OT-Surprize-föddes och dog
Överraskade blev vi alla när vår älskade shettis Roxiti strax innan 3.00 i natt nedkom med ett litet stoföl - två veckor tidigare än beräknat. Utan hjälp, utomhus i regnet födde hon sitt föl, hur galant som helst.
Jag har alltid drömt om ett shettisföl - men detta var ändå ännu mer fantastiskt än jag kunnat ana.
Vår lilla tjej - snart 20 år gammal - är den mest perfekta mamma man kan tänka sig - trots att det är 14 år sen sist.
Numer pensionär i Nynäshamn
Åh vad härligt, blir tårögd.
De är fantastiska djuren. Uthålliga och kloka!
Gratulationer!

Lille snuttegull!!!!

Grattis. Så söt hon är. Skönt att förlossningen gick bra.
Åh vad roligt - och vilken sötnos! Lyckans er!
Åh käre värld så otroligt gullig!!! Kul att bli "mormor" kan jag förstå. 
hon är så söt!
Jag är helt tårögd själv och kan inte fatta det riktigt ännu. Jag har suttit i boxen hos dem en lång stund i dag och man märker hur den lilla mamman riktigt njuter av att ha oss där - för att hon är så STOLT - jag trodde aldrig det innan. Trodde mer att hon skulle dra sig tillbaka och skydda fölungen.
Det var precis TVÄRTOM och det gör mig så varm inombords
Jättegullig! Hästar är vackra…synd att jag är rädd för dem!
Vad roligt! Vilken liten skönhet.
Ursöt!! Grattis!! :)

Grattis till fölisen!!! Helt bedårande söt.

Å så fin! Måste kännas fantastiskt att få vara nära en sån liten ny en. Och vad härligt att Roxiti vill dela med sig så generöst till er.
Kram!
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Ojoj, vad söt, tänk om jag någon gång kunde få vara med och se en sådan liten "tös" Jag har bara sett sådana små godingar på foto.
Krama den lilla tjejen från mig och stort grattis till att allt gått så bra.

Vad söt hon var. Grattis!
Har alltid varit rädd för hästar men det där var ju nästan det sötaste jag någonsin sett.
Oh, så underbar! Ett stort grattis till er och till den jätteduktiga mamman!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Stora gratulationer , vilken ursöt liten tös!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Så bedårande… grattis till "mormor"!

nämen guuud så underbart söööt!!!! *smälter*
Grattis!!

Grattis!!! Så otroligt sött. Det är nog första gången jag ser ett shettisföl. Lycka till med den lilla.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Första gången jag såg ett så nyfött shettisföl! halvblodsföl har man sett och sen shettisföl som är någon månad eller två men detta var ju helt underbart 
Ååååå. Hoppas att tråden kommer att rymma fler bilder tagna veckorna som kommer. Det är ju helt otroligt att se den lilla filuren! Tack!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Vi kommer att hålla min lilla blogg uppdaterad om inte annat…
Ååååh man smälter ju helt, vilken liten ullig sötnos! Grattis, hälsa ett grattis till stolta mamman också:O)

Jättegrattis, visst är djur underbara. Bland det bästa man kan får vara med om, är när en ny liten varelse kommer till världen.

Jao.. super grattis… nått så sött =P

Grattis Grattis!
För 18 år sedan kom det en Surprise till mig med, två veckor för tidigt hon också men det var ett varmblod.
Känslan när det första fölet föddes på gården var helt enorm!
Håller med 
Det finns fler bilder och kommer att uppdateras på
…så fick jag anledning att börja aktivera min blogg också…
Grattis och vad söt hon är
Grattis mormor. Vilken duktig dotter.Så klok hon ser ut.
Så otroligt söt :)))… finns inget sötare än föl och Suprize är nog det sötaste jag sett :)…
Grattis!!!

