OT - duschcreme/shampoo?
Det finns ju en del att läsa om tandkräm här, men inte så mycket om duschprodukter.
Vad använder ni för produkter när ni duschar?
Hur mår huden och håret av det?

Mitt hårshampoo är gult och var på rea, mer än så vet jag inte, haha. Duschcreme är för tillfället Axe, men det varierar, har dock aldrig noterat att huden eller håret skulle bli bättre eller sämre beroende på vilka hår- eller hudprodukter jag använder mig av.
Använder inget på kroppen. Det räcker med vatten.

Jag tvättar ansikte och kropp med flytande honung och det är det bästa som hänt min hy :)
För håret kör jag balsammetoden, har inte använt shampo på 1,5 år och använder nu bara billigt eldoradobalsam. Det är det bästa som hänt mitt hår :) Testa!
Jag beställer produkter från www.pureskin.se Jag gillar hennes sortiment. Jag har även provat www.biologica.se men fick problem med deras schampoo - balsam.. men då vill jag lägga till att jag har förbannat känslig hårbotten och hy som lätt får utslag. www.tvaleriet.se har hemmagjorde krämer + att de säljer tvättnötter som man kan använda till tvättmaskinen.. Jag älskar tvättnötterna - använder inget annat - det behövs inte ens sköljmedel…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag använder Forever Living Products produkter och tycker dom är toppen. Håret blir verkligen rent. Till tänderna använder jag deras tandkräm och på kuppen fått mindre tandsten. Till ansiktet blir det deras tvål och tycker det är super att slippa använda många olika flaskor till det. Tvålen kan även användas på "hemliga ställen" med gott resultat.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Jag köper miljövänligt har bytt bort fluortandkräm och tvättmedel till fluorfri eko tandkräm och tvättnötter samt köper kläder av bambu. Använder även kokosolja som deodorant. Schampo och tvål har jag ännu inte hunnit hitta något bra alternativ, dock.
Schampo använder jag inte. Däremot använder jag balsam (Fructis Garnier utan silikon)
På resten av kroppen använder jag vatten och eftersom jag har extremt torr hud så åker det ofta på olivolja som lotion.
Någon deo använder jag inte, däremot en deo kristallsten. Det funkar!
Gud vad mycket som hänt med min syn på saker och ting sedan jag började med lchf - snacka om att jag fått upp ögonen och har lärt mig jättemycket om allt möjligt! I love it! En del av mina nära och kära tycker nästan att jag blivit en kuf 

Det lät intressant att använda flytande honung till kroppen. Det ska jag pröva till min torra hud. Har ändå en flaska i kylen som inte längre används till mat, utom någon enstaka gång i en kopp te.
Enbart vatten till hår och hud. Ibland lite olivolja om huden är torr. Det tog ett tag att vänja av håret med schampo och balsam, men nu är det finare än någonsin. Billigt blir det också, stor skillnad för mig som har lång och tjock kalufs och fick använda en halv schampoflaska per tvätt förut. 

