Magnesium
Jag tänkte komplettera min kost med magnesium, det har man ju alltid brist på. Köpte en burk Magnesium Recip , tuggtabletter, på Apoteket. Innehåller förutom magnesium hjälpämnen som citronarom, sorbitol, flytande maltitol och aspartam. Är det OK att ta dessa (1-3 tabletter per dag)?
Tja jag personligen tycker inte om när saker och ting innehålle aspartam. För konstgjort för mig. Sedan är ju sorbitol och maltitol socker….
Kanske bättre med tabletter som ska sväljas och inte tuggas?

Jag väljer ett pulver på hälsokosten (dolomitpulver) som innehåller både kalcium och magnesium och som inte innehåller nåt annat suspekt..
Det förhindrar dessutom försurning av kroppen..
Dolomitpulvret ska jag pröva. Det känns obehagligt med tillsatserna i apotekstabletterna. Tänk att dom håller på så! Sockret smygs in ÖVERALLT. Egentligen är det en nationell skandal. Varför är det ingen politiker som frågar sig varför hälsoproblemen blivit så stora? Varför så många, unga o gamla, får diabetes? Varför så många är överviktiga? För 50 år sedan såg fördelningen fett, protein, kolhydrat säkert helt annorlunda ut än idag. Hur många procent kolisar äter en normalsvenska idag?
Jag har precis fått hem Dolomitpulvret och har testat en gång för att se om jag reagerade negativt - ingenting.
Dufva: hur doserar du?
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har testat Ledins dolomit, som är i tablettform. Mina luftrör reagerade direkt… blev tvungen att ta astmamedicin. Kollade detta flera gånger för att vara säker…
Jag misstänker att det är majsstärkelsen, som ingår i tabletterna, som jag reagerade på! Ska försöka få tag på dolomitpulvret istället… 
"still lost in space and time"
Jag har hitta två varianter av dolomitpulver:
Från Naturell: kalcium, magnesium, mangan och kisel (200g för 36kr).
Från Bättre hälsa: kalcium och magnesium (ca 200g för 150kr eller 500g för 325kr)
Mangan och kisel är det något som kroppen behöver och kan ha brist på, eller är det bättre att välja bättre hälsas MYCKET dyrerare preparat?
(köpte den billigare varianten men då burken inte är så stor så är det ju bra att veta inför nästa köp).
tips: bodystore.se säljer Portamins supermagnesium, utan jobbiga tillsatser och relativt billigt. funkar utmärkt för mig!
jag använder också Portamins supermagnesium köpte det i en hälsokostaffär.

#6 - kisel behöver kroppen i små mängder, är bl.a. bra för hår och naglar. Mangan är jag osäker på, men är det inga stora mängder är det väl iaf inte skadligt.
Tror i och för sig att man får i sig det man behöver av både kisel o mangan om man äter t.ex skaldjur o lever.
Portamins supermagnesium är något jag måste testa!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk