Ny tjockis här...
Hej!
tänkte jag skulle testa detta, men jag skulle vilja ha lite råd.
Jag är 29 år, 187 lång och väger… mer än 1.5 personer enl svensk byggnorm. :( Så jag tänkte försöka mig på lite viktminskning med detta.
Hittils har jag ätit mkt skräp, mkt ljust bröd, pasta och falukorv. Och inte minst coca-cola. Och att öka vikten har ju aldrig varit några problem. Har även lyckats att gå ner lite (20kg vid ett par tillfällen) ibland med hjälp av nutrilett, just nu har jag tappat 10kg på 3-4 veckor (inte enbart pulver). Men nu vill jag alltså prova det här istället.
Jag har aldrig ätit särskilt nyttigt med grönt och sånt. Dom grönsaker som jag kan med är: Isbergssallad, tomat, gurka och morötter. Får kväljningar när sambon kokar blomkål
.
Så jag vet inte riktigt hur mina framtida utsikter inom LCHF ser ut, jag skulle gärna vilja veta VAD man får äta. Tyvärr verkar det inte som min favoritfalukorv (scan) inte är direkt godkänd. Finns det några färdiga köttbullar, korv eller hamburgar (eller liknande) som man får äta?
Någon som har tips som kan hjälpa mig? Skulle ju ha varit kalas med en lista på "godkänd" mat. har inte hittat någon sån än…
Ha en bra dag! :)

Jag tipsar igen om Dr Annika Dahlqvists blogg; i högermarginalen har hon ett "Kostprogram för LCHF":
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Hej och välkommen.
Du kan ju börja med att läsa LC-kost för nybörjare. Spalten till vänster. Annicka Dahlqvist har en blogg där du oxå hittar en del matnyttigt.
I detta forumet finns mycket kunnande så ta dig tid att läsa trådarna.
Lycka till.

Varmt välkommen!

Hej, och välkommen hit, Pv544!
Ladda gärna ner LCHF-foldern, som du hittar på Startsidan, eller i länksamlignen (menyraden längst upp).
Ett tips när du letar efter korv, och annan färdigmat, är att kolla att det inte är mer än 5% kolhydrater i innehållsförteckningen… På Lidl finns det sådana korvar, och även frysta civap cici (vet inte om jag stavar rätt)…
Sedan kan det ju råka visa sig att färdigmat kanske ändå innehåller tillsatser, som du kanske inte tål… men försök att lägga om kosten först och främst, och om det inte funkar, får man börja jaga tillsatser då…
Att du inte gillar grönsaker lär nog inte bli något större problem! 
"still lost in space and time"

Hej och välkommen!
För en person som inte gillar mycket grönt, så passar den här kosten utmärkt! Se bara på Sten-Sture Skaldeman!
På den här kosten får du äta alla möjliga sorters kött du kan tänka dig, ägg, animaliskt fett, grädde, smör, ost och andra feta mejeriprodukter.
Det man inte får äta är:
-bröd
-pasta
-ris
-potatis eller andra rotfrukter
-inget som innehåller stärkelse (spannmål, mjöl, majs)
-inget socker
-inga lightprodukter
Till att börja med äter många bacon och ägg till frukost, gärna stekt i mycket smör och med smält ost.
Till lunch och middag kan man äta någon köttbit stekt i smör och gräddsås. Finns även en massa goda recept under "artiklar" här på sidan och även i forumet under kategorin "recept".
I början när du trappar ner kan du mycket väl äta korv och köttbullar, hamburgare utan bröd, dressingar utan socker.
Bara du tar bort kolhydraterna och sockret.
När du sedan börjat bli av med suget efter kolhydrater kan du minska på dessa halvfabrikat och äta mer riktigt kött och fett.
Vi får väl se hur det går, alla hittar sin egen variant av LCHF.
Lycka till!
kram
Oj, vilka snabba svar! Härligt med dessa forum! 
Jag har ju kört på nästan bara nutrilettpulver de senaste veckorna, så jag vet inte riktigt vilket kolhydratbehov jag har. Men jag får väl prova mig fram.
En sak som jag tänkte på om ni har nått slags system för "kolhydratsynder", tex om man skulle damma i sig några tårtbitar eller några liter cola. Tex vv har väl points som man kan spara ihop och unna sig lite extra till helgen tex. jag kan ju tänka mig att fettrik mat kan bete sig lite annorlunda. Eftersom jag gärna skulle vilja gå ner i vikt så vill man ju veta lite riktlinjer.
Köpte smör (extrasaltat) idag och stekte fläsk och strimlad skinka, herregud vad smaskigt jämfört med milda som vi kört med förut!
imorse åt jag bacon och ägg till frukost, har aldrig gillat sån mat direkt på morgonen. men man kanske vänjer sig.
Tack för hjälpen hittils, ska leta vidare på nätet senare!
#6 Det finns säkert olika åsikter om detta med "fusk" eller att "ramla dit"… Min åsikt är att det händer den bästa. Anser man att man gjort nåt otillåtet är det bäst för en själv att man går vidare fort som sjutton och inte gräver ner sig i skuld. Det mår man dåligt av och kroppen blir stressad.
Gör man det medvetet ska man vara medveten om konsekvenserna: du kan absolut få problem med viktminskning och sug om du äter något som är sött.
Men NEJ, vi räknar inte som VV gör. Det som är bäst för kroppen är att följa kosten som den är, så länge du lever. Vi ser det inte som en diet eller bantningskur, vi ser det som bra mat man mår bra av och nåt man ska göra livet ut! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Hej och välkommen hit.
Angående falukorv så äter jag det nästan varje dag. Jag kollar innehållsförteckningen och har som regel att aldrig köpa det som överstiger 5gr kolhydrater/100 gr vara. Scan har en med 4gr och 23%fett.
Man får hela tiden känna sig fram till vad man klarar av att äta.
Lycka till