Det billigaste!
Jag hade en period när jag inte använde schampo, och det gick utmärkt. Tyvärr är mitt hår så tunnt och svenskt att jag måste ha nån form av sprej eller mousse eller nåt.
Men man kanske inte behöver schampo, förstås.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Intressant tips! Vill också prova (och bli av med honungen i skafferiet)…
Hälsokosten och en del Coop säljer schampo och balsam från Urtekram som jag tycker är fina grejer. Använder dock sällan schampo i håret, ibland balsam.
Deo-sten från LUSH. Och en massage-tvål därifrån som jag inte kommer ihåg vad den heter. Masserar och återfettar samtidigt.
Kokosfett är super till det mesta. De lockiga sönerna har det i håret (tips från frissa - men det behöver inte vara virgin)
Jag änvänder det också just nu eftersom håret är permanentat. Jag vet, inte miljövänligt, men däremot färgar jag håret med växtfärg, och det gillar jag skarpt. Hos den frissan köper jag också biologisk hårstyling, som också är jättebra.
Använder också kokosfett till hela kroppen, ja även ansiktet. Fått baby-kinder igen.
Tog med burken till massösen och det funkade jättebra, tycker att oljorna blir för klibbiga.
Just duschcreme, schampo och balsam är jag inte så noga med vad det innehåller, eftersom man sköljer bort det från kroppen på en gång. Däremot har jag blivit noga med att kolla hudkrämer och annat som man behåller kvar på huden, så att de inte innehåller mineralolja eller parabener!
(Den förstnämnda framställs av råolja och täpper till hudens porer, hindrar den naturliga återfuktningen och skapar ett "beroende" av produkten. Forskning visar också på ett samband mellan mineralolja och reumatism. Vad gäller parabener så är de konstgjorda konserveringsmedel som verkar vara hormonrubbande och även satts i samband med reducerat spermatal, testikelcancer och bröstcancer.)
Sen är jag ju så ytlig att jag vill att produkterna ska kännas lyxiga, lukta gott och ha fina förpackningar också. Kings & Queens är ett märke som jag inte testat ännu, med det finns på Åhléns och marknadsförs just med att det är fritt från mineraloljor och parabener. Provsniff i affären bådar mycket gott! Andra bra märken är Face Sthlm, Weleda, Kibio, Dr Hauschka, Estelle & Thild och Balm Balm.
Jag använder en sorts duscholja för jag får lätt torr hy.
Ofta använder jag den i kombi med en mjuk borste för scrubeffekt. Blir jättebra resultat och jag behöver inte hålla på och smörja in mig i efterhand.
Ser att Lush "deo-stenar" är tillverkade av bikarbonat. Har själv testat att gnida in bikarbonat under armhålorna i några månader (doppar fuktiga fingerspetsar i bikarbonaten och gnider in). Fungerar långt över förväntan bra!
Att inte tvätta sig med tvål har fördelen (förutom att man slipper uttorkning och kemikalier) att det inte förstör den naturliga bakteriefloran på huden. Detta tror jag är en av orsakerna till att huden blir bättre men även till att det dröjer dubbelt så länge innan den behöver tvättas igen.
Varmt vatten och tvättlapp (alt frottéhanduk) och ev borste är allt jag använder på kroppen. Fungerar kanon. Tror att massagen som huden får gör gott också.
Som sepersi sa - mycket man upptäcker nu när man är öppen för att det finns - oftast bättre - alternativ till de traditionella produkterna. En klart rolig och intressant upptäcktsresa :-)
Jag använder vanliga duschkrämer men ser till att de är fria från mineralolja och helst SLS också.
Har inte använt shampoo på över ett år, utan kör med balsamtvätt. Stoooor skillnad på hårets kvalitet före och efter! Sköljer ibland med honung och äppelcidervinäger.
Olivolja som makeup-remover (jättebra!!) och för torr hy om jag nu får det nån enstaka gång. Annars aloe vera-gel som hudlotion, nån gång i veckan eller så.
Till deodorant antingen deo-kristall eller vanlig deo-spray utan alkohol, silikon och annan skit.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Ägg är också bra ibland. OBS!! Skölj i kallt vatten annars har ni omelett i knollen!!
Yyyl! Är mineralolja "Petrolatum" som det står i innehållsförteckningen på min HTH hudkräm?
Undrar också över det där att klara sig helt och hållet från schampo OCH balsam. Försökte med balsammetoden, men den funkade inte alls… Nu använder jag ett schampo från Dr Hauschka och det funkar väl någorlunda. Jag har lockigt hår som ser bra ut efter morgonduschen, men frampå dagen blir det mer och mer risigt. Gillar egentligen inte jox som är kvar i håret, men en frisör gnuggade in Sebastians potion nr 9, och wow, så fina lockar jag fick, i flera dagar! Men det är dyrt, och innehåller tydligen silikon…
# 20 Silikon är något jag verkligen är rädd för!!! På lång sikt blir håret förstört, du behöver mer och mer silikon….
Att vänja av håret med schampo tar lite tid. Håret blir först sämre, sedan bättre. Det finns en sajt för de med lockigt problemhår. Där har jag lärt mycket som funkar även för mig som permanentat håret.
Men, precis som med LCHF måste man ha lite tålamod med omställningen.

