Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 13684 ggr
Frualbertsson
0

Vilka är dina favoritostar?

Nu när man äntligen kan äta ost, så äter jag många olika sorter. Mina favoriter är definitivs Kvibilles Special Ädel med 46%, Whiskeycheddar, getost, halloumi och brännvinsost.

Men det finns ju så många, och det finns säkert flera som jag inte ens testat, även om jag testat väldigt många. Ge mig förslag på vad jag ska testa! =)

parisjetaime
0

Brie! (bör inte förväxlas med Camembert som i min smak är mycket mindre god) Saint Albray! Chèvre!

ost är som en religion för mig. ost är .. jag kan gå på marknader i frankrike och bara .. provsmaka och köpa köpa köpa, lagra, hoppas att inte kläderna ska lukta sen när de har legat med osten i resväskan… Underbart att du skapade en osttråd! Då kan jag få nya tips :D

MimLan
0

Robiola! En italiensk ost gjord på ko-/get-/fårmjölk. Krämig med lite syrlighet.

Har märkt att min favoritost Gruyere inte är så mycket favorit längre, av det enkla skälet att den gav fantastiska smaksensationer på skånsk kavring och jordgubbssylt. Men så går det ju inte att äta längre.

Frualbertsson
0

Oj, en resan till Frankrike borde vi göra hela LCHF-bunten och köpa oooooooost! =)

Frk_Smilla
0

Det finns en ruskigt dyr och ruskigt god getost som heter Monte Enebro! Prova åtminstånde en liten flisa (om ni inte är rika) när lönen kommit om ni gillar getost. Den är i mina ögon gudomlig!

Jennix
0

Glimmingehus Port Salut, halloumi, camembert, brie…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Yakamoto
0

Bravaria blue är min nya favvo. ÄLSKAR brie men det är svårt att hitta en bra.  De flesta blir… konstiga. Smakar skit rent utsagt.

Höng ostarna är bra.

Kvibbilles HELA sortiment.

Kan fortfarande få ha-begär efter en vällagrad Greve.

Besika
1

Västgötakloster, herrgård, brie, cambozola, taleggio och halloumi

Yakamoto
0

Men gud jag glömde ju… PARMESAN!  jag köper stora bitar (minst ett kilo) och skär härliga skivor av den.

Halloumi (lagom stekt) är också gudomligt.

Airam1
0
Frualbertsson
0

#4 den ska jag skriva upp… Min man tycker inte om getost, så det blir en bit bara till mig =)

Hur kunde jag glömma bort Bavaria och Cambozola??? Dom är ju helt underbara!!!

Yakamoto… vilken Parmesan köper du? vad kostar egentligen ett kilo?

Hanveden
0

#9 Den där Magor kan jag inte köpa för ofta…

Annars fanns det så goda gräddostar kring jul tex Åseda har även hittat krav fetaost och ICA Kvantum Kungenskurva hade köpt "på sig" Kolibrie 1kg osttårtor (såldes ut efter jul till 29.90 Kg ) har ätit upp två, själv…

LCHF hälsningar  Flört .

Frualbertsson
0

Kolibrie köper jag hem till min man + Den skrattande kons små trekanter =)

Frualbertsson
0

#9 nuuuu inser jag ju att Magor är den ost som jag fick smaka på kockskolan för 3 evigheter sedan, och som jag inte hittat sen dess!! Hjippie! Då vet jag vad jag ska fråga efter! Tusen tack!!

parisjetaime
0

Jag tycker att brie som man köper över disk är mycket godare (men det kanske är så med all ost iof) den liksom "smälter" lite mer när man låter den stå framme och det är den underbara konsistensen jag vill ha. Visst smakar dessertostar mycket mer om de får stå framme på köksbänken innan man äter den istället för i kylen? :)

Hanveden
0

Brieost "tårtbitar" fungerar alldeles utmärkt till mitt gröna te på jobbet istället för annat…

LCHF hälsningar  Cool .

Frualbertsson
0

#14 Absolut, det borde vara förbjudet att servera kylskåpskall ost! Mycket godare rumstempererade, som tomater… som man inte äter mer nä.

Yakamoto
0

#10  jag köper min på ICA Maxi (japp den berömda med köttfärsfusket). Jag tror vi betalar 130-150 kr kilot. Men det är storbits priset.

#14 Dessertost blir bättre när den får "mogna" ett tag. Minns att mamma alltid ställde dem på tvn för att de skulle snabbmogna.

kareninanna
0

illaluktande dansk ost är gott =)

Vimsan
0

Kvibilles Special Ädel med 46% använder jag i frukostomeletten (mycket gott) och lite lagrad greve med bregott till eftermiddags kaffet. Jag e lite svag för riktigt lagrade danska ostar typ "Starke Arvid" den bara smälter i munnen…. (barnen tycker den luktar fotsvett). haha

mumsan
0

Hittade Åseda gräddost på hemköp med 38% fett. Jättesmakfull och krämig. våran favorit jusst nu. Fast jag gillar oxå camembert eller brieost och philadelphiaost och andra hårdostar med smak, inga torra ostar, sen är det gott med lite mögelost någon gång.

