Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4294 ggr
Chocolate
0

Exakt recept på våfflorna

Nu har jag mätt och vägt och haft mig ;-) Så nu kommer det exakta receptet (och jag åt våfflor igen i dag så klart. Observera att det är inte mycket mandelmjöl i dem.

1 ägg

1/2 dl mandelmjöl ca: 15-17 g 

1/4 dl grädde

1/2 tsk bakpulver

lite salt

Ta mycket smör i våffeljärnet.Det blir två laggar. Ätes med fördel med grädde och hallon.

Baerta
0

finns det sådana våfflor?

magma
0

Tackar!! Ska provas vid tillfälle!!

Chocolate
0

Baerta!

Nej, det är bara en bluff Flört.

Jo nu finns det sen jag testat mig fram, efter helgen kommer min födelsetårta också att finnas här, första testen gick bra. Smakmässigt blev det perfekt men chokladkrämen ska bli lite tjockare nästa gång, håll ut Skrattande!

Surra
0

Hihi, googlade på internet ang mandelmjöl

varannan träff blev det ansiktsmask och de andra till nåt sött bakverk… Hmm, seriöst - vart hittar jag detta, är detta nåt för  oss lchf?

Nelson
0

Det var en mycket motiverad fråga.
Jag gjorde exakt samma fynd på Google och att steka våfflor av ansiktsmask verkar inte så gott…

L

Margareta
0

Mandelmjöl gör man själv genom att riva mandel på en mandelkvarn. Det blir luftigt och lätt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Surra
0

jag är nog fel generation att äga en sån maskin Cool men tack!

mezza
0

sådana maskiner finns faktiskt fortfarande att köpa i alla fall på vårt ica.

annars på loppis!!

Margareta
0

De finns att köpa nya har jag nyligen sett och förekommer ofta på loppis eftersom ingen nuförtiden tycks veta vad man använder dem till.

Surra
0

Jaha, hoppsan! kanske får investera i en maskin till..

Chocolate
0

Vet inte om mandel mjöl går att köpa men det är inget svårt att mala själv. Har man mandelkvarn så är det ju perfekt men jag lägger mandeln i mixen och silar sedan bort de störrebitarna i en vanlig sil. En påse räcker länge och det blir även gott bröd på det.

Det går att att äta för oss LCHF:are

Våfflorna 2 laggar blir i 8% fördelning 8% kolh, 76% fett och 16% prot och steker man dem i smör (som man sig bör) så blir det 6% kolh, 81% fett och 13% prot.

det som förvånade mig var att bakpulvret nästan hade samma kolhydrats innehåll som mandelmjölet Förvånad

lizzzie86
0

På min gata i stan köper man färdigmalet och idag ska jag göra det till efterrätt…………ska bli kul att testa

mezza
0

Kom just på att det tror jag jag sett på Lidl. Färdigmalt alltså.

lizzzie86
0

Ok, hade inget bakpulver och grädden jag köpte va dubbelvisp så den rann inte så fick späda det med vatten men fick två goa pannkakor som jag åt med dubbelgrädden och en tesked mosade blåbär, supergott !!! Nästa gång ska jag inte äta båda två, blev för mätt, men man lär sig. Tack för den reseptet, va de choktårta du prata om ?

dcos
0

Chocolate:

Vispar du äggen, eller rör du bara ihop smeten?

*våffelsugen*

Chocolate
0

Jag rör bara ihop smeten, av lathet. Kanske det blir ännu fluffigare om man lägger tid på att vispa, testa gärna!

LC-Skorpionen
0

Tror ni det skulle fungera med sojamjöl ist för mandelmjöl? Vågar man prova det? Alldeles för omständigt med mandelmjöl för min del. Om jag inte skulle råka hitta det på Lidl, men det blir inte de närmsta dagarna… Vill ha våfflor imorgon!

Margareta
0

Det sojamjöl jag känner till innehåller 16g kolhydrater/100g och i mina öron låter det jättemycket, men det beror ju på hur känslig man är och hur mycket man får i sig.

