Hur ser er dagsmeny ut?
På måndag startar jag igen. Men vad var det jag åt innan julförfallet. Jättetacksam om ni vill dela med er av era frukost-, lunch- och middagstips. Säkert många nya som håller med mig.
Hej!
Jag körde omelett med bacon ett tag till frukost, men det tog emot mer och mer. Från och med idag kör jag en blandning av keso och creme fraiche, en avocado, några skivor skinka och en stor bit fet och härlig ost.
På dagen kör jag bara småbitar, är aldrig särskilt hungrig. Kan bli någon rulle skinka med ost i, eller kanske lite mer keso och creme fraiche. Vad jag har lust på helt enkelt. Ibland tar jag bara lite vispgrädde, det mättar bra det med.
Till middag blir det kött, fisk eller fågel i någon variant. Steker eller grillar det mesta, och häller därefter på vispgrädde och/eller creme fraiche, örtkryddor och kanske ett par klickar god och krämig färskost.
Sen på kvällen brukar jag inte vilja ha något mer, men om jag blir sugen blir det nog ett par ostbitar och några skivor rökt skinka eller torkad och fet salami.
Lycka till!
I dag:
Frukost: 2 kokta ägg + en klick smör mosade ihop. Kaffe + smör
Lunch: Kycklingfile med gräddsås, broccoli + 4 små tomater
Middag: Vet inte ännu, men tror att det blir fisk i någon form, har en flaska vin i kylen som väntar.
Frukost är i princip alltid en kopp kaffe med vispad grädde eller smör/kokosfett i. Det står jag mig på 3 timmar eller mer.
Lunch är ofta ägg i någon form. Är de kokta så blir det kanske lite majonäs och skinka till eller en bit rökt lax eller makrill. Stekta ägg får ofta sällskap med bacon/stekfläsk eller blir till omelett med något gott i.
Middagen blir oftast "vanlig" mat där jag anpassar min mat.
Igår hade vi tacokryddad köttfärs, tortillas och tillbehör som grönsaker och salsa. Jag bytte ut brödet mot ett vitkålsblad som fått sig ett uppkok i vatten och rullade in mitt "gojs" i.
Resten av kålen blir kålpudding idag, jag skippar bara potatisen och tar kanske lite broccoli till istället.
Ibland blir jag så mätt på lunchen att jag hoppar över middagen. Då blir det lite ostkuber och/eller mögelost på kvällen, lite oliver, lufttorkad skinka, ölkorv eller annat gott småplock.
Idag:
Frukost: nötfärsbiffar med smält ost (rester från onsdagens middag) samt extra smör.
Lunch: Quiche (utan pajskal) (rester från torsdagens middag) och lite fänkålssallad med granatäpple.
Middag: Chili- och vitlöksräkor med avokado.
Frukost: 2 kokta ägg mosade med smör + kaffe m. grädde. Lunch: köttfärslåda + stekt halloumi. Middag: Vet inte, men det blir troligen något att sitta och mysa med i soffan.

Halloj!
Jag är helt ny här o började i måndags med dieten - har försökt en gång tidigare men klarade bara tre dagar på grund av "fettspöken" o fruktsug…
Kanske att jag missade alla tillåtna grönsaker sist oxå…
Middagen igår var stora räkor frästa i smör m. vitlök o saffran, chili svartpeppar o paprikapulver, smörstekt squasch o röd paprika i stora bitar, allt fick tillsist puttra ihop med vispgrädde. Till det hade vi färsk ångkokt broccoli med smör (stjälkarna är jättegoda!) och knaperstekt bacon. Tomat o gurka till.
Frukost t.ex omelette m tonfisk eller svamp…
Eller avokado m majonäs o räkor…
Får man äta lök?
Gjorde köttfärsbiffar med lök o inlagd hackad rödbeta (säkert fel…), lite fet mjölk o ägg, stekte i smör o åt med bernaisesås (huva, men gott) och blomkål häromdan.
Om man har svårt för allt fett kan det kännas bättre med en sallad till (kanske tomat, avocado, gurka o sallad + rapsolja o balsamvinäger o Herbamaresalt).
På kvällen om man är sugen lite oliver, ost, kanske ett par valnötter om man är knapersugen:)
en god "förrätt" är stora champinjon-hattar fyllda med räkor o vitlössmör - in i ugnen i 200 grader en liten stund, ev lite ost på toppen:)
ninara: Välkommen hit.
Jag använder lök i maten, men inlagda rödbetor innehåller för mycket socker för mig men det är olika vilken nivå man vill lägga sig i.
Hej ninara och välkommen!
Du bestämmer själv vilken nivå på kolhydraterna du vill ha och sen följer du det så gott det går. En del får utrymme för lite mer kolhydrater än andra.
Själv äter jag inte det som innehåller mer än 3% kolhydrater och då försvinner många grönsaker, men om man tex tillåter 5% får det plats många fler att välja bland.
Numer pensionär i Nynäshamn

Idag blev det:
sen frukost: tre ägg + vispgrädde som äggröra stekt med mycket smör
mycket sen lunch (nyss!): nötbiff med grädd- och ädelostsås, broccoli till
i kväll kommer jag inte att vilja ha något mer, bara te med grädde
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Idag:
Frukost: 1 kokt ägg med majonäs, té med kokosfett.
Mellanmål: Macadamianötter+vatten
Middag: Lövbiff med dijonsenap och gul lök ihoprullad. Vitkål och röd paprika till.
Kvällsmål: Jordgubbar med mycket vispgrädde, kanske té till

Den här veckan har jag ätit omelett med hallon/blåbär till frukost.
Omeletten består av 2 ägg, en skvätt låglaktosgrädde och steks sedan i kokosfett. Ibland steker jag omeletterna i plättjärnet - påminner väldigt mycket om riktiga plättar (vilket jag är svag för).
Till lunch är det gärna kycklingfilé stoppad med gorgonzolaost och ugnsstekt med grädde. Hur gott som helst!
Nu ikväll t.ex. gjorde jag "pizza-surrogat" (mina barn fick pizza) bestående av skinkskivor med ost emellan - värmde i mikron tills osten smälte. GOTT var ordet! Tänkte på det senare att man hade ju kunnat blanda i lite pizzakryddor så hade det smakat ännu mer som pizza…

Idag:
Frukost: 2 ägg och 10 köttbullar. Kaffe + vatten.
Middag: Kebabsallad med massor av sås.
Kvällsmat: grillad kyckling med creme fraiche och curry. Lite grädde + kakao till efterrätt.
För några år sedan var det någon som berättade om surkål hon gjorde själv, och fick frågan om hur hon gick tillväga. Tyvärr har jag tappat bort den tråden, men är intresserad. Jag vet hur min mamma gjorde surkål och det var en omfattande process. Surkål är ju gott - och bra, eller…..?
För några dar sedan, menade jag förstås.
Konsum säljer syrade grönsaker i glasburk i kyldisken (brukar stå bland ost och sånt)
Man kan tillaga norsk surkål väldigt enkelt. Det är en helt annan - och mycket enklare - process än med den syrade kålen.
Man kokar helt enkelt strimlad vitkål i en stor kastrull, varvat med hela kumminfrön. I originalreceptet ska det vara lite, lite socker också, men det kan man skippa, kålen är söt i sig. Man kan också reda en aning, med ytterst lite redningsmjöl, men inte heller det är nödvändigt. En stor klick smör i däremot är helt underbart… Och just det, man ska inte ha så väldans mycket vatten i det här koket, kålen ska liksom smälta ner långsamt…
Jättegott tillbehör till fläskkotlett, karré, revbensspjäll… Men det är ju förstås en hel del kolhydrater. Många fler än i den syrade, tyska varianten.

Frukost: 2 dl naturelle mild yogart, 1 liten banan, 1 msk russin, 3 msk frö-nöt blandning, 1 kopp kaffe
Lunch: Potatis m köttbullar och gräddsås, lingon, grönsallad, en lunch ala mig utan spannmål och socker …. gör mina köttbullar själv utan ströbröd och kokar ur pannan med grädde som köttbullarna får koka en stund med. Lingonen är kokta med lite honung som sötningsmedel och det funkar alldeles utmärkt …
Middag: Tjocka revbenspjäll med en sallad gjord på babyspenat, roccola, fetaost, valnötter, hallon, blåbär, balsamvinäger, olivolja och flytande honung.
Måltidsdryck genomgående kranvatten
Kvällsmålet kommer att bli en fruktsallad gjord på 1 st äpple och 1 st mandarin till det äts det 1 dl turkisk yogart blandad med kanel - Mums!
Det är ju lördag i dag så det är extra lyxigt!
H Cina -27,2 kg
Frukost: 4 skivor bacon och 2 ägg stekta i smör. Kaffe m kokosfett. Någon gång har jag gjort äggröra med lite grädde i eller omelett. Vardagar äter jag frukost redan kl. 5 så det blir 2 skivor ost till fikat på jobbet strax före 10.
Lunch: Köttfärsröra (fläskfärs eller blandfärs med purjolök, crème fraiche och grädde) ett par blad roman-eller krispsallad och några gurkskivor.
Middag: Byter ut köttfärsen mot renskav, strimlad lövbiff, kalkon eller kyckling. Lite broccoli eller spenat, om jag får tag på det spetskål. Vatten som måltidsdryck.
#17 Jag antog att Gittan menade lchf-mat?
Din kost låter inte som lchf i mina öron med all frukt/bär och potatis som innehåller 90% kolhydrater.
I går åt jag:
Frukost: Stekta ägg i smör samt kokosfett i te
Lunch: Fjärilskotlett med gräddsås och extra mkt smör samt lite gul lök.
Middag: Köttfärsås med extra smörklick och grädde.
#19 SvartKAffe
Vi som känner Trolcina vet att hon äter sin egen variant av kolhydratreducerad kost (innehåller inte socker och spannmål) eftersom hon kommit fram till att det fungerar bäst och att hon går ner i vikt utan bakslag.
Den som BARA vill ha råd av det ena eller andra slaget får skriva det i sin fråga, eftersom vi på den här sidan har det gemensamt att vi inte följer någon viss modell av kolhydratreducerad kost.
