varför äter du LCHF?
jag äter det för att slippa äta onödig bukfylla som jag anser att pasta,potatis,ris,bröd mm är.
sedan mår jag mycket bättre,man äter godare.

Hälsovinsterna.
Fabricati diem, pvnc!
Jag hoppas hälsan skall bli bättre och gå ner i vikt.

Hälsovinsterna, plus att jag egentligen bara åt pasta-potatis-ris för att man "ska" äta sådant till maten. Bröd är väl det enda jag saknar, och det är mest för att ha något att lägga pålägget på - dagobert smörgåsar ramlar så lätt ihop utan brödet =) Och det är bara ibland, jag är nöjd med hur jag äter.

jag äter det för att slippa alla gaser som jag bar på innan och för att må väll och för vikten
Jag började (för 3 månader sedan) för att få hjälp att gå ner i vikt sedan jag kört huvudet i väggen med VK. Ganska snart upptäckte jag att jag mår så mycket bättre på många sätt. Jag har minskat min antidepressiva medicin, sover bättre, är piggare, har en bättre fungerande mage…ja, listan är lång.
Jag började för viktens skull och fortsätter pga av hälsovinsterna.

Jag började som ett experiment för att se om det hade inverkan på min migrän (kronisk sedan tonåren) och om jag i övrigt märkte någon skillnad. Jag var inte skeptisk, men kritisk. Har sneglat mot GI också, men ansåg snart Paulún vara en aning… tramsig.
betraktar mig som nybörjare, men har läst det mesta som finns att läsa om GI-noll och LCHF i syfte att lära mig så mycket jag kan. Inser mer och mer att denna kost är den enda logiska. Jag mådde bra inna, men mår fantastiskt nu! Hade god hälsa innan, men orken, humöret, energin som är nu gör en enorm skillnad i mitt välbefinnande.
Kan meddela att det tycks som om min migrän gett med sig också. 
//Celia
För att jag inte är förkyld hela tiden. För att det har varit härligt med en vinter utan sjukdagar, efter mina sex lunginflammationer de senaste tre åren.
Sen är det en bonus att magen fungerar gasfritt och att huden i ansiktet blivit mjukare. Rena föryngringskuren!

Jag började för att få ordning på blodsockerdippar och höjder. Innan hade jag minskat ordentligt på socker. Efter att också ha skippat bröd pasta och ris helt samt minskat potatis och mjölk och ökat på fettet mår jag så mycket bättre. Kommer att fortsätta hela livet.
Jag började för att slippa sockersuget. Hade fruktansvärda blodsockerdippar när blodsockret gick ner i fotknölarna plus all stress och humörsvängningar som var förenat med det.
Men jag står ut med alla biverkningarna: Minskat sömnbehov, piggare, gladare, smalare, bättre hy etc…

Hälsovinsterna (tuggade i mig för många hasselnötter igår när jag gjorde Maias nötblandning och det betalade sig direkt och idag, j-a kolhydratsug!).
Min primära anledning till att jag började är att jag vill gå ner i vikt och har testat ALLT! Detta verkar vara det enda som kan fungera för mig på lång sikt. Sedan jag började har jag märkt massa hälsovinster som får mig att känna att jag skulle fortsätta med LCHF även om jag inte gick ner i vikt, bland annat är det sååå skönt att inte vara hungrig hela tiden och att inte alltid vara sugen på sötsaker!
Började för att se om det minskade min ledvärk som inga läkemedel bitit på….och det gjorde det 
Var beredd på att det skulle ta några månader innan jag blev bättre men redan efter några veckor var värken som jag haft varje dag i 5 år borta från händerna.
Har heller inte behövt få kortisonsprutor i knäna sedan jag började med LCHF i november mot tidigare var 3.e månad ungefär(tog senaste inj. i sept.)
Ingen konst att motiveras att fortsätta den här kosten med dessa hälsovinster och de övriga som kom på köpet…..slankare,starkare,bättre hy,piggare och gladare.
http://www.winthers-skafferi.se/

För att i första hand slippa få diabetes (finns i släkten) och för att förhoppningsvis gå ner i vikt. Känner också som så många andra att detta är rätt sätt att äta när man slipper sötsuget och att mättnadskänslan håller i sig mycket längre. Förhållandet till mat har totalt ändrat sig och jag hoppas som alltid att vikten så småningom ska röra på sig neråt igen.
Hälsovinsterna och att det är så lättsamt, nu lagar jag allt mat hemma enkelt och snabbt, ägg, omelett, stekt kött/köttfärsbiffar, kalla såser, fisk, ost, gräddstuvade grönsaker.
Behöver inte handla så ofta, när man inte behöver handla färskt bröd/kaffebröd.