Jag läste en gång om sojamjöl och sen dess undviker jag soja rent generellt, men minns inte längre varför…Generad

LC-Skorpionen
0

Jag har ätit massor av kladdkaka den senaste tiden (varje helg Generad) och i den är det sojamjöl. Så jag tror inte jag är känslig mot det! Så vågar jag prova? Smakmässigt menar jag främst!

Pasi
0

Det var så länge sedan jag läste om sojabönor så jag minns inte riktigt…men jag tror de innehåller lektiner, en del fytinsyra, omega6, fytoöstrogen (heter det va?)….. och anses kunna vara en av orsakerna till struma, om jag inte minns fel.
Fytinsyran fösvinner till stor del vid den långa blötläggningen…lektinerna vet jag inte om de försvinner.
Fast undra om bönorna har varit blötlagda innan de maldes?Fundersam

Mandelmjöl är säkert bättre!

Fast små mängder nångång ibland skadar nog inte…men det är bra om man är medveten om att den räknas till spannmål och är ett frö.

copia
0

Pasi!! När du säger det där, spannmål och frö..menar du  då oxå att man ska undvika jordnötter och hellre äta pistage/valnötter o cachew, tex? För jordnötter är frö, eller hur var det nu? har alltid haft ett speciellt sug efter sånna..kanske ska analysera det lite…hmmm

Chocolate
0

När jag läste om soja mjöl och soja bönan så fick jag snarare den uppfattningen att detta är något verkligt nyttigt. Det finns väl ingentig som innehåller så många bra antioxidanter som sojabönan och flera av dem är rent av sådana som används i medicinering mot canser (efter vad jag förstått). Men jag anser också att det kan vara lite högt kolhydrats innehåll men jag försöker ofta smyga i lite soja mjöl i kosten just för att det är så nyttigt. Men det är inte mycket som bara innehåller nyttigheter så man får nog göra en väl övervägan och inte bli fanatisk. Jag tar gärna lire choklad i bland även rött vin, kanske lite för mycket salt och så vidare och då är nog sojabönan bättre ändå ;-) Ska försöka leta upp det där jag läste.

Margareta
0

Chocolate:
Vem har skrivit det som säger att soja är nyttigt? De som tjänar pengar eller någon oberoende?

Det var så jag kom fram till att SLUTA med soja. Jag läste någonstans att sojaindustrin i USA är enorm och att det betalas massor av forskning som skall visa på hur nyttigt det är, medan verkligheten är den som Pasi beskrev ovan.

Jag valde då att tro på den oberoende, men ändrar mig om någon visar trovärdigt på motsatsen.
(TACK Pasi Kyss, jag vet hur jag lockar fram Dina kloka kommentarer numer…)

Pasi
0

Copia - Stämmer….jordnöten hör till baljväxterna och innehåller mycket omega6 och lektiner.

Chocolate - Soja innehåller mycket omega6 innehåll men har en del antioxidanter för att skydda fröna från att oxidera. Frågan är om dessa antioxidanter räcker till när fettet kommer in i en ännu varmare miljö fylld av fria radikaler!? Jag misstänker att omega6-fetterna är en av de stora cancerframkallarna och troligen ger soja mer cancer än den botar.
Fytinsyran i sojan hindrar näringsupptaget av bla järn, zink och magnesium.
Weston Price sajt har lite info om soja

Jag tror att lite rödvin och choklad är nyttigare än soja….det låter väl trevligt!Räcka ut tungan

Pasi
0

MArgareta - De är ju så klurig du!Flört

Margareta
0

Pasi jag vet…Generad

LC-Skorpionen
0

Ok, om soja inte är jättebra nudå, finns det något annat mjöl som finns färdigt att köpa i vanlig mataffär som kanske kan användas istället? Som sagt: kommer inte åt mandelmjöl på något sätt…

Pasi
0

Vanligt vitt vetemjöl….relativt fritt från vitaminer, mineraler men oxå från lektiner/fytinsyra/dåliga fibrer då de mesta av dessa sitter i skaldelarna.
Jag tror inte att man får ohälsa av att använda lite vetemjöl då o då så länge man inte får magsmärtor eller dyl då förstås.