Det är INTE underförstått en LCHF-sajt eller något annat, även om LCHF är vanligast. Jag tycker tvärtom det är viktigt att alla varianter som FUNGERAR är bra, eftersom vi alla är olika och behöver hitta vår egen väg.
Det som däremot kan diskuteras är att man kan göra tillägg om att den här varianten är EXTRA kolhydratsnål, eller tvärtom den här varianten är INTE så extremt kolhydratsnål.
# Är man någorlunda ny som jag är inom den här kosten kan man helt plötsligt börja undra om man är fel ute som har uteslutit de saker hon räknat upp…
Som nybörjare kan man bli undrande över alla varianter. Det bästa är att läsa på www.markazits.com och Annika Dahlqvist kostråd, de är ganska lagom för en nybörjare om man inte vill starta på 0 kolhydrater.
Just nu är min favorit frukost 2 el 3 ägg som jag mosar med smör och sen kaffe med grädde..,..
Tack för det tipset för det har jag fått härifrån forumet
var skeptisk men mmm vad gott när äggen är sådär riktigt varma :)
Kia34: Jag gillar också ägg + smör, smöret smälter på de varmaäggen när man mosar och det mättar bra.
Men tänk vilken bra tråd det ändå har blivit för dem som är helt nya med lc-kost! Även för dem som hållt på ett tag och behöver inspirationen till matlagningen!
Jag tycker det är jätteviktigt att alla (särskilt nya) förstår att det här är in väldigt individuellt anpassad kost och att man själv måste testa de olika varianter som finns för att hitta sin egen väg.
Det finns alltför många nybörjare som prövar att äta vad de tror är "jättestrikt" tex efter Sten Stures bok och sen faller de platt fall efter några veckor, antingen för att de ökat fettet alltför drastiskt och känner sig kräkfärdiga.
Eller att de inte ännu lärt sig att många av alla tillsatser i maten (tex glutamat) spelar en spratt när man fått bort allt annat som innan dövat ens sinne eller hur jag skall förklara det.
Det är också viktigt känner jag att man tillbringar mycket tid från början med att läsa om denna kosten och då är detta forum så bra för man kan få så mycket tips och hjälp… :)
Det har jag fått……….

Svartkaffe: Såg först nu att du lagt en kommentar om min kost, Jag förstår din undran så det var en sabla tur att Margareta förklarade så bra skillnaden på hur min kost ser ut jämfört med Skaldemanns tex.
Visst innehåller min kost mkt kolhydrater även om det handlar om endast 15 gr mer kolhydrater per 100 gr än vad tex Margareta äter. Mina val av kolhydrater innehåller max 20 gr kolhydrater/100gr istället för 5 gr med vissa undantag som tex bananer och fullkornspasta som innehåller 22 gr/100 gr.
Min kropp klarar den här gränsen men så fort den överstiger denna maxgräns så börjar jag samla vatten och börjar gå upp även i fettvikt. Den här mängden kolhydrater har jag under ett års tid provat mig fram till och det var först då som jag hade hittat rätt i min viktnedgångsprocess. From 1 maj 2006 har jag ätit så här och tappat i genomsnitt ett halvt kilo per vecka, innan dess med strikt LCHF så pendlade min vikt med 5 kg upp och ned.
Nu tillhör det ju historien att jag är en sk känsloätare och har sjukdommen Morbus Dercum då behövs det en mkt liten mängd för mkt kalorier för att fettvikten ska börja öka istället för att minska. Detta sätter krokben på mig stup i kvarten då jag hamnar i perioder av överätning och just därför så insåg jag till slut att ett kilo clementiner ger mindre kalorier och mindre fettviktsuppgång i långa loppet mao jag slipper alla dessa misslyckanden och kan fortsätta min viktminskningsresa efter ett stillestånd pga en känsloätarperiod.
Varför jag berättar det på denna sajt är för att jag vet att jag är inte ensam om mina problem och vill därför ge likasinnade hopp om att det går att hitta sin väg, bara man har tålamod.
MVH Cina -27,4 kg
Trolcina: Så du menar om man har MD så kanske inte den strikta kosten funkar utan man tappar sina vattenkilon och står sedan och stampar x antal kilon upp och ner??? Om man inte samtidigt har koll på antalet kalorier alltså? Eller är det för att du är sk känsloätare? Är nog ovanligt trög ikväll…
Jag har diagnostiserad fibromyalgi men det nämndes även dercum eftersom jag periodvis har ont "under skinnet" men jag fick aldrig någon diagnos på det så jag har inte tänkt så mycket mer på det.
Trolcina och jag har känt varandra via sajter i många år nu (hur många år är det nu Cina?)
Vi har kommit fram till att vi är väldigt lika i mycket och inte så lika i annat, men en viktig sak är gemensam och det är att vi är envisa och inte ger oss…
Vi söker vår egen väg och ger oss inte…
Att vi inte tål spannmål upptäckte vi rätt snabbt, men sen har vi gått lite olika väg eftersom vi reagerar så olika.
