Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 14175 ggr
kb08an
5

d-vitamin

har med hjälp av er kommit fram till att jag kan behöva få i mig lite extra d-vitamin. Finns det något livsmedel som innehåller det eller måste jag köpa tabletter?

Margareta
0

*Jag flyttar inlägget från gruppen Livsmedel till gruppen som hanterar Mat - Vitaminer, tillsatser specifikt så är det lättare att hitta tråden sen*

Numer pensionär i Nynäshamn

parsley
0

Behöver du extra D-vitamin så kanske det är lättast att ta tabletter. Själv använder jag Apotekes och tycker att jag blivit  piggare sedam jag börjat ta D-vitamintabletter.

MillisB
0

Jag har börjat med Holistic D-vitamin som finns på hälsokost butik och på internet. 

Märker väldigt stor skillnad efter att jag började med dem! Äter några gånger i veckan, 2-3 stycken.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

fia1
0

Jag äter Mitt val Kvinna. En tablett ger 50% av RDI, så jag tar två. Rek är 1-2 per dag.

Tror ni det räcker eller bör jag uppdatera förådet med en burk D-vitamin?

andreas0
0

#0, Det finns inte så mycket livsmedel med tillräckligt med Vitamin D, det är väldigt svårt att få tillräckligt från kosten, då det egentligen är meningen att vi ska täckta behovet med det vi bildar i huden (på sommaren, på vintern så ligger solen för lågt på våra bredgrader så det går inte, så då använder kroppen bara sina lager som den bygger upp under sommaren). Tyvärr är vi inte ute i solen så mycket numera som vi var förr it iden, vi jobbar inhomhus på dagarna, därför har många brist, speciellt under vinterhalvåret när lagren börjar ta slut om de inte har byggts upp ordentligt under sommaren.

Det finns främst i fet fisk. Ål har extra mycket. Vill man få i sig lagom med Vitamin D via kosten får man äta en rejäl portion fisk varje dag. Ägg har en del också, men samma där, det är rätt många ägg man måste äta om dagen för att täcka dagsbehovet.

Det brukas säga att det finns i svamp, men den versionen som finns i svamp är D2, och det är D3 kroppen behöver, inte D2, som ger mycket mindre verkan.. Detta är relativt ny kunskap, därför får man se upp när man köper kosttillskott så man får D3 och inte D2 (som ofta används eftersom det är billigare att producera). Detta gäller även livsmedel med tillsatt Vitamin D, t.ex. lättmjölk och margarin (inget av dom bör man äta ändå), det är fel variant av Vitamin D, inte den vi kan tillgodogöra oss effektivt.

#4, RDI på Vitamin D är alldeles för lågt. RDI är på 400 IE, men på senare tid har det visat sig att 2000-4000 IE per dag är mer lagom som tillskott om man har brist eller risk för brist, 400 IE är så lite att det inte ger någon effekt alls. Som jämförelse så bildar du ca 10 000 IE i huden om du går lättklädd ute i solen en sommardag, så då förstår man kanske hur löjligt lite 400 IE är, och om ditt tillskott har halva RDI så är det ännu mindre.

Holistics vitamin-d tillskott som #3 nämner är helt okej som tillskott, de ger 2000 IE per kapsel, så man kan ta 1-2 sådana per dag under vintertid samt andra perioder när man inte får så mycket sol på kroppen under dagarna. Under sommarhalvåret är det såklart bäst att täcka behovet genom att vara ute i solen mitt på dagen istället, om det är möjligt, och då hoppa över tillskottet.

Eftersom Vitamin D är fettlösligt så försvinner det inte ut ur kroppen så snabbt, så ett billigare alternativ i längden är att köpa högdoserade kapslar på 50 000 IE, som man kan importera från utlandet (tror inte dom säljs någonstans i sverige), och sedan tar man en t.ex. varannan vecka, vilket skulle ge ca 3500 IE per dag (50000/14). Men man får vara försiktig med doseringen om man köper så starka tabletter, om man inte är säker på att man vet vad man gör bör man hålla sig till tabletter som har en mer normal dos, som t.ex. dom från Holistics.

Eftersom det är fettlösligt bör man också inta kapslarna (ovavsett sort) tillsammans med något fett, t.ex. samtidigt som man äter middag om den inte är för fettsnål.

Kostdoktorn har skrivit en hel del om Vitamin D, jag kan rekomendera att du läser hans inlägg:

D-vitamin och hjärtinfakt

D-vitamin och autism

D-vitaminbrist och död

D-vitamintillskott åt alla?

Aftonbladets artiklar om D-Vitamin

D-vitamin och depression

Regn, autism och D-vitamin

Andra länkar av intresse:

Läkartidningen: D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott

Fineli.fi lista över livsmedel med mest vitamin D

Fineli anger mängderna i mikgrogram, för att omvandla från mikrogram till IE så gångra med 40. Så 10 mikrogram är 400 IE.

maxljungqvist
0

Tack andreas0 för ett mycket bra inlägg om D-vitamin.

Har kört med kosttillskott nu i en vecka ungefär och får i mig 4000 IE D-vitamin per dag. Utöver det äter jag dagligen ägg, och makrill eller lax någon enstaka gång i veckan (skulle inte räcka långa vägar).

Jag tror det har hjälpt lite grann. Är möjligtvis mindre trött på morgnarna än förut.

Är dock nyfiken på var gränsen går på dessa tabletter. Det är 2000 IE per kapsel (Holistics D3) och jag har någon gång tagit 3 per dag utan biverkningar.

Hur mycket D-vitamin käkar ni andra?

Emea67
0

Ingenting men sitter och läser detta med intresse Skrattande har också funderat på omega 3 men känner mig vilsen vilken sort, men har förstått att det ska komma från fisk/säl och ej västriket.

Skulle vilja göra det så enkelt som möjligt och köpa från hälsokosten vi har en Life store nogon som rekomenderar något visst märke från dem på påde D- vitamin och Omega 3?

lizaohman
0

Jag rekommenderar Krillolja, då den inte har samma risk att härskna i tillverkningskedjan OCH för att den har bättre proportioner O-6 mot O-3 än fiskolja. Tillverkarna fuskar ibland och blandar oljorna eftersom fiskolja är billigare, så läs på förpackningen. Jag äter Sanpharm.

D-vitamin finns i många varianter. En ren D3-vitamin, som nämnts i tråden, är Holistic.

Jag köper mina tillskott på nätet, men är säker på att du hittar dem i hälsokosten också!

Emea67
0

Tack lizaohman!

Ska ner till centrum idag så jag får väl strosa lite och kolla priser.