Kom att tänka på att jag spydde om jag fick en blomkålsbit i munnen förr….efter kostbytet så tycker jag att det är den godaste grönsaken.
Men som sagt….man behöver inte äta grönsaker om man inte vill. Jag har en vän som är 65 år, har utmärkt hälsa, lever på kött o smör och har aldrig ätit nån grönsak.
ojdå, kanske man blir vuxen om man byter kost! :) Börja äta blomkål, dricka kaffe, gilla lök & vitlök, man kanske tom får skäggväxt som sträcker sig mer än en moppemustash! ;)
Jag blir nog aldrig vuxen i så fall - hatar och kommer alltid att hata blomkål - blää…
Hej! Välkommen. Jag har varit stolt ägare till en pv544…
Fnyfniken
Jag har haft min kära vän i 10 år nu tror jag, dock har den stått de senaste åren. Hoppas på att jag får tid och pengar att fixa den till sommaren. Det är en ljusblå 65a.
Det är bra skoj att åka med den, man kan knappt stanna någonstans utan att man får positiva kommentarer om gamla volvos. Det är nog bra många som har haft en pv i familjen i yngre år. Jag blir då väldigt glad när jag ser lite svensk historia på vägarna!
Välkommen.
Jag har också för länge sedan haft en PV 544, den gick som en raket på grusvägarna i Jämtland. 
Välkommen hit!
Jublade i kylen nyss! Tydligen kvalar min kära falukorv in i det här. 4% kolhydrater precis som ullebull skrev.
Nu ska jag bara försöka hitta en lämplig beasås.
Hej och välkommen hit!
Jag är ny innom detta område oxå. Men kan rekomendera Skaldemans fakirbiffar.
Har ätit dem i en vecka nu , bara bra resultat
Snoka runt i forumet också, det är proppat med tips, recept och ideér.
Välkommen hit till oss! 

Hördu, lilla pv 544, man får ju nostalgikickar av namnet haha.
Jag startar min frukost med 50-60 gram falukorv, ja den du har i kylen, 2-3 stekta ägg och ett 1/2 paket bacon. Det är ju en frukost för män
och jag är kvinna, skit i det, det är supergott och jag klarar mig nästan hela dagen. En bit 38% ost åker in till eftermiddagskaffet och sedan blir det kött/fisk eller fågel med roccoli, brysselkål eller liknande till kvällsmat. Ett knäckebröd, Wasa delikatess 5,5gr/100 tillåter jag mig med smör och ost till "nattamat" annars kan jag inte sova.
Fördelningen över dagen brukar vara 5%kh, 75-80% fett och 15-21% protein, kanske fel, men ner går jag ju i vikt även om det tar tid. Jag blev ju inte fet på ett år sååååå.
Lycka till
Vad tror ni om en påse nutrilett som nödmat? eller snarare 2-3 under ett arbetspass. ifall man glömmer matdosa eller nått.
Sen en annan sak, det där med glutamat och E grejer i mat. Har sett att många är väldigt anti, är det pågrund av att det är dåligt att äta eller ställer det till nått med denna diet?

