Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2142 ggr
Innerjoin
0

Går inte ner !!!

Skrikandes   2/1 började jag med LCHF och gick ganska snabbt ner 6.4 kg, det tog 6 veckor. Sedan ballade jag ur, och hade några frossarveckor - gick upp 2.8 kg Ledsen Satte igång igen 16/4. Första veckan gick jag ner 1.6 kg, sedan har det hänt NADA - jo, jag har tom lyckats gå upp…..

F-n, vad frustrerande…Jag som trodde detta passar min kropp! Iof mår jag ju bra, men några kg till vill jag gå ner (10 kg)  Har ingen jätteövervikt, alltså.  Säg att någon känner igen sig, och att efter ni varit på platå, kanske tom uppgång - så har det börjat röra sig nedåt i trevlig takt…..

zeretki
0

Om du har fuskat så kanske det tar längre tid för kroppen att vänja sig vid LCHF igen? Några frossarveckor låter ju inte så bra, speciellt inte när du är rätt ny med LCHF. Kroppen måste få tid på sig.

Pasi
0

En del har svårt att gå ner även på denna kost, speciellt då det bara handlar om tiotalet kilo eller mindre. Då får man vara glad för en förhoppningsvis bättre hälsa och hoppas på det bästa.Glad
….eller experimentera lite……

DaMum
0

…och en del har svårt att gå ner även med en JÄTTEÖVERVIKT som min!

Jag har försökt experimentera också. Några veckor körde jag stenhårt med att ligga på 2000 kcal/dag, 100 g protein och resten fett. Max 8 g kolhydrater som mest.

Det hände ingenting…

Nu har jag börjat ta ut svängarna igen. Äter definitivt fler kcal om dagen, men ser hela tiden till att ration mellan fett och protein är den rätta. Lägger också till lite grönt ibland, i begränsad mängd.

Det har inte hänt så mycket här heller, men jag fortsätter så får vi se.

Skogiz
0

Trägen vinner tror jag. Nu har jag fortfarande ganska mycket övervikt men jag verkar kunna hålla platåerna korta genom att äta lite mera fett och motionera.

Innerjoin
0

Tack för svar…men jag har ju gått ner bra med den mellan jan-mars (6.4 kg på 6 veckor) så jag KAN gå ner med denna kosten Pasi…

magma
0

Kan du tala om vad du äter under en vanlig dag, och i vilka (ungefärliga) mängder?

Trollcina
1

Tänk på att vi som tillhör släktet överätare, oftast fortsätter med våra laster då vi äter LCHF iom att vår hunger signal är skadad. Totalt sett blir det då totalt sett gärna för många kalorier för en viktnedgång.

Jag är helt övertygad om att man kan inte äta hur mkt som helst och samtidigt tro att man ska se resultat på vågen i form av viktnedgång oavsett vilken kost man äter. För en viktnedgång så måste man tillföra mindre med kalorier än vad kroppen gör av med. 

Som överätare så har man tappat förmågan att känna vad som är lagomt mkt och utan att väga vad man lägger upp på tallriken så är det en ren omöjlighet att få koll på bla portions strl och det blir alltid av någon anledning för mkt. Den sk äschlådan fylls med en lite snutt där och en liten snutt där - Äschlådan blir rätt välfylld tillslut med allt det där som man bara smakade lite av!

Sedan jag började väga allt och refgistrera allt vad jag stoppade i munnen … förutom mina morgonpormenader, övergång till LCNF variant osv som också har spelat en mkt stor roll i mitt  resultat … så har vikten stadigt gått neråt. Jag har slutat fylla min "äschlåda" och jag behöver inte längre väga, mer än kontrollvägning någon gång emellanåt,  jag vet för det mesta exakt hur mkt jag kan äta av allt och jag får resultat hela tiden i hg el centimetrar.

Fortfarande så kan min kropp signalera  hungerssignaler fast jag nyss ätit. Tack vare det så äter jag på exakta klockslag tre måltider per dag … 8, 12, 17 .. plus en frukt två ggr per dag … em plus kväll … som mellis så har jag fått kontrollen över min överätning.

Jag tror att man som överätare alltid måste se till att man har kontrollen över sina intag oavsett vilken form av kosten man kör för att få ett viktminskande resultat. Mitt sätt kanske kan inspirera någon annan att hitta sitt sätt det var också därför som jag gjorde inlägget.

Lycka till!

Innerjoin
0

Så här äter jag ung.:

Frukost: 75 g stekt bacon, 2 stekta ägg. Vatten, C-vitamintablett, Kalcium&Magnesium tablett. Kaffe m lite v-grädde.
Lunch: ca 100 g kött el. fisk, lite grönsaker som broccoli el sparris, kryddsmör el sås
Em Kaffe m lite v-grädde+kokosolja. Ibland 2-3 st Paranötter.
Middag: Som lunch
Kväll: Kaffe m lite v-grädde+kokosolja. Ibland någon salamiskiva, lite ölkorv, lite fläsksvålar, på fre och lö kan jag ta lite jordnötter.

Verkar det helt galet?

Skogiz
0

Iofs är jag kille men jag äter mer, och definitivt mer fett, och jag går ner i vikt. Det ser bra ut, men jag skulle skippa nötterna helt och käka brie eller ost+smör istället. lycka till!

Babz
0

Tyvärr är det oxå så att c-vitamintabletter innehåller en hel del mer än bara askorbinsyra… Kanske inte så mycket kolisar iofs, men sötningsmedel och annat som inte är så bra i längden.

Bättre är kanske att äta lever (pastej, Margaretas mousse eller pate) och/eller paprika för att slippa ta vitamintillskott.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk