Berättelsen om Ida
Hejsan alla underbara.. Jag heter Ida och är 28, och bor strax norr om Göteborg. Jag har varit medlem här sen i början på mars tror jag. =) Kommer inte riktigt ihåg. Jag är gift med David och får låna hans dotter på halvtid. Hon är 13. Det var lite onödig info om mig.
Jag har under en period känt att jag velat berätta om mig och min nyss påbörjade LCHF-resa. Vad jag väntar mig och vad jag redan har upplevt. Dessutom vad jag har med mig från tidigare. Jag tycker om att äta denna mat. Det går i stort sett bra. Lär mig mer och mer att leva på ägg ;) I början kunde jag verkligen tokledsna ur på ägg. Men det går bättre och bättre. Jag saknar smörgåsar, även om jag vet att de inte är lika goda som förr. Dessutom tyckte jag inte så mycket om dem tidigare.. Men jag saknar väl tanken på dem. Eftersom jag kommer att äta så här resten av mitt liv så unnar jag mig vissa avsteg. Jag är inte orolig för ev viktuppgångar. De kommer ge med sig med tiden.
För 15 år sedan började jag uppvisa mina första autoimmuna tecken. Då utvecklade jag mina allergier. Först mot vissa födoämnen och sen mot pollen, parfymer/dofter, cigarettrök och så småningom allt som hade små partiklar till sin struktur. Jag reagerade till och med på vetemjöl. Allergierna eskalerade och jag fick åka in med akut astma ett par-tre gånger varje vår. Så småningom sökte jag upp en homeopat som hävdade att han kunde hjälpa mig. Till viss del kunde han det. Han lyckades ordna till astman så den inte var så akut. Istället utvecklade jag reumatiska inflammationer i kroppen. I början visste man inte vad det skulle bli. Men ett par år senare konstaterades det att det troligtvis skulle bli SLE av det hela. En autoimmun systemsjukdom som i värsta fall kan vara dödlig. Det är som tur är få som faktiskt dör. Jag hade ett par år där allt var ganska lugnt. Jag gick ut skolan, började skola igen och flyttade så småningom upp till Sundsvall för att läsa Ekonomi vid mittuniversitetet. Nu har det hunnit bli år 2000.
Vid den här tiden började jag få problem med mitt högra öga. Av någon anledning så utvecklade kroppen antikroppar mot det och inflammationerna var ett faktum. Dessa behandlades med kortisondroppar. I normala fall får man en sån här inflammation, eller Irit som det kallas (regnbågshinnekatarr) behandlar den och så är det bra sen. Mina blev kroniska, med intensiva kortisonbehandlingar som följd.
Hösten 2001 kom en brytpunkt. Då hade jag fått grå starr i högra ögat till följd av inflammationer och kortison. Nu både i dropp- och tablettform. Dessutom fick jag skov i min SLE, med massa värk och inflammationer som följd. Utvecklade fibromyalgi. Vid det här laget var tablettkonsumtionen total. Under en period åt jag höga kortisondoser och fick diabetes typ 1. Den är även autoimmun så risken är att jag skulle fått det iaf.
Nu bestämde sig kroppen för att börja stänga ner. Jag fick inflammationer i och runt olika organ i kroppen. Men vändpunkt nummer två var på väg.
Tidig vår 2003 träffade jag en Homeopat som räddade mitt liv. Han lyckades med hjälp av mineraler och homeopatiska mediciner få mig att kunna sluta helt eller dra ner på mina vanliga läkarmediciner. Han hjälpte njurarna att klara sin uppgift. Men det blev en utplaning. 2005 träffade jag en Biopat.. Hon använde sig av frekvensmedicin för att få ordning på balanserna i min kropp. Det har tagit två år av intensiva besök hos henne för att få upp energinivåerna till sådana nivåer att läkning kunde påbörjas. Sen att starta utrensningar så att lever, njurar och lymfa kunde arbeta igen. Massiva doser av kosttillskott.. Näring och mat för att ge kroppen arbetsmöjligheter. Medicinska fotbad för att rädda ögonen.
Någonstans här började det vänstra ögat gå i inflammation. Det högra opererades för grå starr och man tog även ut glaskroppen. Totalt tre operationer har gjorts i högra ögat. Efter den senaste har inflammationerna lugnat sig där. För att ta fart i vänstra ögat. Jag har ganska nyss opererat det med. Grå starr och glaukom..
Sakta men säkert och med otroligt mycket arbete från min sida lyckades Biopaten med hjälp av QXCI-SCIO frekvensmaskin vända inflammationerna. Rensa och döda av parasiter och svamp. Jag hade hur mycket som helst.
Det var någonstans här som jag första gången testade LCHF. Jag blev jättesjuk. Kroppen klarade inte av det alls.
När jag har pratat med mina två terapeuter så här i efterhand har båda varit överens om att jag var döende. Att min kropp höll på att stänga av sig med hjälp av alla dessa inflammationer. Jag hade inflammationer i mer eller mindre alla organ. Jag har dessa två att tacka för mitt liv.