Ett sånt hjärtegull!
Grattis!
Så gulligt! Mera bilder!
Har stor respekt för hästar eftersom dom är så stora och kan sparkas rejält men den här är ju inte större än mina hundar så den kan jag acceptera. 
Vi har en hästuppfödare här borit vägen, där skuttar två små föl runt och är bara så söta.

Nä, men jag dör så söt!!! Grattis :)

Vilket perfekt sätt att börja måndagmorgonen på. Härliga bilder på härliga djur.
Vilka sötnosar! Grattis till mormor, mor och barn.
Margareta - hur många har han fått ihop hittills, sonen?
Stort grattis! Hälsa och gratulera sonen också!
#46 Det är den första så han har en bit kvar
Stort Grattis!
Gulliga sötnosar, det är mysigt med föl.
Det är 11 år sedan vi hade föl men jag kommer ihåg känslan, man kan inte se sej mätt på dom.
Våra hästar var halvblods hästar, tyvärr har vi inte dom längre.

Åh så fin! Stort grattis till tillskottet i familjen Margareta!

OH så söt, ett stort GRATTIS
det är så mysigt med "bebisdjur"
Stor sorg - fölungen är död - vi vet inte varför…
Åh nej, vad hemskt! 
*tröstkramar hjälper förstås inte, men …*

#51 Så hemskt, stackars er, och stackars Roxiti!
Fabricati diem, pvnc!

Å så hemskt. Stackars er.
Margareta, på http://www.asvt.se/article19930.php finns möjlighet att se om det finns ett föl som mist sin mamma, så att stackars Roxiti kan få hjälp med sin mjölk och sina moderskänslor.
Tack gronstedt - det var den jag satt och letade…
Å, Margareta…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Nämen, nej! Åh… 
Skickar stora tröstkramar
Åhh, så tråkigt att höra!
*skickar en stor kram*
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Så sorgligt … varmaste tankar till er!
Fair Winds and Following Seas!

Nej, så sorgligt! Jättetråkigt att höra.
Jag, beklagar, det är så sorgligt när det händer..
Jag hoppas att ni finner någon fölunge som behöver en extra "mamma" så det kommer något "gott" ur det hela!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Å nej…! 

Såg denna tråd först nu… vad sorgligt, Margareta…
Tänker ni låta undersöka varför fölet dog?
"still lost in space and time"

Nej, vad tråkigt 
Vad sorgligt, Margaret. Jag e så ledsen för er skull!
Ååå vad tråkig.

Vad hemskt, det är alltid sorligt när ett älskat djur dör. Även om det är en liten ny en. Kramar till er!
Åhh så tråkigt.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Jag tänker på der. Jättetråkigt och sorgligt. Hoppas också att ni hittar en föl som behöver en mamma. Kram på er alla.
Jag får tårar i ögonen
.
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Margareta, så förfärligt!
Jag som precis skulle in här och skriva mitt grattis, för det hade jag inte hunnit, och så läser jag detta hemska.
Så sorgligt för er alla!
Jag kan bara skicka kramar och lova att jag tänker på er alla!

Å, så ledsamt! Jag blir också alldeles tårögd. Stackars er, och stackars Roxiti. Hoppas ni kan hitta ett sätt att hjälpa henne.
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Tänker på dig. Se till dig själv nu. Ta det varsamt med kropp och själ.
Och mina tankar också naturligtvis till resten av familjen, er alla.
Vad oerhört tragiskt.
//Karin

Nä fy vad tråkigt… började gråta på jobbet. Jag är så otroligt djurkär och det känns så hemskt när sånt här händer. Många kramar!!

Tröstekramar
Näääeee…. livet är inte rättvist 
Kramar till er, inklusive mamma häst.

Nej, vad sorgligt… Hoppas ni hittar ett adoptivföl till Roxiti.
Edit: såg på Gronstedts site att det finns en liten shetland som behöver amma i Härnösand!
Usch så sorgligt, jag beklagar verkligen. 

