Vad äter du nu? del 2
Ulf_S startade en tråd för en tid sedan som nu börjat bli lite väl lång och därmed tungöppnad för en del. Den tråden fortsätter härmed i del 2.
Ulf_S skrev: "Jag tänkte det kunde vara kul med en tramstråd som kanske kan ge lite inspiration till oss alla när fantasin tryter…
Alldeles nyss åt jag en väldigt sen middag:
Stekt röding med skirat smör och sparrisgroddar.
Vad äter DU nu…?"
Inget, men är hungrig nu! Snart blir det Polarbröd med skinka, champinjoner, ett par skivor tomat och en hög ost ovanpå som får gratineras i ugn. Pizza!

Kaffe och smööör!
(Jag har just börjat introducera LCHF på jobbet och kollegorna stirrar konstigt på mig… "har du s m ö r i kaffet?" De tycker inte att jag är riktigt klok…)

Nyss åt jag en överbliven kycklingfile från igår. Har ett problem bara. Vet inte när jag ska äta. Blir nämligen aldrig hunngrig. Det kan gå 5-6 timmar innan jag kommer på att jag borde nog äta något. Är det vanligt?
Kaffe med kokosolja.
Ska äta fläskkarre med smör! :D

Finklippt knaperstekt bacon fick puttra i lite GRÄDDE och hälldes över två hårdkokta ägg skurna i klyftor <--en fettskrämds mardröm!
Rooiboste till.
Middagen i dag blev köttfärssås med lite lök, torkade och malda trattkantareller, (jättegott som krydda), i såsen var också lite filadelfiaost och grädde… gillar när den är tjock.
Till detta åt jag lite broccoli, den andra åt fullkornspasta. Mätt och belåten!
Lövbiffar fyllda med bacon och smör samt lite grovmalen svartpeppar!
Jättemumsigt!

Blev så god middag idag, tog vad jag hade hemma. Smörfräste en paprika och vitlök, slängde i laxfil'eer och ett paket alaska pollock, hällde över en massa grädde och kryddor (citronpeppar, dragon, salt, gurkmeja), klippte över färsk gräslök när det var kart och serverade med hemgjord aioli… MUMS! De andra fick ris och ärter till… :)
Idag blev det polarbröd med köttfärsbiffar med fetaost. Jättegott.
revbensspjäll mums, men måste äta nåt mer tror jag är fortfarande hungrig
Har precis tryckt i mig ett kokt ägg, kräftstjärtar och aioli. Mumma. En stor kopp te med smör därtill.
Kålrot och paprika i ugn med nötfärsburgare och ost.. Lite vitlöksost till.. Mums! *slickar sig om munnen*
www.machmo.se

Kaffe med kokosfett, och vispad grädde och kanel på toppen.

Parmaskinksinlindad fläskfile fylld med basilika, parmesanost,soltorkade tomater o en gorgonzola sås på visp grädde. Som avslutning The med smör.
Skulle gärna vilja veta märket på polarbrödet det jag har sett i butikerna har ju höga kollisar.
Hemmagrillad kyckling med gräddig champinjonsås.
Jag och min 5-årige sån har stått och smakat av såsen som är så god och jag sa att vi måste sluta annars finns det inte kvar något till maten 

#16: Tror polarbrödet är hembakat, kolla bland recepten!
Finns under gruppen "Mat-recept på bröd"
Just tagit lite ostkaka med grädde.. och nässelte.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Hej!
Har precis ätit stuvad spenat (mycket grädde i) stekt bacon och ett stekt ägg. Gott gottigott gott.
Jag ska snart äta resterna från middagen i förrgår.. Airams moussaka.. mumsigt värre 
Ingenting eftersom jag inte är hungrig. Ska göra någon slags kyckling lite senare. Förslag någon?
Gott med citronsaft/citronpeppar på :)
Helena
Fläskkarré med blomkål och ost! Plus smör naturligtvis. :)
Inget och jag får vänta länge innan jag får middag i kväll, skall bort på några ärenden efter jobbet. Men det gör inget, brukar klara det bra.
Idag blir det kokospannkakor som någon rekommenderade.. Men det blir först om två timmar… Blir grädde till, en riktig lyxmiddag!
www.machmo.se
För (o)vanlighetens skull
… stekt kött med massa vitlöks och persiljesmör på. Lite sallad bredvid med fetaost och isbergssallad, med olivolja och vinäger på. Slickade tallriken ren - bordskicket har blivi sämnre på LCHF 
åt just lite popcorn
Helena

