Salami?
Får man äta salami? Enligt dr Dahlqvists kostprogram skall man ju inte göra det. Finns det salamisar utan en massa konstigheter i (tillsatser etc)?? Fick rådet här på forumet att ta en bit salami vid sötsug - och det har jag gjort, himla gott fakiskt 
Får och får, det jag håller på att lära mig är att vad är det jag ska äta för att gå ned i vikt och må bra. Det som är tabu för vissa kanske passar mig utmärkt.
Jag tar ett par skivor salami inrullade i brieost när jag är hungrig efter ett kvällspass på jobbet och inte orkar laga något annat. Funkat fint för mig tills mensen förstörde allt, ska bli spännande att se vad som hänt med mitt midjemått och vikt när den skiten är över.

Jag har beställt salami utan tillsatser från Oskarshamn. Läs mer här. Den kommer nog på måndag, så då kan jag berätta hur den smakar.

Vad spännande! Tack för tipset 

Jag har just beställt tre stycken. Talade en stund med de trevliga damerna på gården och fick veta att korven görs av den duktige tysken som driver Rosas handel på Öland. Det är en bra garantistämpel.
/SSS
Jag nöjer mig med att utesluta glutamat (E621) just nu. Det är inte lätt att hitta smörgås pålägg utan det men jag hittade en (1!) tysk salami på mitt stora ICA för nån vecka sedan. Har där också hittat en ölkorv utan glutamat men som har lite vetemjöl i kryddblandningen.
Ska kolla länken och se om jag också kan skicka efter…

Har nu varit på den lokala ICA-butiken och kollat igenom innehållsförteckningen på alla deras salamikorvar. Guuud vad mkt skräp det är där i, en massa socker och flera olika e-nummer. Så det blev ingen salami idag. Beställer nog från den där gården.

*Ja me*! Som Minstan alltid säger vad vi än säger. *Älskar* salami men har inte hittat ngn som inte innehåller en massa skit. Ska beställa! (Om vi är många kanske de börjar sälja mer över nätet
)

Jag har också gått runt och försökt hitta korvar utan glutamat idag. Helt omöjligt för om det inte finns glutamat finns det majssirup och potatismjöl. Fattar inte hur Livsmedelsverket kan tillåta detta, åtminstone min hälsa blir sämre om jag äter sån mat.
Återvänder till #0#: Varför "får" man inte äta salami?

Jag ber inte ngn om lov. Det var inte så jag menaDE. Vad jag menar är om man skall käka LCHF, om det då är ok att käka salami. Jag har en egen vilja och är det så att jag längtar ihjäl mig efter salami så äter jag det ändå.

Ur viktminskninssynpunk är väl salami utmärkt. Synd bara att dom flesta svenska charkprodukter innehåller så mycket kemikaler. Det är därför dahlkvist avråden från dom. Hittar man en salami från utlandet eller kanske någon gårdsbutik som inte har en massa kemikalier i sig så går den helt klart att äta. Om man inte bryr sig så mycket om kemikalierna så går det väl också bra med dom svenska.
Dom där korvarna man kan beställa, någon som vet hur mycket en sådan väger?
Det finns nog salami som är rätt OK, det ska väl helst vara utan mjöl och socker i? :)
Jag älskar salami, fin salami alltså. Fett och kött ska det vara i….
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Har dom mjöl i salami? 
#14 Läs innehållsförteckningen.
Ibland blir man mörkrädd…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#12 Inte än. Men när jag får hem mina så kan jag rapportera.

#12 Jag mailade och frågade om vikt och innehållsdeklaration… Jag meddelar när jag fått svar.
Även jag mailade, men smart att fråga om innehållsdeklaration också, jag frågade bara om vikt.
Tycker äkta salami är utmärkt LCHF-mat. Smakrik och mycket fett och kött. Däremot finns det ju skräckvarianter, det som ligger färdigskivat och liknar hushållsmedwurst och innehåller massor med druvsocker.Borde inte få säljas under namnet salami.
Har nån fatt något svar? Vad innehåller salamin? Jag som när jag var mindre älskade cognacsmedwurst med enbärssmak……. mamma frågade alltid vad som krävdes för att det skulle bli julbord för oss barn, gissa vad svaret var från min sida :D vore ju kanon om det fanns en salami utan tillsatser! Så när man komma till min älskade medwurst…..

