Kastar in handduken
Nu kastar jag in handduken.
Idag kom dråpslaget. Fick brev från Socialbidragsenheten här i kommuen att jag är återbetalningsskyldig med drygt 9000:- för en insats som gjordes för snart 2 år sedan, när jag höll på att bli vräkt.
Detta, ovanpå Kronofogdens avdrag och Försäkringskassans beslut att dra pengar (har fått för mycket bostadsbidrag 2005) gör att jag går på knäna helt. Vi har inte ens pengar till mat.
Hur fasen ska man klara av att köra LC-kost på noll?
Nä, nu skiter jag i det här.
Pannkakor och mjölmat är i alla fall BILLIGT.

Jag blir riktigt förbannad och rädd att man kan behandla folk så här i dagens Sverige. Det trodde inte jag. Jag kanske är naiv men jag trodde att vi hade en viss grundstrygghet och att de som verkligen behöver hjälp får det. Men tydligen är det inte så.
Jag vet inte vad jag skall säga DaMum.
Nämen DaMum!! Vad hemskt ledsen jag blir för er skull!! Jag skulle önska lite mer medmänsklighet bland Sveriges byråkrater… *suck*
Både du och Baerta mår ju bättre på naturlig kost än mjöl/sockerkost, och din lilla gospingla Baerta har ju bara dig på sin sida när det gäller kosten och vikten. Med tanke på det s.k "stöd" hon får från skola och dietister.
Kanske du under en period kan hitta en någorlunda OK variant på LCHF som är billigare än det ni äter nu? Istället för pannkakor och pasta menar jag. Kanske vi skulle kunna organisera en liten brainstorm med BILLIGA LCHF-recept?! Eller billigare LCHF-alternativ till det man annars äter som är lite dyrare. T.ex naturell fil istället för turkisk yoghurt, Scans falukorv (4% kolisar och inget socker i) istället för rent kött för att ta ett par exempel. Scans bacon funkar bra att göra gratäng på med en röra av ägg, riven ost och grädde+lite vatten om ni inte har råd att fläska på med grädde, lite broccoli, blomkål eller annat i gör en hel måltid.
Det är under förutsättning att det är enbart den ekonomiska biten som sätter käppar i hjulet och inte den mentala orken- som jag är grymt imponerad av att du har haft ända sedan start! Baerta och hennes storasyster är lyckligt lottade som har en så viljestark mamma som älskar dem!
Här hemma äter familjen på båda sätten så det blir liksom dubbelt upp av allt och jag upplever att det blivit dyrare. Men om vi aldrig behövde köpa bröd, godis, flingor, fruktyoghurt, samma mängder frukt och grönt som nu (dyyyrt!!) så skulle nog kostnaderna bli mindre eller detsamma som tidigare.
Med tanke på det reella avståndet så får jag skicka dig en bunt via tangentbordet istället!! *krama om*!
Hej DaMum!
Ja de förnekar sig alldrig, är ju helt otroligt. Men jag tror att är man tjock så har man ännu mindre gehör för det man säger. (Har upplevt det själv).
Då tycker många att ja ja sluta hon att äta så fel så skulle hon ju ha pengar till både mat och annat. Sen att det inte är överenstämmande med verkligeheten det struntar de i.
Jag önskar att du orkar fortsätta med denna kost, för börjar du med socker och annat som inte är LC så kanske humöret faller ännu mer och blir det en ond cirkel. Dessutom blir man mer sugen på fel mat.
Jag önskar verkligen att du hittar en bra väg att gå, trots alla motgångar. STÅ PÅ DIG SÅ ATT INTE ANDRA GÖR DET. Ja det är ju lätt för mig att säga, som inte är i din situation. Men känn att du har oss med dig i alla fall. Kramar och styrka skickar jag till dig.
Hej DaMum…
Jag önskar att jag kunde göra något… Det sliter i mitt hjärta att höra om så hänsynslösa myndigheter… Hoppas du orkar hänga i men jag vet hur det känns att inte ha några pengar. Då blir man tvungen att prioritera.
Men vi hejar på dig här! Du har massor av folk bakom dig som tror på dig! Glöm inte oss, vi glömmer inte dig!
Lycka till! Jag skickar två lastbilar med stekpannor som du vid tillfälle kan använda på byråkratins hårda pannor ifall du behöver avreagera dig!
Stora Kramar Från Mig Till Dig, Damum!! // Shintaida 
Vi måste göra något, det är säkert men VAD!!!
Vem kan vi uppvakta och vem kan göra ett bra reportage och i vilket program? Kanske inte precis PLUS även om jag tänker spontant på dom!!!
Detta är en samhällskatastrof daMum!
Vilken underbar "tur" att Du hittade hit innan detta hände…
Vi måste lösa det på något vi så klart.
Steg 1:
Billig LCHF-mat. Nu gäller det att tänka smart och inte ekologiskt för en gångs skull. Säg vad Du inte tycker om och inte kan äta…
Tonfisk?
Numer pensionär i Nynäshamn

