Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 9051 ggr
dahlith
0

Vilken sorts kaffe dricker ni?

Läste här att det var rätt så många av er som drack mer kaffe nu än före LCHF.

Kan bara instämma, det är mycket godare nu, förut blev jag bara illamående av det (antar att det var sockret som jag hade i då).

Men nu har jag sett att mina kaffekoppar bidrar med en hel del kolhydrater för mig. Inte bra!

Vilken sorts kaffe är det ni använder?

Jag började för ca 2 år sen med instant coffee, typ nescafe. (Mindre tandsten med det kaffet). Men om jag fattar det rätt så ger det mer kolhydrater än allt annat kaffe. Finns det någon förklaring?

och vad är snabbkaffe drickfärdigt (har det på mitt dietistprogram, men prickar i snabbkaffe pulver i stället, är det rätt?)

Förstår inte att det kan skilja så mycket i kolhydrater.

Får kanske börja brygga kaffe på vanligt sätt igen.

Kramar till er

Dahlith/

Ulf-S
0

Jag dricker en stor mugg mocka på morgonen, ibland en espresso på eftermiddagen. Jag struntar helt i ev. kolhydrater! 

Skrattande

PerH
0

Espresso med vispgrädde 1-2 koppar per dag,hemmavid, morgon och kväll.

På jobbet automatkaffe färskbryggt, tillbehör kokosolja, 1-2 koppar

Sedan,Te resten av dagen.

Langhol
0

Jag dricker pulverkaffe med kokosolja. Ibland kan det bli en smörklick. När äggmjölken kom så blir det en skvätt av den också. Vet inte, men jag inbillar mej att pulverkaffe är snällare mot magen än kok-bryggkaffe.

molana
0

Jag dricker pulverkaffe (den med oväntat besök) 3 koppar om dagen med 3 desertskedar kokosolja/gång utan smak och äggmjölk i stället för grädden.

Mervi
0

Jag dricker pulverkaffe med äggmjölk.

ullna
0

Kaffe dricker jag med äggmjölken, te med kokosfett. Bara gröna teer.

Santhe
0

Jag dricker bryggkaffe med en smörklick och gammaldagsmjölk.

Lehane
0

Bryggkaffe med grädde.

evacarina
0

Några muggar bryggkaffe med eller utan äggmjölk el. grädde.

Jag dricker betydligt mindre kaffe nu, inte alls lika sugen. Blir istället mera te. Rött, grönt eller örtte.

Effie
0

Kaffeautomaten på jobbet; extrastarkt. Och det blir svart, eftersom jag alltid glömmer att ta med mig grädde, och inte gillar att ha smör i, och absolut inte vill dricka kaffeautomatens "grädde". Fast oftast dricker jag te, hemma och på jobbet.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

dahlith
0

Tack för era svar!

Men varför är det så stor skillnad på kolhydraterna mellan snabbkaffepulver och de andra kaffesorterna?

Jag älskar mitt snabbkaffe med cocosa i. Snabbt och lätt. Men man ska kanske tänka om lite för det är ju onödiga kolhydrater bara för att man är lite lat.

dahlith
0

Kom just på att det där snabbkaffet pulver, nog är de där påsarna som man kan få cappuccion och dylikt av. Finns med dajmsmak och annat.

Kan det inte vara så? Fundersam  Därav det höga kolhydratinnehållet.

Jag ska nog bokföra mitt kaffe som snabbkaffe drickfärdigt i "Min Mat" eller…?

Fetrik-Snubbe
0

Tittade en snabbis på Livsmedelsverkets sida och under det kolhydratrika snabbkaffet står det "kaffepulver, nescafé, neskaffe, frystorkat kaffe, instant coffee"

Jag dricker själv bryggkaffe, svart.

dahlith
0

Jag var där inne och kollade också men det är ju samma sorters kaffe som står uppräknade under snabbkaffet drickf.

Blir inte klok på det hela.

usch, jag vill inte släpa upp den där gamla kaffebryggaren igen… suck!

Fnyfniken
0

Jag är inte så säker på att det finns mer kolhydrater i snabbkaffe än vanligt kaffe. Det är nog en par i varje mugg oavsett.

