Vaniljsmak
Det verkar väldigt trevligt! Måste jag leta efter på Coop. Tack för bilden, det gör verkligen butiksjakten lättare.
Dert ser lovande ut. Men varför har de bourbon i?
Vilket kilopris!!!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#2 "bourbon-vanilla" är en slags kvalitets- eller ursprungsmärkning på vaniljen, ungefär som "reserva" eller "gran reserva" på Rioja-viner och har inget med alkohol att göra.
Och Maxiq - visst är det dyrt, men det går ju inte åt så mycket! Jag tror faktiskt att saffran är bra mycket dyrare…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Det måste jag kolla om dom har här. Skönt att slippa skrapa stänger.

#4: Saffran kostar väl som allra, allra lägst runt 20 000 kr per kilo? Den jag senast köpte kostade 55 kr för en pytteliten burk med 1 g saffran. Det blir då ett kilopris på 55 000.
Yikes.
Tack för tipser, måste kolla på Coop nästa gång.
# Tack Babz. Det var ju jättebra för jag tycker inte om bourbon.
Apropå vanilj så gör jag vaniljextrakt genom att låta vaniljstång ligga och dra i sprit. Det blir inte lika starkt som sånt extrakt man köper, det är ju inre koncentrerat. Har en pipettflaska med stevia i sprit också. Det är praktiskt. När jag t.ex. gör bakelse ger jag "sockerkakan" ett par sprut vanilj och ett par sprut stevia och så får det ligga och moja. Blir mumsigt. Spriten gör ingen skada, liksom.

Bra tips Hemul!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Wildrat, Det är det som är vaniljpulver, jag har själv köpt det. Använde det i ett sockerkaksbak (svärmor skulle komma) och tog då en tesked av vaniljpulvret. Jag hörde faktiskt talas om det för en tid sedan här på siten. (Jag tror iaf att det var den här siten).
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Ahh, trodde du hittat det i nån specialaffär… Ville bara tala om att det fanns (på mitt iaf) coop så alla kan få tag på det. Hade inte sett det tidigare…
Jag hittade burkarna på Coop i går, köpte med mig två stycken eftersom det är så sällan jag handlar på Coop. Nu har jag så jag karar mig ett tag.
Tack för tipset.
Jag har skrivvit upp det nu. Åker till Coop högts en gång i månaden så då gäller det ha ha en lista. Det ska bli kul att prova.
Jag kollade på Konsum idag och där fanns det inte.
Numer pensionär i Nynäshamn
De kanske kan beställa. De har ju samma grossist som Coop Forum.
Jag skrev upp det på Coop-listan - åker dit ibland.
*putt*
Fick svar från Vsell (http://www.vsell.se/) att de flesta butikerna i Umeå skulle ha vanliljpulver. Men om inte;
"Skulle det inte vara så att du hittar det i de stora butikerna skall du få deras art nr.
Ica:s 150276 = vanilj pulver
Hemköp 219357 = vanilj pulver
Coop 4971 = vanilj pulver
Frågar du efter det så beställer de hem om de inte skulle ha.
Lycka till!"
Bra tips om vanilj, men jag undrar var man får tag i stevia som näms ibland?
Såg just vad som står under kommentaterna här!
Men det finns kanske fler a ställen att få tag på det?
Tack, jag har just beställt.

Förlåt en nybörjarfråga, men vad är Stevia?
Se här ovanför punkt 21.

#0 angånde vaniljpulvret.
Smaken är god men så svag. Ska det kokas, värmas, ligga och dra eller något liknande för att få mer smak ur pulvret?
Jag tycker också smaken är rätt svag. Man ska enligt bruksanvisning använda rätt mkt så särskilt billigt är det ju inte.

#26 Aha. Har nog läst bipacksedeln första gången jag köpte, men inte sedan och glömt att det stod så. Märkt att det behövs mycket för att ge smak, men knappt att det hjälper det heller. Tänkt att det då istället ska till något knep för att få fram smaken/aromen.
Annars köpt Vanillin enstaka gånger, en liten blå pappersask på ICA för 6.95. Den är smakrikare, och betydligt billigare, men innehåller dessvärre socker. Samtidigt använder man inte mycket av den. Men sockret kan förstås ha nackdelar för många, trots de små mängder det blir frågan om.
Annars är det en hemskt söt och tilltalande liten förpackning den här "Äkta ekologiskt vaniljpulver". Men man hade önskat något mer av innehållet. I min ica-affär kostar den över 30 kr. Typ 33-34 kr tror jag.

Jag har provat (med gott resultat) att röra ut vaniljen i lite ren sprit och låta det stå ett tag. Då smakar vaniljen mer. Man kan göra samma sak med saffran.

hittade precis samma märke på the english store.. fast till priset 45 kr!!!.. tur att jag valde bort det då.. ska titta på coop hellre för det där priset.. puh!..

