Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5155 ggr
eljope
0

kokos fett

Jag undrar vilket kokos fett som e bäst har ju läst här att man inte ska ta det med silver papper, är det inge bra?

Amiechan
0

Det är behandlat och renat på samma sätt som margarin tror jag. Med bensin osv…

catlin
0

Det finns bättre sorter på hälsokosten och på postorder - om du söker här i "arkiven" så finns information.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Skaldeman
0

Jag har provat en massa varianter och fastnat för Soma Nordic. Finns att köpa på nätet och förmodligen i någon hälsokostkedja. Den är inte billigast, men den är garanterat bra. Jag använder sorten med kokossmaken kvar.

Idag har jag t ex stekt sidfläsk i kokos, tillsatt ett ägg och ett par äggulor och rundat av med en skvätt grädde. Så börjar jag ofta dagen och då blir jag inte hungrig på åtskilliga timmar.

Sten Sture

eljope
0

Tack så mkt! ska kolla upp soma nordic. Ska ju vara bättre att steka i det än i smör.

monkan
0

Observera att det finns 2 sorter av Cocosa från Soma Nordic - den ena är ¨för stekning och den andra är virgin pressad och kan användas i te, smoothies eller bara ta en sked av…

Margareta
0

Var beställer man Cocosa?

Numer pensionär i Nynäshamn

Skaldeman
0

http://www.soma.no/ Jag använder virgin-varianten även för stekning. Men jag gillar kokossmaken. /SSS

monkan
0

Jag gillar också kokossmaken, men jag är lite ekonomisk och tycker det är dyrt att slösa den fina varianten på stekning…Räcka ut tungan

eljope
0

Va kostar det egentligen, fick inte fram några priser på sidan. Vad kan man annars använda den fina varianten till om man inte steker i den?

Skaldeman
0

Gå in i butiken så ser du priserna. Det ska finnas en beställningslänk. Jag vill minnas att Virgin kostar dubbelt mot den andra. Jag tog en sked på morgonen ett tag, men det var länge sen. Vill man dryga ut när man steker kan man ju ta hälften kokos och hälften smör. Så gör jag ofta när jag steker svamp.

Sten Sture

AnnK
0

Jag gillar inte kokossmaken och är supernöjd med den billigare "smaklösa" varianten från http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=793&sub=11 som det har skrivits om här tidigare.

Jag tycker kokosfettet är ett smidigt sätt att öka fettintaget och dessutom som bomull för magen, när man väl har vant sig (i början fick jag halsbränna). Jag börjar och slutar varje dag med en matsked kokosfett i ljummet vatten.

AnnK
0

#3 Skaldeman, hur skulle du motivera ditt intag av kokosfett, näringsmässigt osv. Folk är ju ännu mer kokosfettskrämda än smörfettskrämda, vore bra att få lite argument bortanför "det är nyttigt" Glad

Margareta
0

Den rädslan ligger väl framförallt i de transfetter som finns i det sliverpaketet som finns på ICA tex. Typ det man har till julens ischoklad?

monkan
0

Saxar inslag från ett norskt forum

_Kokosolje er sundt mettet fett, og alt etter hvordan det er fremstilt tåler det godt varmebehandling. Det er to typer gode kokosoljer.

Extra virgin oljen, hvor bare det ferske, rene, hvite kjøttet fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold blir brukt til å kaldpresse oljen. Innen 2 timer etter at kokosnøtten åpnes, utvinnes oljen gjennom en sentrifugeringsteknologi som på en enestående måte bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet. Denne oljen tåler ikke steking bedre enn andre kaldpressede oljer, MCT oljen utvinnes fra denne.

Så har du ren kokosnøtt olje som er den optimale matoljen: uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Den egner seg derfor ypperlig til steking og annen matlaging, og for deg som ønsker en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt.

I tillegg til disse har du de billige oljene som fremstilles under sterk varmebehandling, gjerne av restprodukter fra de to andre. Denne selges billig og er ikke særlig sunn. Den selges billig nettopp fordi den er et restprodukt.