Kan som "gammal" frissa berätta om hur silikonet funkar i håret. För det första ska man använda såna preparat ENBART på slitet hår, inte friskt och fräscht. På slitet hår har fjällskiktet på hårstråna släppt och börjat spreta. Det silikonet gör är att krypa in under de spretande fjällen och gör så att hårstråna får en slät yta dvs kan reflektera ljuset så att håret ser blankt ut. Håret är fortfarande lika slitet.Enda sättet att få bort det slitna är att klippa! Man kan dessutom inte tillföra håret näring utifrån - det ska man göra inifrån genom att äta bra mat!
Om man använder silikonpreparat på friskt fräscht hår där fjällskiktet ligger som det ska på varje hårstrå, hamnar silikonet utanpå hårstråna och gör håret tungt, eller i hårbotten och ger beläggningar.
Att man skulle behöva mer och mer silikon om man börjar använda såna preparat kan jag inte hålla med om. Förstår inte varför man skulle behöva det…
Och det är likadant med "vårdande" schampo: inget för friska, fräscha hår! Själv gillar jag Lush schampokakor som sagt - favorit är Carma Komba, men det finns flera olika varianter. Det är drygt, man kan inte spilla nåt och det är gjort på naturliga råvaror, ej testade på djur. Har svårt att tänka mig tvätta håret i enbart vatten även om det låter som en dröm.
Däremot tvålar jag inte in hela kroppen när jag duschar och även där har Lush bra duscholjor - min favorit är Flying Fox! Gudomligt doft och bra för huden. Smörjer aldrig in mig, så de preparat jag använder är schampo, duscholja och tvål på tvättfatet (även den från Lush). Är jag ett Lush-fan tror ni?? 

Men om man nu inte har lockar, utan vanligt svenskt tunnt elände som inte kan bli långt (det ser inte klokt ut), vad gör man då? Enda sättet för mig att få volym är kemiska hjälpmedel en masse.
Blir det bättre utan schampo?
#20 Ja tyvärr. Mineralolja kan maskera sig bakom fina namn som:
Mineral oil
Vaselin
Petrolium/petrolatum
Paraffin/Paraffinum liquidum
Propylene glycol
E 905
Ozokerit
Polyisobutene
Livet blev plötsligt mycket mer komplicerat när jag började hålla reda på sånt här…
# Fast olivoljetvål till kroppen
# Änglamarks balsam till håret (näpp, har inte använt schampo på över 2 år. Har lockigt hår.)
# Pureskin ansiktstvätt till ansiktet
# Mandelolja+Aloe vera gelé att smörja ansiktet om jag är torr
# "Vanlig" deo, Dove-nånting
# Mandelolja som sminkborttagning
# Mandelolja eller kokosfett till kroppen om jag är torr
:o)
#19 Perfekt! Då kan man bära med sig lunchen i håret. 

Family Fresh (största strl). Räcker i en evighet.
Jag gör mitt eget schampo och balsam. Det är outstanding!
Håret blir väldigt konstigt ibörjan, jag tror det beror på att hårbottnen gör sig av med alla konstiga ämnen från tidigare hårprodukter. Efter ett par tvättar blir håret underbart. Det känns tjockare och har styrsel, det blir inte så där mes-mjukt som det gärna blir av balsam, men ändå lätt att reda ut. Recept och råvaror finns på www.crearome.se Jag kommer aldrig att köpa dyra schampo igen, det man gör själv blir 1000 gånger bättre, och så har man koll på vad man har i oxå!
Gör även min egen duschtvål, den blir lika bra!
Tack Gunnell för beskrivningen av hur silikon fungerar! Jag har hört massor av konstiga grejer om just silikon…
Stråstärkare låter intressant!

#3 Nu har jag provat att duscha med flytande honung istf duschtvål. Det kändes jättebra! Det ska jag fortsätta med.