Ungersk och italiensk salami brukar vara utan glutamat - läs på förpackningen! De kan ju innehålla andra tillsatser, men just italienska och ungerska brukar kunna vara bra, ibland även de tyska.
Icas Enrisrökt Cognacsmedvurst innehåller (såvitt jag har kunnat se) inte glutamat, men däremot nitrit och glukos. Mängden kolhydrater per 100 gram tycker jag är OK, så jag köper dem ibland ändå.
Såg i någon annan tråd att Gustafskorv har hyfsat bra innehåll och bara 2 % kolhydrater - om jag nu minns rätt… Den är ju väldigt god!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Nu har jag fått hem 2 vitlök- och 1 ört&pepparsalami. Du luktar helt underbart. Det tyckte även hunden. De är 15-17 cm långa och har en diameter på 4-4.5 cm. Jag har tyvärr ingen våg. Provsmakning blir nog ikväll. Angående innehållet så stor det ju följande på deras websida:
Kvalitetssalamin är endast gjord på våran egna köttråvara och kryddor. Korvarna är kallrökta och lufttorkade, vilket gör att de inte behöver kylförvaras.

Provade vitlökssalamin igår. Den var jätte god och hade en diskret smak av vitlök. Jag trodde nog att den skulle smaka lite mer, men tydligen så kan salamin lagras för att få fram mer smak. Om man vill ha mer smak så skulle man låta salamin vara i rumstemperatur, annars i kylskåp. Den håller sig 2 år i rumstemperatur enligt bruksanvisningen. Inte för att jag förstår hur någon skulle kunna vänta i två år
.
Salamin luktar verkligen underbart. Hela köket luktar gott av en behaglig rökdoft.
Det enda negativa med salamin är att jag blev ganska öl sugen. Får väl ta och unna sig en god lowcarb öl nån gång ibland.
Fick svar på dom via e-post idag. Verkar tyvärr inte som något som jag vill ha i mig. Både glutamat och nitrit. Synd, för det låter som om dom är väldigt goda.
Så här skrev dom:
_Hej!
Ber om ursäkt att det tagit lite tid med svar, vi har haft lite datastrul.
Vid tillverkning väger salamin ca 400g. Vid leverans väger de ungefär
250-350g beroende på hur mycket de har torkat ihop.
I vår Salami finns det ännu koksalt med nitrit samt tre E-nummer. Vi har
tagit upp detta med vår korvmakare (Rosas handel, Löttorp. Tel 0485-22058)
och fick förklaringen att:
E-nummrena tillkommer med den färdiga kryddmixen som de själva inte kan
ändra sammansättningen på men har påpekat detta för leverantören, så vi får
se vad som händer i framtiden. Hoppas på en snabb förändring.
Korvmakarn säger även att det rör sig om så små mängder. På en sats på 40 kg
salami rör det sig om mindre än 1% som utgörs av kryddmixen.
Innehållsförteckning Dövestads Salami
Vitlökssalami
Magert fläsk och späck från Dövestads Utegrisar, nötkött, koksalt med nitrit
vitlöksgranulat, vitpeppar, smakförstärkare E621 (natriumglutamat),
antioxidationsmedel E301 och E300(askorbinsyra eller med annat namn
C-vitamin), dextros och monosackarider.
Ört&pepparsalami
Magert fläsk och späck enbart från Dövestads Utegrisar, nötkött, koksalt med
nitrit, kryddextrakt grönpeppar hel, vitpeppar, vitlök, oregano, timjan,
dextros, antioxidationsmedel E 301 (askorbinsyra eller med annat namn
C-vitamin), smakförstärkare E 621 (natriumglutamat).
Med Vänlig Hälsning
Linda Nilsson
Dövestads Utegrisar & Gårdsbutik_
Även tillsatt socker ser jag nu när jag kollar på ingredientslistan igen. Jag skriver följande svar till dom:
_Hej, och tack för svaret.
I så fall hoppar jag nog över den här beställningen.
Problemet är att personer är så fettskrämda nu för
tiden, så då tar man magert kött istället för fett
kött som produkerna ska vara gjorda av egentligen.
Eftersom fett är en naturlig smakbärare så blir det
så lite smak på produkten då.
Då tillsätter man saker som smakförstärkare (vilket är
vad glutamat är) och andra kemikalier. Fett är en
naturlig smakbärare, och när man tar bort den så
måste dom kompensera för att det inte ska smaka
för lite helt enkelt. Jag äter hellre fett än kemikalier,
det är naturligt i alla fall.
Nitriter är cancerframkallande, och enda anledningen
till att dom tillsätter det är för att det ska få en viss färg.
Så saker med glutamat och nitrit i sig bojkottar jag helt.
Jag får väl leta vidare, kanske finns det någon i sverige
som fortfarande gör charkprodukter på riktigt sätt.
Annars får jag väl börja importera från tyskland.
Hör gärna av dig om ni någon gång skulle ändra receptet
till ett utan glutamat och nitriter.
Hälsningar
Andreas Eriksson_