Frualbertsson
0

#18 Vad heter de illaluktande ostarna? Fundersam

Jag kan inga danska ostar alls… det måste utforskas!

annie27
0

Mina favoritostar är Cambozola och camembert. Feta sådana:)

Allamej
0

Jag gillar brie men bara om jag skär bort det mögliga… Nån som har tips på något som smakar som mögelfri brie?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

kareninanna
0

#21 gamle ole, svarta sara :) ska visst finnas ngn som heter oles bestefar eller ngt liknande, den ska tydligen lukta extra illa ;) inte smakat den själv, men ska köpa hem en bit nästa gång jag är i danmark, vet int om den finns här, bestefar varianten alltså, dom andra finna i dom flesta affärer tror jag..

vimsan - det luktar faktiskt fotsvett :P men smakar gudomligt! haha kom precis på att vi tvingade pappa att ha sina stinkostar i kylen i garaget då det luktade så äckligt =D

Pasi
0

#21 Man får inte glömma den fantastiska danska osten Havarti!

Frualbertsson
0

Havarti är gott, är den dansk? Förvånad då kunde jag ju en dansk ost i varjefall. Får nog vid tillfälle testa Gamla Ole med.

Medlem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotvettsluktande danska ostar är goda och så Shanklish, en libanesisk ost. Den dränks i äkta olivolja för den är fettfri. Mycket gott fast tyvärr finns inte i Sverige.

Pasi
0

#27 Är den rullad i vallmofrön?

Medlem
0

Pasi- nope, den rullas i en kryddblandning som kallas zatar i Libanon. Det är malda timjan, sumac som blandas med röstade sesamfrö.

raphanus
0

Morbier, Port Salut, Gouda, Cambozola, Gamle Ole, Svarta Sara, Camembert, och sedan idag även Fontina

Pasi
0

Slår ett slag för Falbygdens underbara prästostar även om boursin inte heller är så dum!!!!

mollward
0

Peccorino, taleggio, parmesan och cambozola vitlök hör till favoriterna!!

Margareta
0

Ekologisk Castello Vitlök i glas att linda in i Parmaskinka/prosciutto

Numer pensionär i Nynäshamn

raphanus
0

Man skulle ju ha vart i Edam hörnini! Där e ju ostarna jättegouda!

grona-marie
0

Spanska ostar som Manchego t ex. För dem som bor i Stockholm kan jag rekommendera Prisextra på Norra Station, de har massor av spännande små ostbitar, olika varje gång, vi brukar köpa med oss några bitar när vi storhandlar(istället för det godis som vi slutat med).

#18, du som bor i Halland kan ju tura dig över till Danmark och gå på ostbutik där och provsmaka dig igenom lagret.

nomorecarb
0

Skärvångens Bleu, smaskigt men blir lätt dyrtSkrattande

www.bymejeri.com

raphanus
0

Jaaaaa! Alla Skärvångens ostar! Sluuuurp!

Babz
0

Wästerbotten, Hälsinge, Parmesan, Gruyere, Feta, Brie…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Cowboy
0

Kvibille ädelost och cheddar, prästost, västerbotten, gorgonzola och en massa andra.

Det som inte lockade mig var vällagrad 17% ost som reades för 50 kr. Då tänkte jag va bra att dom måste rea bort den, Hoppas dom lär sig av misstagen och inte kostar på lång lagrin på mager ost.

Ost ska vara god och den fetare är godare.

Frualbertsson
0

Oj så många goda ostar, och en hel del nya namn har dykt upp! Denna tråd ska jag använda flera gånger för inspiration innan jag åker och handlar ost.

Hanveden
0

Bara att bokmärka…

LCHF hälsning  Cool .

ginnan
0

Stureost är min favorit 38 %

aussiemia
0

Här i Au så finns det egentlligen bara de importerade brie, grömmögel och camemebert. Vardagsosten blir lagrad cheddar. Ganska trist och inte så jättemycket smak, men helt okej. Vi köper den danska blå Castello, men den är skitadyr, 200 gr kostar lika mycket som 1 kilo cheddar 10 dollar, dvs ca 50 spänn…

aswedishsmorgasbord.com

Skogstrollet
0

Valencay! Svindyr, supergod, från en liten get.

parisjetaime
0

Såg för övrigt att ica hade specialpris på Gamla Ole denna vecka. Det var på 3 olika ica jag såg men det kanske bara var där ändå. Jag vet inte men det kanske tål att kollas upp :)

Frualbertsson
0

#45 tack för tipset!

Laca
0

Det verkar som ni glämt gorgonzola! och fransk getost - chevre-någonting, jag är osäker på stavningen och mina Lexikon har inte med ordet. Ost från la Mancha - Manchego hör också till mina favoriter!

MiaP
0

Det finns många favoriter för en ostälskare. Brillat-Savarin den krämigaste man kan tänka sig. Fransk getost underbart. Holländsk hård getost att steka, underbart. Men så får man inte heller glömma den spanska Manchego - finns i min svenka butik i Strängnäs och den största favoriten av hårdost måste bli Ostaffärens special, en extra lagrad prästost.

Frualbertsson
0

Ojoj så många goda och nya ostar! =)

Tack, tack för alla tips!

MaMaMade
0

Pecorino, Västerbotten, Castello vitmögelost, Boursine vitlök, Rösta Blå, Skärvångens Randie + vit caprin, St Andrée, chévre…ja, o så en lagrad Prästost förstås…från Norrmejerier såklart!