#31 Stråstärkare är bara en annan variant av "platic-padding" som jag brukar jämföra silicion med
. Funkar på samma vis… dvs fejk.
#29 Har länge funderat på att köpa grejer via Creamrome och göra egna produkter, men än så länge känns det allt för krånligt. Men some sunny day ska jag göra det… Låter så härligt att fixa eget från råvaror…
Jag använder Dermanordas produkter (www.dermanord.se) till både kropp och ansikte. Finns att köpa på postorder och vissa skönhetssalonger/spaanläggningar. Deras produkter innehåller inga mineraloljor eller paraben. Däremot innehåller de växtoljor, dvs bara naturliga ingredienser. De luktar gott och är inte särskilt dyra heller. När jag köpte en laddning senast sa försäljaren att anledningen till att de kan ha så humana priser är att de inte har någon omfattande marknadsföring, inga egna butiker med en massa personal och inte heller delar ut gratisprodukter i småförpackningar.
Jag kör med samma princip som för det jag äter; ju kortare innehållsföreteckning desto bättre. Sedan urminnes tider använder jag Barnängen fast tvål, och för tillfället Änglamarks schampo och balsam. Min deo heter Rexona (tyvärr Unilever) Sport Defence roll-on.
Något annat kladd använder jag inte, förutom Arméns hudsalva för torra läppar och Zendium Classic tandkräm (innehåller inte natriumlaurylsulfat).
Kan passa på att tipsa om Ginesis schampo och balsam som jag har använt ibland. Deras produkter innehåller inga "billiga syntetiska industriella bulkkemikalier".
#33 javisst är det fejk - men vissa behöver det. Innehållsförteckningen är i alla fall kort: Vatten, Glycerol, Xantangum, Paraben, Eteriska oljor: Citrongräs.
Inget som är farligt väl?
P.S. Vill också tipsa om att på Crearome som tipsades om härovan kan man läsa om de flesta råvaror som förekommer i kosmetika under fliken Råvaruinformation.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

#36 Parabener är inte alls bra.
Och visst är det så att en del behöver lite "platic-padding" i håret för att få nån ordning på det (vet väl jag som jobbat som frissa i många år), men man ska vara medveten om att sånt här aldrig kan reparera skadat hår. Och att man inte ska använda det på friskt och fräscht hår - då finns det andra preparat som funkar som de är tänkt att göra.
Olika struktur på håret kan man inte göra nåt åt, men däremot kan man göra nåt åt kvalitén genom att äta bra mat och sköta håret utifrån de förutsättningar man har. Ett tunt och mjukt hår ska självklart inte utsättas för en massa varmluft och annat slitage, medan ett kraftigare hår kan tåla väldigt mycket. Bäst är att hitta en frisyr som passar håret… att man sen inte alltid kan få den frisyr man vill ha är en annan femma. Själv har jag ganska lockigt hår och får stå ut med det vare sig jag vill eller inte…
Mycket spännande tråd! ska fundera på att göra mitt eget schampoo - låter vettigt.
Men smink då? Den enda mascara jag tål är den från Mary Kay - alla andra har parfym i sin. ursäkta OT tilltaget.
i crearomes samtliga schamporecept finns laurylsulfat! Just det som jag försöker undvika så det blir inget hemgjort schampo efter deras recept för min del iallafall!
#40 Vad är det som är dåligt med det? B Nåt du bara är allergisk mot eller?
Usch, man blir nojig när man börjar kolla sånt hät. Kan man inte tvätta håret med typ bara ---avocado eller nåt?
på lockig.se listas det som ett starkt uttorkande ämne som man bör undvika
Hoppsan - jag hade för mig att Crearome endast rekommenderade naturliga saker.
Där ser man - inte nog med att man borde vara med.kand. för att klara hälsan, man borde visst vara lite kemist för att kryssa rätt bland dagens produkter!