Skikkelig kokosnøttolje er kostbar å fremstille - dermed er den dyr. Restproduktet koster lite å fremstille og er billig. DERFOR advares det mot for billige produkter. Du får hva du betaler for, og når et produkt koster under en tiendedel av andre bør det ringe en lite bjelle….
_

Jag använder själv både den bruna och den gröna varianten av Cocosa samt MCT olja. En bieffekt vi upptäckt är att huden blivit så mycket bättre. Min man brukar ha stora problem med hudsprickor och sår, men han har inte haft det på väldigt länge.

Mervi
0

Jag har beställt cocosoljan från Örtapoteket. Hoppas jag gillar det.

Kan ju alltid använda den till kroppsvård om inte annat.Glad

Margareta
0

Jag har beställt den från Norge som Sten Sture rekommenderade

EvaB
0

Jag använder kokosfettet från Örtapoteket både invärtes och utvärtes. Jag var på en föreläsning där Mats Pettersson talade om att "orka vara ledig" och han då talade om nyttan att smörja sig invärtes med olivolja. Han berättade om en kvinna som även smorde in kroppen med olivolja och blev av med sina åderbråck. Jag hoppas på en liknande effekt av kokosfettet. Har opererat vänster ben 2 gånger, senast för 15 år sedan. Nu sedan ett antal år är de gröna, ibland bulliga ådrorna tillbaka. Från produktbladet om kokosfett: -Fettet hjälper till att hålla bindväven stark och mjuk, så att huden inte blir hängig och rynkig-. Kan hjälpa vid eksem och psoriasis.

Ra95
0

# Monkan hur använder du MCT oljan? Lyckades efter många frågor av apotekaren få beställa oljan, men kroppen fick en chock när jag tog 1 dsk ungefär till kaffet på morgonen.Det blev många snabba WC-turer ganska fort efteråt, och magknip dessutom.Har nu varit bortrest i tre veckor, och tänkte starta med oljan igen, men vet inte i vilka proportioner jag skall ta den.

Hur började du? Kan jag använda den utvärtes också? Det ser ut att behövas!!!! Hm

monkan
0

Ja jag använder MCT olja, men man måste vänja sig till den sakta. Jag tog en tesked de första dagarna. Nu tar jag 2 dsk på morgonen innan jag äter något annat (men läste just att man INTE ska ta det på fastande mage).  Har hört andra som också fått springa en del på toa de första dagarna. Jag tror den kan användas utvärtes också, men den är så dyr så jag använder hellre Cocosa virgin oil. Jag har min burk stående framme så den är ganska mjuk. Testade att smörja in nosen på mitt marsvin med Cocosan - han hade ett styggt sår - och det blev mycket bättre. Huden blir väl mjukare helt enkelt.

MEN - när du väl börjat ta denna olja blir huden mycket mjukare så jag behöver iallafall inte smörja mig längre. Kan iofs ha med det allmänt höjda fettintaget att göra..

En tanke slog mig - denna olja är ju flytande - undrar om det går att använda den i majonäs och sånt - istället för olja..?? Måste undersökas, men jag måste beställa en ny flaska först…

Ra95
0

#19 Tack snälla för snabbt svar. Ska beställa Cocosas också. Kanske det här kan puscha på viktnedgången.

Jag tillhör alla sönderbantade kroppars sällskap, och jag ska berätta om min fetmaresa längre fram. Jag visste inte vad en blogg var förrän jag såg Annikas inslag på TV, och fick adressen från TV4.

Nu har jag jämt göra att uppdatera mig efter semestern. Det är inte klokt det här med beroenden, jag har nu skaffat ett nytt, nämligen; "Blogging"

monkan
0

Jo visst är Blogging och forum beroendeframkallande - men inte fettande iallafall!!

Kia
0

Ra95… Men Blogging är ett härligt beroende *S* (jag är med beroende *L*)

Margareta
0

Ra95: Välkommen hit! Kul att Du hittat ett nytt beroendeframkallande intresse…Flört Vi är många här som delar det med Dig och vi ser fram emot att möta Dig fler gånger!!!