Moussaka á la LCHF och till efterrätt kokoskräm
Jag har ätit kyckling med gräddsås och inget annat + en kopp kaffe efteråt. Har en köttfärslimpa i ugnen så det kanske blir en skiva av den senare.
Håll för ögonen! Jag har just ätit 200g svensk, nykokt färskpotatis, salt, smör och dill. Förlåt! (Jag ljuger om jag säger att det inte var gott)
Grillad makrillfilé, kryddad med salt och peppar… :)
Sås på creme fraiche och majonäs och lite lök, gurka, paprika och tomat
Jag dricker Strongbow:) Gott! Mitt i veckan, ajajaj… Men asch, det var evigheter sen jag drack något starkare än kaffe.
Det makrill-tider nu, det är så gott. Jag äter inget just nu.
Jag har ätit två stekta ägg + två skivor sidfläsk och ska nu göra mig en kopp java..
Fläskfilé med gräddsås o fetaost till det. Lyxmiddag som blev över från förra veckan. MUMS
Lunchen blir köttfärslimpa och lite grönt och gräddsås.
ost.. en bit prästost och en bit mögelost av nåt slag..
//Ida

Varm tonfisk i olja med extra smör och blandad grönsallad.
Gaaahhh, jag har så dålig fantasi!
xanni, kolla på recepten här på forumet, det finns massa goda maträtter där.

Mervi, egentligen så v e t jag ju att det finns recept på en websida nära mig…
…men när jag sitter där på jobbet, magen skriker och det enda som finns nära mig just då är en burk tonfisk, då är det en enkel utväg… Ja, jag b o r d e ta hand om lunchlådorna bättre, men kvällarna är fullsmockade av annat.
Oj, vad gnällig jag är, f'låt… *sträcker upp mig lite*
När jag var i Tyskland i helgen åt jag en Schweinhaexe (tror jag det stavas) - det ni! Det var det VÄRSTA jag sett! Fast det bästa i en LCHF:ares ögon.
Här skulle jag lagt in bilden på nämnda tyska grishasen som jag har i mobilen, men den ligger ju hemma idag. Mobilen alltså. Dock sevärd…
(..den tyska grishasen alltså…)
xanni…du låter som jag…. "Mat laga dig…"-formeln fungerar tyvärr inte alltid…
Numer pensionär i Nynäshamn
Köttfärs med Tacokrydda samt baconinlindade champinjoner.. Rätt trist och inte så mättande idag… Hade ingen som helst motivation till mat..
www.machmo.se
Det blev ingen ost.. det blev ostomelett istället.. Mer matigt.
//Ida
lunch idag blev tonfisk i olja med majjo och citron, till det lite marinerad svamp och en halv avokado :)
det var vad ica kunde erbjuda idag! men annars har de en massa gott i delikatessdisken som vi brukar laborera med till lunch, är värdelös på att ta med lunch (barnen äter alltid upp all middag)…..hon i delikatessen frågade igår om vi alltid åt tjocka revben :) och vi svarade NÄSTAN! det är ju så gott med lite smör till….men som sagt, idag blev det tonfisk!
Jag skall äta lite ost och sedan åka och handla mat till helgen, middagen tar vi efteråt.

Schweinehaxe är ju det godaste som finns!! Äter alltid det när jag är i Tyskland. Kan inte motstå det.
Viktmässigt ligger väl en gris skonk på ca 7 hg, visserligen en del ben men ändå väldigt mycket ljuvlig kött.

Stora, härligt färska och söta hallon med vaniljsås gjord på mascarpone: Helt otroligt gott!

Grillad fläskkotlett, grillad haloumi, grillad zuccini, grillad röd paprika.
Sås på creme fraiche, majonäs, vitlök, salt och peppar.
Smörstekta champinjoner med skivad vitlök.
Behöver jag säga att jag är mätt…?? :D
Och så SKÖNT mätt man blir utan kolisar!!
Magen står inte i fyra hörn… ;)

Stekt lax med blandade gröna blad, granskott, rejält med citron/olivolja och lite örtsalt.
Granskott?! Det var en ovanlig ingrediens:) De är goda just nu att äta som de är från trädet, men jag har aldrig tänkt på att använda dem i eller till en maträtt.