Pasi
0

#5 Uppgifterna om lättmjölk är kollad och den innehåller faktiskt D3, åtminstone numera.Glad

Det finns egentligen ingen studie som visar att 2000IE räcker om man har uttalad brist eller sjukdom relaterad till D-vitamin (inflammationer, autoimmun sjukdom, cancer).
Flera studier pekar istället på att vi egentligen behöver den dos som kroppen producerar av solen då vi exponeras åren om*. Då hamnar man normalt på ett 25(OH)D-värde på 140-200 nmol….och även om man inte behöver eftersträva just så mycket så är det nog bra att ha åtminstone 100nmol (behövs troligen minst 4000IE).
Vår vita hud ger en indikation på hur viktig rätt dos D-vitamin i själva verket är. Även det fakta att ammande kvinnor behöver en dos på minst 7000IE/dag för att adekvata mängder D skall finnas i mjölken, ger en antydan om vilka doser man bör se som de rätta.

Vad gäller överdosering - Det behövs väldigt höga doser under lång tid för att få förgiftning….och resultatet är varken att extraarmar växer ut eller ännu värre.Flört En förgiftning är dessutom reversibel.
Det mesta tyder på att man kan behöva 40000 IE per dag under lång tid för att man skall få symptom på förgiftningen….så rådet om försiktighet är lite överdriven då det i stort sätt handlar om 4-dubbel normaldos. Jag menar - vad händer om man får i sig 4-dubbel dos koksalt varje dag under lång tid?
Jag har kollat runt och inte hittat ett enda förgiftningsfall inom de doser som kroppen själv kan producera (10000 IE) och det samma gäller författaren till denna sammanfattning om dosfrågan - If there is published evidence of toxicity in adults from an intake of 250 µg (10000 IU)/d, and that is verified by the 25(OH)D concentration, I have yet to find it.

*More recently, Holick (40) presented data that compared blood vitamin D concentrations in subjects taking vitamin D orally with those given ultraviolet light exposure. The ultraviolet treatment produced blood vitamin D concentrations comparable with an intake of 250-625 µg (10000-25000 IU) vitamin D/d orally.

#6 Klart du inte känner biverkningar av att du tar 3 kapslar, då det fortfarande är lägre dos än urfarfar i Afrika fick…du skulle behöva ta 20-30 kapslar om dagen i nån/några mån innan du märker något…och inte ens då kan man garantera att du får några märkbara problem.Flört
Artikeln D Vitamin in clinical practice av Hollis och Canell (mkt bar läsning för övrigt), ger rådet vid D-vitaminbrist att ge 50000 IE / dag i en vecka (upp till 2) för att bygga upp D-vitaminförrådet.
Själv tar jag 50000IE per vecka…. inköpt från holland (har skrivit om var man får tag på dem i tidigare tråd).Glad

maxljungqvist
0

Tack pasi! Intressant läsning.

Jag kommer testa att ta 3 kapslar framöver och se hur jag påverkas. Litar på att det inte är någon fara.

Finns det starkare än 2000 IE i svenska hälsokostaffärer? Det blir ju dyrt det här :)

maxljungqvist
0

Vilka månader om året bör man äta dessa d-vitaminer förresten? Det borde ju rimligtvis vara alla månader utom april-september, då solen skiner som mest på oss?

Pasi
0

#12 Solen rör sig i en sinuskurva mellan vändkretsarna som ligger på ca 23 grader nord resp syd.
Uppfattningen är att de på 35 bredgraden har D-vitaminproduktion året om…dvs 58 grader ifrån zenit.
I skåne får man iom det d-vitamin via solen under nästan exakt 6 månader så länge man passar på att sola när solen står som högst (och helst helkroppssolning…iallafall i början och slutet av perioden).
I norra Sverige är det lite sämre ställt med solen…..kanske maximalt 5 månader i piteåtrakten, 4 månader vid treriksröset.
Longyearbyen på svalbard har 3 månaders D-vitaminproduktion och nordligaste grönland 0.Flört

andreas0
0

#10 Pasi: Vad bra att det är D3 dom tillsätter numera, då blir kanske några hjälpa i alla fall. Men frågan är hur mycket av det dom kan ta upp? Någon som dricker lättmjölk äter nog lättprodukter i övrigt, och vad jag har förstått så behöver man inta en viss mängd fett för att kunna tillgodogöra sig vitamin d i kosten.

140-200 nmol (56-80 ng/ml) 25(OH)D stämmer ungefär överrens med vad jag har sett också. Om man ska gå efter anekdotiska bevis så känner jag till en person som åt 50 000 IE i veckan (blir ca 7000 om dagen) ett tag, och när han testade sina värden hade han över 250 nmol (över 100 ng/ml) 25(OH)D vilket helt klart är för mycket. Antagligen hade han inte någon större brist när han började ta tillskotten. Så även om personer med brist kan behöva så mycket så tror jag inte man kan rekommendera det till alla.

Visst bildar man mer än så i solen en sommardag, men man får tänka på att det inte är sol varje dag, inte i afrika heller, så man kan inte räkna med att vårat behov är lika med vad man får om man hade spenderat varje dag i solen, eftersom det inte finns någon plats på jorden där det är soligt varje dag.

Speciellt inte vi här i norr som har anpassats till att bygga upp våra lager under en sommar där kanske hälften av dagarna har solsken (mulet väder minskar produktionen, men stoppar den inte helt) och sedan gå ett halvår utan att fylla på lagren utan bara leva på dom. Det blir inte så mycket per dag ändå om man slår ut det på ett år. Men det gäller att vi är ute i solen dom dagarna också, vilket vi generellt sätt inte är numera, vilket har lett till problemen med vitamin d brist vi har idag.

Jag tror att 4000 IE om dagen kan vara en vettig dos man kan rekommendera alla, men inte mer än så om man inte någon har konstaterad vitamin d brist (vilket alla borde få testa gratis enligt min åsikt).

andreas0
0

Satt och funderade lite till:

(Siffrorna nedan är kvalificerade gissningar, dom kanske inte stämmer exakt med verkligheten)

Ett år har 365 dagar. Säg att man bor i skåne och kan bilda vitamin d i 6 månader, dvs. Vi kan bilda vitamin d i 182 dagar, 183 dagar försvinner på grund av vinterhalvåret. Säg att man bildar 15000 IE i huden dom dagarna det är soligt ute under sommaren om man är ute, 5000 IE dom andra dagarna, och att det är soligt varannan dag. Då blir det altså 91 dagar som vi bildar 15000 IE och 91 dagar som vi bildar 5000 IE. Detta är totalt 1820000 IE. Dela det med 365 dagar så får vi 4986 IE per dag.

Det skulle alltså innebära att personer med ljus hud är anpassade till att få i oss lite grovt ca 5000 IE per dag, eftersom det är den mängden vi får i oss om vi är ute på dagarna varje dag om man slår ut det på ett år. Och vi får ju en hel del på sommaren från solen, och lite grann från maten året runt, så det är väl inte meningen att vi ska få i oss allt från tillskott.

Så 2000-4000 IE per dag som tillskott, förutom på sommaren då man ser till att ta sig ut i solen istället så mycket man kan istället, tycker jag verkar vettigt för personer som inte har någon konstaterad brist eller annan sjukdom som är relaterad till vitamin d.

