Alkohol - lchf
Hur går det med alkoholen och lchf för er? För min del är jag mycket känsligare än tidigare. Redan efter 1 glas vin känner jag mig märkbart berusad och efter 2 glas blir jag så trött att jag måste sova. I går tog jag ett glas vin till maten sen sov jag resten av kvällen i soffan. Jättekul sällskap man är nuför tiden :)) Märkligt att det kan bli en sån skillnad mot före lchf. Någon som vet hur det kommer sig?

Jag har upplevt precis samma sak. 1 glas o jag känner mej lullig efetr det andra slocknade jag i soffan helt utslagen, så jag vet inte hur de ska gå om man ska på nån tillställning o VILL ta några glas, kanske får man ta liiite i glaset o smutta o kanske varva med vatten

Det varierar lite från gång till gång för mig faktiskt. Det verkar ha blivit lite bättre nu än vad det var i början. Man blir iallafall billig i drift, om än trött och tråkig :Ph

Jag har just suttit i en timme och sökt efter någon gammal tråd i just det här ämnet…utan framgång!
….Och så skriver du Solrosia ett inlägg med exakt mina funderingar.
Jag blev också på gränsen till pruttfull igår. Billigt, men samtidigt ganska tråkigt…jag gillar vin. Och som sagt..Vad händer om jag blir bjuden på middag med tex Fördrink champange och sedan ett par glas vin till maten
När jag var ung sades det att den som ville klara av att dricka mycket skulle grunda med en 3:a grädde.
Kanske en myt?
Märkligt nog så fick jag rådet i min ungdom att "grunda" med grädde i magen för att inte bli så full när man skulle på fest. Alltså precis tvärtom jämfört med erfarenheterna de som dricker berättar om här på forumet!

Ja det där med grädde har jag oxå hört, men det äter man ju redan om inte grädde så en masa fett…
PRECIS min poäng, niloss :)

hmmm fanken oxå kan de va såå tokigt att man ska behöva äta nå "skit " för att klara ett partaj, då tror jag att jag vastår o håller mej till ett par små glas

Har också hört det där med grädde före alkohol och jag har testat det också fast inte en hel 3:a utan bara några klunkar och en VISS bättring kanske det blir, mindre påverkad för ett tag sen tar alkoholen överhand om man dricker ett par glas. Men vem orkar hiva en 3:a grädde före man ska inta ett par glas vin till maten, hihi. Då behöver man ingen middag ialla fall…..

Jag kommer at dricka vin igen…om inte annat nästa gång i påsk då vi har en liten tradition att fira ordentligt med goda vänner.
Dom får väl bära mig till sängs då om det går ät skogen, men min nya kost ändrar jag inte på…..
(Jag är ju faktiskt 6kg lättare ….)
Men jag kan inte låta bli att undra vad det är som gör att Jag "klarade" fler glas tidigare då jag "grundat" med kolhydrater.

Gräddknepet var från min ungdom (…läänge se´n)
Då var inte tanken att klara ett par glas vin till maten…. Vilken mat förresten…?

Brukade alltid grunda med stuvade makaroner och stekt fläsk före brakfyllorna. Men jag tycker nog att jag klarar spriten lika bra nu som före lchf.
Det verkar vara olika - jag märker ingen som helst skillnad.
Tyckte boxen var lätt i morse och när jag räknade baklänges hade jag druckit 4 glas rödvin allt som allt i går kväll.
Det kändes inte över huvud taget, varken då eller i morse. Fast det var gott i alla fall…

kanske reagerar vi olika mycket jag blir som sagt jätterusig av pyttelite o de va inte så förr, nu dricker jag väldigt sällan kanske varannan månad ibland går det längre så de påverkar ju. Men jag drack inte oftare innan så jag har samma förutsättningar.
Igår hade vi köpt några flaskor torrt vitt vin och tänkte att vi kunde ta varsitt glas. Jag drack två vinglas (13%) och jag blev lullig i huvudet, fnissig och på lyran… Tål ingenting längre verkar det som men det blir förstås billigt… 
Jag har för mig att levern tömmer sin sockereserv vid alkoholförbränning. Eftersom man vid LCHF kost äter högst minimalt med kolhydrater så kanske det inte finns någon sockerdepå överhuvudtaget och då får levern fullt upp med att "tillverka" glukos.
Insulinbehandlade diabetiker får rådet att inte gå och lägga sig med för låga blodsockervärden eftersom levern inte har något socker att "pytsa" ut vid insulinkänning.
Kanske kan det vara något sådant.

När man är i ketos så har lever viktigare saker att göra än att sönderdela alkohol, så alkoholen får inte samma processtid som på en sockerbaserad kost (min teori…om den stämmer vet jag inte). Praktiskt och billigt (mindre alkoholslöseri)!

Hur har ni gjort med alkoholen förresten? Håller ni er undan? Dricker ni bara torrt vin? Eller festar ni till lite ibland? Jag gillar ju whiskey och det ska vara rätt ok att dricka har jag för mig, men jag saknar drinkarna, klarar inte av att dricka rödvin "bara som det är", ett glas till maten är gott men inte som sällskapsdryck. Finns det några goda drinkar UTAN massa söta läskedrycker i? :) (och ja, jag vet att det inte är speciellt bra att dricka alkohol alls, men jag tycker ändå det kan vara trevligt ibland ;))
Har inte märkt någon skillnad.

Blev en märkbar skillnad efter nån månad på LCHF för mig. Har helt slutat dricka nu. Känns inte som att det är värt det längre!

Tycker också att jag lättare blir på lyset nuförtiden. Men å andra sidan blir jag mycket mindre bakfull än förr. Brukade alltid må förfärligt illa och spy dagen efter men det har jag inte haft några bekymmer med alls sen jag la om kosten.
För ett par veckor sedan var det after-work på jobbet och jag hinkade i mig rödvin och blev hel-knack. Efter det skulle det drickas drinkar och plötligt drog jag i mig en bacardi razz med fruktsoda. Inte förrän jag druckit upp alltihop insåg jag att det ju är massa socker i både bacardin och läskeblasken. Fick kanon-ont i magen och så var det partyt över. LCHF är nog bra, men sviktande omdöme efter alkoholintag har det för min del väldigt dålig effekt mot. Ha ha ha!

Om jag inte missminner mej så rekomenderar SSS nåt rejält fett t.ex fet ost en stunde (eller två) innan man börjar med alkohol (vin tror jag han skrev om)
Det påminner ju rätt mycket om grädden…..vilket i sin tur får mej att minnas mina ungdoms dagar som djurskötare…när man (fy!) stängde av omröraren i mjölktanken en stund för att få grädden att stiga, sedan hinkades det upp direkt från ovan istället för genom bottenkranen. Fett o gott före partyt! (mycke partande var det där, på vischan!)

Har druckit sparsamt de senaste 10 åren men efter att jag började med lchf har mängderna ytterligare minskat. Vinet smakar inte längre, efter ett halvt glas vill jag inte ha mera. en cognac kan jag dricka någon gång.
Under de 3 första månaderna på LCHF tyckte jag nog att jag var känsligare för alkohol. Det var under den perioden jag också gick mer i vikt.
Nuförtiden, ett par år senare är det ingen skillnad vad alkoholen beträffar och vikten går stadigt upp i stället för ner.
Kanske finns det ett samband?