Det är därför jag är så noga med att ALLA är välkomna här som äter någon form av kolhydratreducerad kost, mitt eget uttryck, som skall vara ett samlingsnamn för alla de varianter som finns…med ett mål….ät mindre kolhydrater eftersom de gör oss sjuka på ett eller annat sätt…
till Trolcina från GerbeRosa…

Svartkaffe: Nej pga MD så har vi med den sjukdommen svårt att gå ner i vikt då de borttappade fettdellerna strävar efter att komma tillbaka så fort som möjligt. De kommer tillbaka så fort man missköter sig det minsta lilla och det handlar inte om några stora utsvävningar. För en som inte har MD så skulle det lilla inte synas på vågen ens en gång men för oss med MD så syns det varje gång.
Är man då känsloätare så går inte den ekvationen ihop iom att man förr el senare hamnar i en tyck-synd-om-mig-situation och vid strikt LCHF så innebär det att man sabbar sin ketos stup i kvarten. Man är som en svamp som suger åt sig allt och jag gick alltid upp i vikt innan det vände igen.
Om jag däremot äter som jag gör nu sedan i maj så händer inget annat än att jag står still i vikt och viktminskningen tar ny fart då jag "sköter" mig igen. Med den kost som jag äter … påminner om stenålderskosten … så slipper jag alla dessa - Börja om från början igen! Däremot så "tröstäter" jag aldrig produkter som innehåller spannmål el socker, det var en vana som jag blev av med -96 då jag genomgick min behandling för sockermissbruk.
Bevisligen med tanke på min viktnedgång sedan i maj så är detta rätt kost för mig, en alldeles lagom mängd kolhydrater som gör att jag inte saknar något och klarar därför att inte tycka synd om mig själv som inte får äta … och slipper hamna i situationer där mina känslor styr ätandet.
Det är som Margareta säger att LCHF innehåller så många individuella variationer, det som passar den ene passar inte den andre - Gemensamt för oss alla här på sajten är att vi alla äter någon form av kolhydratreducerad kost,
Margareta: Ja du Margareta visst är vi lika men ändå så olika och jag är så tacksam att du och alla andra på listan lyckades "övertala" mig att våga bryta det tradiotionella "bantartänket". Det fick mig till slut att våga prova LCHF annars hade jag än idag gråtit och undrat varför inte jag gick ner då alla andra gör det. Till slut hitade jag mina bromsare och du har rätt vi båda är födda med en sjuhelsikes tjurskallighet men även nyfikenheten till att våga prova något nytt.
Kram till dig från mig!
H Cina -27,4 kg

Min dag igår ser ut som följer: tre mosade ägg med smör till frukost, hemgjord rostbiff, kall beasås och broccolli med smör, mellanmål , ett par skivor rostbiff med ädelost.Trodde att det var klart där, men på kvällen ville familjen ha nåt "gott"! Då gjorde jag varma mackor till dom med köttfärsröra och ost, min botten bestog av tunt skivade champinjoner, ost, köttfärsröra och oregano. Idag började jag med en bit brie, var inte så hungrig, i kylen finns det rostbiff kvar ,så det blir nog det till lunch idag oxå.. Tack för alla goda tips!!!

Idag såg menyn ut så här:
Frukost:6 skivor ost med bregott emellan,svart kaffe
Lunch: 1 grillad laxkotlett med smält smör,sallad,avokado och cremefraish röra(dill,röd rom,lite rödlök och crabfish).
Kvällmat: Grillad kycklingfilé med smält ädelost och lite grädde,stekta zucchini skivor och ett glas rött.
Ev. en näve blandade nötter till sena kvällen.
Helt fantastiskt att du gått ner så mycket, Trolcina! Och du klarar honung utan att få sötsug?
Tänk om du kunde skriva en kostdagbok, Trolcina. Vore jättekul att testa och se om man kan gå ner i vikt av din variant. Vem vet, kanske man pinar sig själv i onödan, att det kanske finns något som är förbjudet enligt LCHF men som funkar för mig liksom för dig. Kan du inte göra det? Din meny låter ju hur god som helst!
Nu har jag funderat och funderat på din meny sedan lunch, Trolcina. Den är ju jätteintressant om man bara vill skippa det farligaste. Är det här en typisk dag eller var det en lördags/helgmeny? Själv mådde jag jättebra och slapp migrän när jag åt kolhydrater i julas, visserligen åt jag alla möjliga kolhydrater, även farliga. Men om man skulle göra som du, först testa att plocka bort sockret och spannmålet, som jag iof sig redan gjort, men då kunde jag ju tillsätta lite frukt, honung och "fruktgrönsaker". Är det bara raffinerat socker (inte stärkelse typ Maizena) och spannmål du tagit bort? Skulle vara så intressant att få veta ännu mer om din metod. Åt du jättefel innan, så du hade mycket att skippa, går du fortfarande ner i vikt eller har du avstannat/är klar med din viktminskning? Det gäller att hitta den metod som passar en själv och jag skulle nog vilja lägga till lite "nyttiga" kolhydrater om det går. Det är ju perfekt att testa nu när jag ändå gått upp så mycket i jul att jag aldrig vägt så mycket förut och det är ju långt till badsäsongen, om det inte blir höst till sommaren. Detta forum är verkligen bra, här finns alla möjliga varianter!