Kvinnlig40talist
0

Mina favoritostar, sen jag började med LCHF, är:

Västerbottens-ost

Morfars brännvins-ost

Innan köpte jag oftast: Svecia, Änglamarks starka, ibland "Gouda", ibland Herrgård, ibland Jarlsberg

Pasi
0

Tänk vilket fantastiskt ostutbud vi har i Sverige. Undrar om nåt annat land har detta enorma utbud!?

kaisakavat
0

Jag ÄLSKAR kryddost. Finns ett ysteri som heter Boxholm - fet och fin ost. De har även en god vitlöksost.

Brynhilde
0

Roquefort, en ost jag inte ätit på år och dar. En fransk grönmögelost gjord på fårmjölk och lagrad i kalkgrottor där den får utveckla grönmöglet naturligt. Om jag kommer ihåg rätt, förstås. Dyr är den iallafall.

Mozzarella brukade jag ha på hemgjord pizza, a la Neapelstuk.

Mascarpone. I brist på annan mat hemma kombinerade jag den med makrill i tomatsås och det smakade mums.

Stilton, engelsk mögelost med bett. God att äta ihop med smör.

Vrigstads Hemost. Ytterkanten smakar nötaktigt och inuti smakar den syrligt. Den är inte så god som den hemgjorda hemosten vi brukade köpa av en bondmora förr om åren, men  vrigstads går inte av för hackor den heller.

Danbo kumminost.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

MaMaMade
0

Kära nån…hur kunde jag glömma Roquefort! Generad

Margareta
0

Svart Wästgöta kloster 31% kan man skiva i stavar och har som picknick - jag lessnar aldrig på den.

Den finns på många ställen (bensinstationer tex ) att köpa förpackad i skivor - hur praktiskt som helst.

Numer pensionär i Nynäshamn

evacarina
0

Åseda gräddost  Kyss

västerbotten, feta, sture, brie, mozarella, gräddädel, halloumi m.fl

marre77
0

En stor klick Mascarpone med kanel är höjdare när man är riktigt sugen!! Stureosten, gorgonzola och feta getostar är inte så dumma heller.

Elaichi
0

Mmm, roquefort, med grädde o kycklingbuljong o stekt svamp blir det min höstsoppa…Räcka ut tungan

Och mascarpone, yamma! Tiramisu! (utan käxen då va…)

Och brännvinsost, hade en period (typ 2 år) då jag brukade äta knäckebröd, sånt där runt nästan lite bränt, med bregott, sambal oelek, brännvinsost och så gurka…. Det är grymt gott!

Annars är min absoluta favoritost just nu en mögelost från hmm spanien tror jag, nått område som stavas ungefär som australien, som lindas i lönnlöv o lagras i grottor… Den är så sjukt god! Väldigt stark, och jag får knappt äta den här hemma, men mmmmm heaven! Finns på Möllans ost, men jag har nog aldrig sett den i en vanlig mataffär…. Men den är väl värd att leta efter!

Skogstrollet
0

Har man vägarna förbi Falköping kan jag tipsa om "Falbygdens ost". Dom serverar ostbuffé dagligen. Ett antal ostar som man får äta hur mycket man vill av. Hittar man en favorit är det bara att shoppa loss i ostbutiken!

Frualbertsson
0

Åhh vad jag gillar min ost-tråd! =)

greensis
0

Chavroux, bredbar getost. Den äter jag direkt ur asken med selleri- eller morotspinne som påpetare. (Hos oss är morotspinne en halv morot delad i 4 på längsen - kan inte vara mycket kolisar i varje åttondel)

Getbrie, finns olika från jamtska smågårdar. Med smör och frysta lingon på trekanten

Kefalotiri. Hård getost från Grekland. Man smälter ned den i tomat&lök&olivolja-gryta, tillsätter valfria skaldjur, helst räkor. Man kan också steka den, brukar då kallas saganaki. ("tiri" är ost på grekiska)

Fabricati diem, pvnc!

Yakamoto
0

#62 de jämtska gårdsmejerierna är underbara. Tyvärr så måste man skippa mesosten nu. *suckar lite*

Min nya favvo är BabyBel Emmental (de gula)

GOTT

Yrja
0

WOW - så många tips på ostar.

Jag formligen ÄLSKAR ost - har alltid gjort.

När jag hade mina ät-perioder förr så åt jag brie-ost och liknande som godis - tänk - det är precis vad jag kan gör nu utan att smyga med det!!

JIPPIE!!

Havarti är en av mina favoriter - men de gillas inte av resten av familjen. När jag får möjlighet att ta hem en direkt från Danmark så måste den packas extra noga i flera lager plastpåsar OCH burkar för att inte förgifta hela bilen på vägen hem.

Den som importeras verkar inte alls ha samma styrka i lukten.
Någon som märkt det mer än jag och kan förklara varför??

Någon sa "den glada kons" små trekanter - men den har jag plockat bort ur sortimentet då den bara har 19% fett - tänker jag rätt?

Har fått förvara i garaget jag också - men det går jättebra vintertid.

Brynhilde
0

Det finns ju olika sorters Havarti. Kan det tänkas att svenska importörer inte tar hem de luktrikaste?

När min son bodde hemma förbjöd han mej att köpa hem Havarti. Han tyckte den luktade skunk i kylen trots flera lager plastpåsar, aluminiumfolie och burkar.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

elind
0

Krutrök är en riktigt smaskig ost!