Så i januari utlystes en bantartävling på min mans Jobb. Han bestämde sig för att köra LCHF och började så sakta indoktrinera mig. Han lyssnade på Fettskrämd, läste SSS och började äta kolhydratfritt. Jag var villrådig och ville ner i vikt jag med. Verkligen. På senare tid hade jag nämligen börjat få obehagligt mycket kortisonbiverkningar. Bla ohämmad viktuppgång. Jag gick upp i vikt på allt, till och med på kurer som Cambridge och Nutrilett. Dessutom var jag fullständigt sockerberoende.
När jag fick min diabetes så gick jag hem och åt godis. MASSOR med godis och annat kolhydratrikt. Jag levde för att inte tända av sockerfyllan. Cambridge och Nutrilett spädde på detta sockerberoende. Så sista veckan i februari bestämde jag mig.. Nu ska jag prova LCHF på riktigt.
Sagt och gjort. Gick hårt ut från dag ett när jag väl bestämt mig. Inga abstinensbesvär eller omställningsbesvär fick jag heller. Jag var lycklig. Jag gick snabbt ner närmare fyra kg. Sen tog det tvärstopp. Jag har gått upp delar av dessa igen. Vissa dagar är jag till och med över där jag startade. Men jag vet att mycket är vatten. (Ytterligare en kortisonkomplikation)
Efter två veckor på denna kost var det dags att gå till Biopaten. Spänningen var olidlig. Hon trodde inte sina ögon. Jag tror hon kontrollerade att hon inte "startat" fel patient flera gånger. På dessa två veckor hade mitt Ph balanserats. Från att ha varit kraftigt försurad hade jag kommit till normalt. Helt plötsligt hade även levern och njurarna startat. De har varit på semester och vägrat komma igång tidigare. Nu funkade dom nästan normalt. Utan inflammationer. Dessutom berättade hon att kroppen startat en utrensning av stora mått på cellnivå. Jag kunde därför vänta ökad värk och trötthet. Men det var goda tecken.
Fyra veckor senare var det dags för nytt besök. Jag var ruskigt nyfiken på vad som hade hänt vidare. Bla att sköldkörtel och bukspottskörteln börjat vakna till liv igen. Jag skrev vid detta tillfället ner tre A4-sidor med förbättringar som hade infunnit sig. Hur kroppen mer och mer går mot normallägen. En av de roligaste förbättringarna gällde just bukspottskörteln. Min terapeut berättade att nu producerade den alla enzymer jag behövde igen. Det enda som var kvar är insulinet.. och det kommer. Jag tål "all" mat igen.. utom en sak. Jag har svårt att smälta kolhydrater, så dessa skulle jag gärna undvika. Gissa om jag var stolt och lycklig när jag berättade att jag inte ätit kolhydrater på en och en halv månad då. Till och med inflammationerna i och runt hjärta och lungor har börjat gå tillbaka.
Sköldkörteln började jag dessutom känna av. Det kändes som att jag åt för mycket Levaxin. Jag begärde nya prover och det visade sig att jag låg i överkant. Så för andra gången fick jag sänka dosen. Från ursprungligen 100mcg/dag till nuvarande 36. Jag är dessutom övertygad om att jag kommer bli av med levaxinet helt. Dessutom fick jag tagit mått på mitt HbA1c, dvs hur blodsockret legat de senaste 4-6 veckorna. På fyra veckor hade jag sänkt mig från 7,2 till 6,1! Det är mycket. För att vara utan risk för diabetesskador ska man ligga under 6. Förr var det 6,5. Jag är fortfarande på väg neråt.
Från första dag på denna kost har Diabetesen för första gången varit hanterbar. Förr svängde blodsockret mellan 2 och 30 varje dag. Nu håller det sig jämt och fint mellan 5 och 8 Om jag går högt så är jag uppe på 13 kanske. Jag mår så mycket bättre i psyket och orkar litet mer.
Jag tror jag har varit och fyllt i iaf hälften av alla förbättringar på dr Annika Dahlkvists blogg. =D Och då har jag hållit på i bara två månader nu.
Förutom det jag har berättat här så har jag fått otroligt mycket kunskap, ett mycket stabilare psyke.. blivit av med beroende, lärt mig leva med ständig värk och trötthet och tagit mig igenom otroliga chocker och kriser i livet.. bla mordhot. Man kan inte ta med allt.
Jag vill ner i vikt.. verkligen. Jag är periodvis deppig över att det inte händer nåt.. Men så stannar jag upp och tänker.. "Vaddå inte händer" Tänk på allt annat som händer. Det måste få ta tid. Det är inte länge sen jag höll på att dö, viktminskning är inte prio nummer 1…
Segern är fullständig…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Oj vad långt det blev.. *flåt* Jag förstår om ingen orkar läsa..
//Ida
Långt gör inget men det blev konstigt HTML.
ok. hur ändrar jag det?
//Ida
Från hjärtat så gör det inget att det blev ett konstigt mail för det var intesant och då läser man ändå.
Skumt, hos mig ser det ut som allt annat.. får testa att kolla i Explorer eller nåt. Nu har jag tagit bort allt konstigt html-tjafs.. men jag vet inte hur jag får ner teckenstorlek och ändrat teckensnitt till ett bekvämare.
I firefox såg det normalt ut hela tiden.. och med mindre text.. mer lättläst text.
//Ida

