Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 13023 ggr
Lava
0

Matbilder

Såg att det fanns en sån tråd på Matlust i Fokus, och tänkte att vi kan ju ha en egen matbilds-tråd.

Häng på vettja!

Lava
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lax med blomkålsmos och tomater.

Margareta
0

Gärna för mig - en stek i ugnen är busenkelt att göra och då har man mat i flera dagar.

Detta är en fläskkarré

Numer pensionär i Nynäshamn

ebet
0

#1 vilken läcker tallrik! Var har du skaffat den?

Mervi
0

Köttfärsbiffar i grädde.

Lava
0

#3 På Indiska. Älskar turkost :)

Vad hände, hur blev min bild sådär stor? har inte fattat hur man lägger in stora bilder.

callerobertsson
0

Hemgjord taco

Nötfärsbiffar

(Sorry, lyckas inte infoga bilderna.  förmodligen beroende på att blogspot ger dem extension .jpe :-()

/Calle

Mervi
0

Det finns en liten ruta där man kryssar om man vill ha bilden i inlägget. Du måste har kryssat där.Skrattande

-Krista-
0

#6 Calle, höll på att garva ihjäl mig åt din bildserie på NötfärsbiffarSkrattande

Thea
0

#6: Underbar bildserie! Sådär blir det ofta hos mig också. Om jag inte orkar hela portionen avprioriterar jag grönsakerna. Flört

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Babz
0

#6 - gillar din tallriksmodell! Det är annat än SLVs fettskrämda variant!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

UBCL
0

Jag har iofs lagt in den här bilden tidigare men på en annan tråd!

UBCL
0

…. och den här!

Gutis
0

Här är mitt bidrag. Ost o grönsaksplättar…..

En dag i taget...

mariech
0

#6 haha den var kul!!!

UBCL
0

… och den här – coleslaw med hemgjord mayo! Flört

Thea
0

UBCL: Schyst skål! Flört

H. Thea

Lava
0

Mums vad mycket gott ni lagar!

ella55
0

Snorat kan vi grilla  Tungan ute

Thea
0

Åh, grillat!!!! I år har vi flyttat till hus med egen tomt! Gissa om här ska grillas!

Måste öva på göra egen "bea" tills dess….

H. Thea

Margareta
0

#5 Den som är medlem och har iFokus+ har ett litet kryss man kan lägga i och då blir bilden så där.

Jag fixade det åt dig för att visa hur det blir när man är plus-medlem - men jag glömde skriva att det var jag som gjorde det.

Flört

Lava
0

Margareta

Tack så mycket! Man kanske borde skaffa iFokus +

:)

Fjaellmor
0

min vän bea..

andreas0
0

#20, Man behöver inte vara plus-medlem. Jag är inte det, och det går fint ändå:

(tar bara någon slumpvis utvald bild som exempel då jag inte har några nya matbilder jag har tagit)

Google

magma
0

#6: SkrattandeCool

Det här är en gratäng med brynt köttfärsröra i botten, ovanpå det förvälld blomkål toppat med lite grädde och mycket ost.

Lava
0

#23 Hur gör du? Jag fattar inte, hittar ingen ruta att kryssa i.

andreas0
0

#25, Jag bara kopierar bilden, och klistrar sen in den i textrutan. Jag har inte heller någon ruta att kryssa i.

Lava
0

Aha, var det så enkelt. Tack för hjälpen!

A-L--
0

Köttfärssås

Gjorde så här:

Stekte först upp en gul lök en stump purjolök och en röd paprika i ca 50gram smör i stekgryta. Hällde av löken ur grytan och fräste upp 850gram blandfärs. Stoppade i 2 köttbuljongtärningar och 5 kryddmått svartpeppar och i med löken och paprikan igen. Fick stå och puttra ihop en stund. Hällde i 3dl grädde och 150gram philadelphiaost. Fick stå och puttra igen….men oj vad blek den är, man äter ju med ögonen också så jag stänkte i en del färgläggningssoja så att såsen fick lite brunfärg istället.

Fjaellmor
0

Dragonkyckling

Recept finns Flört

nokenok
0

LOL

Jag har sparat bilden (med biffarna) för att använda som instruktion när folk frågar hur jag äter.

Hallongrottan
0

Hjälp!

Min matbild hamnade under fel tråd!Den kom under tråden:synpunkter på min matdag.

Kan någon flytta den?

Medlem
0

kefta i tahini (köttfärsbiffar i tahinisås)

Hallongrottan
0

Här är bilden på ikna´s köttfärsknyten (rullar)

Maja2
0

hahahaha… calleroberts… den med biffarna var skoj

Margareta
0

#31 Det går inte att flytta enskilda kommentarer

kaisakavat
0

Min middag, som jag snart ska sluka!

Fläskkarré toppat med rökt fläsk, creme fraisch-röra med purjo och kryddor, tomat o saltgurka.

Hallongrottan
0

Tack Margareta. Jag todde det gick att flytta den, men jag fixade en ny som du serFörvånad

Sara40
0

Vilken rolig tråd, här kommer mitt lilla bidrag. Lite plock framför datorn, då det inte blev någon lunch i dag och middagen (rostas med bea och lite broccoli) blir sent.

Ernst76
0

600 g fläskfilé
200 g champinjoner
1 gul lök
1 pkt bacon
5 dl crème fraiche
50 g gorgonzola
1-2 dl riven ost
1 msk soja
1 msk balsamvinäger
Salt
Peppar

Bryn fläskfilén så att den får färg men fortfarande är lite rosa i mitten. Stek baconet i mindre bitar. Dela champinjonerna och stek dom, klyffta löken och stek den. Lägg allt åt sidan.

Smula gorgonzolan i pannan, tillsätt crème fraichen, sojan och balsamvinägern. Blanda ner champinjonerna, baconet och löken. Smaka av med salt och peppar.

Skiva fläskfilén och placera den i mitten av pannan. Strö över den rivna osten. Gratinera i ugnen i 225 grader i ca 5-10 minuter.

Margareta
0

#39 Jag pillade till bilden för att visa hur fint det blir med iFokus+

Ernst76
0

Tack så mycketGlad

Gutis
0

Detta var kvällens mat. Pizza med ost, bacon, salami, oliver, några få bitar ananas och sen beanarisesås.

En dag i taget...

Lava
0

Dagens brunch: Kokos- och mandelplättar.

FruFilur
0

:o) Tallriksmodellen enligt Fru Filur…

Stekt biff, ostgratinerad broccoli och hemgjord bearnaisesås

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

lillan66
0

Ja, det är ju inte mat direkt men efterätt i alla fall.

Mandelbiskvier.

linavdp
0

Åh vilken härlig tråd, jag som älskar att både ta och se matbilder (alla i min närhet mobbar mig när jag drar fram kameran direkt när jag ser något som har med mat att göra ;))

Här kommer en av många bilder… Hamburgare med stekt skinka och smält ost samt massa sallad.

MissZapp
0

[PIZZA! Tungan ute](http://kolhydrater.ifokus.se/?ThreadId=fd27f19a-23f9-4c4e-8974-e752a5d69b21&mDate=2009-02-07 23:44:01&gid=8c9a8e62-232a-4cb2-a1a4-4b7438189e28&rcount=254)

[](http://kolhydrater.ifokus.se/?ThreadId=fd27f19a-23f9-4c4e-8974-e752a5d69b21&mDate=2009-02-07 23:44:01&gid=8c9a8e62-232a-4cb2-a1a4-4b7438189e28&rcount=254)

linavdp
0

Här kommer en till på en gång, fast denna gången blir det en frukostbild :)

Kräftstjärtar, avakado och förståss majonääääs =)

/Lina

Lava
0

Stekt kyckling, vitkål, creme fraiche och tomatsalsa.

Sara40
0

Min frukost i dag blev 7dl äggmjölklatte och 2 oopsies med massa smör, lagom med mjukost och aldeles för lite skinka för min smak - skinkan tog slut.

Thea
0

oopsies???

H. Thea

linavdp
0

Kolla denna tråden så ser du :)

/Lina

andreas0
0

Dagens frukost (tryck på bilden för att se större):

[

http://www.tpwch.com/temp/frukost_thumb.jpg

](http://www.tpwch.com/temp/frukost.jpg)

UBCL
0

Ett tips om mellanmål från seriernas värld. Skrattande

linavdp
0

Fetaost och creme fraiche röra på kyckling och broccoli =)

/Lina

Empe
0

En buffé med ölkorvar, parmesan- och yoghurtgratinerade paprikabitar, kycklingfilé, zucchinisallad och en ruccola- och parmesanpaj (utan skal)

Lava
0

Lax med cremefraiche och chili.

Ugnsrostad vitlök

Några ärtor med smör

Lite vitkålssallad

FruFilur
0

En plocktallrik till lunch idag…

Avacado
Brieost
Parmaskinka
Salami
Goudaost
Köttbullar
Gurkmajonäs
Tomat
Gurka

Det är SÅÅÅÅÅ synd om oss som äter LCHF….. Oskyldig

magma
0

…och sååå tråkig mat och enformigt…Flört 

Om det blir enformigt så beror det nog mer på bristande fantasi snarare än kostmodellen.

Lava
0

Laxpudding med spenat, sallad och smör.

Bellamorte
0

Fläskfärsbiffar i sås av vispgrädde och crème fraiche med lök och champinjoner samt smörstekt zuccini och lite kokt broccoli.

uzie
0

Min Kajsa Warg-plockis. Även kallad kylskåpsrensaren…

1 ägg, gröna oliver (med vitlök), grillad kyckling, goudaost i stavar, salami och aioli att dippa i.

LatMask
0

Häftigt, uzie! Men vad i hela friden har du gottiset I!? Ser ut som…ja, rostfritt är det i alla fall…Väldigt HYGIENISKT…

bustas
0

Någon dags konsumtionTungan ute!

FruFilur
0

#63 Cool jag brukar chocka mina matgäster ibland med att använda rostfria rondskålar som uppläggningsfat.
- "Öööh, det där ser ut som… ööööh…"
- "Japp, det är precis vad det är också…"

De är alldeles perfekta dels som uppläggningsfat och dels som drällfat under tiden man lagar mat.

LatMask
0

Herreduminskapare! Det var hundra år sen min sjukhustid - men rondskålar - iirk!

Jag glodde på min samlade fat-samling, och OK, det fanns en enstaka rostfri grej, men den såg väldigt konventionell ut.

Nåja, det här är en väldigt trevlig tråd, och jag ÄLSKAR Lavas underbara, oregelbundna, turkosa tallrik! Plus pålägget - mums!

Lava
0

Lax och spenatpaj utan pajdeg.

FruFilur
0

Gräddstuvad pytt-i-panna, stekt ägg och lite inlagda rödbetor… Kokt rättika var helt perfekt i pytten!

Aniara4
0

Brunch - falukorv och äggröra. Bilden är inte helt ny, och på den tiden åt jag både mer mat och mer kolhydrater. Numera äter jag nästan aldrig falukorv, tycker det blir för lite protein och för mycket kh!

Fjaellmor
0

I all enkelhet.

Ugnsbakad lax

Mjukkokt ägg

Salladsblad

Majjo

Supergott…

Lava
0

Ugnsbakad laxfile, blomkålsmos med vitlök, ärtor och babytomater.

uzie
0

LatMask:

Jag är tokförtjust i rostfria uppläggingsfat mm och plöjer loppisar osv på jakt efter dem. Detta fat hittade jag för några år sen och det är utmärkt för plockmat. Dessutom är man ibland för trött/hungrig/oinspirerad för att äta och då piggar det upp med ett roligt upplägg!

Håller med att det även är väldigt hygieniskt, och lättdiskat om man klantat sig och bränner vid…

Skrattande

LatMask
0

Jaa, det är väl bara att vänja sig…MATEN ser i alla fall jättegod ut på dessa rostfria fat (utan vidare specifikation…)

Lava, kan man få be om receptet på lax- och spenatpaj utan paj?

