Glass??
Ja min fråga är hur gör man nu när sommaren kommer och man vill svalka sej med en glass. Vet inte om det är gott eller om det är gammal vana
Men oftast kommer mitt glasssug när jag är ute nånstans i sommar värme.
Finns det nått jag kan köpa ute eller är det bara göra egen hemma som gäller?
Egen hemma antar jag. Man vet väl aldrig vad dom slänger i för skit :(

Skaffade glassmaskin eftersom köpeglass innehåller så mycket skit men det är klart ett problem när man är ute nånstans och blir glasssugen. Man får väl se till att begränsa det om man inte kan klara att avstå helt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Om man nu tänker bort sockret ett ögonblick så är det nog
bara "ben & jerrys" som gör glass på naturliga råvaror och
som finns att få tag i relativt enkelt i butiker.
själv är jag väldigt förtjust i deras "choocolate macadamia" smak.
22 g kolhydrater per 100g, inte så mycket trots allt.

Kan du hitta en glass med bara få ingredienser och alla verkar vara ätbara så köp den oavsett sockret.. för du äter väl bara en glass.. när det e varmt!??
Läs gärna "Hemliga kocken" det vara glassen som var upprinnelsen till hela boken.. man kan säga att glass är iallafall inget man ger till sina barn.. såvida man inte vill de något illa!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Glass på naturliga råvaror är stapelvara hos oss på helgerna.
Börjar bli fena på att ladda glassmaskinen nu.
Tar inte mer än 2 minuter (omrörningstiden oinräknad)
Blir jättegott och sabbar inte heller viktkontrollen nämnvärt.
#5 ja man kanske ska införskaffa en glassmaskin då…
Men är det inte inte grädde i egen glass. Tror att det kan förstöra min vikt nedgång
Jo det är klart att det är grädde i glass man gör själv. Men vad ska man annars ha i? Om du vill undvika grädde kan du nog inte äta glass isåfall. Men någon gång ibland måste väl vara ok
ja nån gång ibland. Det jag tänkte på var att det kanske blir farligt lätt och lite för mkt om man köper en glassmaskin ;)
Ja jag har själv ätit alldeles för mkt vispgrädde i kombination med jordgubbar och gått upp 5 kg på kort tid.
Sug efter glass på sommaren har en del med törst/vätskebrist att göra också. Har man problem med att äta det som finns till buds, kan det vara värt att gardera sig med en vattenflaska och kapa bort en del glass-tillfällen. Själv blir jag galen efter smoothies och fruktsallader när jag är för törstig.

Ja köp glassmaskin!
Vi köpte en för två veckor sedan och vi har gjort vanilj glass utan socker och sötningsmedel, bara grädde, äggulor och vanilj. Kanon gott!
Provade även med att hacka i lite möörk choklad, det blev också kanon.
Kram
#3. Tyvärr är det inte speciellt kul med Ben & Jerry heller. Deras glass är ganska onaturligt när man kollar på innehållsförteckningen. Karragenan är en ganska trist ingrediens liksom pektin och sojalecitin. Den är kanske bättre än annan köpeglass men långtifrån bra tycker jag. TYVÄRR!
Bäst tycker jag är Sias ekologiska vanilj som verkar mest naturlig. Den som barnet får när han är glassugen. Den innehåller trist nog stabiliseringsmedel och har 21 g kollisar per 100 g. Bäst är så klart hemmagjord glass.

Var kan man få tag i en billig, vettig glassmaskin?

Jag känner också ett sug när jag är törstig. Men klarar du ett och annat hallon så testa och sug på ett fruset. Godare isglass får man leta efter :)

Kan man inte göra egen glass i matberedaren?

Vi köpte vår på Jula och gav 249kr och är nöjd, vi har visserligen bara kört 4 omg. med glass men den tycks vara helt OK.
Det är ju ett bra pris i alla fall. ;)
#15 matberedaren? Hur menar du då? Jo med frysta bär och vispgrädde går det ju att göra "fuskglass", var det så du menade kanske.

#15: Man kan blanda ihop den i matberedaren, men sen ska den ju kylas och röras om lite då och då under processen, så att det inte blir iskristaller och det är väl inte så lätt att göra i matberedaren, det är där glassmaskinen kommer in den både rör om och kyler
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Är det inte lite av grejen, med att göra glass, att gå och röra om i frysen då och då?:)
Lite som att baka bullar och kolla på när degen jäser, vill jag minnas:P
jo men kan man göra det med matberedaren var väl frågan, det kanske man kan, ställa in själva skålen med kniv och sen ta fram den och köra med jämna mellanrum! Beror kanske på vilken modell man har men med min philips borde det faktiskt kunna gå! Eller så inte… får testa!

Jag har en glassmaskin och kan berätta att Tiramisu-glass med bacardi i blir bättre utan glassmaskin. Jag häller smeten i en plastburk med lock och ställer i frysen. Den behöver lite längre tid på sig att tina till ät-temperatur, men blir hur bra som helst.
#14 Det var en bra idé, förr fryste jag ju gärna in vindruvor, och hade som snacks på sommaren.
# 21 recept?
Jag har som standardlösning att vispa grädde, sen tar man djupfrysta hallon som man mixar sönder och sedan rör ner i den vispade grädden. Om det är tillräckligt mycket bär så stelnar allt till en glassliknande konsistens. Ätes direkt! Man kan ju söta med lite sukrin. Funkar skitbra!
Kom nu att tänka på att det borde gå utmärkt att göra den där glassen på grädde, ägg, philadelphiaost och socker (som man ersätter med sukrin). Den behöver ju inte röras när den fryser.

#23 Kommer här:
2 äggulor
250 g mascarpone
2 msk bacardi (eller whisky)
ca 2 tsk frystorkat kaffe (låter det lösas upp i spriten)
2 msk sukrin
Rör ihop och in i frysen. Strör över ganska mycket kakao vid serveringen.

#24 Så gjorde jag också. Problemet för mig blev att jag tillslut satt och åt det varje kväll :)
#26: Jo, det gäller ju tyvärr att ha karaktär… *L*

#26 Och det har jag :)
om jag ska ha dessert så slänger jag bara ner frysta hallon och grädde i matberedaren och kör, kanske lite sukrin om det är sockerätare… behövs inte joxas med att vispa eller mixa var för sig. Det blir perfekt ändå.