Kära DaMum, jag vet inte vad jag ska kunna säga - jag bara önskar jag kunde hjälpa! Detta är ju hårresande. Som Margareta säger, det måste finnas instanser att uppvakta och personer att kontakta. Vi är många som står bakom dig i detta. Och inte ska du äta mjölmat och må sämre igen när du äntligen hittat nåt som fungerar.
Ät ägg, det är hyfsat billigt.
Majonnäs, korv, tonfisk, fläskkotlett?
Du behöver proteinet och fettet nu för att kunna hålla modet uppe. Och det kan du. Vi är med dig.
Kram
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Finns det nåt som heter existensminimum ????? Som alla ska ha för att överleva ?????

Kramar om.
Vet hur det känns men kan du inte få lägga upp en avbetalnings plan hos fogen med alla skulderna?
Har själv suttit i samma sitts och fogen hjälpte mig jätte mycket
Kramar om och skickar kolhydrat fria styrkepiller

Hej DaMum!
Det som händer dig är hemskt.
Hoppas att du stannar kvar för du är verkligen en gó människa.
Massor av Kramar.
Vill ha dig kvar…. !!!
Det känns som om att tappa vikt inte är det viktigaste just nu, Jag önskar vi kunde göra nåt för dig ?!!!!
Kanske en "DaMum" fond ?? men det är ju en ond cirkel när det går fel med ekonomin…. så det hjälper ju inte med pengar…
De (Myndigheterna) sparkar ju på de som redan ligger ned, med att skicka saker till kronofogden som lägger på tusenlappar på skulderna som man från början inte kan betala…
Hur de tror att folk ska kunna betala straffavifter är för mig en gåta……..
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Alla har rätt till ett minimum, eller hur? Om det sen har varit en massa saker som har hänt på vägen, kan man väl inte straffa människor för hela livet? Nej, du måste få någon att hjälpa dej, även om det kan tyckas omöjligt just nu! Inga problem löser sej för att du börjar äta fel igen. Grundproblemen med ekonomi och annat finns ju kvar. Vet inte vilken kommun du bor i , men det måste finnas någon där du kan prata med, kanske någon mer "oberoende" som inte redan har satt en stämpel på er. Du är en klok kvinna , en stark person, låt dej inte dras ner av det här! Jag känner som Margareta, känner du att du orkar med uppmärksammheten från media, så är ni ett fall för dom som undersöker och avslöjar "välfärdsverige". Kram Pia

Da Mum
Tjejer klarar allt, du har ju gjort underverk förut och klarat dig….ser det ut som …när man läser hur du presenterar sig.
Skuldrådgivnig är gratis i alla kommuner. Dessutom jobbar de nära socialsekreterarna om de ser att du ligger under existensminimum.
Klart att du klarar det här……….Jag tror på din inneboende kraft och din ilska……….
Dessutom, du har ju chans på extraknäck med din sång.
Kram från Filla

Som sagt vad billigt kan ni äta..
Färskt sidfläsk.
Skickar så mycket stöd jag kan och vet att du klarar det på något vis!!
#10 Det finns existens minimum. Men skulder räknas inte in i det, för det är något man själv skaffat sig, och om socialen skulle betala dem så skulle vi inte ha någon gratis skola eller någon äldreomsorg, för de flesta på bidrag har jätteskulder.
Man får en riksnorm på 2590, ett hushåll bidrag på 770 och hyran, vatten, el och medicin betald. Så som ensam ska man leva på 3360 + hyra. Och har man en hög ungar så blir det massor med pengar. och har man inkomster över normen som det kallas, så blir det inget.
Det är intressant att praktisera på ifo, men jag vill inte jobba där i framtiden

Hej Damum!
Inte roligt att få benen undansparkade. Skickar en styrkekram till dig/Cia

DaMum vad kan vi göra för att hjälpa dig???? det känns hemskt att sitta här och inget göra!!! visst jag tänker på dig och önskar dig kraft jag skickar så mycket jag kan rakt till dig. Men rent praktiskt kan vi inte hjälpa dig på något sätt????
Är det någon som har en idé??
#17: Det blir ju något av moment22 över hela skuldfrågan, på så vis att även om man hamnar under existensminimum om man försöker att betala av sina skulder, så får man ändå inga pengar till mat eller hyra. Vilket innebär i praktiken att en skuldsatt person utan jobb inte kan betala sina skulder eller ens en del av dem, eftersom pengar i första hand måste gå till överlevnad för sig själv och eventuella barn. Visst förstår jag sakfrågan, att annars blir det ju så att man först kan skuldsätta sig annars och sedan få det betalt via socialen. Men i realiteten så hamnar ju äkta, riktiga människor i kläm i systemet och blir utsparkade kylan- och mitt hjärta blöder för DaMum och hennes olyckssystrar och bröder…

Okej, pannkaka och annan mjölmat är billigare än tex helkött, men betänk hur mycket pannkakorna triggar. Man "måste" äta i ett och i ett. I förlängningen blir det tokdyrt att äta kolhydrater.
De kan kanske försöka slå undan benen på Dig som vuxen, men de har aldrig rätt att låta barn leva under hur knapra förhållanden som helst. Din dotter har bara rätten på sin sida och inga skyldigheter och eller fodringar.
Sök upp en rådgivare snabbt som ögat. Pannkakorna räddar Dig/Er inte - de stjälper.
~ Den är aldrig ensam, som är i goda tankars sällskap~
#19: Jag skulle gladeligen bli med på en insamling till DaMum och Baerta, men frågan är hur DaMum skulle se på saken? Och hur skulle det organiseras? Jag skulle gärna ta mig an Baerta och hennes goa mamma och ge dom lite sommarsemester på landet också (minns hennes funderingar inför sommaren), men vi bor ju långt ifrån handikappanpassat om man säger så. *hmm* Fast ett plus kanske är att vi bara bor 3 mil från Nora..!

Ett sätt skulle kanske kunna vara att var och en skänkte en liten slant per månad. Låt oss säga att var och en skänkte tex 20 kr per månad. Hur mkt skulle man känna av att denna 20-lapp fattas i plånboken - Inte många antar jag! Däremot är jag helt säker på att den skulle betyda en enorm skillnad för Damum.
Jag vet inte om detta är lagligt och genomförbart utan att blanda in tex skattemyndigheten och måste man blanda in skattemyndigheten så faller hela iden iom att då blir det inte mkt kvar i slutänden - Men visst är det sant att 20 kr kan göra så stor skillnad för en enda människa! Jag tillhör dom som hellre skänker en tia till någon fattig behövande direkt än skänker till ulandshjälpen där jag inte säkert vet att det är den som behöver pengarna får dem
H Cina
Skattemyndigheten har väl inget med saken att göra, eftersom gåvoskatten är avskaffad. Däremot skulle nog kronofogden vara väldigt intresserad! Jag önskar man som medmänniska kunde hjälpa till att minska DaMums skulder så hon blir hjälpt "permanent" så att säga, och inte "bara" för att komma igenom dagen eller veckan. Även om också det naturligtvis är livsviktigt när man sitter i en sådan rävsax!

Magma: Du har rätt - gåvoskatten är ju avskaffad, tänkte jag inte på!
Nu råkar jag veta en del om skuldsanering och tyvärr så är det samma sak där - man kan inte lösa skulderna utan man ska genomlida de fem åren med avetalning och existensminimum och då fem år passerat så avskrivs det som är kvar av skulderna.
H Cina

Jag vet inte vad jag ska säga …..
Skickar så mycket styrka jag kan…
Men har någon ett förslag så vill jag gärna vara med…
Massor med styrkekramar /Eva
Massor med kramar till dig DaMum.
Är gärna med och stöttar om någon kommer på nå´t bra.
Först:hur i h-e hindrar man inläggen att bara försvinna?Det här är tredje försöket.
Da Mum Ge inte upp! Då låter du dem knäcka dig totalt.
Vad säger Ni andra? Om någon åtar sig att ta hand om insamlade små bidrag och sedan fyller en låda med LC mat som sardiner, makrillfileer, ost , sparris,smör tillåtna korvar etc och skickar till dig med bussgods så kan väl inte ens den mest nitiska tjänsteman göra något. PRESENTER får man väl ta emot.
Vi är så många som håller på dig så om du biter ihop en stund till så kanske det händer något bra för dig till sist.
Du är inte ensam vi stöttar dig.
Skickar en stor Bamsekram till dig

Något konkret måste väl ändå gå att göra? Eller är det så att i Sverige blir man utkastad på gatan om man inte kan betala sina skulder?
Kriminella lever lyxliv i jämförelse på sina sk. fängelseanstalter!
Kan inte fatta att det kan bli så illa!!! :(

Vi gör det starta en insamling till Da Mum
Jag ger gärna 20 kr
När jag läste detta kom jag att tänka på föreningen Fattiga Riddare. Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men de stöttar och ger råd till människor som hamnat i skuld som de inte kan ta sig ur. Du är ju inte ensam om att råka ut så här, DaMum.
Om inte de kan vara till hjälp - ja, då får väl vi hjälpas åt allihop på något vis.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Vi är många som känner med DaMum.
Att ge pengar är kanske inte optimalt i hennes läge men vad sägs om att skramla till en stor låda ekologiskt gräskött, och göra det som en prenumeration, för henne och Baerta?
En sån sak kan inte kronofogden mäta ut och det skulle underlätta enormt för henne i henns situation.
Dessutom skulle det frigöra pengar som kunde gå till skulderna och kanske kunde vända den onda cirkeln?
Jag undrar om socialen, kronofogden och försäkringskassan vet om din dagssituation? Jag vet att man kan betala tillbaka bidraget i mindre summor till försäkringskassan. så har det varit tidigare då jag råkade ut för det några månader. Det finns ju ekonomiska rådgivare på kommunen. Tror att det skulle kunna vara en väg att gå. Det låter ju hoplöst för dig och jag förstå hur deppig man kan bli. Man tappar både orken och lusten för allting runtomkring. Men ge inte upp DaMum.
Det finns ett TV-program som heter uppdrag granskning. De brukar hjälpa folk med problem, som har hamnat i knipa av olika orsaker och med myndigheter.
Att hjälpa i nuläget är viktigt. Svenska Kyrkan är till för att hjälpa vid kris. Gå direkt dit med din familj och tala om din situation. De kan inte neka dig hjälp. Jag vet de som har fått hjälp. Jag tycker absolut att du ska göra gå dit.
Var inte rädd för det. De kan även hjälpa till med fortsatta lösningar/kontakter som behövs.
Kram mumsan
Hej alla underbara människor!
Nu har jag pratat med allas vår DaMum i telefonen en lång stund. Hon har inte varit in här och läst alla era fantastiska inlägg, eftersom hon känner sig lite låg och har en massa "kalenderaktiviteter" framför sig den här veckan.
Jag rapporterade en hel del av allt fint ni skrivit och hon blev alldeles bestört och hade nog lite svårt att ta det hela.
Jag lovade henne att gå in här efteråt och skriva att hon blir JÄTTEGLAD och JÄTTERÖRD men att hon inte klarar att ta emot så mycket från alla "okända".
Om jag får gissa kom det väldigt oväntat…
Hon kommer tillbaka så fort hon hinner/orkar och hälsar JÄTTEMYCKET och vill hemskt gärna att jag framför hur rörd och glad hon känner sig.
(Det är svårt att skriva å någon annans vägnar, men en gör så gott en kan…)
Numer pensionär i Nynäshamn

Det gör du bra, Margareta!

