeten i små skålar… Ehh, jag kanske har gjort fel men jag kunde hälla i smeten i skålarna?
Nåja, det visar sig väl hur det går senare ikväll, eller i morgon när de fått stå till sig lite, annars får jag väl "dricka" det till frukost! 
Var lugn - jag häller också min pannacotta ner i formarna.
Bra utflyktsefterrätt. Gjorde det till pick-nicken igår. Lyckades hitta små formar med lock (man kan spara mascarpone-, ricotta-, philadelphia- mm-askar) som jag hällde ned den i. La på ett par jordgubbar, lite smultron och ett citronmelissblad när jag packade ner dem. Bara att dela ut tillsammans med en sked. Funkade jättebra.
TACK!
En extra härligt solig sommar önskar jag just DIG! 
Det BLEV bra!
Jag hade ju för bråttom att tillaga att jag inte läste på förpackningen på gelatinbladen. Men de slank ner i kastrullen tillsammans med grädden innan jag satte på plattan så jag antar att de blev uppblötta tillräckligt där.
Jag åt en pannacotta tillfrukost i morse och det är ju ljuvligt!
Jag testade att söta med Stevia som jag fick av samma kollega jag fick receptet av, men tog nog för lite, kände inte ett smack av nån sötning. Men då får jag ta mer nästa gång istället.
De skrev lite om lchf i Aftonbladet igår och hade med några recept. Ett var på pannacotta och det lät fantastiskt! Den hette Vit chokladpanacotta med hjortrontopping & whiskeymandelpinnar. Spännande!
25 g smör
5 dl vispgrädde
50 g vit chiklad
3 st gelatinblad
50 g mörk choklad 70%
1 dl mandel
2 tsk whiskey
6 msk hjortron
Smält den mörka chokladen. Hacka mandeln fint och droppa över whiskey. Torrosta i het panna. Låt svalna. Använd hälften av chokladen till att ringla pinnar av i rostad whiskeymandel. Rulla försiktigt så att chokladen får mandel runtom. Kyl. Lägg gelatinblad i kallvatten. Smält smör och häll över grädde. Koka stilla i 5 min. Ta från plattan och tillsätt vit choklad i mindre bitar och rör tills chokladen har smält. Tillsätt de urkramade gelatinbladen och lår smälta en och en under omrörning. Häll c:a 1 dl av pannacottasmeten i annat kärl och blanda med resterande smält mörk choklad. Rör så att vit och mörk choklad blandar sig ordentligt och tillsätt c:a 0,5 dl av den rostade mandeln. Fördela den mörka chokladmandelpannacottan i 6 st glas eller portionsskålar. Häll den vita pannacottan över och låt kyla i minst 2 timmar. Toppa glasen med hjortron och whiskeymandelpinnar inför servering.
Tycker detta låter som en väldigt festlig efterrätt och funderar på att prova iväll när min farbror kommer på besök!
ja för speciella tillfällen om man inte är alltför strikt! Lät himla gott!! Men lär väl bli ca 10 gram kolisar per person, kom jag fram till vid en grov skattning.
Själv är jag nybörjare så jag håller på att lära mig än så länge och är inte strikt alls.. Det är så mycket jag måste lära mig så under tiden som jag gör det så provar jag allt som jag tycker verkar gott! 
Bara du tänker på att vit choklad inte är så mycket choklad utan mest socker.

Har precis provsmakat mina pannacotta. Tyckte inte alls det var gott.. :/ hade i vaniljpulvar och lade jordgubbar i botten.
Nästa gång ska jag testa med citron, behöver något som bryter av tror jag. :)
#62 Vaniljpulver sjunker till botten så det funkar inget vidare tycker jag. Jag tycker också att grädden behöver lite sötma för att smaka nånting. Därför brukar jag använda Dansukkers vaniljsocker (vanilj och florsocker), kanske en till två teskedar till 3-4dl grädde. Mäter aldrig utan smakar mig fram.

Det var precis vad som hände mig. :p
lade i några bitar vit choklad idag, tänkte testa mörk imorgon och sen efter det tänkte jag testa citron. Yää :)
Jag såg någon liten rad om att göra pannacotan med saffran, det mäste väl vara ett bra substitut för säsongens -bullar fför alla oss som älskar saffran och inte kan unna oss att baka orginalet. Är det någon som har försökt? blir det för mkt med 1 pkt till 3 dl grädde?
Har inte provat men tänkte kanske göra det till Lucia. Eller med pepparkakskryddor, fast de sjunker väl de också…

Åhhh saffran och pepparkakskryddor låter så mums!
Jag tror kryddorna kommer sjunka.. :( det enda man kan göra är väl att ha i lite kryddor i början och sen krydda på kroppen när cottan börjaat stelan?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj det var mycket att läsa, spara och läser och testar senare. Verkar väldigt gott.
Lotta