Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 14798 ggr
ariaam
6

Magnesium/D-vitamin

I lördags köpte jag Magnesium o D-vitamin på hälsokost affären (Pharma-Nord). Tog en av varje direkt när jag kom hem, vilken skillnad, kroppen blev lugn och harmonisk, att jag bestämde mej för att köpa magnesium var att jag fick en rejäl kramp i vad muskeln på lördags morgonen, den höll mej vaken i flera timmar. Då tog jag beslutet om att då var det dags att inhandla magnesium, har ju läst om andra som fått kramper o så men trodde inte att jag skulle råka ut för det, men nu blev det så, o nu mår jag jättebraFlört. D-vitaminet har jag väl inte känt av nämnvärt men tror att den oxå att medverkat till mitt välbefinnandeGlad.

lizaohman
0

Vad bra att det märks direkt! Sedan är det frågan om doseringen. De flesta, som skrivit här, tar 300-500/kväll Magnesium (intas alltid ett tag före sänggåendet för bästa effekt). En del tar mer än så. Eventuellt överskott kommer ut den naturliga vägen. Det enda man riskerar är en släng av lös avföring. Då vet man att man håller för hög dos. Själv tar jag efter ca 8 månaders användning 450/kväll och maken tar 300/kväll. Om kramperna återkommer efter ett tags användning av magnesium, kan det bero på att balansen tippat över åt andra hållet och då provar du att sänka ordentligt, eller till och med utesluta tillskottet ett tag. (balans magnesium/kalcium om jag inte missminner mig).

Doseringen av D-vitamin (du tog väl D3?) har stött och blötts ofta. Många menar att det är i det närmaste omöjligt att överdosera och att de riktlinjer som vi fått är löjligt låga. Själv tar jag 4000 och maken tar 8000, då jag fått klart för mig att karlar ska ha dubbelt så mycket. Ursäkta att jag inte skriver ut enheter men minns inte vad de heter. Möjligtvis mg när det gäller magnesium och IE när det gäller D-vitamin :)  Vad jag vet är i alla fall att D-vitaminet är fettlösligt så det är bra att smaska det tidigare på dagen tillsammans med någon av de fettrika måltider du avnjuter!

Zink är också ett bra tillskott som jag tar ibland, dels för huden och dels för andedräkten. Jag är inte lika regelbunden med zinken. Den ska tas på morgonen (jag har smälttabletter). Om zinken står att läsa på netdoktorn

http://www.netdoktor.se/?_PageId=347&AreaId=21

och på Hälsosidorna

http://www.halsosidorna.se/Zink.htm

Hoppas dina positiva erfarenheter fortsätter!

Pasi
0

#1 Jag tror inte man skall ta mer D-vitamin för att man är "man", men däremot påverkar vikten.Glad

ariaam
1

Jag tar båda på morgonen och det står en om dagen! D-viatminet innehåller D3. Anledningen till morgonintaget är att jag är stel i benen o magnesiumet hjälper min rörlighet.

D-vitaminet är 800 IE en tablett o 400% av det dagliga intaget. (det står att man inte ska ta mer än 1 om dagen) och magnesiumet innehåller 200mg/tablett. o 66% av dagligt intag o där står det också att man inte ska ta mer än 1 om dagen.

Garlica
0

GP hade en rätt lång artikel om D - vitaminets hälsoeffekter häromdagen. Du kan läsa mer HÄR. Livsmedelsverket ska utreda om de ska ändra rekommendationerna för dagligt intag.

andreas0
0

#3, Bry dig inte om vad RDI värdena är, RDI värderna är helt fel får många ämnen. 2000-4000 IE är mer vettigt för vitamin d, 800 IE är för lågt.

Som jämförelse så producerar man 10 000 IE i huden om man är lättklädd ute i solen en sommardag, så då förstår du kanske hur löjligt lågt RDI är satt för vitamin d.

ariaam
0

Nu fattar jag inte riktigt det här..det paket som jag köpte i lördags rekommenderar 800 IE av d alltså oxå står det en om dagen sen gick jag in på örtagubben o kollade där står det 2000 IE i en kapsel och kan tas 1-2 ggr om dagen???? Jag fattar ingenting!! Varför skriver en del si o andra så..???

mikaelj
0

ariaam,

Nya forskningsrön har visat att en minimidos D-vitamin bör vara 2000IE, vilket är betydligt högre än dagens rekommendationer på 3000IE.

Se "Ät mer vitamin Dejlig" för lite mer info.

ariaam
0

Jag satt o räknade lite på det här, då skulle det ju vara ok att ta 4kapslar om dagen då? eller, om en sån som jag köpte utgör 10% av dagsbehovet!!?, då skulle man ju vara uppe på 40% , för att få 100% måste man ju ta 10 kapslar!!?