Så hemskt. Jag känner med er. Det är svårt att förlora ett husdjur. Hoppas att det ordnar sej för stoet.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Åh vad tråkigt. Jag beklagar verkligen. 

nej så hemskt, skickar stora tröstkramar till och den lilla mamman.
Fyyyy vad trist! Tänker på er alla….
Nejmen Margareta, vilken chock för er, vad sorgligt:( *tröstkramar* Den lille som var så ursöt, kanske han hade ett hjärtfel av något slag?
Men usch så tråkigt :((((.. det var inte roligt alls…
kram till dig och mamma häst…

Jag grät också en skätt när jag läste det här.
Det var ju så roligt att ni fick fölet och sen så blev det så trist.
Livet känns orättvist ibland…
Tack för alla värmande ord - ja något fel var det helt klart.
Hon levde och mådde bra senast kl 6 i morse och hade dött 4 timmar senare.
Jag har varit där flera timmar i eftermiddag för att min yngsta dotter skulle få ta farväl - hon var bortrest igår och hann aldrig träffa henne levande.
Tröste kramar till er alla
Men så sorligt! Skickar styrkekramar.
Även Jag beklagar verkligen sorgen! 
Så sorgligt.
Man tappar orden, skickar kramar till er alla.

On Joy and Sorrow
Kahlil GibranYour joy is your sorrow unmasked.
And the selfsame well from which your laughter rises was oftentimes filled with your tears.
And how else can it be?
The deeper that sorrow carves into your being, the more joy you can contain.
Is not the cup that holds your wine the very cup that was burned in the potter's oven?
And is not the lute that soothes your spirit, the very wood that was hollowed with knives?
When you are joyous, look deep into your heart and you shall find it is only that which has given you sorrow that is giving you joy.
When you are sorrowful look again in your heart, and you shall see that in truth you are weeping for that which has been your delight.Some of you say, "Joy is greater thar sorrow," and others say, "Nay, sorrow is the greater."
But I say unto you, they are inseparable.
Together they come, and when one sits, alone with you at your board, remember that the other is asleep upon your bed.Verily you are suspended like scales between your sorrow and your joy.
Only when you are empty are you at standstill and balanced.
When the treasure-keeper lifts you to weigh his gold and his silver, needs must your joy or your sorrow rise or fall.Så ledsen för lilla Surprize… Kram till er och speciellt till Roxiti som måste känna sig väldigt ensam just nu.
ojj, gud vad tråkigt..läste om födseln igår och tyckte surprize var ursöt. Vad hemskt att man aldrig kan slappna av nu när allt gick så bra med förlossning osv. Sänder en tanke och hoppas att det löser sig med roxiti..
Vi planerar ombetäckning mellan Roxiti och samma hingst…
Det är den enda tröst vi har just nu.
Stort lycka till, hoppas det går vägen nästa gång. (Som min granne bonden rätt lakoniskt säger, att ibland går det bra…)
skickar styrkekramar!

Åh så sorgligt! Har tänkt på dig hela dagen men inte riktigt vetat vad jag ska skriva. Saknar ord. Känner mig så ledsen för er skull.
Stor kram!

Jag är så ledsen för er skull.
Kramar

Fy vad hemskt! Vi höll nästan på att förlora vår unghäst då hon hade fått lustiga sammanväxningar i matstrupen och höll på att dö, men lever trots allt idag!
Man går och väntar så länge på det lilla livet,och sen kan det försvinna så fort.

åh margareta vad hemskt.. tänker på er! Det gör så ont när djur dör, har varit med om det flera gånger, usch det är så orättvist..
Så tråkigt. Alla sympatier till er.

Neeeej va tråkigt
tröstekramar från mig.
Jag sa precis till David igår förmiddag att jag undrade hur det gick med Roxiti och fölet… Det bara kom för mig att jag tänkte på dem, undrade när det var dax och så.. Så kom vi hem och fick se detta..
Det finns inga ord.. Så otroligt sorgligt! *kramar om er länge* 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Såg detta först nu. Vad tråkigt och sorgligt. *Skickar en tröstkram*