jag äter det för att tappa vikt
För att bli av med min diabetes, men övriga hälsovinster är ju inte fy skam. Och det gör inget om jag går ner sisådär 30-40 kilo.
För att gå ner i vikt,,,,de kilon jag har gått upp pga inaktivitet.
Har IBS, vill även bränna fett och må allmänt bra, är en sån som är förkyld jämt etc.
För att komma tillrätta med diabetes typ 2 och minska insulindosen. Jag har halverat den nu efter två månader på denna diet.
oj vad folk skriver…tackar.

Vikten - och i förlängningen hälsan, men det är om jag ska vara helt ärlig mest en trevlig bieffekt.
Är nog alldeles för ytlig men jag vill vara smalare och snyggare! 

Började för att går ner i vikt och slippa blodsockersvängnigar.
Nu äter jag för hälsans skull (har gått ner till normalvikt) och för att det är så gott 
Jag mår så himla mycket bättre nu och att ha ett jämnt blodsocker mår både jag och omgivningen bra av.
Bli av med magkatarr och ganska jobbiga *hrmpf* tarmbesvär.
Bli av med några kilon.
Få en bättre totalhälsa.
ALLT har blivit bättre! Och min hy, som var mycket bra redan innan med tanke på att jag snart är 43, har blivit ännu finare och rosigare!
Och äntligen äter jag som jag verkligen vill själv! Har alltid älskat kött, smör, grädde mm. Grönsaker har jag ätit för att man "ska". Saknar nog ingenting från förr, när jag tänker efter…
Jag äter det för att
1) jag ev har PCO och jag har läst om att LCHF kan vara bra då
2) gå ner i vikt
3) läst om andra hälsovinster här på nätet och hoppas på att vinna lite jag med
Från början var det för att gå ner i vikt. Nu känns det minst lika viktigt att äta såhär för att det känns som det mest naturliga. Tar väldigt lång tid att handla nu, man läser VÄLDANS noga vad allting innehåller. Skrämmande vad man ätit mycket skräp och onödiga tillsatser genom åren.
Ibörjan var det i huvudsak viktnedgång och minska i omfång. Men efter att ha läst mer och börjat må bättre, så är det även den allmänna hälsan också.
*ler*
Primärt för att slippa ta blodtrycksmediciner!
Sekundärt för bättre vikt!
Går ner i vikt och mår bra 
Från början för att gå ner i vikt… De har inte hänt nå me vikten på snart ett år. Nåja, jag mår iaf bättre, är inte sötsugen/hungrig hela tiden längre. Så även om jag inte går ner i vikt så kommer jag att äta såhär för att jag mår bra. 
Främst för att gå ner i vikt, men även för att jag mår så himla mycket bättre. Mer energi, lättare för att fokusera på saker, piggare överhuvudtaget. Och så mycket gott det finns att äta! 

För att gå ner i vikt, hur jag kommer att fortsätta när jag nått målvikten vet jag inte än.
"You just have to belive…"

Huvudanledningen till att jag bytte till LCHF är att jag behöver gå ner i vikt. Jag har alltid velat äta så här men trott på establishmanget att det är inte bra och vräkt i mig pasta och potatis i stället.
När jag gått ner i vikt så kommer jag att ha lättare att röra mig och kanske kan ta upp riktiga promenader igen vilket jag har alltid gillat men varit tvungen att välja bort på grund av smärta.

Min anledning att börja var först och främst att jag vägde ca 37 kg för mycket.
Har som så många andra jojo-bantat och provat de flesta bantningsdieter.
Så viktnedgång är mitt primära mål men jag har nu också upptäckt en hel del hälsovinter som gör att jag absolut skulle ätit så här även om jag inte var överviktig.
I stället för att "pinka" 4-5 gånger per natt så går jag nu bara max 1 gång och då oftast på morgonkvisten.
Jag är mycket piggare (kan bero på att jag får sova ostört
)
Mitt hår blir av någon underlig anledning inte fett efter 2 dagar längre.
Jag har artros i min ena fotled och faktiskt har mycket av smärtan försvunnit. Jag tar inte längre glucosamin-tabletter eftersom fotleden känns mycket bättre.