Jag vill börja med att gratulera över de förbättringar som kommit sen du började med HFLC.
Men jag vill också säga OJ vad mycket du gått igenom, det måste varit himla kämpigt o jobbigt. Hoppas nu att dina besvär försvinner ett efter ett nu när du hittat din nya livsstil!
Visst är det otroligt vad mycket skada kolhydrater kan göra som inte många förstått ännu. Och fortfarande ligger hysterin i att äta så lite fett som möjligt men fortfarande kolhydrater o socker.
Lycka till med allting, *kramar*

Jag orkade läsa, vad fantastiskt. Tänk vad rätt kost kan göra.
Stort grattis.

Det där var inte för långt, för det var så intressant läsning. Jag vill gratulera till ett nytt liv, jag är så glad för din skull!
Oj vad duktig du är som har orkat dig igenom alla svårigheter! STORT STORT grattis till dig och lycka till i framtiden.

Intressant!
Ett jättegrattis…..hoppas det fortsätter åt rätt håll, vilket jag tror.
Jättekul att läsa!
Underbart att du blivit så mycket bättre!!!
Och visst är frekvensmedicin fantastiskt!
Jag har själv en Introspect, fd Oberon.
Lycka till i fortsättningen!
Wow! Vilken resa du gör. En verklig inspiration för mig. tack för att du berättade!
Ja, jag måste säga WOW! Själv har jag lidit av mycket men jag inte alls så allvarliga saker som du! jag är glad att du hittat den rätta kosten för dig. :)
Har du skrivit detta till Annika, precis som du skriver här? Du måste ju inte of course, men jag tror hon skulle bli glad av att läsa hela berättelsen i ett. :)