Lava
0

Japp, kolla här. :)

Empe
0

Kebabsallad

Empe
0

Jag hade inga räkor hemma så det fick bli en KRÄFTSMÖRGÅS (utan smörgås förstås)

FruFilur
0

Rättika Carbonara…

Till denna måltid blev det ordinärt porslin Oskyldig

Sara40
0

Min lunch igår blev sashimi i bilen. Urgott! (Men sojan får jag vara försiktig med annars kommer mitt sötsug igång igen, likaså ingefäran den utgår för mig.) Portionen kunde dessutom varit dubbelt så stor, men jag kompltetterade med en stor ägg-mjölk latte på kontoret på eftermiddagen.

Lava
0

Dagens middag: Hamburgare med oopsies som "bröd".

Mums!

mrsAngel
0

Sara40 och Lava, va fina era Oopsiesar är. Mina blir platta. Helt platta, hur försiktigt jag än rör ihop äggrörorna. Suck. Har ni specialknep?

kricko1
0

Jaa, så otroligt fina! Hur EXAKT gör du för att få dem så vackra och aptitretande?

Långt finare än vanliga traditionella hamburgerbröd. Man borde kunna strössla över lite sesamfrön för att ytterligare öka på associationen till just hamburgare. Inte för att det gör mig något personligen, men barnen är mer visuellt nogräknade än vad jag är. Det vore kul om de skulle våga smaka någon gång iaf. ;-)

VH och Tack på förhand! :-) /Kricko.

Lava
0

Jag gjorde såhär…. jag kanske hade tur?? Vispade vitorna så hårt att jag kunde vända bunken upp och ner utan att smeten åkte ur.

Tänkte också på det där med sesamfrön, det får det bli på toppen nästa gång :)

Rulan
0

# 82 klart imponerad - jättefina!

Jag måste prova på det där. Hemma hos oss är det två personer som är glutenintoleranta och deras hamburgerbröd är aldrig speciellt gott. Men det här funkar ju fint för dem med.Glad

Aliki
0

Ok! Här kommer min räkmacka på Oopsei!

Har inte "många pixlar för bra bild"…..men gott var det både till lördag kväll och söndag frukost

Aliki
0

# 60 … emottager gärna ett recept på laxpudding, Tack!Skrattande

Lava
0

Det är Mona-Stinas recept. Kolla här. Den är jättegod :)

kricko1
0

Tusen tack, nu ska jag göra ett nytt försök. Jag har varit magsjuk ett par dagar och inte haft någon aptit alls, inte ens för att titta på bilder och laga mat i tanken.

Men nu är jag själv på bättringsvägen (men då har det sista av barnen insjuknat *suck*) så nu kan jag baka lite och slå ihjäl tiden med det, istället för att klättra på väggarna :-)

VH!/K.

kricko1
0

Lägesrapport:

De blev så gott som utmärkta när jag följde din beskrivning. Snygga och lite högre (även om de sjönk ihop en del) och tre har redan slunkit ner med skinka och "svarta sara" ovanpå.

Mhmm… bästa brödsubstitutet hittills. Men aningen menlösa i smaken (fast liknelsen med tekakor är lysande för det är verkligt menlöst bröd det med). Funderar på om man kan krydda med något som skulle ge lite mer känsla av smakrikt surdegsbröd.

Skulle månne brödkryddor kunna vara en idé, eller är det någon som har något tips på kryddning som smakar "grovt frukostbröd"??

Tack på förhand! /Kricko.

Lava
0

Kricko: vad kul att det blev lyckat :) Brödkryddor låter som en finfin idé, ska prova nån dag.

mrsAngel
0

Funderar på att prova med pomeranskrydda.

kricko1
0

Hej Mrs Angel!

Tack för tipset. Jag är lite novisen vid spisen på just den kryddan… hmm, är inte pomerans nåt med apelsin eller citrus eller minns jag helt fel?

