Rynkig- skrynklig hud
Hej!
Jag har fått ett problem med min hud på låren, underbenen och armarna. Huden känns liksom torr (men inte fnöskig), det är liksom ingen spänst i den längre. Det blir liksom lite smårynkigt.
Mitt ansikte har blivit bra med denna kosten (eller kanske det är kokosfettet…), har inte längre feta partier i ansiktet.
Har tänkt mycket på detta de sista dagarna.
Är det kosten som gör något så det blir rynkigt? Är det kokosfettet?
Eller är det bara så att detta hade hänt nu oavsett vad jag åt?
Eller det är kanske eftersom jag har gått ned i vikt, och skinnet inte hinner med?
Jag kan nästan tycka att huden känns lite läderaktig också.
Vad tror ni?

Hud blir mer oelastisk ju äldre man blir. Tappar man i vikt, speciellt om man går ner mycket på kort tid, har huden svårt att hinna med att krympa sej.
Du kan prova att smörja in dej med kallpressad kokosolja, eller en bra Aloe Vera gel/creme.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Jadu, det är inte lätt att veta men jag börjar få gäddhäng på armarna och nästan lite tendens till gardiner på låren haha.
Jag har ju uppnått mogen ålder så skinnet drar nog inte ihop sig så som hos yngre. Jag har fått rynkiga "tanthänder" usch, men det bjuder jag på vikten går ju på rätt håll.
Läderaktig hud?? Sitter du mycket i solen?? Det kan ju vara en orsak men min hud i sig är väldigt fin och jag behöver inte smörja in mig längre.

Tack för svar!
Jag har ju tappat ca 12 kg på 4 månader och det är jag mycket tacksam för. Om det blir skrynklig hud efter det så köper jag det också. Men det är lite intressant att få reda på om det är något i kosten (som kokosfettet till exempel), eller om det är själv viktminskningen.
Jag har alltid haft bra hud som jag inte behövt smörja in innan, så därför tänker man ju omedelbart på kosten.
#2 Ja du Ullebull, denna vår har jag suttit en hel del i solen faktiskt. Vi har ju haft sommar här i skåne någon vecka nu. Brukar inte ens vilja klä av mig i mitt eget sällskap för jag inte vill se min tjocka fula kropp, men nu när jag gått ned lite så har det inte kännts så farligt att sitta i bikini i min egen trädgård.
Men jag har smörjt mig med solskyddsfaktor 40 varje dag och det måste väl ändå finnas lite fukt i solkrämen också…?
Det kanske är solen som gjort det då, men det handlar ju om ca 3 veckor. Går det så snabbt?
Jag har inte solat i solarie eller liknande heller sen jag var tonåring.

Det gick snabbt på mig, bara någon vecka så var jag mycket brun och jag smörjer mig inte, hoppar upp o ner i poolen. Jag har ändrat karaktär på skinnet på armarna, Vi får sse vad det blir av det.
lycka till

Låter som om du är en person att avundas.
Själv blir jag sällan riktigt brun. Blir mest bara röd (därav solskyddsfaktor 40 på mig).
Jag tror ändå inte att det solen som fått min hud så skrynklig. Men jag ska testa att använda kokosfettet även utanpå kroppen och inte bara äta det.

Bästa naturliga solskyddsfaktor är att smörja sej med kokosfett :O)
Sant!
Agneta

hihi… ja det gör jag ju invändigt… ska kanske göra det utvändigt också?
Jag brukar använda kokosoljan på benen och fötterna.
Ju mer man smörjer in sig, desto mer stimulerar man också blodgenomflödet i området. Och det är bra för huden. Massera gärna.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Olivolja funkar också bra att smörja kroppen med, speciellt efter duschen när man fortfarande är våt.

Prova mandelolja!