Mervi
0

Välkommen Ra95.!

jacinta
0

nu har jag oxå beställt kokosolja..tog den norska varianten, gillar ju kokossmak. ska bli spännande.

Margareta
0

Jag beställde Cocosa för någon vecka sen.

Är det någon som vet hur lång tid det tar, jag har inte fått någon bekräftelse, typ mail eller så.

cambiasso
0

jag köpte kokosfett hos en lokal hälsokost-butik och betalade vansinnigt mycket….handlar numera på nätet och betalar ungefär 1/3av priset….

skogsstjrna
0

Efter att ha köpt två olika sorter på hälsokostbutiker (typ 70 kr för liten burk, kanske halvkilos) fick jag rådet av Hemul att köpa KOKOS NATUR kallpressad eko från Crearome (crearome.se). Köpte deras ekonomipack, en hink på 5 kg (!!!) som inkl frakt kostade 680 kr.

Den smakar underbart av mild kokos, och håller en klart högre kvalitet än de båda tidigare sorter jag testat.

Den lär ju räcka länge… Har hällt upp en mindre burk att ta ur som jag har på köksbänken, sen en liten barnmatsburk på jobbet att ha i kaffet när jag känner att fettintaget blivit för dåligt på lunchen. Resten står svalt och mörkt i skafferiet. Tur det har lång hållbarhet… Man kan även använda det till huden, och Hemul lär ha provat att ha det som hårbalsam. :)

umbra55
0

#26 - för mig tog leveransen  över helgen bara.. du är nog borttappad?

Margareta
0

Tack umbra55: Jag misstänker det också så jag gör ett nytt försök

ovkyhn
0

Nu har oxå ja beställt den från Norge , ska bli spännande,

Ra95
0

Hej igen, och tack för all vänlighet.

Nu har jag provat MCT oljan i mindre dos och det verkar funka helt OK. Inga biverkningar alltså!

Försökte nu att beställa Kokos Natur från Crearome, men det lyckades inget vidare. Ska jag kanske beställa via norska sidan, eller måste jag bli medlem hos Crearome först?

Margareta
0

Jag blev automatiskt medlem hos crearome när jag beställde…
Jag har beställt från norge och inte fått något, så jag gjorde en ny beställning från crearome och kommer bägge gör det inget…

loppan
0

Hur beställde ni från Norge? Det verkar ju som om det endast är en grossistfirma?! Eller har jag fått något om bakfoten? Jag vill pockså prova!

ovkyhn
0

nr 7 här har en länk, där gick ja in , och ja har fått en orderbekräftelse oxå , så vi får hoppas det kommer.

CarinMarie
0

Är det inte bra att använda silverpaketet som man köper i vanlig mataffär? Jag tänker främst på matlagning?

sarag
0

Vill också få mer info kring silverpaketen.

Har följt diskussionen om det en längre tid nu.Många röster som sa att den var dålig. Sen har jag för mig att någon som kollat lite nämre på saken (kontaktade tillverkaren) kom fram till att inget var fel med den.

Nu undrar jag hur det förhåller sig egentligen. Är det konstaterat att det finns transfetter i den?

finntroll
0

Transfetter finns där nog inte, eftersom kokosfettet stelnar i temperatur över 25 grader. vad jag förstått så är råvaran inte av lika god kvalitet som i den kallpressade.

nonhosonno
0

Jag köpte Cocosa Extra Virgin och är grymt nöjd.

Wildrat
0

Ännu en gång: skillnaden är som att välja mellan ekologiskt och konventionellt. Det ekologiska är troligtvis bättre och nyttigare men det betyder inte att det konventionella är helt dåligt.

Skowne
0

Finns det något "bra" kokosfett som inte kostar en hel förmögenhet? Typ i klass med vanligt smör, ca 50kr/kg.

byggarn30
0

#37 - Jag håller med, finns det mer info om vad silverpaketen är dåliga för? Jag menar om manska beställa SSSs alternativ så går man ju på knäna…

eljope
0

Oj detta inlägg skrev jag för mer än 3 år sen!! Att det kom upp igen….

Särskrivning också….inte bra haha!