Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 12316 ggr
Kicki112
1

Frukt i LCHF?

Hejsan!

Jag undrar över det här med frukt, i många recept finns det frukt inblandat. Just nu är det ganska så svårt att låta bli när körsbären mognar och likaså hallonen, snart kommer äpplen och päron mm.¨

Kan man äta frukt eller är det för mycket socker i?
Jag är bara inne på min tredje dag som LCHF:are så jag har inte riktigt koll. Jag utgår från Skaldemans GI-noll.

parise
3

ja tycker att du kan äta en om dagen.. jag trodde att man kunde äta hur många som helst.. jag åt 7 frukter om dagen förut o jag fattade inte varför ja gick upp i vikt o vart trött.. när ja slutade med det vart ja mindre

Johannika
0

Hej och välkommen!

Personligen unnar jag mig litet hallon då och då eftersom de är hyfsat låg-kolhydratiga. Annars tycker jag att frukt tyvärr har för högt kolhydratinnehåll. Men det finns de som äter litet frukt, det där måste man avgöra själv hur mycket man tål och vill äta, den första tiden som LCHF:are får man försiktigt prova sig fram och så småningom komma underfund med vad som passar en själv allra bäst!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Raring
0

Jag håller med om att det är svårt att låta bli all denna solmogna, söta frukt som börjar mogna överallt. Mitt bondeblod svallar och jag bara kan inte låta all denna naturens rikedom bara hänga och ruttna på träd och buskar - även om jag inte äter den själv. Det blir ofta många kg sylt och saft i mitt hushåll. Gjorde vinbärsgelé igår t ex.

Tror det här med frukt handlar om mängd, ungefär som Parise i #1 är inne på. Jag åt också mängder med frukt förut, varje dag året runt. 5-10 frukter om dagen var inget ovanligt för mig. Jisses vilka kassar man släpade hem från butiken. En med frukt och en med övrigt… Tvärslutade i mars och saknade det inte ens. Lättare att sluta helt än att tillåta sig sockerbomber ibland för min del.

Beroende på hur strikt du vill vara finns det olika "utrymme" i din kolhydratbudget. Det är ofrånkomligt mycket socker och kolhydrater i frukt (det finns någon artikel här på forumet med en lång lista sorterad efter kolhydratinnehåll, sök på 'frukt').

Karin20
0

Frukt är godis, det bara är så. Massor av socker i olika former. Och då kan du själv sedan bedöma om du kan äta det och hur mycket. Har du diabetes, glöm frukt, vill du gå ned massor i vikt, glöm frukt.

Men om du har lite övervikt och inga andra problem, tja, kanske en frukt om dagen, efter en måltid som efterrätt.

Bär är bättre än frukt, t ex hallon.

//Karin

DaMum
0

Själv har jag inga som helst problem med att låta bli frukt och bär. Jag vet ju att det i princip bara är socker, vatten och pesticider.

Visst är det gott, det är det mycket som är, men det är gott att må bra också!

De enda "tillåtna" grejerna här hemma, och då gäller det främst yngsta dottern, är några hallon ibland. Väldigt sällan.

Mervi
1

Jag hoppar också över frukten, inga problem. Hallon och andra bär ibland, helst skall det plockas och ätas direkt. De är godast så.

raphanus
0

Frukt är bara för karaktärslösa människor som inte vågar erkänna att de är sockeroholister. Frukt är bara socker och vatten som av en tillfällighet råkar innehålla lite vitaminer i stället, och därför anses nyttigt och legitimt. Ät fett och kött i stället!

(Ja, jag vet! Det där inlägget skulle ha sett väldigt konstigt ut om det hade hamnat på nåt annat ställe än på KiF.)

piri-piri
0

Jag har också varit en riktig fruktätare men suget försvann när jag började äta enligt LCHF. Det kan bli ett äpple i veckan eller lite hallon och keso till frukost ibland. Jag har märkt att suget på frukt är större när jag haft för lite fett i maten.