Det med e-nr och liknande är för att en del inte tål det, en del vill äta så rent som möjligt, vi är ju alla olika.
Men du, lilla pv544, kul att skriva, pv544, skippa nutriletten.
Om du äter en rejäl frukost och fixar en matlåda, nej nej, man glömmer inte mat haha, finns ju så mycket du kan äta om du bara utesluter det du vet du inte skall äta.
Jag har tagit till hamburgare vid tidspress, bett om sallad i stället för bröd, fet vitlöksdressing till, mums.
Du kan ta med dig ost eller köpa ost när du glömt matlåda, allt annat är bara snack som vi tjockisar gömmer oss bakom. Allvarligt talat, du vet vad du skall äta, ramla nu inte i fällorna.
lycka till

#20 - Vissa e-nummer är naturliga ämnen, andra är skadliga kemikalier(t ex smakförstärkare, sötningsmedel) som inte har i mat att göra. Att någon trots det vill äta det, är upp till var och en.
nja, jag jobbar på industri. och på fm veckorna så börjar jag 6 på morgonen, åker hemifrån vid 5.10 ungefär. Så en stabil fruppe där känns som om man är väldigt optimistisk… fast man kan ju ha ett par matdosor klara sen dagen innan.
men eftersom man nästan har gått upp mitt i natten så finns ju en risk att man glömmer lådan hemma. och då ligger ju nödraketerna (nutrisäckarna) i skåpet på jobbet som reserv. Så istället för att råna godisautomaten kanske man kan klämma nån påse?
eller ska man kanske ockupera en plats i frysen på jobbet och ha som reservmat. Just nu har jag faktiskt ett paket pulvermos som står där på jobbet. Rörde ihop med vatten från kaffeautomaten och micrade på k-bullar. :) Fast jag antar att pulvermos är inte nått att tänka på.
ullebull
en pv är ju en rätt liten bil egentligen, fast jag vet inte om jag passar in på den beskrivningen. men det låter ju roligt! :)
Du skriver att du har ätit nutrilett. Tänk bara på att sådana "svältdieter" skadar kroppen. Dessutom blir den väldigt otrygg, och vill gärna hålla på på fettföråden så mycket den kan, om det skulle bli svält igen. Därför blir det svårare att gå ner varje gång man gör så. Får man vanlig mat efter en sådan kur så går dom flesta upp igen, eftersom kroppen passar på att fylla på lagrern. Därför går dom flesta upp igen efter att dom har bantat med konventionella bantningskurer. Det är det som kallas för jojo-bantning.
När man börjar med LCHF och då får i sig bra näringsämnen vill kroppen reparera skadorna. Och då gör den det istället för att fokusera på viktminskning, speciellt eftersom den fortfarande är otrygg. Först efter reparationerna så sätter viktnedgången fart. Det kan ta flera måndaer för en del, fast för en del andra bara ett par veckor.
Bli inte besviken ifall det skulle bli så för dig. Jag hoppas att du är villig att ge kosten ett par månader i alla fall, om det nu skulle bli så för dig, så du får se det riktiga resultatet man får av kosten. Det finns dessutom flera exempel här på forumet på personer som har gått ner på en sådan bantningskur och sedan lyckats hålla den vikten på LCHF, så det händer inte alla. Du är ju relativt ung, och då brukar det vara lättare. Så låt dig inte avskräckas, jag vill bara att du ska veta att om viktnedgången uteblir i början så beror det antagligen på dina tidigare bantningsförsök.
Lycka till, och välkommen till sidan!
andreas0
jag läste precis ditt inlägg på nått annat ställe om det där! är ju mycket möjligt att min kropp kommer att göra så, men det märks väl. bara den inte drar iväg mkt uppåt på vågen så är jag nöjd!
jag får väl försöka motionera lite mer kanske, är dålig på det. jag ska försöka läsa in mig på vad kroppen behöver. och hur mkt man ska äta. verkar lite mkt att hålla reda på.
ska leta reda på nått bra om just viktnedgång. när jag har kört med enbart nutrilett så har jag faktiskt mått bättre av det än med vanlig mat, gissar på att det till stor del beror på ett jämnare intag än när jag äter vanligt. och så är det säkert några vitaminer och sånt som finns i påsarna men inte i falukorv och makaroner.
men nu ska det bli kul att se om man klarar av att hålla sig till detta. väldigt kul med alla svar här i forumet. ett levande forum gör ju allt lättare och roligare!
Pv544; vi har mkt gemensamt ser jag! Jag har 2 töser 3 o 5 år unga + en son, 12 år, men han är "sådan" just nu så han glider mest omkring när han inte fräser o smäller i dörrarna. 
Har 2 hundar o 2 katter, inte spec trädgårdsintr sambo men jag gillar att påta även om det är jobbigt för en lat född.