#60 skicka sån bild så här på kvällen!! Jag blir ju hungrig!!
Gonatt!

pizza med köttfärs, bacon, champinjoner, Ajvar Relish-pizza-sås och ost.. fast inte i den ordningen.. med vitt vin till
//Ida

Ikväll har det blivit flytande middag med ett par öl…
Inte alls bra förstås, särskilt som jag ska bekämpa candida… Men det har varit så varmt och iskall öl kändes helt oemotståndligt! Fast den smakade väldigt sött, kanske dags att skippa öl för all framtid…
The med kokosfett i innan sängdags.
Jag skall äta köttgryta i kväll.
Jag ska äta grillad fläskfilé med en sallad med fetaost till. Gott!
Just nu, inget. Men jag har ätit tonfisksallad.. Och TÅRTA! LC-tårta dessutom.
//Ida

Har ätit ugnsstekt laxfile med sparris, citron och hollandaise, sallad och färskpotatis till gästerna. Rabarberpaj med jordgubbar och vispgrädde. Mums!
Hur tillredde du din rabarberpaj med jordgubbar?

Jag mal mandel i stället för mjöl, så kan man använda lite kokos i stället för potatismjöl, fruktsocker eller stevia att söta med, så rabarber och jordgubbar i kvartar.

I kväll har jag ätit brieost, getost och vitlöksost, och till det lite rödvin, det är ju helg.
Ikväll har jag och min man ätit hemmagjorda hamburgare med stekt lök och stekta champinjoner. Efter det ostkaka gjord på mandel, ägg, kanel och creme fraiche. Toppade den med varsin stor jordgubbe och lite glass, (färdigköpt) mascaponeglass….
Mycket gott men kanske lite mer kolhydrater än tillåtet?????
Vi skall grilla i kväll, karrékottletter och fläskkottletter. De ligger i marinad, hemmagjort, och drar till sig. Salladen är klar och kryddsmöret också. Det skall blir gott. Ikväll dricker jag Ramlösa till mannen kanske tar en öl.
Ska ta lite jordgubbar och grädde. Sen lägga kalkon i marinad… *hungrig*
//Ida
Riven stekt haloumi (istf pasta) och baconsås, mmmmmmmmmmmm
Stekt fläsk med löksås, bara grädde och lök som kokat ihop, åååå va gott
funderar på att göra kåldolmar.. *sugen* med gräddsås..
//Ida
Åååh… koldolmar, mums!! Hur gör du dem?
Kåldolmar har jag gjort som vanligt men utesluter ev ris och sirap. Det blev jättegoda.
Ok… googla fram ett recept på kåldolmar och modifiera alltså :-) Tackar!
#82 Toppen Mervi, tack!!
Har just käkat en god broccolisoppa med stekt tärnad bacon. Jättegott, som Tina säger. 
Stekt lax + sallad till lunch
har ätit oxrullader med baconfyllning ikväll. *jättegott*
//Ida

Precis stoppat i mig Hemgjord glass, 2dl grädde 2 ägg lite kakaopulver, allt slank ner!! Känner mig mätt och belåten. Sover gott efter det.
Kaffe med grädde.
Min frukost idag bestod av hemgjord frusen cheesecake med pistage…
Amiechan, hur gör du cheesecake??? Blev lite sugen.
Jag vill också ha recept på cheesecake! *sugen*
Skriver! En sekund bara! :D
Nu är jag klar! Frusen cheesecake

Idag åt jag en riktigt lyxig lunch på jobbet, tyckte jag behövde lite peppning. Pecorino med tryffel, camembert med tryffel och gåsleverpaté med tryffel.
På tunna kex, jag kände mig helt enkelt tvungen att ha något att lägga osten och patén på…

Nu dricker jag lite vitt vin.
I kväll har det blivit salami inrullat i ett antal skivor goudaost och vin= inte hungrig.
Salami, prästost, oliver, lite vitt vin, jodgubbar med vispgrädde….
//Ida
Jag har smakat på jordgubbarna. Måste testa så de är goda, och det är de ….
ostomelett… och vatten
//Ida
Jordgubbar, och vispgrädde…
Jag åt jordgubbar och vispgrädde igår.. Misstänker att magen inte vill ha dem… fick ont och mådde rysligt illa.
//Ida
Midsommarafton gick bra kan jag tycka . Åt matjesill och gräddfil med ett antal ägg plus lite buffemat som revben,kycklinglår och dansk grillad korv. Till efterrätt jordgubbar och en liten liten klick vaniljglass. Detta känns helt ok.
Ska just till att laga ostomelett och bacon… eller om det blir baconomelett med ost.. *flinar*
//Ida

I kväll blir det oxfile med gräddsås 
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag gjorde en stor sats polarbröd som jag ätit av i flera dagar, eftersom jag behövde ha förberedd mat för att komma ordentligt på banan igen- och äter jag polarbrödspizza brukar vikten dessutom gå nedåt. (Vilket den gjort även denna gång) Men nu har jag tröttnat och ska äta fläskfilé och broccoli med smör på ikväll… Gott!

