Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7942 ggr
Aniara4
0

Tentasnacks

På fredag ska jag skriva en femtimmarstenta. Det ska bli skoj.

Jag kommer säkert inte att bli lika hungrig som kolhydratätarna, men något bör jag ju ändå ha att äta, särskilt som man får lägga till drygt en timme innan (restid + borsta tänderna etc efter frukost) och lika länge efter innan jag kan få mat igen. Jag är ju inte så uthållig som vissa andra utan kommer att bli seg och grinig om jag går utan mat så länge.

Kaffetermos och liten gräddflaska är med såklart, men vad ska jag mer ha? Förr i världen skulle jag ha haft en macka eller två och så en godispåse för extra boost. Men nu?

Observera att jag är allergisk mot nötter och mandlar, och inte tycker om ost!

Ölkorv kan funka, men kanske blir kursarna störda av vitlökslukten?

Kan man ha med sig en burk med något matigare och gaffel/sked, eller blir det för mycket som att man sitter och äter middag vid tentabordet?

Förslag mottages tacksamt!

Fiana
0

Pones smörgås?

Angelfish
0

Kokta ägg. Stekt bacon.

kaisakavat
0

Klart du måste ha med dig ordentligt med mat.

Tycker dina egna förslag låter fina. Jag skulle inte bry mig ifall korven luktar vitlök eller du dukar upp låda med middagskäk. Skulle inte ha brytt mig innan jag LCHFade och tror inte nån annan bryr sig heller. Man sitter ju inte i knä på varann heller.

LCHF-pannkakor med t ex räkor och lite grönt?

Matig soppa i sopptermos (d v s om sopptermos funkar bra, har själv aldrig provat)?

Pytt-sallad?

Aniara4
0

Kokta ägg luktar nåt vansinnigt illa kalla, så det vill jag inte utsätta kursarna för. Foten i munnen Annars hade det kunnat vara bra.

Jag har inte testat Pones, men jag har gjort någon variant av baconmuffins med pofiber som jag dels tyckte blev lite torra och gnissliga i konsistensen, men framför allt triggade de mitt sug så att jag inte kunde sluta… Men just för det här tillfället skulle det kunna vara en bra idé. Tack för knuffen i den riktningen!

Magica1970
0

En favorit är kycklingfilé stekt i lagom små bitar, klippt bacon och sedan blanda med majonäs och ner i en plastburk. Supergott att äta kallt :D

Aniara4
0

Funderar också på skinkrullar med smör, man blir ju lite kladdig om fingrarna men inte värre än att man kan torka sig på en servett.

miss-chief
0

En kall omelettrulle kanske.

När jag ska föreläsa och måste ha mat med mig brukar jag göra en omelett och fylla med en god korv, lite majonnäs blandat med senap och kanske ett salladsblad.

Men vilken fyllning som helst funkar. Bara lite folie om och så ser det inte konstigare ut än en tunnbrödsrulle.

Och jag är extremt känslig men lukten inte heller lika vidrig som kokkta ägg.

Tankergirl
0

Varför inte en Club sandwich?? (Obs, inte mitt egna recept men jäkligt gott!!)

Ingredienser:
Röra:
1 dl majonnäs (jag brukar blanda ut majonnäsen med lite turkisk
yoghurt/creme fraiche)
1/2 röd lök
Salt, peppar, curry

Tillbehör:
1 paket bacon
1 Kycklingfile
Sallad
Tomat

Omelett:
2 ägg
en skvätt grädde
salt & peppar

Gör så här
* Blanda ihop ägg & grädde och stek omeletten i smör, låt den svalna.
* Stek bacon knapriga, stek kycklingfile och skiva den.
* Hacka röd löken fint och blanda med majonnäs och ev turkisk yoghurt/creme fraiche. Salta & peppra och rör i curry.
* Bred på majonnäsröran på omeletten, strimlad isbergsallad, skivad tomat, bacon och kyckling. Rulla ihop. Klart!

[annalinnea]
0

makrill i tomatsås….nej det var ett skämt

Kanske äggmjölkskaffe i din termos? kaffe, äggula och smör..

annizan
0

Tonfiskröra funkar oxå!

1 burk tonfisk i olivolja

1 kokt ägg

En redig klick majonäs

och så hackad lök om man vill. Eller lökpulver.

Gott och mycket mättande :)

kvantprick
0

Hur strikt är du med kolhydraterna? En burk keso och en sked är ju väldigt enkelt att ta med t.ex. Mättar och går snabbt och enkelt att äta också, inte som att langa upp en middag på bordet precis :)

Angelfish
0

Luktar kokta ägg? Är jag den enda som aldrig har känt att kalla kokta ägg luktar?

(Hade ett kallt kokt ägg i kylskåpet så jag var tvungen att ta det för att kolla om det luktade, men jag kände ingenting.)

kvantprick
0

#12 Är ditt kokta ägg skalat? ;) Är ju en omisskännlig lukt!

Jag pendlar tre dagar i veckan, tiiiidiga morgnar, och eftersom ägg är stommen i alla mina frukostar så ingår det i min matlådefrukost som jag måste äta på tåget… Men jag skäms lite varje gång när jag öppnar lådan och kallt-kokt-ägg-lukten kommer.. Någon som har något knep på hur den kan maskeras/tillintetgöras? :)

Aniara4
0

Glömde säga att jag är allergisk mot fisk och skaldjur också…

Men många bra förslag annars!

Helst ska det ju vara något som går att äta lite diskret med ena handen samtidigt som jag skriver, typ.

Cowboy
0

Varför inte göra det enkelt, ta med kall grillad kycklingklubba eller andra kycklingdelar. Glöm inte att ta ned papper, det blir lätt kladdigt.

Annars tar jag gärna med kokta ägg, har aldrig lidit av nån lukt. Jag tar maklrill eller laxpastej i tub till men det gick ju inte för dig.

Korv av olika sorter går ju bra.

Angelfish
0

#13 Va? Ska man skala ägget?  Tungan ute

Men allvarligt talat, jag känner ingen lukt av kokta kalla (skalade) ägg.

Aniara4
0

Kanske luktar det mest när man skalar det, så om man tar med sig äggen färdigskalade kanske det inte luktar så mycket?

camsve09
0

Kalla, skalade hårdkokta ägg brukar lukta FIS! Glad

När jag har skrivit tenta har jag haft med mig en liten låda med ostkuber, korvslantar och lite nötter. Vatten + kaffe med grädde till dricka.

Vet inte hur hungrig du blir, men för mig handlar det mest om att sitta och plocka lite och vila hjärnan emellanåt.

Aniara4
0

#18 Tack, men i #0 skrev jag att jag är allergisk mot nötter och avskyr ost. Det är delvis därför det blir så svårt med småplock!

Angelfish
0

Hur det nu än blir med maten, så lycka till med tentan!!

Aniara4
0

Tack! Fem timmar statistik, det ska bli skoj!

Angelfish
0

Ok, vi har nog lite olika definition av skoj, tror jag…  Tungan ute