Gittan: Jo jag äter ungefär så här varje dag faktiskt *skratt* även om lördagens middagssallad var något extra med fetaost, honung, blåbär och hallon. Jag äter egentligen vanlig husmanskost där jag tagit bort alla spannmål och allt socker kan man säga men så har jag superkoll på kalorierna gm att räkna dem i VV points. Aldrig färdigmat utan allt från grunden.
Äter grönsaker alltid till alla mål och jag älskar att göra spännande sallader där det inte finns några gränser, frukt och grönt ger så mkt färg åt maten så att alla sinnen får sitt inte bara magen. Jag blandar ned det jag känner för och har ofta lite nötter i salladen också beroende på vad vi ska äta. Om lunchen varit för frikostig i pointsen så blir middan fattigare tex sallad, soppor funkar utmärkt då.
Äter också fullkornspasta även om det mest blir potatis till mina proteiner men har som sagt koll på mitt totala intag. Ris tycker jag inte om och räknar det till spannmål - Så det så!
Oliver, avokado, olivolja, smör - Ja allt nyttigt fett intas varje dag även om jag får ha koll på mängden då kalorierna kan bli för mkt. Försöker alltid hitta en balans för varje dag. Sås gör jag gm att koka ur pannan med grädde el fraiche, oftast fraiche då den är magrare, har även börjat fuska lite med matlagningsgrädde 7% även om jag inte kommer ihåg kolhydrater antalet just nu så vet jag att jag tänkte då jag läste på frp att den var helt okey för mig iaf.
Jag går fortfarande ner i vikt … har ca 40 kg kvar att gå ner … men så tillhörde jag också de rejäla tungviktarna. Sedan i maj 06 har jag gått ner i snitt ett halvkilo i veckan, det var då jag började äta så här.
Fördelarna för mig är många att äta så här då jag inte triggas igång pga av att det är synd om mig för jag får inte … Jag får och vet vad som händer. Honung har inte samma effekt på mig iom att det handlar om mkt små mängder då honung ger en större sötma.
Ja dessa tre år har lärt mig så ofantligt mkt och som jag skrev till Skaldemann i dag på mailinglistan som svar på hans svar till någon som hade svårt att få igång förbränningen - Hans svar var att "det kan vara svårt att få igång förbränningen igen efter ett långvarigt fusk då både kroppen och en själv kan så mkt mer den här gången"
Jag kunde inte låta bli att svara honom att "Där slog du huvudet på spiken Skaldemann! Det du skriver var precis det som jag till slut kom fram till. Mina berg-och-dalbaner till Fuskets land blev för många till slut. Till slut blev jag tvungen för att få fart på viktminskningen igen att göra något annat. Mitt sätt blev att enbart skippa spannmål och socker samt hålla koll på kalorierna. Det funkar för mig iom att alla mina sinnen blir tillfredställda, inget är förbjudet bara mer el mindre viktminskningsstoppande och som belöning så fortsätter vikten neråt.
Hoppas att du fått svar på dina frågor gm dessa rader.
H Cina -27,4 kg
Tack, Trolcina, det verkar ju ändå som om kalorierna spelar viss roll?
Och så här såg min går dag ut:
Frukost: ostomelett till frukost samt kaffe med grädde
Lunch. 2 Apelsiner
Middag: tomat och löksoppa med grädde cramfrech och fetaost.
Fika: Kaffe grädde och 10 mandlar
Kvällsmat: chokladbitar inlindade i prästost och 1½ glas rött vin.
Brukar alltid äta något kött men just igår blev det inte så ;-). Men i dag blir det nog repris för tomatsoppan var så god ;-).
Citerar Trolcina: Mina berg-och-dalbaner till Fuskets land blev för många till slut. Till slut blev jag tvungen för att få fart på viktminskningen igen att göra något annat. slut citat
Tror du verkligen det kan bero på det? Tror snarare det finns en del människor som inte funkar så som Skaldeman funkar… Trots allt så har det med fler hormoner att göra och jag tror inte bara matens påverkan på insulinet spelar roll.
Jag har viktväktat en enda gång, på 80-talet. Aldrig provat några konstiga dieter med bara ananas eller pulver utan försökt äta någorlunda vettigt med bra råvaror. Inte jättefettskrämd heller eftersom jag gärna vill veta vad det är jag stoppar i mig. Hellre socker än sötningsmedel och hellre riktig majonäs än kemisk sörja utan fett.
Inte varit överdrivet överviktig heller (5-10 trivselkilon) förrän jag gick upp 20 kg på 3 månader utan att ändra kosten. Doktorn säger att det inte är fel på ämnesomsättningen. Min egen teori är stress och ny medicin men jag gick inte ner några kilon när jag slutade med medicinen. Ytterligare 10 kg har smugit sig på över en längre tid sedan dess.
Om inget händer med lchf de närmaste veckorna kommer jag nog att "härma" Trolcina och äta mer varierat och hålla lite granna koll på kalorierna. Jag har aldrig varit sockerberoende så det kanske kan bli lite honung också eller riktigt mörkt muscavadosocker som har många fler smaker än bara sött.