Om det inte är så att snabbkaffe ihhehåller något slags bulkmedel för att få det fluffigt. Om man betänker hur kaffe som torkar i muggen, det blir ju helt platt, massivt och blankt. Pulverkaffe är ju liksom fluffigt. Innehållsförteckning? 

Jo, brygger kaffe i en Mocca Master, Nordqvists Franskrost, helst. Eller Zoegas Mollbergs.

snowdreamer
0

HJÄLP

Jag dricker vanligt bryggkaffe, men har inte lyckats förstå hur mycket kolhydrater en kaffekopp á 1,5 dl innehåller. Blir som fler av er skrivit i denna tråd mycket osäker på vad som menas med siffrorna hos Livsmedelsverket. Eftersom jag minskat från ca 10 koppar till 5 per dag, känns det viktigt att ta hänsyn till.

andreas0
0

Om jag har förstått rätt så bör en sådan kopp ha ca 0.5 gram kolhydrater. 10 koppar hade altså blivit 5 gram kolhydrater.

greensis
0

Dricker 1-2 koppar ur jobbets kaffeautomat, med gammaldags mjölk. Hemma på helgen motsvarande mängd, men ur en automat som maler bönorna till färskbryggt…

För mig är det inte ev kolisar, för mig är det koffeinet som är problemet.

#11&#12 Läs innehållsförteckningen på påsarna. Höll på att få slag förra sommaren när jag insåg hur mycket socker varje pås-dos av mitt älskade snabb-cappucino innehöll. (Min numer före detta på-landet-lyx)

Fabricati diem, pvnc!

NancyAlke
1

Slutade dricka kaffe för en par veckor sedan, min mage ville inte ha det längre och dessutom triggade det mitt röksug. Kan ibland ta en liten kopp svart efter lunchen på jobbet, då är det färskbryggt ur automat.

Ersätter kaffet med ett helt underbart te som smakar kakao/kokos/vanilj.

dahlith
0

Jag har fortfarande inte fått någon klarhet i det här med snabbkaffe eller bryggkaffe.

På amerikanska sidor om lchf så står det iaf att man ska passa sig för instant coffee så jag tar det säkra före det osäkra. Införskaffade mig en ny mycket trevlig kaffebryggare och dricker numera bryggkaffe.

Men det är ju lite mer jobb men det får jag stå ut med. ;)

Fetrik-Snubbe
0

Väldigt lite mer jobb. Men så mycket godare. Iaf tycker jag det. :)

Torpet
0

Jag är en av nybörjarna..jag undra lite över kokosfett o kokosolja

Är fettet samma som till den där ischokladen man gör till jul.

Kokosoljan? Var får man tag i den?

Allamej
0

Jag dricker bryggkaffet India Malabar…. tar mindre kaffe än föreskrivet på paketet och på så vis blir det drygare och billigare i längden

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dahlith
0

Haha.. jodu Fetrik snubbe, jag tycker nog att det är en hel del merjobb. kannan ska rengöras osv. Melittapåse bytas och hållare rengöras. Man ska ha fatt i bönorna och påse när man ska brygga. vatten ska fyllas på. och sen ska man vänta (längre än jag vill) på att det ska bli klart.

Vattenkokaren är bara att fylla med vatten. När du hunnit plocka fram mugg och fyllt på med pulver är det färdigt.

Glad Dagens i-landsproblem. Haha..

Till Torpet:

Jag har köpt kokos på hälsokost. Cocosa heter det. Det där som man gör ischoklad av är inte alls på samma vis.

Ulf-S
0

dalith, en mockabryggare är mycket enklare att sköta, bara att skölja av. Möjligtvis ta något tag med diskborsten ibland!

dahlith
0

Tack Ulf_S! Glad

Jag köpte ju en ny kaffebryggare för över 600:- häromdagen så det där med moccabryggare får vänta tills nästa gång det beger sig.

Jag ska definitivt kolla in dom lite närmre nu iaf.

kareninanna
0

jag dricker bryggkaffe. zoegas, varannan gång eko, varannan gång rättvisemärkt. undrar varför man inte kan få båda på en o samma gång, i ett o samma paket..?