Kvällsmaten jag åt alldeles nyss bestod av fetaost och soltorkade tomater med lite olja. Mums! 
Helstekt innerfilé med gräddsås.
Småätit mest hela dagen förutom frukosten. Det har blivit en ostskiva då och då lite salami skivor likaså. En eller ett par Willys Ölkorv (vitlök) och ca 40 gr 70 % mörk choklad. Hoppas att morgondagens meny blir lite mer sammanhållen och att jag äte ordentliga måltider istället för som idag lite då och då.

Glömde frukosten hemma och hade bara ett halvt paket Philadelfiaost och 3 skivor salami på jobbet.
Man tager vad man haver så jag hittade på en ny snabbmat:
Skar ner salamin i asken med philadelifiaost och slevade i mig med gaffel direkt ur asken. Det blev gott och mättande..

Jag äter rester från gårdagens middag till frukost: Schweizerfärs med smält smör. Smaskens!

Något som blivit min favvo är sesam panerad haloumi. Lite salt men underbart gott till det mesta. Det är min nya "potatis". 
Jag är fläskkarré med kokosgräddsås till frukost, annorlunda och intressant kombination… enligt Kajsa Varg, man tager vad man haver…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har nyss ätit Nürnberger Rostbratwurst med fransk senap och några skivor stekt halloumi. Tysk korv är ofta bra mat. Svenk korv är generellt usel.
Sten Sture

Var handlar vi Tysk korv? Vi som inte åker till tyskland så ofta.
Lidl har jag provat, men de har ju begränsat sortiment.
Oluf

sallad med kyckling,avocado, fetaost o en krämig dressing med fetaost.

Njuter just skivor av en underbar getost som jag hittat. Dyr som skam men "det är jag värd!"

Ceasarsallad med grillad kyckling, bacontärningar och dressing med noll kolisar enligt baksidan
//Karin
Dressing med noll kolisar vilken sort var det??? Nyfiken
Själv åt jag så mycket till lunch idag att jag brydde mig inte om middagen.
Har slutat äta bara för det ska så vara *Skratt* Är mätt än från lunchen som bestod av rester från söndagsmiddagen.
Grillad Fläskkarre med blomkålsmos, hemmagjord bernaissås och vitlöks/chevresmör på köttet och lite salladsblad…..
Riktigt gott, fast jag hade tagit för mycket med mig så lät det ligga kvar i kylen på jobb så det får bli samma mat imorgon *S*
Frukosten idag: ägg + smör
Frukost i dag (för flera timmar sedan då jag inte har semester ännu men är fortfarande mätt så det blir nog en lite tidigare middag snarare än lunch i dag) lövbiffrulle stekt i rikligt med smör och hyvlade lagrad 32% cheddar på innan jag rullade ihop lövbiffen och en liten klick meze bredvid. Till det grädd/jordgubbs roiboosthé. Mums. 
Oluf-56a: Jag köper min tyska korv på ICA Böklunder eller nåt sånt heter den.. Den är riktigt bra..
Nu funderar jag på en varm choklad med mycket vispgrädde, smör och kokosfett… aningens sötad med stevia, om det skulle behövas.. jag är inte säker..
//Ida

Jag har precis stoppat i mig 2dl vispad grädde med kakaopulver i. ( Coops Kakao, 11g kolhydrater / 100gr )

# Anterrabae# Heter korven Böklunder eller är det ICA butiken som heter det?
Middagen idag blev schweizerfärs med gräddsås. Mums!!

Idag blev det renskav med champinjoner, creme fraiche, senap och örtkryddor - mumsigt!
Tyskt ordspråk
Oluf: *asg* jag glömde visst ett komma efter ICA… Korven heter Bökludner, så klart. De har jägarwurst, knackwurst och bratwurst som jag har sett.. Inte dyr heller med tanke på kvaliteten, ungefär samma som scans kryddiga varianter..
Åt kykling till middag idag, med vitlöks-och limesås.. Ruggigt mättande och såå gott.
//Ida

Idag blev middagen skivad rostbiff med en creme-fraiche/majonnäsröra kryddad med hackad lök och kapris. Färska jordgubbar med grädde till efterrätt.