NEJ!!! vad det första som slog mig när jag läste DaMum's rubrik! SÅ får hon INTE göra!
Och när jag läst hennes inlägg och alla andras kommentarer så FÖRSTÅR jag att hon är nära att ge upp ALLT!
Vilket fint stöd från er alla andra! Jag hjälper självklart också till om det behövs.
Och vad fint av dig Margareta att kontakta henne. Förstår DaMum att det är svårt att ta emot pengar/gåvor från alla som vill dela med sig. Alla har vi ju våran (dumma) "stolthet"!
DaMum, jag hoppas du tar till dig råden du har fått om att be om hjälp på olika håll. För så här illa kan du och barnen inte få bli behandlade. SJÄLVKLART måste ni ha pengar till mat.
Jag är övertygad om att ni fixar detta även om det är tufft. Vi står alla bakom er och finns här om det krisar ihop sig alldeles!
VAR INTE RÄDD FÖR ATT BE OM HJÄLP (även om det bär emot)!
Stora varma kramar!
Snurran
Att prenumerera på en köttlåda var ett mycket bra förslag. Jag tycker att vi kör på det.
Och DaMum Vi hjälper dig så gott vi kan även om vi är okända. Hälsa henne det Margareta
Kramar
DaMum, jag har själv varit i din situation fast utan barn så jag kan förstå om du har det dubbelt värre. Jag var deprimerad och sjukskriven och strulade med Försäkringskassan och SOC och Arbetsförmedlingen. Som tur är finns det bra vänner och mina föräldrar har ställt upp mer än vad någon kan kräva av dem.
Finns det en chans att man kan hjälpa till på nåt sätt? Jag förstår om du inte vill tigga men jag hjälper gärna med litegrann, så mycket jag kan. Du kan alltid betala tillbaka om DU känner att det känns bättre, för min skull behöver du inte betala något för jag blir bara nöjd med mig själv om jag kan få hjälpa någon annan som har det svårt som jag har haft det.

Det låter kanske som ett konstigt råd men maten måste komma först.
Man kan lägga alla räkningar och krav brev i en sko kartong och inte öppna lådan förren månadshandlingen är gjord.
Jag tog med lådan till min soc.kontakt varje månad för att slippa vara själv och sortera och prioritera…..
Jag känner fortfarande hur paniken smyger fram när jag får räkningar som jag inte har koll på…
Da Mum du är en bra människa med en dålig ekonomi!
Och ekonomin har egentligen inte med dig som person att göra…
Fortsätt du orkar!!!!!!!!!
Och när det är för dj-ligt skriven rad…….styrke kramar igen!!
Men hur kommer du att må fysiskt o psykiskt.

DaMum du ar ett exempel pa att samhallet inte fungerar lika for alla, men de rattigheter du har maste komma fram och utnyttjas till 100%. Jag som ar pensionar och inte bor i Sverige betalar 25% skatt utan problem, eftersom jag litar pa att stat, landsting och kommun anvander pengarna till dem som mest behover. Du ar ju en som behover hjalp just nu och darfor far du inte kasta in handduken, du kommer att ma samre av att inte ata den har kosten och da blir det ju anda varre med de andra problemen. Vi ar manga som tanker pa dig och forstar att du har det svart, men som ocksa tror pa att det kommer att ordna sig.
Ojoj, sänder varma kramar DaMum. Vet vad du går igenom, har suttit där själv. Men det finns alltid en ljusning hur illa det än ser ut…..otroligt nog.
Kramar till dej
Ja, kan vi inte sätta in pengar till DaMum på nåt konto till henne så att hon får äta rätt mat?