AgnetaJ
0

Jag dricker bara Rättvisemärkt kaffe. Det finns många olika märken i butikerna. Världsbutikerna säljer bl.a Cafe Organico från Mexiko. Pulverkaffet heter Afrika och kommer från Tanzania. Vi är världens 2a mest kaffedrickande folk (efter Finland). Tänk vad vi kunde hjälpa småbönder i Syd om vi alla drack Rättvisemärkt kaffe!

andreas0
0

#22, Kokosfett och kokosolja är två namn för samma sak.

Det finns den billiga i silverpaktet i vanliga mataffärer och den tror jag dom skriver kokosfett på, sedan finns det att köpa lite dyrare ekologisk i hälsokostaffärer eller på nätet, och den brukar det stå kokosolja på. Dom flesta här köper dom dyrare ekologiska, för att den är kallpressad, och företaget som gör dom billiga har en historia av att göra dåliga saker (samma som ligger bakom becel t.ex.).

Dom dyrare finns både med kokossmak och utan smak, medans den billiga alltid är utan smak.

Bookjones
0

Dricker Ethiopia Sidamo som mittengrabben får ta hem ett halvkilo i vecka från jobbet på Starbucks. Hela bönor och jag maler nytt till varje kanna. Han flyttade hemifrån i förra veckan men jag har tvättmaskinen…. Tar betalt för tvätten med kaffe!!!!

anki1
0

Bryggkaffe. Helst gevalia milea (orange mjuvacpåse). Och jag dricker det "svart".

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Babz
0

Vanligt bryggkaffe (men starkt) - oftast Classic, ibland Zoega. Ibland blir det en dubbel espresso, speciellt sedan jag fick en bra kaffekvarn. Nån gång ibland kan jag ha i lite vispad grädde (eller i espresson skummad gammeldags mjölk).

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

andreas0
0

Kaffe gjort på bönor jag köper hela och maler själv. Bönorna är oftast mörkrostade. Har byggt en egen anordning för att brygga som är väldigt lik en konventionell kaffebryggare. Ibland tar jag det svart, ibland med vispgrädde i.

Fnyfniken
0

Nordqvists Reko är alltid rättvisemärkt och till allra största del kravodlad. Dessutom är det GOTT! (Men min sambo gillar det inte…)

matildaas
0

är det kolhyderater i kaffe :)?

mommo
0

Jag dricker chokladkaffe eller kardemummakaffe ( vi snackar alltså om aromakaffe)Flört

SannaLainen
0

Ja en annan har ju införskaffat sig en kaffepanna model äldre och börjat koka kaffe på spisen det är det godaste kaffet !!!Skrattande

mommo
0

# 37: Tror jag det! Vilken sorts panna har du?

IngelaZ
0

Vänta nu… frystorkat kaffe väger ju ingenting nästan. Så även om kolhydratinnehållet är högt per 100g så blir det ju väldigt lite kolhydrater per kopp kaffe. Borde inte alls vara nån skillnad mot vanligt bryggt kaffe eftersom det är 100% frystorkat bryggt kaffe iallafall i nescafé som jag dricker.

Tror nog att det är en missuppfattning som spridits runt.

Nipp
0

Är fundersam varför kaffe skulle vara en minuspost ur lchf-synpunkt?

Paulun som är GI-kille menade där att kaffe är rätt bra ur viktsynpunkt för det ökar cirkulation och ämnesomsättning något.

Uppväger inte det fjuttiga kolhydrater, undrar man?

Annars är en av de påtagliga effekterna med lchf för mig att jag tål kaffe mycket bättre.

egge1se
0

Här dricks det kokkaffe :))) Gevalia (kommer därifrån) och ja det är godast oxå :)))..

lite slabb blir det när man som jag är snurrig och man glömmer att man har satt på pannan på spisen ;))) det är smällar man får ta… sen har jag i kokosfett a la silverpakt (har itne råd med det dyrare) och en skvätt Åsens gammeldagsa mjölk..

dessutom så har jag minskat kaffedosen med en till två muggar om dagen.. kanske mer ibland oxå :)… dricker numera rött te (Yogi och Chai) oxå med kokosfett och lite mjölk.

Marylina
0

3 koppar mörkrostat bryggkaffe med standardmjölk på morgonen och ibland 1 kopp espresso med lite vispgrädde i till mellanmål kl. 15.00.

