Ägg
Nu är jag TRÖTT på ägg
Ägg till frukost.. jag klarar inte mera ägg !
Är det bara jag som är trött på äggfrukostar?
jag tror inte det är bra att äta så mycket ägg
ialla fall inte för mig
å inte bacon heller
Ägg…tack och hej :/
Lite samma här - men vad ska vi äta istället?
Har köttgryta fr igår i kylen. kanske funkar m en klick cf……

Mascarpone med keso är väldigt gott. Turkisk yoghurt är fetare än keso så därför har jag börjat med det och det är supergott blandat med mascarpone! Lite kanel på det.

Glad till frukost
Vad är mascarpone?
jag vill ha nåt grötaktigt utan en massa animaliska produkter
Kan man inte få till en kolhydratfattig gröt utan broccoli och blomkål 
Jag älskar bär förresten, funkar inte lchf om man äter det.
Saknar frukt också.
Kanske en röra av 1 dl keso, 1 dl turkiskt yoghurt och en skvätt grädde? Beroende på hur mycket kolhydrater man äter kan det toppas med bär eller maias nötblandning.

#3 En fet färskost. Läs mer här.

Så här då.
1/2 dl fiberhavregryn=10,4 kolhydrater
1 msk hela linfrön=0 kolhydrater
1tsk psyllisfrön= 0 kolhydrater
koka
tillsammans med ca 2dl vatten +lite havssalt
På gröten
1 tsk rosa canina(nyponpulver utan tillsatt socker)ovanpå gröten= en massa antioxidanter +nyttiga fettsyror
1tsk krossade linfrön
Tyvärr vet jag inte hur mycket kolhydrater nyponpulver utan tillsatt socker innehåller men det känns bra och är inte särskilt söta heller.
Och så lite maias nötblandning som Sagaio föreslår
På detta lite hallon eller björnbär
och till detta
ekologisk yoghurt naturell
Sen kan man ju stoppa i sig makrill lax och ägg och broccoli till om man vill men inte jag ….. på morgonen.
Vad tror ni , är gröten godkänd? jag är öppen för kritik

Tack Magica, då vet jag det 
H.Altea

Sesamfrö innehåller extremt lite kolhydrater 4,5 gram per 100g
det man ochså ha i gröten kom jag på.
H. Altea
Altea, det känns lite lågt med fett… Kan du använda tukisk youghurt istället? Kanske någon som är bra på minmat kan kolla fördelningen av detta, det vore intressant. Min spontana tanke är att basen i denna frukost är kolhydrater, även om det kanske inte är många gram totalt (havre, frön och nötblanding). Är linfröna för magen? Om du tål kokosfett, kanske du kan använda det i thét för att få igång magen och öka fettintaget?
Då jag upptäckte min diabetes, (1994), blev jag rekommenderad att äta fiberhavregrynsgröt till frukost utav diabetessköterskan.
Upptäckte ganska omgående att mitt blodsocker skickades i höjden ordentligt. Slutade direkt med den gröten och började undersöka vad det kunde bero på. Konstaterade så småningom att fibrerna i havregrynet var vetekli och drog slutsatsen att det var vetekli som var boven. Som bekant så är det vetet som innhåller mest kolhydrater utav spannmålen.
Min frukost består numera av ägg i någon form, kokta, stekta, eller omelett. Tillbehör kan vara sidfläsk, bacon,(fast jag är lite misstänksam mot bacon), köttfärsröra, räkor, o.s.v.

Nej usch, det blir alltför för äggigt ibland. Står en upp i halsen. Det där med äggröror, kokta ägg, äggomelett, stekta ägg och jag vet inte allt till frukost och till och med "kokta ägg med smör att mosas ihop". Och på morgonen av alla tidpunkter. Särskilt det sistnämnda, kokta ägg med smör, det gör en illamående att bara tänka på. Försökte äta en gång, urk.
Själv måste jag börja med en vakna-till-kopp-kaffe med grädde och ½ flatsbrödsskiva med bregott o gräddost. Är väldigt konsekvent där. Efter ett par timmar kan man äta "riktig" frukost. Till och med någon gång äggiga saker, men mildare känns turkisk yoghurt med något tillbehör (linfrön, hackade nötter, några bär). På sistone av obegriplig anledning kunnat äta en kött-grönsaksmåltid även, som 2:a frukost. Men början på dagen den ska bara vara den lilla, lilla nätta vakna-till-frukosten. Orubblig där.
Kescarpone är gott. Som risgröt nästan, med kanel. Man kan söka på ordet.