Skinnet drar ihop sig i ca 7 år, så det blir bättre sen. Om du läser Skaldeman så blev han # en liten gubbe i stort skinn#.. och han avråder för alltför snabb viktnedgång av den orsaken. Man ser ut som en sharpei ett tag.. (men det kan det vara värt, Man kan ju dölja en del..*S*)

Jag vart jätteskrynklig på magen ett tag när jag gick ner som värst men det verkar ge sig. Ser det inte så mycket längre. Har lite granna gäddhäng på armarna nu men inte så det stör mig direkt. Ge det tid!

Menar ni på allvar att allt överflödigt skinn som blir om man vägt 130 kg från början kan dra ihop sig själv ??? Jag har absolut ställt in mig på att det måste bli operation.

Tror nog att du kan slippa det elize-l om du inte går ner för snabbt. Huden måste hinna med.
Tack alla för era råd! Ska testa med lite olika oljor/fett/lotion.
Får nog köpa ett billigare kokosfett att ha utvärtes.
Det jag har i kaffet kostar 209:- här i Kristianstad.
Bookjones:
Hur mycket har du gått ned i vikt?
Intressantdet där med dina skrynklor på magen försvann.

Jag har gått ner c:a 20 kilo och de försvann inte helt. Bara mindre synliga så det har jämnat ut sig.

Grattis till din viktnedgång!
Låter skönt att det finns hopp att bli av med skrynklorna.

Jag såg sötmandelolja på ICA, kan det vara den du menar. Jag brukar smörja mig med babyolja i duschen, men märker ingen förbättring på skrynklorna. Jag ser fortfarande ut som ett blekt russin på mage och lår. Får väl vänta längre än ett år på en förändring, även om jag tycker att det är lång tid redan.

Baglady,
babyolja är gjort av mineralolja (petroleumolja, vaselin och paraffinolja också), det går inte in i huden utan lägger sej bara utanpå och kloggar igen porerna.
Den är billig och härsknar inte och är dessutom miljöbelastande, förorenar vatten och jord och bryts inte ner. Den innehåller inga vitaminer och kan förhindra upptagning av fettlösliga vitaminer.
Den är 'hudfientlig' vid längre tids användning.
Använd alltid vegetabiliska oljor på huden och SÄRSKILT på bebisar!
Fattar inte att det fortfarande får säljas *skakar på huvudet*
Agneta
#15 Jösses vilket dyrt fett. Hoppas det var gott. Här finns lite billigare att skicka efter och en massa annat intressant.
#18 Håller med föregående talare. Sluta genast med babyoljan och använd vegetabilisk olja istället. Ekologisk olivolja är ett väldigt enkelt och ganska billigt alternativ men alla vegetabiliska oljor är mycket bättre än petroleumbaserade produkter.

#15 #20 Det där var verkligen dyrt!!
Kokosfett är väldigt lätt och de säljer per 500 ml som är volym.
Skulle tro att vikten på 500 ml ligger på ca 300 gram.
Om man köper där de säljer efter vikt så får man MYCKET mer för pengarna.
Hos www.crearome.se måste man ju tyvärr köpa för minst 500:-, däremot är frakten billig (49:-, enhetsporto), där kostar 1 kg kokos EKO, kallpressad 171:-. Skulle tro att man får minst tre gånger så mycket som halvlitersburken.
Varför inte gå ihop några stycken och köpa 5 kg?
Jag steker min morgonomelett i kokosfettet, jättegott!
Agneta

Skrynklig hud beror oftast på torr hud och solar man mkt solarie el naturellt så blir huden torr trots solskyddskräm. Huden behöver fett för att kunna dra ihop sig. Jag kan intyga att mina sk rynkiga tanthänder ser med hjälp av lite handkräm ut som unga igen, även resten av kroppen får lite x-tra fett varje dag och rynkorna blir faktiskt näst intill osynliga även om det sk "gäddhänget" finns kvar efter förlorade kg.
Så det är mao inte bara innanför huden som kroppen mår bra av fett den mår även bra och föryngrar om kroppen får lite smörjning utanpå.