Pasi
0

En sak som irriterar mig är att D-vitamin, omega-3 osv tillförs massa positiva hälsoeffekter när det är helt tvärtom…brist ger negativa hälsoeffekter precis som brist på andra essentiella ämnen…syre t ex.

#8 Bättre med starkare, specifika D-vitamintillskott.Glad

mikaelj
0

Hollistics 2'000 IE eller WLSProducts.nl på 50'000 IE i så fall…

Eller hur? För att inte tala om statinbrist och annat spännande.

Besika
1

jag har haft svåra sömnproblem, somnade inte, under minst ett halvårs tid. 

Men så började jag med både D och Magnesium. Nu somnar jag på en gång jag lägger mig och sover helt underbart…

Att det skulle vara så enkelt… ;)

ariaam
0

Tack för era inlägg, med andra ord , öka dosen på D-vitaminet!!

ariaam
0

Jag gick in på GP o läste om d-vitamin o där står det att det innehåller fiskolja så skulle man vara försiktig med överdosering?? Och dom som jag köpte innehåller oxå fiskoljaRynkar på näsan, hur blir det med doseringen då??

[Pennylane1]
0

#7 det där fattade jag inte? Hur kan 2000IE vara betydligt högre än 3000IE?

(kollade länken först men den funkade inte)

ariaam
0

Kan det vara 300IE?

mikaelj
0

#14, #15

Ja, jag skrev fel. Dagens råd är 300 IE (7,5 ug), ungefär 7 gånger för lågt.

[Pennylane1]
0

Aha! Jag fattade nog att något av dem var galet men visste ju inte vilket!

[Pennylane1]
0

jag har tagit Dolomit nu i över två månader, en dryg tesked , snarare två tror jag (dagsdosen anges till en tesked på burken) mina naglar är fortfarande som papper får hålla dom jättekorta för att dom inte ska fläka sig. Skrapade lite på en fläck i går och fick en djup flik rätt in i köttet- ajajaj-

Kan jag lika gärna sluta med pulvret, det verkar ju inte hjälpa, eller kan det ta längre tid eller kanske nåt annat som är mer effektfullt?

dufva
0

Du kan prova att komplettera med kisel också.

Finns på hälsokosten och även i åkerfräkente´

Alltså:

D3-vitamin + dolomitkalk + kisel

Stärker garanterat naglar hår ledband och brosk i kroppen..

Det kan ta ett tag innan resultatet märks speciellt om du länge haft ett underskott så fortsätt bara…Glad

piri-piri
0

#18 Om du vill kan du prova ett preparat som heter Bonesupplay, den innehåller bla kalk, d-vitamin, kisel och lite annat som vi kan behöva.

[Pennylane1]
0

tack! Ja Holistics d-vitamin äter jag redan, har förstått att det är det bästa d-vitaminet, klart det vore smidigt med en kombo men då får jag ändå inget magensium eller? (dolomit är kalcium och magnesium)

piri-piri
0

# 21 Jo, den innehåller nog även magnesium

[Pennylane1]
0

men det låter ju kanon! Finns den på hälsokosten, life tex? Har snart slut på dolomiten och tänkte beställa nytt, d-vitaminen är också på upphällningen

[Pennylane1]
0

Jag tror du fick in ett överflödigt a där, det bör stavas supply väl?

piri-piri
0

Den finns på hälsokosten men om just Life har den vet jag ej.

piri-piri
1

#24 Sorry

[Pennylane1]
0

ingen fara men jag googlade på bonesupplay och hittade inget och då funderade jag på vad det kunde betyda och kom på att det nog inte skulle utläsas bones upplay som jag först trodde utan bone supply! Glad

andreas0
0

#23, D-vitaminet bör du nog skaffa separat ändå, antagligen är den för lågdoserad i kombinationstillskottet.

[Pennylane1]
0

jaha. Det känns som det blir ganska dyrt då. Det här Bone Supply kostar vissst 250 för 200 och man ska ta 2-6 per dag.  Och så D-vitaminet hundra nånting, för 90. Och så kostar omega -6 en del… hmmm…. har ingen direkt inkomst förutom studielånet så det blir kanske för dyrt Rynkar på näsan

Dolomiten kostar bara 40 för en ganska rejäl burk.

piri-piri
0

#29 ja men om du inte har ett bra upptag på dolomitkalken så är väl 40 dyrt.

andreas0
0

Dolomitkalken ska tillhöra dom bättre har jag hört, så blir detinte bättre med den så är väl chansen stor att det inte blir så bra med den dyrare heller.