Pasi
0

andreas0 - 4000IE är helt klart vettigt om man inte är allt för kraftigt överviktig, har någon autoimmun sjukdom (MS, psoriasis, fibro osv) eller är ammande.Glad
4000IE räcker troligen för att majoriteten skall komma upp över lägsta rekommenderade gränsvärde på 100nmol….ett gränsvärde som petas upp hela tiden allt eftersom nya studier dimper in.
Men just att 4000IE är i minsta laget för en ammande är ett tecken på att även vi vitingar är gjorda för att få den nivå som våra förfäder fick i Afrika.
Egentligen borde alltid D.vitamin alltid doseras efter vikt. Jag som är relativt stor behöver mer än en liten kvinna eller ett barn.

Den du vet som kom upp i 250 nmol….måste ha solat samtidigt eller haft fel i D-vitaminmojängerna i kroppen (som vissa kan ha, men det skall ju inte hindra friska från att få i sig en hälsosam dos)….för det är ytterst ovanligt komma så högt med så pass moderata doser.
Om han hade fulla D-vitaminlager innan spelar mindre roll, halten skall inte växa sig så hög ändå utan stabiliseras på en nivå runt 150.

Kanske bör tillägga att 250 nmol inte är farliga nivåer på något sätt även om det räknas som för höga. Vid 150ng, dvs 375 nmol börjar kalkning av inre organ (räknas som giftiga halter då).
Jag tänkte skriva ihop en text om det samlade forskningen som finns…..nån dag.*Gäsp*

maxljungqvist
0

Jag är 181 cm och väger 98 kilo, och är därmed en ganska stor kille. Är det verkligen motiverat att äta mer än 4000 IE då?

På burken står inga rekommendationer heller Obestämd

chapp
0

Jag har börjat ta 4000 IE sedan ett par veckor tillbaka. Jag inbillar mig kanske, men känner mig lite mer aktiv och driven (går annars alltid i ide i soffan den här tiden på året), dessutom hade jag ont i halsen en hel dag men fick inte någon förkylning.

dufva
0

D-vitamin genom tillskott går ju faktiskt att överdosera och det är inte heller på det sättet vi är anpassade att ta upp vitaminet evolutionärt.

Vi har ingen "stoppmekanism" för oralt intag eftersom det inte är på det sättet vi har fått i oss vitaminet..

Idag är det inte så svårt att lösa problemet med att få i sig det via huden istället..

Skälet till att det är ett bättre sätt är att kroppen slår av intaget automatiskt när reserverna är fyllda..

Jag har utrustat ett gammalt halvkroppssolarie med terrarierör från en zooaffär vilket ger en uvb-strålning på 10% som är mycket lik instrålningen en svensk högsommardag.

Ett par tre solningar i veckan fyller upp depåerna på ett enkelt (och behagligt) sätt utan risker för överdosering..

Har man inget solarie men är lite händig kan man plocka ihop en fungerande anläggning själv med prylar från Clas Olsson för några hundralappar.

Sen tillkommer rören förstås Skrattande

lillbobo68
0

Jag tog prover på mitt d-vitamin och hamnade på 52.

Referensintervall: under 25= brist 25-75= sufficiens och 75-250= optimal nivå över 250= potentiellt toxisk nivå.

Läkaren tyckte inte det var lågt nog för att jag skulle få d-vitamin på recept. Lever på existensminimum men köper ändå Holistic d-vitamin själv då det bara blir en kostnad på ca. 50:-/mån.

Ska ta om detta prov om ca. 2 månader och får då se om och hur mycket nivåerna ökat.

Pasi
0

#20 Du tar 2000IE?
Kom ihåg att rapportera.

#17 Det beror på vilken nivå du själv tror är optimal för din kropp….men om du litar på de mer pålästa forskarna i ämnet så ligger den optimala över 100nmol, om inte över 120, och kräver en dos (inkl sol och mat) på ca 1000IE/15kg kroppsvikt.
Är man stor så behöver man motsvarande högre dos än en liten helt enkelt.

#19 Solning är ju det absolut bästa.Cool
Men det finns bromsande mekanismer även vid oralt intag….vid 25(OH)D-värde på 50nmol så verkar 1000IE höja 25nmol….medans om det redan ligger på 100nmol så blir höjningen betydligt lägre. Det är mao inte en linjär kurva i koppling mellan dos och 25(OH)D.

Du råkar inte ha förslag på lämpliga rör?

Medlem
0

Pasi- hur blir det med beslöjande kvinnor som jag? Jag är inte mycket i solen på sommaren. Behöver jag större dos? Jag brukar ta  2000IE/dag. Tycker du det är en vettig dos för mig?

dufva
0

Jag valde ett med 10% uvb ZooMed ReptiSun 10.0 UVB

Ska motsvara svensk sommarsol på 50cm avstånd

Fegisar väljer ett rör med 5% uvb Flört

Billiga rysktillverkade rör ska man tydligen undvika eftersom dom inte är så noga med våglängderna

Reptillagret.se har rör som passar olika ramper (mät noga finns både 59 och 60cm varianter) eller ännu hellre ta med rampen till en zooaffär och testa så allt passar och fungerar

Pasi
0

#23 Tack! Skall nog bygga min egen D-vitaminmaskin!Cool

#22 Jag tror att de flesta klarar sig på 2000IE, men jag tror att det är en bit ifrån optimalt.
Jag är övertygad om att optimal dos ligger mellan 60 och 100IE per kg kroppsvikt….dvs väger man 80 kg så ligger dosen mellan 4800IE och 8000IE.
Men man får nog välja själv vem och vad man litar på.Glad

gluffgluff
0

Pasi,

Har du någon referens på 7000 IE för ammande? Iofs ger man ju D-vitamintillskott till bebisar, så mjölken kanske inte behöver innehålla "tillräckliga" mängder? Evolutionärt kanske även spädbarn fick lite sol på sig, och producerade det mesta själva?

Jag är gravid och funderar på om 2000 IE räcker, kör på det hittills. Jag tror att jag sa fel, 25 mikrogram till barnmorskan, (1000 IE) och bara det fick henne att reagera och tycka att jag absolut skulle sluta med farligheterna. Glad

lizaohman
0

Gluffgluff: är det din barnmorskas åsikt att gravida kvinnor ska hålla sig inomhus dygnet runt också, så de inte råkar få sol på sig??????

lizaohman
0

Gluffgluff: är det din barnmorskas åsikt att gravida kvinnor ska hålla sig inomhus dygnet runt också, så de inte råkar få sol på sig?????? Barfota vid spisen, kanske…

gluffgluff
0

lizaohman,

Jo, jag sa att det motsvarade 20 minuter i solen och att jag var fullständigt säker på att det inte var farligt. Hon sa inget mer och insåg nog att jag kanke var mer påläst än hon var själv. Kanske har hon pluggat lite nu, jag vet inte.

I teorin skulle det ju kunna hända mer saker när man är i solen som gör att D-vitaminet kommer till användning på något bra sätt och att det inte behövs lika mycket på vintern. Människor är ju komplicerade.

