Fylld fläskfilé
Förra helgen hade min familj middagsbjudning med goda vänner. Vill inte avvika alltför mycket från den inslagna vägen med LCHF eftersom att den får mig att må så bra. Jag har också fått otroligt mycket hjälp av er här på sidan med mattips vilket har varit en riktig gåva när man känner sig nybörjarförvirrad. Nåja! Middag var det, den blev som följer:
Putsa det antal fläskfileér du behöver. Gör en röra av smör (mycket), hackade uppblötta torkade tomater, pressad vitlök, oregano samt basilika. Skär ett ordenligt snitt i filén, dock inte så den går i två delar. Fyll med röran och bind ihop det hela. Gnid in filen med salt och peppar. In i ugnen ca 30min i 200 grader, ös gärna någon gång under stekningen. Vill man gör man en god sås av skyn och grädde som man låter koka ned. Till detta hade jag en sallad på mozzarella och tomat samt olivolja och lite örtsalt. Sallad nr 2 bestod av olika grönsallader, rödlök, avocado och en vinegrett. De tunna i församlingen fick kokt potatis.
Middagen blev lyckad. Nämde inget om fettinnehållet utan lät gästerna smaska och njuta. Kan ändå påpeka att min man som är en riktig "tarm" och alltid ätit fett när jag kämpat med mina lågkaloriperioder njuter till fullo av all den goda mat vi äter nu för tiden.Njuter gör även jag! Fantastiskt att hitta den här matfilosofin efter alla år av jojo-bantning.

Ja visst är det fantastiskt att kunna återvända till femtiotalets kök och använda alla råvaror igen istället för att utsätta kroppen för en massa kemikalier.
Ett fläskfile tips till! Jag har inte provat det ännu men såg receptet på ICA Maxi.
Snitta fläskfilen på längden. Fyll snittet med fetaost och soltorkade tomater, krydda med valfria kryddor och stek hela härligheten i ugnen på 200 gr.
Låte iaf smarrigt tycker jag och ska testa imorgon till middag.
H Cina
Tänk, två goda recept till. Tack!!!!! Här skall festas i massor.
Låter mycket smarrigt med en fyllning av feta och tomater. Det blir det att prova någon gång framöver. Idag blir det kyckling, men vet inte riktigt hur. Skall gå in i den förträffliga receptsamlingen och se vad jag hittar.