Wildrat
0

Frukt och bär i din egna trädgård är väl helt ok att äta, det är ju bara under en begränsad tid (om man inte lagrar den) men du får räkna med att vikten står still eller att du går upp.

ebet
0

Jo, fem plantor med jordgubbar på altanen, det blev väl 5 gubbe om dagen i ett par dagar. Och 1,5 kilos viktuppgång. Men gott var det, kanske äter jag mer om ett år.

birma
0

När jag var ute på en av mina gå-ut-och-gå-rundor här om dagen slog det mig att det var första sommaren jag gick förbi områdets alla körbärsträd och tänkte annorlunda:

- Det är inte säkert att det är nyttigt med frukter och bär. Kanske tvärtom. Det är inte säkert att det är bra att äta de röda körsbären. Kanske bara röda socker-kulor som hänger där.

Hm, några säger si och andra säger så. Somliga är tvärsäkra på sitt sätt att se och de som tycker motsatsen kan vara lika tvärsäkra de. Man får väl fortsätta famla sig fram och se vart man hamnar själv.

Min vana trogen smakade jag ändå på några bär, men långt färre än jag brukar äta. Varför växer det sånt i naturen egentligen? Bara för vacker ögonfägring. Även en röd flugsvamp med sina vita prickar är vacker förstås.

Eller också är de till för fåglar och andra djur - bären och frukterna.

Försök till svar på frågan Frukt i LCHF?: Många tycker olika i saken. Vad som är optimalt vet jag inte, men gissar att det är noll frukt som är det bästa ur lchf-hänseende. Själv äter jag runt 3 st i veckan, vissa veckor mindre. Tidigare mångdubbelt så mycket frukt.

magma
0

Jag personligen kan inte äta någon frukt eller några bär om jag vill gå ned i vikt. Skittråkigt! Men ändå sant, tyvärr:(

Margareta
0

Jag tillhör också dem som inte går ner i vikt av frukt och bär - det innebär ändå inte att jag avstår helt. Vi har blåbär, jordgubbar, smultron, björnbär, svarta vinbär, biggaråer och äpplen på tomten. Jag smakar av allt utom äpplena - för jag gillar inte äpplen.

Förr åt jag massor av frukt och bär - som ersättning för mat. Nu dekorerar jag vispad grädde med några bär för att det är gott  - eller så nyper jag lite i farten när jag är ute.

Jaga elefanterna och fokusera inte på myggen i ditt liv - det blir så enformigt då. Tänkt att frukt och bär är godis - fyllt av socker - som hindrar din vikminskning - om det är det som är ditt mål. Anpassa mängden - tillfällena efter det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Babz
0

Bra sagt, Margareta!

Jag avstår inte heller helt, fast jag inte odlar några egna bär. Svenska jordgubbar är så goda och säsongen så kort, så lite avsteg får det bli.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Eremitha
0

Vi är väldigt olika.

Jag äter hallon året runt och jordgubbar under svensk säsong. Ibland en klyfta grapefrukt eller apelsin. Jag går inte upp av detta!

Det var faktiskt när jag började äta ett par hundra gram jordgubbar om dagen som jag började minska i vikt, efter att inte ha gått ner något alls på fem månader tidigare med lchf.

Att äta stora mängder frukt =socker kan inte vara bra för någon. Däremot är det uppenbarligen inte till nackdel för alla att peta in en liten frukt eller några bär här och där.

Vi ska väl inte glömma att det som naturen ger i form av frukt och bär måste anses höra till människans ursprungliga kost. I måttlig mängd och helst efter säsong.

Fair Winds and Following Seas!

MiaP
0

Håller med Margareta, det var utmärkt väl beskrivet. Frukten förstör för många som inte förstår att den innehåller så mycket socker. 5 frukter om dagen blir 18 kg socker per år.

birma
0

Där ser man Eremitha. Det kan ha motsatt effekt också. En hjälpare vid viktnedgång. Kanske inte det generellt typiska eller? Nere i de små justeringsdetaljerna verkar mycket ändå vara individuellt. 

Så bra att du uppmärksammade saken Eremitha. Kanske finns fler bland oss som kan få liknande "frukt och bär-svar" i våra kroppar.

Svagt minne av att SSS pratat om fruktvecka för att få fart på viktminskning. Hm, osäker.