Men jag vågade inte säga att jag äter kolhydratsnålt och fettrikt till råga på eländet. Glad

Pasi
1

#25 Jag fick det ifrån Hollis och Canells artikel (som tyvärr inte är gratis), men kikade in deras ref, som tyvärr är gjord på främst D2 …skall leta en bättre studie i ämnet nån dag.

Det verkar som om gränsen för lägsta nivå man skall ha i kroppen ligger på 100nmol, för då börjar fri D-vitamin cirkulera i kroppen. Troligen är det först då den riktiga inlagringen i kroppen och berikningen av modersmjölken börjar. För att sedan barnet skall få rätt nivå så behöver den troligen ca 400IE/dag, och dricker den 1 liter så behöver innehållet i denna liter mao vara 400IE.

Hur mycket modersmjölk producerar kvinnan per dag, med ett barn?

lillbobo68
0

Efter samtal med läkaren i dag så tog jag än en gång upp d-vitamin på recept och nu får jag det. Dock bara 800IE per dag. Ska ta en tablett på morgonen och en på kvällen sa han. Tänker dock ta dom tillsammans med en fet måltid då det är bästa sättet att ta upp vitaminet. Läkaren sa: du kan äta d-vitamin i max 6 månader och sen måste du sluta ta dom för att se om halterna sjunker.

Jag har varit sjuk i 2,5 år i en TWAR-infektion och fick för några dagar sedan reda på att mitt kortisol ligger lågt 238 (ska ligga över 400) och en remiss till endokrinolog är skriven.

För d-vitamin är enligt provsvaren 75-250 optimal nivå och jag som är sjuk borde då rimligtvis sträva efter den nivån.

Varför känns det ibland mer meningsfullt att dunka huvudet i en betongvägg än att föra en diskussion med en läkare?

Jag har ett svagt minne om att jag läst i någon tråd att du känner någon med TWAR. Om det är så är det möjligt att få kontakt? Får själv inte mycket hjälp från infektionskliniken.

Pasi
1

#30 Ja, min syster hade TWAR….och hade tur som råkade få en av landets enda experter som läkare. Hon bor i Karlsborg, och det råkade vara där de upptäckte TWAR som du kanske vet. (Kanske söka tid hos vårdcentralen i Karlsborg….man har ju rätt att välja var man vill gå)

För att öka/hjälpa kroppens immunförsvar, vid t ex en TWAR-infektion bör man kanske hamna i övre delen av det hälsosamma spannet av 25(OH)D3-värde på 55-70 ng ( 135 - 175 nmol) enl Canell, och då verkar det ofta krävas 4-10000IE per dag (beroende bla på vikt), alltså upp emot de doserna som kroppen själv producerar under solning.

[25(OH)D-ökning och dos.

](http://www.ajcn.org/cgi/content/full/69/5/842/F1) href="http://www.ajcn.org/cgi/content/full/69/5/842/F2" rel="noopener noreferrer" target="_blank">25(OH)D-värde och dos

De flesta läkare kan INGENTING om D-vitamin. En överläkare på Öviks sjukhus hävdade att min far inte hade några tecken på D-vitaminbrist….trots att han hade svår benskörhet, psoriasis, muskelförtvining, urdålig motorik, depression osv - Alltså alla tecken på svår D-vitaminbrist. Snacka om dålig kunskap hos en överläkare!Obestämd

Medlem
0

#24 Tack för ditt svar Pasi!

MillisB
0

D-vitaminer är viktiga. 

Tack Pasi för att du orkar plöja genom forskningsartiklar mm för att informera oss andra!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

DanielS
0

---content removed by author---

lillbobo68
0

Fick i dag provsvaren på D-vitamin tagna för ett par veckor sedan och de var ofrändrade!! Alltså fortfarandepå 52. Har tagit en holistic/dag samt två Kalsipos-D totalt 2800 enheter och det har inte gett resultat alls. Tar sedan ett tag 2 holistic per dag men behöver nog mer. Tabletter med 50 000 enheter finns väl inte i sverige väl?

Nu är det dock så att min bröstcancer kommit tillbaka, nu i skelettet. Antar att det kanske påverkar. Någon som vet något om det?

Min 16-årige son som jätteofta varit sjuk i olika förkylningar m.m. har blivit otroligt mycket bättre med D-vitamintillskott.

andreas0
0

#35, 50 000 IE tabletter går att importera till holland från http://wlsproducts.nl. Jag beställde från dom i höstas, och jag är helnöjd både med produkten och deras service.

Jag beställde inte via deras webbsida, utan skickade ett mail till dom där jag frågade om jag fick betala med paypal, och det gick bra sa dom. 45.25 euro blev det med frakt för en burk, vilket är ca 450 svenska kronor (eller var i alla fall med växlingskursen som var då), men eftersom burken räcker i två och ett halvt år så blir det ganska få ören per dag om man slår ut det.

Var försiktig så du inte överdoserar bara, 50 000 IE är rätt mycket. En var tionde dag ungefär är lagom om man inte får någon sol alls, det blir 5000 IE om dagen om man slår ut det.

Pasi
0

#36 Har man cancer så är kanske inte överdos är så värst mycket att rädas…trots allt behövs normalt 25(OH)D på närmare 500 nmol under lång tid innan man märker nån biverkning, vilket motsvarar en dos på över 50000IE om dagen under en tid.

#35 Jag skulle nog följa andreas råd att beställa från wls (vilket jag ju redan gjort ;-))…och sedan följa experternas råd för sjuka där de råder dem att försöka hamna i övre kanten av normalintervallet, dvs runt 200 nmol vilket för de flesta innebär åtminstone 15-20000Ie om dagen (undantag finns).
Normalt sätt så ger dubblad totaldos (inkl sol) 50% ökning av 25(OH)D….så om du fått 3000IE inkl sol-D så behövs 12000IE för att du skall komma på en hälsosam nivå närmare 120….och troligen ytterligare det dubbla för att du skall börja tucha de övre nivåerna.
Föresten skriver han (Hollis/Canell) även att sjuka verkar förbrukar mer D-vitamin än friska (undantaget människor med parahypothyroidism).

hupp
0

Är det någon mer som kollat dina D-vitaminnivåer efter att ha käkat Holistics D-vitamin?

Äter själv en tablett = 2000 IE per dag och ger mina barn samma dos. Den minste inte alla dagar dock.

Kan man försöka få en kille som haft upprepade virusåkommor under våren frisk igen genom att ge en lite högre dos D-vitamin ett par veckor tror ni?  Han väger ca 45 kg.

hupp
0

Nyfiken!

Pasi
0

#38 Cannell rekommenderar högdos av D-vitamin under 3 dagar som en behandling av förkylningsvirus. (2000IU/kg och dag, i 3 dagar)

Om jag får råd så skall jag testa mina d-vitaminnivåer efter kontinuerlig solning och sedan under höst försöka bibehålla dessa mha tillskott…och då göra ytterligare en mätning.

vickiskrylbo
0

Fick rådet att kontrollera d-vitaminet i min kropp, men på min vårdcentral kan de inte kolla detta… Vart kan man kolla sånt, om inte på vårdcentralen???

gluffgluff
0

#41: Tror att Scandlab gör sådana tester, men vet inte vad det kostar.