Mår mycket bättre värkmässigt på lchf men känner mig mera "loj" eller vad jag skall kalla det. Får inte tummen ur att ta itu med saker som borde göras tex. Känner igen det från en tid då jag åt antidepp, det blev liksom en rak linje istället för variation uppåt och neråt. Kanske hör jag till dom som behöver mer än 5% kolisar för att må som allra bäst.

Så här kan en dagmeny se ut; frukost ; filmjölk med hallon och 2 msk linfrön. Lunch; en omelett med råriven zuccini och till det skivad gurka/rädisor och en handfull körsbärstomater.Mellis;en handfull paranötter. Middag; quornfärs med hackad färsk tomat,örtkryddor, färska örter,grädde,gröna ärtor och till det grekisk sallad oliver,tomater,grönsallad,fetaost,silver och röd lök,olivolja extra vergin och flingsalt. Så gott!!!!
Är man ny på det här, är det inte så lätt att omedelbart hitta sin egen modell. Nu vill jag bara fråga; Min frukost består av en pressad apelsin, en tallrik Yuogurth med vetegroddar, en tunn grovbrödskiva med smör och ost, samt kaffe med grädde.
Vilket är värst av det här?
Friede!
Ja du, det ser då inte ut som varken LCHF koste eller GI kost eller viktväktar kost utan helt normal "jag bantar inte kost" ;-)
Vill du försöka äta LCHF (som vi) så är det bort med apelsinen, vetegroddarna och brödskivan (spelar ingen roll hur grov den är, den är farlig)
Vill du äta något liknande så ta grekisk yoghurt och blanda i lite grädde. Toppa med antingen hallon (om du vågar) eller lite hackade nötter, kanel och linfrön. Ost och skinka kan man rulla samman och äta vid sidan om.
Annars föreslår jag omelett på grädde. Fyll med skinka tomat och fetaost, det står du dig länge på.
Alla klarar inte frukt alls men gör man det ska det inte ätas med övrig mat utan som ensamt mål minst 3 timmar efter annan måltid.
Friede, testa att lägga in din frukost i cal-counter
Du ser vad varje del av din frukost innehåller och kan själv jämna ut procentel protein, fett och kolhydrater så det passar lc eller lchf.
SvartKaffe:
Ge denna kost en chans :) gärna på några månader innan du helt börjar med ngt annat…
Jag började inte med denna kost för att gå ner så mycket i vikt men var glad om ngt kilo försvann. Kände mig precis som du loj i början och tyckte det var lite motigt. Det som motiverade mig att fortsätta var att min mage för första gången på många år blev bra!
Nu 5 månader senare så mår jag toppen! Jag har gått ner ca 4kg fett men behållit mina muskler. Energin har kommit tillbaka och jag måste säga att jag "älskar" den mat jag äter. jag är ganska strikt eftersom min mage reagerar direkt den får i sig ngt som inte passar. Håller mig på ca 70% fett, 25%protein och 5% kolhydrater.ibland lite mer kolhydrater. men då endast ovanjordsgrönt.
Som sagt..vill du se ett resultat så låt det gå minst 3 månader, det är så olika för oss alla när resultatet kommer, men jag lovar, det kommer! Lycka till!
Friede!
Läste förresten lite andra inlägg och såg vad du tidigare skrivit i ämnet. Jag ångrar att jag svarade då du redan verkar väldigt säker på din kost och vad som passar dig. Kan undra över varför du igentligen frågade ;-).
Själv ser jag visserligen det som så att vi är alla olika, män, kvinnor men också så klarar vi olika födoämnen bättre och andra sämre. Mycket är individuellt och det tar ett tag att komma på hur kroppen fungerar.
En annan fråga är: vill man gå ner i vikt, eller är det bara hälsofrämjande att byta kost eller båda. Väldigt stor skillnad!
Men det blir väldigt förvillande om någon påstår sig äta en viss kost och så skiljer den sig markant från det som anses vara den kostens "struktur", hänger du med ;-). För mig står LCHF-kost för just lite kolhydrater och mycket fett men kanske inte så lite kolhydrater som många andra förespråkar då jag kan äta frukt (ensamt förståss). När jag talar om hur jag äter så säger jag LCHF men tillägger att jag även äter frukt efter som det ökar på dagens kolhydratsinnehåll och då inte %-uellt stämmer helt (även om man inte kan räkna så). Men allt som har med sädesslag är rena giftet för mig. Skulle aldrig utsätta min kropp för det mer. Då klarar jag mjölkprodukter mycket bättre.
Nu har jag visserligen ätit så här över ett år och nått min mål vikt så jag är inbiten i mina kostvanor och vet hur min kroppreagerar och jag skulle inte vilja utsätta den för ens en liten tårtbit, men jag utsätter den gärna för ett glas (eller två) rödvin eller ordentlig fruktfrossa. Och detta har inte med att min karaktär försvagas (den har jag under kontroll sen långt tillbaka) utan att jag inte mår bra av sådana synder och därför är de heller inte frestande. Sädesslag får jag knip i magen, diarre av och frossa lite rent socker iform av fruktsocker klarar jag men inte sädesslag. Andra är antagligen tvärt om.