Nu har jag äntligen provat!
Väldigt svag smak. I gräddglass på 3 dl grädde provade jag först 1,5 tsk….smakade nästan ingenting när det var kallt. Nästa omgång tog jag nog närmare en matsked (kanske 5 g mao 2,5g kolhydrater)…mindre smak än vad jag brukar få med 1/2 tsk vaniljsocker ( ca 2 g). En besvikelse!
Kan nämna att jag provade att koka den i grädden och sedan låta den stå…..tänkte att det skulle bli massor av smak då…men nä!
Att ren nermald vaniljstång skulle vara svagare i smaken än socker med några frön från vanilj faller utanför logikens lagar…..den måste helt enkelt vara utspädd med nåt, mao fusk…eller vad tror ni?
Jag tycker man lika gärna kan använda vaniljsocker - mer smak, billigare och inte mer kolhydrater per portion, om man doserar efter smak.
#31 Jag har antagit att det är malda stänger, (som rensats på fröna). Vaniljsmaken är så svag att det inte finns en chans att det är vaniljfrön i mina ögon.
Burken är inget för mig iaf, jag håller mig till mjuka stänger som är lätta att skrapa ur lite för en portion yoghurt eller glass.
#30 håller med dig Pasi! För det var väldigt lite smak på det här pulvret, tyvärr. Frågan är dock vad det är i burken egentligen, eftersom det smakar så lite…

oki, efter dessa recensioner blir det nog vaniljsocker alt riktig vaniljstång(den senare att föredra) ..
Jag har vaniljpulvret främst i när jag äter vispad grädde eller när jag gör glass. För mig är styrkan på smaken lagom, för mycket vanilj kan bli kväljande. Jag upplever pulvret som drygt. Att hantera vaniljstänger är för omständigt. Men det beror som sagt på hur ofta och hur mycket man använder. För mig är nämnda pulver perfekt (som nu även finns på ett ICA Kvantum nära mig - fast lite dyrare än Coop).
Om jag minns rätt så är det hel, nermald vaniljstång alltså inklusive frön. Någon skrev att barken ska ha mer smak än fröna- men jag måste nog säga att jag INTE håller med:)

#36 batman
Var inne och kollade sidan (samt sparade den i mina Favoriter).
Ger det extraktet bra smak/styrka?
Jag är nog uppe i det priset snart för alla de burkar vaniljpulver jag köpt senaste månaderna. Man får ösa på rejält så det är odrygt.
Tack för tips och länk.

Smaken på vanilj är mkt svag i sig själv om man inte förhöjer den med något sött tex honung el socker, då först får vaniljen den smak som våra smaklökar känner igen som vanilj.
Om jag använder en vaniljstång, skrapar ur fröna och använder t.ex till pannacotta, då är vaniljsmaken mycket starkare än om jag tar en en hel tsk vaniljpulver av den nedmalda varianten.
Birma: Crearome har butiker på lite olika ställen i Sverige, du kan ju se efter på deras sida om du har någon i närheten av dig.

Denna burk finns även på vissa ICA, jag köpte min på ICA Kvantum.
Tycker det är en jättebra vaniljsmak (bättre än vaniljstång som jag provat)

Hittade det här på tyska Wikipedia:
Unter der Bezeichnung Vanillepulver versteht man die gemahlenen Samenkörner der Vanille. Vanillepulver kann alternativ zu Vanilleschoten im Hausgebrauch verwendet werden. Allerdings enthält es oft durch den technischen Gewinnungsprozess wenig bis gar kein Vanillearoma mehr und dient dann lediglich dazu, die bekannten "schwarzen Punkte" in Produkten mit "echter Vanille" zu erzeugen.
Gemahlene Vanille, bei der auch die Kapselhülsen mitgemahlen werden, ist dagegen oft sehr viel aromatischer als das Vanillepulver aus den Samen.
Med andra ord:
vanlijpulver = mycket liten smak men ger de fina vaniljprickarna
malen vanilj (dvs hela stången) = mera smak
Jag tycker som några andra också att det är bättre att köpa själv hela vaniljstänger och att skrapa ur dem

jag tycker det smakar jätte mycket vanilj bara man använder en knivsudd vaniljpuver, men man änr väl olika känslig.
Jag har pulvret och tar en nypa av det på turkisk yoghurt eller till vispgrädden. helt lagom. Glöm inte att socker förstärker smaker, kanske därför vaniljsocker smakar så mycket drygare.
På den tiden jag åt mina egna bakverk så blandade jag detta pulver med florsocker och då var smaken stark, precis som i vanlijsocker.
SÅ för oss som inte kör med socker längre så är det bara att vänja sig vid smakerna, som dom är utan socker tillsatt.
(faktisk inte helt lätt då maträtter ska innehålla salt, surt, sött för den perfekta smakbomben…)
Vi använder rätt mkt vaniljpulver och tycker smaken är s a s lagom stark. Upplever även att pulvret är rätt drygt.
Bor i Örebro och här finns det såväl på coop fourum, ica maxi och mindre ica- resp coopaffärer. Dock kan det variera om vaniljpulvret är placerat bland bakgrejer eller hos kryddorna…
mumsa vidare!
#44 Jag håller inte med om att smaklösheten beror på att det inte finns socker med. Jag har gjort pannacotta med lite socker, men kan inte påstå att vaniljsmaken fanns för det, bara en sabla massa prickar. Och då skulle jag inte heller kunna tycka att vaniljfrån från stång skulle smaka något, men det gör det.
Jag hällde ut vaniljpulvret igår, det är så meningslöst för mig att ha det som dammsamlare. Köpte några muskotnötter att stoppa i burken istället. Så den kommer till nytta iaf.
Jag gillar detta pulver! Vaniljstänger är dyrt o bökigt tycker jag, och även om man måste ta en tesked av pulvret finns ju flera teskedar kvar! Dvs ganska drygt ändå. Sen är det ingen dum ide använda alkohol som smakförsärkare, fungerar ju både på saffran o vanilj.Jag har också gjort egen vaniljessens genom att lägga vaniljstänger i sprit (lite socker i skulle det vara också) men det ska stå länge för att dra + att det inte blir så stark smak tycker jag, ganska odrygt.

jag gillar också pulvret, men det beror på vad jag använder det till… jag inbillar mig att det ger mer smak vid upphettning, men jag kan ha fel :) i kalla saker (typ glass eller islatte) använder jag både pulvret och flytande vaniljextrakt (nej, inte "vaniljsmak" utan the rea deal, dyrt som fan…)
och jag kan inte låta bli att älska prickigheten :D
vanillin är väl inte vanilj alls utan rutten gran har jag för mig.
Har velat runt hela jäkla stan i jakt på vaniljpulver och fick till slut beställa på hälsokosten till priset 46 kr för en burk. Fick vänta tre dagar och sen så smakar det så lite :( Stor besvikelse kan jag säga!!! Fast burken va ju söt iallafall.
Och en liten fråga oxå.. läste "receptet" #49 bifogade, vart kan man få tag i "färska" (ej torkade) vaniljstänger??
Jag gillar den jag har använt det mycket o jag har använt den flitigt .. det har varit coop som jag hittat den .. synd Sheena att du ått leta så mycket.

Sheena jag hittade bra vaniljstänger på ICA maxi i sollentuna. De var ekologisk bourbonvanilj har jag för mig och låg i en glasbehållare som såg ut som ett provrör. Vet inte om de räknas som "färska" men de var väldigt mjuka och fina och gav underbar smak. Mycket lätta att hantera! Minns tyvärr inte vad det var för märke då det var innan jul jag köpte dem.
okej, tack. ska kika runt ett varv till på maxi här o se om de har sånna. :)
Den är lite blek i smaken, vaniljpulvret på burk, men vaniljstängerna från samma märke är jättebra och dessutom ekologiska. De lagras i ett provrörsliknande förpackning. Gott i pannacotta eller äggmjölken!

Det är möjligt att det var det märket jag köpte nu när jag tänker efter…de var kanonbra!

jag gör egen vaniljextrakt enligt denna beskrivning (sidan på engelska)
liten sammanfattning:
- skär/klipp upp 6 vaniljstänger, men låt den sitta ihop nån cm i ena änden.
- lägg i burk som rymmer minst 5 dl
- häll på 4.5-5 dl vodla (eller brandy eller rom)
- på med tätslutande lock och låt stå mörkt i ca 8 veckor, häll sen upp i mörka flaskor (förslagsvis)
:)
*hick*

#58 hahaha! ja man kanske kan stoppa en eller två vaniljstänger i en flaska för en god vaniljvodka efter några veckor :) men detta vaniljextrakt blir nog lite väl magstarkt att shotta..
Hemköp har också vaniljpulvret. En ordentlig knivsudd i äggmjölken är mums.
Från vilket land kommer vaniljpulvret ifrån? Kommer det inte från madagaskar, så håller jag mig till vaniljstång istället.
Pasi: I vaniljsocker är det inte prickarna som ger smaken utan de konstgjorda aromämnena. Konstgjorda aromämnen är upp till 400 hundra(vanillin) gånger starkare än naturlig/äkta vanilj. Smakar inte lika gott som äkta men det är billigt!
Vaniljpulvret jag köper på Konsum är vi mycket nöjda med. Det är hela malda stänger , ekologiska. Bourbonvanilj från Madagaskar.
Vi upplever det som drygt, våran glass får väldigt mycket vaniljsmak, tycker att det är lätt att ta för mycket. Vi gör både kallrörd och kokad glass.
johan