jag äter aldrig ägg till frukost :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ja om man kan hitta något bättre än fiberhavregryn så är det helt ok för min del, man kan ju forska lite. Hittar någon nåt bättre å hojta till bara,jag blir jätteglad. Dinkel kli är bättre det vet jag.
Linfrön innehåller massor med bra fett ,därför krossade och hela pga att de mättar och de gör psyllisfrön med+ att de smörjer och rensar tarmen. Linfröoljan innehåller viktig fettsyra-omega3 olja som man kommer åt i de krossade, de ska inte hettas upp för då förstörs den och oxiderar . Linfröolja är ett bra fett som man inte går upp i vikt av och som hjärnan och de inre organen behöver.Får man inte i sig tillräckligt med fettsyror börjar kroppen prioritera för att tillgodose hjärnan och de inre organen.Huden blir torr för den prioriteras sist.
Fet fisk innehåller fettsyrorna DHA och EPA
Linfrö och raps bl.a innehåller 0 kolhydrater och fettsyan Alfalinolensyra
Mörkgröna grönsaker innehåller fettsyror.
Dyslexsi och Depression kan vara fettsyrebrist bl.a.
Sesamfrö innehåller fettsyror och har ett värde på 4,5g kolhydrater per 100gram, det är inte mycket.
Nötter innehåller fettsyror vissa är bättre än andra men bör användas med måtta, caschewnötter ska vara bland de bättre.
Och ja, turkisk yoghurt är helt ok .
Bär har inte så mycket kolhydrater hallon och björnbär är ok för man ska ju inte vräka i sig dem. De innehåller stora mängder antioxidanter och som skyddar kroppen mot skador på cellnivå.
Förövrigt kan jag lätt identifiera mig med Birma.
För mycket ägg får mig att må illa till slut och kött till frukost är inget för mig.
mvh Altea
JÄTTEGOD GRÖT:
Måtten är ungefärliga
Krossade linfrön 1 dl
koka med lite grädde el. vatten, går fort - rör hela tiden, tills det blir kladdigt.
Tillsätt lite hela frön - sesam eller linfrön. Lite nötter, pumpa- eller solrosfrön är också gott i.
En matsked bär
Proteinpulver med vaniljsmak, ca 20 gram. Rör om ordentligt i grytan.
Häll upp i skål. Pudra med kanel eller kardemumma. Jag äter med sojamjölk utan kolhydrater med borde funka med grädde eller äggmjölk till…
Mycket mättande!!
Smaklig frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag…så blev det för mig i början när jag hittat på denna för jag tyckte den var så god o hade saknat gröt så mycket….
Tackolov tycker jagfortfarande om ägg i alla former på alla tider.

Tack aliela!
jag ska verkligen testa din gröt men nu en fråga som jag spånat på, novis som jag är
Vad är proteinpulver och var köper man det?
Vad är det gjort av?
och vad i hela världen är äggmjölk??
Suck…det snurrar verkligen i mitt lilla huvud just nu om vad jag ska äta i morgon till frukost…några ägg blir det i alla fall INTE, jag säger som Birma… Urk! Det tycker jag är ett alldeles utmärkt uttryck om det jag känner för lchf:s äggfrukostar.
Ibland tänker jag på hur många blivande höns jag har satt i mig och kommer fram till att det är alldeles för många, konstigt att man inte börjat kackla ännu. En dag när jag stekte ägg började ett av äggen att, hör och häpna, länge och väl pipa precis som en kyckling..det var nog då jag fick nog av ägg.
Glad är jag ändå att jag ätit ägg som värpts fram på en ekologisk gård.
Mvh Altea
Jag har ännu inte tröttnat på min sk "ägg i tallrik". Och tur är väl det. Varje morgon så längtar jag efter den faktiskt.
Knäcker ett ägg i en liten djup skål.
Lägger i några oliver (eller vad man nu vill ha med).
En klick smör.
Täcker med ost.
1 minut i micron och det är klart..Ibland har jag lite majonäs på och då blir det ännu godare och jag saknar inte müsli eller gröt det minsta. Jag vill ju faktiskt inte gå upp något av mina -22 kilo heller.
Sen klarar jag mig lätt till kl 13-14…
Vad åt ni till frukost innan LCHF-frukost? Inte var det väl så himla varierat då heller?
Själv åt jag fil/yoghurt och någon slags müsli, ostmacka, skinkmacka eller korvmacka…inte ofta, men ibland gröt.

