åldrats
sedan jag började med mer fett i kosten o mindre kolhydrater har jag åldrats så väldigt, speciellt i ansiktet… jag ser sliten o härjad ut, som om jag rökte eller drack mycket sprit - vilket jag givetvis inte gör! något jag kan göra?
Jag tror det går över. Jag hade en period i början när jag såg glåmig ut, hade mörka ringar under ögonen o.s.v. Andra har berättat liknande saker. Jag tror inte det beror på fettet utan på avsaknaden av kolisar. Det är väl inte konstigt att kroppen reagerar.

Ett problem jag aldrig hört någon på LCHF ta upp förut. Du är inte sjuk, har sömnproblem eller stress?
Tja, jag har nog påpekat det några gånger på mina 2½ år - jag har blivit mycket rynkigare på denna tid. Särskilt på halsen, vilket jag inte alls uppskattar. Och eftersom jag bara har minskat några kg så beror det knappast på att hullet har minskat och att jag alltså har fått en massa överflödsskinn (i nuläget har jag dessutom gått upp sagda kilon igen pga diverse fusk de senaste månaderna).
Å andra sidan har jag fått mycket bättre hy i ansiktet, jag som förut jämt led av finnar. Så man får väl väga fördelar med nackdelar…!
Under min första tid på LCHF kände jag bara av att håret plötsligt blev så otroligt tunt (eller snarare normaltunt eftersom jag alltid har haft trolltjockt hår som måste tas med kniv hos frisören). Men det "repade sig" efter ett år eller så, nu har jag lika besvärligt tjockt hår igen.
Jag har inte märkt det på mig själv alls. Men kanske vissa tappar mycket vatten speciellt i början och då blir det ju mer rynkor. Hur länge har du ätit LCHF?
Ni kanske har råkat ut för innuiternas snabba åldrande. 

Hallå….Det där med att känna sig "åldrig" känner jag igen…..Bara efter en vecka.fjorton dagar med LCHF kost fick jag till min fasa se hurgammal och grå jag såg ut när jag passerade en spegel….Blev livrädd….
Jag tror också att det beror på kolhydrat avsaknaden, och jag ser nu att det försvinner mer och mer,eller så har jag vant mig ;)

Samma här, tycker också att det syns mest i ansiktet får även kommentarer av nära och kära, att de ser mina minskade 2.6 kilon syns i ansiktet. De säjer inte rent ut, att jag blivit rynkigare det ser jag själv. Vet inte vad som bäst smal eller rynkig.

För nytillkomna "tittare": De flesta verkar verkligen rapportera att de känner sig "snyggare" på denna diet. Troligen fungerar det väl med bakslaget (det ev.) på denna punkt, som för många andra, att det endast inledningsvis blir en liten försämring jämfört med utgångsläget - innan denna så sakteliga förvandlas till en förbättring… Himla intressant att luska ut vad som möjligen förenar alla tillfälliga bakslag… Utrensning av gifter, reparation av kroppen, en kombination av detta och/eller andra/ytterligare faktorer…
8, Hihi absolut. Jag märkte inte av någon "föråldring", men jag har definititvt mycket slätare hy, den var inte rynkig tidigare heller. Jag har alltid sett yngre ut än vad jag är, och nu är min hy ännu slätare och har lite mer lyster. bilden av mig är ett par år gammal, Det där var den enda jag hittade där jag inte såg så trött ut. Jag fyller snart 55 år
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
För mig som alltid haft mycket underhudsfett märks en betydlig skillnad, märker att det försvinner mer och mer trots att jag inte längre bantar.
Det som är mest påtagligt för andra är hakan/hakorna och nedanför kinderna. Tidigare var det som rullar, nu är det skinn som veckar sig och jag ser faktiskt äldre ut än när jag hade en massa fett i ansiktet.
Skulle önska att fettet från den envisa rullen på magen ovanför byxlinningen försvann i stället. Där sitter en massa underhudsfett.
Fast det är är petitesser, att jag mår bra och orkar röra mig är det viktigaste för mig. Jag är ingen ungdom längre så det är bara att finna sig.