Enligt några av råden jag fått i Forumet ska jag visst undvika kaffe, mjölk och vispgrädde. ha ha ha

kalleankasmormor
0

Jag dricker kaffe(zoèga skånerost) med mjölk(och lite socker…Generad) hemma på morgonen. Sedan dricker jag kaffe på jobbet(Yaaak!) och så kaffelatte hemma på kvällen.

Jag älskar kaffe!

Will
0

Jag dricker en amerikano (espresso + lite hett vatten) på morgonen från min superespressomaskin. Inget mer då min mage är lite känslig. Kaffesorten är Illy = svindyr, men you get what you pay for. =)

Empe
0

Fd kaffemissbrukare, sisådär 10 koppar om dagen, till numer ett par koppar i veckan max… av koffeintfritt som är mildare för magen. Behöver tydligen ingen koffeinkick längre? Kanske för att jag inte lever på socker heller? Jag njuter så av friskt kranvatten numer att det nästan känns lite fånigt med tanke på hur mycket läsk och mineralvattenflaskor jag släpat hem genom åren.

andreas0
0

#35, En väldigt liten mängd. Dricker man en liter kaffe blir det ca 3 gram kolhydrater.

#40, Det var en artikel i aftonbladet för ett tag sen där dom skrev att kaffe är insulinhöjande. Det finns nog inte särskilt mycket bevis för det tror jag. Jag tror man kan dricka kaffe med gott samvete.

birma
0

Att jag någonsin lärde mig dricka kaffe är fortfarande en gåta. Te skulle det vara! Tesmaken, så ljuvligt god. Från unga år och långt upp i vuxen ålder var det te. I ens ganska stressiga jobb och framförallt med alla ideliga avbrott, så hände det att man inte gav sig tid vid fikan att sätta på tevatten, plocka fram tepåsen och allt sådant som "tog tid". Istället greppade man kaffekannen som redan stod klar i bryggaren med färdigt kaffe, för att snabbt hinna slänga i sig något innan nästa avbrott då "någon vill mig något igen" och man måste springa ifrån, igen. 

Så småningom var det inte så illasmakande ändå med kaffe. Hemma blev det mellanrost av Gevalia, Löfbergs och alla de där sorterna. Men på jobbet stod alltid det där mörkrostade Zoegakaffet på plattan. Zoegas, Zoegas, Zoegas skulle det vara sa mina oflexibla arbetskamrater. Så ser det oftast ut i den här södra landsändan. Nu har jag också hamnat där, att kaffe ska det vara, och Zoegas ska det vara! Dricks med mjölk, grädde eller allra helst gräddmjölk.

Tur det finns "nåt" man verkligen gillar (längtar efter) och inte kryllar av kolhydrater.

JohanBaltic
0

#46 Min hustru tycker att hennes värden påverkas (typ 1 diabetiker) av (för mycket) kaffe. Ska kolla det mer på henne. Hon är min försökskaninGlad. Tror också att man kan dricka kaffe med gott samvete.

Kan bero på (min teori än så länge):

• Koffeinet i kaffet påverkar adrenalinutsöndringen, vilket är ett kraftigt hormon som i sin tur påverkar levern att släppa loss glukogen (springa i från lejonet reaktion) till blodomloppet. Detta är ju för en diabetiker blodsocker höjande.
  • För en ickediabetiker reagerar betacellerna på ovan med ökad insulinproduktion.

Mängen mjölk i kaffet påverkar tydligt hennes värden (förstås). Lite kaffe med bara lite mjölk i, max 1/2 kopp påverkar inte hennes värden - mätbart i varje fall med vanlig blodsockermätare.

Det är för övrigt lätt att göra ett experiment på sig själv. Bara att se till att vara mellan två måltider (utan kolhydrater). Låna (eller köp) en blodsockermätare. Mät blodsockret innan, drick fem koppar starkt, svart kaffe. Ta sen blodsockret var 5:minut under en timme - bör visa utslag om min terori är rätt (vilket den inte behöver vara). Eller så klarar en normal kropp av att reglera blodsockret/insulient så bra så att en vanlig blodsockermätare inte räcker till utan att det behövs laboratorieinstrument.

Jag dricker för övrigt gärna en kopp kaffe vid 09:30 tiden varje dag. Jag är  lite snobbig med kaffe, jag vill ha Zoegas fair trade kaffe, Jag vispar mjölk till. Jag vill ha det bryggt vid rätt temperatur i en bra bryggare (94 gr C). Dricker jag mer kaffe blir jag bara speedad i hjärnan. Och sur i magen.