Va f-n. Vad trött man blir… Det är ju otroligt missvisande att det tidigare stod följande på deras websida:
Kvalitetssalamin är endast gjord på våran egna köttråvara och kryddor. Korvarna är kallrökta och lufttorkade, vilket gör att de inte behöver kylförvaras
Nu känner man ju sig sådär lagom lurad.

Jag trodde också att Rosas korvar var ok och blev grymt besviken när jag lusläste innehållsdeklarationen
I söndags åkte halva mitt kryddförråd ut pga glutamatinnehåll + alla buljongtärningar.
Som tur är har jag precis fått hem ekologisk buljong 
#28 Vi gör egen buljomg av märgben som jag kokar med lite kryddor. Köpte ekologiskt kravmärkt nötkött och frågade om jag kunde få märgben. Då vi skulle hämta kartongen med 25 kg så fanns det en stor säck med ca. 10-15 kg märgben gratis! Hunden trodde hon hade hamnat i himmelen och vi fick fin buljong med nyttig benmärg. Obs. Hunden får råa märgben då och då. Jag älskar oxå salami. Visste inte att nitrit var cancerframkallande. Då kan man ju inte äta bacon eller rimmat fläsk. Eller finns det bra sådana rodukter?

kan man äta tex kokt broccoli o stekt chorizo? köpte en som hade fått nåt pris o det var 97% kött, lät ju bra, falukorv o hotdogs är ju bannlyst, haha. Sen hörde jag om nån salami på lidl som hette dulano paprika nånting som skulle innehålla lite kolisar..

Jag har köpt salami på city-gross. Pizzasalami i storpack. (steff houlberg)
Innehåll:
griskött, fett fläsk, nitritsalt, deuvsocker, kryddor, antioxidationsmedel, kryddextrakt, starterkultur, färgämne E120.
Antioxidationsmedel - vanligen askorbinsyra (C-vitamin) eller citronsyra. Tillsätts för att förhindra att fettet härsknar.
Natriumnitrit - används för att ge ett skydd mot botulism vilket är dödligt giftigt i mycket små mängder. Björn Gillberg förde en debatt om detta på 70-talet men både svenska och europeisk livsmedelsmyndigheter vägrar plocka bort det eftersom ett antal människor då skulle dö pga botulism! Färgen är en bisak och inte orsaken till att nitrit används.
Röbetssaft innehåller stora mängder natriumnitrat som amvandlas till nitrit. Dessutom vanligen i mycket högre koncentration än vad min salami innehåller…
Jag ser inget problem att äta nitrit i köttprodukter ffa eftersom jag vet hur otroligt giftigt botulinumtoxin är!!
Om ni går in på http://www.delikatesskungen.se/om-salamin/innehallsdeklaration/ där finns en artikel från en professor i livsmedelshygien Marie-Louise Danielsson-Tham som värnar om livsmedelstillsatser: Utan natriumnitrit i salami, korv och skinka skulle människor avlida i matförgiftning. Så köp salami och var glada:-))
#34 Hon snackar goja som vanligt. Kotivara har en salami (Lantsalami: http://www.kotivara.se/sivu/se/lant-eko/) som är utan tillsatser och den funkar hur bra som helst att både förvara och äta utan matförgiftning. Så det går om man vill men med tillsatser kan industrin slarva mer utan att riskera livet på folk…
Var kan man köpa salami utan jox då?
Jag hittar det på ica maxi. De har märket på fler affärer men inte just den varianten.
Vad bra med tillsatsfria alternativ!
Salami för mig är dock den mer lufttorkade varianten och den har jag hittills inte sett utan nitrit. Men jag äter å andra sidan inga stora mängder.
Jag kör också på kotivaras lantsalami utan tillsatser och socker!! Har det på min ica maxi men om de har kotivara i sortimenetet i din butik kan man ju be de ta in lantasalamin också! De har även en ekologisk variant men lantsalamin är bättre ur renhets synpunkt :D

För mig är salami den korv som hänger o mognar nere i källarn med mögelhinna på…..mums, skärs i 3 mm skivor… Finns i alla varianter här. Sen finns ju de som mer är som påläggskorv, alltså tunna skivor. Inte tänkt på att man kan mumsa salami….finns lite lokalt producerade, skall kolla exakt vad det lägger i. Gillar när de är lite mjuka, inte lagrade hårda.
Någon som vet vart man kan få tag på en tillsatsfri kryddig chorizo? Skadar inte om det är på "vanliga" mataffärer, dvs coop hemköp ica.
Tyvärr aldrig sett några 😕
Jag hittar dem i frysdisken i min lokala KRAV-butik
Förstår inte var alla hittar dessa "krav"-butiker, jag bor ändå mitt i stockholm så det borde finnas hur många som helst. Typ. :(
Känner inte Stockholm alls men googlar du så hittar du säkert!
Kan rekommendera Grilstads salami - finns flera olika varianter. Svensktillverkd (i Östersund) av ett norskt företag. Guldsalami och jubelsalami är mina favoriter!
http://www.grilstad.se/sv/produkter/jubelsalami.aspx
🙂
Hittar bara E621 och jästextrakt i två av deras produkter.
De använder också mer än 100 g kött per färdig korv med 100 g, detta pga att de torkas.
det är just E621 som de flesta vill undvika…😕
Det var väl därför hon skrev att de bara fanns i två (och inte i övriga), så tolkade iaf jag det?
Fast nitrit verkar de ha…
Ja precis. Det finns BARA i två, kanske jag skulle ha skrivit…
Ja…nitrit är ju inte helt bra…men det är ju faktiskt en form av konserveringsmedel det också… Skyddar mot botulinism…
Jag fann en intressant artikel på sajten www.delikatesskungen.se (det är företaget som hjälper föreningar och skolklasser att tjäna pengar på salami) med rubriken "Utan tillsatser dör vi" och där står det så här:
"Professorn i livsmedelshygien Marie-Louise Danielsson-Tham värnar om livsmedelstillsatser: Utan natriumnitrit i korv och skinka skulle människor avlida i matförgiftning. Det finns en enkel anledning till att tillsatser används i många livsmedel: de skyddar maten från att förstöras och bli farliga för konsumenterna. Utan exempelvis tillsatsen natriumnitrit i många charkvaror skulle dessa produkter angripas av livsfarligt giftbildande bakterier. Andra syntetiska livsmedeltillsatser är exakt desamma som substanser som tillverkas av naturen. Och vill vi fortsatt kunna framställa billig korv finns inget annat alternativ än att tillsätta hållbarhetsfrämjande substanser. De som kritiserar eller raljerar över den långa raden tillsatser i livsmedlens innehållsdeklarationer gör det alltför lätt för sig." Artikeln kommer ursprungligen från SVD.
Men LenaMargareta det där skrev du ju redan i # 35 och fick svar med…
Hittade färsk korv (chorizo) från Korvhantverk Stockholm helt utan tillsatser, så himla gott!
Handlade färsk korv av Kabanosstyp från Ås lantgård i fredags - inga andra tillsatser än kött och kryddor och sååå sagolikt god! 🤪
Så vilken är den "ultimata" lchf-korven?
#54 Jag undrar varför NÅN korv behöver alla tillsatser…