Eremitha
0

#17 Jo, det står om det i hans Ät dig ner i vikt. Glad

DaMum
0

Sånt här sätter myror i skallen på mig…

Att vi reagerar olika viktmässigt på frukt kan jag ta in. Det beror säkert på många olika saker.

Men SOCKRET!!! Det är ju farligt!

Ibland känns det som om det bara är jag som tagit in vad det faktiskt ställer till i våra kroppar. Hur våra blodkärl påverkas av det, och liksom bäddar för framtida hjärt- och kärlsjukdomar.

OK, nu är ju inte jag så där lastgammal, men jag har ändå varit med ett tag och lyckats utsätta min kropp i rätt många år för sånt som ansågs "nyttigt", däribland en sjuhelsikes massa frukt (socker).

För mig är det nolltolerans som gäller, för jag vill ju inte dö i förtid! Kanske den där lilla klyftan apelsin, eller bären, eller vad det nu är, kan vara droppen som får bägaren att rinna över igen? Jag VILL inte det!

För mig handlar det om både vikt och hälsa. Eller tvärtom menar jag, hälsa och vikt.

Nu låter jag så där fyrkantig och rigid igen, jag vet, men jag behövde få fram det här.

Kram!

Gronstedt
0

Jag äter av det som finns i trädgården därhemma, utom äpplen, för dem tycker inte jag heller om. Jag åt smultron när det fanns (de jag kom åt före hönsen), jag äter några hallon varje dag nu, de stackars veckor när de är mogna. När plommonen kommer tar jag några sådana, när päronen mognar blir det pärontärningar i grädde, när havtorn och blåbär (som sagt, om jag hinner före hönsen) mognar äter jag sådana till grädde eller LCHF-glass, kvitten likaså. Det stoppar viktnedgången, men det spelar ingen roll för mig.

MEN om jag känner att suget ökar igen, då slår jag till bromsarna och applicerar nolltolerans tills det släppt igen. Personligen tror jag att sockermängder så små att de inte ger sug är OK, om man inte tänker på vikt. Naturligt socker då, förstås.

Förresten: Kvittensprit är smaskens!

SvartKaffe
0

Hur vi reagerar på frukt och socker tror jag är väldans olika, vi är ju alla olika. Att vi alla skulle vara stöpta i samma form och att samma saker skulle fungera likadant i våra kroppar är dumheter.

Vi har fem katter som alla får samma foder. Ändå ser deras bajs i kattlådan olika ut. En katt är pinnsmal, tre normalstora och en liten fläskis har vi också. Visst kan det skilja hur aktiva de är och det skiljer även i ålder. Men summa summarum är att deras kroppar reagerar olika på exakt samma mat.

Jag har aldrig haft någon fettfobi och inte varit sockerberoende. Har jag ätit frukt så har det varit för att det varit gott och inte för att det varit nyttigt. Och ett importerat äpple i december är inte gott, det är inte gott nån gång på året när man vet hur ett äpple direkt från trädet skall smaka.

Hör alltså till dom som inte tror att frukt är livsfarligt men det finns å andra sidan ingen anledning att bara trycka i sig bara för det skall vara nyttigt.

Min personliga åsikt är att raffinerade matvaror är mycket "farligare" än naturliga, dvs strösocker, vaniljsocker och sånt tror jag är farligare för kroppen är frukt och bär. Jag menar, frukt måste vi ju ändå ätit då och då under evolutionens gång, processat socker är något nytt som kroppen blivit utsatt för under några hundra år eller vad det nu kan vara.

Ulf-S
0

Jaa… Så här ser jag på saken:

Socker är skadligt för kroppen i höga doser, men en viss mängd är livsnödvändig. Den lilla mängden kan kroppen tillverka själv av fett och protein, så vi behöver inte äta en enda kolhydrat. Det är nog alla överens om.

Men är det verkligen skadligt att äta minsta lilla kolhydrat?Jag säger nej, så länge det handlar om så pass små mängder att de inte får blodsockret att stiga nämnvärt.