Nej, inte så varierat, och för lite.
Grovt bröd med någon slags ost eller Tartex som jag gillar med grönsaker på.
Fil eller yoghurt med lite bär eller frukt.
Gröt ibland men ganska sällan ändå
Tartex är väldigt kolhydratfattigt, 5,5g per 100g
Jag är ingen frukostmänniska, sitter gärna länge på morgonen med en kopp te eller kaffe bara och det är ju inte så bra.
Bröd är det jag saknar mest men jag kommer väl på nåt .Jag ser att en del klarat baka utan säd så snart finns det säkert alternativ.
Ska testa lite själv , jag har en del ide'er.
Jag är inte heller trött på äggen ännu. 
WilliamJ, din äggfrukost skall jag prova, låter gott.

#19 Det finns annat i Tartex som kan ifrågasättas ur hälsosynpunkt:
Ingredienser: Jäst, vatten, ohärdat palmkärnfett, potatisstärkelse, ohärdad solrosolja, havssalt, tomatpuré, jästextrakt.

Äter oftast äggröra på morgonen men om jag blir sugen på bröd så gör jag nötbrödet, recept finns på denna sidan.

Men vad är nötmjöl? är det kolhydratfritt?
När jag ser sånt här, brukar jag tänka att jag har fått halsbränna och eksem till efterrätt i tjugo år, och det är jag innerligt trött på. (Nu har problemen försvunnit, tralala!) I jämförelse är en överdos av ägg inget att orda om. Jag äter sex om dan, lätt.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#24 Jo, men alla har inte just de problemen. =) Och ibland står mat, oavsett vad det är, en upp i halsen. Då är det väl bättre att man får litet hjälp att hitta någon variation som fungerar tills man klarar av att äta igen?
Själv är jag överlycklig att min mage är mer eller mindre bra… Jag har haft en mage som litet slumpmässigt bestämmer sig för att den vill ha ont. Nu har jag väl förstått att det är socker som den inte tål :för mycket: av. Jag klarar av en del, och sedan helt plötsligt rinner det över.

#16, #23 recept på äggmjölk finns här på sajten, det är en blandning av ägg och hett vatten att använda i stället för mjölk/grädde. Nötmjöl är helt enkelt malda nötter att använda som mjöl i nötbröd, paneringar etc. Använd "Sök"-funktionen överst till vänster (ovanför inläggsrubrikerna) så hittar du massor med info både om äggmjölken och nötmjölet!
Själv älskar jag mina frukostägg, kokta, stekta eller äggröra… Mums!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Ett par rullar gjorda på Ostskiva, smör/majonäs (eller både och)ev sockerfri senap, skinka och/eller mortadella (med ordenligt med fett) smackas ihop och rullas runt en strimla gul paprika för c-vitaminrik crunchig frukost. Kan det vara nått?

jag hade skrivit ett inlägg tidigare, men så lade allt ner. irriterande!
hur som helst, jag blev less på ägg ungefär min tredje vecka.. då passade jag på att äta gårdagens kött till frukost ett par dagar, och så kom "suget" efter ägg tillbaka.
ang. min frukost innan lchf, så åt jag antingen- yoghurt med frukt/bär linfrön och en näve pauluns müsli eller bovetegröt på krossat bovete, linfrön och sojamjölk. med antingen en mosad banan eller hallon till. väääldigt varierat.. =/ not!
variationer nu;
eller äter flera olika saker i en och samma frukost nu:
- TY med grädde och lite hallon + linfrön
- äggröra/ stekt ägg
-varm macka bestående av salami, brieost och en vanlig ostskiva
eller
- stekfläsk/bacon
- te med grädde eller äggmjölk finns det också tillgång till, alt varm choklad.
frukosten i morse blev karl Johansvampsås, stekfläsk och ett ägg med hård ost smält ovanpå.
smakade också lite som varm macka (som var ofta min helgfrukost hemma hos mamma)
#0: Du kan ju alltid prova Fiberhuskbrödet om din mage tål fibrer- men det antar jag eftersom du äter linfrön. (Sök på ordet så hittar du det)
Tyvärr så kan inte kroppen ta till sig så värst mycket av vegetabiliskt omega3, så därför äter jag hellre fiskleverolja eller sälolja istället för linfrö/linfröolja.
jag äter linfröbrödet stortsätt varje morgon, det funkar med mycket pålägg :)
Prova att söka på Julegröt här, det är en kesoblandning (visserligen med ägg i men det är inget som känns/smakar/syns). med lite sötningsmedel i är det som tomtegröt!