Jomen…matlådan. Gör en bastant middag o lägg ner i matlådan direkt efter det att ni ätit. Svalare årstid går du direkt ut i bilen o placerar lådan i framsätet, då glömmer du den inte på morgonen då du är trött i kolan!
Dricker ni kaffe på morgonkvisten före ni äter lunch? Ta m dig ngt mättande; ost m smör på till kaffet el gör en dubbel laddning äggmjölk, drick ett par muggar ena dagen o ställ i kylen o drick resten nästa dag. Man står sig otroligt bra på det o gott som rackarn´s är det!
Annars äter du som familjen men utesluter rotfrukter o bröd, dra gärna ner el uteslut sockret också (även bra för småglina). Gillar killarna fisk? Fet fisk är jättebra mat, innehåller mkt bra fett o annat som gör en smart o snygg! Lax o makrill (kokt ägg m makrill på burk + majonnäs är en höjdare på morgonen. Kan du enkelt ta m o äta på kafferasten också.)
Testa att göra blomkålsmos innan du dömer ut det; koka lätt, mixa m en rejäl smörklick o lite grädde o smaksätt; salt o peppar, kanske en droppe tryffelolja…el saffran till fisk…el lite hackade tomter…oliver…etc. Broccolimos är också vansinningt gott! Jag äter mer grönsaker nu än vad jag gjorde innan LCHF, de smakar helt enkelt godare nu!
Lycka till! "Fastnar" du är det bara att skrika till här hos oss så kommer vi till undsättning! 
Håller med MaMaMade, planeringen är jätteviktig. Och jag gör likadant, lagar alltid fler portioner mat än vad som behöves för dagen. Plockar i lunchlådor båder för mig och mannen. Det blir en rutin efter ett tag.
Vissa veckor går vi också upp jättetidigt men frukosten äter vi ändå, har lärt det efter hand att äta mina ägg även om klockan inte är så mycket. Men man kan också ta dem med till jobbet och äta senare.
Det är bra att ha något i kylen på jobbet som kan rädda en dag om man glömmer, det händer den bästa.
Lycka till!
Även frukosten kan man laga till kvällen innan och äta kall eller bara värma på morgonen. Då tar det inte så lång tid att få till en redig frukost.
Om du tycker om ost kan du ju köpa ett gäng BabyBell (små hårdostar i portionsförpackning) o ha i kylen på jobbet, ett smörpaket likaså så är du inte helt utan nyttigheter om du glömt lunchen hemma.
Nutriletten är bara att glömma, fortsätter du med den kommer du gå upp i vikt.
Föreslår att du ockuperar en del av kylen på jobbet och har kokta ägg, ost och majonnäs där som nödföda om du skulle glömma matlådan. Tipsar om äggmjölken som måga skrivit om. Bra till frukost när det är bråttom.
jag är väldigt kinkig på mat, äter inte ost (om den inte är smält), majonäs, oliver, kaffe, te, broccoli, blomkål, makrill….. ja det är en lång lista! nog lättare att säga det jag äter. Men man får väl försöka prova nått nytt, men det är ju inget skoj om det får åka jojo i halsen…
vet inte vad jag ska med äggmjölk till. och jag lär väl köpa på mig lite nya saker till skafferiet. tex stevia har ju förekommit lite här och där.
jag måste ju hitta på en schysst mix att ha i matlådan. Ketchup förresten, är det något man kan tillåta sig att ha på maten ibland? Jag gillar ju kerre starkt, kolhydraterna låg väl på 18& eller nått. men jag klämmer ju inte i mig några deciliter om dagen.
#30 Smält ost tycker jag låter bra! :D
Ketchup är nog en del socker i, men om du kör på bra med annan mat så tror jag inte att du får problem med några droppar ketchup. Du kan ju se vad som händer, och sen testa ta bort ketchupen om det inte funkar. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Gör ostchips att knapra på…parmesan…västerbottensost…e ngn annan smakrikt ost. Riv o lägg i högar på en bakplåt o smält i ugnen. Passa på noga så att de inte bränns. Lite pinjenötter strödda över kan vara godis! Jag dippar dem m förkärlek i guacamole; mixar avocado m lite vitlök, chili o salt…*mmm*!
Gillar du tonfisk (den i olja naturligtvis)…super att äta!
Äggmjölk dricker man min bäste herre! Krydda som du vill; chai latte: kanel, lite nejlika o kardemumma. "Varm choklad": smält ner en liten bit *mörk* choklad, lite vaniljpulver + sockerfri cacao. Min favvo just nu: vaniljpulver, lite riven muskot + kardemumma…god varm o perfekt att göra milkshakes på när den kallnat. Mixar i frusna blåbär o den blir som blåbärsglass som smälter till shake…mina ungar *älskar* den…o gudarna vet att de är små sockergrisar! Använd din fantasi!
Mättar ohyggligt bra! Perfa att börja dagen med…gör på kvällen o ta en kopp innan du åker till jobbet el ta m en tillbringare till kafferasten.
Våga o vinn, gillar du det inte så är det ju bara att låta bli sedan. Då vet du iaf!