Lite sallad eller sparris till köttet, eller några hallon eller jordgubbar med grädde, är helt OK för mig. En stor sallad kan också funka bra om den innehåller mest gröna blad och liknande som är nästintill kolhydratfritt,

Enligt min uppfattning är det blodsockerhöjningarna vi ska undvika, särskilt långvarigt högt blodsocker, inte nödvändigtvis varje liten kolhydrat.

Leifemil
1

Det kanske till och med är vilsamt för kroppen att själv slippa tillverka det socker, som den måste ha.

Margareta
0

Jag förstår dina myror DaMum - men jag håller med dem som skrivit efter dig. Jag tror inte att socker är ett GIFT typ arsenik som måste utrotas till varje pris för en frisk människa.

Hur friska vi är - är däremot olika - och därför får vi hantera frukt och bär olika. Den som är frisk kan styra sin insulinproduktion efter efterfrågan - medan den som inte är frisk får vara försiktig.

Den som inte får förhöjt blodsocker av lite frukt och bär blir heller inte sjuk av det.

Tror jag!

Numer pensionär i Nynäshamn

Eremitha
0

DaMum, du är inte alls fyrkantig och rigid! Du bara beskriver ditt eget ställningstagande utifrån dina personliga förutsättningar. Det är full förståeligt att du gör de val du gör!

För egen del gick det lyckligtvis inte så långt med den destruktiva processen innan jag blev medveten om den. Jag hade inte utvecklat diabetes, "bara" oroväckande tecken på metabolt syndrom. Jag är inte sockerberoende, utan kan med lätthet helt avstå från kolhydrater om jag bestämmer mig för det. Men eftersom nu min kropp faktiskt tål naturligt socker (som i bär) i små mängder, och jag tycker så mycket om smaken på hallon och jordgubbar, så får de gärna ingå i min kost. Det triggar inget begär efter mer, jag går inte upp i vikt.

Hade jag varit i din situation hade jag gjort exakt samma val!

DaMum
0

Hej alla!

Skönt att få era synpunkter på detta, nu kan jag tänka i vidare banor. Det är underbart.

Ibland känner jag mig som en liten nybörjare i livet. Det här med att veta om att man har en diagnos har fått mig att tänka på HUR jag tänker, på ett sätt som jag aldrig gjorde förr. Då bara hade jag en åsikt och så var det bra med det.

Man lär sig så länge man lever, och tur är väl det!

Kram från 1½-åringen DaMum!Flört

vikingmormor
0

Socker eller frukt, som dilemma för den med övervikt, det finns säkert en individuell variation vad som fungerar eller inte. Svårast är säkert viktnedgång med majoriteten av energin från socker/kolhydrater.

Vad DaMum tänker på är - tror jag - det faktum att för diabetikern så inträffar skadorna i nerver och inuti blodkärl när blodsockernivåerna ligger över 7,5 mmol/L.

Om man vill undvika naturalförloppet (diabetsskador) , så bör man anstränga sig att undvika blodsockervärden över 7,5. Obs, här gäller inga värden två timmar efter måltid, här gäller den tid, totalt under dygnet som blodsockervärdena ligger över 7,5.

Tyvärr är detta ett faktum som läkare sällan talar om - kanske vet de inte om dessa fakta? Jag har själv läst mig till det på senare tid. Kanske misstros patienterna? man tror inte att patienterna kan ta ställning till om de vill försöka hålla sina blodsockervärden nere med hjälp av kosten? kanske tror man inte att patienterna förstår? kanske inte kan??

Med läkemedel är det i alla fall mycket svårt att hålla blodsockervärdena under 7,5.

Cowboy
0

Den frukt jag gillar och äter då och då är grapefrukt. Ska man äta en frukt är det en bra frukt.

Prinsipen att dekorera vispgrädden med några bär tyckte jag var ett bra uttryck. Det är ungefär så jag äter jordgubbar.

Gräddfil med några hallon kan vara ett alternativ till bacon och ägg som omväxling nån gång.

subcalva
0

Det pratas mycket om vad som är naturligt på KiF och man ser det ur den synvinkeln så är det naturligt med kolhydrater i form av tex frukt och bär, spannmål och rotfrukter. Allt detta mognar och är ätbart på hösten och långt tillbaka i tiden var det förmodligen en fördel att kunna lagra på sig mer fett inför vintern. Den period då man mer var hänvisad till jaktlyckan för att få tag på föda och överleva till våren när ovanjordsgrönt började spira igen.