Tyskt ordspråk
borde äta.. har inte ätit sen 11-12 nåt, alltså runt 10 timmar sen.. men jag är inte hungrig, och så har jag huvudvärk.. (haft hela dagen så det är inte matbrist)
En bit ost eller nåt och sen sängen..
//Ida
äter oststavar som jag dippar i vitlöksdip gjord på gräddfil och pressad vitlök mums
#122: Åhå Mervi, tack! Den hade jag ju nästan glömt bort!! Här ska blandas färs imorgon…

Ikväll blir det smörstekt oxfile i skivor, med hemblandat kryddsmör till. Kanske ett glas rött till det.
Tyskt ordspråk
Ska snart ta mig en kopp nykokt kyklingbuljong..
//Ida
Har precis ätit rester från gårdagens vitlökskyckling, Airams recept så klart och sagolikt gott.
I kväll grillade vi tunna revbenspjäll ute på grillen. Det blev otroligt gott, men det går åt en hel del för att mätta 2 magar. Så jg gjorde glass och ska strax äta den med tinade hallon. Väldigt gott!

Kokos"bröd" med hyvlat smör.
dricker ett glas mjölk med massa vispgrädde och lotsaskaffe i en sk "gokaffe" (uppkallad efter min kompis som sa så).. Väntar på att räkorna ska tina.. Hoppas det går bättre att äta idag..
//Ida
Lycka till Anterrabae!
Här åt vi lever till middag och lite ägg till kvällmat.
Hej!
En kompis ringde nyss. Han har varit och fiskat. Jag skall åka och hämta ett gäng abborrar om en kvart. Blir smörstekt och sedan kokt i grädde. Mums
Fortsatt trevlig helg!
Har just ätit lövbiff med smörkokt brysselkål och vitlökssmör… en liten 2,5 dl rödvinstetra slank också ner…
Det var underbart med smörstekt, pinfärsk abborre med dillsmör!

Jag har ätit gratinerad tunga och mascarpone med hallon som efterrätt
Grillad fläskkarre med beasås mums…

Polar bröd med smör och ost mycke gott.
ska ta och stoppa i mig mitt ägg som jag beställde för ett litet tag sen… *mår fortfarande illa*
//Ida

Åt nyss färska jordgubbar med grädde
Tyskt ordspråk

Bröt av omelettfrukosten med en ny smaksensation:
Pepparrots-färskost inrullad i nötrulle.
Hemmagjord pannbiff på 50/50 nöt och gris med en bit fetaost i och massa oregano på med liiite stekt lök och liiite vitkålssallad, till det en klick meze.
Nu skall jag ta en vispgrädde med kaffe.
Nu ska jag äta antingen broccoligratäng med bacon, grädde och ost eller också nygjord Schweizerfärs som just nu "doftar ner" hela huset…. *mums*
Ingefärskryddade revbensspjäll, ugnsbakade i grädde och persilja. Mums
har fikat te och macka.. utan macka.. =)
//Ida
Frukost : 2 kokta ägg + smör och en kopp kaffe
Lunch: Gryta på nötkött, paprika, lök och morötter. Jag äter inte morötterna själv. Sallad.
Har precis bakat nötbrod från recept av Nancy tror jag. jättegott!
Senblir det färsbiff och nån grönsak, sås av majonäs o gräddfil.
Jag gjorde pannkakor till barnbarnen. Massor av ägg, vispgrädde och litet mjöl och en tesked vaniljsocker. Stekte i smör. Sedan fick de vispgrädde i mjölken. Krossade färska jordgubbar och vispgrädde ovanpå. "Det var det bästa de ätit".

jag har ätit…stekt blandfärs..med lite chilisås, buljontärning.ovanpå massor med riven ost. till detta brysselkål(har inte kollat värden på denna grönsak)med smält smör på. 1/2 avokado. MÄTT
vet ej säkert om detta är en bra måltid, men hoppas det
Någon LCHF variant på Moussaka, inspirerad av olika recept MEN "min" variant blev inte bra denna gång - allt för fet och märkligdominant kanel smak om jag skall vara ärlig. Trodde inte jag skulle kunna tycka att något är allt för fett numera, men denna var något i hästväg. Vore det inte för den märkliga kanelsmaken så kunde man ju så klart hälla bort en den av fettet.
Nu sitter jag ute med en vispad grädde med lite kaffe. Har man semster så har man (men jag skulle inte kunna se något på skärmen om vädret vore bättre än vad det är - tur att man kan se något positivt i allt, eller hur!