wildrat den länken du gav där var till cocosa utan smak, den är ju lite billigare. Men extra virgin med smak ligger nog runt det priset.
Fast vi har en invandrarbutik i stan också som säljer kokosfett i en orange plastburk. Tror inte det kostade merän 40:-.
Den ska jag nog köpa och smörja kroppen med. 
Jag märker hur huden inte hinner med, trots att jag inte har mycket övervikt. Det blir mer sladdrigt och löst. Rynkor och torr hud tror jag mer har med solen att göra…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

# 19 Du kan kanske hjälpa mig? Jag har varit Nivea beroende i många år. Men det är nog inte så bra… vad tycker du att jag ska smörja in mig med istället? Låter kladdigt att smörja in sig med olivolja direkt från flaskan…

Min mage har också redan börjat bli lite hängig, trots att jag inte har gått ner särskilt mycket än. Jag har haft ganska rejäla bristningar på nedre delen av magen (antar att okända på badet tror att jag varit gravid), så huden är förmodligen inte så spänstig. Jag räknar kallt med att jag kan bli tvungen att operera bort hud just på magen när jag gått ner, säg, 20 kg.
Men jag ska försöka smörja och massera så mycket jag kan för att dämpa effekten!
Undrar om man kan ta kokosfettet i silverpaketet och smälta i handen? Jag köpte det för att testa men det verkar inte gå åt… Fast nu tänker jag framför allt på mina torra smalben (som har börjat göra skäl för namnet
).

F.ö. kom jag genast att tänka på min mamma, som efter en halv antydan till övervikt gick ner 10 kilo med VV (ni anar inte hur jobbig hon var att umgås med under den perioden - eller så gör ni det!), och sen när sommaren kom beklagade sig över att hon fått rynkiga lår.
Antar att det till största delen beror på ålder och hudens elasticitet om den klarar att krympa tillräckligt mycket, men det borde underlätta att äta fett och smörja den både på insidan och utsidan!
#27 Förr eller senare blir vi rynkiga. Det är naturligt 

Olivolja, lime, ingefära och kanelblandning får huden att dra ihop sig enligt min granne här på kontorslandskapet som jag sitter i. Man ska röra ner (krydda) olivoljan med ingredienserna som man och sedan smörja in huden med blandningen där man vill ha effekt, låta den verka minst en timme innan man tvättar bort den. Hon säger att det funkar, med tanke på att hon är en vältrimmad marokanska och att det är ett gammalt recept från hennes land så kanske är det värt att prova. Choklad på huden har ju också en hälsofrämjande funktion så länge den inte nyttjas oralt så vem vet.

trolcina det där lät ju så härligt konstigt så de måste jag ju bara kolla. Har dock ingen lime hemma. Tror nog det funkar med citron istället, eller…
Sen förstår jag ju att alla får rynkor med åldern.
Men det ser liksom inte ut som åldersrynkor.
En till som har rynkig o oelastig hud, på benen o armar, men ansiktet är o.k. Håret däremot är sprött, o jag tappar mkt. Har ätit den här kosten sen nov07, har kollat sköldkörtelno, äter multivitaminer,gått ner 3,5kg, så vad beror dett snabba åldrandet på?

Äter du kokosfett shin?
Kanske att du också får börja att ha den utanpå kroppen också och inte bara invärtes.
Kan berätta att ditt hopkok Trolcina var jättebra! Satt i 1,5 timme med sliskigt bruna och oljiga ben. Men faktiskt känns det riktigt bra på smalbenen nu. Ska nog ta och smörja in armarna också med det.
#23 Dahlith - skulle du vilja vara så snäll och tipsa mig om affären med kokosfettet??
jag äter cocosfett men ska testa hopkoket
Jag som inte gått ner något i vikt, har också blivit rynkigare (ojämnare) och som jag tycker sladdrigare på kroppen.
men har inte det att göra med att vätskebalansen i kroppen är annorlunda?