Enda orsaken att mjöl behövs i t ex kladdkaka är ju för att stärkelsen ska stabilisera kakan. Att ersätta det med någon annan stärkelse ger ju ingen vinning, vad jag ser. Bättre då att äta lite mindre av det onyttiga och mer av det nyttiga, dvs göra medvetna val. Glad

SvartKaffe
0

Heja Pasi! Sunt förnuft kommer man långt med.

Tror att de flesta av oss (inte Margareta Flört ) faktiskt kan äta det mesta men inte när som helst och inte hur mycket som helst. Undantaget är kanske de som är sockerberoende eller har allergier/överkänslighet.

Margareta
0

SvartKaffe:

Generellt tror jag absolut att Du har rätt, MEN…

… det är nog inte så få som är lika känsliga som jag.
Hela tiden dyker det upp folk här på forumet, antingen öppet i trådarna, eller i PM till mig, som upplever att de är lika känsliga som jag… så något fel är det som läkarna inte kommit på ännu…

Baerta
0

oj. det var väärst. andsiktmask? jag har ätit det? :S va äckligt

Gittan-Xyz
0

Jag säger bara: var rädd om era sköldkörtlar, ni som har några, och skippa sojamjölet. Gör nyttigt mandelmjöl i stället.

Monsun
0

Ni som köper färdigmalt mandelmjöl. Kolla bara bäst före datum. Nötter och mandel som är skalad och utsatt för syre blir dålig fort.

monica

Denna kommentar har tagits bort.
Chocolate
0

Är det någon som testat? Vad tyckte ni? Eller har jag konstig smak ;-)!

lizzzie86
0

Min favorit på helgen !!!!!!!!! Lagona pannkakor blev det, men väldigt goa

Chocolate
0

Kul att att det pasade Lizzzie86, då går nog tårtan hem också.

Gittan-Xyz
0

Var köper man färdigt mandelmjöl?

Glowing
0

Tack för receptet, Chocolate. Det var jättegott!

Iza_the_cat
0

lidl säljer mald mandel!!!!!

Iza_the_cat
0

Hitta min mandelkvarn hemma i mammas gömmor

HIHI

Nu har hon ingen mer

Norpan var namnet

Barbamamman
0

Hur blir det om man tar proteinpulver (neutralt) istället för mandelmjölet?

Barbamamman
0

URRK…har precis testat. Det var det värsta. Usch, ska aldrig prova igen. De blev jättesalta också? Är bakpulver salt?

Jag hade endast 1/2 tsk i smeten. Hur som helst så blev de oätliga.

marsan-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gott recept. Har inget våffeljärn men det gick ju bra i stekpannan också.

KatNyb
0

Tack för recept Chokolate! Jag ska pröva våfflor till lunch. Man kan väl mala mandeln i sin Macic bullet?

Anterrabae
0

Barbamamman: Jag lyckades inte heller med mandel.. Däremot med mindre salt, bakpulver och med kokosmjöl ist. Då blev de ok.. Men ingen favorit..

*föredrar ostkakan*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

KatNyb
0

Nu har jag smällt i mig två jättegoda våfflor med vispgrädde o hallon! Det kommer jag absolut att äta fler gånger. Gjorde mandelmjöl i min Magic Bullet (Melissa) på ett kick. Nu skulle jag ju vilja ha receptet på ostkakan också.

mrsAngel
0

Anterrabae: kokosmjöl?? vad är det?

dcos
0

#48: Anterrabae och jag sökte efter kokosfett och kom till en Indisk matbutik. Förutom kokosfett så hittade vi mjöl gjort på kokos.

KatNyb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte biologisk kokosolja (se bilden) på Govindas butik vid Fridhemsplan i Stockholm. Priset var 89 kr för en burk på 500 ml.

Anterrabae
0

Precis som david (dcos) sa… Kokosnötsmjöl.. De hade massa skojigt på den affären.. De hade även färskrivna kokosflingor.. Man känner genom påsen att det är fuktigt kvar… De var sååå gott

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

pixiee
0

Mandelkvarn finns att köpa på Claes Ohlson för er som har nära dit…

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9624891

Margareta
0

Claes har postorder…