#43 Ja det är rätt det du säjer. Det är nog svårt att få tag i produkter som är helt rena från konstigheter.
Kollade just innehållsförteckningar på mina två olika schampon..
Det ena: 36 olika ingredienser förutom vatten
Det andra: 40 olika
Inte undra på att det går rätt bra för kemiindustrin. 
Inget av dessa schampoon fungerar nåt vidare på mitt hår och jag hittar inget bättre, så jag börjar vara lite desperat. Har samma bekymmer som Halvdansk.. I och för sig en kollossal massa hårstrån, men de är så fina att de nästan inte syns ett och ett. Och frisyren blir ofta lite mesig därför..
Håret har också en tendens till att bli statiskt.. vilket jag HATAR!!
Balsam är en omöjlighet i mitt hår - då blir det så statiskt att jag kan flyga. Ingen brukar tro mig när jag säger det, men det är ett faktum.
Tja.. vet inte vad jag ville med den utläggningen.. Men - så är det i alla fall! 
#45 Kör med bikarbonatgnuggande i håret och vinägerskölj på det. Det funkar fint på mitt hår som verkar vara av samma typ som ditt. Massor, men tunna strån. Har fått en stadga jag aldrig haft förut.
mitt blev tidigare alldeles för mjukt när jag använde balsam men nu efter att ha använt enbart det i ett år snart så är håret jättabra, inte alls så mjukt och flygigt som innan!

Hur mycket vinäger, mimlan?
#46 Är ju nyfiken på det där.. Måste prova för jag håller på att bli desperat. Håret är ju viktigt ju!
Korkade frågor:
Hur mkt tar du - hur göra??
Blött hår antar jag.. Och sen?

#49 En-två matskedar kanske. Jag häller lite vatten på det i en liten skål och så duttar jag det på skalpen (med blött hår) på några ställen och gnuggar över hela huvudet. Sköljer ur med vanligt vatten och sedan tar jag kallt vatten med äppelcidervinäger, ett par matskedar där också, och sköljer. Sedan är det klart.
Har aldrig haft sådan stadga och lättkammat hår som jag har nu, det är riktigt trevligt. Och rejäl glans.
Enda nackdelen är att jag kanske inte skulle ha vinägerskölj om jag skall ha någon sniffandes i håret efter att det blivit blött igen. Då doftar det av vinägern.
Kan man alltså köra utan vinägerskölj? Vad blir skillnaden?
#50 Nu har jag provat bikarbonattvätten. Det kändes lite strävt först medan jag gnuggade, men efter att jag sköljt ur bikarbonatet så blev det mjukt. Bra, lite fluffig "känsla" när man tar i det och lättkammat, precis som du skriver.
Däremot har det fortfarande tendensen att vara statiskt.. (hatar, hatar…) Kankse försvinner det sen, efter att jag har tvättat ur alla kemikalier från scampona. Tar väl ett tag..hehe..
Mycket lovande i alla fall - tack!! 
Jag använder ingen duschcreme heller och tvättar håret med balsam enbart. Ibland har jag kört bikarbonat men då måste man blanda och greja själv.
Balsam funkar fint! Min hårbotten har aldrig varit så bra som nu, inte uttorkad eller kliande.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag har kört utan nånting alls idag, så får vi se vad som händer. Men så är mitt hår också ca 4 cm långt….
#52 Kaisa, du bör alltid skölja med vinäger efteråt. Äppelcidervinäger rekommenderas, lite citronjuice i vatten (eller iblandad i balsam) är ett alternativ. Du behöver bara nån matsked till ett glas vatten. Häll långsamt igenom hårrötterna, låt det verka nån minut och skölj med rent vatten efteråt.
Det har med bas och syra att göra. Bikarbonatet är väldigt basisk, vinägern återställer ph-balansen. Den låser också in fukt och protein i hårstrået, samt ger håret glans.
Tänk dig att hårstrået har fjäll som på en fisk. Bikarbonatet får fjällen att stå rätt ut vilket innebär att hårstrået kan bli sprött och känsligt. Vinägern försluter hårstrået efteråt.
Om du testar så märker du nog att håret inte heller blir statiskt efter äppelcidervinägersköljning.
Kom också ihåg att håret behöver en omställningsperiod - precis som kroppen när vi börjar med LCHF - och detta innebär att håret kan kännas fett och konstigt och se rent ut sagt för j*vligt ut under några veckor. Men sedan rättar det till sig och blir mycket bättre än förut!
Lycka till!
#52: När man kör med "balsammetoden" så ska man ju helst inte använda en handduk att torka håret med, utan t.ex en gammal t-shirt eller liknande- annars blir håret "frissigt". Kanske något du kunde testa? (Om du inte redan kör handduksfritt dvs:)
Åh, tack för alla fina råd! Tar dem till mig.
Tidigare kunde mitt hår bli BÄTTRE av våld, t ex färgningar och blekningar och maximalt giftiga grejjer. Det var som om det behövde vara slitet och torrt för att få volym. Sen följde en period när det var jättebra som det var.
Numera - med LCHF - funkar inget av det där längre och de e inge kul med tråkigt hår. Så jag är öppen för experiment. Ska förstås göra om och vinägerskölja nästa gång.. (hamstrade ett lager bikarbonat idag, haha)
Hoppas, hoppas att det statiska försvinner. Då blir jag riktigt glad!! 