JohanBaltic
0

#33 Har tänkt att börja mala själv (igen). Varför har du byggt en egen anordning, blev det bättre än köpt bryggare?

andreas0
0

#49, Det beror på. Det blir bättre än dom billiga bryggarna, och kostar dessutom mindre. Vill man betala för en av dom dyra så kan man väl lika gärna göra det, men jag tycker det är onödigt då man kan få så bra kvalite som det går utan att det kostar särskilt mycket.

Det som skiljer billiga och dyra kaffebryggare är hur bra dom håller koll på temperaturen på vattenet. Resten av extrafunktionerna på dom dyrare är väl rätt onödiga. För att det ska bli så bra som möjligt ska vattnet vara mellan 92C och 96C under bryggningen. Det klarar inte billigare kaffebryggare. Men det är inget som är svårt att hålla koll på själv.

Min utrustning är inget avancerat, det består av en digital vattentermometer, en thermosmugg och en sådan där tratt man kan sätta kaffefilter i. Jag sätter tratten direkt på thermosemuggen, kokar upp vattnet tills det blir strax över 96 grader (det ska helst inte börja bubbla kraftigt, eftersom det går ur mycket syre ur vattnet då, vilket gör att mindre smak tas upp), maler bönorna och lägger i ett filter i tratten, häller över vattnet och låter det rinna ner i thermosmuggen. En annan fördel är att eftersom det rinner direkt ner i en thermosmugg så håller det sig ordentligt varmt även om man skulle glömma bort det och hitta det en halvtimma senare.

Det kanske låter invecklat för en kopp kaffe, men jag tycker att ska man göra det så kan man lika gärna göra det ordentligt och sedan njuta av resultatet. Tar inte särskilt lång tid, kanske 5-7 minuter från att man sätter vattnet på kokning tills att man kan börja dricka efter att man har fått in vanan.

Om någon vill ha mer information så kan jag rekommendera avsnittet "True Brew" från säsong 2 av det amerikanska matlagningsprogrammet "Good Eats". Det är från det programmet jag har snott den här enkla anordningen. Programmet finns att hitta på internet om man letar (eller skickar mig ett PM).

frodig
0

Nu ska jag skaffa mig en digitaltermometer så att jag får rätt temperatur på vattnet, visste inte att det inte ska koka. Tack andreas0.

Jag använder en Presso, ni vet, i med det malda kaffet, på med det heta vattnet, låt dra någon minut och sen pressa ner sumpen..

Det är ju individuellt vilken styrka och smak på bönorna vi föredrar, men jag önskar att alla kaffedrickare väljer både Krav- och Rättvisemärkt kaffe. Dels för kaffearbetarnas och deras familjers skull, och dels för oss själva.

Det vi tillför kroppen varje dag blir ju det viktigaste att hålla rent, även om man av ekonomiska skäl inte alltid klarar att välja så. Sen är ju kaffe en ren njutning för oss så då kan vi ju dricka det med särskild omsorg! Kyss

ButterflyEffect
0

Jag har minskat mitt kaffeintag sedan jag började med LCHF. Nu blir det en, max två koppar om dagen. Just på grund av det kör jag med Änglamark, Zoegas, Löfbergs eller något annat kaffe som är rättvisemärkt!

gejsa
0

Jag dricker Gevaliakaffe bryggrost. Har alltid gjort det och kommer att fortsätta med det. :) Innan jag bytte kost så drack jag det helt svart utan något i. Nu har jag börjat dricka det med grädde i och till frukost även cocosfett. Men jag tar inte mer än två koppar per dag ändå som jag alltid gjort.

birma
0

I min närmaste omgivning under uppväxten på 50 och 60-talet så dracks kaffet i kopp, medan te dracks i mugg. Numera tycks även kaffet drickas i mugg. Samma med mig och de flesta jag känner. Ofta talar vi ändå om att vi dricker si och så många koppar kaffe om dagen.

1. När ni säger koppar, menar ni då koppar eller egentligen muggar?

Både muggar och koppar har förstås olika storlekar i sig, men en mugg rymmer väl i allmänhet rätt mycket större volymer än en kopp. 