#33 Det är Naturgott som säljer det billiga kokosfettet. Det ligger där vid sidan om resecentrum. Du har Panduro och Saluhallen och det där.
Tack Dahlith! Jag skall kolla nästa gång jag är i krokarna!
#29 o #32
Hur mkt av vardera? Har alla ingred hemma så jag är sugen på att testa. Har inte haft ngn kräm hemma på evigheter o cocosoljan blir lätt kladdig förutom att den luktar lite härsket. (Inte mkt men jag är doftintolerant o känner vissa dofter mkt väl.)

Ja, jag hade ingen aning så jag bara öste på för fullt.
kanske en matsked av varje.
Känns fortfarande lent och skönt. 

Sandrina,
det bästa att smörja sej med är krämer (bodybutter) gjorda på vegetabiliska råvaror som t.ex sheasmör, kakaosmör, avocadosmör och någon olja.
Body shop har mycket smaskigt som luktar gottegott också!
Vill du smörja dej med olja så är solros eller tistelolja tunna oljor som inte känns så flottiga.
Agneta

tack konichiwa
Här är en intressant sida om man vill veta lite mer om innehållet i sina favoritprodukter:
http://www.cosmeticsdatabase.com/brand.php?brand_id=1286¬hanks=1

Jag har iofs också blivit ganska "gropig" och ojämn och lite dallrig på de ställen jag minskat mest. Men det sitter inte i huden utan i underhudsfettet, antar jag. Ett ögonblick trodde jag faktiskt att jag hade fått två fettbullar i höjd med revbensspetsarna ungefär, men sen insåg jag att det var allt runtomkring som försvunnit. Som att mejsla fram en (enormt ful) skulptur!
Jag ater nastan inget kokosfett, vad ar det bra for, som smor och andra fetter inte har menar jag? Jag kopte en jattebillig flaska for 80 cent (euro) i en pakistansk narbutik. Skulle tro att den innehaller drygt tva deciliter. Den har inte sa mkt smak, men blir hard nar det ar kallt (vi har ingen varme…). Jag smorjer ibland in mina hander med avokado (mest nar jag anda lagar mat med avokado, jag skrapar redskapen rena med handerna och smorjer in dem, sedan later jag dem vara grona tio minuter och torkar av det overblivna kladdet med lite papper. Jag tycker nog att det har en sammandragande men samtidigt valdig aterfuktande effekt, handerna blir valdigt lena och jamna efterat. Ibland smorjer jag in hartopparna med avokado, tar pa en plastpase och sover med inpackningen, valdigt effektivt satt att aterfukta haret. Funkar som ansiktmask ocksa, ifall man ar torr. Ar det inte en valdigt antik skonhetskur att bada i mjolk? Da borde man kunna smorja in sig med smor eller vispad gradde ocksa…. jag tror att det ar bra att satsa pa naturliga saker som innehaller lite vatten ocksa, enbart olja har en uttorkande effekt pa mig.

Aniara4 som jag känner igen mig i det där du beskriver vid revbenen. Men det är ju som du säger en ny kropp som håller på att så sakta skulpteras fram.

Alltså, jag var bara tvungen att testa den där geggamojjan på min hand.
Gjorde det för ca 1 timme sen och har suttit här vid datorn sen dess.
Kom på geggamojjan och tänkte att nu får jag gå och skölja av det.
Men…. det var helt intorkat. Var bara att torka bort kryddorna lite.
Jag är antagligen väldigt torr numera. Säkert därför som jag blir lite skrynklig.
Ska ställa fram lite oljsmet i badrummet så jag inte glömmer att smörja in mig.
Tog bara smeten på ena handen för att kunna jämföra med den andra.
Jag ser ingen skillnad alls, men den som varit insmord känns mycket skönare. (och luktar lite gott av kanel också)

Jag har också testat i går kväll den marokanska geggamojan, tog ca en tsk vardera i ½ dl olivolja. Mätte magdallret innan … har en kopiös massa lösskinn efter mina 30 kg … gm att mäta i handen lösskinnet, tog en grabbanäve under naven och kände hur det kändes i handen och smorde sedan in magen med geggan. Jösses så doften triggade igång suget efter en kanelbulle, gubben började längta efter citronpaj och jag var inte sen att erbjuda mig själv *blink* man måste ju ta tillvara på alla tillfällen som bjuds då gubben nått den åldern men tyvärr så var fel del av kroppen som längtade - Hmpf
Jag lät geggamojan verka under nästan två timmar innan det var dags att tvätta bort geggamojan som blivit som ett hårt skal typ ansiktsmask och för att se om det blivit något resultat så mätte jag igen med samma procedur som innan.
Skeptisk som jag är mot alla dessa dunderkurer så kunde jag förvånat konstatera att det kändes precis som om magskinnet blivit tunnare, Det som fanns under skinnet innan var borta och jag tror förbaske mig att tom hänget blivit lite mindre.
Fortfarande i morse satt känslan i då jag skulle stoppa in hänget i jeansen, det var mindre att stoppa in. Kanske är det så att kuren också har en fettförbrännande effekt med tanke på att bilringen blev mindre samtidigt som skinnet drogs ihop, allt blev liksom fastare. Hursomhelst så kan tron försätta berg
och vill man tro på mirakel så …!
Viken spännande tråd och bra tips. Har själv gått ner runt 40 kg huden börjar hänga lite på mig också. Har märkt att jag blivit torrare och rynkigare i huden sedan jag började med LCHF, ändå har jag inte gått ner nåt mer i vikt. Måste testa den där kuren som ni pratar om.
Ska gå ner 25 kilo till och det oroar mig mycket om jag kommer att se ut som ett russin efteråt. Inte kul när man bara är 37 år gammal. Hoppas verkligen att huden drar i hop sig så pass mycket att det känns ok.
jag ska också prova tycker att jag har fått en massa celluiter men det kanske inte är kosten
Jag testade på mina nariga händer men mjukare blev de inte…kanske jag tog för lite olja? Det sved som rackarn´s i början också men mina händer är mkt misshandlade just nu (trädgårdsarbete + blöjor + normal handhygien…*huvva*)!
Ska testa en ggn till.

Vad härligt Trolcina! Skulle man bara ha en tsk av kryddorna?
Just doften tyckte jag bara var mysig. Om du blir sugen nästa gång så kan du ju ta lite kaffe med kanel och ingefära i.
Jag är också skeptisk till sådant här, men eftersom det känns bättre efteråt, så antar jag att det gör nytta. Så absolut tycker jag att ni andra också kan testa. Kan ju inte göra skada iaf.
Man kan nog ha det som peelingkräm också. Tyckte att det kändes lite så av kanelen. Rekommenderas inte peeling till celluiter?
Trolcina du får hälsa din jobbarkompis och tacka så mycket för receptet! Kanske hon har fler bra tips?

#51 Om man ska vara en tsk el inte det vet i sjutton men jag tyckte att just en tsk på en halv dl olja var en bra kombination. Tyvärr är min korridorkollega inte här i dag så jag kan inte fråga henne men jag ska tacka henne så fort hon kommer och knycka lite fler tips. Som ni kanske förstår så jobbar hon med kropp och själ. Hon är en riktig trollkärring som man sa förr.
Jag har mitt kontor i ett företagscenter med andra företag så därför kallar jag henne för korridorkollega iom att det är det vi är då vi jobbar i olika företag.
Jag vill åxå ha skrynkligt skinn..
(läs: jag vill också gå ner i vikt..)

Ha ha… Men det bästa är ju ändå att gå ned i vikt utan skrynkligt skinn…
Nu lutar jag nog mer åt att det inte är viktnedgången hos mig. Jag tror mer på att det är kokosfettet. Eftersom jag blivit av med mina feta partier i ansiktet så kan man ju snabbt klura ut att det blir så på resten av kroppen också. Och feta partier har jag alltid haft, även när jag var smal.

Det med skrynkligt skinn är en av anledningarna att det inte gör nåt att jag går ner i vikt långsamt.