Att vi sedan har manipulerat våra grödor till att bli mer produktiva och har uppfunnit sätt att kunna äta kolhydrater året runt om har naturligtvis ställt till det för våra kroppar, men det är fortfarande långt ifrån alla som lider av diabetes, metabolt syndrom eller sockerdjävulen.

Vem bestämmer om frukt är LCHF? Ingen annan än jag själv kan säga hur min kropp reagerar på en viss mängd kolhydrater. Jag började så smått med LCHF i slutet av februari och har sedan dess gått ner dryga 10 kilo trots att jag äter kolhydrater i form av mjölkprodukter, spannmålsprodukter och nötter. Jag har tidigare haft en enormt sockerbegär och jag blev helt förundrad över hur lugn och stilla min hjärna blev när jag drog ner på kolhydraterna. Däremot triggas jag av att läsa om mat och jag undviker att läsa både KiF och recept sent på kvällen tex.

Jag tror inte att kolhydrater är farligt i måttliga mängder, men om man äter motsvarande de genomsnittliga 45 kg socker som vi svenskar sägs äta per år, så är jag övertygad om att det är livsfarligt.

Jennix
0

#21 #22  Beskriver precis det jag själv tänkte skriva. Skrattande

MEN jag vill också tillägga att har man sockerberoendet så BÖR man nog helst undvika frukt, eftersom det KAN trigga och att man inte MÅSTE äta frukt för att vara nyttig. Jag tror att man kan få i sig allt man behöver utan att äta frukt överhuvudtaget.

Och äter man frukt och INTE går ner i vikt, så är det en poäng i att testa att ta bort den… Alla klarar inte av att äta frukt och gå ner.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

JohanBaltic
0

En liten sockerskola (som inte på något sätt fråntar någon rätten att äta en jordgubbe när lusten faller på Glad).

Kolhydrater är samlingsnamnet på alla sockerarter:

• Stärkelse (i potatis, säd, ris, majsmjöl mm). Måste värmas upp innan det i kroppen direkt omvandlas till druvsocker. Allt druvsocker går direkt in i blodet.
  • Enkla sokerarter
    Glukos = druvsocker, (i bl a vindruvor) finns i blodet och kallas där för blodsocker.
    Fruktos = fruktsocker (i bär och många frukter)
  • Dubbla sockerarter
    Sackaros = rörsocker (glukos + fruktos i en molekyl). Finns i bla sockerrör och sockerbetor
    Laktos = mjölksocker, som är glukos + galaktos i en molekyl.
    Maltos = två glukosmolekyler. Finns bla i öl från malt. Maltos ger snabbare blodsockerstegring än glukos.

Alla kolhydrater (beroende på mängden) höjer blodsockret vilket i sin tur leder till insulinutsöndring, insulinets funktion är ju bl a att lagra energi och näringsämnen (och på köpet regleras blodsockerhalten ner).  

Insulinet är också ett av kroppens kraftigaste hormoner som styr eller påverkar en mängd andra kroppsfunktioner, man vill hålla sin insulinhalt så låg som möjligt.

Kroppen har flera olika sätt att få upp blodsockerhalten men bara ett sätt att sänka den. Det tyder på att det borde ha varit mycket ovanligt att våra förfäder fick tillgång till någon större mängd kolhydrater. Det primära tycks ha varit att gardera funktionen att producera glukos själva från våra fett- och proteindepåer och från leverns och musklernas lager.

För att sänka BS finns ingen back-up - ingen! Om insulinutsöndringen störs (som hos diabetiker) så finns inget annat sätt att sänka BS, det är bara insulin som kan sänka BS. Medans det finns flera sätt att höja BS (utan att äta kolhydrater). Sett ur ett evolutionsperspektiv så borde det alltså ha varit extremt ovanligt med överksott på kolhydrater.