Jag håller med #32, äggmjölken är fantastisk!
Jag var lite skeptisk till den då jag inte är så förtjust i ägg, speciellt tanken av ägg brukade äckla mig.
Har på LCHF lärt mig äta omeletter, och nu senast äggmjölken. Den smakar inte alls som ägg, man märker inte att det är ägg i den, den är mer som mjölk faktiskt!
Kan fortfarande inte med tanken att äta kokt ägg..
Jag brukar ha några Ridderhjelms packeterade ölkorvar 50g eller några av annat märke, men såna i alla fall, i handväskan. De behöver inte vara kalla utan klarar sig i rumstemperatur länge. De är kanske inte den bästa maten på jorden, men de är långt bättre än nutrilett eller som min polare äter wasaknäcke med plastost i enportionsförpackning. Kolhydrater + transfett, kan det bli bättre? Om du kan sitta ner när du kommer till jobbet så är makrillburkarna som man öppnar med en kapsylflik jättebra. Jag brukar även ha Lidls makadamianötter.
Nu har jag gjort mitt första försök till blomkålsmos, det gick väl sådär. Blev alldeles för löst, jag kokade i vatten sen mosade ihop med smör och grädde. och kryddade det sen.
Smakade rätt ok ändå, fast jag åt det tillsammans med kotlett och gräddsås. Och jag fick nog bara i mig nån matsked mos. Ska ställa den i kylen tills imorgon så får jag se om den tjocknar på sig. Bortsett från att det smakar armhåla i munnen efteråt så kanske man kan lära sig uppskatta blomkålsmoset.
Har nu beställt boken: ät dig ner i vikt av Skaldeman, ska bli intressant att läsa.
Är inne på min tredje dag nu, har inte märkt några konstigheter förutom att jag tycker mina extra tuggummin smakar skit, inte heller den lilla munnen cola jag tjuvsmakade igår gav mersmak. Är det bara ett påhitt av min lilla trasiga hjärna eller kan det gå så fort att avvänja från sånt?
Jag tycker det går ganska fort att få förändrad smak. En del beror nog på ketosen i början, man får dålig andedräkt och det påverkar säkert smaklökarna.
Prova med bara smör i blomkålsmoset så blir det inte så löst.