Stort Grattis till dig.
Som du säger så är hälsan viktigare än vikten, ja har nu ätit lchf 1 år o inte gått ner i vikt, men ja var oxå helt slut i kroppen när ja börja så ja tror det kommer när kroppen läknat.
Jag vill o tror ja kommer att äta lchf hela livet även utan viktnedgång , mår ju mycke bättre nu.
Tack alla underbara.. Ni är så snälla.. *ler*
Rätt kost gör underverk.. men man måste ha förutsättningar att klara den. Första gången gick inte. Jag hade inte kommit tillräckligt långt i min läkningsprocess. Troligtvis hade jag inte tillräckligt mycket energi..
Tror inte att det så mycket är kolhydraternas fel i sig utan snarare mitt missbruk av dem i kombination med fel och för lite fett. Jag klarar ganska mycket kolhydrater idag.. i gram räknat, men de får inte överstiga 4E% Och framförallt måste fettet ligga ÖVER 80E%.
Freja: Ja jag har skrivit om förbättringarna till Annika. Du vet där man kan skriva kommentarer till hennes blogg. Men inte hela texten. Kanske ska maila den till henne.
//Ida
Wow vilken berättelse… den är fantastisk.
/Margareta
Numer pensionär i Nynäshamn

Wow! Säger jag också efter att ha läst din historia … som inte alls var lång då det var intressant läsning … Ett stort grattis önskar jag dig till dina hälsovinster som du hittills funnit på vägen och jag tror som många andra att hälsovinstern troligtvis kommer att bli många fler i framtiden.

Kan bara säga en sak, OTROLIGT! Vilken resa du gjort! Att orka och att kunna motivera sig till detta, att stå ut. Vilken styrka du måste ha inombords och jag hoppas att du orkar fortsätta då det verkar ju helt rätt för dig
Tack för att du delar med dig!
//Karin
Det jag är mest farsinerad av är ju att det knappt har börjat! Jag har ätit så här sen första v i feb.. det är *tänker och räknar* Tre månader nu…
Det som var mest arbetssamt var att lägga ner sädesslag, socker och kaffe utan att kunna ersätta det med fett och kött eftersom jag inte kunde bryta ner dessa. Blev tvungen att en period leva nästan vegetariskt och dessutom fettsnålt..Huvva dit vill jag inte igen.
Karin20: Jo det kan låta som att det krävdes mycket motivation.. men alternativet var att dö. Då har man helt plötsligt inte så mycket att välja på. Ville jag fortsätta leva var det bara att fortsätta även om det var jobbigt. Typ.. Är man tvingad så är man.
//Ida
Klart det inte var för långt, det är det aldrig när det är intressant läsning.
Du har uppnått fantastiska hälsoförbättringar, jag kan bara önska dig ett lycka till och att det får fortsätta på den vägen! Tack för en intressant och upplysande presentation!
Grattis Anterabae! Det var mkt intressant att läsa om din levnadshistoria, och du är bara 28! Jag har oxå SLE, och hoppas att bli bättre med lchf kost. Fortsätt att kämpa!

Vilken berättelse Anterabae! Jag är helt tagen, men också så glad att du mår så mycket bättre nu. Hoppas att du fortsätter att delge oss hur det går.
Självklart skall du maila den till Annika D, (hela berättelsen i ett som Freja42 föreslog). Annika behöver all information hon kan få just nu.
mvh Maja
Jag kan inte mer än hålla med övriga, (inte menat som tjatigt) wow vilken berättelse! Att du klarat av det är helt otroligt, viken bedrift! Här går man och klagar på lite skoskav (jag har inte skoskav men ni förstår liknelsen)…
Lycka till med att bli ännu friskare! 

Vilken resa! Grattis Ida (ett vackert namn, har själv en Ida). Jag förstod väl att det var något med dig med allt kunnande. Och tack att du ville dela med dig. Och självklart, lycka till i fortsättningen.
Vilken resa du gjort. Och vad härligt att läsa om alla hälsoförbättringar. Lycka till i fortsättningen också.

Ojojoj… vilken resa och vilket liv!
Du måste ju vara urstark!!! Och här gnäller jag… skäms på mig och all lycka till dig 
Vilken fantastisk lycka att du är så ung, du har ju framför dig ett lååååångt friskt liv!!
Tack alla rara, underbara… Jag blir alldeles rörd i hjärtat… Vad ni är himla snälla!
Pussochkram på er! 
//Ida

Jag kan inte annat än att häpnas över din inre styrka Ida, din berättelse motiverar nog väldigt många….näää, jag har inga ord faktiskt…..Lycka till, från hela mitt hjärta….

Jag instämmer med föregående inlägg; vad mycket du gått igenom fast du är så ung! Tack för att du ville berätta!
Det ger en lite perspektiv, jag som gnäller över min pollenallergi…
Lycka till med ditt nya LCHF-liv, ska bli intressant att höra fler förbättringar med tiden.
Många kramar!
Finns inget mer att säga…allt är redan sagt..men från mej till dej…STORT GRATTIS…
All lycka till med allt…
Säger som SussiB allt är redan sagt…..men gud vilken styrka du har och mig har du gett den extra kicken för att fortsätta (började idag).
Önskar dig en på fortsatt bättring
Kramar
MarieO
det är otroligt verkligen vad du har gått igenom… gratiss till alla bra förändringar och lycka till i fortsättningen! 
Marie O: Tack så mycket. Lycka till med nya maten och välkommen till ett liv som bara kan bli bättre..
*kram*
Ett tillägg till alla… Många talar om inre styrka och uthärdande, om att det krävs så mycket för att klara allt samt att de inte har något att gnälla över.. Jag kan bara säga att det inte går att jämföra "krämpor" med varandra. Det är så subjektivt. Vad jag upplever som skitjobbigt kanske någon tar med en klackspark. Smärta och lidande går inte att jämföra. Dessutom tror jag att de flesta skulle klara samma som jag. Orsaken till detta är att när man står där och inte har något val, eller man har ett val: "ändra på ditt liv eller dö" så ändrar man sitt liv. Det är inget val… för man vill leva.
Tack alla igen.. och igen och igen…
*puss*
//Ida
Det skulle vara roligt och veta hur du mår idag? Bra hoppas jag!
Det skulle gärna jag också vilja höra om för vilken resa!
Den här tråden vill jag följa! Jag kan ju Berätta att Ida, Anterrabae, just nu funderar på hur hon ska sammanfatta de senaste 6 åren… Resan har varit MYCKET krokigare än hon trodde då, 2007… /David.

Långt inlägg? Herregud, jag satt och streckläste helt trollbunden!
Säger som de andra - vilken styrka och livsglädje du bjuder oss på här.
Stort lycka till i fortsättningen - och jaaa…du måste ju förstås berätta här hur det går! 🙂
Jag blev verkligen glad då jag lästa din tråd i dag. Hade min kära mamma bara hört om LCHF då hun fick diabetes någon gang på sluttet av 80 tallet, men näh. Fanns inte och Aktins kosten hade vi inte hört den gang.Men det var något annat på 70-tallet/början av 80 tallet: "Jacobsen kur" och den påminnar om low carb/paleo kosten; grånsakor, magert kött och fisk, men inget fett.
Det är så flott och utroligt, att du må så mycket bättre; hoppas du fortfarende gör så manga år efter?? Det ville vara fint att höra updatering från dig nu.
Lycka till.

Så spännande att få läsa om dina resultat - tack för att du delar med dig. Vill följa dig och se vad som händer.
Det är spännande att läsa om de effekter/förbättringar som sker i din kropp. Då måste det ju hända ting i min också även om det inte är så tydligt som för dig.
Lycka till och stort grattis.

Fantastiskt! Intressant att både få läsa om LCHFs fina effekt men även om alternativa behandlingsmetoder (homeopati, biopati, mineralterapi) som så ofta förlöjligas.
Ser fram emot eventuell uppdatering av tråden.
"Every point of view is a view from a point."
Det ska bli väldigt spännande att läsa om hennes fortsatta utveckling. Jag tyckte hennes tidigare inlägg alltid var intressanta att läsa.
Jag lovar att komma med ett utförligt inlägg, och jag är ledsen att det dröjer. Har mått ganska dåligt en period på massiv läkningnoch utrensning. Men har inte glömt detta, och det var jättekul att läsa denna tråden igen! ❤
//Ida
Hoppas du mår bättre snart.
Lycka till.