Det viktiga som många också påpekar är att inte få upp blodsockerhalten - det finns inget bra med det, för någon troligen. Socker (i alla dess former) är förknippat med en mängd sjukdomar (hjärt/kärl, cancer, diabetes, migrän, fibromyalgi mm mm) och det finns många bra seriösa stuider som visar på sambandet. Det gör inge skillnad om BS höjs av strösocker eller äpple eller honung eller potatis - det gör samma skada i kroppen.

Så jag tar det mycket lungt med frukt - lite pressad citron till tomatjuicen på morgon - det är allt.

Några jordgubbar med grädde ger inte så stort utslag, eller en mörk chokladbit. Men alla som är typ 1 diabetiker vet hur få gram kolhydrater som behövs för att blodsockert ska gå upp - och det gäller ju oss alla.

Denna lilla text är ju inte till för att tala om för er vad ni ska göra eller inte - det är bara lite information och kunskapspridning. Glad

Jag åt en bit Toblerone igår - vet inte vad som flög i mig, äter ju nästan inte socker alls annars (eller några kolhydrater tillsatt) - det blev en rätt obehaglig känsla i kroppen.

JohanBaltic
0

#0 Ursäkta mitt långa inlägg - lite mastigt för någon som ställer en enkel fråga och just har börjat med LCHF.

Välkommen hit! - låt dig inte skrämmas av mitt inlägg - de blir långa iblandGlad.

Lite frukt är gott ibland - men betrakta det som godis, så blir intaget lagom.

Johan

Sassa60
0

Har inte tänk på det förrut men igår var första gången på flera månader som jag åt frukt eller rättare sagt bär! Jag åt en hel hög jordgubbar och min kropp reagerade direkt! Har diabetes typ 2 och blodsockret blev jättehögt vilket resulterade i att jag somnade i soffan. mitt i Morden i MidsummerSkrikandes och när jag vaknade efter 45 minuter så var jag vrålhungrig!!  Nu får min doktor säga vad han vill, jag tänker INTE återgå till att äta frukt eller bär utan jag håller mig till fläsksvålar och ost som "framförTVgodis" Så det så!!Räcka ut tungan

JohanBaltic
0

#33 Jo, så blir det ju, inte bara för dig utan för mig också (som inte har diabetes). Innan jag slutatade äta kolhydrater (K) så var jag oerhört trött efter lunch, det var plågsamt och faktiskt handikappande. Jag hade t ex mycket svårt att hålla mig vaken på¨möten som började efter lunch.

När jag slutade med K så försvann det på en gång. En blodsocker/insulinreaktion helt enkelt.

holygittan
0

En frukt som ett äpple eller päron t.ex innehåller ca 10 g kolhydrater. En banan det dubbla.

Jag blir lite lätt putt av raphanus inlägg att det är karaktärslöst att äta fruktPenga mun

Jag äter oftast nån sorts frukt eller bär varje dag. Samt an hel del grönsaker. Oftast väljer jag hallon eller päron eller melon. Är tyvärr allergisk mot jordgubbar och säkert mot en del andra frukter.

Jag har stenkoll på mitt blodsocker pga att jag har typ1diabetes och måste mäta sockret flera ggr per dag och ta insulinsprutor. Ibland behöver jag äta en frukt vid lågt blodsocker, men jag kan även utan dåligt samvete njuta av en god frukt/bär oftast till dessert. Mums! jag går inte upp i vikt av det och inte behöver jag spruta i mig en massa extrainsulin heller. Inte pga EN frukt!

Dessutom kan jag ju upplysa om att min kropp mår bra av dessa kolhydrater jag får av frukt och grönt för det gör att jag behåller en hög insulinkänslighet, dvs att kroppen svarar bra på det insulin jag tar till måltiden. För jag har märkt att om jag äter mkt strikt lowcarb under ett par veckor så behöver kroppen MER insulin.

Så funkar är min kroppSkrattande

holygittan
0

P.s. Ja, kroppen behöver insulin även om man äter lchf. men betydligt mindre doser!Flört

JohanBaltic
0

#35 Min hustru, också typ 1:a, använder också frukt som BS-regulator i vissa fall, det funkar bra för henne. Hon använder också ost som BS regulator om hon vill dämpa effekten, du vet, när det inte är så akut bråttom att få upp BS. Det verkar som att proteinerna i osten ger en långsam och bra stegring av BS.