2. Är det någon som vet varför det blev så, att kaffets koppdrickande övergick till muggdrickande?

Två synnerligen onödiga frågor, men ibland funderar man över sådana också.
Generad

Ann59
0

Hemma dricker jag bryggkaffe med mjölk, ibland lite grädde och kokosfett. Ute dricker jag alltid Cappuccino eller Latte. Är det någon som vet vad skillnaden är på dem tex på Espresso house eller andra caféer? Jag tycker de är precis likadana. Har Cappuccino mer fet mjölk kanske? Vilken är bättre? I utlandet är det mer skillnad, på vissa ställen får man en stor klick grädde på cappuccinon, synd att det inte är så här Glad Det blir mer som en efterrätt.

Bengt-Olov
0

Har allt ökat mitt intag av kaffe också sedan jag gick över till LCHF. Kan ju dock inte riktigt säga att det beror på kosten… Kanske man omedvetet har velat ersätta kolhydratberoendet med att istället öka intaget av koffein… Summan av våra laster… Räds inte kolhydraterna där. Det blir ju inte så mycket, även om man som jag dricker kanske närmare 10 koppar per dag. Dessutom är det väl heller ingen kolhydratsort som är särskilt insulinhöjande heller, eller vad visar era insulinmätare!?

Dricker numera helst instant-kaffe. Detta gillade jag inte alls tidigare, fast NU tycker jag plötsligt att det är mycket godare…

Har anammat någons tips ovan om att istället för att blanda i grädde, ta en klick smör och en skvätt gammeldags fetmjölk. Skillnaden i smak är nog inte så stor där. Hur som helst - hett instantkaffe med smör och riktig mjölk - MMM… Fy tusan vad gott det är! :-)

MimLan
0

#55 En cappuccino görs på dubbel espresso, en latte på en enkel espresso. Därefter fylls mjölk på. Så latte blir i praktiken mjölk med kaffesmak, men cappu är väl närmare 50/50 espresso och mjölk.

Att det blir vad f-n som helst på espresso house och liknande ställen beror ofta på att de har noll koll på skum. Ibland har jag råkat ut för latte med 50/50 och massor med skum, nästa gång blir det bara mjölk fullt upp. Smakvariationen är inte rimlig. man måste helt enkelt säga ifrån hur man vill ha det. Så varför du inte skulle få grädde på din cappu vet jag inte?

kalleankasmormor
0

Jag övergisk från kopp till mugg i början på åtiotalet - när jag flytade hemigrån. Då byte jag också från gevalia(som päronen drack) till zoèga - som sambon drack. Sedan dess har det varit zoèga skånerost! Mig gillar!

andreas0
0

#54, Jag är för ung, så jag drack inte kaffe på den tiden det dracks ur koppar. Jag har en thermosmugg som är på en halvliter som jag brukar dricka ur. Tycker det är lagom mängd för att sitta och slurpa på en timma eller så, och tack vare thermosmuggen håller det sig varmt så länge också.

Men så dricker jag bara kaffe med några dagars mellanrum, inte varje dag, och högst en mugg om dagen dom dagarna, så om man slår ut det på en längre tidsperiod så blir det inte så mycket per dag.

cjy76
0

Jag tycker också att kaffe smakar bättre nu förtiden. Varför är det så? Kaffe är ju inte vidare bra för kroppen. Nån som har några teorier?

Marylina
0

1/Jag säger tre koppar, dvs det som jag mäter upp i kaffebryggaren. När jag dricker det motsvarar det två muggar.

2/ kan det ha att göra med att man började dricka kaffe med mjölk i Sverige. Det gjorde man inte förr.

matson
0

jag brygger gevalia bistro hemma ute dricker jag gärna mcdonalds svart utan tillbehör det är jättegott kaffe de säljer där…äter för övrigt strikt lchf sedan ett antal år det blir inte många gram kolisar om dagen…

gejsa
0

Ja, det är ju lustigt eg men man säger koppar fast man dricker i muggar. Så jag menade givetvis att jag drack 2 muggar om dagen. :)

birma
0

Tack kopp- och muggsvararna!
Ursäkta mig dahlith för den lilla avstickaren från ämnet. Jag är inte ens vän av ordning men har undrat över hur man ibland säger att man gör och hur man istället gör. Såg i en annan kaffetråd tidigare att de flesta talade i termer av hur många koppar kaffe om dagen de drack och jag satt och tänkte om de egentligen menade muggar.