kommer strax bli tonfisk och fetaost-sallad
//Ida

Ugnsstekta revbensspjäll med bearnaisesmör och till efterrätt blir det mascarpone med hallon
Har trotsat regnet och grillat marinerad fläskkarre ,med paprika och lök.Lite vin till har ju semester

idag blir det grillad kyckling…min dotters ostbollar(ica:s bredbara vitlöksost(ska kolla värden innan), gör osten till kulor, rullâ i hackad dill. sen tror ajg inte att det blir nått mer till^^^^
kommer bli ungsstekt marinerad kyklng på bädd av haricoverts till. Smör till (nåt kryddigt tror jag)
//Ida
Kvällsmaten bli en sallad på räkor, strimlade isbergssalladsblad, strimlad rökt skinka, kokta ägg, gurka, små ostkuber. Till det någon god, kletig dressing av något slag.

idag åt jag ute och jag tror det gick bra….en fläskotlett med champinjonsås…kokt fisk med en vit sås….grönsaker, campinjoner som jag la en klick smör på…..kände dock att det blev för lite fett…så det blev en lite bit brieost när ajg kom hem….(ska tillägga att det var buffe)

Middag igår och lunch idag: biff med kryddsmör och blomkålsmos. Det var gott!
Tyskt ordspråk
Grillad kyckling, skogshallon med vispgrädde, kaffe, iskallt vatten
har just kommit hem från lchf-date med picknick. Det blev pizza med polarbrödsbotten och te till.
//Ida
Middagen idag blir Airams kyckling helvetica (tror jag den heter) med massa vitlök i.

Nu är det snart dax för frukost - stekfläsk och äggröra
Tyskt ordspråk
Snart blir det ägg med ost, samt några skivor bacon.. Vattnas redan i munnen påmig… Tänk att frukostar kan få vara så goda!
www.machmo.se

Snart brunchdax och då blir det… Ägg Benedictine!
Middag idag, philadelpia/cremefraiche-gratinerad fläskfile + lite sallad och 1 glas vin.
till middag idag blir det "värpar" som min bror kallade det när han var liten.. Det är en kryddig variant på ostbugrgare, med osten i köttfärsen. Grillat i ugnen.. Hur gott som helst!
//Ida

En liten kvällsmat, bestående av philadelphiatårta: philadelphiaost blandat med finhackad lök och täckt av svart stenbitsrom. Läckert!
Tyskt ordspråk
Rostbiff med beanese och sallad med vinegrette… *slurp* Det innebär att det blir kylskåpskall tunnskivad rostbiff till frukost i flera dagar fram OM jag får ha resterna ifred vill säga… * ännu mer slurp*

philadephiatårtan låter jättegod.
ikväll åt jag en annan tårta, brietårtan (åt inte valnötterna), räkor och lite fläsksvålar….gott
har just trillat dit på After Eight… =P
//Ida

grillad kyckling med brieost…en ny favorit

Kan vara det godaste som finns det jag äter nu… Getost vid namn Valencay! Underbar!

Fisk med gorgonzolasåsoch stekta kantareller. Smakade utmärkt.
Sten Sture
gillade lammkotletter och gräddsås med lite ruccolasallad och inlagd gurka, gott.
Till lunch blev det lammstek, rester från gårdagens middag.
Middagen blir kycklingfile med massa kryddor.
Svårast är nog att komma på vad man vill äta (behöver inte ta hänsyn till familjen idag). Har idag bara ätit frukost, ägg och bacon och klocklan är snart 8 på kvällen. Det braiga med denna kost är ju att om jag vill kan bara gå och skära till en rejäl bit ost och äta mig mätt en stund utan att det på något sätt är konstigt. Ja något får jag nog äta innan det är dags att lägga sig.

Jag som älskar langos hittade på en variant:
"Våfflor" med vitlöksost, creme fraiche, fiskrom och hackad lök. Lyckat!
Våffelsmeten bestod bara av ägg och grädde som jag vispade ihop. Gräddade med massor av smör i våffeljärnet.
ska ta mig en tysk grillkorv.. sen blir det nog ostbiffar till middag..
//Ida
Jag har ätit en färslåda gjort på nötfärs + en avocado.

Grillad lax med broccoli och citronolja, cremefraiche röra med dill och majonnäs och rivet citronskal…mums!

Om man inte får äta bröd hur kan ni då äta polarbröd som en del skriver att det äter ???