Frualbertsson
0

Jag har köpt hem Gamle Ole och testade att ha den i lövbiff, som jag kryddade med svartpeppar och lite salt och sen rullade in i bacon och stekte.

Det blev supergott!! Jättegod ost! Fast nu ligger den väl inpackad i en lufttät burk i kylen =)

Gymgirl
0

många ostar blir det men ändå har ingen nämnt min favorit… kittost. Jag har tyvärr ingen tillverkare på den men den  är som brie i konsistensen fast kladdigare och "skalet" är orangegult. Tror att du Allamaj skulle gilla den om du bara gillar "innehållet" i brieosten. Kittost är gräddigare i smaken än brie…

Pasi
0

Gymgirl - Jag älskar franska kittostar.Räcka ut tungan Tror någon sort finns nämnd ovan faktiskt.

Eremitha
0

Åseda gräddost, Brie, äkta feta, Babybell.

Måste testa det där med kittost!

Fair Winds and Following Seas!

Frualbertsson
0

Den där kittosten prata vi om på jobbet för några dagar sedan, någon som rekomenderade den varmt. Men även då fanns det inget namn på osten…. någon som vet en kittost med namn?

ullebull
0

Elaichi  visst har Möllans ost bara allt man kan önska sig, det är ljuvligt att gå in, smaka igenom och välja sin favorit ost.

Så borde alla ostaffärer vara. Tur vi har en i stan i alla fall.

zanna81
0

Halloumi är kanon på sommarn tycker jag för den kan man slänga på grillen! Och så gnisslar den så gott mellan tänderna…mummmsss

raphanus
0

Kaffeost - för den som fortfarande använder det svarta knarket. Ha i osten i kuber i stället för grädde/äggmjölk i kaffet. Finns hos finnen på Hötorgshallen.

stellina
0

PARMESAN!!!!!!!!!

papope
0

För den som tar en sväng förbi osterian i Falköping, spana in Läckö Slottsost, jättegod!

Och sen har ingen nämnt Sant Agur (reservation för stavningen), sanslöst god i gräddsås.

affeejit
0

Vi har alltid minst 4 olika sorters ost hemma, och just nu är favoriterna;

- Gruyere

- Appenzeller

- Gamle Ole
(extra lagrad… )

- Trentino
(italiensk ost, blandning mellan västerbotten o parmesan - finns på Ica Stop i Täby, Stockholm, direktimporteras)

- Brie

- Västerbotten

- Skipper
(men den är så stark att magen pajjar… små bitar räcker läänge!)

- Parmesan

Loria
0

Jag läser tyska nu, i måndags fick vi lära oss att i Tyskland köper man inte ost på bit, utan man köper ett par skivor här o ett par skivor där och samma sak med köttpålägget. Visserligen blir det ju lite svårare med kontrollen av innehållet… men när hon berättade om de meterlånga diskarna med kött o ost kunde jag inte låta bli o bara sitta o le o fundera på hur de ostar jag hade valt att smaka på skulle se ut…

anki1
0

Drottningens favorit ost, jag kommer inte ihåg vad den heter, men det är en krämig ost med kitthölje. Det räcker att säga drottningens favoritost i ostbutik elle saluhall. Om ni bor nära Norrtälje, kan jag rekommendera collins ostbod. Och i Sickla samma hus som Willys, på neder plan finn en liten saluhall och där finn den med.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

folke
0

En ostrapport från de franska alperna:

Gruyere är min favorit, en av ostarna i fondue….

Men även Roquefort ligger i min favoritlåda… 

För att svara på Pasis fråga tidigare om ostar i andra länder så är väl Frankrike centrum av OSTeuropa Oskyldig

Hittade en mumsig länk:  Fromages.com 

Dock saknar jag greve ost, den lagrade, och det ska jag mumsa när vi ska kryssa i april Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Elaichi
0

#72  Ja, den är helt underbar, och så tar de sig alltid tid att tipsa om ostar även om butiken är knökfull!

Jag kom på vad min favoritost heter, Cabrales! Måste prövas!

Marquise är en rödkittsost har jag för mig, säljs "överallt" (typ ica) i en rund ask och är jättegod!

Skogstrollet
0

Har tipsat om den i den här tråden tidigare men… just nu ska jag sätta kniven i en! Valencay!! Världens underbaraste; gräddig, ändå lite sträv, syrlig och helt underbar. En liten Pyramid för 109 kronor på Ica Fokus i Göteborg, värd vartenda öre! Ni måste prova!

Pasi
0

folke - Jag får nog ta mig ner till Ostmecka (Frankrike) snart!SkrattandeRäcka ut tungan

Frualbertsson
0

Himmel denna lilla tråd har blivit helt fantastisk!! OSTOSTOSTOSTOSTOSOTOSTOSOSOTSOTOSTOST Skrattande

raphanus
0

Det finns två getostar som heter Caprinello respektive Caprinetto. Jag lär mig aldrig vilken som är vilken, men båda är goda. Jag har hittat dem på Hötorgshallen i Stockholm.

Frualbertsson
0

Kan meddela att jag idag för första gången köpt Babybell, mycket goda och smidiga att ta med sig, men lite för mesig smak för att jag ska köpa dem ofta.