Lilla gumman ta det bara lugnt .
Har själv varit där och lyckats komma på benen igen. så känn ingen press ta dagen som den kommer och försök att njut av att det finns folk som bryrsig.
Kramar om

DaMum vi är många som tänker på dig,jag hoppas att du känner det.Jag vill att du bara tänker på dig och Baerta nu det är det viktigaste i världen.När du orkar och vill så hör du av dig som vanligt här på Kolhydrater i Fokus,jag ser fram emot dina spetsfundiga inlägg och vill gärna fortsätta att följa era hälsoframsteg.Massor med kramar från mig

DaMum: Detta gensvar kanske inte alls var vad du hade räknat med? Märker att du inte svarat på något inlägg och jag förstår att detta känns överväldigande. Men tror att alla här förstår det också, och vi VET att du är tacksam över allt stöd som vi villigt ger dej. Så när du känner dej redo, så ser vi fram mot dina roliga, skämtsamma, gripande, alvarliga, inlägg :) Vi förstår också att du känner dej nerslagen av myndigheternas "hetsjakt"…och jag hoppas att det löser sig i slutändan. En del här har ju egna erfarenheter av det också.
Hoppas att du orkar hålla dej kvar på banan och om inte…att du kommer ut på den igen. Du ska veta att vi är här för att stötta varandra. Så ta hand om dej och Baerta tills vidare, så "syns" vi snart igen :)
Ha det så bra och "Hang in there" ;)

Jag vill också skicka massor av kramar till dig och Baerta. Vi står bakom dig allihopa och är oerhört bestörta över hur det kan vara möjligt att behandla människor på detta sätt i vårt välfärdssverige. Hör av dig för att berätta för oss vad du vill att vi ska göra om du orkar. Och kanske via Margareta, om du vill att vi ska berätta för någon offentlighet, t ex Janne Josefsson, Aschberg, Göran Greider, aftonpressen eller något annat. Vi kan tillsammans maila till någon sådan person för att de ska ta tag i det och visa hur människor behandlas.
Vi vill så gärna ha dig kvar här, vi vill att du inte ska komma in in socker- och stärkelsekaoset igen, men mest av allt att du ska kunna klara av detta och må bra!
Bamsekramar
//Karin
Jag blir häpen (och glad!) över hur engagerade folk här är, och hur ska det då inte kännas för dig, som är mål för allas omtänksamhet? Förstår om du har svårt att ta till dig allt och att du behöver lite sinnesro för att hitta fofästet efter all turbulens- både positiv här från "forumisterna" och negativ från diverse andra håll. Känn absolut ingen press att svara här, det är ingen som väntar sig det! Huvudsaken är hur du och Baerta mår mitt i alltihop- du behöver inte ge någonting tillbaka till någon, bara till dig själv… Sköt om dig!
Kramar/m
Hej DaMum!
Hoppas du mår lite bättre i dag, även om inte plånboken har blivit tjockare. Tänker på dig och hoppas att allt löser sig. kramar kramar till er bägge.

Stackars dej! Jag vet precis hur du känner det! Jag var själv i samma situation för 12 år sedan men lyckades ta mej ifrån skuldträsket…..det är något jag inte önskar min värsta ovän!
Jag fick hjälp från soc. och försäkrignskassan…..men det tog tid..fick hjälp från svenska kyrkan till jul också….usch…det knappt man vill tänka på den här tiden.
Skickar tröst kramar och hoppas du hittar en lösning.