#14 Har läst här på siten att det inte är bra att äta för mycket linfrön. Max 2 msk/dag. Kommer inte ihåg vilken hälsoaspekt det var…

Det där lät inte dumt. I så fall som min "2:a frukost" eller lätt lunchmat. Måste komma ihåg det där receptet. Även om man totalt sätt är rätt så äggtrött just nu så lät det inte dumt.
Nåt med neuropati eller vad det heter, nån slags känselnedsättning i fötter och ben tror jag. Det är väl blåsyran i linfröna som i större doser gör det där.
Det stämmer med blåsyran. Men det gäller mest om dom är krossade. Okrossade passerar dom systemet utan att släppa ifrån sig vare sig omega 3 eller blåsyra.
Så för omega3 ska man krossa linfröna, dock inte köpa dom färdigkrossade, omega3 oxiderar några dagar efter att man krossat fröna.
#34 Linfröets omega 3 kan kroppen inte använda så det spelar ju ingen roll när de är krossade.
Har man det minsta IBS-liknande problem (särskilt den lösa varianten) ska man hålla sig borta från linfrö och fibrer av alla de slag, de bara irriterar tarmen ytterligare och man kan få mer besvär.

Idag åt jag kall kålpudding till frukost + lite gurka, tomat, paprika och keso.
Kålpudding gjord i ugnen igår av
köttfärs
vitkål
ägg
grädde
svartpeppar
Använde de delar av kålhuvudet som blir över när jag gör cole slaw, eftersom de är svåra att riva samt ytterbladen som jag tvättat noga.
En del kan tillgodogöra sig vegetabiliskt omega3 och omvandla alfa-linolensyra till EPA och DHA. Det är individuellt har jag hört. Har ingen källa dock. Rätta mig gärna om jag har missupfattat och rört ihop begreppen :).
Ang IBS har jag inte samma erfarenhet som du. Min mage mår bra av fibrer, gärna från linfrö, kål och bönor.

Efter 3 år har jag inte tröttnat.
I början då jag trodde att det skulle ge mej gallstensanfall, och då min fetträdsla inte var övervunnen upplevde även jag motstånd emot ägg.
Jag har ätit 2-3 ägg och 50g knaperstekt sidfläst (istället för bacon), 20g kokosfett och 50g fryst spenat, i 3 år och denna frukost håller mig mätt ända fram emot eftermiddagen, så jag byter inte bort denna frukost mot något annat.
En så enkel och god frukost som dessutom botat mitt godissug och kroniska magkatarr, vill jag inte byta ut.
Jag funderar också på frukost till mina barn och specielt till min kräsna tonårsdotter. Hon vill inte äta något med ägg, sill, makrill, svamp, bara bacon lite. Fast hon är jätteglad att slippa bröd som jag har tjatat om i alla år. Tänkte nu testa att frysa in portionförpackningar med köttfärs som jag steker på morgonen med lök, smör och tomatpure och kryddor förstås. Borde inte det vara ok? Inte varje dag men som variation och sen äter vi alltid någon grönsak till.
#39 Inte ovanligt alls att jag steker färs och kryddar i stil med taco-kryddning. Äter med creme fraiche till bara. Snabbt och enkelt. Jag har tack och lov inga hang ups när det gäller vad som anses vara frukostmat och inte, det underlättar starkt.
#37 1-2% av den vegetabiliska omega 3 omvandlas i kroppen till animaliskt men bara om ingen omega 6 finns närvarande för de konkurrerar om samma enzym. Linfrö innehåller visserligen mycket veg omega 3 men också en hel del omega 6 (mer än omega 3) varför nettot bode bli 0. Läs mer här: http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/
Tack för info :). Alltid lär man sig något nytt.

Hur kommer det sej att man inte tröttnar på bröd, smörgåsar som man bara åt till frukost förut?
Nej, jag har ätit ägg i 2,5 år nu, stekt, kokt, omelett i stort sätt varje dag, har fortfarande inte tröttnat. Går att variera mer än smörgås.
#43, har funderat på samma sak. Finns sådana som alltid äter t.ex. yoghurt med musli eller corn flakes eller vad det nu är, exakt likadant varje dag i flera år utan att tröttna. Men sedan när dom går över till LCHF så tröttnar de av någon anledning på ägg efter en eller ett par veckor och tycker att det är tråkigt för att dom inte kan variera det, dom säger att dom måste ha variation i frukosten.
Men det var ju ingen variation innan heller, så varför krävs variation nu? Kan det vara så att det bara är att det är något nytt och ovanligt som får en att tänka på det extra mycket? När man väl har fått inne vanan så tror jag inte att man tröttnar på ägg, då kör man bara på som om det vore vilken annan frukost som helst.
Jag säger inte att någon specifik person i just den här tråden har det så, men jag har sett det många gånger.
För övrigt anser jag att bästa frukosten är rester från middagen dagen innan. Se till att göra lite extra varje dag, och låt det som blir över ligga i kylskåpet. Sen nästa morgon är det bara att värma (eller äta kallt, det är gott för vissa maträtter).
Jag har alltid älskat ägg o inte fått mer än ett ägg då o då av mina föräldrar…så nu när jag får så äter jag mängder jag älskar att variera o det är ju så lätt .. jag får ofta höra att det verkar vara enformigt men Hallå hur varierat är skogaholms limpan !!!!
Nä jag kan göra lite rest omeletter o det är super gott med lite olika som lök, svartpeppar, på stekt aubagin, med smör, med lite majo .. o jag är stört mätt o dräglar .. ja jag tror att man kan göra mycket med lite olika högfeta mjölk geggor o se'n variera med kokos, sesam, nötter, ja jag tror man måste bara våga ändra …
makrill i tomatsås är det många som äter till frukost ..
Du har fått massa tips o det är bra att testa sig fram lite !!
lycka till!

Personligen varierar jag oftare tillbehöret än själva äggen..
Ägg med korv.
Ägg med bacon.
Ägg med bacon och korv.
Ägg med biff.
Ägg med tomat (väldigt sällan, då cocktailtomater)
Ägg med bregott.
Ägg med örtsalt.
Ägg med örtsalt och bregott. (favoriten!)
Sen när jag tröttnat på kokt ägg ett tag, blir det omelett, med en miljard olika fyllningar och kryddningar.
Tråkar jag totalt, blir det nog stekt ägg, som en macka, med isbergssallad och majo. :)

tror jag måste lära mig äta kokt äggula..
#47 Om man kokar ägget hårdkokt men med gulan inte riktigt genomkokt (fast med mörkare gul färg i mitten) och man har nånting till (jag har bacon) så går det att äta. Gillar eg inte äggula men så här får jag i mig två ägg varje morgon.

och hur fixar man de? jag tycker lixom att äggulan smakar illa.. =/
hittills har jag -ätit stekt, äggröra, omelett.. osv.. men inte kokt.. jag misslyckas tom att koka det .. det spricker, det blir löskokt, trots att jag vill ha hårdkokt.. det kokar för mycket … osv..
Bröd är ju smuligare och torrare i konsistensen, ägg är.. äckligt i konsistensen. Dom har en mjuk sladdrig konsistens, på det sättet är bröd mer ätvänligt.
#49 Inte för att jag anser att du skall tvinga i dig ägg om du inte tycker om det, men att koka dem är faktiskt enkelt. Lägg dem i kastrullvattnet, låt koka upp, sätt på locket och stäng av plattan alt. dra bort kastrullen från plattan. Vänta 15 min. Perfekt hårdkokta ägg.

#51 MimLan,
är det så man gör? jag har bara fått för mig att det ska vara de där 8 minuterna, och så blir det helt fel..
jaja, vad gör man.. tar till sig MimLans råd om koka ägg!!..
kan man äta meda aioli?

Mmm råa ägg i proteindrinken :)
#34: Jag är osäker på hur det ligger till med blåsyran i linfrön, eller hur/var/när den utlöses. Hittade detta på Wikipedia:
"Många ger sina hästar linfrö av samma anledning som de äter dem själva, men då måste linfröet kokas, så kallad stöpning. I linfröets skal finns blåsyra (cyanid) som frigörs vid upphettning eller krossning. För att detta inte ska förgifta hästen skall alltså linfröet kokas och det överflödiga vattnet hällas av."
Människor rek. 1-2 msk linfrö/dag.
#47, Jag gillar inte heller äggula som den är utan att ändra något på den. Men mosad i smör och med lite salt till så tycker jag det är gott.

jag ska nog prova det där med mosat smör.. det låter smågott..