Förut svalt jag mig och gick långsamt upp i vikt. Jag började med LCHF för att gå ner på ett lätt sätt. tyvärr fungerade det inte så smärtfritt i mitt fall. Nu fortsätter jag för att jag vill äta så bra och ren mat som möjligt och slippa tillsatser. (Hoppas fortfarande på att gå ner lite)
>>>Malum domesticum<<<
LCHF är enkelt och gott. Hälsosamt. Kroppen får bästa chansen till friskhet och normalviktläge.
LCHF provocerar inte till att äta mer och mer "sk*t", vilket kolhydratätande gör.

för att jag älskar livets goda…
Jag började med LCHF för att jag ville gå ned 15-20 kg, så att jag hamnade inom normalvikt. Jag ville också bli av med mitt sockerberoende. Nu har jag kommit en bit på vägen med dessa mål och jag mår allmänt bättre. Måste kanske minska dosen på min blodtrycksmedicin för undertrycket har sjunkit från 90 till 75 och jag blir yr ibland.

För att rädda mig undan diabetes, få bukt med sockerberoende och ha ätandet under kontroll. För viktminskning och viktstabilisering. För att jag orkar så mycket bättre på denna kost.

Jag började med LCHF för att det är gott och det känns naturligt för mig att äta så.
Sen att jag gått ner några kilon och att min begynnande Depression försvunnit kunde jag väl aldrig tro när jag började.
Dessutom började jag bli sockerberoende och det kan jag hantera bättre nu.
Kan inte tänka mig att börja äta spannmål igen.
Jag har fått en bättre hälsa (magen), vitare tänder och gladare humör. Sen hoppas jag att jag ska gå ner massor i vikt dessutom.
Jag blev hjärntvättad via Internet av någon ondskefull sektledare och sen dess kan jag inte sluta… 
Nej då, jag började äta för att få ordning på sockerberoendet och sen upptäckte jag att min hälsa blev så otroligt mycket bättre: först och främst mina magproblem som jag haft sen 90-talet, huvudvärk, utslag, PMS osv. Och om jag äter utan att fuska så går jag ner i vikt, men det är inte och har aldrig varit huvudmålet för kosten. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag vill gå ner i vikt. Har tyvärr inte hänt så mycket på vågen än men det är trevligt att inte äta så mycket skräpmat som man åt förut. Äter även oftast både lunch och middag vilket jag inte gjorde förut. 
För att gå ner i vikt och slippa det eviga sötsuget!

Because I'm worth it!
hahaha… härligt Aniara4
Jag började med GI fas ett för att jag ville gå ner i vikt (så där en 35-40 kg). Att det kunde vara bra på annat sätt hade jag ingen tanke på. När jag insåg att man inte behövde sluta med fas 1 fortsatte jag. Upptäckte under resans gång lite småsaker som blivit bättre: sover oftast hela natten utan att gå på toaletten, ingen paltkoma efter lunch, ingen irritation när jag inte ätit på några timmar, slipper chokladsug, lite piggare i allmänhet, fryser inte, hyn bättre…så varför skulle jag sluta? Även om de flesta kilona är kvar…men jag ska nog överlista dem till slut!
Blodtrycket också, hoppas jag.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

För att kontrollera min diabetes typ 1, minska hetsätning, vara mätt, minska midjemåttet och få en glad kropp.
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
När jag började för 2 år sedan var det enbart för att gå ner i vikt, men nu, efter viktminskningen tänker jag långsiktigt. Jag vill inte drabbas av diabetes, hjärt - kärlsjukdomar etc. Jag vill leva ett så långt och friskt liv som möjligt och jag tror att jag ger min kropp de bästa förutsättningarna för att det ska bli så.
från början för att gå ner i vikt, började med GI fas 1 men sen halkade jag mer o mer in på LCHF så det fortsätter jag med för att må bra, äta så jäkla god mat och för att bli av med sisådär 40 kg!
vill gå ner lite i vikt, men vill nog mest äta aunt och så naturligt som möjligt.
Varför?
Det undrar jag ibland också. Jag började för att pröva om jag skulle bli bra i mina onda ben. De är i stort set bra nu, mest beroende på att jag tar B12, men har säkert påverkats av kosten också.
Vikten behövde jag inte få ner ytterligare, egentligen, det försvann 8 kg när jag slutade med socker några år tidigare. Men jag gick ner några kilo till, inte helt fel.
För övrigt bröt min mjölkallergi ut, min mage är fortfarande inte bra, utan smör är hyn torr igen, jag har fått kliande utslag….
Så jag vet faktiskt inte….

Tillägger: För att det är mycket roligare och lättare att laga god mat med smör och grädde än med MildaMat 4%. Och jag kan utan det minsta dåligt samvete servera 1½-åringen och maken min "bantarmat".

#45 Fantastiskt! Så har jag aldrig tänkt på det förut.
LCHF? För att jag är värd det.
Av nyfikenhet mest och för att "följes åt" med maken som ville testa LCHF pga övervikt.
Hidtills har jag blivit trött, inte kunnat koncentrera mig på jobbet, fått några rejäla finnar (första sen tonnåren för 25 år sedan) en hemsk andedräkt och så har jag gått ner 3 kg (ej överviktig). Min stackars make som är den av oss som behöver krympa han väger precis samma och har precis samma midjemått som när vi började… men då har vi bara ätit LCHF i 22 dagar, så det kanske fortfarande är denhär övergångsfasen.
Tycker maten är god, mycket nya goda matätter har provats senaste veckorna vilket har varit ett lyft i vintertröttheten. Men det som många andra nämnar som så positivt att man håller sig mätt länge tycker jag är trist.. för då missar man ju tillfällen att äta nåt gott :-) t.ex. så brukar dagens bästa stund för mig vara förmiddagskaffet. Brukade äta gröt vid 6.00 och sen smörgås (favoriten är hembakat surdegsrågbröd med västerbottenost) + kaffe vid 9.oo men nu får jag ju dels inte äta brödet… dels är jag inte en dyft hungrig förrän 12-13 nånting, pga den smörstekta omletten jag ätit kl.6.00 Tänker at det är många livsmedel av de jag tycker mycket om och brukar må bra av att äta som inte finns med i LCHF ch att det är ett högt pris att betala att avstå från dessa. Oh då förstår jag självklart mycket väl att om man har ett tungtvägande problem med "vanlig mat" så som stor övervikt, diabetes, sockerberoende mm som många här beskriver, då blir detta priset inte för högt. Men jag brukar må bra på "vanlig mat".. tjaa som ni nog hör så tror jag inte jag blir så långvarig på denhär kosten… men lite till kör vi!

Jag började för att bli av med den övervikt (+30kg) jag dragit på mig under nära 2 års mest sängliggande pga fibromyalgi.
Gick bara ner 17 kg men kan inte tänka mig att ta tillbaka min gamla livsstil eftersom jag mår bättre nu (efter 3 1/2 år med denna kost) än jag gjort i hela mitt 65-åriga liv.
Börjar ana varför jag varit sjuklig sedan barnsben eftersom jag växt upp på ett Cafe´. Min Mormor födde upp mej på mjölmat, godis och grönsaker så jag fick tarmkatarr redan som 6-åring.
Vikten
Magen (IBS)
"Hjärthälsan"

Först som försökskanin när jag läst GI-0. Och nu för hälsovinsterna.
Från början, för flera år sedan, var det för att gå ner i vikt. Sedan, när det inte funkade omedelbums övergav jag det, men återvände ständigt, för att:
-jag får jämnare humör med det här
- jag får inget vacuumliknande hungerssug i magen (lite ovanför naveln ingefär?)
- jag får inte hetsätningsliknande anfall (kakor o sånt)
- jag känner mig mer harmonisk
- jag tänker inte hela tiden på var mitt nästa mål mat/godis ska komma från…
Kort sagt, jag mår så mycket bättre!
Kanske lite förmätet att vara så positiv, nu har jag bara hållt på drygt en vecka (nåja, längre men senaste kakanfallet var för två helger sedan), men för första gången har jag faktiskt kommit till insikten att jag inte bryr mig så värst mycket om jag går ner de här sista fem kilona, utan jag mår så mycket bättre med att äta såhär så det räcker lååååååååångt.
Från början var det för att gå ner i vikt. Jag hade haft ågren i större delen av mitt liv för att jag sakta men säkert kröp upp i vikt och jag insåg att det inte kunde fortsätta utan att jag på sikt riskerade mitt eget liv.
Men ganska snabbt efter att jag hade börjat insåg jag att detta skulle bli mitt livsval. Maten är vad kroppen var gjord för att äta och det bekräftas hela tiden av alla hälsovinster och det som händer i kroppen om jag får ett "sockeråterfall".
För att gå ner i vikt, och förhoppningsvis må bättre!!
"En stund i taget - här & nu"