Den här "handdukstråden"visar lite som Magma skrev att det finns hopp!!
I det samhälle som utestänger som bara följer sina stela regler och normer.
Där finns människor som med känsla och värme bryr sig om och tar hand om varandra…..
Med risk att låta pretentiös…
Det här är fantastiskt!
Jag skulle vilja rekommendera alla som misströstar över människors omänsklighet att läsa några inlägg här!
Hädan efter ska jag använda "handduks tråden" när jag misströstar och tycker att världen är en jämmer dal..
För i den här tråden rymms så mycket värme kärlek och bry sig om så det nästan rinner över….
Så jag vill tacka dig Da Mum som lyckades få oss alla att locka fram vår bästa sida!!!!
Längtar att se dina inlägg!!!!!
Hej DaMum. Jag kom just att tänka på nåt: Du kan få en del
hjälp via Frälsningsarmén och genom kyrkan tror jag, när sos inte vill vara med längre. Hälsningar anki1
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag undrar om vi alla kunde agna en viss dag och viss tid, sa att vi alla tanker positivt pa DaMum. Man har ju upptackt manga nya universum och det ar ju ingen som vet hur allt fungerar. Nu nar man kan ha mobiltelefoner med horlurar utan kablar etc. alla nya tekniska uppfinningar maste ju bygga pa det som redan finns. Det kan ju inte bli samre i alla fall om vi bestammer oss for en dag till helgen och tander ett ljus och tanker positivt pa DaMum. Jag vet att det inte ger mat i magen, men kanske kraft till sjalen. Jag ar inte sa sarskilt andlig,men en gang nar min son hade akt for att besoka en tjej i Finland och inte kom hem som det var sagt, la jag mig pa sangen och lyssnade inat och fick en fornimmelse av att han var pa baten. Kande mig lugnare. Mycket riktigt, nasta dag kom han hem till Dalarna. Han var tonaring och inte alls van att resa sjalv.

Skickar en liten tanke till dig och Baerta bara.
Hej alla underbara!
Nu är jag tillbaka i gamet igen! Tusen, tusen tack för allt ert deltagande, stöd, era goda råd och välgångsönskningar. Om ni visste hur det värmer mitt hjärta!
Jag borde egentligen gå in och svara er en och en, men det hinner jag helt enkelt inte. Hoppas ni läser det här så ni vet hur tacksam jag är!
Problemen kvarstår, men nu har jag fått nytt hopp. Änglar finns… Och en handläggare från kommunen var här förra veckan i samband med att jag sökte en praktisk insats, något som egentligen inte hade ett dugg med min ekonomiska sitaution att göra. Men hon blev så himla upprörd över min situation och tog på sig att försöka reda ut det här, så nu har hon kontaktat alla handläggare och tjänstemän och myndighetspersoner som är inblandade i mitt liv och ska fixa ett stort nätverksmöte med dem. Min husläkare är inbjuden också.
Den här underbara människan sade att nu måste vi vända upp och ner på situationen. I stället för att jag - som varit sjukskriven i snart 13 år - ska sitta och utföra 3 heltidsjobb om dagarna, med alla kontakter och all pappersexercis som jag har - så ska jag nu kunna ägna 100 procent åt min hälsa och mina barn. Det andra ska de som har betalt för det utföra!
Hon verkar vara en exekutiv person, så jag känner hopp! Och hon visste t o m en del om LCHF, vilket jag tycker var lite kul.
Men utan er, era varma och positiva tankar och er peppning, så hade detta aldrig hänt. Jag hoppas att jag får möjlighet att återgälda er på något vis, för det stöd ni visat mig trodde jag inte var möjligt i det här samhället. Kul att jag hade fel.
Många kramar till er allihop och må så gott alla ni underbara!

Å, vad roligt att höra! Underbart med en klok mänska och nån som äntligen ser hur du har det. Det verkar ju riktigt hoppfullt.
Kram på dig!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Det var goda nyheter, att du kommit i kontakt med en vettig människa som inte bara snackar utan som gör något. Hoppas att allt blir bra. Ni alla behöver lugn och ro inte en massa strul.
Sänder en kram även till flickorna. Kram!
Tack ni underbara!
Kram!