Undrar vad det beror på att du (eller kroppen) behöver mer insulin när du varit mer strikt med kolhydrater (K) ett tag - mycket intressant tycker jag. Har du nån förklaring?

holygittan
0

Johan: proteiner är toppen som långsam bs-regulator. När jag var gravid 2005, enda graviditeten som diabetiker och under hård press att hålla bs i schacka var jag på jobbresa i irland några dagar. Hotellet hade en kock som man beställde käk av på frukost. Jag åt scrambled egg and bacon och hade fantastiskt stabila blodscoker, och det var innan jag egentligen hade börjat upptäcka lchf på allvarFörvånad

Jag har ingen förklaring på varför kroppen funkar så att insulinkänslighetetn sänks. Kanske för att receptorerna(???) har så mycket stimulans och får jobba, så blir de lite förslappade. OBS! Egen teori! OBS! Det finns säkert någon bra undersökning om detta. Har för mig att jag har hört nåt, läst nåt någon gång.

Men det är inget som får mig att proppa i mig stäörkelserika livsmedel som mjukt bröd, potatis, ris, pasta, gröt.

men frukt och grönsaker i måttlig mängd innehåller förutom socker och vatten ofta en viss mängd fibrer och en och annan vitamin och håller min mage, mitt blodsocker och min kropp på gott humör så jag kör en gyllene medelväg.  Jag trivs med det och så här kan jag leva!

ingrids
0

Jag får inget sockersug efter frukt tycker tvärtom att det mättar…men om jag äter mer än en smörgås då kommer suget…konstigt men så fungerar det för mej

parsley
0

Tänk på att bär (t ex hallon, blåbär, jordgubbar) har lägre kolhydratinnehåll än frukt ( t ex äpple eller banan) och att man ofta äter mindre mängd i vikt av bär än av frukt. Hur stor mängd kolhydrater man klarar av att äta är ju också upp till var och en. Våra forntidsförfäder hade tillgång till frukt och bär en begränsad tid av året. Sett ur det perspektivet så är det naturligt att äta bär vid den här tiden.

graleh
0

Tidigare åt jag varje dag en stor tallrik fruktsallad bestående av banan, vindruvor, päron, kiwi och ananas. Kiwi är min absoluta favorit. Och banan. Men jag gick minsann aldrig ner. Fast jag ibland bara åt fruktsallad om dagarna. Nu när jag såg kolhydratinnehållet i en kiwi, t.ex. kanske jag förstår varför.

Ngn som vet hur det är med sylter och äpplemos?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Wildrat
0

#41 Läs på burken men det brukar vara typ 50% socker i sylt.

Zepp
0

Sylt o marmelad är typ socker med tillsatt frukt eller bär som smakämnen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

greensis
0

Jag äter trädgårdens och skogens färska bär under säsong. Kanske en frukt i veckan efter träning resten av året(då känns det ända ut i musklerna att de är öppna för att fylla på glykogenlagren, och jag märker igen viktuppgång, vattenbindning osv)

#24 Istämmer helt med Margareta - har man inte problem med det metabola syndromet/diabetes och och ämnesomsättningen fungerar i övrigt (OCH man inte är sockerberoende) kan man tillåta sig lite bär&frukt som smaksättning eller godis. Passar man in på någon av ovanstående grupper kanske man ska vara försiktigare.

Fabricati diem, pvnc!

July
0

Jag har varit väldigt noga med att inte äta frukt. Anser att det är för mycket fruktsocker i det. Dock provade jag nyss på att göra en omelett med små små äppelbitar i (ca 1/4 del äpple).

Skär upp små små äppelbitar och bryn dom i stekpannan tillsammans med osaltat smör och massa kanel, addera valnötter om du känner för det. Sen gjorde jag en omelettsats i en skål och hällde i äppelbitarna. In i micron 2 min, sen pudrade jag på lite extra kanel och hade på en ordentlig klick smör.

Det var faktiskt gott. Kul att variera sig lite ibland… Smaken är som baken :). Men som sagt, absolut inte för mkt äpple