Det är väl klart att man ser mer fårad ut när man tappar fettväv.
Speciellt om det går för snabbt eller om man redan är lite äldre.
Jag skulle vilja påstå att man får ett mycket bättre resultat med vår kost än med traditionell svältdiet i allafall.
Hyn får en bättre lyster och ögonen blir klarare av alla goda fetter och näringsämnen vi stoppar i oss.
Rynkor i ansiktet kan vi till stor del skylla på tidigare kolhydratkonsumtion eftersom höga socker och insulinvärden bidrar till att bryta ned kollagen och elastacin i underhuden vilka svarar för den synbara "spänsten" i huden….
Bra fetter bidrar till att de kan återskapas.
min 65-åriga mamma klagade också på att hon blev så rynkig efter en tid med LCHF. Hon var inte direkt överviktig, hade bara en "mage", som nu är borta. Hon är jättefin i kroppen.
Och jag tror faktiskt att ansiktet har "hämtat" sig nu, inte är så rynkigt längre.
Huvudsaken är ju att man mår bra och det gör hon! Och har man varit överviktig i ansiktet…
så är det skälvklart att det syns när man går ned i vikt?!
MegNs viktnedgång på att par kilo kan väl inte förklara hennes skrynklighet.
Jag har blivit liksom veckig… hmmm.. Huden är mjukare och mera elastisk så det blir inte små fina rynkor, utan mera veck om ni förstår… ansiktet och halsen är mest utsatt. Anledningen anser jag vara min viktnedgång, eftersom jag blivit tydligt smalare i ansiktet och på halsen. Jag är dessutom i den åldern att det borde börja accelerera med ålderstecknen, så jag tänker inte skylla det på kolhydratsbrist i alla fall…
#2 Jag är sjuk i stress, men det har aldrig synts i mitt ansikte, bara på min mage å horton huvudvärk. Jag har alltid haft fin hy. Visst är jag i medelåldern, men som jag skrev, jag ser så sliten ut som om jag rökte mycket…
Jag har ätit kosten snart ett år, men håller inte 0% kolisar och har haft något snedsteg…

Hallå lilla grodan, varför ser man sliten ut när man röker???
Jag röker jättemycket
men ser inte sliten eller grå ut för det, rosiga kinder o solsken i blick haha, nästan
Skrynklig nej, men veck, ja, stora på halsen men inget småskrynkel här inte.
Ha-ha! Jag tor jag också såg frisk och rosig ut när jag rökte. Men det kan ju vara som jag inbillade mig.

Jag bolmar och står i men tycker inte jag ser åldrad ut….var nyligen en ung kvinna som inte kunde tänka sig att jag var en dag över 30, fast hon kanske hade lite dålig syn!?
Det kan inte vara så att hudcellerna tar stryk på något vis och tappar spänst?

Mina hudceller var extremt ospänstiga innan jag bytte kost…min hy har blivit minst 10 år yngre….stor skillnad.

Socker är ju annars känt för att hjälpa till med att skapa rynkor?
Har tack och lov inte upptäckt nya rynkor……. än!!! Tycker tvärtemot att min hy känns spänstigare.
Jag har faktiskt märkt en klar förbättring sen jag började använda kokosfett även för utvärtes bruk - på min stackars "rynkiga" hals (rynkig kanske var en överdrift, ospänstig var nog mer korrekt…).
På det hela taget måste jag instämma i de som känner sig vackrare på LCHF - det gör jag definitivt eftersom jag har jättefin hy i ansiktet nu och slipper alla "eviga" blemmor som jag led av förut! Får nämligen lite samvetskval över att jag gnällde över huden på halsen - men det är väl så att det är det enda jag har att gnälla över nu för tiden. Förut var det så mycket att man inte gnällde utan höll tyst om det…!
#16 #17 #18 ordmärkare 
Jag fortsätter att äta kosten, har ätit den 1 år utan större avbrott, men ser bara sjukare ut i ansiktet, funderar på om det är vätskebrist, men tycker ändå att vätska rinner rakt igenom…

#16, 17, 18 - vet ni inte att rökning är ett sätt att konservera? 
Annars är mina erfarenheter motsatta - jag tycker rynkorna har minskat.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag ät bättre i hyn, men mina rynkor dom om kommit består. och det gör mig inget, för det är vackert.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Det har mycket med åldern och arv att göra. Generellt sett så alla som går ner tappar en hel del fett i ansiktet, och när man kommit över en viss ålder så finns inte den spänsten kvar som kan strama upp hyn som den gjorde innan. Men å andra sidan blir det säkert bättre med tiden, jag tror att hyn ändå drar ihop sig, men att det tar längre tid. Min svärmor droppade 8kg på några få veckor och hon såg döende ut ett tag! Lite trist när man helst vill säga att hon ser ut som hälsan själv efter viktnedgången.
Jag är relativt ung och man vilket gör att hyn håller sig stram, så mina 35kg fett som försvunnit har inte lämnat rynkor efter sig, bara några få bristningar i armhålorna(!) och på insidan av låren.
//Zac
Rynkor får man med åren. Inget att hänga läpp för.

Jag ser relativt ung ut för min ålder (nästan 40) och fick faktiskt visa leg på systemet för några veckor sedan. Jag antar att jag hade en ovanligt bra dag just den dagen.

Den skillnad jag tycker mig ha märkt är att hyn har blivit allmänt finare och fått en mer hälsosam lyster, ev. har någon liten fin linje mildrats. Jag ser definitivt inte äldre ut än tidigare i alla fall!
#27 rynkor är ok, men jag ser sjuk ut, mörk under ögonen
undrar finns det något jag kan göra?