DaMum: Ja det lät sannerligen jättebra!!!! Hoppas att allt ordnar sig till det bättre snart. Då du får ägna tid till dej själv och slippa all "onödig" stress, så kommer ju även din viktminsknig gå bättre.
Skulle vara såååå roligt om vi någon vacker dag fick höra att du på egen hand har lyckats gå ner så pass att tom dina läkare häpnar ;) …och på ett sätt de anser vara totalt uppåt väggarna dessutom :) Då kan du tom platta till Baertas "bantningsläkares" låååånga näsa…hehe!
Jag är övetygad att den dagen KOMMER!!! Du är ju redan på god väg…GRATTIS till ditt fina minus!
Tack så mycket Bullan!

oj vad glad man blir att du äntligen kan få lite hjälp från någon som ser till helheten! Hoppas att hon kan och orkar hjälpa dig med alla kontakter osv. så du får ägna dig åt det viktigaste,Baerta och din hälsa.
Massor med kramar

Jag har bara väntat på att du skall komma tillbaka.
Du visar den styrka som jag trott att du hade.
DaMum, ta emot allt du kan. Tacka vet jag folk som bryr sig om andra. Vi har alla visat att vi bryr oss om dig, en medmänniska och en medlem som här på vårat lchf-forum. Vi behöver dig lika mycket här på forumet som du behöver oss, inte sant?
Vi förstår att du är enormt tacksam för alla ord och Margareta som ringde till dig och sa vad vi sagt. Du kan inte göra mer än du förmår. Det vi ser fram emot igen är att få se dig skriva kommentarer. Jag håller tummarna för att det andra kommer att ordna sig.
Kram
Härligt DaMum! Hoppas allt löser sig nu så du kan ägna dig åt dig och åt dina barn!
monsun
Vad glad jag blir DaMum att det börjar ordna sig för dig och dina barn. Jag tror att vi som har följt din situation här är alla glada att det kommer att bli bättre för dig nu och att du träffade rätt person i rätt tid!
Ha en skön helg

Detta ar precis vad alla anstallda borde gora, se problemet i sin helhet och inte att var och en forsvarar sin stol. Hoppas att denna underbara manniska har stod av overordnade och alla andra, t ex politiker. Da klarar hon av det battre. Jag blev ocksa nojd av att lasa dina inlagg igen. Kram
!
Har ni last tidningarna idag om att forskarna nu tror att dom vet att fetma beror pa kemikalier som tex en blivande mamma far i sig och detta andrar hormonerna hos fostret! Har glomt bort om det var i Aftonbladet eller Expressen. Satt och hoppade hit och dit under tiden som svenskarna korde ur banan i Are. Sorgligt!

Välkommen tillbaka DaMum du ska se att det gåtr lättare nu.
vi finns här för dig.
Kramar om dig och dina döttrar
Välkommen till baka DaMum, jag hoppasa tt allt ordnar sig för dig, och de dina Varma hälsningar Anki1 ps jag bor i Saltsjöbaden om vi kan ses någon gångDs
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Vad härligt att du är tillbaka och att det förhoppningvis löser sig. Har saknat dig så. Och undrat hur det går
Kramar till er alla
//Karin

Fint att du är här igen!
Och att du äntligen träffat en person som gör sitt jobb utifrån helheten!!
Kul att du är här!!
Vad skönt att du hade turen att träffa på en person som verkligen 'satt på rätt ställe'. Hoppas nu hon får reda i den härva som finns runt dig och att du och barnen får det liv du längtar efter!
Stor kram!!
/Lillianna
~ Lillianna ~
underbart att det går bra! Srora kramar från Säffle

Hej DaMum
Vad skönt att höra att allt börjar gå åt rätt håll!
Kram från Saltsjöbaden

Hej DaMum! Åh så härligt att höra att det finns människor i detta samhället som tar sitt jobb på allvar!!!!! Lycka till med allt. Jag håller en tumme för dig/Cia
En söndagshälsning till alla underbara änglar här! Ni har hjälpt mig enormt, bara så ni vet det!
TACK!
Hej min vän! Jag blir så glad så jag får tårar i ögonen. Tänk att det kan vända och blir bra. Att det finns människor som har sivilkurage. Att inte bara skaka på huvudet och säger att detta är inte mitt bord.
Jag hoppas verkligen att alla som kommer med på det mötet fattar och ställer upp för dig.
Gläds verkligen med dig. kram kram.
Vad härligt att höra att du får hjälp. Lycka till!
Kramar
Skönt att du har fått tillbaka lite av tron på mänskligheten:) Och att du äntligen träffat en vettig handläggare som är medmänsklig också till på köpet!
Kramar/m