Har sen jag startade denna tråden också smakat på Gamle Ole, Magor, Duett och Kvibilles Ädelostar hela gänget. Har ätit Cheddar, fetaost och Halloumi också… hmm  mycket ost blir det =)

Yakamoto
0

#86  köp de gula babybel ostarna  smakar mycket mer. Jag köper inte de röda.

Blow
0

Värmd Taleggio (och helst med hjortron till), Chèvre (med honung, om man nu äter det och annars kanske kanel som har nämnts i den här tråden skulle funka), Prästost och Saint Agur är några av mina favoriter.

Frualbertsson
0

#87 skulle ha gjort det om jag hittat dem… har ju läst här att du äter dem och har verkligen tittat efter dem, men här på västkusten säljs bara de röda,,,,, åtminstone där jag letar :-(

Yakamoto
0

#89 attans!

Babz
0

Falbygdens extralagrade ostar - Arn, Morfars Brännvinsost m.fl. är mycket goda, liksom Boxholms kryddost (den lagrade). När vi var på butiken senast hittade vi oxå en kryddvariant på Morfars Brännvinsost, så den köpte vi. Har inte smakat den ännu.

Hittar man en extralagrad holländsk Gouda är det läge att köpa på sig en rejäl bit - brukar vara mycket god.

Appenzeller är en annan favorit…

Krutrök, ja… Jättegod! Det är väl en Västerbotten med brännvin?

Många goda ostar finns det!!! Räcka ut tungan

Tyskt ordspråk

Frualbertsson
0

#90 Glädjen över att ha hittat gula babybel i Nässjö när vi var där i påskas, förvandlades till ett litet bläää…. dom var ju inte alls lika goda som de röda Förvånad

Fast det är ju tur att knasbollar som Yakamoto äter dom så de blir sålda de med ;-)

lime44
0

För en ostfreak var detta en härlig tråd!

Jag har alltid Gruyere, Saint albray, getost (sec) hemma. HAr nu utökat förrådet med Blue Castello och Philadelphia.

Det jag skulle vilja veta är innehållet (kolhydrater, protein, fett) i de ostar som jag köper i lösvikt. Finns det någon sida på nätet där det specificeras??

Empe
0

Eftersom ett flertal butikskedjor nämns i inläggen hoppas jag ingen tar illa upp att jag nämner en enskild butik… Eftersom jag själv är Västeråsare och denna butik ligger i Eskilstuna visar det väl vilket otrogen typ jag är!*L*  Jag åker nämligen så gärna hela vägen till Gamla Stan i Eskilstuna, där Blomsterpralinen ligger. En alldeles underbar liten kombinerad ost-choklad- blomsterbutik - alla mina livsnjutningsmedel på ett och samma ställe! Det som jag finner där, som inte finns i Västerås, är SERVICE! De vet hur man säljer ost! De kan berätta om osten historia, vilka ostar du ska sätta ihop till en liten provsmakningskväll, vilket vin som passar till mm. Självklart får man provsmaka före köp också.

När det gäller choklad är de återförsäljare till den Malmö-tillverkade chokladen 1888 som bara innehåller kakaomassa, rörsocker och kakaosmör. Inga konstiga onödiga tillsatser. Alltså så "nyttig" som choklad kan bli. Tycker jag… ;)

Frualbertsson
0

Puttar upp min ost-tråd, ifall några nytillkomna vill skriva om sina egna ostfavoriter! =)

subcalva
0

Sitter just nu och mumsar på en Délice D'Argental.

Jag fick tips om Brillat Savarin här på forumet och när jag skulle handla den i ostaffären så var den slut och de rekommenderade den här istället. Délice D'Argental är gjord på crème fraïche vilket gör att den har en liten syra i smaken. Den är som skiktad i konsistensen, innanför "skalet" är den mjuk och i mitten en något fastare kärna.

Mycket god!

Wenn
0

Mina favoriter är Brie ,Boxholms krydd lagrad, Roquefort, en lagrad Präst är inte fel, Feta.

Ska prova några av era favoriterSkrattande

Lehane
0

Agur…

Raring
0

Har många favoriter, beror ju lite på tillfälle och vad man är ute efter till den specifika maten. Fast jag är främst fast i fäderneslandets gula ostar. Salt, hårt och vällagrat.

Saganaki 

Kefalotyri

Kasseri (liknar cheddar)

Sen finns det ju en massa annat… Krutrök, whiskeycheddar, halloumi, mozarella, cambozola vitlök, parmesan.

Det här blev man ju hungrig av…

greensis
0

Instämmer i kefalotyriprisandet, gillar den mycket mer än vanlig feta. Fast, salt, lite lite gnisslig.

Fabricati diem, pvnc!

Gusan
0

Vilka hårdostar är de hälsosammaste? Har hört att Herrgårds och Hushållsost inte är så bra……..

De flesta hårdostarna i min Konsumbutik har så låga fetthalter :(

kaisakavat
0

Kanske Herrgård och Hushålls är lite sämre för att de inte är så feta. Brukar ligga kring 26-28 %. Jag väljer ostar som minst innehåller 30 % fett.

Har hittat en ny fin ost - Boxholms Gräddost, 38 % fett. Mild och rund i smaken, gräddig (72 kr/kg!). Mums och inte så jättedyr. Har ovan skrytit på deras kryddost och vitlöksost, också 38%iga. Köper dem på både ICA och Coop, men kanske de inte finns i sortimentet hos små affärer.

