Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4555 ggr
alma98
0

Hel fläskbit

Hej!

Ni alla kloka, hjälp mig med ett gott och saftigt!! recept på fläskkött, har en bit hel karre i kylen och har misslyckats tidigare så tillvida att det bara blivit torrt och trist….. vad göra??? och tips på kryddor och smaker, ja all hjälp jag kan få mottages tacksamt Skrattande

nyborjare08
0

Något som jag tycker är gott, både om man gör på helt fläsk-, nöt- eller lammkött så är det att vitlöksspäcka det. Skala och dela några (många) vitlöksklyftor på längden, rulla dem i salt, stick hål med 2-3 cm mellanrum i hela köttbiten med en smal kniv och tryck ner vitlöksbitarna. Strö på riktligt med torkade örtkryddor. Själv brukar jag ta provencalska örtkryddor men man kan ta de man har hemma. Hyvla på smör ovanpå härligheten. Stick i en ugnstermometer och stek i 175-200 grader tills termometern nästan har kommit upp i temperatur. Minns inte på rak arm vilken temperatur fläskkött ska ha för att det ska vara genomstekt men det brukar stå i kokböcker. När termometern visar att det är ca 2-3 grader kvar till angiven temperatur, ta ut steken och linda in den i folie. Medan den vilar så eftersteker den och jag tycker att den blir saftigare så.

Stekpåse är annars ett bra alternativ att steka i för att få köttet saftigt.

Babz
0

alma98 - har du en lergryta så använd den, det brukar bli saftigt o gott kött. I den receptbok som (oftast) följer med grytan brukar det finnas jättebra recept och råd.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Minorca
0

Som #1

Menn jag tycker det blir saftigt om man bryner köttbiten runt om först i smör så man täpper ihop porerna innan den färdsteks i ugnen.

Jag gillar färsk ingefära till griskött.

alma98
0

Mums! vilka bra förslag Skrattande nu har jag kommit så långt att jag lagt den i en marinad med soya, ingefära, chili och sen givet vitlök och mer vitlök.  MEN - nu till nästa fråga kan jag köra den i stekpåse när den är marinerad????

Babz
0

#4 varför skulle inte det gå bra????

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

ullebull
0

Ja, kör du den i stekpåse, lägg mycket vitlöksklyftor runt om, blir jättegod sky att laga såsen på.

Airams recept.

lycka till och smaklig måltid