Men de flestas svårigheter i starten är karaktären, att hålla sig till det man först sagt utan att sätta upp nya och nya gränser för vilka avsteg man får göra. De flesta mår nog bäst i början att hålla strikt sin kost utan avsteg för att lära känna sin kropp och ut efter det sedan kanske kunna lägga till saker när man ser att det funkar. Själv åt jag strikt i början (första månaderna) och lade sakta på grönsker och frukt. Försökte även med dinkel produkter och även lite låg kohydrats knäcke men det funkade ej.
Lycka Till!
Ayla: Jag har hållt på i två månader nu, ganska exakt. Tänker ge det 2-4 veckor till innan jag försiktigt ökar på mina kolisar från 5% till 10%. För det mesta har jag lyckats hålla mig runt 5-6%, ibland under det också och fettet 70-80% så jag fuskar inte.
Mår ju så mycket bättre värkmässigt (fibromyalgi) så bara det motiverar mig, jag tänke inte överge lchf-tänket helt och hållet. Dessutom gillar jag maten, älskar lax,makrill, feta ostar, majonäs, grädde, rejäla köttbitar etc så det är ju inte direkt något jag har attt klaga på i kosten.
Morgon: Kaffe med en skvätt kokosmjölk.
45 min promenad.
Frukost: 2 "kvartar" nötbröd med ca 20 g smör
Lunch: Skaldemanbiff 200 g, varierar tillbehören till stekt vitkål, smörkokt brysselkål eller broccoli…. eller nån annan grönsaksblandning (max 100g).
Middag: Ett kokt ägg med en rejäl klick majonnäs.
Kvällsfika: Oftast bara te med kokosmjölk, i bland nån matrest eller räkor.
Detta är en meny som jag börjat med nu efter nyår, tidigare (började i oktober) har min kropp krävt mera mat. Viktnedgången har inte heller kommit igång förrän efter nyår, men min kropp är inte som alla andra… helt klart.
Chokolate!
Det var värst vad långt du skrev. Att män och kvinnor är olika börjar jag med att hålla med om. Vive la difference!
Men att du frågar varför jag frågade begriper jag inte. Jag försökte förklara att jag är inte rabiat i det här. (Har i varje fall inte hunnit bli det ännu). Jag har redan ändrat mina kostvanor, men kan inte tala om det ena eller andra som gift. Jag minskar ner på brödet, men jag behöver inte lägga in mej om jag ätit en skiva Finncrisp.
Får man inte vara med i "klubben" om man som undantag äter en tårtbit ibland, eller njuter av att få vakna till med ett glas nypressad apelsin? Då får man väl göra två separata forum; ett för dem som bekänner sig till kostens "struktur" och ett för dem som gärna helt enkelt tar fasta på rådet att minska på kolhydraterna och öka fettintaget. Själv har jag nu ett tag "lyssnat" på många synpunkter här, och väljer ut det som passar mig. Och är jag osäker på något, så frågar jag. Nu vet du varför jag frågar.
friede: man får välja vilken nivå man lägger, man vet ju bäst själv vad som passar en. För alla nybörjade kan detta vara förvirrande och svårt och att hitta den nivån och den sammansättningen av kosten som passar en kan ta lång tid.
Jag tycker att man inte kan äta exakt likadant, vi är inte som VV där man får färdiga menyer utan man får prova sig fram.
Du för helt rätt som väljer det som passar dig och ställer frågor när du undrar över något, så hoppas jag att alla andra också gör.
Lycka till!
Friede, enligt Dr Annika kan man om man vill äta både Finncrisp och Wasa Fiber Plus, eftersom de inte överstiger 5 kolisar per skiva. Att det sedan inte är bra med spannmål är en annan sak (förstör Omega3).
SvartKaffe, när jag läser din berättelse är det som att läsa om mig själv, nästan. Visserligen har jag fått konstaterat att ämnesomsättningen inte är OK (sköldkörteln), men jag får medicin som ska göra att jag funkar normalt. Jag har aldrig varit överviktig förut, åt jättemycket godis som barn och ung, men sedan jag kom i klimakteriet är det som förgjort. Trivselkilona (trevlig benämning!) vägrar lämna mig (om jag inte lever på Herbalife, förstås, då rinner de av mig). Nu efter jul tar jag t o m på eget bevåg 50% mer levaxin (sköldkörtelhormon) än jag får för att speeda upp ämnesomsättningen. Men icke, det blir ett hg ner per dag, om ens det. Jag vet inte vad det beror på. Men sedan tror jag på det där att vi lägger på oss lite extra under den mörka årstiden. I höstas var jag på solsemester och då gick jag ner i vikt.
Friede!
Jag hoppas att du märkte mitt tecken ;-) för det var ju med glimten i ögat jag frågade mig var ifrån din fråga kom. Och fortfarande har du ju din väg klar för dig och det är ju jätte bra, alla har inte det.