Sorry, nu kapar jag tråden lite, OT:

Jag var på immunbristhenheten, eftersom jag fick lunginflammation (igen), för första gången på länge. Jag började med LCHF för ett år sedan efter en massa infektionsproblem, och var bättre, men kände mig fullt frisk först när jag börjat med D-vitamin (2000 IE) i september. Jag slutade för en månad sedan, och det var lite tidigt, verkar det som, haha.

Till saken hör att jag är gravid i 8 månaden, och läkaren ville inte ta D-vitaminstatus, eftersom han inte visste hur han skulle tolka det med gravhormoner och sådant. Någon som vet om det stämmer, i så fall är det ju meningslöst att skicka prov till Scandlab också. Jag tyckte att det lät konstigt, och misstänker förstås att läkaren inte visste vad det handlade om riktigt. Hm. Pasi, har du någon pejl?

Nu har jag börjat igen, tar D-vitamin de dagar jag inte är ute i solen. Och till hösten blir den 4000 IE i samband med amningen, plus kalcium-magnesium.

Pasi
0

#42 Graviditet påverkar inte 25(OH)D-prov.
#41 I vilket land ligger din vårdcentral?Flört (säg till att det är 25(OH)D3-prov du vill ta)

gluffgluff
0

#43: Tack. Ska tjata när jag får de andra provsvaren (skulle få prata med en annan läkare då). Annars ska jag ringa min vc, de brukar vara rätt så medgörliga med tanke på hur sjuk jag varit… Glad

vickiskrylbo
0

#43, ja du den ligger i Dalarna… Tack, ska kolla med dem om detta prov då!

finntroll
0

# 38 Jag fick S-D-25 mätt den 3.4.09 och hade värdet 104 nmol/l. Jag har använt holistics kapslar under vintern, till en början 2000 IU per dag men ökade sedan till 4000 IU, kommer tyvärr inte ihåg exakt när, tror att det var i mars 09. Efter pravsvaret har jag fortsatt med 4000 IE och tänker göra det också under sommaren. Eventuellt mindre under semestern om det är soligt då.

vickiskrylbo
0

#46 Vilket är referensvärdet?

Pasi
0

#47 Numera anser man nog att värdet bör ligga över 120nmol, eller åtminstone 100 (under 225).

gluffgluff
0

#43: Var till vc, eftersom jag fick en förkylning efter avslutad penicillinkur. Läkaren verkade inte alls omöjlig att ta D-vitaminstatus, men det blev inget sådant då, bara snabbsänka och bakterieodlingar. Han hade bra koll, och planerade att göra en D-vitaminstudie till hösten.

Blev så glad. Ska boka in mig för D-vitaminstatustest efter sommaren.

Förkylningen försvann också, har kört 8000 IE/dag under den dryga veckan som jag varit risig. Så nu är jag friskelin, och ska ladda för förlossningen om en månad +- 2 veckor.

Pasi
0

#49 Spännande!
Tänk om de slutade att ta kolesterolprov på friska och istället inriktade krafterna på insulin- och D-vitaminprov….då skulle man kunna ha nytta av provtagningen.

Margareta
0

Härligt gluffgluff - det var bra förutsättningar! Berätta gärna hur det går framöver!

Numer pensionär i Nynäshamn

[ngupa]
0

Pasi hur ofta tar du dessa super D vitaminer?

[ngupa]
0

har också beställt men inte fått dem ännu Cool…  om man kör en var 14 dag året runt skulle det vara ok och inte överdoserat eller underdoserat heller fför den delen?

Pasi
0

ngupa - Jag kör en kapsel per vecka (väger ca 100kg), men kommer utesluta den under sommaren om solen tittar fram….men hittills har solen knappast varit framme de dagar jag haft tid att möta den.
1000IE/10-20kg kroppsvikt är en D-vitamindos som verkar ge tillräckligt med D för de flesta ( 25(OH)D-värde på 100-220 även räknat på de mer extrema variationerna).
Har man metabolt syndrom el liknande kanske man bör sikta mot de högre värdena…cancer kanske dubbla dosen ytterligare(!?), men som frisk borde den lägre dosen funka utmärkt.

lil-sis
0

Nu har även jag skickat iväg ett litet mail med önskan om beställning :) Under tiden kör jag på apotekes för ca 2000IE om dagen plus vad jag får i mig genom de andra tillskotten och maten :D

[ngupa]
0

Som överviktig ca 15 kg och mycket på magen så räknas jag  väl in i det metabola syndromet? Väger alltså just nu  ca 85 kg men bör ju gå ner varteftersom här (hoppas jag) till gärna 70-75…

jag vill ju inte under/överdosera… men visst blir väl då en var fjortonde dag ok?

andreas0
0

#56, Det blir alldeles utmärkt. Du kanske till och med kan göra som jag och ta var 10:e dag om du vill. Fast det är onödigt mycket nu på sommaren, tycker jag i alla fall.

[ngupa]
0

Lysande!!

Då kör vi den dosen året runt… även om det solas de få tillfällen han nu e framme….

Pasi
0

Jag håller med andreas.
Skulle det dessutom bli mycket solande ett tag så finns det ingen vits att ta tillskott.

lil-sis
0

För mycket sol vore något. Jag har varit ledig i två veckor och tja inte många timmar sol på mig för det :( Fast nu lyser den lite :D

[ngupa]
0

om man har cancer, vilken dos skulle man då rekommendera? 1 tablett i veckan?

Pasi
0

#61 Man har inget att förlora på att ligga i absoluta övre normalintervallet (runt 225 eller så), vilket innebär ca 1000IE/7-10kg/dag, men ev mer eftersom "sjukdom" verkar förbruka mer D.
Själv skulle jag dosera ännu högre om jag själv var drabbad (men kan ju inte råda andra till det).

[ngupa]
0

Fråga

jag har också läst att D vitamin kan vara bra mot att inte ådra sig influensa… tänker på detta massinsjuknande i svininfluensa som väntas ske inom kort här… antagligen drar den igång i sept när alla träffas i skolor o jobb….

kan man öka dosen att ta en 50.000 IE kapsel varje vecka just nu över hösten tro istället för vaccin?

Pasi
0

#63 Det räcker nog med välfyllda D-vitaminlager som grundskydd, dvs att man haft rätt dos under en tid.
Skulle man drabbas man man alltid testa Canells rekommendation mot influensa - 300000 IE om dagen i 3 dagar.

[ngupa]
0

Läser jag nu rätt 300.000 om dagen?

[ngupa]
0

#64 vart hittar jag Canells rekommendation? Sökt lite via google men svårt att hitta ser det ut som…

[ngupa]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade faktiskt en video med honom nu!