Aha utan mjöl alltså ;)
Har nyss tryckt i mig två hårdkokta ägg mosade i rumstempererat smör. En kopp te med en stor klick kokosolja.
Ständiga frukosten sedan jag började med LCHF, står mig ända fram till två-tiden på detta.
kommer nog bli lite yoghurt med vispgrädde och kanel.. *ingen matlust, ont i örat och halsen*
//Ida
vad skulle jag göra om det inte fanns partyvingar att tillgå- det luktar underbart just nu och jag dreglar hela tangentbordet fullt…hehe… och med majjonäs till…*suck,dräggel*

Nu när jag var på Island åt jag Lambaskanki, Kokt Lammlägg, Gud Va gött!! Lite Potatis gratäng till. Fisksoppa till förrätt.
Sitter för tillfället och knaprar ölkorv! Finns i lösvikt på Coop, så jag brukar få några stycken när jag varit och handlat… misstänker starkt att det blir middagen det här… för nu lär jag ju inte bli hungrig mera i kväll…

90kgaldrigmer; vad är partyvingar? Själv var jag i Falkenberg igår och njöt Laxbutikens underbara buffé. Självklart handlade vi med en del lax hem så nu sitter vi här och njuter!
Oh, Laxbutiken, nu blev jag sugen på lax.
stekt bacon med ett ögg och lite ost i.
ska strax bli en kyklingfile med vitlök och ingefära samt pepparrotsmajjo..
//Ida
Har totalt tappat all fantasi och lust att laga mat, vet inte vad som hänt riktigt. I bästa fall ska jag snart ta mig ett glas A-fil men vete katten vad det ska bli mer… Avocadon som ligger i kylen med någon form av klet till kanske.

Stekte upp lite Kebabkött ( Färdigt i fryspåse ) en halv röd lök och ett stekt ägg, tog ca 5 min. Snabbt o gott o Mätt !

Frukost 1 innan träning 2 kokta ägg med smör och frukost två efter träning 2 kokta ägg, finncrisp med gouda ost.
Tack Oluf för tipset om kebabkött i påse, det har jag aldrig testat!
Min frukost: 2 kokta ägg med lite kaviar +1/2 avokado med majonäs, samt 1 kopp te. Äggen kokar jag på kvällen och då till flera frukostar.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
I kväll blir fläskfile i ugnen.
Igår stekte jag en stor bit entrecote i ugnen. Första gången med stekpåse! Blev underbart! :) Nu äter jag en bit kött med ost o smör till frukost, lunch och allt. :)

anki1, hur länge håller äggen i kylen efter kok?
suda, 3- 4 dagar sådär. brukar inte koka mer än vad som går åt på ett par dagar, men jag tror att de är bra i en vecka om de är i kylen.
Mmmmmm. Jag ät färska räkor med lite creme fraiche + stenbitsrom till kvällsmat! :D För att fira att studiemedlet har kommit! :)

Smarrig Lunch
Ca. 75 gram bacon, stekt i margarin (hade inget smör).
Smält ost, tror Grevé 17 %. Vet ej mängd, det var liksom en klump..
Ca. 1 matsked fransk senap (är fransk senap ok?).
Några få stackars salladsblad.
1 kopp koffein-fritt kaffe.
Kommentera gärna!
fläskfile i gräddsås, lite sallad, wokade grönskaker och smör och curryfrästa champinjoner.
Idag frostade jag av frysarna för att så snart få in nytt, fäskt kött. Hittade längst ner en souvasbit(rökt renkött) stekte den i gryta och sedan stekte jag lite rökt fläsk till(fettet) lät det puttra i grädden. Något gott! min man tyckte det var helgerån att jag hade satt grisfläsk i?!!!!!!

Middag idag blev lövbiff med cremefraiche, senap, lök, syltlök och lite kryddor - smarrigt! "Förr i världen" kokade vi pasta till, nu blev det lite smörslungad blomkål.
Tyskt ordspråk
Ja inte blir det vita bönor i tomatsås i alla fall!
Nu ska jag äta Gitans Schweizerfärs och kokt broccoli med smör. Är HUNGRIG!
Jag har precis ätit kallrökt lax, citron och avokado. Gott.
Jag blir hungrig ofta (var 4-5:e timme) men det är ju inte så konstigt. Jag äter rätt lite när jag äter.
Min lunch idag var Fläskfärslådan. Jättegott och mätt blir man.
frukost idag blev gräddsås, kyckling och blomkål- i den ordningen hihi. Just nu har jag just ätit hallon med grädde
Just nu svart kaffe.

