Mandelmjöl
Hej!
Jag köpte en påse mandelmjöl förra veckan för att baka semlor och när jag häller upp mjölet i en behållare så ser jag på påsen att mandelmjöl endast innehåller 5 gr kolhydrater/100 gr.
Var ut och googlade o letade andra märken och ser att de innehåller mellan 4 gr - 5 gr kolhydrater/100 gr.
Vanlig mandel innehåller 12-14 gr kolhydrater/100 gr.
Varför denna skillnad?
Någon som vet?

Är du säker att det gäller 100gr? De mjöl jag ser här med värdet 3 - 4gr gäller 1oz vilket är 28,35gr … annars ligger värdet runt 20kh per 100gr när man har dragit bort fibervärdet.

Det står i alla fall så på innehållsförteckningen.
Näringsinnehåll per 100g:
Energi 605 kcal
Protein 22g
Fett 57g
Kolhydrater 4g
detta är kopierat från denna länk…
http://lchfbutiken.se/8/mandelmjol-eko-400g

Jag skulle försöka få reda på vem som står för testresultatet. De värden jag har sett har ungefär samma värden UTOM kolhydratsvärdet. Nog kan värden variera men denna variation gör ju att det verkar nästan som om man talar om något helt annat än mandel
Det hjälper inte att de kommer från Italien. Häromdagen lyssnade jag på ett reportage om olivolja och hur svårt Italien har att hålla nere förfalskningen utav oljan … enligt polisen så är merparten av den 85% av olivoljan - label Extra Virgin etc.., - som går för export inte ren olivolja utan utblandad med majoritet av hasselnötsolja som är billigare. Den köps i stora tankers från Grekland så nuförtiden går jag förbi den italienska oljan och köper den grekiska … är ju lika bra att köpa oljan, vad den nu är, direkt från producenten 
Bodystore har ett mandelmjöl med 4,8 gram kolhydrater per 100 gram
Low Carbshopa har ett annat med 4 gram kolhydrater per 100 gram
Det där är lite mysko, för köper man hela mandlar finns det inga med så få kolhydrater 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
sitter det en massa kolisar i skalen tro? borde det inte göra men man undrar ju!
Javisst är det märkligt, har själv köpt på Lidl men där finns det ingen kolhydratmängd uppgiven. Man undrar ju varför det är olika, kan man lita på vad som står på påsarna egentligen, de kanske bara drar till med något för att det skall sälja. Det blir ju bara fler och fler som säljer LCHF produkter och de vet ju naturligtvis vad vi är ute efter. Hittade nämligen ett annat mandelmjöl med 8 gram per 100gram
http://mindresocker.se/produkter/baking/73767__mandelmjol_ekologiskt_500_gram/

#7 skrivet av Pennylane1
De jag har tittat på är skalade så det kan ju inte vara fallet … dessutom skulle väl skalen räknas mest som fiber. Jag litar inte på deklarationerna och jag tror inte att det är tillräckligt koll på vad som deklareras … är nog bara diabetesprodukter som måste hålla sig till sanningen och inte använda wishful thinking
Det finns många producenter här som har ställts på mattan för att deras deklarationer var helt fel … bland annat lowcarb tortillas och lowcarbbröd …
Läste detta på LCHF butiken, http://lchfbutiken.se/123/bakerix-500g
"Det blir tyvärr mer o mer vanligt att producenter uppger näringsinnehåll efter generella listor från exempelvis livsmedelsverket. När man försöker hålla kontroll på kolhydratsintaget blir detta ibland missvisande då det kan skilja ganska mycket per 100g på just kolhydraterna. Exempelvis kan en påse sötmandel ha ett näringsinnehåll på 5g kolhydrater/100g enligt påsens uppgift då den i själva verket kanske har 12g-15g kolhydrater/100g, värdet varierar beroende på art, jordmån, odlingssätt, skördetid, soltimmar etc. De näringsvärden som uppges på LCHF butikens produkter är tillförlitliga."

