munherpes
Jag fick en massa blåsor på läppen och blev rekommenderad att smörja in med honung flera gånger om dagen. Det har jag nu gjort och haft konstant sockersmak i munnen. Hur går det ihop med att äta riktigt feta måltider? Först äta kolhydrater så fettcellerna kan lagra in maximalt när jag sedan maxar på med fett. Nu blir jag nog ännu tjockare va?
blir väl inte så många gram honung du får in i munnen ändå? smörj försiktigt så det inte kommer så mycket av det in i munnen och inte precis innan måltid kanske?
låter lite obehagligt med sockersmak i munnen hela dagen dock om man vanligen inte äter socker!

Ett tips: att smörja blåsorna med kokosfett fungerar också bra.
Vad är det som hjälper i honingen?

Jag har också munherpes och kan tipsa om att i förebyggande syfte "tvätta" eller snarare klappa in honung över läpparna varje kväll för att sedan skölja bort honugen. Då slipper man också risken att få i sig honugen. Om eller när det ändå blommar ut blåsor är vanlig tandkräm ett bra sätt att få dem at sluta växa och istället torka ut. Smakar bättre i munnen är också :)
honung.. jaja.
Jag föredrar "läkemedlen" anpassade till detta. Numera har jag mycket sällan utbrott, hade mer förut. Samma för min dotter.
Apoteket har ju speciella munsårsplåster som är bra (heter de Compede eller minns jag fel??) - dämpar utbrottets omfattning, lindrar smärtan, kamouflerar, påskyndar läkningen.
Eller köp nån av de vanliga salvorna: Anti, Vectavir, m fl vaddenuheter.

#3 Den är lite antibakteriell.
Det finns annars numera en hudvårdserie på Åhlens/Kicks, som heter BalmBalm. I en av de tre sorterna finns det TeaTree-olja i. Finns i liten tub för ansikte/kropp, en burk för händer/fötter och en pytteliten burk med läppbalsam. Man kan använda dessa var man vill egentligen, skiljer inte mycket. Jag tex. kan använda hand/fotbalsamet (!) eller läppbalsamet med TeaTree i ansiktet emellanåt, den är suverän.
Ville bara rekommendera detta till TS fettig, så slipper du honungen.
Jag kör apotekets, dom funkar kanonbra. Borta på någon dag istället för veckor. Helip tror jag min hette. :)
Apotekets har jag också använd. Men efter nästan 5 år med LCHF har mina munherbes försvunnit. Och det är jätteskönt.

#6 jag är också lite skeptisk till honungen, om den hjälper pga att den är antibakteriell.
Herpes är väl en virus
Tack snälla för alla råd, har haft kokosfett på inatt och det känns och ser lite bättre ut. Jag har nyss börjat med lchf så jag hoppas även mina herpesutbrott kan lindras/försvinna med tiden

#11 För min del försvann herpesinfektionerna så gott som helt efter kostomläggningen, det tog 3 månader. Jag använde invärtes virusmedicin tidigare mot synnerligen besvärlig herpesinfektion som återkom regelbundet en gång i månaden. Apotekssalvor med eller utan recept var totalt verkningslösa. En lchf insatt läkare tipsade mig om att kokosfettet fungerar vilket det faktiskt gör. Om jag känner att det sticker i huden och att ett försök till infektionsangrepp är på gång, då smörjer jag ofta och utslaget kommer av sig. Min man kör numera med samma behandling, det funkar utmärkt även för honom fast han inte är lika strikt lchf ätare som jag. Lycka till!

Kokosfett fungerar ofta för mig också när man känner att de är på gång. Innsida mun tror jag alltid blir lite mera problematiskt.
Detta råd fick jag av en man som är kunnig inom örter. Han sade att herpes blommar ut när miljön i magsäcken är sur och behöver neutraliseras. Han rekommenderade mig att dricka lakritsrots te. Det hjälpte mycket.

*redigerat.
Jag använder mig av L-lysin,som har fungerat fantastiskt bra mot herpes utbrott,det används mer i förebyggande syfte.Från att ha haft utbrott minst en gång i månaden så får jag aldrig nåt numera.Vet inte riktigt hur det fungerar,men har för mig att jag läst att eftersom viruset ligger vilande i nervtrådarna så blockerar detta ämnet på nåt vis så att du slipper utbrotten.Jag har haft väldigt stora besvär av detta tidigare och är väldigt glad att jag hittat nåt som fungerar.Det finns att köpa på hälsokost.