#61 Marylina. Där sa du något. Själv har inte haft en enda egen gissning om vad orsaken kunnat vara. Jag bara såg plötsligt att folk började dricka ur mugg, om det var på 70-talet eller nåt sånt. Det stämmer det, mjölken kom ju in i kaffedrickandet vid någon tidpunkt däromkring också. Så det kan vara av den orsaken det blev mugg.

Mina föräldrar som numera lämnat jordelivet, de var alltid måna om att vara moderna och hänga med sin tid. Men beträffande kaffemugg, mjölk och att "inte äta något till" - det anammade de aldrig. En liten nätt tunn kaffekopp skulle det vara och alltid en smörgås eller vetebröd/kakor till det.

JohanBaltic
0

#50 jag testade faktiskt nåt liknande för ett tag sen. Jag tog min Fluke (mulitinstrument för att mäta ström, motsånd etc och min kan mäta temp också). Värmde uppvattnet till 96 grC och bryggde i en vanlig bryggtratt - det blir riktigt bra.

Kom just på varför jag inte gör det just nu - det är på vintern när jag eldar i vedspisen som jag värmer vatten på det sättet. Det blir alldeles för varmt inne att elda i den nu - så jag tog fram bryggaren. Kan förstås värma vattnet på elspisen, men jag väntar nog till hösten med den rutinen… så har jag nåt att se fram emot.

Min syster i värmland kokar kaffe - min mage mår inget bra av det, fast kaffet smakar bra.

frodig
0

Jag är uppväxt med kokkaffe, och det var det enda kaffe jag tålde dricka tills för några år sen. Jag har haft stora problem med magkatarr sedan 14-årsåldern. När jag provade bryggkaffe, snabbkaffe osv fick jag jäkligt ont i magen, *burr*.

Men kokkaffe med mjölk eller grädde gick bra.

Idag har jag en snäll och frisk mage, inget magsår och ingen katarr längre. *Mmm* det är härligt!

Fast ibland blir den lite *rädd* min lilla - nåja, hyfsat liten iallafall, om den får bryggkaffe utan mat därtill.. kanske är det gamla kroppsminnen som slår till, eller så är det faktiskt något i bryggkaffeprocessen som jag inte riktigt tål..

Mimsivimsi
0

Till alla kaffeälskare!
Försök att köpa rättvisemärkt kaffe när ni köper kaffe i affären. Det kostar en tia mer per paket än "vanligt" kaffe men det gör så mycket mer!
Rättvisemärkt kaffe betyder att personerna som plockat bönorna har bra arbetsvillkor och sjuk/tandförsäkring, det visar också att ingen regnskog har skövlats för plantering av kaffeplantorna.

**Svenskarna är de största kaffekonsumenterna i världen och vi måste bli bättre på att dricka rättvisemärkt kaffe då massor av regnskog skövlas så vi kan få våra i genomsnitt 2,5 koppar kaffe om dagen!

**Jag dricker alltid rättvisemärkt kaffe, hoppas att fler tänker efter nästa gång ni handlar kaffe..

andreas0
0

#67, Jag håller helt med dig, men måste ändå rätta ditt faktafel. Vi är näst störst på kaffe, inte störst. Finland har större konsumption än oss (per person).

Nipp
0

#60 Några smaker som salt har plötsligt blivit framträdande iom lchf. Det mesta i skinka smakar översaltat tycker jag.

Kanske vissa smaker blir tydligare.

Om just smaken på kaffe vet jag inte om jag lagt märke till direkt, men bara att jag tål några koppar till om dagen utan biverkningar som slöja över huvudet och liknande konstiga saker.

Sedan är man inte rädd för grädde i kaffet, och det är ju en smakhöjare förståss.

kalleankasmormor
0

#67 Håller helt med om fair trade och skulle gärna köpa det om mitt kaffe, Zoèga skånerost, fanns som fair trad, vilket det tyvärr inte gör.

dahlith
0

#70 Har du testat Zoegas Hazienda?

Det ska ju vara ett rättvisemärkt kaffe.