#35 - Jag brukar ta så mycket grädde och smör att det blir en tjock sås…och älskar det! Så misströsta inte vad gäller konsistensen!
Sila bort allt vatten innan du har i smör och grädde - då blir det som potatismos.
Numer pensionär i Nynäshamn
Pv544: Jag såg att du undrade lite om E-nummer. Vill bara upplysa om att inte alla E-nummer är skadliga. De flesta är naturliga och tom nyttiga. E131 =klorofyll, E160a-f Beta-karoten med diverse estrar, E 102 (om jag inte minns fel) = Riboflavin = vitamin B2 osv, osv. Likaså en del konserveringsmedel (E200 och uppåt). Lingon innnehåller stora mängder med Bensoesyra eller natriumbensoat = E209,210,211 (eller nåt).
Äpplen hörde jag ska innehålla mer än 50 st. E-nummer, helt naturliga. Så allt är inte Nattsvart bara för att det har ett E-nummer
#39, Delvis är det så, men samtidigt så är den konstgjorda formen av en del saker inte sammansatt på riktigt samma sätt som den naturliga formen, och för en del ämnen kan det göra dom farliga (se t.ex. naturliga transfetter vs. konstgjorda transfetter). Sedans finns det ju en väldans massa e-nummer, och dom naturliga är ju inte precis dom man träffar på särskilt ofta…
Men det jag stör mig på mest är anledningen till att dom tillsätter en massa kemikalier. Detta är ofta för att råvaran dom har är så dålig, att dom måste förbättra dom på olika sätt, för att folk överhuvudtaget ska köpa den och tycka att den är ätbar. Sådana dåliga råvaror hoppar jag helst över, även om tillsattserna skulle vara bra. Hellre naturliga produkter och ekologiskt då.
#40, Håller helt med dig! Bort med all giftig skit från vår mat! Har kämpat flera år för att få bort margarin från våra barns skolmat (jobbar inom skolan) och har fått kökscheferna med mig. Men DE FÅR INTE KÖPA IN SMÖR ELLER BREGOTT FÖR KOMMUNENS DIETISTER!!!
I min kommentar var jag inte ute efter de syntetiska eller "naturidentiska" E-numren. Den skiten är väl inte ens tjänlig i djurföda. Där verkar de ibland ha nästan hårdare restriktioner än för humanföda. / INFO
Imorgon är det slut på första veckan med lchf, jag tycker det har gått bra. Inte haft nått sug efter sött, eller några problem. Vågen har väl gått ner 1-2 kilo ungefär. Eftersom jag bara hade pulver i hyddan innan så är det väl ok tycker jag. Känns ju inte som en bantningskur direkt att äta pizzafyllning till frukost! :)
Senare idag tror jag Skaldemans bok "ät dig ner i vikt" dimper ner på posten här i byn. Ska bli skoj att läsa!
Åter TACK för all hjälp!
Går det lika bra i fortsättningen så ska det bli kul att se om man kan gå ner lite (mycket). Har knappt ett år på mig tills 30årsdagen, hade ju varit en fin present till mig själv att påbörja nästa decennium i livet på ett lättare sätt. Men känns ju lite halvlångt dit när det är en hel del vikt (minst motsvarande båda ungarna plus jycken och katten) som ska bort. Fast jag har faktiskt alldrig trott att jag skulle ligga under 100kg strecket, men man får väl se hur det går.

Jobba på nån dag till så ska du se att åtminstone en 1/2 katt är borta
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Pv544; lycka till grabben! Jag är övertygad om att du m hjälp av alla eminenta experter här på forumet ska lyckad m din föresats! Skulle du stanna upp så tänk på att Rom (din kropp) inte byggdes på en dag!
Ditt mantra får bli att "jag sköter min kropp o är ett föredöme för mina barn"…det är delvis det som driver mig, jag vill inte att de ska bli sockerdrivna robotar.
#41 Larand; jag har gjort min första försiktiga framstöt mot Sonens skola (Mellis blivande till våren). Får se vad jag får för svar. (Ingen idé att verka hetsig i början då blir de bara anti. Känner mig sas för lite först…)
Jag firade första vecka idag med att väga in och konstatera att över halva jycken är borta! Nu är det ju bara en dvärgpudel men ändå! 2kg mindre idag än förra lördagen. Ska kolla på lite värre diet för viktminskning, lika bra att ta det i början när man är på gång! :)
Att äta erformigt tror jag inte är nått jätteproblem för mig, jag skulle nog kunna äta makaroner och korv jämt… fast nu går ju makaronerna bort. Men kanske Skaldemans bantarbiffar kan vara nått.
Fixar du god men lite ensidigt är det nog inga problem för dig…du är ju karl dessutom! 
*Heja*! 
Gratulerar!
Det sägs ju att karlar klara ensidig diet bättre, vete17… men huvudsaken att det fungerar.Skaldemans fakir är ju värt att hålla ett tag vad jag förstår.
Har börjat läsa boken nu, dock bara hunnit 40 sidor. Men den är trevlig att läsa! Sambon som är en bokmänniska har klämt halva, och det har fått henne att vilja testa detta också!
Hon har väl ca 8-10kg för mkt. Så det blir bra med lite draghjälp.
Jättebra att ni är båda två! Kämpa på och välkommen hit :P