Kaisakavat, frisörerna rekommenderar ju färging och liknande, och de säger rent ut att det är för att man ska förstöra håret en del, så att det blir mer volym i det.
Mitt stora problem är att håret är torrt, och att det kliar i hårbottnen, men jag är inte färgad (just nu, brukar vara röd). Nu testar jag med bara vatten.
Ni som kan, finns det nån inpackning man kan göra, kanske?
#58 För torrt hår kan det vara värt att prova Aubrey Organics - tex Honeysuckle Rose Conditioner eller GBP Conditioner (tillför protein) Jag tycker dom är toppen, men kan nästan inte använda dom nu eftersom håret inte är torrt längre! Jojobaolja är också bra, leta efter inpackningar som innehåller jojoba.
Själv har jag aldrig haft problem med hårbotten, men eftersom jag tillbringar en del tid på hårforum har jag snappat upp några saker som folk använder.
- Tea tree olja verkar vara en höjdare. Späd ut och massera i hårbotten. Eller hitta en inpackning/balsam med tea tree oil i. Giovanni har en bra!
- Någon sköljde håret med nässelté
- Kokosolja!! Massera in i skalpen.
- Gör en inpackning med olivolja, låt sitta nån timme och tvätta sedan ur noga
- Äppelcidervinäger ska tydligen också fungera, enligt många. Skölj som i post #55
Hoppas nåt hjälper!
#57: När jag kör balsammetoden (är periodare) så ska man ju tvätta ur gamla rester, silikon o.dy med rätt sorts shampoo- jag använder Barnängens barnshampoo.
Sedan har man i rejält med rätt sorts balsam- jag brukar ha coops blåvita balsam. Sedan sköljer man ur, och har balsam i igen i "längderna- och sköljer.
Sist av allt när håret är riktigt blött så har man i lite (jag har långt, tjockt hår och har i kanske 2 tsk) balsam och fördelar i längderna och låter vara kvar i håret.
Det sista momentet kanske kan vara något för dig?? Man ska ju kunna smörja kroppen med lotion för att slippa statiska kläder, inbillar mig att den sista balsamskvätten har samma funktion fast då för håret?

Hmm, sitter här med body shops body butter och inser att detkanske inte är det bästa! Parabener och antagligen annat i okså, har lite svårt att utläsa allt på engelska. Synd bara att de luktar så gott..
tänkte iaf prova balsammetoden i dagarna, ska bli spännande!!

Tål ingen parfym, så jag använder oparfymerad tvål under armarna, barnolja till underlivet, och oparfymerat balsam att tvätta håret med - fast jag har inte lyckats gå över till balsammetoden helt och hållet utan använder lite schampoo någon gång i veckan.
Tvättar kroppen med honung.
Och håret med smör.
Glänser fint och luktar gott.
Jummy
NEj men skal nog testa tvätt med honung.
Jag kör balsammetoden till håret sen något år eller mer tillbaka.
Är inte helt nöjd, mitt hår är väldigt torrt. Kanske gör jag fel
Numer pensionär i Nynäshamn