Det är bra att ni undviker att smörja in er med vaselin, parafin och andra petroliumprodukter som tros orsaka allt i från dålig hud till reumatism. Det kan vara lite kladdigt att smörja in sig med vanlig olja men… om man gör det direkt efter duschen utan att torka sig så följer oljan med vattnet in och man får som en naturlig lotion, d v s både vatten och olja men utan en massa emulgeringsmedel och skit.. Dessutom behöver huden en massa vatten och då menar jag innifrån, så glöm inte att dricka.
Vi glömmer ofta bort att vår hud är vårt allra största organ, det är inte ett torrt fodral som täcker våra kroppar det är ett i allra högsta grad levande organ som behöver omvårdnad.
Vi skulle inte komma på tanken att tvätta oss i fotogen, men att smörja sig med cremer och lotion som innehåller vaselin, parafin eller andra petroliumproduket är faktiskt nästan samma sak, eftersom vaselin är en restprodukt vid jus tillverkning av fotogen.

kjellsangel - Mycket bra inlägg!
Ofta är det helt fel saker i produkterna som vi smörjer in oss i.
Har ofta tänkt på detta med solskyddsfaktor… Vad är det egentligen i dessa produkter? Finns det något som är helt galet?
Någon sa här i tråden att kokosfett är det optimala solskyddsmelet. Men vilken solskyddfaktor har det?
Jag blir mycket lätt bränd och därför har jag valt solskyddsfaktor 40. Här i Skåne har vi haft en mycket trevlig vår med sommarkänslor så därför har det blivit en hel del solande för min del. Har nu fått en trevlig ljusbrun färg och har sluppit allt med bränd hud och fjällande.
Men kanske är det så att det inte är så bra med just dessa krämer med solskyddsfaktor i…?
Skulle det räcka att smörja in sig i kokosfett?

Jaghar läst på lite i ämnet eftersom jag själv är allergisk mot bl a hydraloljor som jag jobbade med innan.
Så jag började att göra mina egna salvor och lotion och dom innehållr bara vegetabiliska oljor och bivax och ett antal nyttiga eteriska oljor och dom fungerar alldeles utmärkt utan parafin, vaselin och annat farligt tjafs.
På www.crearome.se kan man läsa om allt detta där finns också information om naturliga solskyddsfaktorer, har jag för mig.Där finns bra och utförlig information om vad ämnena är och vad dom är bra för.

#58 och #59 Tack så jättemycket för era länkar. Hittade mycket intressant.
Nu har jag provat på magen ja jag vet inte men huden blev mjukare och jag luktade bulle :)

Luktar bulle LOL!
Agneta
Trolcina: Har du lyckats fråga din kollega om vilka mått det ska vara på blandningen - nyfiken!

Jo hon säger att man blandar så som man tycker känns bra, smeten ska gå lätt att smeta ut och konsistensen skall vara som en kräm. Mao så var mina tsk till en ½ dl olja en bra måttstock.
Hon har en patient just nu så hon hade inte tid med fler tips men jag har sett att hon blandar sin massageolja själv - Olivolja med lime plus någon hemlig doft från en liten flaska bla … flaskorna med dofterna ser ut som dom där småflaskorna som man köper och häller ner i doftkrus … Jag har känt doften av vanilj, ros, liljekonvalj, citron, kanel och en massa underbara dofter som jag känner igen men inte kan namnge. Hennes dofter sprider en väldoft i våra korridorer och vi njuter vi som jobbar här.
Tackar tackar, du verkar ha ett avundsvärt jobb! Där jag sitter luktar det inte hallon direkt…
Jag har märkt något liknande (har inte provat krämen ännu men ska)
jag har aldrig haft celluliter men nu när jag är för tjock/ fet har jag fått lite celluliter - men mkt lite!
Nu dock när jag äter mer kokosfett och mer LCHFstrikt ser jag alldeles bubblig ut på mage och lår. Har inte gått ner i vikt eller omfång så det är inte det.
Skumt!