#10 skrivet av goldcamilla
"De näringsvärden som uppges på LCHF butikens produkter är tillförlitliga."
Says who? … talar de om vem som gör testen, och om de gör test på varje sats som kommer in? Eller … tas det för givet att för det gav ett visst resultat förut så gör det detsamma fortfarande?
Visst finns det mandlar med låg kolhydrathalt.. Spanska mandlar exempelvis har ca 3 kolhydrater/gram, jag brukade köpa dem på Hemköp men de har slutat med dessa nu.
Ja, varför ska man lite mer på dem än på några andra. De kan väl i och för sig inte skriva att man inte ska lite på dem heller. Tror att det är ett försäljningsargument, att de är bättre än andra.
Så hur ska man räkna detta, ta ett medeltal eller gå efter hela mandlar, det är ju en viss skillnad mellan 4-15 gram kolhydrater per 100 gram.

Varför skulle spanska mandlar ha lägre kolhydrathalt? It doesn't make sense. Och såååååå populärt var aldrig lowcarb så de odlade fram speciella sorter som var lägre i kolhydrater … för om det var fallet så skulle det ha så stort ekonomiskt intresse bakom - research - så de skulle finnas i alla mandelodlarområden, inte bara Spanien.
… och hur jag än letar så hittar jag INTE så låga nummer för 100gr … däremot för 1oz, alltså 28,35gr
och det är väl först nu man( somliga) jagar kolhydrater och detta är ju inte många som gör och inte heller är det allmänt erkännt att kolisar är dåliga… så ännu sålänge kan det inte vara så mkt business i det hela.
Värre blir det framöver när det verkligen slår igenom att vi ska akta oss för kolhydrater i stora mängder
då får vi nog vara vaksamma även på sådant fusk…
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
HEJ
Min mandelmjöl är från Bioterra köpt på live butik och 4g kolhydrater

Av någon anledning ville inte originalsidan accepteras så jag fick göra ett Word doc som jag klistrade in …
Detta hittar jag om Bioterra mandelmjöl och det är ju europeisk standard så kolhydratmängden har fiber borttagen redan …
Calories in Bioterra Ekologiskt Mandelmjöl
Nutrition Facts
Bioterra - Ekologiskt Mandelmjöl
Top of Form
- Servings: 100 g1 g1 container (1000 gs ea.)
Bottom of Form
Calories
610
Sodium
14 mg
Total Fat
54 g
Potassium
0 mg
Saturated
0 g
Total Carbs
9 g
Polyunsaturated
0 g
Dietary Fiber
5 g
Monounsaturated
0 g
Sugars
4 g
Trans
0 g
Protein
19 g
Cholesterol
0 mg
Vitamin A
0%
Calcium
0%
Vitamin C
0%
Iron
0%
*Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet. Your daily values may be higher or lower depending on your calorie needs.
Gun- kanske för att de är inte samma mandlar som andra?? För samma anledning som de stora släta avokadon har fler kolhydrater än de små skrovliga (Hass). Eller surare äppelsorter har förmodligen inte samma kolhydrathalt som sötare. Hitade exempelvis att Marcona mandlar har 5 kolh. http://www.livestrong.com/article/267958-nutrition-information-for-marcona-almonds/
På den påse jag köpt (löpte billigt på City Gross) står det angivet 9g /100g
Jag brukar köpa mandel (hel) på ÖB och på de påsarna står det 3,7 g/100g…

Visst finns det olika sorter men det är inte såååå stor skillnad som mellan ett kartigtsmakande äpple och ett fullmoget gammaldags sött äpple. Mogna mandlar skiljer sig inte så mycket i sort som avocado. Och om de skiljer sig så är det att de är sötare, inte mindre söta.
Det finns nästan ingen likhet mellan Floridaavocadon och Haasavocadon. Floridaavocadon är vattnig medan Haas är fetare i smaken.
Marconamandlarna har 5 gr per 1/4 cup … vilket är ungefär 1 oz, alltså 28,35 gr … inte 100 gr.
Ja, då skulle jag nog kunna tänka mig att det handlar om wishful thinking på labbet där detta mättes