#64 du kanske ska testa ett annat balsam, eller ta i lite kokosfett, olivolja tex. i torkat hår, eller tvätta det mer sällan. Fön, bommulshandduks-torkning är ju oxå uttorkande/frissande. Några teskedar vårdande balsam i torrt/vått hår, efter tvätt, funkar oxå. Själv sköljer jag alltid sist med äppelcidervinäger (1 del äcv, 9 del vtn), vilket får vara kvar. Lycka till
Jag fönar, torkar aldrig mitt hår. Det får torka fritt. Jag tvättar det redan så sällan (ca 2ggr per vecka) att jag knappast kan tvätta mer sällan. Kokosfett eller olivolja har jag haft som infettning.
Jag använder de balsam som finns på listan (lockig.se) i den takt jag får tag i dem. Är någon bättre eller sämre tycker du #65?
Jag rekomenderar Hårtrimmer. det har jag använt i sju år. inga problem med schampoon inpackningar balsam eller kluvna toppar sedan jag började med det. Finns i lfera oliak märken och färger samt prisklasser.

#66 ja, då vet jag inte vad du ska göra. Det finns en tråd på lockig som tar upp problem har jag för mej. Själv började jag med änglamarks och det funkade bra från första stund, så jag har inte testat något annat, med ett undantag och dessutom denna vecka!! Jag testade apotekets apoliva care, med följden att min hårbotten är i uppror nu, typiskt. Ska börja med endast äcv nu ett tag å se vad som händer.
#67 hi hi, jo faktiskt har jag använt den metoden med, klart bäst faktiskt, men nu är det lite längre som omväxling. Min omgivning tycker det är bäst när jag har långt, hmm, undrar varför…
Själv använder jag en sån här:

En vanlig hederlig parfymfri tvål. Den billigaste jag kan hitta. Gör rent väldigt effektivt på alla ställen på kroppen, inklusive i håret. Har fungerat i minst tusen år, så varför skulle det inte duga nu? Det behövs inte massa komplicerade produkter med massa konstiga kemikalier i.
Detta är den enda produkten jag använder. Jag testade att bara använda vatten ett kort tag, men då började det klia i hårbotten, så jag återgick till att använda tvål.
Kostar väl vad, 15 spänn för ett 10-pack som räcker i en månad? Billigare kan det inte bli.
Igår kväll fick jag ett par presenter av kompis. En lera att använda som inpackning i en torr hårbotten/hår. Från nordafrikas kust.
Även en olja - Arganolja kallpressad från nötter - som man kan använda till lite av varje. Jag brukar smörja in huden med den när jag är xtra torr, ibland har jag den som ansiktsmask när jag ligger i badet, eller som rengöringsolja istället för tvål. En av ytterst få produkter jag kan använda på huden utan att få finnar/utslag. Oljan täpper alltså INTE till porerna.
Kompis sa alltså att den funkar även i hår, hårbotten när man är torr, fast jag vet inte riktigt hur man ska göra. Glömde fråga..men idag ska vi på bio - så jag ska fråga om jag minns.
Är det skillnad på mäns och kvinnors hår - mer än att långt fortfarande är vanligare på män? Använder jag tvål blir det ännu torrare.
Jag har kollat runt lite och funderar på att beställa ett provpack från Lockig-butiken,
Jag kortade ner rubriken och satte OT framför - eftersom det är just en OT-tråd på ett kostforum.
#71, Det känns väldigt "torrt" under själva duschen, men efteråt när jag sköljt av och torkat det så märker jag ingen skillnad mot schampo.
hehe det blev nog lite fel men jag har inget hår så jag använder tvål även på huvudet, använd en tvål med sånt där mjukgörande mojs om huden inte ska bli torr. Vad gäller hår så fanns det på min tid schampoo för olika hårtyper fungerar inte det använd balsam eller köp de dyra schampona hos frisören de är bättre än de i butikerna.

#71 Njae, här i Jönköping är det nog vanligare att kvinnor har längre hår i alla fall, men annars är det nog ingen skillnad 
Lockig´s produkter ska vara riktigt bra har jag förstått
Vanlig tvål är ju väldigt basisk, så använder man det blir håret oftast matt och torrt, vilket förstås går att återställa med något surt 
Jag har beställt ett provpaket från lockig.se
Kan vara kul att testa