Det kanske är något annat som orsakar dina problem, och inte kalkbrist?

piri-piri
0

Jag har hört tvärtom, att det är svårt att ta upp dolomitkalk

[Pennylane1]
0

ja det var ju kisel som också fanns i Bone supply som kanske kunde hjälpa… och #19 rådde mej att fortsätta med dolomiten plus att ta kisel,

[Pennylane1]
0

jag blir lite förvirrad! På Bones Supply-burken står att dagsbehovet av D-vitamin är 5 mcg, men på holisticsburken står det att dagsbehovet är 50 mcg, viss skillnad!

andreas0
0

#34, Livsmedelsverket rekommenderar 5-10 mikrogram. Men nyare forskning har visat att det är alldeles för låg dos, och livsmedelsverket har inte uppdaterat sina rekommendationer.

Många tillskott följer fortfarande dom gamla rekommendationerna.

Du kan läsa mer i t.ex. den här tråden och länkar som ges där. Eller hos kostdoktorn.

[Pennylane1]
0

ok, tack!

Henkez
0

http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm så står det

"Syntetisk D-vitamin tillsammans med magnesium kan göra så att kroppen inte kan tillgodogöra sig någon av dem"

Gäller det bara när man tar magnesiumtillskott samtidigt med syntetiskt D-vitamin, jag får i mig magnesium från mineralsalt. Nån som vet mer om detta ?

Kalle-B
0

#37 Dom flesta D-vitamintillskott består nog inte av "syntetiskt" D-vitamin.

Själv kör jag för säkerhets skull med magnesium på kvällen o D-vitamin på morgonen.

Påverkan på magen verkar vara olika med olika magnesiumpreparat. Testade först Dolomitkalk, men det funkade inte för mig. Blev lös i magen. Kör med annat preparat nu som funkar bättre.

Bättre livslust (och därmed sexlust) efter att jag börjat med Magnesium - men tiden får utvisa om det är tillfällig humörsvängning eller magnesium som är orsaken. Ska bli spännande att se om det håller i sig…Cool

Sedan jag började med magnesium har jag ofta vaknat på morgonen i ett onämnbart fysiskt tillstånd som inte varit så vanligt de sista åren.Skäms

Jag har stoppat i mig D-vitamin ett par säsonger men tycker inte att jag märkt nåt positivt på humöret - tvärtemot vad många andra här har upplevt.

Marianns LCHF Mat & bak
0

hur länge har du ätit lchf?

För just denna lilla effekt du nämner på morgonen brukar uppstå efter en tids lchf ´ande…

Kalle-B
0

Jag har käkat LCHF i snart tre år. Ingen "nybörjareffekt" alltså.

Har noterat att vissa på forumet säger sig ha fått ett bättre sexliv och blivit mycket piggare av LCHF. Kan inte påstå att det skulle gälla för mig.  Har inte märkt nån direkt skillnad i energi. Eller kanske ??  Himla svårt att bedöma.

Men däremot en massa andra fördelar..

yvonnel
0

Blir förvånad över att inte hitta någon rekommendation i denna tråd om alternativet webshop.

Det finns ju flera väldigt bra i t.ex. USA bl.a. iHerb - om ni är ny kund där kan ni få rabatt 5 usd om ni anger en kod från någon som har handlat där, min kod är LOF 542 eller YUH 004 men det finns flera på många trådar, vi är många som rekommenderar iHerb, både för att det är väldigt bra produkter och bra priser, t.o.m. billigare frakt än inom Sverige.

Apple health är en annan webshop som har stort sortiment kosttillägg och ytterligare en annan är Puritans Pride som har extremt bra priser.

Nästan alla dessa webshoppar har någon sorts premieringssystem där dom tackar för trogen kund.

Kalle-B
0

Jag köpte mitt Magnesium hos www.topformula.se

yvonnel
0

#42 äntligen en webshop med någotsånär hyfsade priser, men dom rek. lecitin som kommer från soja - det blir tummen ner från mig, lecitin kan framställas ur andra råvaror, t.ex. mjölk.

[Axia]
1

Jag har Holistics D-vitamin o magnesium som står i skafferiet… dom har inte passerat utgångsdatumet men jag öppnade burkarna för ett år sedan av ren nyfikenhet när jag hade fått hem dom sen har jag glömt dom där längst bak i skafferiet tills nu när jag läste detta blev jag påmind om att jag hade dom där! Borde jag kasta dessa o införskaffa nya eller kan jag käka upp dom först? eller kan dom ha blivit förstörda på nåt sätt av att jag har öppnat burkarna? Cool

[Pennylane1]
0

kul att läsa i den här gamla tråden, det jag själv skrev, att jag inte hade råd med de häringa tillskotten, det var bara två år sen men nu är jag fullkomligt nedlusad av pengar hihihi

(sanning med modifikation men jämförelsevis iaf Flört )

yvonnel
0

Jag tror att du utan problem kan använda dina tillskott sä långe bästföredatum inte har gått ut, går nog att använda även efter, iaf ett tag.