LillaEmma
0

Världens bästa tråd! Gud så jag älskar ost, nästan enkom pga ost som jag började äta lchf..
Motiverar mig själv genom att tänka om jag städar nu får jag åka och köpa ost sen.

Brie, svarta sara, haloumi och gruryere är väl mina absoluta favvisar men nästan all ost är ju underbart god.

Har ni provat gorgonzola med mascarpone? underbar

greensis
0

Jag såg om barnprogrammet Nalle i ett stort blått hus med tvååringen nyligen. Där beställer musen Totte som fyller år Fyra-sorters-ost-tårta med edamer, cheddar, blå castello och gorgonzola!

Tårtan var jättefin. Osten var skuren i rundlar staplade på varandra som en trappyramid, med födelsedagsljus överst.

Något för ostälskarna på forumnet?

Fabricati diem, pvnc!

Frualbertsson
0

Länge sedan jag var i min osttråd och läste. Hade missat ditt inlägg greensis. Den tårtan skulle jag gärna ta vilken fika som helst!

Någon mer som vill berätta om sina favoritostar? Det gör absolut ingenting om samma ost kommer med flera gånger, bara kul att se vad som är populärt =)

[Karro]
0

Sen jag började sälja ost på Arla så har jag ju hittat många fina ostar som jag aldrig tänkt på innan :-)

Port salut har jag alltid gillat!

Wästgöta kloster är inte dum den heller, svart ska det va!

Sen Cheddar sitter ju aldrig fel, heller inte någon rejält lagrad grevé eller präst!

Gusan
0

Goudaosten är sagolikt god! Den feta förståss.

Frualbertsson
0

#106 ja Karro du har helt rätt, Wästgöta Kloster den svarta är helt fantastiskt god. Har de senaste veckorna lyckats få i mig säkert närmre 1½ kg hehe
Nu får jag ta en annan ost nästa gång, så jag inte lyckas bli trött på smaken!

kaisakavat
0

Boxholms gräddost som jag skrev om ovan, den kan sägas smaka som en fetare och mustigare hushålls/gouda. Har just ätit två ordentliga pinnar av den… slurp.

Jag älskar Västerbottensost, men den är så dyyyr..Ledsen

Took
0

En av mina favoritostar är den baskiska Chistera, på get- och fårmjölk. Den hade de dock inte sist på Bengtsons Ost, så för tillfället ligger det i min kyl:

Tomme de Chèvre - fransk getost.  

Queso Manchego - spansk fårost.

Parmesan - ekologisk, lagrad 2 år

Gruyère L'Etivaz - specialvariant på gruyèreost

Lagrad Gouda - ekologisk ost, smakar helt annorlunda än den fadda Goudan man hittar i vanliga svenska butiker

Och dessutom har jag Castellos gräddost (färskost) med vitlök. Och några Babybel-ostar som matsäcksostar. 

Jag undviker mögelostar för närvarande, men annars gillar jag också Magor (mascarpone+gorgonzola), Brie och Blå Kornblomst.

konichiwa
0

kittosten Munster (ska vara tyskt y) är lyckan. Den stinker!! ;O)

kaisakavat
0

En kompis till mig köpte en bit "Gamle Ole" i Danmark. Hon fick förvara den på balkongen, just p g av stanken. Dock helt underbar smak!

Maia
0

#112 En av de första veckorna i Danmark (pendlar dit detta året) köpte jag en Riktig Dansk Ost och lämnade några avskurna bitar i slasken över dagen. När jag kom hem var hela min lilla etta ett katastrofområde. Det var ost-GAS i hela lägenheten. Numer förpackar jag varje ostskräp i separata plastpåsar. ;-D Men GOTT är det, det håller jag med om!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Sassa60
0

Jag gillar fetaost och brukar göra egna blandningar att ha färdiga i kylen. Favoriten just nu är fetaost med rosépeppar.

Smula ner en förpackning valfri fetaost i lämplig glasburk, häll på massor av krossade rosépepparkorn och fyll på med god olivolja så att allt täcks. Låt stå nån dag i kylen så den får dra lite. Men ta fram den i god tid innan måltiden för olivoljan selnar av kylan och då blir den inte lika god. Jag har den till köttfärsbiffar, lax, biff ,kokt ägg och till avakado är den jättegod! Eller äta den direkt ur burken som mellis….

Took
0

#114, det påminner mig om en fetaoströra som jag lärde mig av en grekisk tjej en gång: mosa fetaost med en gaffel, och häll på olivolja tills det blir en krämig konsistens. Krydda med oregano. Jag har använt det som pålägg och fyllning i smördegspiroger, men det borde funka som tillbehör till kött eller fisk oxå… Eller kanske på gurkskivor som snacks, som någon tipsade om?

Uttelille
0

Usch, här i Norge har jag då iallafall inte hittat någon god ost. Visst, gräddosten är god, men väldigt smaklös.

Mumrikshumla
0

Jag har nyligen upptäckt att jag är överkänslig mot mögelostar till min STORA sorg!! Mina favoriter är dock brie, camembert (gärna fritterade, men inte nu längre) och Vacherol.

Nocke
0

Kipper eller skipper heter en fruktansvärt illaluktande dansk hårdost men som är supergod, typ ostarnas surströmming.

Took
0

#116: Gamalost? *fniss*

Provade det en gång när jag var Norge och höll på att spy… Men smaklöst kan man ju inte påstå att det var… O.o

Fast något som fanns i Norge som jag saknar här är torkad fisk. Det vore ju jättebra att ha med sig som matsäck, med lite smör eller kokosfett för att få upp fetthalten! Fast man måste såklart gilla smaken av torkad fisk. :)

[Karro]
0

Jag har en Svarta Sara i kylskåpet som jag itne ens vågar öppna!!!!

Men Took Castellos ekologiska färskost är ju bara för god Cool

Frualbertsson
0

Köpte en vällagrad Brännvinsost idag…himmel så gott! Skar stora stavar och åt… MUMS!

Miyu
0

**Halloumi (måste vara grillad eller hårt stekt) och Icas Herrgård 28% mild.
**

kajsa56
0

Boxholms paprikaost är våldsamt god! o så finns de ju smoked cheese .. kommer inte ihåg va den har för tillverkare, säljs som små korvar med brunt vaxhölje! myyycket god!

men utan brie klarar jag mig inte… prästost o västgöta kloster är vardagsost! :o) har räddat många sug!

Took
0

Rökt ost är jättegod, men tyvärr inte särskilt fet… Tror det bara är 22% eller något. :(

HanneU
0

Primadonna! Smakrik hårdost som man hittar i ostaffärer! Vi har en av landets bästa ostaffärer här i Strängnäs. Stanna till om ni åker förbi!

Took
0

Vi har Bengtsons Ost här i Lund, som dessutom just har flyttat till större lokaler… Fantastisk ostbutik.

För tillfället har jag hemma en bit Chistera, en bit Etorki och en bit Manchego med rosmarin…

Tussilagon60
0

Brännvinsost, Västerbottenost, Brie, Parmesan, Lagrad Prästost, Chevré, Pecorino, ja listan kan göras låååångTungan ute

Tussilagon60
0

Tror bestämt jag ska skriva av alla era fvoriter o testa dom jag inte redan känner till………

irode
0

Tallegio och Morbier är favoriterna just nu. Parmeggio så klart.

Men en 'god dansk fulfed Danbo mellemlagret' - mjuk och stinkande SAKNAR jag.

Svenska ostar: Västerbotten - Kvibille

:-) Inge

Puhlo
0

De ostar jag helst äter (de är egentligen för många att rabbla) är:

Lagrad Herrgård, och Grevé

Västerbotten

Åseda Gräddost (fast det är kaliumgrejs i.. :(( )

Alla de ostar jag köpt på Chez Albert på Roslagsgatan.. :9

lenaj
0

Har köpt en lagrad sveciasom inte går av för hackor, påminner lite om västerbotten som är en stor favorit.

Uttelille
0

Boxholm som någon annan sade, säger jag också!

Och någon Kvibille med svart etikett vilken det nu är…

Brieost har jag för tillfället tröttnat på, men man har ju sina olika perioderGlad

Zepp
0

Saint Agur är nog min favorit!

http://www.norinsost.se/produkt.php?id=29

Gorgonsola och Hong himmelsblå samt blä Castello slinker ner utan problem!

Annars så är Västerbotten bra till matlagning och Åseda Grädd funkar som tillbehör till teet på kvällen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hamka
0

Chevre :D

Brukar ha linfröbröd och sedan ha på lite mosade hjortron och till sist en bit chevre ost.

Tempus-Fugit
0

Jag är "ostoman" äter det mesta i ostväg, några med mer förtjusning än andra t ex. Åseda, västerbotten, greve, St Agur. Med tanke på alla ostar som har föreslagist så tycks det vara många kvar att "utforska" Tungan ute

Var på marknad för en månad sedan och köpte salami och ost :). Då fick jag höra att de ska förvaras i rumstemperatur för bästa smak. Det ska lindas in i smörpapper (eller förvara osten i en gammeldags ostkupa). Absolut ingen plast, DÅ möglar det men inte annars.

Annviol
0

Morbier (den med en grå linje av aska av brända vinstockar i mitten av osten-kvällsmjölk och morgonmjölk är skilda åt av asklinjen) och getbrie. Åker man till Turkiet kan jag varmt rekommendera den lokala marknaden. Grönsaker, oliver och virkat och allt möjligt trängs under stånden. Där säljs nykärnat syrligt smör och ostar av alla de slag, man får gärna provsmaka. Ett litet sidospår: Där säljs också något som heter salca (uttalas salcha), i stora burkar. Det är paprikapuré som de turkiska kvinnorna gjort själva, det är endast paprika och salt och utan andra konstiga konserveringsämnen. Ser ut som tomatpuré. Denna puré använder vi i köttfärsrätter, grytor, till kyckling istället för buljong. Får en stor burk av svärmor varje år. Hållbarheten är flera år!

Saintpaulian
0

Här är ju min gamla ost-tråd, på den tiden kallade jag mig Frualbertsson.