Det är lite trist med detta sättet att komunisera för det låter inte alltid som man vill att det ska låta. Du missupfattade kanske mig. Och jag hoppas att jag missupfattat dig då det i ditt sista inläg lät som lite irriterat och som om jag skulle velat utestänga dig för att du valt ditt sätt. Samtidigt som du "hånar " oss som kanse verkligen inte mår bra på viss föda.
Jo, jag kan säga att att vissa saker är gift för mig, men aldrig att det behöver vara det för någon annan. Det är samma sak som att jag inte kan äta jordnötter, jag blir sjuk då (och inlagd) och jag blir sjuk på vissa kolhydrater. Jag tror att många här äter just så här för att de märker att de inte mår bra av kolhydrater och kan kanske kalla sig kolhydratiker. Det ser jag som samma som att en del tål inte mjölk, men det kan var olika om det beror på lactosen eller på mjölkproteinet. Jag tål bättre kolhyrater från fruktos men ej från säd. För någon annan är det tvärt om.
Men ännu en gång så blir det förvillat när man hör om folk som enigt vad det låter äter efter GI metoden och kallar det för LCHF. Eller säger sig äta LCHF fast igentligen är det LCLF. Det blir lätt förvirring.
Men här är alla välkomna. Både LCHF, LCLF, LC, SSS, Montignac eller vad det nu kan vara som är liknande. Även du!
Nu blev det långt igen ;-)
Chocolate och ni andra….
Det är därför jag brukar påpeka att sajten är för ALLA som äter kolhydratreducerad kost av vilken variant som helst.
Det kanske är bra att förtydliga vilken sort man äter efter?
/Margareta, SSS, LCHF max 3% kolhydrater, ej stärkelse eller fruktsocker

frukost: 2 äggulor i 1 dl yougert samt 1,5 dl vatten och kanel
kaffe med kokosfett i lösvikt från hälsobutiken.
lunch: omelett med köttfärs, köttbitar, fisk, skaldjur
Kaffe med kokosfett
middag: kött eller fisk (blir väldigt lite eftersom jag inte är hungrig)
Kaffe med kokosfett
Mätt som en plätt
Frukost:Havregryns gröt med mjölk lätt flyttande honung två koppar kaffe. lunch: Helst fisk eller kött rätt KVäll: smörgås med varm chocklad
Låter gott, VARBERGARN. Är det HCLF-kost?

Frukost: omelett på tre ägg o skvätt mjölk, samt nedvispat ca 30 gr räkost samt 1/3 dels baconpake
Kaffe med ev mjölk på jobbet
Lunch: Oftast nåt "effektivt" typ köttfärslåda, grytor osv + minimalt med grönsaker.. kaffe + ev mjölk
Middag: se oven om hungrig annars nåt enkelt; ägg o majonnäs, ostbitar, makrill i tomatsås osv.. Kaffe m mjölkskvätt
Principen är stdigt på morgon o lunch,, lättare mot kvällen. Kaffet (koffeinfritt) sätter punkt för måltiderna.
Många bra tips här,,,,,
Frukost: Stor kopp Te med ca 1dl grädde
(Förut körde jag biff till frukost, men eftersom jag står mig på te & grädde, då biffarna startade kroppen i formel1 fart och triggade hunger fortare)
Lunch: Köttärsbiff med lök och svamp, Bifidus(ca 1dl) med grädde och kokosflingor.
Middag: Grytbitar stekta (För tuggträning), smörstuvad spenat. Bifidus med pinjenötter och grädde om jag inte är mätt.
Snack: 5 valnötter fm och em med kaffe.
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Dagens meny…..
Frukost: 3 skivor ost med MYCKET smör,svart kaffe
Lunch: Kassler och ost med lite isbergssallad,lite gurka och mycket majonäs.
Middag:Köttfärsbiffar fyllda med fetaost och lite pesto,blandade blad,lite färska champinjoner,½ avokado och Basilikaolja.Smör till biffarna.
funderar på Litsfeldt röra ; Han separerar äggulorna fr vitan för att få ned proteinmängden, är proteinet bundet till vitan bara?
Det mesta av proteinet i ägget finns i vitan, och fettet i gulan, så på hans sätt blir det mer fett och mindre protein.
Tack!!
Kolhydraterna är väl dessutom i vitan…?
Jaha, det är där de gömmer sig, dem hade jag helt glömt bort
.
Tack Margareta.
Härligt, nu blir det mer äggulor…
Jag har kapat en äggvita nu och tar 1 helt ägg + 1 äggula + smör till frukost. Det räcker mer än nog.
Hej!
Jag är alldeles ny och känner mig vilsen. Finns så mycket att läsa så det är svårt att veta vad som ska funka för mig. Mina dagar ser ut så här
frukost: Kaffe med grädde. Äggröra på 2 ägg och lite mjölk, 1/2 paket bacon + lite grön paprika
lunch: En burk makrill i tomatsås
middag: Stekt fläskkarré med eget vitlökssmör + sallad
mellanmål: ost
Så ungefär med variationer kan mina dagar se ut. Har hållt på med det i 4 veckor och vågen står still och har snarare visat på viktuppgång. Har en övervikt på ca 20 kg. Gör jag fel? Är det någon som ser vad jag ska göra mer? Jag vill verkligen gå ner!!