Jag vet inte varför, men jag kommer att tänka på jul och fruktstubbe indränkt i sprit eller nåt ditåt.. jag har aldrig bakat sådana stabbiga bakverk. Men det låter "pomeransigt" så här i all hast ;-)

VH!/K.

rullz
0

Mos (blomkål) och fiskpinnar (torsk panerad i mandel) med lite persilja och pressad citron över. MUMSIGT!

Lena123
0

Min broccoli och ädelostpaj…

http://www.winthers-skafferi.se/

elisabeth83
0

Lava: Vad var det för smaskig dressing du hade på burgaren?!!

profca
0

Aaaah vad hungig jag blir. Måste sätta mig lite längre bort från bordet så att jag slutar dräggla i tangentbordetTungan ute

Lava
0

Elisabeth: Det var tyvärr köpt hamburgerdressing. Lite för mkt kolisar ocj tillsatser, men det är inte så ofta jag äter det. Skäms

Gunnell
0

Igår gjorde jag kycklingklubbor (färska) med brysselkål i Creme Fraiche kryddat med pesto och chilipuré. Klubborna är först stekta i stekpanna (smör) sen färdigstekt i ugn med en skvätt olivolja på. Kryddade med pepparmix.

kricko1
0

Lava - Sorry, nu tjatar jag om de där "Oopsiesarna" igen Skäms men hur förvarar du de som inte går åt dag 1?

Jag la mina i en plastburk med lock, för jag tänkte att de väl blir som en torr skorpa annars… men nu blev de som en fuktblöt tvättsvamp istället, bara att kasta bort Gråter

Hur ska man förvara dem, eller lämpar de sig helt enkelt inte för annat än omedelbar ätning? Hade det gått att rädda mina "tvättsvampar" på nåt sätt?

Tack på förhand? /Kricko.

Lava
0

Gunnell: vad gott det ser ut :)

Kricko: Jag har haft mina i en plastburk med lock i kylen. De blev liiite mjukare efter ett par dar men det funkade. Men bäst är de nog nygjorda. Kanske nån annan har nåt tips? :)

Gunnell
0

#99 Ja, det blev riktigt mumsigt! Jag klickade även i ca en msk kokosfett i brysselkålen förresten… mycket mättande blev det!

mrsAngel
0

Jag har mina oopsisar i plastpåse med bakplåtspapper mellan varje. Ligger i kylen och håller sig utan problem i 3 dagar.

Lava
0

Plockmat, mums

Lava
0

LCHF-ostkaka med saffran.

AnneliS
0

Lax med skagenröra

ella55
0

Oj vad gott det ser ut Tungan ute

mariech
0

Lunch idag blev tonfiskröra med hackad ägg, majonnäs, lite ch, paprika, dill, citronkrydda gurkmeja o lite curry, la röran på isbergssalladsbädd. Sambon som inte är så förtjust i tonfisk åt det Glad

Karisannelie
0

Åh! rolig tråd!
Här kommer gårdagens middag:

090327middag.JPG

Lövbiff med broccoligratäng, lite skygräddsås, vitlökssmör och sallad. :-) (hade tyvärr ätit lite innan jag kom på att fota! hehe)

Gunnell
0

Idag åt jag LCHF-Jansson med kålrabbi och det blev väldigt gott!

Bild och recept på min blogg

Karisannelie
0

Nötstek, broccoli-blomkål och zuccinigratäng och kantarellsås! Smask!

090328middag.JPG

Sara40
0

#80 - jag såg först nu att du undrade om hur man fick oopsierna  bulliga (#50). Enkelt, Flört jag fuskar i alla fall med muffinsformar i papper när jag vill ha dem just bulliga.

Lava
0

Oopsiepizza.

kricko1
0

Den pizzan ser verkligen kanongod ut, Lava! Glad

Dum fråga kanske, men visst gräddade du botten först? Inget tillsatt fiberhusk i smeten till pizzavarianten av oopsie heller… eller?

Håller den ihop undertill även om du inte använder någon fiberkomponent?

VH!/Kricko.

Lava
0

Glad Den var riktigt god. Jag gjorde vanlig Oopsiesmet och förgräddade den. Den håller ihop ganska bra, men det blir ju inte precis som vanlig pizzabotten. Prova vettja Glad

FruFilur
0

Mer på ooopsies-temat… Ost- och baconburgare med oopsies, funkade fantastiskt bra och fick godkänt av Herr Filur

Fjaellmor
0

Lammstek med örtglädje

nimh
0

Enkel korvgryta på lunchkorv med creme fraiche, sambal oelek och haricot verts, och en sallad med vinägrett.

Novisan
0

Påskmaten

Lava
0

Ägg och bacon. Så enkelt och gott :)

Margareta
0

Man blir glad av den här tråden!

Gräddkokt fisk med ägg och persílja

Lava
0

Grillat :-)

Lava
0

Ägg, bacon, sallad, fetaost.

Aniara4
0

Jobbmatsäcksförberedelser: En kokospannkaka till natten, och i andra stekpannan bitar av kycklingfilé som stekts i kokosfett och kryddats med salt, peppar, pressad citron och färsk persilja. Åts med extra smörigt blomkålsmos till för att kompensera den magra kycklingfilén.

Lava
0

Vad gott det såg ut Aniara4 :)

Min middag blev fisksoppa.

Fjaellmor
0

Min standard :-)

Bottenlös paj i panna

Recept på just denna finns här

/Fjällmor

Lava
0

Färsbiffar med fetaost. Mos på broccoli och blomkål m mycket smör i.

Lava
0

Ugnsbakad lax med broccolimos.

elisabeth83
0

#126 Blev du mätt på den portionen? Får nästan dålit samvete när jag tänker på mina portionsstorlekar nu för tiden.. liknade mer din för några månader sedan Skäms

Lava
0

Ja men det var inte så många timmar efter frukost. Om jag äter mer sällan blir det automatiskt mer…

Lava
0

Chicken Stifado och lite grekisk sallad. Mums!

frukaos
0

#129: Allvarligt det där såg hur gott ut som helst. Recept avkrävs bums :)

Miggy
0

*dreggel dreggel*  Tungan ute

Lava
0

Jag har tyvärr inget riktigt recept men jag stekte lök, vitlök och kyckling, hällde på krossade tomater och rödvin samt kryddade med salt peppar, kanel, muskot, lagerblad och timjan. Sen fick det stå och puttra ett tag. Glad

frukaos
0

Härligt! Får bli mitt nästa köksprojekt :)

Lava
0

Älgentrecote med bea och tomatsallad.

Dessi101
0

Dagens middag:

Äggwrap fylld med brieost, tomat och skinka :)

Rebs
0

Ikväll blir det lchf-pizza med köttfärs, bacon och haricot verts. Nam-nam! Tungan ute

Margareta
0

Man blir lite sugen av att se alla härliga bilder.

Inspirerande.

Anmaja
0

Här sitter jag och blir hungrig av alla 'goda bilderna'!  Tungan ute

Sallad, äggröra, bacon och halloumi…

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Mervi
0

Stekt lax, sallad av paprika, tomat, gurka, lite klick sås av vitlöksost + vispgrädde. Åt detta till lunch häromdagen.

Lava
0

Vad gott det ser ut Mervi!

Här kommer en bild på Älgstek, bea och sallad.

Mervi
0

Jag blir hungrig fast jag precis ätit lunch. Ser mumsigt ut.

Fialotta
0

Jag har en blogg med bilder:

http://tyckomlchf.blogspot.com/

Tänkte att det var bra och ha för egen del och ifall andra vill titta. För ibland glömmer man ju bort goda maträtter som man själv gör så jag försöker därför samla dem på ett ställe, när jag får idétorkaFlört

Mervi
0

Jättefina bilder, tack för titten.

Lava
0

Omelett med ost, lax, avocado, tomat

Mervi
0

Laxgratäng.

hochlash
0

Ostfylld baconmatta, finns blogginlägg att läsa här.

Lava
0

Fläskstek, svampsås och wokade grönsaker.

Lava
0

Brunch i form av äggröra, salami, ostrullar och gurka.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.