Några nya här som vill tipsa om goda ostar?

nyborjare08
0

Med risk för att nån har nämnt det tidigare (har inte orkat läsa alla inlägg) - Boxholms gräddost! De har kommit på ett sätt att lagra gräddost, så den finns i en massa varianter med olika lång lagring och smaksättning! Vitlöksosten är ljuvlig! Paprikaost, chiliost, gräslöksost och så kryddosten inte att förglömma (för de som gillar sån) Själv gillar jag Carolineosten, Årgångsosten och Borgmästarosten. Alla ostar har alltså 35% fett! (Utom nån enstaka fettskrämd mager oststackare, men den kan man ju skippa!) ICA säljer Boxholmsost och jag tror att den är ganska väl spridd i landet.

Hälsar Boxholmsbon!

Saintpaulian
0

#138 du är väl inte lite, lite partisk i denna fråga va? Flört

Men du har fått mig nyfiken, ska se om jag hittar någon av de ostarna när jag handlar i kväll!

nyborjare08
0

#139 Nämen! HUR kan du tro det?? Flört

Mm, jag bor ju bara 50 m från mejeriet, så vad kan jag säga…? Lovar att jag inte får betalt av dem i alla fall! Oskyldig Och ostarna ÄR goda! Tungan ute

Josp
0

Jag älskar blåmögelost och den absolut godaste blåmögelosten som finns är "Boels blå". Den tillverkas på en gård i Hishult. Eftersom det är en småskalig produktion är den svår att få tag på. Min mamma bor i Halmstad och brukar köpa den på vissa julmarknader runtomkring. Enligt deras hemsida kan den ibland finnas på Ost- och delikatesshuset i Ängelholm och på Möllans ost i Malmö. Ni som får chansen att köpa denna fantastiska ost - köp den!!!

flikkan77
0

Tycker faktiskt bäst om vanlig prästost. I alla fall vad jag kommer på nu.Glad

"You just have to belive…"

ASD66
0

Åseda gräddost mmmmmmm……..Tungan ute

almera
0

håller med boxholmsbon

boxholms gräddost är bara bäst

hälsningar från en linköpingsbo jag har ju  inte så långt till boxholm

nyborjare08
0

#144 Yes! Boxholm(sost) är bäst, ingen protest! Tungan ute Flört

nyborjare08
0

Ok, får väl krypa till korset och erkänna att det KAN slinka ner andra ostar i matkorgen också. Flört Le Roulé är en favvo bland vitlöksfärskostarna! Babybel har jag med till fikat på jobbet, men funderar på att tärna Boxholms ordinarie gräddost istället. Babybel är ju så dyr och så blir det så mycket skräp av de små förpackningarna!

Gillar Euroshoppers brieost också. Den är mild och god i smaken tycker jag.

annamanna
0

Saganaki mmmmm stekt i mycket smör mums

Caena
0

vågade mig på en getost i rulle härom veckan.. det var ett gott tillslag.. hehe

jobi55
0

Ett Tungan ute blir det för puck gräddsmältost…… den kommer jag att köpa den stora burken av

Babz
0

Grekisk feta är gott i och till köttfärsbiffar… Vi brukar ibland göra en röra på creme fraiche, feta, svartpeppar och rosépeppar och ha till biffarna. Lite vitlök kan man ju oxå röra i.

Fast min favorit, alla kategorier, är Västerbotten… Har jag ingen Västerbotten hemma har jag ingen ost…

Det kan jag väl inte ha nämnt tidigare? Flört

Tyskt ordspråk

kaisakavat
0

Jag är arg - fjärde gången jag handlar och det inte finns Boxholms gräddost! Är det alla ni på forumet som förhandsbokar dem alla, så det inte finns nån att "exportera" upp till oss här i norr!!?? Flört

nyborjare08
0

#151 Jo det går så bra för Boxholms gräddost att de är tvungna att säga nej till ordrar! Förvånad Kul iofs, men trist att inte alla kan få tag i den!

Jag bor ju 50 m från fabriksbutiken, ska jag handla åt dig? Flört

kaisakavat
0

# 152 Söta du, tack för erbjudandet! Men det blir nog dyra fraktkostnader.. och så knycker väl nån på posten den. Kanske Karl Bertil Jonson. Skulle kanske också jag göra om jag jobbade där - i dessa tider av gräddost-brist! Flört 

Tillsvidare köpte jag en annan Boxholmare, nämligen gräslöksosten. För det är Boxholm som gäller!

Vilken lyck-Ost du är som bor där!!! Skrattande

Saintpaulian
0

Slarviga mig som inte berättat att denna tråd finns det en ny variant på. Den heter:

Vilka är dina favoritostar del 2

Detta pga att det kan vara jobbigt för vissa att ladda upp en så här lång tråd.

Så välkommen över till del 2. (kan inte länka, vet inte hur man gör)

Caena
0

köpte boxholms kryddost.. 
tyckte det skulle bli roligt att prova nått annat.. 
blev bara halvförtjust i den.. men killen som först hade sagt ursch vad äckligt, har nu ätit upp hela min ost!!!!
ska försöka få tag på gräddversionen nästa ggn!!

kaisakavat
0

Boxholms kryddost - en favorit t ex på julbordet!

nyborjare08
0

#155 Det fina i kråksången är att ALLA Boxholmsostar är gräddostar! Tungan ute Inklusive kryddosten alltså. Jo det finns nåt magert elände också, men den räknar jag inte! Så ät och njut av de smarriga 35%-ingarna! Skrattande

raphanus
0

Den nya tråden finns här!

Saintpaulian
0

Tack för hjälpen raphanus! Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.