Ur aromatisk synvinkel - Ja! Jobbmässigt är det lite si och så med då jag jobbar ensam. Jobbar för en idrottsförening och har hand om allt administrativt, säsongs planering, organisation, bokföring, lön, ekonomi - Ja allt som gör att lagen bara behöver infinna sig till träning och spel resten runt omkring sköter jag.
Är anställd 75%, 30 timmar per vecka och gör lite som jag vill med mina arbetstider - Jag kan stanna hemma en dag utan avdrag bara det finns en dator och telefon i min närhet el jobba 12 timmar en annan dag. Det är fritt men som sagt jag saknar arbetskollegor där jag kan bolla ideer och problem med.

Trolcina jag hoppas att du tillbringar så mycket tid med marockanskan som du bara kan. Hon verkar vara en guldgruva.
Du kan väl skicka hit henne så att hon kan skriva om alla sina kurer…
Jag testade blandningen i #29..och den var helt perfekt för mina torra o "knottriga" armar o ben…kan verkligen rekomendera det. Jag skulle vilja ha tips på nått som man kan lägga i ren olivolja så det lukta lite godare, jag bruka smörja in mig med det i stället för köpe lotioner. Hälsa marockanskan från mig :-).
#69 Eteriska oljor kan man ha i oljan för att det ska lukta lite bättre, bara nån droppe till ganska mycket olja.
Pepparmynta är bra om man bränt sig i solen och ska vara klådstillande.
Apelsin luktar gott och är bra för huden.
Citronolja är bra mot celluliter och åderbråck.
Lavendel är också bra om man bränt sig av solen eller om man har svårt att somna.
Ylang ylang hjälper huden att bli brun (men är inget solskydd) och kan användas på finnar och irriterad hud.
Köp bra oljor som är riktiga eterriska oljor från växter, inget konstgjort. Det finns några sorter på Indiska annars är det hälsokost som gäller. Mer om olika oljor och sånt finns att läsa här.
Wildrat..tack så jättemycke för tipsen, jag har läst så mycket om köpe lotionerna..deras innehåll låter inte så roligt.

På ICA Maxi så hittade jag små flasker med doft som man blandar med olja för kroppsvård, de hade många olika dofter såg jag men hade inte tid att fördjupa mig. Tror att Kicks, Åhléns och den typen av butiker som har mkt kosmetik har en hel del av dessa dofter om man nu skulle titta efter - Säkert lite billigare än hälsokost.
Apoteket har olivolja - kallpressad.
100 ml, ca 30 kr.
Vill man verkligen anstränga sig o göra egna saker ska man kolla in de här. Här finns allt man kan behöva inklusive information. Nackdelen är att de har en minska ordersumma på 500kr. Beställ katalogen eller besök nån av "inspirationsbutikerna".
#72 Kolla att det verkligen är naturliga eteriska oljor, syntetiska produkter kan lukta gott men är inte så bra att ha på huden.
#73 Jag tror olivoljan är billigare i livsmedelsaffärer. ICAs ekologiska olivolja är inte så dyr.

Men den billiga olivoljan är ju inte alltid olivolja. Den kan vara utblandad med billigare sorts olja. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste det.
Även om de eteriska doftoljorna är dyrare så är det bättre att köpa sådana istället för syntetiska. Dom är ju ganska dryga, det går inte åt mer än ett par droppar åt gången och dom går att använda i annat syfte än enbart "lukta gott", som tex avslappnande, uppiggande.
#75 Tror du ICAs ekologiska olivolja är utblandad? Den är ju inte jättebillig, bara lite mindre dyr…

Testa en peeling, blanda salt med lite olja och peela i duschen innan du smörjer den marokanska blandningen som låter underbar, ska pröva den.
Sedan är det ju bra att dricka vatten, läs mer på www.sorena.se eller ännu hellre boken som dom säljer "Din kropp skriker efter vatten".

#76 Jag vet tyvärr inte vilka oljor som kan vara utblandande, men som jag ser det bör ekologisk olja vara ett säkrare kort än de billigaste oljorna.