Salt
Jag vet inte om det har med kostomläggningen att göra men jag reagerar över att allting smakar så salt nu för tiden. Jag har alltid varit ganska generös med både salt och kryddor tidigare men nu måste jag minska ner eftersom allt smakar så salt.
Någon annan med samma erfarenhet?
En annan sak… positiv visserligen men lite underlig. Jag är inte röksugen längre, min konsumtion av cigaretter har minskat betydligt dessa tre veckor jag hållit på med LC-kost. När jag nu röker har det skett av gammal vana och rutin efter maten men däremellan känns inget sug.
Ett annat sug som är helt borta är sötsuget vilket gläder mig enormt, inte en endaste sockersmula har slunkit ner på dom här veckorna och jag saknar det inte.
Tre kilo har försvunnit men det känns som mer, byxor jag hade när jag var smal kommer jag i fast jag väger 7 kilo mer nu och fettet verkar ha försvunnit från ställen där jag mest vill att det ska försvinna. Ridbyxlåren är inte borta men de har minskat betydligt och midjemåttet har minskat med 8 cm… efter bara tre kilos nedgång. Mycket märkligt.
Ja, jag är också känslig för salt mat. Äter hellre fläsk än bacon nuförtiden. :)
Allt sug försvinner på den här kosten eftersom hjärnan får sina glappande receptorer tillfredsställda av fettet.
Smaklökarna blir känsligare och då vill många ha mindre kryddor och mindre salt.
Numer pensionär i Nynäshamn
känner oxå igen det du beskriver… Jätteskönt..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag har också blivit mer salt-känslig, saltar inget utom använder örter. Har varit en stor saltkonsumet förr.
Samma här - jag har varit storkonsument av salt och saltar nu mycket sällan på maten - vare sig när jag lagar eller äter…. Kanske därför som fötterna och vaderna inte är lika svullna längre.
Från storkonsument till (nästan) saltfri på några månader. Igår åt jag stekt fläskkarré (stekt i osaltat smör) utan några kryddor alls, härligt att känna vad MATEN smakar.Blir mer och mer kinkig när man vekligen känner vad saker smakar. I skolan fick jag lära att mycket kryddning handlade om att dölja att maten var skämd, funderar om det är likadant nu, undermålig kvalitet på råvaror kamofleras men nya och #häftiga# kryddor.
Jag använder inte heller lika mycket salt längre. Inget salt på äggen vilket tidigare var en omöjlighet.