[ngupa]
0

och en hemsida

Medlem
0

#68 Det var en mycket intressant artikel det. Det som är mest intressant - för mig - är detta "It is important to note that blacks need 5 to 10 times longer in the sun than do whites to achieve similar vitamin D production." Det förklarar varför svarta tål att vara under solen längre tid än vita. Jag själv (brun) tål längre tid i solen än min man (vit) tex. Frågan som jag är nyfiken på är att jag tydligen behöver ta mer D-vitamin än alla här kanske? Jag tar 50 000IE var tioende dag, det innebär 5000IE om dagen vilket verkar vara för lite för min kropp, eller? Kanske jag behöver ta kapseln var femte dag så får jag 10 000IE som verkar vara en normal dos för en mörk överviktig kvinna.

[ngupa]
0

jag grunnar också på att öka något nu inför denna vinter… jag är ju också överviktig så…. fast vit dock, men solbränd just nu och om det blir mer sol vet ju ändast de som styr över vädret Flört

Medlem
0

# Jag är "solbränd" fast utan att sola Tungan ute Nä men alltså jag bär slöja och får inte vad min krop behöver av d-vitaminet från solen. Så jag tror nog så att jag bäst ska börja käka 50000IE var femte dag för att åtminstone komma lite över gränsen.

LatMask
0

Nedanstående om riskgrupper är knyckt från Mats Hubles artikel i Läkartidningen:

"Riskgrupper

Alla som bor på våra breddgrader vintertid riskerar D-vitaminunderskott; särskilt utsatta är personer som sällan vistas ute i solen [9, 113, 114], äldre [11], personer med mörk hudpigmentering, personer som skyler stor del av hudytan med kläder eller som konsekvent använder UV-skyddande solkräm, personer med utbredda brännskador, veganer och andra som inte äter fisk eller mjölkprodukter [115], personer med fettmalabsorption [116] (inklusive orlistatbehandlade) och överviktiga (fettväv anses binda upp det fettlösliga D-vitaminet [117, 118]).

I princip kan sjukdomsbilder som regelmässigt förbättras under juni–augusti eller i samband med solsemester och/eller har ökad frekvens bland ovanstående riskgrupper misstänkas ha samband med D-vitaminunderskott. I primärvården bör man ha dessa riskgrupper i åtanke och kontrollera deras S-25-OH-D vid muskuloskelettala symtom, diabetes, övervikt, autoimmuna tillstånd, maligniteter och depressivitet."

Medlem
0

#72 Googlade och hittade hela artikeln. Den har väckt en stor nyfikenhet hos mig, speciellt underMetabola, kardiovaskulära och immunologiska sjukdomar

Tusen tack!

[Pennylane1]
0

undrar vad som händer de miljoner som inte tar d-vitamin alls, de i fattiga länder (det finns sådana även utanför de solbelysta länderna)  som aldrig ens hört talas om det… än mindre kommer att kunna skaffa om de visste om det… det känns som en lyxgrej för rika västerlänningar, om ni ursäktar!! Även här är det ju en minoritet som håller på att tankar i sig de här mängderna, är alla andra dödens då eller?

Medlem
0

#74 Nu när du nämner detta går mina tankar till folk i det rika Dubai. Trots de har sol året om har många där fått de sjukdomar man brukar få i väst som fetma, diabetes, insulinresistens , Blodtryck hjärtinfarkt och stroke etc. Dessa sjukdomar fanns inte innan de började hålla sig inom luftkonditioneringsutrustade hus, bilar och marknader. Ja och inte glömma att de ändrade sina matvanor också. De äter snabbmat idag och det resulterar förstås till att få sämre hälsa som vi alla vet.

Oh ämnet är väldigt intressant! :)

pippilotta2003
0

är med i ett forum i Tyskland, där det diskuteras vitamin d just nu. Läkaren som komm ut med sin bok "Heilkraft D" förra månaden är också med.

De flesta har testat sitt Vitamin D genom Blodprov 25D och alla hade otillräckliga mängder, så alla supplementerar nu. Läkaren rekomenderar 40 000 iE dagligen i flera månader när Blodet visar mindre än 20 ng/ml nu i sommar.

De flesta hade långt under. Man jobbar hela dagarna och går sällan i midagssolen. Vitamin D bildas ju bara mellan klockan 11 och 15, wem kan vara i direkta solen då?

Så ta och kolla, säkert finns det ställen, där man kan testa det i Sverige också, för det är ju så viktigt med D.

Medlem
0

#76 Jag bor i Tyskland. Gör man testet hos husläkaren tro?

LatMask
0

Pennylane, visst kan man kalla D-vitamin för en lyxgrej för rika västerlänningar. Det verkar ju motverka framför allt s k vällevnadssjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och högt Blodtryck.

De fattiga i solfattiga länder har säkert värre hälsoproblem än så. (Förresten, vilka solfattiga länder med hög andel fattiga människor finns det? Jag kommerpå rak arm inte på något…)

[Pennylane1]
0

baltstaterna , där är man väl inte så välbärgade ofta, fattiga delar i forna sovjet, kina norra delarna?

lil-sis
0

Balkanländerna? Eller har de mer sol än oss? Ryssland?

rullz
0

"Symptom på överdosering:

Skadligt i stora mängder. Kan ge symptom som illamående, sämre matlust, förkalkning av vävnader i framförallt lungor och njurar. Undvik regelbundet intag över 50 µg/dag."

Kalkas man igen om man äter 2000 IE om dagen?

LatMask
0

Knyckt från en artikel i Expressen:

"Förkalkningar i blodkärl har beskrivits som effekt av D-vitamin, men det är enligt läkaren Mats Humble extremt ovanligt på grund av att du måste inta enorma mängder D-vitamin.

–Tar du väldigt höga doser, mer än 100 mikrogram per dag, under lång tid kan du drabbas av blodkärlsförkalkningar. Men jag har bara hört talas om ett sådant fall. Upp till 50 mikrogram per dag är helt riskfritt"

pippilotta2003
0

medlem,

det finns nya Untersökningar och de flesta husläkare har ingen aning och vill ofta inte göra testet.

Man får betala det själv, kostar ca 30 euro. Vill man inte bråka med husläkaren kann man gå till ett Labor direkt.

Oj vad ni har gamla informationer! kostdoktorn.se rekomenderar att ta 2000 - 4000 IE om dan minst. Danska läkaren, kommer just inte ihåg vad han heter rekomenderar 400 000 IE flera gånger om året.

Det finns att läsa om nyaste studier om Vitamin D i Sverige också.

Medlem
0

#83 Ja jag vet. Min husläkare visste inte ens vad low carb high fat var för nått. Jag fick skriva det på en lapp så hon skulle söka på google efter det Tyst

30 euro är inte mycket för att ta del av hur det ligger till faktiskt. Vilka fler provet kan man ta på privata labb tro?