Pv544,
kul med en redig karl på den här listan. En grabb med rejäl motor. Det är personer som du som brukar få ett klockrent resultat på vår typav diet. Lycka till i fortsättningen!
Sten Sture
Skaldeman; Kul att du tror jag kan få bra resultat. Jag skulle vilja gå ner ganska snabbt till ungefär 110kg kanske, sen får det väl visa sig vart vågen vill stanna.
Jag har nog vägt över 100 strecket sen slutet av högstadiet. Jag har faktiskt aldrig trott att jag skulle ligga under det igen. Men när jag har sett det här så har man ju börjat fantiserat!
Fast, det är ju bara första veckan som är avklarad än.Men jag var på kalas idag. Var inte ens sugen på att smaka kakor osv som låg framför näsan på mig över en timme. Jag var nöjd med sällskapet och ett glas vatten! :)
Heja igen! 
Jag föll för ett par skivor mango till kycklinggrytan på bjudningen igår…men det kunde ju ha varit värre. Stod heroiskt emot…nä, det sög faktiskt ingenting…emot de 3 byttorna m Mövenpick glass som bjöds till efterrätt. Jag var som förbytt på vaniljglassen m valnötter o lönnsirap i mitt förra liv…
Skulle kolla lite i min GI-noll igår men har förlagt boken men den kommer väl fram så småningom (dvs det är dags att städa i högarna…suck o stön…). Det är väl tänkt att jag ska motionera hjärnan istället. 
Kul Pv544 - Du fortsätter väl att rapportera.
Margareta; Det gör jag!
Imorse när jag vägde mig låg jag nästan 5 kg under min startvikt för 9 dagar sen. Det är ju roligt även om det kanske mest är vatten?
Jag har nu ätit "fakirbiffar" i två dagar, det har gått bra bortsett från att dom var lite sönderstekta. Ska jag göra fler tror jag dom hamnar i stekpannan lite först och sen i ugnen.
Men nu har vi så mkt bacon och annat kött + ägg hemma så jag måste äta "vanligt" ett tag. Och så ska jag klumpa runt på innebandyplanen en stund imorgon kväll, och det kanske inte är så lämpligt på enbart biffar.
Nu har även min morsa blivit intresserad, hon har också en hel del att ta av. Hon är väl inne på dag två eller så. Har beställt en ex av Skaldemans bok till henne också. Och snart får hon nog en ny dator och lite bredband. Och då kan ju hon också läsa på detta utmärkta forum!
Kul! Hon är så välkommen så! 

Välkommen hit både Du och din Mor. 

Måste bara säga att vilka goda skratt jag fått av o läsa dina inlägg här Pv544! Du har en härlig humor o har då förgyllt MIN dag. Tack ska du ha o lycka till!!
katika; Vad roligt att höra! 
Pv544 Det var roligt att höra - både om dig och mamma.
Vilken bil skall hon vara då? T-ford eller är hon yngre än så??
Margareta; hon gillar folkvagnar, fast jag vet inte om hon skulle välja det som nick… hon har fått låna min laptop, men inte fått igång nått internet hemma än.
Vilken härlig start, grattis. Kul att ni är fler i familjen som tänker äta LCHF, det blir lättare när man har någon att prata med om maten. Och även när man äter hos varandra. Lycka till alla tre!

Ville bara tipsa om supergoda hamburgare som kommer ifrån Tulips, de är halvfabrikat och innehåller minimalt med kolisar och inga E-nr köper de på ICA. Det är änna gott att variera sig lite annars blir det mest hemmalagad mat. Fuskar med Max lowcarbs mål ibland men har ej vågat fråga om innehåll med E-nr och så, låter nog bli. Kul att det går så bra för dig

Hej Pv544 Lycka till med ditt nya Liv Då blir säkert en bättre kock om du följer Skaldemans råd. Han är en riktig gourmet enligt hans förläggare som jag pratade med .Har inte läst de sissta böckerna . Tycker att jag hittar så mycker info här på data så man lär sej ändå….