Gouda ost rätt i mun o lunchen blev egen coleslaw med majonäs o creme f o rostbiff. Middag i kväll blir fläskfile med vitkål o gräddsås.

Fiskgryta med saffran. Smaskens och så dekorativt med de små mörkröda trådarna som flyter onkring.

Gjorde makaroner, köttbullar med ost sås ( grädde,smör,ost ) till min Dotter, 4 år. Kunde inte motstå jag tog en liten portion! Nu ångrar jag mig hur mycket som helst…………….
#219 Saffran är tveklöst den optimala kryddan. Ingenting doftar så gott som saffran.

Färsbiff med sky/gräddsås, creme fraich med pressad vitlök och rucculablad med fetaost och en liten tomat
Tunna ribs, tillagade i stekpåse.
Köttfärslimpa.
Ikväll blev det ett pannkaksexperiment till kvällsmat. Jag hade receptet på cocospannkaka i bakhuvudet, men ville inte ha för markant cocossmak just idag så jag gjorde ett eget hopkok.
Hade i:
en näve sötmandlar
två teskedar potatismjöl
två matskedar cocosflingor
och kanske två, tre teskedar "PO-fibrer" (12% kolhydrater)
Mixade alltihop i mixern tillsammans med:
två ägg
en rejäl skvätt grädde
samt smält smör och en nypa salt.
Stekte med mycket smör, det blev tre lite tjocka pannkakor- säkert hade man kunnat gjort dem tunnare och då hade det nog räckt till ett par till. Åt dem med lingon och vispad grädde, orkade inte äta upp två hela ens:) Helt OK!

Frukost bestående av 3 mindre kokta ägg med smör. Skinkskivor med paprika o grönt the med cocos olja o en skvätt mjölk. Har köpt ngn form av utrensnings dryck Weldas björksaft o den smakar urk om man råkar rapa efteråt.
Ikväll var jag vrålhungrig! Hade ätit omelett efter nattpasset, och när jag vaknade hanns det bara med ett kycklinglår med beasås. Ikväll kl 21 blev det således pannbiffar på:
500 gr fläskfärs
grädde
tre ägg
lite passerade tomater
en gul lök
Pizzakrydda, vitpeppar, salt, vitlökspulver
La upp tre st på isbergssalladsblad, hemgjord beasås på det och lite, lite ketchup också…*host*

"Förr i världen" var Tacos en favorit, så idag blev det en ganska het köttfärsröra med guacamole, riven ost, strimlad paprika och creme fraiche till. Jättegott!
Tyskt ordspråk

Igår firades sonen 15-årskalas här. Jag gjorde smörgåstårtor..mumsigt.. Till mig, min syster ,hennes man, och mun äldsta dotter gjorde jag en variant på polarbröd som bottnar. hade samma fyllning i alla tårtorna, o garnerade likadant..Blev såå gott. Idag står det "vanlig" smörgåstårta kvar i kylen, jag ska peta till mej lite pålägg från den sen.. Vet att jag skulle kunna äta en bit, eftersom jag inte får nåt sug eller viktuppgång av det ,men jag vill inte..Känns gött--

I djurparken med barnen, kebabtallrik utan pmmes o xtra grönt o till kvällen Thai wook o god fet ost till desert med ett litet glas vin!

Har precis festat på en kiwi och ett glas vatten - tyckte jag kunde få det efter ett pass på gymmet…
Sen blir det söndagsmiddag - oxfile på något vis, kanske med bacon till, eller kryddsmör…. eller kantarellsås…. nåt fett iaf, eftersom köttet är såpass magert…

Tyskt ordspråk

# 228 Ät tacos som vanligt fast isbergssallads blad i stället för taco skal.

Ankrillette och solrosskott.

I dag har vi ätit fläskfilégryta med lök, vitlök och finhackat bacon i gräddsås förstås. Kryddades med rosépeppar, svartpeppar och salt och serverades med potatis till kolhydratätarna och kokt broccoli till mig
fläsklägg och lite hemgjort rotmos (just därför. lagade det själv)
Undrar hur du gör din kokoskräm? Eller kanske någon annan vet?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Kyclingsoppa, känns bra så här på hösten…

Skall ha kycklingsoppa till middag idag och kalops imorgon.
Jag har precis ätit stekta tjocka revben med Castelloost. Vitlökssmak. Mycket gott.