Pasi
0

I djurtest har de inte lyckats få organ att kalka igen under 1000nmol (25(OH)D)…och med människor tror jag det hänt vid 650nmol (el dyl) vid nåt enstaka tillfälle….även om de anser att det rent teoretiskt skulle kunna ske redan vid 350nmol. Rätt igenom mycket höga doser för att lyckas med det.Flört

Medlem - Oavsett hudfärg så är behovet av D-vitamin lika stort, så jag tror knappast du behöver ta mer än normalt….att sedan hudfärgen påverkar hur lång tid man behöver i solen är ju en annan sak.

[ngupa]
0

#85 Pasi läste du #65?

Pasi
0

#86 Ja, men jag trodde du redan hittat svaret redan.Flört
Du kan läsa om det i en artikel av Mercola (eller i Cannells egna artiklar som oftast inte är gratis).

pippilotta2003
0

I Sverige kann man gå direkt till Scandlab

Jaså, det är mikrogramm det gäller i Sverige.

Här är doseringen i IE - internationell Enhet tror jag det heter.

Medlem
0

Pasi - i artikeln står det "It is important to note that blacks need 5 to 10 times longer in the sun than do whites to achieve similar vitamin D production.".

[Pennylane1]
0

ja , läste du sista meningen i Pasis inlägg?

Medlem
0

Pennylane - var det till mig du skrev ditt inlägg?

[Pennylane1]
0

ja för han skrev ju precis det du skrev! "att sedan hudfärgen påverkar hur lång tid man behöver i solen är ju en annan sak"

Ron-Jag
0

Blev intresserad av de högdoserade D-vitamintabletterna. Har dock själv svårt för att ta tabletter och undrar hur stora dom är samt om det går att "öppna dom" och dela upp innehållet i mindre doser? Går det att öppna dom, smakar dom illa? Tack.

Medlem
0

#92 Jo jag såg det men det svarar inte varför.

[Pennylane1]
0

nej det gör det inte men jag undrade bara varför du påpekade det för Pasi när han skrev så själv Flört

Medlem
0

#95 Jag påpekade det för honom eftersom han sade att hudfärgen inte påverkade, men i artikeln står det motsatsen.

rullz
0

Det var väl det han sa, att hudfärgen påverkade?

Pasi
0

Medlem - Hudfärgen påverkar inte kroppens totala behov av D-vitamin, men däremot vilken tid som krävs i solen för att bilda en viss mängd D.
En rödhårig, väldigt blek person kan behöva helkroppssola i 10-20min (eller tom mindre) under midsommarsol, medans en tålig bleking behöver minst det dubbla (20-60min) för att få maximal D-vitamindos.
Är den "tåliga" riktigt solbränd så krävs det ytterligare tid (1-2 timmar och kanske tom mer) och för en Afrikanättling 2-10 timmar beroende på anlag och grad av solbränna. (siffrorna är bara ungefärliga)

En riktigt mörkhyad kommer troligen aldrig upp i maximal dos ens under svensk midsommarsol eftersom UVB-strålningen minskar kraftigt så fort solen sjunker en bit….och i de flesta afrikanska stater så blir det mer och mer vanligt att man arbetar som vi, med hel eller delvis täckande kläder och inomhus, så D-vitaminbrist förekommer nog ganska vanligt även runt ekvatorn numera.

Ron-Jag
0

*Putt* Angående högdoserings d-vitamintabletterna. Har själv svårt för att ta tabletter och undrar hur stora dom är samt om det går att "öppna dom" och dela upp innehållet i mindre doser? Går det att öppna dom, smakar dom illa?

szwed
0

Hur är det med A-vitaminet? Skall inte det intas i något förhållande till D-vitaminet? Eller har jag fått det hela om bakfoten

[ngupa]
0

#99 de är små, mindre än holistics. tror nog de går att öppna eftersom dens er tvådelad ut kapseln.

Medlem
0

Pasi - Tack för din förklaring! Nu är jag med :)

Pasi
0

#100 Japp….dett skall vara balans mellan D, A och K2 vad man vet idag. Vilka mängder som behövs för balans vet man inte utan man får titta till vilka doser urfarfar fick (helst den afrikanska som ju levde i sin rätta miljö).

K2 får man från animaliska produkter liksom A (lever)….och D från sol eller tillskott.

pippilotta2003
0

Det är bäst att ta blodprov, för det mesta behöver man höga doser Vitamin D i början.

Cool Vet nån, om det finns ett Labor som man kann gå till för att få blod taget och den 25-OH-D bestämt i Helsingborg?

Min son lever i Helsingborg och jag vill att han ska ta blodprov, jag oroar mig att han får för lite sol, han jobbar ju hela dagarna.

szwed
0

#103. Då kanske man borde öka på med A-vitaminet också? om man nu nästan 10 dubblat intaget av D-vitamin (mot gängse regler 400IE/dag) Annars äter jag ju inälvsmat minst en gång i veckan. Det kanske inte är tillräckligt?

Pasi
0

#105 Vi 10-dubblar ju inte D-vitaminet (Man skall inte ens titta på RDI för D-vitamin) utan ser ju bara till att kroppen får den mängd den behöver.
Bara för att vår förfader fick större doser D betyder ju inte att hen fick det av A….han hade ju bara en lever att äta per djur (annars finns det oxå i ägg, smör och fet fisk).Glad

szwed
0

ok

[ngupa]
0

Läst  på fatlies idag

om en ny undersökning som släppts om just alarmerande brist på D vitamin hos barn.

vickiskrylbo
0

Vet någon vad det är för skillnad mellan D3 och D2-vitamin? Jag har haft D3 från Holistics, men köpte nu en annan burk från Helhetshälsa med D2 i. Vilken skillnad är det?

finntroll
0

D3 är den humana formen, D2 finns i växter. Om du läser engelska så har dr Davis belyst frågan här

vickiskrylbo
0

Inte så haj på engelska, men är D2 sämre än D3?

[Pennylane1]
0

bra artikel!Har vidareebefordrat till några som jag diskuterat detta med!

(Synd att de inte sätter datum på artiklarna! På just denna kan man se på inläggen nedanför på ett ungefär, men överlag så tycker jag det är svårt många gånger att se NÄR saker är publicerade!)

finntroll
0

#111 Ja, enligt artikeln.

#112 Davis inlägg är skrivet 11.8.2009, datumet syns uppe vid rubriken

[Pennylane1]
0

ah! Bra tips! Det kanske är så med fler artiklar! Har jag aldrig lagt märke till!! Men ofta undrat!

sofiecoe
0

Vad tror ni om dropparna från apoteket? Var där igår och blev rekommenderad att använda det istället för tabletter.

På flaskan så finns det bara en rekommenderad mängd för barn, men inget för vuxna. Någon som vet vad som skulle kunna vara rimligt?

Pasi
0

#115 Funkar säkert.
ACO?

Lagom dos är 50-100IE/kg (har inte ändrats sedan jag skrev det sist), men man kan nog gå så lågt som 25IE också….mao 1-3ml om man väger ca 80kg (om vi nu pratar D-vitamin olja ACO).

sofiecoe
0

Japp det är den sorten.

Har du någon aning om hur många "droppar" det är?

Det är en 25 ml flaska så det blir väl en hel del kan jag tro.

Pasi
0

#117 Tyckte det stod att 1ml var ca 33 droppar el dyl. se i länken….står en bit ner på sidan.
Kanske enklare att dosera med ett 5ml-mått och ta det varannan till var 5:e dag, helst ihop med mat.

gluffgluff
0

#50:

Nu har jag varit till vc och tagit d-vitaminstatus. Fick träffa en annan läkare, och han var mycket förbryllad. "Det är ju inget prov vi brukar ta, men vi kan göra ett undantag för dig. Det är väldigt ovanligt att någon ber om det. Det används ju mest i forsningssammanhang. Vi skickar det till Danmark för analys, så det dröjer innan vi får svar."

Men med tanke på alla mina lunginflammationer som jag klarat mig ifrån när jag tagit tillskott, och att jag sa att jag var lite orolig för för höga nivåer eftersom jag äter 6000 IE/dag och dessutom ammar (och låtsas att jag är orolig för för höga nivåer i mjölken), så fick jag ta ett prov i alla fall. Märkligt att det ska vara så svårt, det borde de ju ta som standard på alla som är sjuka, haha.

Återkommer med svaret om några veckor.

isalu507
0

Jag kör på D-vitamin från Hela Pharma (egentligen bara för att en polares föräldrar driver stället…) och de pillrena är 400 IE styck, brukar ta två om dagen tillsammans med en multivitamineral, och jag kommer då upp i ca 1200 IE.

Jag tar inte mer än så för att jag inte har råd, litet pris för hälsa kanske, men jag har är student och har inte så mycket pengar i just det här skedet av mitt liv. Mycket inomhus blir det också, med pluggande hela dagarna.

Är det bättre med 1200 IE per dag än inget alls, eller gör det ingen skillnad för att jag inte kommer upp i rekommenderad dos? För mig (50 IE x 70 kg) borde det vara minst 3500 IE då ju.

dufva
0

Det är absolut bättre än inget alls.

En bra studie visar att redan 800ie per dag ger 75-80% mindre luftvägsinfektioner under vinterhalvåret medan 2000ie i princip elliminerar alla förkylningar..Skrattande

flikkan77
0

Någon som vet hur det är med d-vitamin och förhöjt kalciumvärde i blodet?

Åt d-vitamin i början av maj och låg sen på sjukhus i 9 dagar. Där tog de blodprov och då hade jag förhöjt kalciumvärde. När de gjorde ett omprov en månad senare hade jag inte ätit d-vitamin och kalciumet låg på normal nivå igen.

Kan det ha hört ihop eller var det bara en slump? Har börjat äta d-vitamin sen ca 1 vecka tillbaka men vill ju inte riskera förhöjt kalciumvärde.

"You just have to belive…"

Pasi
0

#122 Normalt får man inte FÖR höga kalciumvärden om man inte äter väldigt höga doser D, eller har nån sjukdom i botten som ställer till det.
Vissa påstår att det snarare kan vara kopplat till brist av K2-vitamin (animaliskt) vilket bör balanseras med D-vitaminet…jag tror inte det är riktigt väl undersökt ( finns info på Westonaprice.org om jag inte minns fel).

flikkan77
0

#123 Hade inte alarmerande högt kalciumvärde utan bara lite högt och vad jag vet ska jag inte ha någon sjukdom som ställer till det på det sättet i alla fall.

Däremot vet jag ju inte hur det ligger till med min K2-vitamin… Äter mest ägg just nu och ett mål köttfärs.

Vad besvärligt det är med vitaminer när man börjar pilla på det. Oskyldig

Pasi
0

#124 Urfarfar hade nog knappast en aning om hur hans avkomma en dag skulle komma att krångla till ätandetFlört (och drickandet…och sovandet…och toabesökandet…och…).

flikkan77
0

#125 Nä, och det är väl tur det. Annars hade han kanske strejkat och sen hade det inte blivit mer folk. Flört

Jag är sån där som behöver mat- och sovklocka och inte kan sova annat än på kemisk väg. Suck!!

gluffgluff
0

Nu har jag fått svaret på blodprovet, 163, så det är ju perfekt. Fortsätter med mina 4-6000 IE/ dag. Och lite extra kalcium och magnesium.

Ron-Jag
0

Ursäkta att jag lånar tråden. Men är det någon som vet hur långt uppehåll man bör göra efter en två veckors solsemester till Turkiet i mitten av oktober?

Pasi
0

#127 Jättebra!

cnidaria
0

#128 Men bry dej inte om detKyss. Jag tror ingen av våra jägar/jordbruks-förfäder har mått dåligt av för mycket D-vitamin. Här verkar ju många dessutom gå/försöka gå ner i vikt, så då försvinner det ju med fettet och då kanske vi ka äta ännu mer?!

Själv började jag med järntillskott förra senhösten för jag trodde att det saknades - var inte pigg, men det blev ingen förbättring. Började sen med D istället och det blev en stor skillnad, slapp tillåmed min depptid, som brukar komma vid senvintern. Någon har sagt att vi här uppe kan äta D-tillskott alla månader med "r" i, men med tanke på hur lite sol vi får i oss på sommaren kan man nog ta det hela året. Jag menar, i sommar hade jag tre veckor semester, knappt en enda fullvärdig soltimma(!) och då är det ju kört.

Ron-Jag
0

#130. Tack. Det ligger mycket i det du säger angående våra "fina" svenska sommardagar. Börjar nog med d-vitaminet på en gång. Även jag har mått så bra mycket bättre sedan jag började med det.

Lolivia
0

Har en fråga. Ni pratar om "IE" som mått… Har köpt D-vitamin och det står att en tablett innehåller 35 "ug", eller det är ett konstigt u som jag inte hittar på tangentbordet. Kontentan av det hela är att jag inte förstår måttenheten. Någon som kan förklara vad det är för måttenhet och vad det motsvarar i "IE"?

Tacksam för svar då jag nämligen är säker på att jag har brist eftersom jag jobbar i en källare utan fönster, bor i en källare och sällan solar…

mooonlight
0

1 µg = 40 IU och 0,025 µg = 1 IU

Lolivia
0

Förlåt mig men jag vet inte vad "IU" är heller… är det samma sak som "IE"?

Tettan
0

Äntligen är jag pigg! Efter alla år av trötthet. Måste bero på D-vitaminet. Jag tar 6000 IE/ dag trots att det är sommar och mår bättre än jag kan minnas att jag någonsin gjort!Cool

mooonlight
0

IU = IE (International Unit / Internationell enhet)

Lolivia
0

Tack! Tackar även för tålamodet!! =)

MillisB
0

Apropå D-vitaminer…

Har för mig att jag läste någonstans för länge sedan att feta människor har lättare att få D-vitaminbrist än smala människor pga att D-vitaminet binds av fettväven. Har letat lite nu, men hittar inte tillbaka till några sådana inlägg eller trådar.

Kan någon hjälpa? Oskyldig

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.